Het offer "feest"?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Liberte

Re: Het offer "feest"?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 18:31

faye schreef:
Verboden of niet, het gebeurt dus wel. Wat heeft het hele halal gebeuren dan voor zin?

Natuurlijk is die boer ook verantwoordelijk, helemaal mee eens, maar bij de boer zit er geen geloofsovertuiging achter. Waarom een schaap levend in een kofferbak stoppen als je halal vlees wil?

Ja, dat moet je aan hen vragen.
Maar dit wordt niet door veel mensen gedaan. De meeste mensen kopen hun vlees gewoon via de slager.

Gieltje2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 20:24

Ik vind het ritueel slachten ook verschrikkelijk en mij kan je niet verwijten dat ik zelf ook vlees eet, want dat doe ik namelijk niet. Ik vind dat je iedereen in zijn waarde moet laten, maar vind ook zeker dat wij Nederlanders soms veel te tolerant zijn. Wij moeten maar alles van iedereen accepteren. Niet dus. Wij zijn vanuit historisch oogpunt gezien een christelijk land (Katholiek, Protestant, Gereformeerd e.d.) en daar hoort ritueel slachten niet bij thuis.

Dat er in de jaren 60 zoveel Turken naar Nederland zijn gekomen en zijn gebleven. dat had de regering toendertijd anders moeten aanpakken. Die hadden ervoor moeten zorgen dat ze een tijdelijke werkvergunning hadden gekregen en zo geld voor hun familie hadden kunnen verdienen en daarna weer naar hun land van herkomst hadden kunnen gaan. Maar die mensen zijn hier allemaal gebleven en hebben zo ook hun cultuur meegenomen.

Ik heb niets tegen Moslims, begrijp me niet verkeerd, maar ik vind wel dat ze zich moeten aanpassen aan onze normen en waarden. Ritueel slachten vind ik iets barbaars. Niet van deze tijd. Als ze dat perse willen, dan moeten ze het offerfeest maar in Turkije, Marokko of waar dan ook vieren. Maar val ons er niet mee lastig. Ook al zou ik het niet zien, ik wil gewoon niet dat dat in Nederland gebeurt. Anders krijg je het struisvogel effect. Ik zie het niet, dus het is er niet.

Het ene moment willen ze aangesproken worden als Nederlanders en het andere moment voelen ze zich weer op en top Turk of Marokkaan. Geloof me, ik spreek uit ervaring. Hun geloof zit heel diep, zo diep dat ze zich gewoon niet willen aanpassen.

Nogmaals, ik heb niets tegen Moslims, ga zelf ook vaak naar Turkije op vakantie, heb daar ook Turkse vrienden, maar blijf erbij dat als je in Nederland woont, dat dit soort praktijken er niet bijhoren. Maar dat vind ik ook van de bio-industrie. Gelukkig heeft de partij van de dieren 2 zetels gekregen!

Liberte

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 20:33

Ik weet niet of je het weet, maar partij van de dieren had niks tegen het ritueel slachten. Knipoog

En weet je niet hoeveel Marokkanen en Turken graag naar hun geboorteland willen om het daar te vieren, maarja geld speelt een grote rol, dus daarom is het niet voor iedereen mogelijk en haalbaar. Knipoog

Gieltje2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 21:51

Misschien handig om je eerst te verdiepen in het programma van de Partij van de Dieren als je dat soort uitspraken doet. De Partij van de dieren is namelijk wel tegen ritueel slachten en het halal vlees bij AH. Ze zijn namelijk tegen onverdoofd slachten en vinden dat er voor geen geloof of religie een uitzondering mag worden gemaakt. Ik weet heus wel waar ik op stem. Dit is een stuk uit hun verkiezingsprogramma:

Doden van dieren in de veehouderij

In het ‘Besluit doden van dieren’ van het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit staat dat het slachten van dieren plaats moet vinden ‘na voorafgaande bedwelming omdat daardoor met de grootste mate van zekerheid wordt voorkomen dat het dier lijdt door pijn of stress’. Helaas ziet de praktijk in de slachthuizen er anders uit. In menig slachthuis worden kippen om bedrijfseconomische redenen met te zwakke stroom bedwelmd. Dat is beter voor de kwaliteit van het vlees, omdat er hierdoor in het vlees minder bloeduitstortingen voorkomen. Als gevolg hiervan worden jaarlijks miljoenen dieren onverdoofd geslacht.
Verder vormt het onverdoofd slachten om religieuze redenen een groot probleem. Op basis van artikel 6 van de grondwet, vrijheid van godsdienst, is bepaald dat dieren ook volgens joodse en islamitische tradities geslacht mogen worden: zonder verdoving en dus met alle pijn en stress van dien.
Omdat andere landen minder makkelijk zijn met het verschaffen van uitzonderingen op hun eigen wetgeving, wordt daar geen ritueel geslacht vlees geproduceerd. De Nederlandse slachthuizen zijn in dit gat in de markt gesprongen en exporteren een deel van de in Nederland ritueel geslachte dieren naar deze landen. Nu al wordt in 20% van alle Nederlandse slachterijen ritueel geslacht.
Niet al dat vlees belandt als halal of kosjer vlees in de Nederlandse of buitenlandse schappen. Het ritueel geslachte vlees dat niet als halal vlees afgezet kan worden, komt als ‘gewoon’ vlees in de winkels te liggen. De argeloze vleeseter die denkt dat hij op basis van de Nederlandse wetgeving vlees eet van verdoofd geslachte dieren, wordt bewust misleid.

Maatregelen
1.17 De overheid dient in slachthuizen strenge en intensieve controle uit te oefenen. Dit geldt in bijzondere mate op het bedwelmen van dieren, voorafgaand aan de slacht.
1.18 Alle slachtmethoden waarbij de dieren niet verdoofd worden, moeten worden
verboden. Er mogen daarbij geen uitzonderingen worden gemaakt voor bijvoorbeeld culturele en/of religieuze tradities en gewoonten.

AMEN Ja

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 22:45

PrinCessRomy schreef:
*proest* mijn hemel wat gaan jullie soms tekeer,
@ ShirleyA; jij geeft jou mening, de jouwe, een mening is iets persoonlijks, dus al zeg je het duizend keer, we weten het nu wel, maar wij denken er anders over en dat kan je niet veranderen.

ook ik vind er niets extreems aan ofzo, ik bedoel het is hun geloof zo doen zij het en het klinkt misschien dom maar zij verbieden ons toch ook onze klompen en wiet niet? Bloos
Ze doen maar, zolang ik er niet bij hoeft te zijn en het zelf te doen, vind ik dat ze het zelf mogen weten.

Klink idd dom!
zal je ook uitleggen waarom: Ik draag helemaal geen klompen Knipoog

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 22:47

Zou ook maar raar zijn als ze dat doen Knipoog

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 22:50

Nathalie schreef:
Dit vind ik wel onzin hoor...
Je bent zelf vast niet gelovig? Maar respecteer dan wel andere mensen die gelovig zijn..
Het eten van halal-vlees gaat echt niet om de smaak. Het gaat erom dat zij geen dieren eten die gefokt zijn om te slachten. Zij eten dieren die een fijn leven hebben gehad, waar met respect mee om gegaan wordt en die met respect geslacht worden.
Als dit hun verboden wordt moeten zij zondigen voor hun geloof, dat kun je toch niet maken?
Je kunt een Christen toch ook niet verbieden om naar de kerk te gaan bijvoorbeeld.

Klopt ik ben zeker niet gelovig. Vandaar dat ik vind dat voor een geloof een dier nooit mag boeten! Niet van deze tijd om een dier voor een geloof zo te doden.
Zondigen voor een geloof, tja als dat beter is voor de dieren: bittere noodzaak zelfs! Wat heeft een beest nu met welk geloof dan ook te maken? Niets!
En waarom zou voor een geloof perso zo geslacht moeten worden..... waarschijnlijk omdat t n ritueel is meer niet. Het wordt tijd dat het om t dier gaat!

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 22:53

Nathalie schreef:
Eigenlijk jammer dat er geen nederlandse slachthuizen op tv komen.. Denken jullie dat dat er gezellig uit ziet?

Nee als er daar iets verbeterd kan worden zou ik dat ook dol graag willen! Het is voor mij ook een reden om niet iedere dag vlees te eten. Maar ik vind t wel moeilijk als ik er aan denk dat er een dier vermoord is voor mij.
Dus ook daar heel graag verbetering!

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 22:59

Doe even normaal Sannah! Ik heb echt geen behoeften deze gore beelden te zien! Ik vind echt dat je nu te ver gaat. Had dit via een link gedaan of zo als je graag wil shokeren, want dat is wat je hier mee wil. Er is door meerdere mensen aangegeven dat ze dit NIET WILLEN ZIEN. Houdt daar rekening mee!

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 23:02

faye schreef:
Dus worden de schapen levend in de kofferbak vervoerd. ook heel halal zeker? Clown

Ja idd en met een sigaret in je mond boven t vlees hangen ook?
Bedankt dan liever geen halal.

Gieltje2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 23:11

Sannah schreef:
Ik vond het leuk om te zien hoe het er aan toe gaat.

Verward Misselijk

Sannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 23:39

ShirleyA schreef:
Doe even normaal Sannah! Ik heb echt geen behoeften deze gore beelden te zien! Ik vind echt dat je nu te ver gaat. Had dit via een link gedaan of zo als je graag wil shokeren, want dat is wat je hier mee wil. Er is door meerdere mensen aangegeven dat ze dit NIET WILLEN ZIEN. Houdt daar rekening mee!

Wat een kinderachtige reactie.
Deze beelden zijn niet shockerend en geven goed weer dat het er op die locatie netjes aan toeging, vandaar ook dat ik ze geplaatst heb. Het kan en gebeurt vele malen erger, maar jij snapt dus klaarblijkelijk niet of je wilt gewoon niet snappen wát ik wil laten zien.

Als ik shockerende beelden wil laten zien, dan zoek ik die op via Google en dan plaats ik ze wel, maar zo steek ik niet in elkaar en die intentie heb ik ook helemaal niet.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 23:51

Ik vind het zelf ook interessant, vooral omdat mijn beste vriend er alles over heeft verteld en ik zo beeld bij het verhaal kan voegen. Volgens mij gaat het er nog best humaan aan toe hoor.

Trouwens hij is al 2 dagen bezig om al het vlees onder de armen te verspreiden Lachen

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 23:53

yousra schreef:
Ik weet niet of je het weet, maar partij van de dieren had niks tegen het ritueel slachten. Knipoog

En weet je niet hoeveel Marokkanen en Turken graag naar hun geboorteland willen om het daar te vieren, maarja geld speelt een grote rol, dus daarom is het niet voor iedereen mogelijk en haalbaar. Knipoog

PvdD kwam o.a wel in actie tegen Halal vlees.

Van mij mag het best een keer op de tv worden uitgezonden wat er gebeurt in de Nederlandse slachthuizen, ik vind dat iedereen eigenlijk wel moet weten waar hun stukkie vlees nou vandaan komt, netzo als melk uit een koe en niet uit een fabriek.

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 23:56

Sannah schreef:
Wat een kinderachtige reactie.
Deze beelden zijn niet shockerend en geven goed weer dat het er op die locatie netjes aan toeging, vandaar ook dat ik ze geplaatst heb. Het kan en gebeurt vele malen erger, maar jij snapt dus klaarblijkelijk niet of je wilt gewoon niet snappen wát ik wil laten zien.

Als ik shockerende beelden wil laten zien, dan zoek ik die op via Google en dan plaats ik ze wel, maar zo steek ik niet in elkaar en die intentie heb ik ook helemaal niet.

Jij kan voor een ander niet uitmaken wat shockerend is dus dat heb ik je net duidelijke gemaakt dat dat voor mij was! En je wist waarschijnlijk heel goed dat dit door meerderen zo is ervaren want er is vaak gepost dat men t niet wil zien. Laat t dan ook niet zien!
Nee ik snap idd niet wat jij wilde laten zien wat mijn positief zou kunnen raken: ik zag veel bloed en hompen vlees dat respectloos werd behandeld: sigaretten in de mond, gore zakken waarin t werd gestopt: heb meteen een zeer negatief beeld bij de hygiene v hallal vlees!
Alleen de bacterieen vonden dit een feest waarschijnlijk.....

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 00:06

Goh er staat een sigaret op, maar dat is ook alles?
Hoe kun je in godsnaam zien, dat er respectloos met dat vlees wordt om gegaan? Verward Dat vind ik echt heel erg goed, als je dat van foto's af kunt zien!
Het enige waar je gelijk in hebt, is dat er iemand een sigaret in zijn mond heeft... Dat vind ik ook neit zo fris. Maar volgens mij, als ik het goed zie, staat deze man de botten te verkleinen, om het zo maar te zeggen. Afval dus, lijkt mij.

Ik vind trouwens echt dat er ook eens wat meer op TV moet komen over slagerijen in Nederland. Je ziet nu wel van alles over het offerfeest op tv, maar de slager in Nederland is echt niet gezellig en leuk hoor.... Ik vind het jammer dat veel Nederlanders er niet bij na denken hoe ze aan hun stukje vlees komen, zolang het er maar ligt. Dat die ganzen volgegoten worden met mais, of die varkens met 100 dieren op een klein stukje staan, dat doet er niet toe. Dat de moslims een halsslagader doorsnijden waardoor het beest bewusteloos raakt, en het beest ook nog eens een FIJN en respectvol leven heeft gehad, dat kan toch niet he?

jeanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 00:29

Oke dan denk ik ach Shirley is vast zo'n stinkpuber die nog graag overal tegen aan schopt maar wat blijkt ook ik kan mij vergissen na even in haar profiel te hebben gekeken.

Dus Shirley grow up meid.......jou reactie raakt kant nog wal.

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 00:31

ik vind het SCHANDALIG dat mensen zo een dier slachten!! het is pure dierenmishandeling! ritueel noemt men dat pfffff... Boos! Boos! Boos!

jeanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 00:33

silverbrumby schreef:
ik vind het SCHANDALIG dat mensen zo een dier slachten!! het is pure dierenmishandeling! ritueel noemt men dat pfffff... Boos! Boos! Boos!

Heb je wel eens gekeken bij een "Nederlandse" kippenslachterij.

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 00:35

@Nathalie hoe weet je dat die dieren die hallal worden geslacht een FIJN en respectvol leven hebben gehad? Waarschijnlijk staan er 2 schapenin de wei, de een wordt hallal geslacht en de ander normaal.
Verder ben ik met je eens dat een gewonen slachterij ook niet de plek is waar dieren voor hun lol komen. Ik wil niet zien hoe t daar aan toe gaat (slecht voor mijn maag) maar ik ben voor een goed leven voor alle dieren, genoeg ruimte om te leven zoals dat zou moeten. En dan een snelle dood, graag zo pijnloos mogenlijk! Daar mag t vlees best wat duurder door zijn heb ik er graag voor over! Beter nog zou t zijn om bioindustrie vlees schreeuwend duur te maken en scharrelvlees goedkoper, maar zo ver zou t waarschijnlijk nooit komen.

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 00:37

jeanie schreef:
Oke dan denk ik ach Shirley is vast zo'n stinkpuber die nog graag overal tegen aan schopt maar wat blijkt ook ik kan mij vergissen na even in haar profiel te hebben gekeken.

Dus Shirley grow up meid.......jou reactie raakt kant nog wal.

een puber, ik? Tja van 41 dan......
En ik stink ook niet!
Doe even normaal, verder ik heb recht op mijn mening jij zegt toch ook je zegje? Laat n ander dat ook lekker doen.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 00:40

Dat weet ik, omdat dat zo is! Dat MOET zo. Dat is namelijk het hele punt achter het halal-vlees! Zij eten geen dieren, die gefokt zijn om te slachten! Die dieren hebben een fijn leven gehad, wat ze verdienen!

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 00:41

jeanie schreef:
silverbrumby schreef:

Heb je wel eens gekeken bij een "Nederlandse" kippenslachterij.

nee, maar wel een reportage op tv, over een nederlandse kippenslachterij. walgelijk om te zien inderdaad. Die beestje gingen in een bak met water waar stroom door ging, dus ze zijn dan wel verdoofd, maar hebben voor die tijd al genoeg pijn als ze op kop hangen aan die pinnen voordat ze daardoor gaan... tja.. dat snap ik nou ook niet...

maar waarom doet de Dierenbescherming aan zoiets als ritueel slachten niets aan dan?! moslims eten geen dieren die gefokt zijn voor de slacht, maar alleen dieren die een fijn leven hebben gehad, nou maar waarom moeten ze dan zo wreed worden gedood?!!

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 00:45

Moderatoropmerking:
Dit topic is een discussietopic over het offerfeest en Halal slachten. Het is dus ook de bedoeling dat de discussie daarover gaat en niet over de personen en of hun mening puberaal is. Graag ontopic blijven dus.

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 00:46

Als je weet wat er tegenwoordig met die dieren gebeurd kan je beter vegetarier worden..