Lichamelijk contact steeds normaler?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Smystique

Re: Lichamelijk contact steeds normaler?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 23:30

Citaat:
Nee ik ben daar zeker niet bij iedereen van gediend nee!

kan me voorstellen dat je een schouderklopje niet waardeerd van een seksueel gefrustreerde potloodventer, maar als je toch echt een bezwaar maakt tegen lichamelijk contact in de vorm van communicatie dan heb je volgens mij toch echt een sociaal probleem hoor

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 23:32

Ik vind het niet van gezag afhangen, niet van troosten,. Het lijkt me duidelijk dat een zet om een ongeluk te voorkomen geoorloofd is, maar verder heb ik liever dat iedereen gewoon lekker van me af blijft.

De hand schudden daar ben ik zelf bij, dat is anders. En ik ben niet de allerjongste, kom uit een warm nest, maar mijn lijf is mijn lijf, en daar hoeft niet iedereen aan te zitten, ook al is het goed bedoeld.

Ik heb ook geen sociaal probleem hoor, nergens last van, maak makkelijk contact en kan het eigenlijk met bijna iedereen vinden. Maar daarom hoeven ze me toch niet aan te raken? Wat een kul zeg!

Smystique

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 23:38

Citaat:
heb ook geen sociaal probleem hoor, nergens last van, maak makkelijk contact en kan het eigenlijk met bijna iedereen vinden. Maar daarom hoeven ze me toch niet aan te raken? Wat een kul zeg!

Maar lichamelijk contact = toch communicatie?

Communicatie is niet alleen praten, kijken, gebaren, maar ook contact maken in de vorm van een tikje, klopje, hand pakken of in relaties een aaitje, strelen etc.

Het is natuurlijk afhankelijk wie, wat, waar en waarom doet, maar jezelf afwerenh van al het lichamelijk contact in sociaal verkeer vind ik echt raar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 23:41

Ik niet. Met mijn man en beste vrienden is het anders, maar dat zijn er ,maar een paar. De rest blijft maar gewoon lekker van me af Haha!

Smystique

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 23:43

Dus als ik in de drukte (kroeg, markt, whatever) even mijn hand op jouw schouder leg om er even langs te gaan ben je daar niet van gediend?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 23:44

Nee dat vind ik niet prettig nee Haha!

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 23:45

Gut dan kun je beter niet op drukke plaatsen komen, zeker niet in een discotheek of kroeg waar de muziek hard staat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 23:47

faye schreef:
Nee dat vind ik niet prettig nee Haha!

Maar kom je dan wel eens op drukke dagen in de supermarkt, of reis je wel eens met het OV tijdens de spitsuren, ga je wel eens uit oid.. of vermijd je dat dan ook allemaal echt omdat je liever niet 'aangeraakt' wilt worden?

Smystique

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 23:47

Jeetje serieus dat vind ik echt raar Haha!

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 23:48

Pardon nu ben je dus al een probleemgeval alleen omdat je er niet van houd om aangeraakt te worden door vreemden?
Ben anders prima in staat om contact te maken met iemand zonder die persoon aan te raken.

Je kunt namelijk ook prima met elkaar communiceren zonder aanrakingen.

Misschien heeft het te maken met het beroep waarin je werkt.
In de zorg moet je mensen wel aanraken. Misschien dat het daardoor gebruikelijker wordt?

Op kantoor is het absoluut niet noodzakelijk om iemand aan te raken en wellicht daardoor ongebruikelijker.

In een discotheek kom je er misschien niet onderuit om iemand even aan te raken omdat je niet verstaanbaar bent.
Op een drukke markt lijkt mij de zin pardon mag ik even passeren nog altijd veel gepaster dan iemand maar ongevraagd aan de kant te duwen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 23:54

Tsja Lindsey, we zullen het er maar op houden dat de een verbaal sterker is dan de ander Knipoog

Nee ik reis nooit met OV, ik kom niet in discotheken, en ik houd ook niet van mensenmassa's. Goh, wat een raar mens ben ik Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 23:55

WildWings schreef:
Ik vind persoonlijk dit soort aanrakingen heel normaal en zie er geen enkel kwaad in. Dringen op een druk station is lastig te voorkomen, je houdt er altijd wel bij die gewoon duwen duwen duwen. De hand op jouw schouder van de fietser was waarschijnlijk gewoon bedoeld om je te waarschuwen of omdat je hem niet gehoord had, om ongelukken te voorkomen.. ik vind het zelf juist heel verstandig van die man / vrouw om dit te doen, voor hetzelfde geldt haalt diegene jou straks in en laat je daarmee schrikken waardoor jullie samen opvallen. Wie weet had diegene dan bovenop je gelegen en dat lijkt me nog veel minder comfortabel Haha! Nagelbijten / Gniffelen
De voetganger wilde misschien zo gewoon even je aandacht vragen, net als je leraar die even extra je aandacht wilde oid.

Zelf ben ik deze kleine aanrakingen gewoon, het is mij ook niet opgevallen dat het meer zou zijn geworden oid.

ik heb ook geen bel en roep dus altijd van te voren maar gewoon: tring tring!!
vrolijke reactie's van mensen, en ze horen je toch aankomen Lachen

Smystique

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 23:55

Ik zeg toch niet dat je een probleegeval BENT? Ik zeg dat IK je RAAR vind, althans je gedrag wat dat betreft (en ook je giftige reactie overigens Haha! )

Citaat:

Jahoor dat kan prima, maar je komt er niet onderuit om dat toch wél te doen

Citaat:
Misschien heeft het te maken met het beroep waarin je werkt.
In de zorg moet je mensen wel aanraken. Misschien dat het daardoor gebruikelijker wordt

Nou nee hoor, niet meer dan in een ander beroep, overigens heb ik ook nog met het cliënt - professional gebeuren te maken. Dat is overigens niet te vergelijken met een normale en natuurlijke manier van omgaan met.

Citaat:
Op kantoor is het absoluut niet noodzakelijk om iemand aan te raken en wellicht daardoor ongebruikelijker

het gaat er toch om in situaties dat het wél gebeurt en maybe noodzakelijk is?

ik snap ook wel dat als je recht tegenover je collega zit dat je niet gecharm,eerd bent als hij al voetjevbrijend je aandacht wilt trekken, daar kan zoiets idd gewoon verbaal.

Citaat:
Op een drukke markt lijkt mij de zin pardon mag ik even passeren nog altijd veel gepaster dan iemand maar ongevraagd aan de kant te duwen.

hahah je trekt het echt helemaal uit het verband, ik leg JUIST mn hand op iemands schouder, of tik diegene aan omdat ik het asociaal vind om iemand opzij te duwen, af te snijden of wat dan ook. Soms zijn woorden niet genoeg, hoort iemand je niet of whatever.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 23:57

Smystique schreef:

Citaat:

Jahoor dat kan prima, maar je komt er niet onderuit om dat toch wél te doen

Waarom zou je daar niet onderuit komen? Kun je je verbaal niet goed uitdrukken of zo?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 23:58

faye schreef:
Nee ik reis nooit met OV, ik kom niet in discotheken, en ik houd ook niet van mensenmassa's. Goh, wat een raar mens ben ik Clown

Dat vind ik allemaal niet 'normaal', maar tussen 'niet normaal' en 'raar' liggen nog een hele hoop andere dingen.. gelukkig Knipoog . Maar misschien heeft het er dan ook gedeeltelijk mee te maken dat je iets eerder als 'gewoon' ervaart wanneer je er meer mee te maken krijgt (en dan niet op een negatieve manier) dan wanneer je het bijvoorbeeld (en ik zeg niet dat dat in jouw geval zo is) zou ontlopen.

@Shanna: Ik snap niet wat je wilt zeggen met je opmerking, sorry. Kan je 't uitleggen? Clown

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 23:58

Communicatie met mensen vindt in verschillende ruimten plaats.

Ik heb er geen problemen mee als mensen in mijn intieme kring in mijn persoonlijke ruimte komen; collega's hebben daar over het algemeen al buiten te blijven, tenzij omstandigheden aanleiding geven om de grenzen eens te negeren - en dan heb ik al een vak waarin mensen informeel met elkaar omgaan.

Zeker in hiërarchische relaties (leraar-leerling) moet de persoonlijke ruimte gerespecteerd worden. Doe je dat niet, dan krijg je onduidelijkheid. Wat is wel geaccepteerd, wat niet?

Tussen vreemden geldt dat natuurlijk helemaal.

In drukte is lichamelijk contact soms moeilijk te vermijden, maar in andere situaties mag ik graag mijn persoonlijke ruimte gerespecteerd zien. En dan heb ik ook nog best beleefde methodes om dat duidelijk te maken.

Het is volstrekte flauwekul dat lichamelijk contact gewoon een andere manier van communiceren is; binnen de persoonlijke ruimte van de ander komen heeft veel vaker met intimidatie te maken, al zijn er blijkbaar een heleboel mensen die zich daar niet van bewust zijn.

Hou het lekker bij die minstens halve meter afstand en een verbale mededeling, gecombineerd met lichaamstaal. Laat elkaar de ruimte, waar mogelijk.

Smystique

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 00:02

Citaat:
Het is volstrekte flauwekul dat lichamelijk contact gewoon een andere manier van communiceren is; binnen de persoonlijke ruimte van de ander komen heeft veel vaker met intimidatie te maken, al zijn er blijkbaar een heleboel mensen die zich daar niet van bewust zijn.

wat een volstrekte onzin dat dat dan intimidatie is, moet echt even lachen sorry, je hebt gradaties, je hebt verschillende manieren, je hebtmotieven, je hebt zoveel. hoe kan je het dan allemaal maar scharen onder intimidatie? Haha!

Citaat:
Waarom zou je daar niet onderuit komen? Kun je je verbaal niet goed uitdrukken of zo?

nee dat zal het zijn, ik kan me verbaal niet goed uitdrukken Haha!

Waarom reageren jullie zo ontzettend giftig en aangevallen? dat zegt volgens mij een heleboel over hoe jullie zelf over jullie eigen gedrag denken. Als je er echt helemaal vrede mee zou hebben zou je ook niet zo snibbig reageren volgens mij?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 00:03

WildWings schreef:
faye schreef:

Dat vind ik allemaal niet 'normaal', maar tussen 'niet normaal' en 'raar' liggen nog een hele hoop andere dingen.. gelukkig Knipoog . Maar misschien heeft het er dan ook gedeeltelijk mee te maken dat je iets eerder als 'gewoon' ervaart wanneer je er meer mee te maken krijgt (en dan niet op een negatieve manier) dan wanneer je het bijvoorbeeld (en ik zeg niet dat dat in jouw geval zo is) zou ontlopen.

@Shanna: Ik snap niet wat je wilt zeggen met je opmerking, sorry. Kan je 't uitleggen? Clown

wel, ik gebruik het voorbeeld van de fiets dat die persoon een aanraking verkiest boven gewoon met de stem communiceren terwijl het niet noodzakelijk is om aan te raken, ik vind zelf ook aanrakingen niet fijn, als vrienden of familieleden het doen, ok, maar vreemden of gewoon bekenden, nee dankje

en veel van dit soort ongewenste aanrakingen komen voor in situatie's waarbij je stem gebruiken net zo makkelijk of zelfs makkelijker is en daarmee ook minder intimiderent, dus krijg je (meestal) geen boze of negatiefe reactie's bij de mensen en kan je dus ook geen mensen onbedoelt ''intimideren''

snap je het nu?

Smystique

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 00:04

Citaat:
wel, ik gebruik het voorbeeld van de fiets dat die persoon een aanraking verkiest boven gewoon met de stem communiceren terwijl het niet noodzakelijk is om aan te raken

Kijk en daar noem je denk ik een belangrijk punt en dat heb ik volgens mij in voorbeelden al genoemd, als het anders kán en niet zo zou hoeven is het zeker sneller intimiderend dan als je op dat moment even geen keuze hebt

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 00:05

Ik hou er niet van als vreemden mij aanraken,zeker mannen niet maar dat komt omdat ik slechte ervaring heb met hun.
Hou er zelfs niet van als ze een hand geven

Ik wil juist veel lichamelijk contact,mede omdat ik dit vroeger gemist heb en nu nog steeds.

Ik zou heel graag eens een knuffel willen van mijn klasgenoten,zij doen het wel samen maar niet met mij en wel lekker voor mijn neus.

Als ik een intiem gesprek heb met een leerkracht vind ik lichamelijk contact ook fijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 00:06

Prrrr schreef:

En dit vind ik dan weer volstrekt flauwekul. Lichamelijk contact, zoals even gauw een hand op iemands schouder leggen, eigenlijk meer gauw aantikken, (een vreemde), iemand een hand schudden of de bekende 'drie kussen' geven (mensen die je voor het eerst ontmoet maar niet voor het laatst als het goed is, zoals bijv. je schoonfamilie oid- of gewoon familie die je begroet), iemand een schouderklopje geven (vriendinnen, zowel goede als minder goede, en meer op een 'geinige' manier doen wij dat vaak), iemand die je niet hoort even richting de schouder of op de rug aantikken (vreemden), om iemand in een drukke ruimte te passeren deze persoon gewoon met de rug van je hand tegen de zijkant van de schouder van deze persoon zachtjes 'opzij duwen' (vreemden), in een lawaaiige of juist heel stille ruimte iemand 'aanraken' om even de aandacht te vragen ipv ergens overheen te schreeuwen of de stilte te doorbreken (wanneer de stilte doorbreken niet gewenst is natuurlijk)(vreemden), etc, etc.. dat is gewoon een (andere?) manier van communiceren.
Daar is GEEN intimidatie bij.

Je persoonlijke ruimte verschilt per persoon, en nogmaals, 'vroeger' was het naar mijn idee normaler dat er een verschil was tussen iemands persoonlijke ruimte echt betreden ZONDER respect te tonen voor deze ruimte, en iemands aandacht vragen dmv een aanraking.

Citaat:
Hou het lekker bij die minstens halve meter afstand en een verbale mededeling, gecombineerd met lichaamstaal. Laat elkaar de ruimte, waar mogelijk.

Succes aan iedereen die met het OV reist rond drukke tijden, in grote steden door het centrum loopt, uitgaat, nog op school door de gangen loopt etc.. maar wel eist dat iedereen minstens een halve meter afstand houdt. Clown

Smystique

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 00:08

Citaat:
En dit vind ik dan weer volstrekt flauwekul. Lichamelijk contact, zoals even gauw een hand op iemands schouder leggen, eigenlijk meer gauw aantikken, (een vreemde), iemand een hand schudden of de bekende 'drie kussen' geven (mensen die je voor het eerst ontmoet maar niet voor het laatst als het goed is, zoals bijv. je schoonfamilie oid- of gewoon familie die je begroet), iemand een schouderklopje geven (vriendinnen, zowel goede als minder goede, en meer op een 'geinige' manier doen wij dat vaak), iemand die je niet hoort even richting de schouder of op de rug aantikken (vreemden), om iemand in een drukke ruimte te passeren deze persoon gewoon met de rug van je hand tegen de zijkant van de schouder van deze persoon zachtjes 'opzij duwen' (vreemden), in een lawaaiige of juist heel stille ruimte iemand 'aanraken' om even de aandacht te vragen ipv ergens overheen te schreeuwen of de stilte te doorbreken (wanneer de stilte doorbreken niet gewenst is natuurlijk)(vreemden), etc, etc.. dat is gewoon een (andere?) manier van communiceren.
Daar is GEEN intimidatie bij.

Je persoonlijke ruimte verschilt per persoon, en nogmaals, 'vroeger' was het naar mijn idee normaler dat er een verschil was tussen iemands persoonlijke ruimte echt betreden ZONDER respect te tonen voor deze ruimte, en iemands aandacht vragen dmv een aanraking.

Helemaal mee eens idd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 00:09

Shanna schreef:
wel, ik gebruik het voorbeeld van de fiets dat die persoon een aanraking verkiest boven gewoon met de stem communiceren terwijl het niet noodzakelijk is om aan te raken, ik vind zelf ook aanrakingen niet fijn, als vrienden of familieleden het doen, ok, maar vreemden of gewoon bekenden, nee dankje

En ik heb het erover dat iemand mij niet verstaat of mijn bel niet hoort waardoor het naar mijn mening, als ik iemand wil inhalen, het nodig is om hier even iemand aan te tikken oid zodat ik deze bij het inhalen niet voor de sokken rijdt.

Citaat:
en veel van dit soort ongewenste aanrakingen komen voor in situatie's waarbij je stem gebruiken net zo makkelijk of zelfs makkelijker is en daarmee ook minder intimiderent, dus krijg je (meestal) geen boze of negatiefe reactie's bij de mensen en kan je dus ook geen mensen onbedoelt ''intimideren''

Hier ga ik verder niet op in, heb hier een aantal maal mijn mening al over gegeven en lees hier ook niets nieuws wat nog niet gezegd is en waar ik nog niet op gereageerd heb. Bedankt voor de uitleg! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 00:10

Oh maar ik reageer helemaal niet snibbig hoor. Ik denk dat je prima kunt communiceren met woorden alleen. Dat ik niet met het OV reis komt omdat ik lekker met de auto ga Knipoog
Discotheken ben ik inmiddels ontgroeid en dat ik niet van mensenmassa's houd lijkt me helemaal niet vreemd. Je zal mij dan ook zeker niet in de winterefteling vinden of in dergelijke parken in de zomervakantie. Walgelijk zoveel mensen op een hoop.

En verder ben ik een zeer sociaal vaardig mens, maar ik vind het niet prettig als mensen in mijn persoonlijke ruimte komen. Niks mis mee hoor!

Smystique

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 00:13

[quote]
Ik denk van niet en weet bijna wel zeker van niet eigenlijk Haha!

Maar goed, jij kiest er idd dus voor om je te vertoeven in situaties waarinm je dit niet hoeft tegen te komen, ik ben wel een mensen-mens, kom graag in de stad, ga graag uit, etc.

Overigens ben ik evengoed geen aanrakerig type hoor, alleen naar mn vriend en mn moeder voor de rest niemand, zelfs mijn beste vriendinnen niet.

Maar wel wanneer dat nodig is, of wanneer iemand dat (gemeend) nodig acht bij mij