RTBF: "Vlaanderen roept onafhankelijkheid uit"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tess_84

Re: RTBF: "Vlaanderen roept onafhankelijkheid uit"

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 20:16

paardj schreef:
silvana schreef:
Of topic,maar in het beroeps krijgen ze geen Frans maar Engels.
Dus daar zal een deel slecht frans sprekende Belgen zitten.

ik zit in aso en krijg frans en engels Nors opkijken

Het ging ook over BSO en TSO

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 20:19

beauty and the nerd was maar ééntje uit belgie. En in aso kan ook bedroeft frans gegeven worden. Vind ik maar rare vergelijking. hangt gewoon van school af

Zelfde dat je zegt dat onderwijs in aso beter is dan tso. Of moeilijker zie maar biotechniek versus menswetenschappen

Lidewijke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-06 20:28

En het een tv-programma als Beauty and the Nerd is toch zó hard te vergelijken met het echte leven. Rolleyes

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 20:30

Lidewijke, je zou er nog van schrikken.

Dan was 'Beauty and the Nerd' een mooi voorbeeld van Nederlanders die geen Frans kunnen dan? Knipoog

Het ging er mij maar om dat niet elke Vlaming Frans kan, of je nu naar ASO, TSO of BSO gaat. Ik geef les in een TSO-BSO school, en daar krijgt het BSO gewoon geen Frans meer. Ik vind dat jammer, want ik vind vreemde talen leren toch belangrijk.
Ik heb zelf Moderne-Talen Wetenschappen gestudeerd en daarna Regentaat Frans. Als je ziet wat voor fouten sommige studenten maken, zelfs in de hogeschool, kan je wel zeggen dat het Frans bij sommige Vlamingen bedroevend is. Net zoals het Nederlands bij sommige Walen bedroevend is.
We kunnen zoveel commentaar geven, maar toch gaan we over de taalgrens een huis kopen, omdat dat goedkoper is. Toch gaan we naar de Ardennen op vakantie, voor de natuur. Niet te snel roepen dat er geen voordelen zijn aan de staat België, dat slaat nergens op.

Lidewijke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-06 20:37

Volgens mij heeft er nog niemand in dit topic gezegd dat aan de staat België geen voordelen zitten.

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 20:50

Lidewijke schreef:
Biepje schreef:
Denk maar terug aan de geschiedenis, de Belgische staat is een van de enige natiestaten op de wereld met een volk. Sinds 2000 jaar leven Belgen samen (ik hoef hier maar even te verwijzen naar De Bello Gallico van Julius Caesar), en hebben ze er steeds voor gestreden om samen te blijven.

Volkeren Knipoog
ik denk maar aan Eburonen, Nerviërs, Trevieren, Menapiërs, ...

Ik weet niet of jouw leerkracht Latijn er ooit een kaart bij heeft gehaald, maar dat klopt in de verste verte niet.

JoeyBabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 20:55

*ff een berichtje posten om hier deftig op te kunnen reageren*

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 20:58

katiavl schreef:
staat men neus er nog op Knipoog
precies of belgisch justitie systeel één van de beste is. We staan onwijs achter op forensisch onderzoeken Dromen

Uniek in de zin van geen bewijzen nodig om iemand te veroordelen...
En wat wetgeving betreft, pedofielen die twee keer veroordeeld worden en nog vrij rond lopen.
Bv; hans van temse onderzoek was echt lachen, zijn echt geen fouten in gemaakt.
Zeker als de slachtofferhulp. Praat met de betrokkenen en vijftien minuten later alles meld op tv

Politiek:
Visa kaart schandaal in antwerpen, sociaal woningen die bewoond worden door ministers.
Van peel die anti raccisme en dat het zo makkelijk is om samen te leven roept. Maar toch verhuist omdat hij genoeg heeft van de problematiek.

Ik weet niet of je al ooit hebt gehoord van de Trias Politica, al kan ik het uit jouw antwoord afleiden. Je haalt alles compleet door elkaar, rechterlijke macht is gescheiden van de uitvoerende macht en die twee zijn dan weer gescheiden van de wetgevende macht. Dus pedofielen die twee keer veroordeeld worden is een probleem van de rechterlijke macht, wat op zich een fout was op grond van art. 1382 in het BW, en waar de Belgische staat door het EHRM ook voor veroordeeld zal worden. Het Europees recht komt hier dus in tussen.

Ik weet niet waarom jij er een moordonderzoek bijhaalt en waarom je dat daarover zegt, aangezien je er niet bij was. Ik kan ook niet zeggen of dat onderzoek juist is gevoerd, daar zal een procureur des konings en Cassatie wel over oordelen.

Bij het politieke haal je weer alles door elkaar, en zijn die ministers ook niet teruggefloten? Dat er corruptie bestaat, weten wij allemaal wel, en dat is in elk land een even groot probleem. Anti-racisme en om die reden verhuizen? Dat is dan heel jammer voor Van Peel, af en toe een klein beetje niet discriminerend (en niet zoals hij niet differentiërend) gedrag vertonen mag ook wel. Weet jij trouwens hoe hij thuis was, of zich gedroeg in zijn buurt? Dan kan je niet over zijn privé-situatie oordelen. Misschien heeft hij wel gewoon een toffere woonst gevonden, en heeft hij de problematiek (die ik zeker niet zal ontkennen) gewoon genoemd om er een reden aan te geven.

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 20:59

Lidewijke schreef:
Volgens mij heeft er nog niemand in dit topic gezegd dat aan de staat België geen voordelen zitten.

Je hebt wel die indruk gegeven, en daar moet je serieus mee oppassen in topics over sociaal-politieke onderwerpen.

Loan01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 21:00

Biepje schreef:
Ik heb zo het voorgevoel dat dit een lange post gaat worden.

Ten eerste vind ik dit een ontzettend misplaatste grap. Er zit geen humor in, of toch misschien wel: wat is er leuker dan een land op zijn kop zetten? Het ging hier om een fictieve documentaire die uit de hand is gelopen naar aanleiding van de reactie van een aantal Vlaamse en Waalse politici. Vooreerst zou ik duidelijk willen stellen welke gevolgen een Vlaamse nationalisering zou hebben. Vlaanderen kan immers niet alleen staan, niet economisch, niet politiek, niet maatschappelijk. Denk maar terug aan de geschiedenis, de Belgische staat is een van de enige natiestaten op de wereld met een volk. Sinds 2000 jaar leven Belgen samen (ik hoef hier maar even te verwijzen naar De Bello Gallico van Julius Caesar), en hebben ze er steeds voor gestreden om samen te blijven.

Het is een kwestie van geven en nemen: de ene keer hebben we ruzie, de andere keer kunnen we elkaar niet eens in mekaars buurt dulden, maar wanneer het erop aankomt helpen we elkaar en springen we voor elkaar in de bres. Tot zover het Belgisch nationalisme, wat dus wel zeker bestaat en waarmee ik eigenlijk zelfs voor meer dan 95% van de Vlamingen spreek. Men kan immers wel vaak roepen om de Vlaamse onafhankelijkheid, maar wanneer puntje bij paaltje komt, wordt dit telkens afgefloten wanneer men de nadelen ervan bekijkt. Men had immers al in 1970 bij de eerste grondwetsherziening België in twee kunnen scheuren, net als in 1988-1989 en in 1993. Deze drie grondwetsherzieningen hebben tot de federalisering geleid, waardoor alle Belgen een plaatsje krijgen in gemeenschappen en alle industrie in gewesten.

En dat werkt tot op de dag van vandaag prima. Bevoegdheden zijn verdeeld, strijdige belangen kennen oplossingen bij gerechtelijke en wetgevingsinstanties, en kan jij nu zeggen dat jij last hebt van een persoon aan de andere kant van de taalgrens? Het is ook maar een taalgrens, het splitst op in taal- en cultuurgemeenschappen, maar meer is het ook niet.

Wanneer jij (met alle respect voor de Nederlanders hier) dan blijkbaar zo nodig je terug bij hen wilt aansluiten, roep dan maar om onafhankelijkheid, maar met misselijkmakende leugens op televisie zal je het niet ver schoppen.

*Applaus* Dit vind ik echt goed gezegd! Ik ga mee in alles wat je zegt. Kon ik het zelf maar zo goed uitleggen Knipoog

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 21:04

Lidewijke schreef:
En het een tv-programma als Beauty and the Nerd is toch zó hard te vergelijken met het echte leven. Rolleyes

Daar zou je nog van verschieten.
Kijk naar Miss België.
Kijk naar de Jeugd van tegenwoordig, dat zijn mensen van mijn leeftijd, 16 jaar, en die stellen zich nog de vraag of je 'tu es' nog met een t erbij schrijft.
En zelfs in mijn eigen richting, waar we zelfs een uur Frans extra krijgen, zie ik dat Frans helemaal niet is zoals het hoort te zijn in een vijfde jaar Latijn-moderne talen.

En de Walen krijgen wel Nederlands op school. Ik heb een Waalse vriendin en die heeft 5u Nederlands per week.

Sullie97

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 21:12

Lidewijke schreef:

Nou, wat mij opviel aan dit programma en dan vooral aan de Belgische/Vlaamse deelneemsters was dat er maar één goed Frans sprak, de andere Belgische dames niet zo. Van de mannen kon ik niet veel opmaken, maar van de vrouwen wel. En dan doel ik op de opdracht waarbij ze voorwerpen moesten gaan zoeken en daar hun talenknobbel voor nodig hadden.

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 21:14

Tja, maar hoeveel Vlaamse politici kunnen goed Engels, laat staan Frans?

Dan ken ik meer Waalse politici die zowel goed zijn in Frans als zich uit de voeten kunnen helpen in het Nederlands.

Lidewijke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-06 21:20

Biepje schreef:
Lidewijke schreef:

Je hebt wel die indruk gegeven, en daar moet je serieus mee oppassen in topics over sociaal-politieke onderwerpen.

Er is vaak gezegd dat Vlaanderen apart voordelen zou meebrengen, maar absoluut niet dat Belgie er géén heeft.

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 21:21

Ja, maar toen was er blijkbaar nog niet verder nagedacht over onze comfortabele plek binnen de EU, met het gevolg dat Vlaanderen apart geen voordelen met zich meebrengt.

Lidewijke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-06 21:22

Biepje schreef:

Ik weet niet of jouw leerkracht Latijn er ooit een kaart bij heeft gehaald, maar dat klopt in de verste verte niet.

Mijn leerkracht Latijn heeft hier absoluut niets mee te maken.
Eburonen + Nerviërs + ... = Belgae, maar dit is níet één volk.

Jantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 21:22

Over wat jullie je eigenlijk druk maken Slapen . Bijna 100 jaar terug zei Destrée (nota béne iemand uit een toch eerder unitaristische strekking) ; "Il y a en Belgique des Wallons et des Flamands. Il n'y a pas de Belges."
De hoofdkenmerken van een volk zijn nog altijd éénzelfde taal en cultuur. Er is niet zoiets als het 'Belgisch volk'. Op 11 juli hang ik persoonlijk de leeuw uit, op 21 juli de vuile lakens.
Gelukkig is er intussen al veel veranderd en zijn we een federale staat geworden. Trouwens Vlaanderen afsplitsen van Wallonië is voor mij geen probleem maar zet weinig zoden aan de dijk. We maken tegenwoordig allen deel uit van een grotere entiteit, zijnde Europa. En die schrijft tegenwoordig de regels voor. De Belgische wetgeving is meer en meer een omzetting van Europese richtlijnen.
De Belgische monarchie is wat mij betreft een poppenhuis. Voorbeelden genoeg de laatste tijd Knipoog .

Loan01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 21:24

Jantie schreef:
Over wat jullie je eigenlijk druk maken Slapen . Bijna 100 jaar terug zei Destrée (nota béne iemand uit een toch eerder unitaristische strekking) ; "Il y a en Belgique des Wallons et des Flamands. Il n'y a pas de Belges."
De hoofdkenmerken van een volk zijn nog altijd éénzelfde taal en cultuur. Er is niet zoiets als het 'Belgisch volk'. Op 11 juli hang ik persoonlijk de leeuw uit, op 21 juli de vuile lakens.
Gelukkig is er intussen al veel veranderd en zijn we een federale staat geworden. Trouwens Vlaanderen afsplitsen van Wallonië is voor mij geen probleem maar zet weinig zoden aan de dijk. We maken tegenwoordig allen deel uit van een grotere entiteit, zijnde Europa. En die schrijft tegenwoordig de regels voor. De Belgische monarchie is wat mij betreft een poppenhuis. Voorbeelden genoeg de laatste tijd Knipoog .

Een discussie op tijd en stond kan geen kwaad toch? Ik zit hiervan te genieten, ook al zeg ik bijna niets. Steek er allesinds heel veel van op

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 21:29

Tja, en dat zei Destrée en dat is een persoon tegen een heleboel anderen die juist wel zeggen dat België een entiteit is. Dura lex, sed lex. Als je je er niet druk om maakt, en je niet in politiek geïnteresseerd bent, waarom zeg je het dan? Dat vind ik jammer, want zo krijg je heel vreemde stellingen tegenover andere meer gefundeerde. Maar goed, ik wil niet persoonlijk worden.

@ Lidewijke: als jij dat zo zegt, tsja, dan zijn er ook geen Vlamingen. Dan zijn er Antwerpenaars, Limburgers, Brabanders, Oost-Vlamingen en West-Vlamingen. Dat is immers wat jouw antwoord impliceert.

Lidewijke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-06 21:34

Biepje schreef:
@ Lidewijke: als jij dat zo zegt, tsja, dan zijn er ook geen Vlamingen. Dan zijn er Antwerpenaars, Limburgers, Brabanders, Oost-Vlamingen en West-Vlamingen. Dat is immers wat jouw antwoord impliceert.

Nee, want de provincies staan nog onder één centraal bestuur. Terwijl deze volkeren ieder hun eigen koning hadden, in mekaars buurt leefden en verder in principe niet veel met elkaar te maken hadden.

Lidewijke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-06 21:34

En de Vlamingen hebben volgens mij ook weinig te maken met de Belgische onafhankelijkheid in the first place, als we dan toch Destrée gaan quoten.

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 21:37

Lidewijke schreef:
Biepje schreef:

Nee, want de provincies staan nog onder één centraal bestuur. Terwijl deze volkeren ieder hun eigen koning hadden, in mekaars buurt leefden en verder in principe niet veel met elkaar te maken hadden.

Jij hebt De Bello Galico gelezen en de historische groei van een volk gezien met in het bijzonder de Belgae?

Lidewijke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-06 21:38

Biepje schreef:
Jij hebt De Bello Galico gelezen en de historische groei van een volk gezien met in het bijzonder de Belgae?

Als je het zo gaat bekijken zijn we allemaal Indo-Europeanen

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 21:42

Nee, daar stammen we van voort, wat nog eens een heel verschil is. De gedecentraliseerde staat en de verschillende stammen die jij aanhaalt zijn van eenzelfde volk. Maar jij beaamt dus wel dat alle dialectsprekenden dus geen Vlamingen zijn.

Terwijl wij verdeeld zijn in provincies omwille van de decentralisatie van het bestuur dat voorkomt uit een gecentraliseerd bestuur. Provincies zijn er alleen maar om het wat makkelijker te maken.

craz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 22:42

Biepje schreef:
katiavl schreef:
ik zou er geen probleem mee hebben eerlijk gezegd. Ben zeker geen vlaams nationalistisch in tegen deel Knipoog Sta heel sceptisch over belgië. En ik zou veel veranderen als ik kon.
Want regering en regels zijn in belgie toch niet hoe het hoort. Idem voor de rechtgeving. Maar kom ik heb het niet voor het zeggen. Dus zal alles wel moeten aannemen.

Off topic en hoe was biologie Knipoog

Hoe kan jij oordelen over de Belgische wetgeving en het Belgisch recht? Rechtgeving bestaat trouwens niet.

Heb jij dan ooit al alles tot in de puntjes bestudeerd, de werking ervan nagegaan en rechtsociologisch en rechtseconomisch onderzoek gedaan? Voor zover kan ik absoluut zeggen dat het Belgisch recht een van de meest unieke en best geregelde is van de wereld.

Sorry Biep, maar iedereen mag toch zijn mening geven.
En het is niet omdat je rechten studeert dat je alles weet. Want er is ook vele politiek meegemoeid en dat heeft niets met 'een studie van ons Belgisch recht' te maken.

Volgend mij doel je op het gemeenschaps-en gewestsysteem in België als je spreekt over een uniek systeem want dat is inderdaad uniek(ingewikkeld Knipoog)
Voor het overige verschilt ons recht niet zoveel van dat van onze buurlanden...
Ik apprecieer je mening, daar is niks mis mee maar ik vind niet dat andere hun mening niet mogen geven, of dat hun mening zowiezo verkeerd zou zijn omdat ze toevallig geen rechten studeren.

Voor de rest ga ik er ook niet verder op in want ik heb ook examens Knipoog