paardj schreef:silvana schreef:Of topic,maar in het beroeps krijgen ze geen Frans maar Engels.
Dus daar zal een deel slecht frans sprekende Belgen zitten.
ik zit in aso en krijg frans en engels
Het ging ook over BSO en TSO
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
paardj schreef:silvana schreef:Of topic,maar in het beroeps krijgen ze geen Frans maar Engels.
Dus daar zal een deel slecht frans sprekende Belgen zitten.
ik zit in aso en krijg frans en engels
Lidewijke schreef:Biepje schreef:Denk maar terug aan de geschiedenis, de Belgische staat is een van de enige natiestaten op de wereld met een volk. Sinds 2000 jaar leven Belgen samen (ik hoef hier maar even te verwijzen naar De Bello Gallico van Julius Caesar), en hebben ze er steeds voor gestreden om samen te blijven.
Volkeren
ik denk maar aan Eburonen, Nerviërs, Trevieren, Menapiërs, ...
katiavl schreef:staat men neus er nog op![]()
precies of belgisch justitie systeel één van de beste is. We staan onwijs achter op forensisch onderzoeken![]()
Uniek in de zin van geen bewijzen nodig om iemand te veroordelen...
En wat wetgeving betreft, pedofielen die twee keer veroordeeld worden en nog vrij rond lopen.
Bv; hans van temse onderzoek was echt lachen, zijn echt geen fouten in gemaakt.
Zeker als de slachtofferhulp. Praat met de betrokkenen en vijftien minuten later alles meld op tv
Politiek:
Visa kaart schandaal in antwerpen, sociaal woningen die bewoond worden door ministers.
Van peel die anti raccisme en dat het zo makkelijk is om samen te leven roept. Maar toch verhuist omdat hij genoeg heeft van de problematiek.
Lidewijke schreef:Volgens mij heeft er nog niemand in dit topic gezegd dat aan de staat België geen voordelen zitten.
Biepje schreef:Ik heb zo het voorgevoel dat dit een lange post gaat worden.
Ten eerste vind ik dit een ontzettend misplaatste grap. Er zit geen humor in, of toch misschien wel: wat is er leuker dan een land op zijn kop zetten? Het ging hier om een fictieve documentaire die uit de hand is gelopen naar aanleiding van de reactie van een aantal Vlaamse en Waalse politici. Vooreerst zou ik duidelijk willen stellen welke gevolgen een Vlaamse nationalisering zou hebben. Vlaanderen kan immers niet alleen staan, niet economisch, niet politiek, niet maatschappelijk. Denk maar terug aan de geschiedenis, de Belgische staat is een van de enige natiestaten op de wereld met een volk. Sinds 2000 jaar leven Belgen samen (ik hoef hier maar even te verwijzen naar De Bello Gallico van Julius Caesar), en hebben ze er steeds voor gestreden om samen te blijven.
Het is een kwestie van geven en nemen: de ene keer hebben we ruzie, de andere keer kunnen we elkaar niet eens in mekaars buurt dulden, maar wanneer het erop aankomt helpen we elkaar en springen we voor elkaar in de bres. Tot zover het Belgisch nationalisme, wat dus wel zeker bestaat en waarmee ik eigenlijk zelfs voor meer dan 95% van de Vlamingen spreek. Men kan immers wel vaak roepen om de Vlaamse onafhankelijkheid, maar wanneer puntje bij paaltje komt, wordt dit telkens afgefloten wanneer men de nadelen ervan bekijkt. Men had immers al in 1970 bij de eerste grondwetsherziening België in twee kunnen scheuren, net als in 1988-1989 en in 1993. Deze drie grondwetsherzieningen hebben tot de federalisering geleid, waardoor alle Belgen een plaatsje krijgen in gemeenschappen en alle industrie in gewesten.
En dat werkt tot op de dag van vandaag prima. Bevoegdheden zijn verdeeld, strijdige belangen kennen oplossingen bij gerechtelijke en wetgevingsinstanties, en kan jij nu zeggen dat jij last hebt van een persoon aan de andere kant van de taalgrens? Het is ook maar een taalgrens, het splitst op in taal- en cultuurgemeenschappen, maar meer is het ook niet.
Wanneer jij (met alle respect voor de Nederlanders hier) dan blijkbaar zo nodig je terug bij hen wilt aansluiten, roep dan maar om onafhankelijkheid, maar met misselijkmakende leugens op televisie zal je het niet ver schoppen.
Lidewijke schreef:En het een tv-programma als Beauty and the Nerd is toch zó hard te vergelijken met het echte leven.
Lidewijke schreef:En het een tv-programma als Beauty and the Nerd is toch zó hard te vergelijken met het echte leven.
Biepje schreef:Lidewijke schreef:Volgens mij heeft er nog niemand in dit topic gezegd dat aan de staat België geen voordelen zitten.
Je hebt wel die indruk gegeven, en daar moet je serieus mee oppassen in topics over sociaal-politieke onderwerpen.
Biepje schreef:
Ik weet niet of jouw leerkracht Latijn er ooit een kaart bij heeft gehaald, maar dat klopt in de verste verte niet.
Jantie schreef:Over wat jullie je eigenlijk druk maken. Bijna 100 jaar terug zei Destrée (nota béne iemand uit een toch eerder unitaristische strekking) ; "Il y a en Belgique des Wallons et des Flamands. Il n'y a pas de Belges."
De hoofdkenmerken van een volk zijn nog altijd éénzelfde taal en cultuur. Er is niet zoiets als het 'Belgisch volk'. Op 11 juli hang ik persoonlijk de leeuw uit, op 21 juli de vuile lakens.
Gelukkig is er intussen al veel veranderd en zijn we een federale staat geworden. Trouwens Vlaanderen afsplitsen van Wallonië is voor mij geen probleem maar zet weinig zoden aan de dijk. We maken tegenwoordig allen deel uit van een grotere entiteit, zijnde Europa. En die schrijft tegenwoordig de regels voor. De Belgische monarchie is wat mij betreft een poppenhuis. Voorbeelden genoeg de laatste tijd.
Biepje schreef:@ Lidewijke: als jij dat zo zegt, tsja, dan zijn er ook geen Vlamingen. Dan zijn er Antwerpenaars, Limburgers, Brabanders, Oost-Vlamingen en West-Vlamingen. Dat is immers wat jouw antwoord impliceert.
Lidewijke schreef:Biepje schreef:@ Lidewijke: als jij dat zo zegt, tsja, dan zijn er ook geen Vlamingen. Dan zijn er Antwerpenaars, Limburgers, Brabanders, Oost-Vlamingen en West-Vlamingen. Dat is immers wat jouw antwoord impliceert.
Nee, want de provincies staan nog onder één centraal bestuur. Terwijl deze volkeren ieder hun eigen koning hadden, in mekaars buurt leefden en verder in principe niet veel met elkaar te maken hadden.
Biepje schreef:Jij hebt De Bello Galico gelezen en de historische groei van een volk gezien met in het bijzonder de Belgae?
Biepje schreef:katiavl schreef:ik zou er geen probleem mee hebben eerlijk gezegd. Ben zeker geen vlaams nationalistisch in tegen deelSta heel sceptisch over belgië. En ik zou veel veranderen als ik kon.
Want regering en regels zijn in belgie toch niet hoe het hoort. Idem voor de rechtgeving. Maar kom ik heb het niet voor het zeggen. Dus zal alles wel moeten aannemen.
Off topic en hoe was biologie
Hoe kan jij oordelen over de Belgische wetgeving en het Belgisch recht? Rechtgeving bestaat trouwens niet.
Heb jij dan ooit al alles tot in de puntjes bestudeerd, de werking ervan nagegaan en rechtsociologisch en rechtseconomisch onderzoek gedaan? Voor zover kan ik absoluut zeggen dat het Belgisch recht een van de meest unieke en best geregelde is van de wereld.