Moeten Allochtonen zich aanpassen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Moeten allochtonen zich aan passen?

Nee, hoeft niet.
6 (0%)
Nee, hoeft niet.
6 (0%)
Ja, maar ze mogen wel bepaalde gebruiken houden, bv.Ramadan.
298 (31%)
Ja, maar ze mogen wel bepaalde gebruiken houden, bv.Ramadan.
293 (30%)
Ja, ze moeten zich helemaal aanpassen.
170 (17%)
Ja, ze moeten zich helemaal aanpassen.
169 (17%)
Geen mening.
3 (0%)
Geen mening.
3 (0%)

Totaal aantal stemmen: 948

Snoevie

Re: Moeten Allochtonen zich aanpassen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 21:36

tuurlijk mag je je eigen godsdienst houden,zolang je je niet gaat afzetten tegen de gebruiken in het land waar je woont.

bijvoorbeeld; de moeder van een vriendin werkt op een school waar een deel van de school ook islamitisch is.(zij is overigens zelf nederlandse)
en als sinterklaas komt moeten de ramen van het islamitische gedeelte worden afgeplakt,omdat de islamitische ouders sint 'onrein' vinden.........vind ik niet kunnen!

@Whiz: ik geef je wel gelijk erin,maar ik snap het aan een kant ook wel,de moslims vallen vaak het meeste op van de allochtonen.
van belgen/chinezen/duitsers ed merk ik veel en veel minder

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 21:36

@Shadow, Dat kunnen ze toch ook, tot op zekere hoogte. Er gebeuren nou eenmaal dingen uit naam van het geloof die in onze maatschappij niet geaccepteerd zijn. Het lijkt me dat je je eerst informeert voordat je in een ander land gaat wonen, dus dan had je kunnen weten dat sommige dingen hier niet gepast en wenselijk zijn. Net zoals ik nooit naar een islamitisch land zal verhuizen omdat daar regels voor vrouwen gelden waar ik me aan zal moeten houden. Het lijkt me heel simpel.

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 21:39

Snoevie schreef:
tuurlijk mag je je eigen godsdienst houden,zolang je je niet gaat afzetten tegen de gebruiken in het land waar je woont.

bijvoorbeeld; de moeder van een vriendin werkt op een school waar een deel van de school ook islamitisch is.(zij is overigens zelf nederlandse)
en als sinterklaas komt moeten de ramen van het islamitische gedeelte worden afgeplakt,omdat de islamitische ouders sint 'onrein' vinden.........vind ik niet kunnen!

@Whiz: ik geef je wel gelijk erin,maar ik snap het aan een kant ook wel,de moslims vallen vaak het meeste op van de allochtonen.
van belgen/chinezen/duitsers ed merk ik veel en veel minder

en van de
afghanen?
pakistanen?
Iraniers?
Irakezen?
libanezen?
Syriers?
Egyptenaren?

Veel van deze komen uit een moslim land.. of waar de islam het grootste geloof is..
Toch hanteren deze mensen vaak NIET het moslim geloof.. en al helemaal niet extreem.. Maar toch worden zij allemaal over 1 kam gescheert.

Ik wil namelijk wedden dat geen van jullie het verschil kan zien tussen boven genoemde.

Lusitana

faye schreef:
Als het niet verenigbaar is met je gevoel moet je niet in een dergelijk land willen wonen!

Soms heb je geen keus, bv als je man uitgezonden wordt naar zo´n land. Ik neem aan dat je dan wel gewoon mee wilt.
Wat ik bedoel is dat het wel makkelijk voor ons lijkt dat ze maar met onze gewoontes mee moeten doen, maar hoe makkelijk is het voor ons om aan hun gewoontes mee te doen?

odetteke

Wat ik trouwens echt kolder vind is dat er mensen actievoeren tegen de zwarte piet, ze zien liever groene of blauwe.

Natasjavegas

Moeten Allochtonen zich aanpassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 21:40

Ja en Nee aan de ene kant qua taal spreken en dat soort dingen vind ik wel dat ze zich moeten aanpassen,
overigens vind ik het wel overdreven als ze bv geen hoofddoekje mogen dragen dit is hun geloof en we moeten elkaars geloof toch respecteren.
Verder vind ik wel dat ze in het openbaar best wel nederlands mogen praten als ze bv in de tram zo zitten te praten in hun eigen taal worden andere mensen onzeker(iig dat kan).
thuis moet iedereen zelf kunnen beslissen wat ze willen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 21:41

Lusitana schreef:
faye schreef:
Als het niet verenigbaar is met je gevoel moet je niet in een dergelijk land willen wonen!

Soms heb je geen keus, bv als je man uitgezonden wordt naar zo´n land. Ik neem aan dat je dan wel gewoon mee wilt.
Wat ik bedoel is dat het wel makkelijk voor ons lijkt dat ze maar met onze gewoontes mee moeten doen, maar hoe makkelijk is het voor ons om aan hun gewoontes mee te doen?

Als mijn man uitgezonden wordt naar zo'n land en dat zou betekenen dat ik me aan regels moet houden die dwars ingaan tegen mijn opvoeding en de algemeen geaccepteerde normen in Nederland (en voor mezelf) zou ik inderdaad niet meegaan nee.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 21:43

faye schreef:
@Shadow, Dat kunnen ze toch ook, tot op zekere hoogte. Er gebeuren nou eenmaal dingen uit naam van het geloof die in onze maatschappij niet geaccepteerd zijn. Het lijkt me dat je je eerst informeert voordat je in een ander land gaat wonen, dus dan had je kunnen weten dat sommige dingen hier niet gepast en wenselijk zijn. Net zoals ik nooit naar een islamitisch land zal verhuizen omdat daar regels voor vrouwen gelden waar ik me aan zal moeten houden. Het lijkt me heel simpel.

Het grappige is dat Nederland bekent staat als open land. Met andere woorden, er zijn geen regels over hoe je je moet gedragen. Daarom komen er zoveel mensen op af. Ze denken dat alles kan en mag! Je moet de engelsen hier eens horen over het nederlandse drugsbeleid. Dat is gewoon helemaal te gek, en zeker de moeite waard om daar te gaan wonen (als gebruiker). Als Nederland wil dat mensen zich anpassen, zullen ze ook aan moeten geven WAARAAN. Het land moet zich duidelijker profileren.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 21:44

Odetteke: en ze kennen hun klassiekers niet, zwarte pieten zijn zwart vanwege roet in de schoorstenen.

Natasja, dat vind ik dus onzin. Iedereen moet lekker zelf weten hoe die praat, ik ga op vakantie ook niet ineens Tsjechisch praten, en toen ik in Amerika heb gewoond voor een jaar, sprak ik met een Nederlandse vriendin gewoon Nederlands.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 21:45

Als men zich duideljk wil profileren zijne r weer geitenwollensokkenbreiers die dat discriminatie vinden, Daarom moet men eindelijk eens iedereen gelijk gaan behandelen, en niet meer toestaan, meer tolereren uit angst voor racist te worden uitgemaakt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 21:46

Ik heb niet de indruk dat 'angst voor racist te worden uitgemaakt' nog echt een belemmering is.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 21:46

faye schreef:

Als mijn man uitgezonden wordt naar zo'n land en dat zou betekenen dat ik me aan regels moet houden die dwars ingaan tegen mijn opvoeding en de algemeen geaccepteerde normen in Nederland (en voor mezelf) zou ik inderdaad niet meegaan nee.

Maar als je nou gewoon een gulden middenweg zoekt. Dus in het openbaar maar meedoen en thuis je eigen gang? Dat is wat de meeste mensen doen in andere landen.
En om in te haken op mijn vorige post, in elk geval weet men van de meeste landen wat er verwacht wordt. Dan kun je ook een bewuste keuze maken.
Mensen die naar Nederland komen en denken in een vrij land te leven waar ze kunnen doen en laten wat ze willen, worden ineens vreemd aangekeken als dat betekend dat ze gesluierd gaan....

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 21:47

Shadow0 schreef:
[***]: en ze kennen hun klassiekers niet, zwarte pieten zijn zwart vanwege roet in de schoorstenen.

Inderdaad, maar dit vind ik dus echt de omgekeerde wereld.. de migranten vinden dat wij ons aan hun moeten aanpassen!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 21:48

Shadow0 schreef:
Ik heb niet de indruk dat 'angst voor racist te worden uitgemaakt' nog echt een belemmering is.

Toch bestaat bijna overal "positieve discriminatie" en dat deugt inderdaad natuurlijk ook niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 21:48

En als ze dan vreemd aangekeken worden of ze krijgen geen uitkering daardoor, dan pas je je dus aan of je vertrekt. Eigen keuze geeft je niet automatisch "rechten"

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 21:49

beetje jammer dat er nou niemand inhoudelijk op mijn post reageerd. Huilen

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 21:50

De vrouwenemancipatie in de westerse wereld was ook niet gelukt zonder een aantal vormen van positieve discriminatie. Veel vrouwen hebben bv opleidingen gevolgd via speciale programma's.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 21:51

Die positieve discriminatie is echter niet generatie na generatie volgehouden.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 21:53

Shadow0 schreef:
De vrouwenemancipatie in de westerse wereld was ook niet gelukt zonder een aantal vormen van positieve discriminatie. Veel vrouwen hebben bv opleidingen gevolgd via speciale programma's.

Deze is echter zo ver doorgeslagen dat de overheid probeert vrouwen die wel thuis WILLEN blijven gestraft gaan worden (belasting en dergelijke) en dat je in sommige landen 3 weken na de bevalling al weer aan het werk moet Knipoog

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 21:55

Whiz, ik kijk naar mensen, niet naar hun afkomst of geloof. Als ze een ander cultuur hebben vind ik dat interessant. Maar als ze extremist zijn, in welk geloof dan ook, vind ik ze niet deugen. Ongeacht het geloof of afkomst.
Ik heb Indiaanse vrienden (als in Native Americans, idegious people, first people, of he ze zich ook noemen). Je moet eens weten hoe die in hun eigen land notabene gediscrimineerd worden, terwijl er ook hele groepen zijn die hun cultuur na-apen en daar geld uit slaan (zoals bepaalde sjamanen en wannabees).
Is hun cultuur dan slecht? Of de mensen die er verkeerd mee omgaan? Ik vind het laatste, en zo denk ik ook over de meeste andere culturen en over geloven.

Even toevoegen dat in de Koran hele goede dingen staan (er komen ook vaak paarden in voor Haha! ), dus je kunt ook een heel vredige Moslim zijn die helemaal niet opvalt.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 08-11-06 21:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 21:56

Misschien moeten we over een paar generaties eens kijken hoe het gaat. Pling
Ik heb het idee dat men op stel en sprong veranderingen verwacht, levensgrote veranderingen. Maar zo snel gaat dat natuurlijk niet. Kinderen hebben minimaal 12 jaar school, en zo lang staat het hele probleem nog niet eens op de politieke agenda. Je kunt niet in 2 jaar resultaat van een beleid verwachten - en de vrouwenbeweging is ook al begin 20e eeuw begonnen. Die hebben er toch echt even over gedaan.

Odetteke: dat is waar. Zoals vaak is het evenwicht soms erg zoek.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 22:00

Hier krijgen vrouwen trouwens nog steeds minder salaris dan mannen, voor hetzelfde werk.
In Amerika worden vrouwen zwaarder gestraft voor het doden van hun man, dan mannen voor het doen van hun vrouw (terwijl het eerste vaak zelfverdediging is en het tweede vaak jaloezie het motief).

Hier merk je weinig van emancipatie, hoor. De mannen hebben zelfs de wasmachine nog jaren kunnen tegenhouden omdat ze bang waren dat de vrouwen dan teveel tijd zouden overhebben....
Maar dat is een andere discussie.

Paulientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 23:41

Nederlanders onder elkaar op het werk bijv. Die mensen moeten samenwerken maar aangezien nederland nou niet bepaald een cultuur heeft hebben ze waarschijnlijk beide totaal andere normen en waarden. Dan is het de bedoeling dat ze zich aanpassen aan elkaar zonder zichzelf en hun eigen normen en waarden aan de kant te schuiven.
Vaak gaat dit goed.
Waarom zouden autochtonen het niet op diezelfde manier kunnen oplossen met allochtonen?
Ook ik vind het vervelend als ik 2 mensen pools hoor praten terwijl we maar met zn 3 in de lift staan. Maargoed, pools is hun moedertaal. Als ik in Frankrijk loop met een vriendin van mij ga ik ook geen frans praten om die fransen zich fijner te laten voelen.
Het is natuurlijk anders als mensen duidelijk maken dat ze het over jou hebben en dan een andere taal praten.

Ik ga verder niet stemmen omdat ik de poll niet volledig genoeg vind.

Ik ben van mening dat als je emigreert naar een ander land je je moet aanpassen. Maar ik ben ook zeker van mening dat de autochtonen dan ook toegankelijk moeten zijn voor andere gebruiken en er geen meningen over moeten rondgooien zonder zich daarin verdiept te hebben. Wij willen ook dat allochtonen dat doen bij ons, dus waarom wij niet bij hun?
Hoe beter je de ander snapt, des te beter kan je op een fijnere manier met die ander omgaan.
En al met al vind ik wel dat het aan bepaalde groeperingen allochtone jongeren is om zichzelf ook eens te verdiepen in hun eigen geloof, want die verschuilen zich achter hun geloof om maar te ontsnappen aan bepaalde regels die hier gelden in nederland.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 08:24

Lusitana schreef:
Het grappige is dat Nederland bekent staat als open land.

Deze uitspraak geeft goed het verschil aan tussen Nederlands imageo en de werkelijkheid. Nederland is verre van een open land. Mijn vrouw is dus allochtone met een blanke huid, blond haar en blauwe ogen. Daarnaast spreekt ze Nederlands met een ietwat Zuid-Hollands accent (kan in Limburg ook een barriere zijn). Toch ervaart mijn vrouw dat Nederland een veel sterkere sociale druk kent dan bijvoorbeeld Canada of Finland. Als je je hier niet aanpast, hoor je er simpelweg niet bij. Ook is er veel minder geregeld om vrouwen echt te kunnen laten emanciperen.

De realiteit is dat buitenlanders naar Nederland komen, zich een open maatschappij voorstellen en dan toch in een strakker keurslif te moeten zitten. Dat kan lastig zijn.

Overigens draait Nederlands imago in het buitenland snel bij. We worden al in een adem genoemd met ander "racistische" landen zoals Oostenrijk en Denemarken. In moslimlanden zijn de uitspraken van Wilders meer wereldnieuws dan in Nederland zelf. Ook fijn te weten.

Teelee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 08:35

ja ik vind zelf dat ze zich helemaal aan moeten passen.. (wat ze in huis doen moeten ze zelf weten) maar vind dat ze zich buitenshuis gewoon helemaal moet aanpassen!!