Halal vlees bij AH, protesteer!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

paardje2005

Re: Halal vlees bij AH, PROTESTEER!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 01:03

Dioxide schreef:
paardje2005 schreef:
er was ook nog iets anders dat heel goed is voor nietvlees eters maar ook dat weet ik niet meer. hum..

slachtafval in nl gaat lekker naar de varkensvoerfabriek. jammie

Eiwitten Knipoog Lang leve de sojabonen die zorgen voor (overigens vet lekkere) vleesvervangers!
Enneuh, wat denk je van lijm? Allemaal gemalen botjes hoor..

sojabonen zijn ook gezond maar dat bedoel ik niet. ga er vannacht eens hard overnadenken.

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 01:04

De zon voor je vitamine D aanmaak!

paardje2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 01:06

nee ook niet zucht ik word oud...

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 01:06

Dat hopen we dan maar!

paardje2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 01:08

zon is met mate ook gezond, maar net als met alles teveel is ongezond. ik ga morgen bij mams op visite en zal ik haar eens even vragen. zij weet het vast wel. zij word nog niet oud Lachen

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 01:09

Moeders weten alles! Toch vreemd hoe een topic begint over vlees bij de AH en dan toch weer eindigt met het feit dat moeders alles weten!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 01:09

Mwah, ik eet morgen wel weer een lekker stukje rundvlees uit eigen vriezer. Voor mij geen vlees van AH.

paardje2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 01:10

haha ja moeders weten alles he. nou ja bijna alles...... Lachen

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 01:12

Vrij irritant..

(dat je ze uiteindelijk altijd weer gelijk moet geven!)

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 01:15

Voor degene die vrezen voor het gegil van varkens: Moslims eten geen varken, want dat zijn onreine dieren. Dus die zullen ook niet halal geslacht worden.
Verder heb ik een aantal slachthandelingen gezien, ook die van schapen door moslims (op een boerderij waar mijn paardje stond, stiekum). Die verschillen qua snelheid van de dood NIET van elkaar.

Feit blijft wel dat mijn paardje erg zenuwachtig werd van de geur na de slachterij op de boerderij (ze ruiken de adrenaline) en net zo zenuwachtig werd van de geur van een 'gewone' slachterij waar we altijd langs moesten op een buitenritje.

De Partij voor de dieren laat een heleboel belangrijke issues buiten beschouwing en denkt dat ze zieltjes kan winnen door dit soort dingen aan de kaak te stellen. Laat je als weldenkend mens niet zo meeslepen! Denk voor jezelf en denk kritisch, zeker wanneer en partijbelangen mee gemoeid zijn.

Dus als er al iets moet gebeuren tegen de stress van de slachterij is dat wel de 'wachtkamer'. Als dieren het daar nog gewoon naar hun zin kunnen hebben, in plaats van stress te hebben, zou dat al heel wat verschil maken. Heel cru gezegd: Als een lam in de wei staat, eten krijgt, wat rondgraast, en hop, afgemaakt wordt, is dat heel wat beter dan in de wachtrij staan waar het veel te vol is, geen eten is en dus stress met zich meebrengt. Maar dat is mijn mening...

paardje2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 01:21

Kukkie schreef:
Voor degene die vrezen voor het gegil van varkens: Moslims eten geen varken, want dat zijn onreine dieren. Dus die zullen ook niet halal geslacht worden.
Verder heb ik een aantal slachthandelingen gezien, ook die van schapen door moslims (op een boerderij waar mijn paardje stond, stiekum). Die verschillen qua snelheid van de dood NIET van elkaar.

Feit blijft wel dat mijn paardje erg zenuwachtig werd van de geur na de slachterij op de boerderij (ze ruiken de adrenaline) en net zo zenuwachtig werd van de geur van een 'gewone' slachterij waar we altijd langs moesten op een buitenritje.

De Partij voor de dieren laat een heleboel belangrijke issues buiten beschouwing en denkt dat ze zieltjes kan winnen door dit soort dingen aan de kaak te stellen. Laat je als weldenkend mens niet zo meeslepen! Denk voor jezelf en denk kritisch, zeker wanneer en partijbelangen mee gemoeid zijn.

Dus als er al iets moet gebeuren tegen de stress van de slachterij is dat wel de 'wachtkamer'. Als dieren het daar nog gewoon naar hun zin kunnen hebben, in plaats van stress te hebben, zou dat al heel wat verschil maken. Heel cru gezegd: Als een lam in de wei staat, eten krijgt, wat rondgraast, en hop, afgemaakt wordt, is dat heel wat beter dan in de wachtrij staan waar het veel te vol is, geen eten is en dus stress met zich meebrengt. Maar dat is mijn mening...

als je het verhaal hebt gelezen op de site van pvdd dan kun je lezen dat dit ook 1 van de dingen is die zij willen aanpakken, niet alleen de manier van slachten.

en ben er voor dat zij 1 zetel krijgen. maar ze moeten niet het land regeren. maar dit heb ik al eerder gezegt.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 01:22

Een paard heeft sowieso een hekel aan de lucht van varkens.

paardje2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 01:22

annepanne schreef:
Vrij irritant..

(dat je ze uiteindelijk altijd weer gelijk moet geven!)

dat moet je dus ook nooit te vaak doen. dan krijgen ze het in hun bol. en krijg je van die opmerkingen. ik ben je moeder en je weet dat ik gelijk heb.Lachen

paardje2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 01:23

Anne_GTI schreef:
Een paard heeft sowieso een hekel aan de lucht van varkens.

moet je eens langs een kippenboer gaan die de mestbult aan de weg heeft liggen.
dat is een mooi feestje

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 01:23

Ha ha bah!! Offtopic maar toch een goede tip!!

T is ondertussen wel weer bijna half twee.. Tijd om te gaan slapen geloof ik!!

paardje2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 01:26

annepanne schreef:
Ha ha bah!! Offtopic maar toch een goede tip!!

T is ondertussen wel weer bijna half twee.. Tijd om te gaan slapen geloof ik!!

lekker offtopic inderdaad hihi. ik zei geloof ik een uur geleden ook al dat ik op bed ging. maar goed heb deze week vakantie dus lekker lang opblijven en laat er weer uit.heerlijk had ik wel nodig.

maar ga nu echt pitten! tot straks allemaal!

dorothea

Re: Halal vlees bij AH, protesteer!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-06 05:10

Interessant om de discussie te volgen, want ik heb mijn mening bijgesteld. Of je nu gewoon slacht of halal, het maakt niets uit. Volgens de Islamieten moet een dier een eerwaardig leven hebben geleid, hierin kan ik mij goed vinden.

Probeert de Partij voor de Dieren stemmen te winnen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 07:34

dorothea schreef:
Interessant om de discussie te volgen, want ik heb mijn mening bijgesteld. Of je nu gewoon slacht of halal, het maakt niets uit. Volgens de Islamieten moet een dier een eerwaardig leven hebben geleid, hierin kan ik mij goed vinden.

Probeert de Partij voor de Dieren stemmen te winnen?

Dat eerwaardige leven doet het m wel. Maar als je ziet hoe men in velen landen met dieren omgaat, is het een breed begrip. Ben dan wel benieuwd hoe ze daar over denken. Schaapsherder zijn in de oneindige vlaktes tussen de bergen zoals ze misschien in Marokko zijn, is hier niet zo, dus vraag mij af of de meesten islamiten hier wel weten hoe de vleesindustrie met zijn dieren omgaat.

Stemmen winnen denk ik niet, het is tenslotte aangekaard omdat AH zo onduidelijk is en in mijn ogen nu iets doet wat niet kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 07:39

Princess_ schreef:
annepanne schreef:
Ligt er denk ik aan. Je hebt speciale slachtdagen (sorry ben niet goed op de hoogte hoe de dagen heetten etc) en dan komen ze allemaal met hun eigen schaap en nemen het vlees dan direct weer mee. Misschien lijkt het voor ons ook dat het heel druk is maar vinden ze het zelf normaal?
Door het jaar heen eten ze natuurlijk ook halal vlees, zal er dan wel rustiger aan toe gaan.

Nou mijn vriend zijn gezin en andere vrienden van mij, kiezen gewoon een geit/schaap uit op lokatie.

'ja die daar graag' Vork

De rest van het jaar kiezen ze niks zelf uit, dan gaan ze gewoon naar een halal slager en kopen vlees.
Mijn vriend zei ook al, denk niet dat halal vlees bij de supermarkt een succes word. Moslims willen toch echt zekerheid dat het GOED geslacht is. Die gaan eerder naar hun vertrouwde slager.

Bij ons zie ik idd nooit moslims bij de vleesafdeling bij AH Haha! Echt hoor, woon in een dorp en wij hebben een gemeenschap moslims hier. Zij hebben hun eigen slagerij/groente winkel en op de markt kopen ze groot in. Natuurlijk wel de overige boodschappen in de supermarkt.

develwife

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 07:47

Getekend

Groetjes Haha!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 09:15

Ik ga de petitie zeker niet tekenen. Als het vlees echt halal is hebben de beesten het zowiezo beter gehad dan het standaard slachtvee in Nederland. Minder stress voor het doodgaan en een hopelijk fijner leven bij leven.

De manier van doodgaan zal kwa snelheid niet veel schelen, al lijtk me een goede neksnede pijnlozer dan een pin en opgehangen worden. Als ze het goed doen worden de aders en de zenuwen doorgesneden en komt er geen signaal meer door naar de hersenen. Ook nemen ze zo iets meer tijd per dier voor het doden.

Ik ben helaas wl eens verplicht meegeweest naar een kalverslachter en een kippenslachter. Maar daar heb ik genoeg gezien om te weten dat de meeste beesten zeker niet verdoofd/dood zijn voordat ze opengesneden worden of onthoofd.

Vooral bij pluimvee gaat het erg vaak mis. Die beestjes worden ondersteboven levend met hun poten op haken gehanden. Die lopende band verplaatst ze onderstebovenhangend naar een bad met electrolieten waar ze theoretisch verdoofd moeten worden. Alleen de meeste kippen hangen niet stil, spartelen en missen zo hun bad waardoor ze levend met hun nekje door een v mes gehaald worden dat hun kop er zowat aftrekt. Als je dat gezien hebt eet je geen gewone kip meer.

En ja ik eet vlees helaas om dezelfde reden als Princess, maar wat we eten is biologisch vlees dat we bij een boer bestellen. Ook de kippen worden op bestelling geslacht op een snelle diervriendelijke manier.

En soja als "diervriendelijke" en gezonde vervanging, verdiep je eens in hoe dat verbouwd wordt en wat daar voor zooi bij gebruikt wordt. En niet alle voedingsstoffen zijn te vervangen door pillen helaas. Zoals bv B12 dat is of vleeseten of injecties. Maar dat is off topic.

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 09:20

wat mij dus vooral stoort is dat de AH(en andere supers waarschijnlijk ook)niet op de produkten zet dat het vlees halal is geslacht,
tenzij ze het echt als halal willen verkopen.
ik heb dan als klant dus niet meer de mogenlijkheid om te kiezen.
ik denk dat als die keuze er wel zou zijn er snel een einde zou komen aan halal vlees in NL .
ik zou het in ieder geval nooit kopen.

Tyron

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 09:25

alex66 schreef:
wat mij dus vooral stoort is dat de AH(en andere supers waarschijnlijk ook)niet op de produkten zet dat het vlees halal is geslacht,
tenzij ze het echt als halal willen verkopen.
ik heb dan als klant dus niet meer de mogenlijkheid om te kiezen.
ik denk dat als die keuze er wel zou zijn er snel een einde zou komen aan halal vlees in NL .
ik zou het in ieder geval nooit kopen.

Volgens mij heb jij niks gelezen van wat er in het topic staat!!!
Waarom zou er snel een einde komen aan het halalvlees in Nl. Wat een bull....!!!

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 09:27

einde halal vlees productie zou als ik het goed begrepen heb, een grote slag zijn voor de NL export van kalfsvlees.
en de vraag binnen nl blijft ook net zo groot, dus dan komt het wel ergens anders vandaan.
idd alex66 ik denk dat je toch eerst ff het topic door moet lezen voor wat feiten enzo.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 09:33

dan koop jij de verkeerde soya hoor. In de natuurwinkel verkopen ze biologische en natuurlijke soya dus niet mee geprutst.

En ben ook tegen halal vlees ik heb getekent
En geen stress voor het slachten, ik woon in belgie. En ze stoppen ze ofwel in hun piepklein koffer van de auto voor ze naar het slachthuis gaan. En daar mogen ze zelf slachten. Ofwel doen ze het zowiezo thuis. Iedereen weet dat ze het doen, en het is verboden maar niemand zegt er iets op.