Mening over varkenssector!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Duke

Re: Mening over varkenssector!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 13:41

runningkawa schreef:
Ik ben ook regelmatig op stallen geweest, maar daar lagen ze allemaal in houtkrullen, dus ook niet zoals hierboven.
Daar was het eerste stuk houtkrullen, 2e stuk rooster.
Varkerns waren ook geen van alle vies.

Ik wil even een kanttekening maken bij 'vieze varkens'. Als in een stal de luchtstroom niet goed is (en dat is soms echt overmacht), gaan de varkens op verkeerde plekken mesten, vaak ook waar ze liggen en zijn ze viezer. Ook in de zomer als het warm is, gaan de varkens daar liggen, waar het koel is. Meestal is dat op de mestplekken. Daar is niet altijd wat aan te doen. Momenteel hebben wij ook een ronde varkens die waarschijnlijk als biggen veel in de mest hebben liggen rollen (dat was in de warme periode), dat kan je ze dan met alle liefde van de wereld niet afleren. M'n vader mest elke dag de hokken uit met bloed zweet en tranen, gooit veel stro erin en nog bevuilen ze zich zelf. Altijd heel sneu om te zien. Je wilt liever mooie roze schone varkens, maar dat lukt niet altijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 13:43

Maar je gaat ook niet voor niets met zo'n rook stikje (weet niet hoe die dingen heten) rond om te kijken of de lucht welstroom wel goed is Lachen

Of word dat tegenwoordig anders gedaan ? Lachen

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 13:44

Marije_jiplover schreef:
@ Duke: jouw visie komt (zoals ik wel verwacht had) redelijk overeen met de mijne. Ben inmiddels al op redelijk wat bedrijven geweest en er zitten gewoon hele goede tussenm, helaas ook minder goede. De onderwijsboerderij van diergeneeskunde heeft de dieren ook op stro liggen. Alle zeugen in 1 grote groep, ziet er echt fantastisch uit. Is vooral ook leuk om te zien als het weer 'opstrooi-dag' is. Dan wordt er en halve baal stro (zo'n grote) in het hok gezet en mogen de zeugen de rest doen. Sommige zeugen gaan echt helemaal holletjes graven in dat stro.
Ok, ik weet ook dat (nog) niet elke varkenshouder dat doet, maar goed, het zullen er in de loop van de tijd wel steeds meer worden.

Ik dacht ook wel dat wij op 1 lijn zaten. Dacht dat we elkaar wel vaker waren tegengekomen in zo'n topic Knipoog . Mooi gezicht hè, groepshuisvesting voor zeugen. Ben ik ook helemaal voorstander van. Liever niet meer die kleine hokjes. Gelukkig komt dit type huisvesting steeds vaker voor. Mooie lichte grote stallen met die zichtbaar tevreden zeugen die lekker in het stro liggen of wroeten.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 13:46

runningkawa schreef:
Maar je gaat ook niet voor niets met zo'n rook stikje (weet niet hoe die dingen heten) rond om te kijken of de lucht welstroom wel goed is Lachen

Of word dat tegenwoordig anders gedaan ? Lachen

Ja, dat gaat nog steeds zo, maar er zijn hele studies besteed aan luchtstromen in veehouderijen. Soms wil het gewoon niet lukken om dat goed te krijgen op een afdeling, terwijl in de afdeling ernaast met precies dezelfde omstandigheden het wel goed gaat. Het is soms echt zoeken in naar een speld in een hooiberg waar het 'm in zit. En soms is het alleen bij een bepaalde ronde varkens zo en gaat het met de volgende ronde wel goed. Wat ik wil zeggen is dat vieze varkens (zoals op een foto op de vorige pagina) niet normaal is en dat de varkenshouder er vaak van alles aan doet om het te voorkomen of verbeteren. Maar dat lukt niet altijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 14:20

Ik wilde alleen maar een beeld laten zien over hoe algemeen de varkens gehouden worden.Ik denk dat de meeste met een menig nog nooit in een stal geweest zijn.Julie komen met mooie voorbeelden van proefboerderijen waar mensen komen.Ik heb ook in barneveld op school gezeten en daar is alles in orde.Maar ik ben nu ook vaak genoeg in de echte wereld in stallen geweest en weet dat het daar echt wel anders aan toe gaat.

Maar goed als julie vinden dat de dieren het zo goed hebben julie visie.De mijne over goed is anders.
Dat dieren vuil zijn ,dat vind ik niet erg ,maar wel het feit dat de dieren op beton in roosters zitten in stallen waar het ligt alleen brand als er twee maal per dag de varkens gecontroleerd worden.Verluchting en eveneens het voersysteem gebeurt automatisch.Deze boer heeft eens twee stallen gestikte varkens gehad om dat het ventilatie systeem niet werkte en de verzekering was niet scheutig met uitbetalen.

Ik zie gewoon het liefst scharrelvarkens.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 14:21

Ik ook.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 14:22

...maar we moeten wel realistisch blijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 14:26

Ik ben nog nooit op een proefboerderij geweest Haha!

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 19:03

ik ben ook nog nooit op een proefbedrijf geweest eigenlijk... kijk vaak zat op gewone bedrijven mee waar het verschilt van rooster tot strohok en van grote groepen tot kleine groepen Haha!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 23:24

Volgens mij was ik ook de enige die hierboven een proefboerderij aan haalde, maar goed, maakt verder niet uit. Ik kom behalve op de onderwijsboerderij van diergeneeskunde ook op genoeg andere bedrijven, zeker nu ik op dit moment mijn differentiatie co-schap varken loop. En daar zie ik ook genoeg goede boeren tussen zitten hoor!

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 23:49

mmm..Ik ken het varkens leven heel erg goed! En nee, ze hebben het niet slecht Leg mij het verschil is uit, tussen een konijn die altijd in het hokje zit (wat niet zielig gevonden word!) een paard in de stal, een hond in huis, of in de bench, een kat en een varken? Zowiezo zijn ze niks anders gewend..Verder staan vaak de hokjes open (vooral bij de zeugenboxen) en kunnen ze zelf op de gang gaan liggen..Maar ze gaan zelf in het hok liggen, ze voelen zich daar veilig, vertrouwd! Als ze verzet worden lopen ze ook linea direct door naar een hokje..De boeren doen er veel aan om hun welzijn zo goed mogelijk te maken..Het probleem van tegenwoordig is alleen, door alle regeltjes word het steeds moeilijker. Ze worden in de val gelokt, kunnen niks..Alles word duurder.
Vroeger moesten ze een varken maken voor €150 tegenwoordig zijn alle prijzen duurder, gas, water, voer, meer regels, mest afvoer, medicijnen, personeel etc. Maar tegenwoordig moeten ze wel voor €34 te maken zijn (en ja dan bedoel ik met alles, stroom, eten, drinken, mestafvoer, medicijnen, personeel etc) Hoe kunnen boeren dit opbrengen? Vaak word er gedacht dat boeren rijk zijn, ze wonen immers vrij..Maar het tegendeel is echter waar! Tegenwoordig word je als crimineel behandeld, maar je doet gewoon je werk.. Ze hebben 5 jaar lang in de min gewerkt, en moeten dit in 2 jaar in de plus brengen, om dan weer 5 jaar in de min te zitten..dit is nu de bedoeling.. Maar hoe? Overgens ben ik van mening, dat geen vlees eten niet gezond is..Hier zitten voedingsstoffen in die je echt niet door groente kan vervangen.. Maar ik vrees dat dit een eeuwige discussie zou blijven..
overgens..planten leven ook, anders konden ze niet groeien. Vegetariers..denk daar maar even over na! (niet aanvallend bedoeld.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 10:25

Bij ons heb je biologische varkenshouders, een paar althans. Daar lopen de varkens zomers gewoon in de wei en in hun modderpoel, geweldig gezicht. Je kunt daar ook gewoon je vlees halen, wil je het graag biologisch. Zo hebben we hier ook een biologische vleeskoeien boerderij, waar je ook vlees kunt halen.
Ik ben enorm tegen het onverdoofd castreren van biggen en koop dus ook geen hema rookworst, helemaal geen rookworst trouwens.

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 15:08

Weet je hoe dat komt? Dat onverdoofd castereren? Er is ooit een onderzoek gedaan, er werd het meeste vlees van de beren gekocht, maar toen de mensen wisten dat het beren waren (met ballen) wouden ze het niet meer. Ze moesten gecastereerd worden. Alles verdoven is onbetaalbaar, en ze voelen het niet. Als je een big (biologisch of niet) oppakt beginnen ze te gillen, als je ze castereerd zijn ze vaak stil. Pak je ze weer om op de grond te zetten gillen ze en zet je ze op de grond zijn ze stil! Ze voelen het niet eens..

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 15:12

Milou, sorry hoor maar dat gaat echt te ver, ze voelen het niet eens, als jij ballen had gehad had ik ze er graag bij je af willen knippen zonder verdoving.

Waarom voelt een paard hond of kat het wel (want die krijgen immers een verdoving) en een varken niet?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 16:32

mmm, ik heb voor mijn opleiding ook biggen moeten castreren,
sorry maar ze voelen het wel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 17:34

Tuurlijk voelen ze het wel.
Persoonlijk vind ik het raar om te zeggen van niet.

Maar het is allemaal wel nog klein, dus als je jezelf in je vingers snijd doet het denk ik net zo zeer.
Dus wel overkomelijk

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 17:46

runningkawa schreef:

Maar het is allemaal wel nog klein, dus als je jezelf in je vingers snijd doet het denk ik net zo zeer.
Dus wel overkomelijk

jij maakt denk ik precies de juiste vergelijking!
als ze biggen zouden willen verdoven voor het castreren zouden ze ook veel meer stress hebben aangezien er dan meer handelingen gedaan moeten worden! net zoiets als je een grote pleister hebt... die kan je er het beste hard vanaf trekken want dan doet het minder pijn als dat je em er langzaam vanaf trekt toch...?

milou123 schreef:
Overgens ben ik van mening, dat geen vlees eten niet gezond is..Hier zitten voedingsstoffen in die je echt niet door groente kan vervangen.. Maar ik vrees dat dit een eeuwige discussie zou blijven..

helemaal geen vlees eten lijkt mij ook niet gezond... altijd als ik hoor als iemand vegatarier is ga ik kijken naar de "algemene gezondheid" van die bepaalde persoon Bloos

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 17:59

Nou, ik eet al bijna 25 jaar geen vis en vlees en ik ben kerngezond, hoor. Mijn oma heeft haar hele leven geen dieren gegeten en is 93 geworden. Mijn dochter eet vanaf haar geboorte al vegetarisch en is nooit ziek. Inmiddels is door wetenschappelijk onderzoek allang gebleken dat vegetariers die gezond eten, veel gezonder zijn dan mensen die vlees eten en gezond eten. Dit zeg ik erbij, want als je vegetarisch eet en je verder niet gezond eet is het een heel ander verhaal. Maar dat geldt ook voor vleeseters Haha!

Ik moet altijd heel hard lachen om mensen die mijn gezondheid betwijfelen, omdat ik geen vlees/vis eet. Haha! Haha! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 18:05

Maar het niet vlees eten gaat niet voor iedereen op.
Ik at ook geen vlees, en ja wel gezond.
Maar door verschillende artsen, ook homeotatische enz.
Is mij aangeraden wel vlees te eten.
Dat hoeft idd geen kilo's in de week. Maar wel wat.

Dat iedereen gezond kan leven zonder vlees gaat dus net zo min op, als dat er geen gezonde mensen zijn die geen vlees eten.

Leeftijden zeggen me verder weinig, er zijn ook kettingrokers die 90 worden, maar dat het niet gezond is lijkt me ook wel bewezen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 18:10

Nadya schreef:
Nou, ik eet al bijna 25 jaar geen vis en vlees en ik ben kerngezond, hoor. Mijn oma heeft haar hele leven geen dieren gegeten en is 93 geworden. Mijn dochter eet vanaf haar geboorte al vegetarisch en is nooit ziek. Inmiddels is door wetenschappelijk onderzoek allang gebleken dat vegetariers die gezond eten, veel gezonder zijn dan mensen die vlees eten en gezond eten. Dit zeg ik erbij, want als je vegetarisch eet en je verder niet gezond eet is het een heel ander verhaal. Maar dat geldt ook voor vleeseters Haha!

Ik moet altijd heel hard lachen om mensen die mijn gezondheid betwijfelen, omdat ik geen vlees/vis eet. Haha! Haha! Haha!

Je hebt gelijk nadya.
Maar een vlees eter moet wat zeggen om zich schoon te praten en daar komt het altijd op neer.
De dieren hebben het goed ,voelen geen pijn en vegetariërs zijn ongezond.

Mijn kinderen eten wel vlees omdat ik voor hun de keus niet wil maken.Vegetarier zijn moet je uit overtuiging doen.Maar ik ken gezinnen waar de kinderen van baby af aan vegetarisch gevoed zijn en.....Kerngezonde twintigers zijn nu.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 18:11

Nee, ze heeft geen gelijk
Want niet voor iedereen gaat dit op.
(en ik at ook geen vlees. Niet uit overtuiging maar omdat ik het niet lekker vind)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 18:14

runningkawa schreef:
Maar het niet vlees eten gaat niet voor iedereen op.
Ik at ook geen vlees, en ja wel gezond.
Maar door verschillende artsen, ook homeotatische enz.
Is mij aangeraden wel vlees te eten.
Dat hoeft idd geen kilo's in de week. Maar wel wat.

Dat iedereen gezond kan leven zonder vlees gaat dus net zo min op, als dat er geen gezonde mensen zijn die geen vlees eten.

Leeftijden zeggen me verder weinig, er zijn ook kettingrokers die 90 worden, maar dat het niet gezond is lijkt me ook wel bewezen

Maar er zijn zoveel vleesvervangers tegenwoordig, dus je hoeft echt geen vlees meer te eten. Daar kun je mij echt niet van overtuigen. Ik heb jarenlang weinig aan vleesvervanging gedaan, vroeger had je ook niet zoveel als tegenwoordig. Aan kettingrokers kan ik meestal wel zien dat ze enorm veel roken en anders wel horen... kuch, kuch....

Ik ben ervan overtuigd dat een mens geen vleeseter is, dus....... En als je dierenliefhebber bent en je wilt per se vlees, eet dan biologisch vlees, zou ik zeggen.

Toen ik mijn vriend ontmoette, at hij nog dagelijks vlees. Inmiddels is hij 90% vegetarisch. Hij zegt zich zoveel gezonder en beter te voelen. En zo ken ik een heleboel mensen die dat zo ervaren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 18:17

Ik at vleesvervabgers
Ik at pillen
maar nee, niet elk lijf kan er tegen.

Bilologisch vlees kan ik me in vinden, maar dat heeft dus niets te maken met een mens kan zonder vlees.
Misschien kunnen veel mensen er tegen, maar lang niet iedereen

Minder vlees eten is ook niet zonder vlees.
We hebben maar 100 gram per dag nodig.
En veel mensen eten meer.
Maar 100 gram, is niet zonder Lachen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 18:17

Dank je, Silvana. Mijn dochter eet nu vegetarisch en als ze groot genoeg is, mag ze zelf kiezen. Wij doen het net andersom Haha! , al weet je nooit waar ze voor kiest natuurlijk.

Het is absoluut een fabeltje dat een mens vlees nodig heeft, ik heb er een interessant boek over. Maar heb nu geen tijd om uit te weiden, helaas (zou ik graag willen), omdat ik het eten voor mijn gezin zo ga maken. En ja, hartstikke vegetarisch en heel gezond Haha! Haha! Haha! Haha!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 18:18

runningkawa schreef:
Ik at vleesvervabgers
Ik at pillen
maar nee, niet elk lijf kan er tegen.

Bilologisch vlees kan ik me in vinden, maar dat heeft dus niets te maken met een mens kan zonder vlees.
Misschien kunnen veel mensen er tegen, maar lang niet iedereen

Minder vlees eten is ook niet zonder vlees.
We hebben maar 100 gram per dag nodig.
En veel mensen eten meer.
Maar 100 gram, is niet zonder Lachen

Mag je mij vertellen welke stof je dan zo miste??? Daar ben ik wel benieuwd naar...
En ik ga nu weg....