Mag werkgever roker weigeren!?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

slimmerik

Re: Mag werkgever roker weigeren!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 22:22

Lusitana schreef:
Dat kan niet, een oppas kan niet even het kind alleen laten om te roken...

Nou, niet overdrijven, een moeder kan ook niet 24 uur met een kind op schoot zitten. Zo'n oppas kan best even buiten een sigaretje opsteken en de kids door het raam in de gaten houden toch?? Mijn zus is moeder van 3 kids en rookt nooit in het bijzijn van de kinderen....gaat gewoon even naar buiten en houdt toch de kinderen in de gaten.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 22:33

KiWiKo schreef:
volgens mij is oppassen een grote pauze Haha! Haha!

Je zal maar een overtuigd kinderhater zijn Haha!

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-06 23:36

KiWiKo schreef:
volgens mij is oppassen een grote pauze Haha! Haha!

nee dat onderschat je zwaar.. je mag niet roken, geen thee drinken en aan koffie doen we ook niet. Soep wordt ook niet op prijs gesteld en snoepen geeft natuurlijk ook nie het juiste voorbeeld aan de koters..

Best wel een nachtmerrie als ik het zo lees :d

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 11:41

slimmerik schreef:
Lusitana schreef:
Dat kan niet, een oppas kan niet even het kind alleen laten om te roken...

Nou, niet overdrijven, een moeder kan ook niet 24 uur met een kind op schoot zitten. Zo'n oppas kan best even buiten een sigaretje opsteken en de kids door het raam in de gaten houden toch?? Mijn zus is moeder van 3 kids en rookt nooit in het bijzijn van de kinderen....gaat gewoon even naar buiten en houdt toch de kinderen in de gaten.

Hoe denkt ze te kunnen ingrijpen als op dat moment een kind zich verslikt ofzo? Als een moeder risicos wil nemen moet ze dat zelf weten, maar als ik een oppas zou aannemen (ik heb trouwens geen kinderen) zou ik wél willen dat die voortdurend mijn kind in de gaten houdt, daar is hij/zij voor aangenomen (voor een paar uur). at zit ook n het woord "oppas" Haha! In Engeland en Amerika kun je lekker op je gat zitten niks doen, want daar heet het "babysitter"... in Spaanstalige landen moet je ze liefkozen, want daar is het een "ama". Ieder stelt zo zijn eisen Knipoog
Maar het gaat mij er om, of een particulier onder de wet uitkomt ja of nee.
Er hoeft niet overal meteen een verdediging van een roker bij...
Het is gewoon even kijken wat wettelijk kan en niet kan tegenover tokers.

jeanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 13:55

Goh lusitana hoe moeten moeders in godsnaam naar de w.c als je je kids constant in de gaten houdt ? Haha! Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 13:58

jeanie schreef:
Goh lusitana hoe moeten moeders in godsnaam naar de w.c als je je kids constant in de gaten houdt ? Haha! Knipoog

Ha,ha deur open laten? Maar ik zou het ook niet fijn vinden als de oppas lekker in de tuin staat te roken en mijn kinderen binnen laat. Hangt er natuurlijk wel van af hoe oud ze zijn.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 14:54

jeanie schreef:

Een moeder is niet aangenomen om op te passen, dat is het verschil. Als je iemand aaneemt kun je eisen stellen. Kunnen we even ingaan op het wettelijke aspect?

jeanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 15:07

Ik ben zogezegd een professionele oppas Tong uitsteken die rookt. Werkzaam op een crisisopvang voor kids van 8 t/m 14 jr. Voorheen met oudere jeugd gewerkt........dat was samen roken buiten Knipoog .
nu is mijn ervaring dat kids toch vaak om je heen hangen en mee naar buiten gaan al is het maar om een kletspraatje.
Volgens mij kom je als particulier onder de wet uit omdat oppas net als schoonmaakbaantjes zwart wordt uitbetaald.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 16:59

Lusitana schreef:
Een moeder is niet aangenomen om op te passen, dat is het verschil. Als je iemand aaneemt kun je eisen stellen. Kunnen we even ingaan op het wettelijke aspect?

Ook een oppas gaat naar de W.C. hoor en als ze buiten staat te roken kan ze prima de kids via het raam in de gaten houden.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 17:33

Kan kan wel wezen, maar het gaat er mij om dat als ik je om de reden dat je rookt niet in mijn huis wil om op mijn kinderen te passen (die ik niet heb, dit is een hypotetisch geval) ik dan al of niet strafbaar ben. Het kan mij niet schelen of je het buiten doet of laat tot je thuis bent, ik zou kiezen voor een niet roker over een roker.
Het antwoord is al gegeven, omdat zoiets zwart gaat ga ik dan vrij uit. Maar wat als ik iemand heb van een oppascentrale? En, screenen ze op een oppascentrale op roken?

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 17:35

mogen ze ook wel gaan sreenen op drugs
lijkt me een groter gevaar dan roken

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 18:26

Idd drugs en alcohol dat hoor je ook vaak ..... Ik vind trouwens dat als je zo'n overbezorgde moeder bent je al helemaal niet iemand van de oppascentrale kunt nemen.

Maar ik denk dat het bij de oppascentrale wel bekend is of iemand rookt of niet. Wat ze eventueel niet weten: of iemand hoge bloeddruk, epelepsie, suikerziekte, hartfalen en weet ik al niet meer heeft (als ze dat al zelf weten) ??? Of misschien wel pedofiel is??

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 19:45

heb dan toch liever en roker bij mijn kind
dan een drank of drugs verslaafde

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 20:20

Ik heb geen kinderen, voor de duidelijkheid, en het topic gaat over het weigeren van rokers, niet over drugs of alcohol. Het enige wat me interesseert is hoe het wettelijk geregeld is met particulieren die geen roker aan willlen nemen en het babysitten is een voorbeeld.
Verder neem ik aan dat ze bij een centrale wel de persoon een beetje kunnen inschatten en het lijkt me sterk dat een verslaafde een goede indruk maakt bij zo´n centrale.
En geen rook in huis willen heeft niks te maken met overbezorgdheid, maar met het beschermen van de longen van je kind.
Ik ken een geval van pleegouders die het roken op moesten geven voordat ze een baby aan mochten nemen. Ze hebben er om gelogen en rookten nog als een ketter en het was moeilijk om de baby weer af te nemen (daar heb je die leuke papiermolen) en zo´n kind zit dus lekker met zwarte longetjes.
Dit is een extreem voorbeeld, maar echt, roken schaadt kleine kinderen nog erger dan volwassenen en dan kan je wel honderd dingen bedenken die erger zijn, daar gaat het niet om, als je geen rook in huis wilt, wil je geen rook in huis.
Als ik er over nadenk, is zo´n rokerswet natuurlijk gewoon niet van toepassing in de huiselijke kring waarin een babyzitter zich begeeft, of elk ander die door een particulier wordt aangenomen.

Ik weet niet waarom rokers altijd aankomen met "maar dit en dat is erger" (uitlaatgassen etc) als excuus. Dat neemt heus het feit niet weg dat rook schadelijk is! Dat terzijde.
Het is slimmer om je met de kern van de zaak bezig te houden en dat is de wet en het recht al of niet om een roker onder bepaalde omstandigheden te weigeren

Ander voorbeeld, dat jullie misschien diichter aan het hart ligt: Je vraagt iemand om tijdens de vakantie voor je paard aan huis te zorgen. Ben je dan niet bang dat een roker misschien toch bij het stro of in de stal rookt? Al kan hij 100 keer beloven het niet te doen, ga je met een gerust hart weg? Of kies je liever voor veilig en neem je een niet roker met dezelfde kwaliteiten?
Zal een rokende eigenaar eerder vertrouwen dat het wel goed gaat dan een niet rokende?

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 20:40

Ik ben zelfs anti-rook, en in mijn huis wordt niet gerookt. Vroeger voor dat ik kinderen kreeg was ik een stevige roker maar ben voor mijn zwangerschap dus gestopt. Mijn man rookte wel volop maar heeft nooit één sigaret meer binnen gerookt nadat de kinderen geboren zijn. (Is inmiddels gelukkig ook gestopt)
Toch heb ik een rokende oppas gehad die gewoon wist dat er binnen niet gerookt mocht worden en daar hield ze zich ook aan. Want ook zij rookte in haar eigen huis niet binnen omdat haar man dat niet prettig vond. Ik bedoel hiermee te zeggen dat men best iemand in dienst kan nemen die rookt op de voorwaarde dat hij/zij dat niet binnenshuis doet. Hij/zij kan best zelf bepalen wanneer het geoorloofd is even naar buiten te gaan: desnoods in het gezelschap van de kinderen. Uit ervaring weet ik dat een rokende oppas een hele goede oppas kan zijn. Ja

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 21:13

precies mijn mening slimmerik

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 21:30

Ik rook en ik heb kinderen.
Waar rook ik? In een apart deel van het huis waar de kinderen (eigenlijk) niet mogen komen, of buiten. In de auto wordt ook niet gerookt.
Zou ik, puur theoretisch, een oppas willen dan zou dat een roker mogen zijn zolang zij/hij onze regels mbt roken accepteert. De rokers hebben grenzen, maar de kinderen ook!
Of dat volgens de wet is zal mij aan mijn anus oxideren, het zijn mijn regels en iedereen die in mijn huis komt hoort zich daaraan te houden.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 21:36

Om even op het wettelijke aspect terug te komen, het maakt niks uit dat je particulier bent. Je mag niet iemand beoordelen op aspecten die niks met de werkzaamheden te maken hebben. En dus mag je niet vooraf op roken of sexe of leeftijd selecteren.

De kans dat je een veroordeling wegens discriminatie aan je broek krijgt is misschien niet zo groot, maar wel degelijk aanwezig.

Wat Marreke betreft, natuurlijk mag je regels en afspraken maken, daar dient de oppas zich ook aan te houden. Doet hij of zij dat niet dan kan dat reden voor ontslag zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 22:14

Maar is oppassen binnenshuis niet je werkplek? Je mag toch niet meer roken op de werkplek? Als je de eis stelt je oppas je kinderen niet alleen laat, mag ze ook niet buiten gaan staan voor dat sigaretje. Die eisen zijn toch de voorwaarden van de functie, daar kan je dan toch zelf voor kiezen om die functie niet te aanvaarden als je de eisen te streng vind?

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 22:15

Dan moet je ze ook de wettelijke pauzes geven..... en een CAO
Laatst bijgewerkt door slimmerik op 10-08-06 22:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 22:16

Dat klopt Russel, maar aangezien jij als werkgever niet mag bepalen of iemand buiten werktijd rookt, mag je iemand niet bij voorbaat weigeren wegens roken. Dat wil niet zeggen dat je als oppas tijdens het oppassen mag roken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 22:24

Nee dat klopt, maar misschien uit ervaring dat die mensen zich bijna nooit aan hun afspraak, helemaal niet te roken binnen arbeidstijd kunnen houden? Het is nou eenmaal een verslaving en geen hobby. Dan zeker nog als ze een rokershoestje hebben Misselijk

Maar roken weigeren of roker weigeren. Tja tricky. Als er staat drugsgebruiker weigeren, vinden we het dan anders? Is toch ook een verslaving? Stel de roker rookt graag jointjes, is gewoon roken, maar toch ook drugs?

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 22:28

Het verschil met een joint is, is dat de oppas nog onder invloed is als hij of zij voor het oppassen nog snel even een joint heeft gerookt, waarmee het roken buiten werktijd de prestaties binnen werktijd beïnvloed.

Wat dat roken onder werktijd betreft, zou ik als ik jou was even teruglezen, dat heeft voornamelijk met je arbeidsethiek te maken en minder met het roken op zich.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 22:34

Ja, dat woord arbeidethiek is echt een woord voor jouw he? Clown

Nou ken ik er die jointjes roken maar daar niet voor uit komen en zeker niet zeggen dat ze onder invloed zijn. Volgens hun voelen ze zich dan gewoon toppie, niks stoned of zo.

We hebben het wel over roken onder werktijd, nl buiten gaan staan. Dat moet kunnen vind men. Maar ik weet dat rokers in het begin mooi doen met niet roken, maar dan ineens wordt er toch, 1 keertje dan maar, even snel een paar trekjes op het toilet genomen. Das vaak het begin. Het is nou eenmaal een verslaving die voor velen moeilijk te doorbreken is.

Iemand die allen in het weekend rookt of zo heel af en toe eens dat pakje uit de la pakt omdat het nu wel even lekker is, een pakje dat al zo oud is, dat een echte roker dat niet meer lekker vind, zal zich als het moet niet als roker bestempelen.

Geloof mij, ik ben ook een roker geweest en ook ik snakte dan naar een gretje, alles draaide dan om dat gretje en ook ik deed dan wel eens heel snel ergens een paar trekjes. Het is een verslaving die moeilijk uit te stellen is.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 22:38

Als ex-roker zou je dan ook moeten weten dat je als roker vrij gemakkelijk het roken kan uitstellen, zolang je maar weet dat je straks weer een sigaret kan opsteken.

Als zware roker, rook ik overdag tijdens werktijd nooit meer dan 3 sigaretten en heb geen enkele last van afkickverschijnselen of iets dergelijks. Gewoon omdat ik dat gewend ben.