Is armoede in Nederland een keuze?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Is armoede in Nederland een keuze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 18:05

lies schreef:
Dus mijn oma (88 jaar) moet maar een baantje zoeken ofzo? Hoe hoog denk je eigenlijk dat die AOW is?

Geen idee maar ooit zal ik het ook krijgen, maar dan heb ik wel mn hele leve ervoor gewerkt, en mij hoor je niet zeggen dat bejaarden moeten werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 18:09

Een van de grootste problemen is het materialisme. Jonge mensen zijn alleen tevreden met alles hebben. En nieuw. Nieuwe auto, dure vakanties. mobiele abonnementen die ze niet kunnen betalen. Het is ongelooflijk hoeveel jonge mensen al diepe schulden hebben tegenwoordig. Maar ik vind dat wel eigen schuld en dan is als ze uiteindelijk in de schuldsanering belanden dat wel een keuze geweest!

Echte armoede kennen we niet in Nederland, misschien dat er wat uitzonderingen zijn. Maar de levensstandaard die men hanteert ligt ook vaak te hoog. Ik ben opgevoed met de paasei naar de nering zetten. Zo denkt men tegenwoordig niet meer

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 18:11

Chiqa schreef:
lies schreef:
Dus mijn oma (88 jaar) moet maar een baantje zoeken ofzo? Hoe hoog denk je eigenlijk dat die AOW is?

Geen idee maar ooit zal ik het ook krijgen, maar dan heb ik wel mn hele leve ervoor gewerkt, en mij hoor je niet zeggen dat bejaarden moeten werken.

Maar volgens jou is het wel haar eigen schuld dat ze op een houtje moet bijten, want jij zegt dat iedereen het zelf in de hand heeft. Wat moet ze er aan doen dan?

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-06 18:16

lies schreef:
Maar volgens jou is het wel haar eigen schuld dat ze op een houtje moet bijten, want jij zegt dat iedereen het zelf in de hand heeft. Wat moet ze er aan doen dan?

Uitzonderingen daar gelaten natuurlijk Knipoog
Als je oma het zo slecht heeft, waarom draag jij dan niet meer bij? Lachen

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 18:16

faye schreef:
Een van de grootste problemen is het materialisme. Jonge mensen zijn alleen tevreden met alles hebben. En nieuw. Nieuwe auto, dure vakanties. mobiele abonnementen die ze niet kunnen betalen. Het is ongelooflijk hoeveel jonge mensen al diepe schulden hebben tegenwoordig. Maar ik vind dat wel eigen schuld en dan is als ze uiteindelijk in de schuldsanering belanden dat wel een keuze geweest!

Echte armoede kennen we niet in Nederland, misschien dat er wat uitzonderingen zijn. Maar de levensstandaard die men hanteert ligt ook vaak te hoog. Ik ben opgevoed met de paasei naar de nering zetten. Zo denkt men tegenwoordig niet meer

dat is een kwestie van opvoeding hoor! Ik kom van welgestelde ouders maar ik heb van jongs af aan geleerd dat het niet vanzelf komt en dat je er wel hard voor moet werken. Ik ben nu student en heb samen met mijn vriend een eigenbedrijf. Wij verdienen redelijk goed als ik het mag zeggen. Maar mij zie je echt niet elke week shoppen of elk jaar een nieuwe auto kopen. Voor de zaak rijden we een goede nieuwe wagens en prive ben ik nog steeds blij met mijn opel corsa diesel (kost me bijna niets) het enige wat me trouwens wel geld kost zijn de paarden.

Maar goed dan zie ik mensen om me heen en die zeggen altijd ja maar jij hebt een rijke pa en ma.. Ja dus?? alsof ik het niet zelf moet dokken ofzo.. en maar tegen mij zeuren dat ze schulden hebben.. Sorry hoor maar dat doen ze toch echt zelf. Zij willen wel elk weekend stappen en drinken, willen nieuwe kleren kopen. etc etc etc. Ik doe het wel met wat minder hoor! ik heb die sh*t allemaal nie nodig.

En ook nog eens die hype van de geld lenen enz. www.leen.nl? D je reinste geld klopperij maar toch trappen mensen er in. En dan niet meer het hoofd boven water kunnen houden.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 18:21

Schimmelig schreef:
lies schreef:

Uitzonderingen daar gelaten natuurlijk Knipoog
Als je oma het zo slecht heeft, waarom draag jij dan niet meer bij? Lachen

Daar gaat het niet om. Of armoede een keuze is (van mijn oma in dit geval), is jouw stelling. Nee dus.

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-06 18:28

lies schreef:
Daar gaat het niet om. Of armoede een keuze is (van mijn oma in dit geval), is jouw stelling. Nee dus.

Armoede vind ik wel een keus in NL. Als het niet je eigen keus kan zijn (neem je oma), dan vind ik het een keus van de personen waar jij 'aan overgelaten' bent (familie).
Waarom zou de staat verantwoordelijkheid moeten nemen? Eigenlijk hoeft dat helemaal niet. Dat ze het NL doen, is een PRÉ Ja

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 18:36

Kortom, je stelling gaat niet op. Armoede is niet altijd een keuze. Wat anderen kiezen heb jij namelijk niet in de hand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 18:38

Presies Schimmelig OK dan!

lies schreef:

Mss had ze al een paar jaar eerder moeten ingrijpen? Bij mij is dit ook niet van de een op de andere dag in mn schoot geworden hoor Knipoog En ja op je 88 ben je daar wel een beteje laat mee, maar ze heeft er genoeg aan kunnen doen.

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 18:38

Schimmelig schreef:
lies schreef:

Armoede vind ik wel een keus in NL. Als het niet je eigen keus kan zijn (neem je oma), dan vind ik het een keus van de personen waar jij 'aan overgelaten' bent (familie).
Waarom zou de staat verantwoordelijkheid moeten nemen? Eigenlijk hoeft dat helemaal niet. Dat ze het NL doen, is een PRÉ Ja

\ja dat is ook zo. Ik heb een oma in Iran wonen. Daar hebben ze helemaal niets van het zorgstelsel wat wij hier hebben. Mijn opa is jaren geleden overleden en de helft van zijn bezittingen zijn geconfisceerd door de staat en de rest gaat naar de kinderen. Een weduwe heeft daar geen recht op. Omdat mijn vader zijn erfernis niet nodig heeft, heeft hij land verkocht en een huis gekocht voor mijn oma en de rest heeft ze als leefgeld tot dat ze er niet meer is. De rest van mijn ooms hebben het geld ook hard nodig voor hun eigen gezinnen. Als mijn vader dit niet had gedaan had ze helemaal niets gehad. En moest ze bij een van haar zoons in gaan wonen. En ze is nog relatief jong. Het is daar heel normaal dat de kinderen de financiele last van de moeder of vader op zich nemen. Dan hebben wij het hier wel even iets beter geregeld.
Laatst bijgewerkt door Whiz op 05-07-06 18:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-06 18:38

lies schreef:
Kortom, je stelling gaat niet op. Armoede is niet altijd een keuze. Wat anderen kiezen heb jij namelijk niet in de hand.

Ik tref mijn eigen 'oude dag', blijkbaar heb ik het dus wel in de hand Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 18:40

Exact Knipoog

Het is dus wel deglijk een keus, maar willen mensen dat ook zien?
denkt dat we er dan zijn.

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-06 18:40

Het is inderdaad heel normaal Whiz, dat je je eigen oudjes/grootoudjes helpt. Hier in NL hebben wij onze handen er makkelijk vanaf getrokken...

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-06 18:41

Chiqa schreef:
Exact Knipoog

Het is dus wel deglijk een keus, maar willen mensen dat ook zien?
denkt dat we er dan zijn.

Dat kan nog wel even duren. Mensen schuiven graag de verantwoordelijkheid uit handen, dat zie ik elke dag maar weer, en weer, en weer .... Lachen

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 18:44

Jaja Schimmelig, tijden veranderen..

Je vergeet 1 ding; vroeger zorgde de man voor de centen. Mijn oma was een vrouw van een boer en die werkten niet buitenshuis (daar was niet eens tijd voor). Als je man dan zijn been en daarbij ook zijn boerenbedrijf verliest, ben je op je 60e een beetje laat met een pensioen opbouwen.

Dat jij nu zorgt voor je oude dag is heel goed, maar vroeger ging dat anders wanneer je zelfstandig was.

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 18:46

een keuze????????????

Ik zal een voorbeeld geven van mijn tante.

Mijn tante is een immigrante, ze is een chinees uit indonesie. ze is ergens in de 40, en woont al zo'n 20 jaar in nederland. Ze was ooit getrouwt met een man in indonesie, zijn zus woonde in nederland en kon niet zwanger worden. het babytje van mijn tante is haar afgenomen door haar schoonmoeder en naar de schoonzus in nederland gebracht. Mijn tante is om deze redenen naar nederland gekomen en begonnen naar de zoektocht naar haar kind.... inmiddels is ze dus een stuk ouder en kan ze niet terug naar indonesie omdat ze medicijnen voor haar zware epeleptie nodig heeft en deze daar niet verkrijgbaar zijn. Ze heeft dus een uitkering omdat ze niet kan werken. Omdat ze niet goed nederlands kan (ze gaat al heeeeeeeeeeel lang naar nederlandse les) heeft ze de formulieren niet goed ingevult en word ze gekort vanwege zogenaamde vrouwde. Ze krijgt nu iedere maand 570 euro. Daar gaat dus nog huur van af, electriciteit en licht, ziektekosten, telefoonkosten en dan hou je echt niet veel over... wat kan ze doen? ze kan niet werken, omdat ze erg ziek is en epeleptie heeft.

dit is serieus armoede!!!

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-06 18:47

Kortom: AOW Lachen en je kinderen waarop je kunt terugvallen ... In de meeste gevallen dan.

Anyway, dat hoeft er in de toekomst dus niet meer te zijn. Dat houdt de verzorgingsstaat betaalbaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 18:47

Lies, waarom heeft mijn oma het dan wel goed voorelkaar?

Haar man heeft ook zijn hele leven lang brood op de plank gebracht, hij is er nu helaas niet meer.
Waarom kan mij oma wel een goed leven leiden??
Mijn oma is 90.

Leg dat maar eens uit

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-06 18:49

Daphnezz schreef:
een keuze????????????

Mijn tante is een immigrante, ze is een chinees uit indonesie. ze is ergens in de 40, en woont al zo'n 20 jaar in nederland. Ze was ooit getrouwt met een man in indonesie, zijn zus woonde in nederland en kon niet zwanger worden. het babytje van mijn tante is haar afgenomen door haar schoonmoeder en naar de schoonzus in nederland gebracht. Mijn tante is om deze redenen naar nederland gekomen en begonnen naar de zoektocht naar haar kind.... inmiddels is ze dus een stuk ouder en kan ze niet terug naar indonesie omdat ze medicijnen voor haar zware epeleptie nodig heeft en deze daar niet verkrijgbaar zijn. Ze heeft dus een uitkering omdat ze niet kan werken. Omdat ze niet goed nederlands kan (ze gaat al heeeeeeeeeeel lang naar nederlandse les) heeft ze de formulieren niet goed ingevult en word ze gekort vanwege zogenaamde vrouwde. Ze krijgt nu iedere maand 570 euro. Daar gaat dus nog huur van af, electriciteit en licht, ziektekosten, telefoonkosten en dan hou je echt niet veel over... wat kan ze doen? ze kan niet werken, omdat ze erg ziek is en epeleptie heeft.

dit is serieus armoede!!!

Daar weer familie waar ze eventueel op kan terugvallen, toch? Lachen
570 is geen vetpot, maar je kunt er van rond komen.

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 18:49

lies schreef:
Jaja Schimmelig, tijden veranderen..

Je vergeet 1 ding; vroeger zorgde de man voor de centen. Mijn oma was een vrouw van een boer en die werkten niet buitenshuis (daar was niet eens tijd voor). Als je man dan zijn been en daarbij ook zijn boerenbedrijf verliest, ben je op je 60e een beetje laat met een pensioen opbouwen.

Dat jij nu zorgt voor je oude dag is heel goed, maar vroeger ging dat anders wanneer je zelfstandig was.

Mijn nederlandse oma was een vrouw van een boer.. en die heeft haar man verloren toen ze 30 was.. en alleen het boeren bedrijf voortgezet. Een akkerbouw bedrijf wel te verstaan. Ze heeft heel veel gewassen verkocht in ruil voor aandelen. En hierdoor haar oudedag goed veilig gesteld. Ze heeft wel het hele bedrijf met personeel in haar eentje getrokken zonder man of iets dergelijks. Daarbij is ze haar eerste boerderij ook nog eens verloren in de watersnoodramp van 1953. Ook vroeger kon je je zelf veilig stellen.

edit: met drie kleine kinderen wel te verstaan

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-06 19:11

Precies. Kwestie van verantwoordelijkheid willen dragen.
My humble opinion Bloos

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 19:16

het begrip armoede wordt ook niet echt uitgelegd hier he?
wt is nu armoede. voor sommigen al als ze niet iedere week kunnen shoppen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 19:22

inkepink schreef:
het begrip armoede wordt ook niet echt uitgelegd hier he?
wt is nu armoede. voor sommigen al als ze niet iedere week kunnen shoppen

Wereld antwoord! Haha!

En idd van 570 kan je prima rondkomen, tel hierbij de vergoedingen op die ze aan alle kanten krijgen voor ziektekosten, energie subsidies, gemeentelijke belastingen die ze niet hoeven te betalen, huursubsidie,
koelkasten en gasfonuizen die ze vergoed krijgen omdat ze beneden modaal zitten, en het extra uitje wat ze sosm krijgen van de gemeente.

Ook hoeven ze hun riolen handel niet te betalen, nou als we dta alles bijelkaar optellen zit ze gelijk als aan mijn inkomen. Knipoog
Dus hoezo arm?
Daphnezz schreef:

Denk dat jou tante dr geld verkeerd uitgeeft, maar dat wil men hier niet horen he?

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-06 19:25

Precies Chiqa Ja

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 19:29

Ik weet niet waarom jouw oma dat wel kan Chiqa. Misschien moet je het aan mijn oma vragen? Iig heeft ze geen pensioen, zoals mijn opa (andere kant) dat wel heeft. Die heeft het goed, zoals ik al eerder schreef.

Whiz; Mijn opa wás het bedrijf. Er viel weinig voort te zetten zonder hem.

Verder; Mijn oma komt heus niet om van de honger, maar arm is ze wel.

Schimmelig schreef:
570 is geen vetpot, maar je kunt er van rond komen.

Oja? Wat knap dat jij dat in kan vullen zonder iemands persoonlijke omstandigheden te kennen.

Enniewee, jij wilt geen discussie, je wilt gewoon gelijk hebben, desnoods pas je je stelling wat aan. Er komen hier tal van voorbeelden van mensen die écht niets aan hun situatie kunnen veranderen, maar volgens jou is dat allemaal onzin. Tja..

Doei!