Niet je 'witte' kind op een 'zwarte' school?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lindsey

Re: Niet je 'witte' kind op een 'zwarte' school?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 15:14

Fallenangel hoe zou jij dan willen verklaren dat er leerachterstanden zijn op zwarte scholen? Want je kan het wel ontkennen maar dat die er wel degelijk zijn is uit onderzoek bewezen. En dat zal heus niet zijn omdat die kinderen minder intelligent zijn want dat geloof ik niet. Lesmethoden zoals door jou omschreven worden nog lang niet op alle basisscholen toegepast. Bovendien al dat kind gerichte en op eigen niveau vind ik maar ten dele goed. Minder intelligente kinderen worden zo niet gedemotiveerd omdat ze het toch niet kunnen en hoeven niet op de toppen van hun tenen te lopen. Aangezien ze ook goede beoordelingen krijgen zal hun zelfvertrouwen toenemen. Intelligente kinderen hoeven zich niet meer te vervelen en kunnen extra taken toen dus voor die kinderen. Maar als je naar een vervolgopleiding gaat moet je toch aan bepaalde normen voldoen. Daar hebben ze geen boodschap aan dat je heel goed je best hebt gedaan maar gewoon niet beter kan. Nu kan jij kinderen wel naar hun eigen vermogen willen beoordelen maar kinderen meten zich onderling wel degelijk aan elkaar en kunnen daardoor gemotiveerder of gemakzuchtiger worden.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 15:16

Zolang de verwachtingen van leraren dat de gekleurde kids minder goed presteren op school blijven bestaan, zullen ze ook minder goed presteren dankzij die leraren.

Sizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 15:17

-> NM

Ahtnamas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 15:33

lindsey schreef:
Fallenangel hoe zou jij dan willen verklaren dat er leerachterstanden zijn op zwarte scholen? Want je kan het wel ontkennen maar dat die er wel degelijk zijn is uit onderzoek bewezen. En dat zal heus niet zijn omdat die kinderen minder intelligent zijn want dat geloof ik niet. .

Ik zeg ook niet dat er geen leerachterstanden zijn op zwarte scholen. Ik wou alleen duidelijk maken dat 'witte' leerlingen niet slechter presteren omdat ze op een zwarte school zitten. Ik denk ook dat veel leerachterstanden op zwarte scholen ontstaan omdat de leerlingen te moeilijke zaakvakteksten uit 'gewone' methodes voorgeschotelt krijgen. Nu heb ik het niet zo meer op methodes, heb het afgelopen jaar stagegelopen op een school waar ze niet meer werken met methodes. Er moeten dan ook zeker aangepaste methodes komen of de leerkracht moet gewoon woorden uit de methode toelichten.

Citaat:
Lesmethoden zoals door jou omschreven worden nog lang niet op alle basisscholen toegepast.

Klopt, daar heb je helemaal gelijk in. Maar er komt wel steeds meer aandacht voor en ik geloof dan ook zeker dat er binnen een paar jaar op een andere manier lesgegeven wordt. En op veel scholen gebeurd dit ook. Zoals ik hierboven al zei... ik heb het niet zo op lesmethodes...

Citaat:
Maar als je naar een vervolgopleiding gaat moet je toch aan bepaalde normen voldoen. Daar hebben ze geen boodschap aan dat je heel goed je best hebt gedaan maar gewoon niet beter kan. Nu kan jij kinderen wel naar hun eigen vermogen willen beoordelen maar kinderen meten zich onderling wel degelijk aan elkaar en kunnen daardoor gemotiveerder of gemakzuchtiger worden

Mijn neefje krijgt belabberd les op een middelbare school (is wel een school voor zeer moeilijk lerende kinderen). Bij alles wat hij doet krijgt hij te horen hoe geweldig het wel niet is en hij krijgt overal een goed voor. Hij denkt dan ook dat hij heel veel kan bereiken, maar realistisch gezien zal hij niet meer kunnen dan in een magazijn werken of iets dergelijks. Simpel fysiek werk. Dus ik vind ook zeker niet dat leerlingen alleen maar goede beoordelingen mogen krijgen. Leerlingen moeten beoordeeld worden op hun eigen niveau.. op hun eigen cappaciteiten. Alleen omdat ze iets minder leren betekent toch niet dat ze overal een onvoldoende voor moeten krijgen? Als een leerling gemotiveerd is om te werken zal hij ook steeds beter hierin worden en dus ook vooruitgang boeken.

Dit is mijn mening:
- Leerlingen met een hoog niveau moeten de kans krijgen om zich verder te ontwikkelen (d.m.v. extra werk) en moeten niet overal klakkeloos een goed voor krijgen.
- Leerlingen met een normaal niveau zouden zich gewoon staande kunnen houden bij de standaard methodes en beoordelingen. Die zijn toch ook voor hun niveau ontwikkeld. Ieder kind heeft altijd moeite met een bepaald vak of is juist erg sterk in een ander vak.. ook hierbij geld extra aandacht.
- Leerlingen met een laag niveau moeten de kans krijgen zich te ontwikkelen zonder dat ze gedemotiveerd raken. als jij alleen maar onvoldoendes scoort dan kom je zowiezo niet verder omdat je geen motivatie of zelfvertrouwen meer hebt.

Het belangrijkste is ook dat de leerkracht, ouders en leerling een realistisch beeld houden van de capaciteiten van het kind.

Verder moeten alle leerlingen aan het einde van ieder jaar voldoen aan de leerlijnen... is dit niet het geval dan moet er gezocht worden naar een oplossing (zitten blijven, extra aandacht voor bepaalde vakken en in zeer extreme gevallen een andere school).

Ahtnamas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 15:35

Welshcobfan schreef:
Zolang de verwachtingen van leraren dat de gekleurde kids minder goed presteren op school blijven bestaan, zullen ze ook minder goed presteren dankzij die leraren.

Die verwachtingen bestaan niet zozeer bij leerkrachten maar bij de maatschappij.

Ik vind het altijd wel makkelijk om de vinger naar de leerkracht te wijzen.... kijk eens naar de ouders, omgeving, politicie etc.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 16:17

ik wijs niet niet alleen naar de leraren (lees mijn vorige posts maar), maar er zijn zeker leraren bij die onbewust zorgen voor nog achterstand bij de gekleurde kids tov de blanke.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 17:30

Nou, idereen die zich geroepen voelt zijn/haar kind naar een zwarte school te sturen moet dat vooral doen. Gelukkig hebben we vrije schoolkeuze in Nederland en mijn kids gaan er nooit en te nimmer heen. Het gepamper in Nederland moet eens ophouden, of we zijn gelijk en moeten aan dezelfde eisen voldoen, of bepaalde groepen zullen zich nooit verder ontwikkelen. Grappig ook hoe er aan de (praktijk!!)ervaringen van witte leerlingen op zwarte scholen voorbij gegaan wordt. Clown

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 20:44

faye schreef:
Ik vind het van de zotte als allochtone ouders niet de moeite nemen om hun kinderen voor te bereiden op school (denk alleen maar aan de nederlandse taal) en dat mijn kind daardoor in een lager tempo les moet krijgen en minder aandacht krijgt, omdat de allochtone kinderen dat meer nodig hebben. Je hebt als ouder nu eenmaal een verantwoordelijkheid.

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 21:08

Shadow0 schreef:
Prisoners dilemma. Zo houden we met z'n allen de achterstand in stand, om vervolgens te constateren dat er een achterstand is...

Ik snap de redenen van ouders, maar ik hoop dat iedereen beseft dat ze zo wel die 'andere cultuur' in stand houden, de mogelijkheden tot integratie belemmeren en het beeld in stand houden dat zwarte / allochtoon-uitziende mensen minder waard zijn.

En dus ook indirect bijdragen aan de slechte resultaten, het gebrekkige Nederlands, en de radicalisatie van een deel van die groep.

Het is logisch en begrijpelijk dat elke ouder het beste voor zijn/haar kind wil. Maar doordat iedereen zo denkt, is het voor de maatschappij als geheel wel slechter.

Wat ik hele goede initiatieven vind, is groepjes (witte) ouders die samen afspreken om naar een bepaalde school te gaan, zodat je kind geen eenling is, maar er toch een vorm van vermenging op kan treden.

Leuke theorie maar wie wil zijn kind daar voor opofferen? Ik ga mijn kind zeker niet naar n zarte school laten! Dan is dat in zijn algemeenheid maar beter voor mijn kind is t ronduit slecht en ik ben verplicht goed voor hem te zorgen. Ik moet er niet aan denken dat hij n achterstand oploopt door anderen. Daar komt bij dat kinderen op zwarte scholen niet bekend staan om hun fijne gedrag.... ik zie liever niet dat mijn kind zich daar mee inlaat.

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 21:16

Olympia schreef:
Idd Ja
En kind komt zwaar achter te lopen.. Ik heb al 2 jaar op een zwarte school stage gelopen en het niveau is zeer laag, omdat de meeste kinderen nog geen eens goed nederlands kunnen. En zo loopt dus een autochtone kind heel veel achterstand op..

Ehm.... jouw nederlands is ook niet echt best 'nog geen eens'? sorry maar ik heb liever niet dat mijn kind bij jou in de klas komt. Iedereen maak type fouten maar dit is gramaticaal echt ernstig voor iemand die t onderwijs in gaat. Ik wil niet banketstaaf doen maar ik schrik hier wel van.

Ahtnamas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 22:45

ShirleyA schreef:
Olympia schreef:
Idd Ja
En kind komt zwaar achter te lopen.. Ik heb al 2 jaar op een zwarte school stage gelopen en het niveau is zeer laag, omdat de meeste kinderen nog geen eens goed nederlands kunnen. En zo loopt dus een autochtone kind heel veel achterstand op..

Ehm.... jouw nederlands is ook niet echt best 'nog geen eens'? sorry maar ik heb liever niet dat mijn kind bij jou in de klas komt. Iedereen maak type fouten maar dit is gramaticaal echt ernstig voor iemand die t onderwijs in gaat. Ik wil niet banketstaaf doen maar ik schrik hier wel van.

Oh, hier kan ik ook zo pissig om worden. Iedereen maakt weleens een fout, ook toekomstige leerkracht/onderwijsassistenten. Mijn nederlands is ook niet zoals het zou moeten en ik word hier soms onwijs onzeker van. Als hier dan ook nog eens commentaar op wordt gegeven in een forum, waar altijd informeel geschreven wordt, dan kan ik hier echt boos om worden.

Want leerkrachten mogen natuurlijk helemaal niks! Ze mogen niet drinken, niet roken, niet doen aan bedsport, geen scheldwoorden gebruiken en nooit eens een foutje maken. Leerkrachten zijn niet perfect! Moet ik al jouw posts even door gaan lopen op spellings of grammaticale fouten?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 23:08

ShirleyA schreef:
Leuke theorie maar wie wil zijn kind daar voor opofferen? Ik ga mijn kind zeker niet naar n zarte school laten! Dan is dat in zijn algemeenheid maar beter voor mijn kind is t ronduit slecht en ik ben verplicht goed voor hem te zorgen. Ik moet er niet aan denken dat hij n achterstand oploopt door anderen. Daar komt bij dat kinderen op zwarte scholen niet bekend staan om hun fijne gedrag.... ik zie liever niet dat mijn kind zich daar mee inlaat.

ShirleyA, de tekst die je quote heb ik op pagina 1 geschreven. Ik heb daarna een groot deel van de overige 7 pagina's volgetypt, waarin ik het een en ander uitleg. Ik wil best reageren op wat je zegt maar ik zou het leuk vinden als je eerst even terugleest wat ik hiermee bedoel.

En het kernwoord van mijn tekst is het woord *dilemma*.

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 23:21

@fallenangel3 Your missing the point here. Veel hier hebben het erover dat allochtone kinderen geen nederlands kunnen en de meeste die dat hier zeggen hebben hun eigen teksten vol spelfouten.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 01:02

Ik zie het probleem niet, als ouder ben ik samen met mijn vrouw verantwoordelijk voor de opvoeding van onze kinderen en verantwoordelijk om ze een zo goed mogelijke start in het leven te geven. Dus gaan onze kinderen naar de school waarvan wij denken dat die het beste voor hun is. En of dat nu een witte, een zwarte of een gemengde school is, vindt ik verder niet zo interessant. Onze oudste gaat in september naar de basisschool en het blijkt dus een witte school te zijn geworden. Niet vanwege de leerstof, niet vanwege het niveau maar vanwege de onderwijsfilosofie.

Net zo als dat voor ons geldt, geldt dit ook voor alle andere ouders, allochtoon of autochtoon. Ik zie werkelijk niet op wat voor manier het mijn verantwoording is hoe andere ouders hun kind een zo goed mogelijke start wensen te geven. Ook de allochtone ouders hebben de mogelijkheid om hun kind naar deze school te sturen, alleen doen ze dat om wat voor reden dan ook nauwelijks.

jeanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 09:16

Als ik alles hier zo lees kan ik maar 1 conclusie trekken. Bijna iedreeen wil haar kind niet op een zwarte school.
Om een einde te maken aan witte/zwarte scholen wordt het is tijd om bijzonder onderwijs af te schaffen.
Vroeger ging je gewoon naar een school in de buurt,nu rijden ouders kilometers met de auto want het moet naar een witte school.........fijn voor de kinderen want dan zijn er wat minder buurtkinderen.

Ik heb geen kids maar voor mij zou het belangrijk zijn dat de school in de buurt is en openbaar is. In mijn geval zal het dan een gemende school zijn want ik woon in een gemengde wijk Haha! Haha! .

De kids van mijn partner hebben hier vriendjes uit alle culturen en dat maakt het leuk dan zien is weer eens wat anders als ze daar thuis spelen. En geloof me die kids zijn 7 jaar en zowel kids als ouders spreken goed Nld.

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 10:11

fallenangel3 schreef:
Oh, hier kan ik ook zo pissig om worden. Iedereen maakt weleens een fout, ook toekomstige leerkracht/onderwijsassistenten. Mijn nederlands is ook niet zoals het zou moeten en ik word hier soms onwijs onzeker van. Als hier dan ook nog eens commentaar op wordt gegeven in een forum, waar altijd informeel geschreven wordt, dan kan ik hier echt boos om worden.

Want leerkrachten mogen natuurlijk helemaal niks! Ze mogen niet drinken, niet roken, niet doen aan bedsport, geen scheldwoorden gebruiken en nooit eens een foutje maken. Leerkrachten zijn niet perfect! Moet ik al jouw posts even door gaan lopen op spellings of grammaticale fouten?

Je mag best boos worden hoor maar dat lijkt me niet nodig. Ik heb alleen aangegevn dat ik het nederlands van Olympia ook niet erg best vind en ik zeg meteen dat iedereen type fouten maakt of een kromme zin zin schrijft maar dit was een gramaticale blinder en dan nog wel in een zin die te melden dat die kinderen slecht zijn in nederlands...... daardoor viel het me extra op. Ik zag nog een fout in het zelfde stukje maar deze vond ik wel 'grapppig'. En ja hoor je mag rustig mijn posts door lezen maar ik heb nergen gemeld dat ik foutloos schrijf. Dat zal ik nooit doen want ik heb dyslexi. Ik voel me daar ook niet onzeker door dus.... Ik ben beeld-lezer en dat komt doordat ik creatief beter ontwikkeld ben. Maar ik vind een gramaticale misser voor een toekomstig leerkracht. Ook al in het informeel. En natuurlijk mogen leerkrachten drinken, roken en sex hebben, maar niet in de klas hahahaha. En eh jouw nederlands lijkt me niet zo slecht hoor....

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 11:08

in Amerika kozen ze vroeger na de segregatie gewoon blanke gezinnen uit die verplicht moesten verhuizen naar de achtergestelde zwarte wijken, en visa versa. Het was voor de zwarte kids in de blanke wijken positief, hun gingen vooruit omdat het onderwijs daar beter was maar de blanke kinderen in de slechte buurt hadden gingen achteruit... maar het had wél gewerkt als ze niet 3 kids uitkozen maar de helft van de klas, want dan was het een succes geweest.

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 11:18

Welshcobfan schreef:
in Amerika kozen ze vroeger na de segregatie gewoon blanke gezinnen uit die verplicht moesten verhuizen naar de achtergestelde zwarte wijken, en visa versa. Het was voor de zwarte kids in de blanke wijken positief, hun gingen vooruit omdat het onderwijs daar beter was maar de blanke kinderen in de slechte buurt hadden gingen achteruit... maar het had wél gewerkt als ze niet 3 kids uitkozen maar de helft van de klas, want dan was het een succes geweest.

Amerika is echt een idioot land! Dat zie ik zeker niet als ideaal voorbeeld; wat n idioot gedoe zeg. Je kan mensen toch niet dwingen..... zeker niet tot verhuizen naar n achterstands wijk! Dat zou ik echt niet doen.
Ik betwijfel of het wel goed was geweest voor de blanke kinderen als de helft vd klas was gekozen. Ik wil gewoon zelfs beslissen naar welke school mijn zoontje gaat en helaas viel de keus niet op de school om de hoek maar iets verder op. Wel jammer dat zijn vriendjes iets verder weg wonen, maar ik haal en breng m gewoon. Het is wel n hele leuke en goede school en dat vind ik belangrijk.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 11:41

amerika is een erg invloedrijkland met hele goede psychologen. Vroeger kwamen die uit Duitsland, nu halen de amerikanen de studieboeken. Het idee van mensen verplicht naar een zwarte te sturen ( wel met een grote zooi andere blanken) is juist hel goed, want zo doorbreek je dat cyclus van zwarte blanke scholen en slechter onderwijs op de zwarte scholen.

Shezzit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 11:54

Het verschil tussen een "witte" school en een "zwarte" school is bij ons niet echt im frage omdat we daarvoor simpelweg "te weinig zwarten/allochtonen hebben".
Als kind heb ik zelf t/m groep 6 op een elitaire witte school gezeten, daarna ben ik over gegaan naar een andere school, waar ook wel overwegend blanken/autochtone leerlingen zaten, (denk dat 1 op de 5 llen allochtoon was, dus viel reuze mee) maar dit was wel echt een school uit een volksbuurt. Het onderwijs was hier behoorlijk op aangepast: ter vergelijking in niveau: op mijn 1e school gingen 16 v/d 30 llen naar een vwo of havo, op mijn 2e school gingen er geloof ik maar 6 of 7 llen naar een havo of vwo. Er was op mijn 2e school dus een grotere achterstand (nouja, ik denk dat op mijn 2e school een vrij normaal gemiddelde lag en op m'n eerste school juist een extreem hoog persentage naar een "hogere" middelbare school ging) en daar werd in de lessen veel tijd aan besteed. Op mijn 1e school werden de zwakkere broeders wel bijgeschoold, veelal buiten school door RT en bijles etc, en werd er voor de betere llen. erg veel extra werk gezocht/ steeds nieuwe stof aangeboden.
Op mijn 2e school was dat bijna niet het geval, er werd bijna alleen maar met de basisstof gewerkt en veel achterstand ingehaald, met gevolg dat ik de laatste 2 jaar van mijn basisschool eigenlijk alleen maar uit m'n neus heb lopen eten omdat ik alles al beheerste. (ik was niet het type leerling dat uit zichzelf van alles ging bedenken wat ik kon doen, maar als mij iets nieuws aangeboden werd pakte ik dat wel graag aan). Het gevolg was dat ik op de middelbare school (gymnasium) juist tot de wat zwakkeren hoorde omdat ik bijna niet gestimuleerd was de laatste jaren om meer te leren dan "het basispakket". Ik denk dat op een zwarte school (met waarschijnlijk naast de gewone achterstand ook nog een taal achterstand) het voor blanke leerlingen en zeker voor de slimmere/betere llen niet echt fijn is. Je bent constant op je "minder snelle" klasgenoten aan het wachten en je kunt bijna niet op je eigen niveau werken. Daarom zou ik mijn kinderen nooit naar een zwarte school doen. Als ik een "gemiddeld tot zwakker begaafd kind" zou hebben, zou ik hem naar een school sturen die gelijk was aan mijn 2e school, als ik een "boven gemiddeld begaafd tot zeer begaafd" kind zou hebben, juist naar een school als mijn 1e school. Eigenlijk zou ik een school uitkiezen waar mijn kind binnen de grootste moot zou vallen, omdat daar vaak ook de meeste aandacht voor is en het kind dan optimaal zijn eigen talenten en kansen kan leren gebruiken. Ik denk dat dat ook de reden is dat gespecialiseerde/apparte scholen steeds gespecialiseerder/apparter worden, ouders kiezen als het goed is een school die het beste aansluit bij de capaciteiten en kwaliteiten van hun kind want iedere ouder wil natuurlijk (als het goed is!) het beste voor zijn kind en of je daarmee nou 100% politiek correct bezig bent is dan even niet zo belangrijk, iig dat is mijn opinie in deze.

flowerxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 12:21

Ik denk dat een school met een gemiddeld hoog niveau een kind veel meer kan stimuleren. Als er veel leerlingen zijn die goed kunnen leren speelt de leerkracht daar op in (moeilijker werk, extra werk, moeilijker onderwerpen en uitleg). De zwakkere leerlingen worden ook meer gestimuleerd om beter te worden en zich op te trekken aan het niveua van de klas.

Het tegenovergestelde gaat ook op. In een klas met een laag gemiddeld niveau (zoals op zwarte scholen) is weinig aandacht voor goede leerlingen. Een zwakke leerling heeft immers veel extra aandacht en uitleg nodig. Hierdoor is er minder tijd voor gemiddelde of goede leerlingen. Die gaan zich vervelen en hun niveau gaat omlaag omdat ze onvoldoende worden gestimuleerd.

Op zwarte scholen zijn er te veel leerlingen met een laag niveau. Denk alleen maar eens aan de taalachterstand. NL leerlingen horen van jongs af aan alleen maar NL. En kinderen uit een hoogopgeleid gezin zijn vaak nog beter ontwikkeld dan uit een laag milieu (denk aan woordenschat, gespreksonderwerpen in het gezin, aanraking komen met cultuur etc).

Verder zijn er op een zwarte school ook nog eens veel meer problemen. Ouders zijn minder betrokken bij de school. Er zijn meer probleemgezinnen en het inkomen is lager. Hierdoor kan de school minder geld besteden aan uitjes, de schoolreis, een kamp of andere zaken waar een school met rijke ouders wel geld voor heeft. Ik wil mijn kind later niet op een school vol met kinderen met taal en leerachterstanden, armoede en probleemgezinnen of kinderen.

Guess001

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 12:28

jeanie schreef:
Ik heb geen kids maar voor mij zou het belangrijk zijn dat de school in de buurt is en openbaar is. In mijn geval zal het dan een gemende school zijn want ik woon in een gemengde wijk Haha! Haha! .

Dit geldt ook voor mij. Ja

Overigens, niet alleen op een 'zwarte' school komen taalachterstanden voor. Ik heb op een kleine dorpsschool in de Achterhoek gezeten en sommige kinderen daar konden bijna alleen maar dialect praten en schrijven. Ik moet wel zeggen dat ik op een kleine basisschool en middelbare school heb gezeten. Dát zou voor mij nou wel een pluspunt zijn.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 12:42

Bealy schreef:
Overigens, niet alleen op een 'zwarte' school komen taalachterstanden voor. Ik heb op een kleine dorpsschool in de Achterhoek gezeten en sommige kinderen daar konden bijna alleen maar dialect praten en schrijven. Ik moet wel zeggen dat ik op een kleine basisschool en middelbare school heb gezeten. Dát zou voor mij nou wel een pluspunt zijn.

In zo´n geval zou mijn kind dus ook niet naar deze school gaan! Ik ben door mijn moeder ook van de plaatselijke dorpsschool afgehaald. De school verder op had naar haar idee veel meer mogelijkheden. (Op de dorpsschool gingen alle meisjes stanndaard naar de huishoudschool omdat te toch achter het aanrecht zouden verdwijnen...) En ik ben blij dat ze me die kans heeft gegeven. Ik heb nu een goede opleiding gehad en een goede baan, en dus een goede toekomst!

Dat gaat voor mij voor alles! Dan hebben anderen maar een achterstand! Dan moeten ze er maar wat aan doen! Bij mij kwam het ook niet aanwaaien!

Guess001

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 12:50

Ja, ik ben wel heel slecht terechtgekomen, dat is waar. Haha!
Het ging mij er meer om aan te geven dat niet alleen 'zwarte' scholen kampen met bepaalde problematiek.

Overigens ging deze school problemen niet uit de weg, de dialoog met ouders werd aangegaan en er werden oplossingen gevonden voor deze taalproblemen. Mét resultaat! Dat maakte het voor mij een prima school.

Ahtnamas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 13:06

Citaat:
Dat zal ik nooit doen want ik heb dyslexi.

Echt? Dan vind ik dat je heel goed schrijft!