Nieuwe directeur wil dood van de stier in de arena Update

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pantykous

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 15:23

Ja maar, daar gaat het toch niet om? Wat Lusitana wil aankaarten is of het oké is dat een buitenlander zijn tradities boven de originele wil stellen.

Lusitana helpt slechts een paar misverstanden uit de wereld hier en daar.

Lyonesse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 16:38

Toen ik afgelopen zomer in portugal (algarve) was, zaten we ook vlak bij een arena. Ik vond het echt ziek hoe al die mensen zich daarvoor opdoften enzo, maar dat terzijde. Ik vind dat een buitenlander je die traditie door de strot kan douwen om in jouw woorden te preken. Maar dat zal toch zeker ook niet zo maar kunnen?

verwijderd09

Re: Nieuwe directeur wil dood van de stier in de arena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 16:41

phoe phoe, hete discussie hier, na dit hele topic te hebben doorgelezen ben ik ook tot een mening gekomen.
ik ben van mening dat het wel kan, het doel van de directeur van is natuurlijk om een goedlopende arena te krijgen een daarmee zoveel mogelijk winst te behalen. Hij denkt dat dit mogelijk is door de stier te doden, maar hiermee grijpt hij nog niet in de portugese cultuur in. Dat gebeurt pas als de arena vol komt, vol met mensen die er dus voor kiezen dat het wel kan.
als het portugese volk niet wil dat de stier gedood wordt, zullen ze er niet heen gaan en zal de directeur snel zijn beslissing herzien of worden ontslagen.
this maar net hoe het portugese volk hierop reageert, het is dus niet de directeur die in de cultuur ingrijpt. maar het is natuurlijk eerst nog te bezien of hij het voor elkaar krijgt met de vergunningen e.d.

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-06 13:07

Mystica schreef:
Toen ik afgelopen zomer in portugal (algarve) was, zaten we ook vlak bij een arena. Ik vond het echt ziek hoe al die mensen zich daarvoor opdoften enzo, maar dat terzijde.

Oh, dof jij je niet op om naar het theater te gaan? En als je uitgaat doe je toch ook niet hetzelfde aan wat je naar school draagt?
Die mensen gaan uit! Het is cultuur. Het neemt een speciale plaats in en ja, daar doft men zich voor op als publiek (de president gaat ook heen, bv, die gaat heus niet in een trainingspak) en de deelnemers houden vast aan de oude barokke kostuums en traditionele kostuums, prachtig toch! Het is een evenement.

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-06 13:12

suusapluus schreef:
waarom moeten ze die stier doden dan

Dat is al een paar keer genoemd, deze directeur vind een schilderij zonder handtekening waardeloos, met andere woorden, hij vind het niet AF als de stier aan het einde van het "gevecht" niet gedood wordt.
En daar zit het verschil in Spaans en Portugees denken.
Het Portugese stierengebeuren is geen "gevecht" dus waarom zou het moeten eindigen in de dood?

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-06 13:14

rommie schreef:
Hoe bloederiger hoe beter ofzo? Weet het ook niet...

Het is minder bloederig dan mensen denken. het gaat echt om de "overwinning". Die de Portugezen dus helemaal niet wensen in het stierenvechten zoals het nu hier bestaat.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-06 13:16

MRmichiel schreef:
ik ben van mening dat het wel kan, het doel van de directeur van is natuurlijk om een goedlopende arena te krijgen een daarmee zoveel mogelijk winst te behalen. Hij denkt dat dit mogelijk is door de stier te doden, maar hiermee grijpt hij nog niet in de portugese cultuur in. Dat gebeurt pas als de arena vol komt, vol met mensen die er dus voor kiezen dat het wel kan.
als het portugese volk niet wil dat de stier gedood wordt, zullen ze er niet heen gaan en zal de directeur snel zijn beslissing herzien of worden ontslagen.
this maar net hoe het portugese volk hierop reageert, het is dus niet de directeur die in de cultuur ingrijpt. maar het is natuurlijk eerst nog te bezien of hij het voor elkaar krijgt met de vergunningen e.d.

Je hebt absoluut gelijk, het ligt er aan of hij daarmee de volle arena trekt.
En dat kan ik niet voorspellen.

Karamell

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 16:13

Ik vind niet dat men als buitenlander het recht heeft om te eisen dat er een aanpassing zou moeten zijn in wetten/gebruiken van het land waar men bij eigen keuze naartoe is gekomen.

Wat betreft het stierenvechten, dat alleen maar als 'achtergrond' zou moeten dienen volgens de openingspost, in een vorig topic bleek al dat ik een zéér verschillende mening ben toegedaan dan Lusitana wat dat betreft.

Rashja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 16:36

Lusitana schreef:
Om even voor eens en altijd het verschil te tonen, zodat jullie het zelf ook kunnen ontdekken:
GEEN MATRAS aan het paard
KAPPEN op de hoorns van de stier
GEEN overmatig bloedverlies.
Lida in volle snelheid.

http://
http://www.mijnalbum.nl/Foto=OZ7XIMZQ[/url]
Bron, deze site (ook spaanse en franse bijdragen):

http://www.toirosecavalos.com/home.asp
Ik zal er nog meer zoeken.

Sorry hoor maar als ik deze foto zo zie heb ik de neiging om die vend eens lekker te lek te steken met die punten van hem.
Sorry hoor dat jij voor die sukkels op komt.
Ze moeten het gewoon af schaffen.
Waarom kunnen ze gewoon niet zonder wapens in de arena staan.
Heb ik wel eens gezien ziet er gelijk een stuk vriendelijk er uit.
En dat ze die mannen net zo stoor toch mischien nog wel stoorder.
Omdat ze met een stier hebben gevochten zonder wapens.
Laatst bijgewerkt door batje op 11-04-06 18:53, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: geen foto's quoten aub

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-06 16:51

Heb je wel eens een stierengevecht gezien?
De "wapens" veroorzaken geen gapende wonden ofzo, de stier raakt er niet weerloos van... er is geen sprake van gevecht en overwinning in een Portugees stierengevecht, slechts het tonen van rijkunst waarbij ook de kunst hoort om een staak in een bewegend en potentieel gevaarlijk "object" te steken. De stieren zijn van een ras die zuiver en alleen voor dat doel gefokt wordt.

Je reactie voegt niets toe aan de discussie en is slechts een anti stierenvecht uiting. Daar is dit topic niet voor bedoeld.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-06 16:51

Yuna schreef:
Wat betreft het stierenvechten, dat alleen maar als 'achtergrond' zou moeten dienen volgens de openingspost, in een vorig topic bleek al dat ik een zéér verschillende mening ben toegedaan dan Lusitana wat dat betreft.

Dat is op zich een interessant gegeven. In alle topics die het aanroeren, zul je zien dat ik gewoonlijk alleen info geef, geen persoonlijke mening. Het verbaast de meesten dan ook om er achter te komen dat ik tegen ben, op grond van het feit dat ik vind dat leedvermaak niet kan. Ik vind dat afschaffing/verandering naar stiervriendelijker vanuit een besef binnen het land moet komen en niet door druk uit het buitenland. Dat is wel een uitgesproken mening die ik heb.
Ik begrijp dat jij vierkant vóór bent, als je zo van mening verschilt?

Rashja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 17:00

Lusitana schreef:
Heb je wel eens een stierengevecht gezien?
De "wapens" veroorzaken geen gapende wonden ofzo, de stier raakt er niet weerloos van... er is geen sprake van gevecht en overwinning in een Portugees stierengevecht, slechts het tonen van rijkunst waarbij ook de kunst hoort om een staak in een bewegend en potentieel gevaarlijk "object" te steken. De stieren zijn van een ras die zuiver en alleen voor dat doel gefokt wordt.

Je reactie voegt niets toe aan de discussie en is slechts een anti stierenvecht uiting. Daar is dit topic niet voor bedoeld.

Ja ik heb ooit eens zo gevecht gezien.
Omdat ik samen met een vriendin van menig zijn dat je niet kunt beoordelen zo eerst te hebben gezien.
En echt sorry hoor je bent echt niet goed bij je hoofd als je voor hun op komt.
En over die discussie had je kunnen weten als je zo iets op bokt zet.
Er zijn altijd voor en tegen stander voor.
En ik denk meer tegen dan voor standers.
En als het om die rij stel gaat kan dat niet zonder die wapens van hem.
Dan zal ik er al minder probleem mee hebben.
Dit vind ik gewoon pure dieren mishadeling.
Het is niet zo erg als in spane maar toch ik vind het wagelijk vinden.

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-06 17:20

Ik vind in de eerste plaats dat je niet kunt komen met uitspraken als "je bent niet goed bij je hoofd als" alleen omdat ik soms anders oordeel dan jij.
Als ik iets op bokt zet, verwacht ik zeker ook negatieve uitspraken, maar wel die ter zake doende zijn en een aanval op mij persoonlijk is geen discussiepunt. Het gaat hier om een directeur die dingen wil veranderen.
Het is helemaal niet erg om zijdelings ook wat op het stierenvechten in te gaan, maar met moddergooien wordt niks bereikt. Je wilt alleen uiten dat jij tegen bent en dat mag, maar doe dat dan wel op een normale manier. En nogmaals, daar is dit topic niet voor bedoeld en dat is een paar keer, zelfs door de moderator, aangegeven. Het gaat niet om meldingen van voor- een tegenstanders van stierenvechten
Je wordt wel geacht om je aan regels te houden en daar hoort oa bij dat je niet beledigd.

SanderD

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 19:39

Ik vind het niet oké dat een buitenlander in een land als Portugal op de proppen komt met zijn eigen tradities en gewoontes. Ik vind dat niet echt getuigen van respect tegenover de oorspronkelijke, oude tradities die bij dat land horen, want je zegt als het ware dat je die niet goed genoeg vind door met andere dingen aan te komen.

Maar dan, zoals MRMichiel zegt, blijkt dat er wel wat gezien wordt in zo'n arena en de mensen gaan er 'gezellig' naartoe. De bevolking van zo'n land vindt deze nieuwe invloed blijkbaar dus wel oké, maar is het per definitie dan ook zo? Het hoeft natuurlijk niet zo te zijn dat iets waar een meerderheid (of een grote groep) van de bevolking vóór is, ook echt juist en het beste is voor het land. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat het verzuimen van de oude tradities van Portugal zo goed is voor het land. Wat blijft er dan nog over van het karakter van Portugal?

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-06 22:38

Daar heb je ook een goed punt.

A0000

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 23:00

Lusitana schreef:
rommie schreef:
Hoe bloederiger hoe beter ofzo? Weet het ook niet...

Het is minder bloederig dan mensen denken. het gaat echt om de "overwinning". Die de Portugezen dus helemaal niet wensen in het stierenvechten zoals het nu hier bestaat.

Van de portugezen weet ik het, maar het ging hier toch over de spanjaarden? (kan het ook verkeerd begrepen hebben hoor ) Dacht dat die het misschien wel zo bloederig mogelijk willen zien...

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-06 23:11

Ik bedoel dat d eSpanjaarden dus gebrand zijn op die overwinning (de dood) waar de Portugezen niet op gebrand zijn.
Of ze van bloederiger houden, weet ik niet. Men kijkt in zuidelijke landen anders tegen leed en bloed aan. Je koopt bij de hele kip een zakje van het opgevangen bloed, bv....

Sven002

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 23:22

Kana schreef:
Pardon?
omdat zoveel mensen daar plezier van hebben en omdat dat dan cultuur heet. Stelletje *(^(^*

Pffff daar gaan we weer!!!

Ik ben het absoluut niet eens met stierenvechten en het is ook wreed zeker in de arena's!!
Maar omdat wij van die verwende westerlingen zijn die tegenwoordig al opkijken van een kuikenfilet is dit ook verschikkelijk!

Is Spanje is stierenvechten een traditie (net zoals wij sinterklaas). Wij willen toch ook niet dat zwarte piet blank word, nee joh hoe kom je erop, het gaat niet om het 'negergedoe' !!

In spanje zeker in de binnenlandse dorpjes is dit traditie. Ze laten stieren (maar ook de koeien) uit de bergen komen, die rennen hun rondje in het dorp en gaan weer terug)

Ik zie liever ook geen dierenleed maar ik baal er gewoon soms ontsettend van dat wij verwende westerlingen alleen op ONZE manier kijken.
Die mensen daar weten niet anders

Sven002

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 23:28

Lusitana schreef:
Mystica schreef:
Toen ik afgelopen zomer in portugal (algarve) was, zaten we ook vlak bij een arena. Ik vond het echt ziek hoe al die mensen zich daarvoor opdoften enzo, maar dat terzijde.

Oh, dof jij je niet op om naar het theater te gaan? En als je uitgaat doe je toch ook niet hetzelfde aan wat je naar school draagt?
Die mensen gaan uit! Het is cultuur. Het neemt een speciale plaats in en ja, daar doft men zich voor op als publiek (de president gaat ook heen, bv, die gaat heus niet in een trainingspak) en de deelnemers houden vast aan de oude barokke kostuums en traditionele kostuums, prachtig toch! Het is een evenement.

Amen

Karamell

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 12:05

Lusitana schreef:
Dat is op zich een interessant gegeven. In alle topics die het aanroeren, zul je zien dat ik gewoonlijk alleen info geef, geen persoonlijke mening. Het verbaast de meesten dan ook om er achter te komen dat ik tegen ben, op grond van het feit dat ik vind dat leedvermaak niet kan. Ik vind dat afschaffing/verandering naar stiervriendelijker vanuit een besef binnen het land moet komen en niet door druk uit het buitenland. Dat is wel een uitgesproken mening die ik heb.
Ik begrijp dat jij vierkant vóór bent, als je zo van mening verschilt?

In een vorig topic gaaf je naar mijn inziens toch meer dan enkel de feiten, dat was dan ook de reden dat ik toen met je in discussie bent gegaan.
Ik zie de 'feiten' alleen anders dan jij. Ik ben het vreselijk oneens met uitspraken als ;

Citaat:
Een stier gaat niet dood aan de verwondingen, en de pijn is zeker niet ondraaglijk.

Onnodige pijn zou niet gedragen moeten worden. Als je iemand op zijn neus klopt heeft die ook geen pijn die ondraaglijk is en dood gaat hij er niet aan. Maakt dat het minder fout? Nee.

Citaat:
Het is maar een keer in zijn leven. Er zijn zat paarden die alle dagen worden gemarteld met sporen en scherpe bitten....
Ik wil het niet goedpraten, maar je moet de dingen wel in verhouding zien.
Als ze in het veld lopen worden ze geprikt door andere stieren. Zo zitten ze in elkaar. Het is hun natuur te prikken en geprikt te worden. Zo´n scherpe haak in vet veroorzaakt minder schade dan een hoorn die hele huid openscheurt en organen kan spiezen.

Verhoudingen zijn allemaal mooi en netjes, maar ze moeten niet gebruikt worden om wreedheid te rechtvaardigen. Lijkt me trouwens onjuist te veronderstellen dat mensen die tegen stierenvechten zijn, niet tegen het 'martelen' van paarden met sporen en scherpe bitten zijn.

Ik ben inderdaad verbaasd dat je blijkbaar beweert dat je 'vierkant tegen' bent, als je toch zulke 'misverstanden' tracht 'op te helderen'.

Ik wijd hier enkel over uit vanwege jouw reactie, aangezien ik dacht dat het de bedoeling was te reageren op het vraagstuk of een buitenlander zijn cultuur mag opdringen. Als je wilt dat mensen zich daarop concentreren helpt het wel om niet er zelf over door te gaan denk ik.

Cassidy schreef:
Misschien had de TS de discussie in een andere verpakking moeten stoppen? Vragen of een Manegehouder ineens kan eisen dat iedereen zonder zadel rijdt of zo...wedden dat je andere reacties had gekregen?
Als het woord stierengevechten langskomt, krijgen helaas teveel mensen een waas voor ogen en kunnen moeilijk rationeel blijven.

Hier ben ik het eigenlijk grondig mee eens. Een topic als dit aankaarten maar eisen dat mensen hun mening daaromtrent onthouden lijkt mij eigenlijk raar en onrealistisch. Zéker met de titel er dan nogeens bij.
Maar goed, dat is mijn mening.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-06 12:15

Yuna schreef:
Ik ben inderdaad verbaasd dat je blijkbaar beweert dat je 'vierkant tegen' bent, als je toch zulke 'misverstanden' tracht 'op te helderen'.

Ik vraag of jij soms vierkant voor bent. Dat houd niet vanzelf in dat ik vierkant tegen ben. Ik ben tegen op grond van het feit dat ik vind dat leedvermaak niet kan. Maar vierkant tegen kan ik niet zijn omdat ik vind dat er een heleboel aspecten best kunnen.

Cassidy schreef:
Misschien had de TS de discussie in een andere verpakking moeten stoppen? Vragen of een Manegehouder ineens kan eisen dat iedereen zonder zadel rijdt of zo...wedden dat je andere reacties had gekregen?
Als het woord stierengevechten langskomt, krijgen helaas teveel mensen een waas voor ogen en kunnen moeilijk rationeel blijven.

Ik lees iets in een tijdschrift wat me bezig houdt en waar ik wel eens andere meningen over wil zien. Moet ik het dan anders gaan verpakken omdat sommige mensen problemen hebben met "stier" en arena"? Het is DIT wat me bezig houdt en niet iets anders van dezelfde strekking. Het gaat juist om het feit dat er een dier bij betrokken is dat nu dus meer of minder (sommigen vinden de dood juist genadiger, lees ik) gaat lijden. Dat is wel een onderdeeltje wat het heftiger maakt dan oranje inplaats van groene balonnen ophangen in een feestzaal...om maar wat te noemen.

Karamell

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 13:27

Ik ging er vanuit dat dat geen serieuze vraag was, vandaar dat ik dacht dat het niet nodig was daar op te antwoorden. Maar goed. Ik ben dus duidelijk tégen stierenvechten, maar aangezien je zelf beweert dat de discussie hier niet om draait waarom ga je er dan zelf over door?

Als het je gaat om het feit dat 'er een dier bij betrokken is' vind ik het trouwens nogal raar dat je niet wilt dat mensen hun meningen over stierenvechten geven. Zo komt het voor mij over of je een sensatietitel koos om zéker reacties te krijgen, omdat het dan 'heftiger' is. Als het niet het stierenvechten is dat het onderwerp is, dan had een ander voorbeeld van dezelfde strekking moeten volstaan imho. Het komt zo wel een beetje raar over.

Eejj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 13:35

Yuna schreef:
Ik ging er vanuit dat dat geen serieuze vraag was, vandaar dat ik dacht dat het niet nodig was daar op te antwoorden. Maar goed. Ik ben dus duidelijk tégen stierenvechten, maar aangezien je zelf beweert dat de discussie hier niet om draait waarom ga je er dan zelf over door?

Als het je gaat om het feit dat 'er een dier bij betrokken is' vind ik het trouwens nogal raar dat je niet wilt dat mensen hun meningen over stierenvechten geven. Zo komt het voor mij over of je een sensatietitel koos om zéker reacties te krijgen, omdat het dan 'heftiger' is. Als het niet het stierenvechten is dat het onderwerp is, dan had een ander voorbeeld van dezelfde strekking moeten volstaan imho. Het komt zo wel een beetje raar over.

Helemaal mee eens !
ik vind stiervechten echt walgelijk , ik snap niet hoe mensen dit kunnen doen

verwijderd09

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 15:29

en ik snap nog steeds niet dat er mensen zijn die nog steeds(na tig keer corrigeren van mods en TS) het discussiepunt niet volgen.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 14:04

Sven002 schreef:
Is Spanje is stierenvechten een traditie (net zoals wij sinterklaas). Wij willen toch ook niet dat zwarte piet blank word, nee joh hoe kom je erop, het gaat niet om het 'negergedoe' !!

Die mensen daar zijn net zo ontwikkeld als wij en weten wel beter

Sven, een zeer kromme vergelijking met zwarte piet. We hebben het hier over leven en dood, en over PIJN. En niet over negers en aanverwanten.

Verder zie ik zeer zeker het eigenlijke discussiepunt en heb er paar bladzijden terug al op gereageerd.

Yuna, ben het wel met je eens over het topic zelf.