Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Mystica schreef:Toen ik afgelopen zomer in portugal (algarve) was, zaten we ook vlak bij een arena. Ik vond het echt ziek hoe al die mensen zich daarvoor opdoften enzo, maar dat terzijde.
suusapluus schreef:waarom moeten ze die stier doden dan
rommie schreef:Hoe bloederiger hoe beter ofzo? Weet het ook niet...
MRmichiel schreef:ik ben van mening dat het wel kan, het doel van de directeur van is natuurlijk om een goedlopende arena te krijgen een daarmee zoveel mogelijk winst te behalen. Hij denkt dat dit mogelijk is door de stier te doden, maar hiermee grijpt hij nog niet in de portugese cultuur in. Dat gebeurt pas als de arena vol komt, vol met mensen die er dus voor kiezen dat het wel kan.
als het portugese volk niet wil dat de stier gedood wordt, zullen ze er niet heen gaan en zal de directeur snel zijn beslissing herzien of worden ontslagen.
this maar net hoe het portugese volk hierop reageert, het is dus niet de directeur die in de cultuur ingrijpt. maar het is natuurlijk eerst nog te bezien of hij het voor elkaar krijgt met de vergunningen e.d.
Lusitana schreef:Om even voor eens en altijd het verschil te tonen, zodat jullie het zelf ook kunnen ontdekken:
GEEN MATRAS aan het paard
KAPPEN op de hoorns van de stier
GEEN overmatig bloedverlies.
Lida in volle snelheid.
http://
http://www.mijnalbum.nl/Foto=OZ7XIMZQ[/url]
Bron, deze site (ook spaanse en franse bijdragen):
http://www.toirosecavalos.com/home.asp
Ik zal er nog meer zoeken.
Yuna schreef:Wat betreft het stierenvechten, dat alleen maar als 'achtergrond' zou moeten dienen volgens de openingspost, in een vorig topic bleek al dat ik een zéér verschillende mening ben toegedaan dan Lusitana wat dat betreft.
Lusitana schreef:Heb je wel eens een stierengevecht gezien?
De "wapens" veroorzaken geen gapende wonden ofzo, de stier raakt er niet weerloos van... er is geen sprake van gevecht en overwinning in een Portugees stierengevecht, slechts het tonen van rijkunst waarbij ook de kunst hoort om een staak in een bewegend en potentieel gevaarlijk "object" te steken. De stieren zijn van een ras die zuiver en alleen voor dat doel gefokt wordt.
Je reactie voegt niets toe aan de discussie en is slechts een anti stierenvecht uiting. Daar is dit topic niet voor bedoeld.
Lusitana schreef:rommie schreef:Hoe bloederiger hoe beter ofzo? Weet het ook niet...
Het is minder bloederig dan mensen denken. het gaat echt om de "overwinning". Die de Portugezen dus helemaal niet wensen in het stierenvechten zoals het nu hier bestaat.
Kana schreef:Pardon?
omdat zoveel mensen daar plezier van hebben en omdat dat dan cultuur heet. Stelletje *(^(^*
Lusitana schreef:Mystica schreef:Toen ik afgelopen zomer in portugal (algarve) was, zaten we ook vlak bij een arena. Ik vond het echt ziek hoe al die mensen zich daarvoor opdoften enzo, maar dat terzijde.
Oh, dof jij je niet op om naar het theater te gaan? En als je uitgaat doe je toch ook niet hetzelfde aan wat je naar school draagt?
Die mensen gaan uit! Het is cultuur. Het neemt een speciale plaats in en ja, daar doft men zich voor op als publiek (de president gaat ook heen, bv, die gaat heus niet in een trainingspak) en de deelnemers houden vast aan de oude barokke kostuums en traditionele kostuums, prachtig toch! Het is een evenement.
Lusitana schreef:Dat is op zich een interessant gegeven. In alle topics die het aanroeren, zul je zien dat ik gewoonlijk alleen info geef, geen persoonlijke mening. Het verbaast de meesten dan ook om er achter te komen dat ik tegen ben, op grond van het feit dat ik vind dat leedvermaak niet kan. Ik vind dat afschaffing/verandering naar stiervriendelijker vanuit een besef binnen het land moet komen en niet door druk uit het buitenland. Dat is wel een uitgesproken mening die ik heb.
Ik begrijp dat jij vierkant vóór bent, als je zo van mening verschilt?
Citaat:Een stier gaat niet dood aan de verwondingen, en de pijn is zeker niet ondraaglijk.
Citaat:Het is maar een keer in zijn leven. Er zijn zat paarden die alle dagen worden gemarteld met sporen en scherpe bitten....
Ik wil het niet goedpraten, maar je moet de dingen wel in verhouding zien.
Als ze in het veld lopen worden ze geprikt door andere stieren. Zo zitten ze in elkaar. Het is hun natuur te prikken en geprikt te worden. Zo´n scherpe haak in vet veroorzaakt minder schade dan een hoorn die hele huid openscheurt en organen kan spiezen.
Cassidy schreef:Misschien had de TS de discussie in een andere verpakking moeten stoppen? Vragen of een Manegehouder ineens kan eisen dat iedereen zonder zadel rijdt of zo...wedden dat je andere reacties had gekregen?
Als het woord stierengevechten langskomt, krijgen helaas teveel mensen een waas voor ogen en kunnen moeilijk rationeel blijven.
Yuna schreef:Ik ben inderdaad verbaasd dat je blijkbaar beweert dat je 'vierkant tegen' bent, als je toch zulke 'misverstanden' tracht 'op te helderen'.
Cassidy schreef:Misschien had de TS de discussie in een andere verpakking moeten stoppen? Vragen of een Manegehouder ineens kan eisen dat iedereen zonder zadel rijdt of zo...wedden dat je andere reacties had gekregen?
Als het woord stierengevechten langskomt, krijgen helaas teveel mensen een waas voor ogen en kunnen moeilijk rationeel blijven.
Yuna schreef:Ik ging er vanuit dat dat geen serieuze vraag was, vandaar dat ik dacht dat het niet nodig was daar op te antwoorden. Maar goed. Ik ben dus duidelijk tégen stierenvechten, maar aangezien je zelf beweert dat de discussie hier niet om draait waarom ga je er dan zelf over door?
Als het je gaat om het feit dat 'er een dier bij betrokken is' vind ik het trouwens nogal raar dat je niet wilt dat mensen hun meningen over stierenvechten geven. Zo komt het voor mij over of je een sensatietitel koos om zéker reacties te krijgen, omdat het dan 'heftiger' is. Als het niet het stierenvechten is dat het onderwerp is, dan had een ander voorbeeld van dezelfde strekking moeten volstaan imho. Het komt zo wel een beetje raar over.
Sven002 schreef:Is Spanje is stierenvechten een traditie (net zoals wij sinterklaas). Wij willen toch ook niet dat zwarte piet blank word, nee joh hoe kom je erop, het gaat niet om het 'negergedoe' !!