Vastzitten door de bombardementen in het Midden-Oosten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-26 15:53

germie schreef:
Ik zit de reacties te lezen op social media op het bericht dat de eerste mensen weer thuis zijn. Man man, velen schrijven eigen schuld, had je maar niet naar het Midden Oosten moeten gaan. En het rommelt er al weken, dus dit kon je aan zien komen.
Ik weet het niet hoor, maar ik heb dit niet aan zien komen en velen denk ik niet, want anders was er wel actie ondernomen. Dubai had zomaar een stad kunnen zijn waar ik eens een paar dagen geboekt zou kunnen hebben.
En ik heb al meerdere keren met Qatar airlines gevlogen via Doha. Altijd zonder problemen.

Dus ts, als mensen je vertellen dat het je eigen schuld is dat je vastzit, trek het je niet aan. Ze zijn gewoon jaloers dat jij wel naar Thailand kon en zij niet.

Mwoh...
Dat kan wel iets genuanceerder. Die influencers die daar lekker belasting aan het voorkomen zijn en er wonen voor de status , Ja sorry wie gaat er vrijwillig daar wonen terwijl bijna iedereen weet dat het een keer gaat ontploffen daar ( en daarnaast zijn er nog veel redenen om daar niet te willen wonen ). Natuurlijk zijn ze nu bang en gun ik het ze dat ze er weg kunnen (dat kan niet als je er geboren bent en geen familie in Nederland hebt, wat dat betreft hebben ze geluk) . Maar echt medelijden, met dan die domme content erover , nope.

Maar vakantie naar een fijn land als Thailand is uiteraard wat mij betreft iets anders.
Familie in libanon of elders in het midden oosten, uiteraard ga je daar af en toe naartoe.

En ik zal nooit iemand persoonlijk vertellen dat ik het niet zo slim vind om op vakantie te gaan naar het midden oosten, maar heel handig vind ik het niet.
Dus let wel ... ik heb het absoluut niet over mensen die ergens op vakantie buiten het midden oosten en nu vast zitten dat is totaal iets anders uiteraard.
Zelfs als je in Australie zit , kun je nu vastzitten vanwege de oorlog.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-26 15:55

Fitzroy schreef:
Tui doet jullie situatie op de website wel heel makkelijk af.

Q: Ik ben op reis en heb een terugvlucht via Dubai/Doha. Wat moet ik doen?
A: Reizigers die het betreft zijn door ons per sms geïnformeerd dat de terugvlucht mogelijk wordt geannuleerd. Als dit voor jou het geval is dan adviseren we je contact op te nemen met de luchtvaartmaatschappij voor een alternatieve vlucht. Ons Customer Services Center staat ook voor je klaar om je te helpen met je boeking en ook je eigen reisbureau kan je hierbij van dienst zijn.

Wat gek, QA zegt ook contact op te nemen met de tour operator. Voor die dienst heb je dan ook toch gewoon betaald? Misschien zien we wat over hoofd maar vind het ook gek/makkelijk.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-26 15:56

Eleeke schreef:
germie schreef:
Ik zit de reacties te lezen op social media op het bericht dat de eerste mensen weer thuis zijn. Man man, velen schrijven eigen schuld, had je maar niet naar het Midden Oosten moeten gaan. En het rommelt er al weken, dus dit kon je aan zien komen.
Ik weet het niet hoor, maar ik heb dit niet aan zien komen en velen denk ik niet, want anders was er wel actie ondernomen. Dubai had zomaar een stad kunnen zijn waar ik eens een paar dagen geboekt zou kunnen hebben.
En ik heb al meerdere keren met Qatar airlines gevlogen via Doha. Altijd zonder problemen.

Dus ts, als mensen je vertellen dat het je eigen schuld is dat je vastzit, trek het je niet aan. Ze zijn gewoon jaloers dat jij wel naar Thailand kon en zij niet.

Mwoh...
Dat kan wel iets genuanceerder. Die influencers die daar lekker belasting aan het voorkomen zijn en er wonen voor de status , Ja sorry wie gaat er vrijwillig daar wonen terwijl bijna iedereen weet dat het een keer gaat ontploffen daar ( en daarnaast zijn er nog veel redenen om daar niet te willen wonen ). Natuurlijk zijn ze nu bang en gun ik het ze dat ze er weg kunnen (dat kan niet als je er geboren bent en geen familie in Nederland hebt, wat dat betreft hebben ze geluk) . Maar echt medelijden, met dan die domme content erover , nope.

Maar vakantie naar een fijn land als Thailand is uiteraard wat mij betreft iets anders.
Familie in libanon of elders in het midden oosten, uiteraard ga je daar af en toe naartoe.

En ik zal nooit iemand persoonlijk vertellen dat ik het niet zo slim vind om op vakantie te gaan naar het midden oosten, maar heel handig vind ik het niet.
Dus let wel ... ik heb het absoluut niet over mensen die ergens op vakantie buiten het midden oosten en nu vast zitten dat is totaal iets anders uiteraard.
Zelfs als je in Australie zit , kun je nu vastzitten vanwege de oorlog.

Wij hebben familie in Libanon en zouden 27 mei naar een bruiloft gaan. Ook voor deze uitbarsting waren we al voorbarig..
Nu gaat het natuurlijk sowieso niet door want Israel heeft specifiek geuit dat als Hezbollah ook maar iets doet, ze het vliegveld bombarderen. Klare taal, we nemen het risico dus maar niet.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-26 16:03

Arianne_94 schreef:
Nu hebben we vandaag Emirates eindelijk te pakken gekregen die hebben ons kunnen vertellen dat we op de planning staan van 9 maart.
Maar tui wist van niks.

Wat ontzettend balen. Ik snap dat je het liefst nu weg wil. Maar met de onveranderbaarheid van de situatie. Kun je niet gewoon leuke plannen maken voor de komende dagen.? Het is daar zo prachtig , leuke dingen gaan doen, erop uit. Met een peuter is dat lastiger maar halve dagen, alles wat je nog zou willen doen waar je niet aan toegekomen was?
Nu in de stress afwachten wordt het niet beter van.

En ja ik heb makkelijk praten vanachter mijn laptop maar het lijk mij je enige optie.

Als je wil dat we meekijken naar leuke trips voor je : denk dat iedereen hier graag meedenkt.

Heb een keer een natuurramp meegemaakt met stroomuitval 11 doden en onbegaanbare wegen , en veel schade aan de auto door omgevallen bomen ( ja in Tsjechie in de zomer je bedenkt het niet ).
Toen moesten we ook langer blijven ( en voor 4 kinderen zorgen wiens ouders in het ziekenhuis lagen met gebroken rug ) , Maar toch hebben we toen ook nog best wat leuke dingen gedaan na de eerste schrik.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-26 18:44

Denk dat leuke dingen doen ook weer geld kost.

En je moet alsje gebeld worden hals over kop naar het vliegveld kunnen.

Maar misschien kan het ook wel hoor, ik zit ook maar achter mijn laptop en kom nooit echt op zon verre vakantie.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-26 20:43

Hier een “ervaringsdeskundige” helaas. 911 zat ik in Florida en bij die vulkaan uitbarsting zat ik op de Filipijnen
Het klinkt leuk, vastzitten op vakantie maar ik vond voor mij was het vakantie gevoel er wel
Vanaf.
De filipijnen was nog wel leuk. Zat toen in een privé woning van vrienden en was het wachten op het neerdalen van het stof.
maar bij 911 in Florida dreigde een wereldoorlog en was het echt de vraag of en wanneer we terug konden. Dat geeft geen vakantiegevoel zeg maar.

Mijn advies is dagelijks contact te houden met de luchtvaart maatschappij en je reisorganisatie en zorg dat je in de buurt van het vliegveld zit zodat je snel kunt handelen.
En zorg voor een contact in Nederland die van daaruit de situatie voor je in de gaten houdt.

Sterkte!

Arianne_94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-26 06:05

Fitzroy schreef:
Tui doet jullie situatie op de website wel heel makkelijk af.

Q: Ik ben op reis en heb een terugvlucht via Dubai/Doha. Wat moet ik doen?
A: Reizigers die het betreft zijn door ons per sms geïnformeerd dat de terugvlucht mogelijk wordt geannuleerd. Als dit voor jou het geval is dan adviseren we je contact op te nemen met de luchtvaartmaatschappij voor een alternatieve vlucht. Ons Customer Services Center staat ook voor je klaar om je te helpen met je boeking en ook je eigen reisbureau kan je hierbij van dienst zijn.

Zo makkelijk als ze hier reageren zo is het ook.
En ze houden je helemaal niet op de hoogte, tis dat wij erachteraan zitten. En contact opnemen met emirates is bijna niet te doen. Als je er al door komt wat is gisteren dus is gelukt(na veel keer bellen), hebben we daarna een uur in de wacht gehangen.

We gaan vrijdag naar een ander hotel, door tui geregeld.
Maar ons idee over dat hun de reis regelen en waar ze dan verantwoordelijk voor zijn. Is toch heel wat anders dan hun idee.

We hebben nu we deze datum weten wel wat op de planning staan.
Maar goed op een gegeven moment is het geld ook een soort van op. Je wilt als je terug komt ook nog een boterham enzo betalen.
Maar het is zeker niet meer vakantie vieren, het is een mooi land. Maar je bent ook toe aan je eigen omgeving en we gaan nu dingen doen om maar te zorgen dat de muren niet op je afkomen.
Als we 9 maart gaan vliegen, hebben we er een maand Thailand opzitten.

We hebben nu wel wat meer rust en weten we waar we aan toe zijn.

Maar ergens hebben we ook een klein stemmetje in ons achterhoofd wat als we 9 maart niet kunnen vliegen.
Maar die negeren we voor nu nog maar even. Want niemand kan daar antwoord op geven.

Dorine92

Re: Vastzitten door de bombardementen in het Midden-Oosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-26 07:33

Heel vervelend dat je er zelf achteraan moet. Dat kost een hoop onnodige kopzorgen

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-26 08:08

Berichten die je liever niet hoort.

Ik hoor net op het nieuws, bron Hart van NL ochtendeditie, dat ministerie van buitenlandse zaken tegen gestrande reizigers buiten de VAE, maar die in de VAE een overstap zouden maken, zelf een vervangende vlucht moeten regelen via de vliegmaatschappij en of reisorganisatie.

Sterkte voor iedereen die ergens ter wereld zit.

Edit: contact op nemen met vliegmaatschappij en of reisverzekeraar werd gezegd.
Laatst bijgewerkt door tienus63 op 05-03-26 08:20, in het totaal 1 keer bewerkt

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-26 08:16

Ik hoor ook echt net op de radio bij Ekdom op het nieuws dat mensen die in Thailand zitten "gewoon pech" hebben en het zelf moeten regelen, schandalig vind ik dat.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-26 08:30

ANP nieuws vermeldt dat het ministerie van buitenlandse zaken niets kan betekenen in de repatriëring van mensen die in Thailand vastzitten vanwege een geplande overstap, maar dat ze zo nodig wel een document af kunnen geven om je visum te verlengen.

Dat is niet zoek het maar uit, maar geen taak van de overheid om je terug te halen uit veilig gebied.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-26 08:32

Pfff waarom ben ik niet verbaasd -O- dan kun je alleen maar duimen voor ergens een vlucht naar huis :knuffel:

Dat kan maar het iets vriendelijker brengen ipv een feitelijk niet ons probleem succes ermee :evaw: maakt het prettiger voor de mensen die gestrand
Laatst bijgewerkt door karuna op 05-03-26 08:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-26 08:33

De overheid kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor repatriëring uit veilige gebieden.
Daar zijn andere instanties voor!

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-26 08:36

Precies, prioriteit van de overheid is mensen weghalen uit gevaarlijke situaties. Dat is al lastig genoeg, er is ook gewoon helemaal geen capaciteit om mensen uit alle uithoeken van de wereld op te halen als ze in principe gewoon veilig zijn waar ze zitten.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-26 08:37

Ik zou als ik jullie was toch maar proberen een vlucht te regelen die niet via het Midden-Oosten gaat. Of denk je dat de oorlog 9 maart gedaan is :=
Kost misschien wel extra maar dan heb je niet de stress of 9 maart wel doorgaat. Maar goed, k ik kan niet in jullie portemonnee kijken. Dit is alleen wat ik zou doen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-26 08:44

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-26 08:46

Thioro schreef:
Over die influencers, ja in Dubai worden die op de vingers getikt als ze te veel negatieve content plaatsen. .

Ze kunnen er ook voor kiezen om niks te plaatsen, toch?
Ik begrijp sowieso niet wat er te influencen valt voor Nederlanders in Dubai. Of denken ze dat half Nederland overgehaald kan worden om óók naar Dubai te verhuizen?

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-26 08:53

Ten eerste voor ts: gelukkig zit je niet in het oorlogsgebied..
Ten tweede: wat lastig. De onzekerheid, gevoel van geen hulp krijgen etc.

Het is een zooitje. En het duurt altijd even voordat een zooitje is opgeruimd. En het oorlogsgebied zal voorrang moeten krijgen. Hopelijk is de rest daarna ook vlot aan de beurt..

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-26 09:17

Ts heeft een pakketreis volgens mij is Tui verantwoordelijk voor hun terugreis.

Contact opnemen met de reisorganisatie of luchtvaartmaatschappij klinkt makkelijker dan gezegd.
Je moet er eerst al doorheen komen en vervolgens sta je heel lang in de wacht. Vervolgens krijg je iemand aan de lijn die zegt alle begrip te hebben maar niets voor je kan doen.
En dat iedere dag opnieuw..

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-26 09:18

Kan trouwens zijn dat Emirates op een vlucht van een andere maatschappij geboekt heeft.
Maar er is inmiddels wel wat vliegverkeer in Dubai

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-26 09:23

fransje23 schreef:

Contact opnemen met de reisorganisatie of luchtvaartmaatschappij klinkt makkelijker dan gezegd.
Je moet er eerst al doorheen komen en vervolgens sta je heel lang in de wacht. Vervolgens krijg je iemand aan de lijn die zegt alle begrip te hebben maar niets voor je kan doen.

Dat wil je toch niet? Ik zou echt zelf een vlucht boeken, dan maar een paar duizend euro extra. Met de zekerheid dat je wel vertrekt.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-26 09:28

Als je een reisverzekering hebt afgesloten zou je daar kunnen proberen. Echter naar wat ik me herinner worden er wel situaties uitgesloten wat "logisch" is vanuit die verzekeringsmaatschappij want bij heel ernstige massale toestanden zouden ze mogelijk failliet gaan als ze alles en iedereen zouden moeten vergoeden. Iets van oorlogen en kernreacties stond in de polis die ik vroeger had voor mijn doorlopende reisverzekering, dat is al een tijd geleden.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-26 09:43

Fitzroy schreef:
fransje23 schreef:

Dat wil je toch niet? Ik zou echt zelf een vlucht boeken, dan maar een paar duizend euro extra. Met de zekerheid dat je wel vertrekt.

Moet je dat wel kunnen betalen. Daar zit de crux. Als die 9 maart door zou gaan, dan zou ik gewoon wachten. Voor sommige mensen is 2000 euro uitgeven het verschil tussen wel of geen nieuwe auto of wasmachine kunnen kopen in geval van nood. Dan kun je zeggen ga niet op reis, maar op reis gaan is onderdeel van levensvreugde en dit was echt niet te voorzien.

Ik krijg nu op social media allemaal berichten te zien dat Cyprus veilig is, dat de vluchten weer normaal doorgang vinden, enz.
Er wordt nu ook af en toe een vlucht vanuit het Midden Oosten gezien, dus ik hoop toch wel dat dit allemaal niet te lang meer duurt. En dat er dan aanbiedingen komen voor een stedentripje Dubai. :P
Laatst bijgewerkt door germie op 05-03-26 09:44, in het totaal 1 keer bewerkt

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-26 09:44

Aangezien Emirates de vluchten heeft gecanceld zouden zij jou ook weer op een nieuwe vlucht moeten zetten.
Ooit een keer meegemaakt dat rechtstreekse vlucht naar Berlijn gecanceld werd, dit zou eerst via München worden en werd uiteindelijk AMS-München-Düsseldorf-Berlijn.

En een keer via Londen terug moeten vliegen omdat de vlucht naar Stockholm gecanceld was.

Ik kan me voorstellen dat je ondanks je op een mooi eiland zit je toch niet lekker in je vel zit en je zo snel mogelijk naar huis wilt. Ik hoop dan ook dat je snel thuis kan komen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-26 09:46

Fitzroy schreef:
fransje23 schreef:

Ts is met 3 personen waaronder een klein kindje die wil niet voor duizenden euro's met 3 overstappen terug vliegen lijkt mij.
Daarbij zullen veel vluchten vol zijn want je bent niet de enige die vast zit.
Dus of je daadwerkelijk eerder weg kunt is de vraag.

Het is een lastige en frustrerende situatie weet ik uit eigen ervaring. Dan hadden wij nog mazzel dat we met twee volwassenen waren in een goedkoop land.

Reisverzekering gaat op dit moment ook niets doen.