Datalek Odido

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Lomax123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-26 08:53

Wij hebben ook een mail gehad dat de gegevens gelekt zijn. Nu heeft mijn man op de bank app ingesteld, dat hij bij iedere afschrijving een appje krijgt, zo kan hij meteen zien als er iets dubieus is afgeschreven.

Helaas hebben we een gezamenlijke rekening, en ziet hij ook al mijn (paardgerelateerde) aankopen direct :D

Castilja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-26 09:06

Lomax123 schreef:
Wij hebben ook een mail gehad dat de gegevens gelekt zijn. Nu heeft mijn man op de bank app ingesteld, dat hij bij iedere afschrijving een appje krijgt, zo kan hij meteen zien als er iets dubieus is afgeschreven.

Helaas hebben we een gezamenlijke rekening, en ziet hij ook al mijn (paardgerelateerde) aankopen direct :D

Hahahaha
"DAT ZIJN DE HACKERS LIEVERD!!! DIE HEBBEN OOK EEN PAARDENHART!!!"

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-26 10:07

gillian schreef:
Ik zit ook bij Odido. En ja, gegevens zijn gelekt.
Nu keek ik op die site waar je dat kunt checken, blijken mijn gegevens al jaren eerder gelekt te zijn. Oa door twitter. Al ruim voor 2013 dus :')
Odido is volgens mij de eerste die er open over is.

Haha ja dit zag ik ook.
En via een andere site ergens in 2018 komt mijn e-mailadres voor op een dubieuze website waar vrouwen en mannen zichzelf aanbieden :')

Nonna1984

Re: Datalek Odido

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-26 12:17

Zat helaas bij de 2e batch van odido. Klant geweest van tele2 maar al jaren niet meer en gisteren hebben ze geprobeerd in mijn microsoft account te komen. Gelukkig kreeg ik daar mail van dus meteen actie op kunnen ondernemen maar t zet me wel even aan t denken waar ik in vredesnaam nog meer mijn beveiliging na moet kijken. Heb voor alles een ander wachtwoord maar nu rinkelen de alarmbellen wel. Kom maar door met die compensatie want dit is slecht voor mn bloeddruk.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-26 12:37

Nonna1984 schreef:
Zat helaas bij de 2e batch van odido. Klant geweest van tele2 maar al jaren niet meer en gisteren hebben ze geprobeerd in mijn microsoft account te komen. Gelukkig kreeg ik daar mail van dus meteen actie op kunnen ondernemen maar t zet me wel even aan t denken waar ik in vredesnaam nog meer mijn beveiliging na moet kijken. Heb voor alles een ander wachtwoord maar nu rinkelen de alarmbellen wel. Kom maar door met die compensatie want dit is slecht voor mn bloeddruk.

Ik heb 2 staps verificatie aanstaan.

Maar waarom zou je compensatie willen? Er is toch nog niks gebeurd met je gegevens gebeurd?

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-26 12:37

Hoezo is er nog niks mee gebeurd? Ze worden letterlijk verkocht op het darkweb op dit moment. :+

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-26 12:38

Compensatie krijg je doorgaans voor geleden schade.
Welke schade heb jij geleden?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-26 12:40

rien10 schreef:

Tele2 / Odido heeft mijn gegevens niet conform de wet verwijderd. :P

Maar ik hoef geen compensatie hoor. Mijn gegevens WEL vernietigen is prima.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-26 12:43

xPabloBokt schreef:
Hoezo is er nog niks mee gebeurd? Ze worden letterlijk verkocht op het darkweb op dit moment. :+

Maar wie zegt dat er daadwerkelijk iets gaat gebeuren. En zolang dat niet is gebeurd vind ik het nogal apart om compensatie te eisen.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-26 12:43

Ik wil wel compensatie, omdat dat is waar deze bedrijven het voelen. In de portemonnee.

Misschien heel simpel, maar ik denk dat ze er anders niets van leren. Odido is verleden jaar al een keer gewaarschuwd over hun gegevensbeleid rondom bescherming en bewaring en hebben toen ook geen gepaste actie ondernomen. Wie niet horen wil moet maar voelen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-26 12:49

Oh, dus je wilt wraak?
Compensatie werkt niet zo. Compensatie is iets wat je krijgt voor geleden schade. Je hebt (tot nu toe) geen schade ondervonden.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-26 12:51

Waar lees jij het woord wraak?

Ik vind overigens het feit dat mijn identiteitsdocument op dit moment circuleert op het darkweb al schade genoeg. Je deelt dergelijke gegevens in vertrouwen en gaat er vanuit dat een bedrijf er zorgvuldig mee om gaat. Dat doen ze vervolgens klaarblijkelijk niet waardoor mijn gegevens buiten mijn toedoen op straat voor het grijpen liggen. Ik vind dat al schade, al is het niet financieel.

Nonna1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-26 13:15

Compensatie lijkt me op z'n plaats gezien mijn gegevens worden verhandeld en t feit dat ik daar slecht van slaap. En mijn gegevens zijn geld waard.... ook voor mij dus. En dan erbij het feit dat ze enorm nalatig zijn geweest.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-26 13:17

Jullie kunnen denk ik lang naar de compensatie fluiten...

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-26 13:17

Je hebt geen schade, dus er valt niets te compenseren. Tot nu toe. Helaas, maar zo zit dat in elkaar.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-26 13:18

xPabloBokt schreef:
Waar lees jij het woord wraak?

Ik vind overigens het feit dat mijn identiteitsdocument op dit moment circuleert op het darkweb al schade genoeg. Je deelt dergelijke gegevens in vertrouwen en gaat er vanuit dat een bedrijf er zorgvuldig mee om gaat. Dat doen ze vervolgens klaarblijkelijk niet waardoor mijn gegevens buiten mijn toedoen op straat voor het grijpen liggen. Ik vind dat al schade, al is het niet financieel.

Ik snap je gevoel voor schade hoor, hou me te goede. Maar wat jouw gevoel is, wil nog niet zeggen dat dat ook wettelijk zo is.
Er is nu geen schade voor jou. Wellicht in de toekomst (ik hoop van niet).

L_iek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-26 13:28

Krijg nu ook mail dat mijn gegevens via Nike gelekt zijn. Ik denk dat ik mijn bankpas maar gewoon op straat leg :')

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-26 15:25

xPabloBokt schreef:
Ik wil wel compensatie, omdat dat is waar deze bedrijven het voelen. In de portemonnee.

Misschien heel simpel, maar ik denk dat ze er anders niets van leren. Odido is verleden jaar al een keer gewaarschuwd over hun gegevensbeleid rondom bescherming en bewaring en hebben toen ook geen gepaste actie ondernomen. Wie niet horen wil moet maar voelen.

Waarom denk je dat je recht heb op compensatie? Welke schade heb je geleden, behalve dat je gegevens online staan?
Ik baal ook, maar ik heb, laat ik het afkloppen, geen schade. Daar is het ook nog te vroeg voor, lijkt mij.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-26 15:34

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-26 15:59

Ik hoef geen compensatie. Ik hoop daarentegen wel dat ze een enorm hoge boete krijgen. Hun omzet is bijna 2.5 miljard per jaar. Winst kon ik zo gauw niet vinden maar ze wilden naar de beurs, dus substantieel. Snap ook niet ACM het maar goedvond, al die overnames.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-26 19:38

Soms is het echt slecht te bewijzen waar je id of paspoort kopie gelekt is.
In mijn moeder de geval had ze pas een nieuwe id kaart welke toen ( al een jaar of 7/8 geleden) was gekopieerd in het ziekenhuis.
Nooit kunnen bewijzen dat ze daar gehackt zijn geweest, en ziekenhuis wist natuurlijk van niets.

Mijn moeder kwam erachter toen ze opeens een brief in de bus kreeg dan een gerechtsdeurwaarder. Ze zou een onbetaalde schuld hebben bij Visa.
Omdat er ook op die manier word opgelicht eerst contact opgenomen met Visa.
Daar hadden ze het super opgepakt en werden gelijk doorverbonden met de fraude afdeling.
Na wat speurwerk kwamen we er met degene aan de telefoon al snel achter dat het om fraude ging.
De Visa was afgesloten op enkel de meisjes naam van mijn moeder. En het adres was van een tandartsen praktijk aan de andere kant van het land.

Aangifte moeten doen en alles is recht gezet.
Daarnaast moest ze een nieuwe id kaart maken. De oude id werd een code aan gekoppeld zodat deze wanneer weer gebruikt zou worden het gelijk duidelijk was dat die voor fraude word gebruikt.

Hoop gezeik, Hoop stress en kosten die niet vergoed worden

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-26 19:46

rien10 schreef:

Gemiste nachtrust ...?

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-26 19:54

Ach.. Mijn 'goede' emailadres laat ik nergens zomaar achter, daar heb ik een 'rotzooi' adres voor. Nog nooit spam gehad, nog nooit pogingen tot inloggen op accounts die aan dat adres zitten gehad. Tot zondag gaf haveibeenpowned geen lek aan op dat adres (make sense, aangezien ik er zuinig op ben). Sinds zondag komt hij daar wel naar boven, met dank aan shinyhunters. Let wel, dit is niet met dank aan odido, dit is niet te danken aan een 'lek', dit is met dank aan een asociale diefstal. Odido zal best gegevens te lang bewaard hebben, mijn emailadres hadden ze in elk geval niet voor niks. En hij is gewoon gejat en openbaar gemaakt. En nu krijg ik dus vervelende inlogpoging.

Theoretisch is dit dus best te bewijzen dat het dankzij dit incident is. Schade is er ook, het kost tijd, energie, stress en met een beetje pech meer dan dat (ook mijn id nummer is gejat, dus ik denk er over toch een nieuwe aan te vragen. Just to be safe). Maar het is in mijn optiek niet odido die aansprakelijk is hiervoor, maar de hackers. Degene die menen dat ze recht hebben op geld dat niet van hen is, enkel omdat ze 'zo vriendelijk zijn' de door hunzelf gestolen gegevens niet openbaar te maken. Ik ben blij dat odido niet betaald heeft, ik zal ze ook niet verantwoordelijk stellen, als het moet neem ik wel een ander email adres, telefoonnummer en id kaart. Gedoe, maar dat moet dan maar.

Ik kan me voorstellen dat het iets anders ligt als odido jouw gegevens helemaal niet meer had mogen hebben. Maar verder, dat gedoe over odido en het dan een 'lek' noemen.... Dit was geen lek, dus is gewoon diefstal en chantage, niks meer en niks minder.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-26 21:52

Lieser schreef:
rien10 schreef:

Gemiste nachtrust ...?

Serieus? :=

Smotz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-26 23:07

Gisteren een mail gehad (verstuurd vanaf mijn eigen mailadres) dat ik kon kiezen, of 600 usd betalen of mijn hele pakket gegevens ging op het darkweb.

Dus de creditcard maar geblokkeerd, als ik hem nodig heb is hij zo te deblokkeren. De ww van de bank, microsoft/outlookmail al eerder aangepast maar nog maar eens. Tweetrapszat er al op.
Alleen Facebook doet moeilijk om het ww te veranderen weer, maar daar zit tweetraps verificatie op dus okay.

De bank eerder al gebeld, die gaf aan zich niet veel zorgen te maken. Incasso's zijn te storneren. Maar wel mijn meldingen aangezet voor afschrijvingen zodat ik het snel zie.
Gedoe zo, maar Odido zal niet de eerste en laatste zijn waarbij het gebeurt dus ik blijf gewoon klant.