Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Jessix schreef:F_T schreef:Ben eigenlijk wel benieuwd of jullie iedere twee jaar een nieuwe auto zouden beschouwen als overconsumptie.
Of het hebben van 3 autos in een huishouden met twee volwassenen
Of het hebben van een pc, twee laptops, een notebook, 3 telefoons en 2 gaming computers in een huishouden met 2 volwassen, geen kinderen.
Nee, ik kijk eigenlijk nooit zo naar andere mensen. Als iemand blij wordt van 3 auto's dan vind ik dat helemaal leuk voor diegene.

Waidida schreef:Ik had vandaag nog iemand op vinted, ik had 3 dezelfde shirts te koop staan waar ik niet meer in paste. Persoon had er eentje gekocht en het stond haar dochter zo goed dat ze de andere twee er nog bij wilde.
Ze vroeg of ik nog setjes had, want haar dochter had met kerst voor haar verzorgpony een donkerblauwe set gekregen en dan miest daar natuurlijk ook een volledig matchend outfitje bij, en het moest natuurlijk allemaal van hetzelfde merk zijn.
Ik dacht dat ik mezelf van een jaar geleden hoorde praten![]()
We hebben hier in België een programma: geld gezocht, waarbij ze de uitgaven van mensen volledig analyseren omdat ze merken dat ze niet kunnen sparen bijvoorbeeld. Afgezien van het feit dat ze ook helpen met bv goedkopere energie of telecom abonnementen. Zien ze ook vaak de kleding. En holy, mensen verzamelen zo veel kleding. En dan zeggen ze ja maar het komt allemaal van Vinted dus dan is dat toch goed? Terwijl ze dan losjes meer dan 200 euro per maand aan kleding bestellen op vinted.
Vinted kan dus inderdaad ook gewoon overconsumptie zijn haha
furious schreef:Waidida schreef:Ik had vandaag nog iemand op vinted, ik had 3 dezelfde shirts te koop staan waar ik niet meer in paste. Persoon had er eentje gekocht en het stond haar dochter zo goed dat ze de andere twee er nog bij wilde.
Ze vroeg of ik nog setjes had, want haar dochter had met kerst voor haar verzorgpony een donkerblauwe set gekregen en dan miest daar natuurlijk ook een volledig matchend outfitje bij, en het moest natuurlijk allemaal van hetzelfde merk zijn.
Ik dacht dat ik mezelf van een jaar geleden hoorde praten![]()
We hebben hier in België een programma: geld gezocht, waarbij ze de uitgaven van mensen volledig analyseren omdat ze merken dat ze niet kunnen sparen bijvoorbeeld. Afgezien van het feit dat ze ook helpen met bv goedkopere energie of telecom abonnementen. Zien ze ook vaak de kleding. En holy, mensen verzamelen zo veel kleding. En dan zeggen ze ja maar het komt allemaal van Vinted dus dan is dat toch goed? Terwijl ze dan losjes meer dan 200 euro per maand aan kleding bestellen op vinted.
Vinted kan dus inderdaad ook gewoon overconsumptie zijn haha
Dat zat ik dus van de week te kijken. Zag wel iets moois misschien is het ook wel in Nederland, maar je kon dus lid worden van een plek waar je gereedschap kon lenen. Ook grotere apparaten . Dat is nog eens mooi.
Wat ik mij wel afvroeg : je kan dus een soort bijbaan naast je vaste baan zoeken en dan hoef je bijna geen belasting te betalen? Geld wel een Max inkomen . Mooie bijverdiensten zonder poespas.
Brainless schreef:Er is absoluut geen overschot aan tweedehands autos, er zijn ook genoeg mensen die elke 3-5 jaar een auto kopen van 2 jaar oud.
Mijn ouders deden dat, dan was de kop er al af en dat scheelde veel geld.
Kleding kan je ook weggeven of verkopen ipv naar de kringloop te brengen
Er zijn ook goede tweedehands winkels voor de betere merkkleding.
Sheran schreef:Ik merk dat ik auto's al heel snel overconsumptie vind, haha. Waarom niet doorrijden tot hij op is, of eventueel tot hij echt veel kuren begint te vertonen?
overconsumptie, sure. Ik denk dat we bijna allemaal meer kopen dan we strikt gezien nodig hebben. 
DuoPenotti schreef:Jessix schreef:
Nee, ik kijk eigenlijk nooit zo naar andere mensen. Als iemand blij wordt van 3 auto's dan vind ik dat helemaal leuk voor diegene.
Maar dat imo een andere discussie.
Van mij mag iemand voor elke Dag van de week een andere auto hebben en ze na een jaar inruilen.
365 dekjes hebben.
Moet iemand zelf weten.
Maar tegelijkertijd mag ik het ook overconsumptie vinden.
Edit deze nieuwe pagina gemist. En was spuit 11
zonnebloem18 schreef:Qua auto's rijden we niks af, we rijden er een jaar of 4 in en dan weer een wat nieuwere, wel altijd tweedehands. Een betrouwbare auto is voor ons gewoon heel belangrijk.
Cayenne schreef:zonnebloem18 schreef:Qua auto's rijden we niks af, we rijden er een jaar of 4 in en dan weer een wat nieuwere, wel altijd tweedehands. Een betrouwbare auto is voor ons gewoon heel belangrijk.
Dat vind ik wel een interessante gedachte. Wij rijden de auto juist helemaal af omdat we de geschiedenis en het onderhoudschema van de auto goed kennen. Mijn man is mega secuur in het laten uitvoeren van onderhoud etc. Dan weet je ook wat je hebt en juist dat vinden wij het betrouwbare stuk.
Dat is bij het kopen van een volgende auto altijd maar afwachten.
Had geen auto en deed alles op de fiets en met ov. Sliep op een matras op de grond, had 2 lege kamers en deed zero-waste inkopen. Dat was niet uit financiële nood, ik was al afgestudeerd, een goede baan en had een tussenwoning gekocht. Het voelde goed, maar kostte best veel tijd. Ergens had ik ook een beetje de hoop dat als mijn omgeving dat zou zien, ze ook wat kleine veranderingen maakten om hun bijdrage aan een betere wereld te doen.
De hamsterweken waarin ze liefst 2 betalen 6 halen doen. Maar als je dan 1 product wil in plaats van 6 dan betaal je welde volle mep meestal. Daar korting op krijgen "kan het systeem niet aan"
idem kasten en opbergrekken die ergens wegmoeten. Die zijn welkom hier.
en o ja mijn magnetron/oven is een grondig gebruikt exemplaar dat gedumpt is door een bedrijf omdat ze gingen vernieuwen. Inmiddels is dat ook alweer ruim 15 jaar of zo geleden.
En nu langzaam wel aan vervanging toe
Twee kamers vol met kleding/schoenen en dat soort dingen. Kaartjes er nog aan. Opgestapeld en overvol. Omdat het zo een fijn gevoel geeft het pakje thuis te krijgen. Om maanden later alles proberen te verkopen via vinted op markten of bij een winkel. Iets waar ik me geen enkele voorstelling van kan maken eigenlijk.
En ik heb vaak ook best medelijden als je zo moet leven.