Is overconsumptie het nieuwe normaal?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

prompter

Re: Is overconsumptie het nieuwe normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 20:06

Mij boeit het ook niet wat anderen doe, zelf word ik niet blij van teveel spullen. Wij hebben ook maar 1 auto (wel redelijk nieuw, maar die mag weer heel wat jaren blijven, meestal tot ze 10 jaar oud zijn), ieder een oudere telefoon (er komen pas nieuwe als deze het niet meer doen) en 1 laptop voor mij en een tablet voor mijn man.

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 20:12

Zelfde, iedereen moet doen waar die blij van wordt.
Ik zou zelf wel heel graag een auto erbij willen, omdat ik hier écht een probleem heb als onze huidige auto kapot zou gaan.
Daarnaast doe ik wel echt elke nacht een schoon slaapshirt aan en gooi ik ook mijn handdoeken na het douchen in de was.
Dat is een persoonlijke voorkeur denk ik, en denk ik ook niet heel ongewoon.

Geluk zit voor mij onder andere in herinneringen maken met de mensen en dieren waar ik van hou.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 20:23

Jessix schreef:
F_T schreef:
Ben eigenlijk wel benieuwd of jullie iedere twee jaar een nieuwe auto zouden beschouwen als overconsumptie.

Of het hebben van 3 autos in een huishouden met twee volwassenen

Of het hebben van een pc, twee laptops, een notebook, 3 telefoons en 2 gaming computers in een huishouden met 2 volwassen, geen kinderen.

Nee, ik kijk eigenlijk nooit zo naar andere mensen. Als iemand blij wordt van 3 auto's dan vind ik dat helemaal leuk voor diegene.

Maar dat imo een andere discussie. :)

Van mij mag iemand voor elke Dag van de week een andere auto hebben en ze na een jaar inruilen.

365 dekjes hebben.
Moet iemand zelf weten.

Maar tegelijkertijd mag ik het ook overconsumptie vinden.

Edit deze nieuwe pagina gemist. En was spuit 11

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 21:08

Waidida schreef:
Ik had vandaag nog iemand op vinted, ik had 3 dezelfde shirts te koop staan waar ik niet meer in paste. Persoon had er eentje gekocht en het stond haar dochter zo goed dat ze de andere twee er nog bij wilde.
Ze vroeg of ik nog setjes had, want haar dochter had met kerst voor haar verzorgpony een donkerblauwe set gekregen en dan miest daar natuurlijk ook een volledig matchend outfitje bij, en het moest natuurlijk allemaal van hetzelfde merk zijn.

Ik dacht dat ik mezelf van een jaar geleden hoorde praten :')

We hebben hier in België een programma: geld gezocht, waarbij ze de uitgaven van mensen volledig analyseren omdat ze merken dat ze niet kunnen sparen bijvoorbeeld. Afgezien van het feit dat ze ook helpen met bv goedkopere energie of telecom abonnementen. Zien ze ook vaak de kleding. En holy, mensen verzamelen zo veel kleding. En dan zeggen ze ja maar het komt allemaal van Vinted dus dan is dat toch goed? Terwijl ze dan losjes meer dan 200 euro per maand aan kleding bestellen op vinted.

Vinted kan dus inderdaad ook gewoon overconsumptie zijn haha

Dat zat ik dus van de week te kijken. Zag wel iets moois misschien is het ook wel in Nederland, maar je kon dus lid worden van een plek waar je gereedschap kon lenen. Ook grotere apparaten . Dat is nog eens mooi.

Wat ik mij wel afvroeg : je kan dus een soort bijbaan naast je vaste baan zoeken en dan hoef je bijna geen belasting te betalen? Geld wel een Max inkomen . Mooie bijverdiensten zonder poespas.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-26 21:26

furious schreef:
Waidida schreef:
Ik had vandaag nog iemand op vinted, ik had 3 dezelfde shirts te koop staan waar ik niet meer in paste. Persoon had er eentje gekocht en het stond haar dochter zo goed dat ze de andere twee er nog bij wilde.
Ze vroeg of ik nog setjes had, want haar dochter had met kerst voor haar verzorgpony een donkerblauwe set gekregen en dan miest daar natuurlijk ook een volledig matchend outfitje bij, en het moest natuurlijk allemaal van hetzelfde merk zijn.

Ik dacht dat ik mezelf van een jaar geleden hoorde praten :')

We hebben hier in België een programma: geld gezocht, waarbij ze de uitgaven van mensen volledig analyseren omdat ze merken dat ze niet kunnen sparen bijvoorbeeld. Afgezien van het feit dat ze ook helpen met bv goedkopere energie of telecom abonnementen. Zien ze ook vaak de kleding. En holy, mensen verzamelen zo veel kleding. En dan zeggen ze ja maar het komt allemaal van Vinted dus dan is dat toch goed? Terwijl ze dan losjes meer dan 200 euro per maand aan kleding bestellen op vinted.

Vinted kan dus inderdaad ook gewoon overconsumptie zijn haha

Dat zat ik dus van de week te kijken. Zag wel iets moois misschien is het ook wel in Nederland, maar je kon dus lid worden van een plek waar je gereedschap kon lenen. Ook grotere apparaten . Dat is nog eens mooi.

Wat ik mij wel afvroeg : je kan dus een soort bijbaan naast je vaste baan zoeken en dan hoef je bijna geen belasting te betalen? Geld wel een Max inkomen . Mooie bijverdiensten zonder poespas.

Klopt, daar zijn wel wat voorwaarden aan verbonden en het kan voornamelijk in knelpuntberoepen. Bijvoorbeeld in de horeca en bij bakkerijen zie je het heel veel.

Komt wel wat commentaar op, want bij een bakker waar ik werke bv hadden ze liever 20 flexijobbers dan gewoon een paar mensen goed op te leiden en correct te betalen.
Maar dat is natuurlijk niet overal zo, het is vooral bedoeld voor sectoren die erg afhangen van seizoenen bijvoorbeeld en waar het dan moeilijk is om iemand vast aan te nemen.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 22:27

Brainless schreef:
Er is absoluut geen overschot aan tweedehands autos, er zijn ook genoeg mensen die elke 3-5 jaar een auto kopen van 2 jaar oud.
Mijn ouders deden dat, dan was de kop er al af en dat scheelde veel geld.
Kleding kan je ook weggeven of verkopen ipv naar de kringloop te brengen
Er zijn ook goede tweedehands winkels voor de betere merkkleding.

Deed ik ook, steeds als youngtimer kopen met tussen de 20.000 - 40.000 km op de teller en dan weer inruilen als hij ruim over de ton aan km was. Toen reed ik ook nogal wat. Wij hebben meerdere auto’s voor de liefhebberij (oldtimers), en allebei een motor, en oldtimer brommers… is dat dan ook overconsumptie?

Op Vinted kan je heel veel merkkleding kopen.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 22:33

Ik merk dat ik auto's al heel snel overconsumptie vind, haha. Waarom niet doorrijden tot hij op is, of eventueel tot hij echt veel kuren begint te vertonen?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 22:36

Omdat de leasemaatschappij dat niet wil, in mijn geval :+

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 22:45

Sheran schreef:
Ik merk dat ik auto's al heel snel overconsumptie vind, haha. Waarom niet doorrijden tot hij op is, of eventueel tot hij echt veel kuren begint te vertonen?

Omdat ie dan niks meer waard is en ik zo voor relatief weinig geld een relatief nieuwe complete auto kan kopen, ik van auto’s hou en graag comfortabel in mijn stoelverwarming mijn kilometers maak :) overconsumptie, sure. Ik denk dat we bijna allemaal meer kopen dan we strikt gezien nodig hebben.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-26 22:48

Ik kwam deze tegen op instagram en moest instant denken aan dit topic ;)
Afbeelding

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 22:50

Ik importeer elke keer zelf een auto uit Duitsland, als ik deze niet te lang gebruik (lees 1-3 jaar), maak ik er geen/weinig verlies op ook al is de auto ouder geworden, heeft de auto zo’n 60-80.000 km meer gereden en heb ik er onderhoud aan laten uitvoeren. Als ik een auto helemaal op zou rijden, dan is al dat geld weg.

Nu hebben wij momenteel 2 auto’s en er komt een derde bij. Dit omdat we 1 auto in het bezit hebben waarvan het zonde is om er woon-werkverkeer mee af te leggen (dit veranderd in afstand naar aanzienlijk meer kilometers, de auto wordt er nu wel voor gebruikt). Dit kun je eigenlijk meer zien als (luxe, dat wel) hobby.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 23:03

Marije_jiplover schreef:

En het heel fijn is voor de gewone burger dat er betaalbare autos op de markt komen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-26 01:43

DuoPenotti schreef:
Jessix schreef:

Nee, ik kijk eigenlijk nooit zo naar andere mensen. Als iemand blij wordt van 3 auto's dan vind ik dat helemaal leuk voor diegene.

Maar dat imo een andere discussie. :)

Van mij mag iemand voor elke Dag van de week een andere auto hebben en ze na een jaar inruilen.

365 dekjes hebben.
Moet iemand zelf weten.

Maar tegelijkertijd mag ik het ook overconsumptie vinden.

Edit deze nieuwe pagina gemist. En was spuit 11

Imo is het geen andere discussie. Ik schrijf nergens dat je het geen overproductie mag vinden. Ik schrijf dat ik dat niet vind. Om de reden die ik beschrijf. Ieder z’n ding. Ik heb voor mezelf 4 paarden, daar zullen sommige mensen ook vast wat van vinden. :D

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-26 02:21

zonnebloem18 schreef:
Qua auto's rijden we niks af, we rijden er een jaar of 4 in en dan weer een wat nieuwere, wel altijd tweedehands. Een betrouwbare auto is voor ons gewoon heel belangrijk.

Dat vind ik wel een interessante gedachte. Wij rijden de auto juist helemaal af omdat we de geschiedenis en het onderhoudschema van de auto goed kennen. Mijn man is mega secuur in het laten uitvoeren van onderhoud etc. Dan weet je ook wat je hebt en juist dat vinden wij het betrouwbare stuk.
Dat is bij het kopen van een volgende auto altijd maar afwachten.

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-26 05:45

Cayenne schreef:
zonnebloem18 schreef:
Qua auto's rijden we niks af, we rijden er een jaar of 4 in en dan weer een wat nieuwere, wel altijd tweedehands. Een betrouwbare auto is voor ons gewoon heel belangrijk.

Dat vind ik wel een interessante gedachte. Wij rijden de auto juist helemaal af omdat we de geschiedenis en het onderhoudschema van de auto goed kennen. Mijn man is mega secuur in het laten uitvoeren van onderhoud etc. Dan weet je ook wat je hebt en juist dat vinden wij het betrouwbare stuk.
Dat is bij het kopen van een volgende auto altijd maar afwachten.

Hier hetzelfde. We hebben een auto uit 1999 (en uit 1980) en nieuwer gaan ze niet worden, juist omdat je bij oudere auto’s het onderhoud veel makkelijker zelf kunt doen.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-26 07:02

Brainless schreef:
Marije_jiplover schreef:

En het heel fijn is voor de gewone burger dat er betaalbare autos op de markt komen.

Ben ik dan geen gewone burger?
;-)

CobCowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-26 07:57

Ik denk dat we in het Westen allemaal overconsumeren, zelfs als je minimalist denkt te zijn. En iedereen kan en mag wat vinden van de ander zijn consumptie, maar denk dat het sowieso goed is als in mensen in ieder geval bewust consumeren.

Ooit was ik jarenlang echt wel heel minimalistisch, had echt alleen een bank, een tafel en 1 stoel :P Had geen auto en deed alles op de fiets en met ov. Sliep op een matras op de grond, had 2 lege kamers en deed zero-waste inkopen. Dat was niet uit financiële nood, ik was al afgestudeerd, een goede baan en had een tussenwoning gekocht. Het voelde goed, maar kostte best veel tijd. Ergens had ik ook een beetje de hoop dat als mijn omgeving dat zou zien, ze ook wat kleine veranderingen maakten om hun bijdrage aan een betere wereld te doen.

Toen ik echter zag wat anderen consumeerden en wat er allemaal gebeurde zodra er kinderen komen.. babyshowers, kraamcadeaus en alle ontelbare schattige kleertjes.. Toen dacht ik wel: tja, als jullie niet eens je "best" doen voor de toekomst van je kind, waarom zou ik dat wel doen terwijl ik geen kind heb/wil?

Dus ik heb mijn rigide (en soms hypocriete, want vloog wel eens per jaar en ging vaak naar concerten/festivals) opvattingen toen een beetje losgelaten en ben iets meer dingen gaan kopen omdat ik het mooi vind, zonder dat het perse praktisch is (kleding en woonaccesoires). Maar wel bewust en 2e hands, door bijvoorbeeld geen impulsinkopen te doen.

En inmiddels (3 paarden, 3 honden, 2 auto's en 1 niet-minimalistische partner verder) ben ik steeds minder met niet-consumeren bezig, maar is de manier waarop redelijk standaard ingebed. Dus geen overbodige dingen kopen, bij voorkeur 2e hands en nieuw alleen van goede kwaliteit en spullen sowieso "opmaken". Maar af en toe ook gewoon echt wel nieuwe dingen die we echt handig/leuk vinden (zoals smart-apparaten, om automatisch koffie te zetten op een bepaald tijdstip of een karaoke-apparaat)

We wonen achteraf met geen goede ov-mogelijkheden, dus die 2 auto's zijn voor mij niet overbodig. In geval van nood wil ik toch altijd een auto aan huis hebben om de trailer te trekken. Mijn vriend houdt van auto's en wil comfortabel naar zijn werk rijden, hierdoor hebben we 2 grote/luxe auto's.

Verder hebben we een (veel te groot) klushuis gekocht, dus we consumeren wat af. Maar ook hierin kijken we naar 2e hands materialen waar mogelijk. En werken we naar een toekomst waarin we steeds meer genieten van wat we hebben gemaakt, met nog meer dieren en eten uit eigen tuin. Door alle dieren steeds minder op reis, zeker niet met het vliegtuig. Dus het houdt elkaar op die manier redelijk in balans, denk ik.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-26 08:28

Ik draag mijn kleding echt wel vaker dan 7 keer, of het moet een complete miskoop zijn, maar dat overkomt me eigenlijk nooit. Ik draag kleding eigenlijk altijd geheel af. Dus als een tshirt niet zo mooi meer is, dan gaat deze in de winter onder een trui.
En helaas, dat gebeurt soms ook bij hier in Nederland gekochte NIEUWE t-shirts al na een paar keer. Ik heb al meer dan eens een shirt van Jack and Jones gehad waar gewoon na 2 keer dragen al een gaatje in zat. Ook bij merkloze shirts en andere merken. Dat heeft te maken met de manier van weven weet ik, maar die gaatjes zijn echt wel een probleem. Als dat gaatje nog klein is, dan draag ik het shirt nog gewoon voor netjes, maar soms is na 10 keer het shirt al op. Dan is het een onder een trui shirt geworden. Verhaal halen bij een winkel lukt bijna nooit, dan zeggen ze verkeerd gewassen en dat soort dingen. Vaak koop ik shirts nu online wegens meer keus, dus dan wordt echt boos worden in de winkel lastig. Maar die gaatjes die ik heel vaak in shirts krijg zijn merkonafhankelijk. Nike, Adidas, TwoDay, Unsigned, Osaga, Mountain Peak, Jack and Jones, bij al die merken heb ik het al gehad. En natuurlijk bij geheel merkloos.
Shirts voor sporten, dus van die glibberige stof zeg maar waar je niet gewoon in wilt lopen omdat het geen katoen is hebben dit euvel niet. Dus mijn hardloopshirts gaan veel langer mee. De gaatjes ontstaan veelal in de was is me opgevallen. Niet door het dragen zelf. Dit ook ongeacht wasmachine.

Maar zelfs dus met gaatjes draag ik kleding langer dan 7 keer. Ook een gat in een broek door een val betekent niet dat de broek weggegooid wordt. Als de broek nog geen 2 jaar oud is, dan blijft het voor mij een nette broek en draag ik die gewoon. Je koopt immers ook al in de winkel jeans met gaten.

Maar wat ik hier dus mee wil zeggen is ook al doe je zelf absoluut niet aan fast fashion, de fabrikanten zorgen er vaak voor dat het wel op fast fashion gaat lijken. En dat is merkonafhankelijk.

Online bestellen staat er geheel los van, als ik het moet doen met kleding uit de buurt, dan heb ik alleen de Scapino, Zeeman en Decathlon als optie. En een Famoda winkel waar ze zelden iets van mijn smaak hebben. De Bristol is failliet, dus die optie is ook weggevallen (maar die had vaak toch geen kwaliteit, kwam er nooit, dus mis die winkel ook niet).

En Marije_jiplover, niet iedereen krijgt een leaseauto. Dat wordt er mee bedoeld. Ik moet mijn auto ook gewoon zelf kopen en betalen.

Maar als we het over dat soort consumptie hebben. Na 3 jaar gaan hier altijd alle werklaptops er weer uit en worden vervangen door nieuwe. Ik heb nu een hele mooie, 64gb ram. Dus het neusje van de zalm (behalve dan helaas de videokaart), maar deze laptop wordt extern beheerd, kan zelf niets installeren en met 16gb intern geheugen had deze ook prima gefunctioneerd. De oude laptop moest ik inleveren, heb er nooit 1 probleem mee gehad qua werk. En bij ons worden de harde schijven vernietigt na die 3 jaar, dus dan is een goede laptop echt verworden tot schroot. Als je daar naar vraagt is het antwoord 'Dat is beleid'.

En CobCowgirl, ik vind vakanties niet overconsumeren. Als je het kunt betalen en je geniet er van, dan is het geen overconsumeren. Je gooit immers niets weg. Je moet ook genieten van het leven vind ik.

Als alles wat je niet direct nodig hebt als overconsumeren gezien wordt, tja, dan doet iedereen het. Maar ik ben niet geboren om alleen maar te overleven vind ik. Dan kan ik er net zo goed direct uitstappen. Voor mij is dat reizen heel belangrijk.
Een ander wil veel dieren houden, maar die vreten ook en tja, zijn die dieren nodig? Nee ook niet. En kinderen? Als je vindt dat er te veel mensen op deze wereld zijn, dan begint het met zelf geen kinderen nemen. Zo kun je dus voor alles en iedereen wel gaan wijzen, maar dat gaat toch niet werken.

Ik vind ook niet dat ik in bijvoorbeeld een te groot huis woon. Ik heb dan wel 3 slaapkamers, maar ik heb gewoon een starterswoning. Als ik nu op de woningmarkt zou moeten beginnen zou het lastig zijn, dat weet ik, maar ik woon niet te groot ofzo, ik heb netjes een lening voor deze woning. Toen ik deze woning kocht was het zelfs voor een starter maar een ordinaire kleine tussenwoning. De woning stond ook al 2 jaar leeg voordat ik het kocht, het was gewoon niet geliefd. Het is ook zeker niet mijn droomhuis, maar helaas zit wat groters er tegenwoordig niet in. Kleiner en meer betalen zal ik nooit doen.

Sachertorte

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-26 09:17

Iets van aller tijden denk ik, al is het wel absurd geworden met de komst van influencers/reclamezuilen op het internet. Als je onzeker bent of makkelijk beïnvloedbaar dan lijkt het me een valkuil voor veel (jonge?) mensen. Persoonlijk vind ik het redelijk belachelijk. Bij enkele van deze reclamemakers heb ik het idee (of is het algemeen bekend als je sommige filmpjes hebt gezien) dat ze van huis uit weinig gewend waren/zijn en nu het idee hebben dat ze door spullen te tonen/bezitten iets voorstellen in de wereld. Er was een tijdje geleden (geen idee of het nog zo is/bestaat) een trend om er uit te zien als (in hun bewoording) 'oud geld'. Dat ze dat nooit kunnen worden dringt niet door of maakt niet uit. Dit is toch je reinste bedrog en je schamen voor je afkomst lijkt me? Men zet zichzelf op deze manier redelijk voor paal. Uiterlijke schijn en vertoon dat kant noch wal raakt. Eigenlijk erg sneu.

Verder heb ik als enig advies: blijf bij jezelf en koop kwaliteit dat is het meest duurzaam (natuurlijke materialen), spaar als je het geld niet hebt liggen en kijk anders naar gebruikt (er zijn mogelijkheden genoeg tegenwoordig), het maakt je niet meer als je je kast vol hebt liggen van eender welke artikelen: voor mij is kwaliteit belangrijker dan kwantiteit.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-26 09:30

Ik lees mee en ben zeker niet gevoelig voor snelle mode (het moet passen en goed zitten en niet te duur graag) of dingen weggooien omdat het een krasje heeft. Het enige dat ik doe/deed is als ik iets extra over heb is knutselspul. Zodat ik als ik het geld niet meer heb ik toch vooruit kan met aanrommelen. En als iets in de aanbieding is en ik kan het kwijt en lang gebruiken wil ik nog wel eens bulk voorraad kopen. Maar alleen schoonmaakmiddel, waspoeder of lang houdbare eetdingen.

Maar als je luistert naar de radio reclame of tv. "Hebbe hebbe hebbe! ""pakke pakke pakke! "En "oohh je moet er snel bijzijn". Dergelijke kreten haat ik gewoon. -O- De hamsterweken waarin ze liefst 2 betalen 6 halen doen. Maar als je dan 1 product wil in plaats van 6 dan betaal je welde volle mep meestal. Daar korting op krijgen "kan het systeem niet aan" 8)7

Alles wordt hier opgebruikt tot het ook echt stuk of niet meer te repareren is. Autos gaan alleen weg voor de export of richting sloop. Ik koop grondig gebruikte voertuigen ook en heb geen probleem met hoge kilometers. Mijn corsa gekocht met 235000 km op de teller diesel. Dat hij nog wat rondjes mag maken.

Kleding is eerst netjes, dan voor in huis, daarna kluskleding en het liefst daarna nog als poetslap of afdekken van iets ter bescherming, vroeger was het netjes, in huis, honden, paarden, klussen, poetsen. Wat ik koop is of zo goedkoop mogelijk maar wel in de fysieke winkel gepast en gekocht. Of betere kwaliteit en dan doe ik er ook langer mee. Al is dat geen garantie. Batavia stad verkoopt merkkleding tegen goedkope prijzen maar om nu te zeggen dat tshirts langer meegaan. :n

Kwa inrichting boeit gebruikt me niks. En de laatste ben ik gek op afgedankte koelkast of vriezers. Perfect voor opslag van dingen. :D idem kasten en opbergrekken die ergens wegmoeten. Die zijn welkom hier. :)) en o ja mijn magnetron/oven is een grondig gebruikt exemplaar dat gedumpt is door een bedrijf omdat ze gingen vernieuwen. Inmiddels is dat ook alweer ruim 15 jaar of zo geleden. :+ En nu langzaam wel aan vervanging toe :(:)

Afgelopen weekend een ski programma zitten kijken waarin een mode item zat. Wat is de trend van dit jaar Nou kort voor dames zodat je het ook bij de apres ski kan dragen. Wat is er mis met je kleding van vorig seizoen? >;)

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-26 09:34

Interessant topic! Ik zelf ben ex-reclamemaker en bestudeer nu tijdens mijn master in fashion PRECIES het fenomeen der overconsumptie. Toevallig dit.

Overconsumptie is in deze tijd een vorm van escapisme; de endorfine die vrijkomt bij de koopactie (en ook de "hebactie") geeft een tijdelijke boost. Even niet bezig zijn met de realiteit, even je zorgen vergeten; je hebt wat leuks bemachtigd.

Het gevaar zit 'm in dat onze capitalistische wereld dit heel goed weet, en alles op alles zet om mensen in die escapistische stand te houden. Er is veel ongeluk op de wereld (niet dat iedereen die graag dingen koopt puur ongelukkig is), en door mensen keer op keer te verleiden tot een tijdelijke boost ipv het op zoek gaan naar duurzaam geluk (wat veel meer energie en tijd kost dan op een bestelknop drukken), blijven bedrijven verdienen. Niet ieder bedrijf doet dit natuurlijk bewust, maar dit is hoe onze wereld werkt. En ja, dat is onhoudbaar.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-26 09:38

Ik vraag me af hoe dat eigenlijk zit? Heeft ieder mens dat gelukt gevoel bij iets aanschaffen ongeacht wat? Of moet je daar gevoelig voor zijn? Of stoffen missen?

Ik hoor en lees het vaak dat mensen iets voor zichzelf laten inpakken zodat ze het thuis weer kunnen uitpakken voor het "fijne gevoel". Ik kan me daar namelijk zelf niets bij voorstellen omdat je weet wat erin zit ook. Vandaar ook de vraag hierboven. Hoe werkt dat systeem?

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-26 09:41

Oh dat heb ik ook niet, dat ik iets wil uitpakken dat ik zelf gekocht heb. Zou het niet net zoiets zijn als een "suikerverslaving", de een heeft het wel, een ander herkent het niet?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-26 09:45

Dat weet ik dus niet :n

Ik ken iemand die een eeeh nogal koopverslaving heeft. En kan daar alleen met verbazing/verbijstering naar kijken. :o? Twee kamers vol met kleding/schoenen en dat soort dingen. Kaartjes er nog aan. Opgestapeld en overvol. Omdat het zo een fijn gevoel geeft het pakje thuis te krijgen. Om maanden later alles proberen te verkopen via vinted op markten of bij een winkel. Iets waar ik me geen enkele voorstelling van kan maken eigenlijk. :n En ik heb vaak ook best medelijden als je zo moet leven. :(:)

Heeft het te maken met de fear of missing out? Een soort van vlucht in de extreem haastige maatschappij waarin van alles moet?
Laatst bijgewerkt door karuna op 15-01-26 09:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-26 09:49

Ik ben sinds kort wel meer richting de tweedehands aan het neigen. Ik heb op vinted laatst stevige schoenen gekocht voor in de winter (ik had geen schoenen met grip op de zool, met sneeuw dus best gevaarlijk) en dat zijn timberlands geworden. In totaal hebben ze mij 15 euro gekost. Daar word ik dan blijer van dan als ik nieuwe schoenen zou gekocht hebben van 100 euro, want ik voel me toch ook altijd een beetje schuldig ofzo.

Die persoon deed de schoenen ook weg aan deze lage prijs omdat ze toch een beetje vuil waren. Ik ga nu kijken of ik ze schoon krijg en anders gaan ze door het leven met wat vegen erop. Worden ze niet minder goed van.

Ik keek vanmorgen nog een youtube video over een zadelkamer opruimen, en ik dacht ook echt: hoeveel zooi kan je hebben, ik werd er zelf wat onpasselijk van.

Gek hoe dat ineens kan veranderen, want vroeger was ik ook zo: hoe meer spullen hoe beter