Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Friesfanaat schreef:Melzazu schreef:Iedereen mag alles zeggen vind ik en dat mag ik dan dus ook. Toch?
Zeker mag dat. Hoop dat je je door mij niet aangevallen voelde, was niet de bedoeling immers!
josien_m_ schreef:Iedreen mag alles zeggen, maar moet je dat dan ook willen zeggen? Je eigen vrijheid is een mooi goed dat we zeker in onze democratie moeten beschermen. Die vrijheid staat momenteel overal in de wereld onder druk. Maar wat als je eigen vrijheid de ander schade toebrengt? Waar zit dat de afstemming? Dat geldt voor alles wat je doet en zeker in ons dichtbevolkte landje. Iedere actie van jou raakt ergens de ruimte van een ander. Of een ander moet ervoor betalen. Dus hoe ver gaat je eigen vrijheid?
Melzazu schreef:Er zijn in het dagelijkse leven inderdaad wel vaak momenten dat ik juist denk: je hoeft er niks van te vinden en het al helemaal niet te zeggen.
Dat ligt in een discussie topic natuurlijk anders.
Melzazu schreef:Maar Germie hoe zie jij dat dan omtrent die kinderwens dat als dat bij een vrouw dus in principe vanuit haar eigen natuur vanwege de leeftijd niet meer mogelijk is. Moet dat dan toch allemaal maar geregeld worden en dat is dan nog in de huidige tijd een soort van mogelijk maar dat was jaren terug natuurlijk sowieso geen optie meer.
Veronica2 schreef:@ Melzazu, de onderliggende vraag is dan misschien in hoeverre het leven maakbaar is?
germie schreef:DuoPenotti schreef:Eens met FriesFanaat.
Mensen willen wel of niet een kind.
Of ze dat uiteindelijk gegeven is is wat anders.
Maar het begint toch echt met IK wil.
Precies.
Maar kennelijk mag je op bokt dus bepaalde dingen niet zeggen, terwijl het hier over zgn. maatschappelijke discussies gaat.
Ik heb er inderdaad niet om gevraagd om geboren te worden. Maar ik vind dan wel dat ik zelf mag beslissen wat ik met mijn lichaam of leven doe. Gelukkig heb je die vrijheid en gelukkig is er euthanasie, ivf voor wie dat wil, hoef je niet te trouwen, zelfmoordpil, anticonceptie, morning afterpil, enz.
Mensen met down mogen kinderen krijgen vinden velen, maar dan mag het niet als je een beetje ouder bent? Want wat is dan het verschil? Daar gaat het immers om in deze discussie.
Ja, kinderen nemen is een egoïstische beslissing. Maar kennelijk is die als je jonger bent minder egoïstisch. Dat vind ik ook bijzonder, want je hebt immers ook de uitspraken 'je bent zo oud als je je voelt', '70 is de nieuwe 40', enz. Verder is geen kinderen nemen ook egoïstisch, want tja, dan heb je niemand op de wereld gezet om je later te verzorgen. Oh nee, dat laten verzorgen is ook weer egoistisch. En zo kunnen we nog wel even bezig blijven.
En vind je dan dat mensen wel van geslacht mogen veranderen? Daar krijgen ook velen spijt van.
https://www.rd.nl/artikel/1076001-fins- ... -neemt-toe
Dus moet je dat dan maar weer gewoon verbieden? Of is dat ook baas over eigen lichaam?
Je zet hiermee in ieder geval geen ander mens op de aardkloot.
En velen vinden de geaardheid aseksueel maar raar. Dat is nog steeds niet geaccepteerd. En nee, dat komt echt niet bij iedereen door de pil. Je kunt seks ook gewoon verschrikkelijk goor vinden zonder dat je een fobie of wat dan ook hebt. Het is gewoon een geaardheid zoals hetero of lesbo.

Veronica2 schreef:Is het misschien ook zo dat de natuur geregeld heeft dat vrouwen jong vruchtbaar zijn omdat een jong lichaam beter bestand is tegen de last van de zwangerschap? En dat het tegelijk ook zorgt dat nakomelingen 'op tijd' geboren zijn om continuïteit te waarborgen?
Het maakt mij verder niet zoveel uit welke keuzes iemand maakt mbt het krijgen van kinderen.
Jessix schreef:josien_m_ schreef:Iedreen mag alles zeggen, maar moet je dat dan ook willen zeggen? Je eigen vrijheid is een mooi goed dat we zeker in onze democratie moeten beschermen. Die vrijheid staat momenteel overal in de wereld onder druk. Maar wat als je eigen vrijheid de ander schade toebrengt? Waar zit dat de afstemming? Dat geldt voor alles wat je doet en zeker in ons dichtbevolkte landje. Iedere actie van jou raakt ergens de ruimte van een ander. Of een ander moet ervoor betalen. Dus hoe ver gaat je eigen vrijheid?
Wat mij betreft zou het een hoop mensen sieren om eens een keer je mond te houden. En dan bedoel ik natuurlijk niet in een discussie topic, maar in het dagelijks leven wanneer er niet om je mening gevraagd is. Vraag jezelf eens af wat de meerwaarde is van het geven van jouw mening voor de ontvanger.
Veronica2 schreef:journee schreef:Ook alleen maar omdat vrouwen nu eenmaal die baarmoeder hebben waar een kindje in kan groeien. Als mannen die hadden gehad, was alles andersom geweest.
Persoonlijk denk ik dat veel bijwerkingen gebagatelliseerd zijn en niet als zodanig erkend werden.
Anticonceptie heeft er natuurlijk wel voor gezorgd dat een vrouw het heft in eigen hand kon nemen en niet hoefde te vertrouwen op medewerking van een man om conceptie te voorkomen. Naar mijn idee is de verantwoordelijkheid daarvoor ook steeds meer bij de vrouw komen te liggen?
Veronica2 schreef:Is het misschien ook zo dat de natuur geregeld heeft dat vrouwen jong vruchtbaar zijn omdat een jong lichaam beter bestand is tegen de last van de zwangerschap? En dat het tegelijk ook zorgt dat nakomelingen 'op tijd' geboren zijn om continuïteit te waarborgen?
Het maakt mij verder niet zoveel uit welke keuzes iemand maakt mbt het krijgen van kinderen.
DuoPenotti schreef:Er liggen meer mensen onder de zode met de 75 dan die een marathon lopen...
Je vindt datCitaat:best veel onnodig aan lichamen gesleuteld word
Maar vervolgens wil het dan linksom of rechtsom laten lukken.
Op de natuurlijke weg kun je vergeten dus er gaat ook aan jou lichaam gesleuteld worden.
Waarom is dat dan wel oke?
Omdat het voor jou anders is dan voor een ander die iets wil sleutelen?germie schreef:En er zijn mensen die op hun 75ste nog een marathon lopen. Je kunt dus niet iedereen over 1 kam scheren.
Als ik me dan nog fit voel (en ja, ik weet het, ik moet die leeftijd eerst nog zien te halen), en ik zou nog graag een kind willen, dan ga ik er ook voor. Ik denk niet dat dat moment komt omdat ik nu ook geen kinderen hoef of wil. Maar zeg nooit nooit. En als ik ergens voor ga, dan gaat het lukken, linksom of rechtsom.
Voor zichzelf, voor de dame(s) in kwestie en voor kinderen die er uit voort kunnen komen.journee schreef:Zo mee eens dit. Zag een programma waar een prachtige vrouw met een (paar) maatjes meer haar trouwjurk paste en een vriendin vond dat ze haar armen moest bedekken vanwege de 'kipfileetjes' aan haar armen omdat dat mooier zou zijn?
Behalve het feit dat de bruid zoveel persoonlijkheid had, dat sowieso niemand haar armen zouden zijn opgevallen, was er in mijn optiek ook niets mis met haar armen. Ik had echt zoiets van waar heeft ze het over? En waarom zou je je eigen mening of onzekerheid op die manier aan een vriendin opdringen? Hou dan gewoon je mond...
germie schreef:Nee, ik vind met IVF zwanger worden op oudere leeftijd niet onnodig sleutelen aan een lichaam wat ik wel vind van borstvergrotingen, liposuctie e.d.