Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 18:57

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 19:05

Misschien leuk weetje als je denkt dat duurzame energie duur is en kernenergie de oplossing zou moeten zijn

https://www.duurzaamnieuws.nl/nieuwe-kerncentrales-tien-keer-duurder-dan-zon-en-veel-te-laat/

Kerncentrales kosten gemiddeld meer dan 3 maal zoveel dan oorspronkelijk was begroot
    Gemiddeld duurt de bouw 2,6 x langer dan gepland
    Een grotere overheidsdeelname zorgt niet voor lagere kosten, zoals vaak wordt gedacht
    Bij de nieuwe kerncentrales in Nederland moet rekening worden gehouden met kosten van bijna €10.000,- per KWe. Dat komt omgerekend neer op circa €26 miljard voor de nieuwbouw van twee kerncentrales. In een eerder rapport dat in opdracht van de regering werd opgesteld, hield men nog rekening met maximaal aanvaardbare kosten van €4.600,- per KWe.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 19:24

FCSA schreef:
fransje23 schreef:
Hebben we een idee hoe deze nieuwe steden eruit gaan zien?

Hier wordt meer verteld over het plan met die nieuwe steden: https://www.youtube.com/watch?v=VDwgzL5m8po

Goed interview, kritisch maar wel een fijne sfeer.

Het plan voor de nieuwe steden is ambitieus en innovatief.
Niet simpelweg een lading stenen en straten maar met oog voor alles.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 19:28

Wilders heeft dit debat geen vriendjes gemaakt :=.

Zijn opmerking over Afrikanen met meer honger was echt stuitend.

Sundancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 19:34

_San87_ schreef:

Wilders zit al ruim dertig jaar in de tweede kamer. Tot op heden heeft die niets voor elkaar gekregen. Alleen maar aangeven wat er verkeerd gaat, maar niet met concrete oplossingen komen. Het is mij een raadsel waarom we nog steeds daar op stemmen.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 19:38

Sundancer schreef:
_San87_ schreef:

Wilders zit al ruim dertig jaar in de tweede kamer. Tot op heden heeft die niets voor elkaar gekregen. Alleen maar aangeven wat er verkeerd gaat, maar niet met concrete oplossingen komen. Het is mij een raadsel waarom we nog steeds daar op stemmen.

Omdat hij tenminste ziet wat er verkeerd gaat.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 19:43

Sundancer schreef:
_San87_ schreef:

Nee, hij heeft inderdaad niet laten zien wat hij beloofde.

Ik vond Jetten daarin ook sterk, het is niet Wilders die bepaalt wié de Nederlander is. Dat het Wilders is die een grauwe sluier van haat over het land verspreid. Dat men het zat is, en de zaal was het daarmee eens.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 19:44

veneri schreef:
Sundancer schreef:

Mwa, hij ziet door een tunnel wat er verkeerd gaat, maar mist het grote geheel, naar mijn mening.

Hij is wel een efficiënt verspreider van zijn standpunt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 19:48

fransje23 schreef:
Elisa2 schreef:
In ieder geval wordt er voorbij gegaan aan het punt dat minder mensen en meer groen en bomen pas ECHT de oplossing gaat zijn wbt het klimaat.

Zeker daarom pleit ik ook voor een eerlijke verdeling van de welvaart over de hele wereld.
Bij een toenemende welvaart krijg je minder bevolkingsgroei.

Het Nederlandse geboortecijfer is het gemiddelde van alle geboortes in Nederland ongeacht hun cultuur.
Een vrouw in Nederland kreeg gemiddeld 1,4 kind.
De vervangingsfactor was in 2024 0,69.
Een cijfer groter dan 1 geeft bevolkingsgroei aan, kleiner is krimp.

Ja en als je kijkt naar Allochtone moeders dan is dat geboorte cijfer hoger.
StatLine - Geboorte; vruchtbaarheid, migratieachtergrond en generatie moeder;2010-2022 https://share.google/LTxxCUOQ3PWTn9f8M

In andere culturen krijgen ze vaak nog grotere gezinnen.

Voor de rest eens, dat zou sowieso mooi zijn want dan zouden de mens aantallen ook beter verdeeld kunnen worden over de hele wereld.

Sundancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 19:50

Wilders verteld wat de mensen graag willen horen. Zelfde met FVD die nu helemaal de boeren de hemel in prijzen. Mensen trappen daar gewoon in.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 19:50

_San87_ schreef:
veneri schreef:

Mwa, hij ziet door een tunnel wat er verkeerd gaat, maar mist het grote geheel, naar mijn mening.

Hij is wel een efficiënt verspreider van zijn standpunt.

Ik denk juist dat de linkse partijen de boodschap van DE gemiddelde Nederlander compleet missen. Daarom is Wilders zo populair.

Niet dat ik vind dat hij gelijk heeft met alles wat hij zegt. Maar eigen volk eerst in tijden waar veel Nederlanders er alleen op achteruit gaan spreekt natuurlijk enorm aan.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 19:52

_San87_ schreef:

Als je dit even los van elkaar ziet, en nee de opmerking is natuurlijk niet goed te praten, maar wij hebben hier heel veel gezinnen (kinderen!!) met honger.
Schrijnende gevallen. En dan gaat er zoveel geld uit aan ontwikkelingshulp. Ik kan begrijpen dat dat tegen het zere been kan zijn.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 19:58

Kaja schreef:
_San87_ schreef:

Als je dit even los van elkaar ziet, en nee de opmerking is natuurlijk niet goed te praten, maar wij hebben hier heel veel gezinnen (kinderen!!) met honger.
Schrijnende gevallen. En dan gaat er zoveel geld uit aan ontwikkelingshulp. Ik kan begrijpen dat dat tegen het zere been kan zijn.

Nee, je kunt het niet los van elkaar zien, naar mijn mening. Niet in de context waarin Wilders het bracht, hij wist precies wat hij zei en wat hij bedoelt. Geen geld meer uitgeven aan ontwikkelingshulp zorgt er niet voor dat heel veel gezinnen geen honger meer hebben. Alles wat niet rijk is, heeft bij een rechtse partij niks te zoeken.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 20:02

Dus jij bent van mening dat dit soort opmerkingen mensen niet aanspreken?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 20:08

Kaja schreef:

Nee, dat ben ik niet van mening. Er zullen vast mensen zijn die het eens zijn met wat Wilders zei.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 20:16

Natuurlijk spreekt dat mensen aan. Net als geen/minder belasting, gratis OV, geen eigen risico, enz.

Ik zag Cindy nog op TV voorbij komen. Cindy met haar Wajong, die haar ER niet kon betalen. Maar wel met het vliegtuig naar Hongarije op vakantie kon (toevallig in hetzelfde vliegtuig als Wilders).
Die arme Cindy die 9 raskatten heeft en i.p.v. uien snijden, gesneden uien koopt enz.
Die ontevreden Cindy die niets te klagen heeft, naar mijn mening.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 20:16

Kaja schreef:

Ik denk dat je je kapot mag schamen als mens als dit soort opmerkingen je aanspreken.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 20:24

Benzz schreef:
Kaja schreef:

Ik denk dat je je kapot mag schamen als mens als dit soort opmerkingen je aanspreken.

Je kunt ook gewoon lezen wat er staat, ipv de moraalridder uit te willen hangen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 20:28

Ik vind de opmerking van Benzz niet van een moraalridder, maar van een beschaafd mens, die afstand neemt van dit soort opmerkingen door de partijleider van de grootste partij.

Maar ja, tegenwoordig moet dat gewoon kunnen.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 20:37

Electra63 schreef:
Ik vind de opmerking van Benzz niet van een moraalridder, maar van een beschaafd mens, die afstand neemt van dit soort opmerkingen door de partijleider van de grootste partij.

Maar ja, tegenwoordig moet dat gewoon kunnen.

Ik kaart de kwestie niet aan om de opmerking, maar om de reden.
Natuurlijk snapt iedereen de reden, maar vervolgens wordt Cindy aangehaald die meer ontevreden lijkt, dan arm. Prima, op hoe haar verhaal gebracht wordt, is dat ook mijn vermoeden.

Maar het probleem wordt direct gebagatelliseerd. Er zijn gewoon hele arme mensen/ gezinnen en dus kinderen in NL die het echt heel taai hebben. Wat daar de reden van is, doet er even niet toe. Deze mensen hebben het moeilijk. Als we het leven van deze mensen makkelijker kunnen maken door de boodschappen goedkoper te maken, dan zou dat heel goed nieuws zijn. En dat dat geld dan vrij komt, vanwege (weg)bezuinigen van ontwikkelingshulp, dan is dat jammer maar helaas. Deze mensen zijn inwoners van NL.

Wat is daar dan zo afschuwelijk aan? Logisch toch dat dit mensen aanspreekt?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 20:39

Ik vind dit ook logisch en vraag me af waarom zulke zogenaamd hele beschaafde mensen dit soort zaken maar niet lijken te kunnen begrijpen..

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 20:39

Maar is het leven van een mens meer waard als hij in Nederland geboren is dan?

Want dat jij en ik het geluk hebben dat we in Nederland geboren zijn daar hebben we niks voor hoeven doen. Net als dat een kind in een ontwikkelingsland er niks aan kan doen dat hij of zij in een land geboren is dat door westerse inmenging armer is dan nodig.

Wij hebben als land geld genoeg om andere landen én onszelf te helpen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 20:40

Elisa2 schreef:
Ik vind dit ook logisch en vraag me af waarom zulke zogenaamd hele beschaafde mensen dit soort zaken maar niet lijken te kunnen begrijpen..

Ook onbeschaafde mensen zoals Palestijnen (jouw woorden hè) hebben recht op leven, eten en onderdak.

Travel_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 20:44

Ik lees normaal alleen mee, maar wil hier toch even op reageren... Ja mensen in Nederland kunnen het zwaar hebben, maar er zijn hier wel onwijs veel oplossingen als bijv voedselbank en ze hebben meestal gewoon een dak boven hun hoofd.

Ben je toevallig al eens zelf in een ontwikkelingsland geweest? Waarschijnlijk niet, want dan zou je dit soort opmerkingen niet maken.. Kindjes van een jaar of 4 die met kapotte en vieze kleding, zonder schoenen stenen aan het hakken zijn de hele dag in de brandende zon, omdat er geen geld voor eten is. Geen school niks en dus ook 0 kans op een betere toekomst..En ja ik heb er genoeg gezien en je hart breekt echt als er wordt gezegd: I am hungry.

We hebben geld zat, als we nou eens al die PVV ministers niet zouden uitbetalen die toch niet komen opdagen, dan kan dat mooi naar de arme mensen in Nederland en kunnen we gewoon ontwikkelingshulp steunen.

Aanvulling: In Oeganda had ik een gids die door middel van een hulpprogramma heeft kunnen studeren. Heeft nu zijn leven goed op orde en verdiend prima. Hij geeft nu ook geld aan andere organisaties, omdat hij andere kindjes hetzelfde gunt.
Laatst bijgewerkt door Travel_me op 27-10-25 20:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 20:45

veneri schreef:

Maar niet waarom dingen verkeerd gaan. Zijn 'oplossingen' leveren dus niets op.