Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Welke politieke partij krijgt jouw stem op 29 oktober?

VVD
24 (4%)
DENK
1 (0%)
PvdA/GL
106 (19%)
ChristenUnie
5 (0%)
SP
19 (3%)
PvdD
22 (4%)
Volt
17 (3%)
D66
92 (17%)
CDA
34 (6%)
NSC
3 (0%)
BBB
36 (6%)
PVV
85 (15%)
SGP
5 (0%)
JA21
32 (5%)
FvD
21 (3%)
50Plus
6 (1%)
Andere partij
2 (0%)
Blanco
11 (2%)
Ik stem niet
13 (2%)
Ik mag (nog) niet stemmen
4 (0%)

Totaal aantal stemmen: 538

verootjoo

Re: Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 18:23

Als je al weet dat je programma niet haalbaar is, hoef je het ook niet te laten berekenen toch :=

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 18:24

Wat ik bijzonder vind (maar ik ben echt niet goed met getallen) is dat bij GLPvdA de uitgaven van de overheid stijgen met bijna 20 miljard maar we gaan niet extra betalen als burgers. Ik denk dan, dat klopt toch niet? Dat geld moet ergens vandaan komen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 18:26

Als je weet dat er toch links en rechtsom (als spreekwoord, niet als politieke uiting) veel veranderd heeft het ook geen zin.
Bij de rest klopt het uiteindelijk ook voor geen meter meer.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 18:30

DuoPenotti schreef:
Zeg dat ook tegen de rest van Europa.
Zie ook hun mol waarde waar we dan nog ver onder zitten

Stikstof uit het buitenland:
Een aanzienlijk deel van de stikstof die in Nederland neerslaat, komt van boven de grens. Ongeveer 32% van de totale stikstofdepositie in Nederland is afkomstig uit het buitenland, zie Milieu Centraal.

Niet alleen de landbouw:
Als de landbouw volledig zou stoppen, zouden de normen nog steeds worden overschreden door de andere bronnen.

En zo’n 65 % van “ onze “ stikstof waait naar het buitenland!

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 18:36

BigOne schreef:
DuoPenotti schreef:

Een aanzienlijk deel van de stikstof die in Nederland neerslaat, komt van boven de grens. Ongeveer 32% van de totale stikstofdepositie in Nederland is afkomstig uit het buitenland, zie Milieu Centraal.

Niet alleen de landbouw:
Als de landbouw volledig zou stoppen, zouden de normen nog steeds worden overschreden door de andere bronnen.

En zo’n 65 % van “ onze “ stikstof waait naar het buitenland!

is dat zo? Nog nooit gelezen
Maar als dat is hebben zij er geen last van door een verstandiger beleid

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 18:59

DuoPenotti schreef:

Niet alleen de landbouw:

Google is je vriend
google ai schreef:
Waarom een lagere mol.waarde in Nederland?
Hoge stikstofuitstoot: Nederland heeft de hoogste veedichtheid van Europa, wat resulteert in een hoge uitstoot van stikstof, met name uit de veehouderij en landbouw.
Kwetsbare natuur: Door de hoge uitstoot raakt de kwetsbare natuur in Nederland sterk overbelast met stikstofdepositie.
Wettelijke verplichtingen: De Nederlandse overheid wil de natuurkwaliteit verbeteren en heeft wettelijk vastgelegd hoe laag de stikstofdepositie moet zijn in stikstofgevoelige Natura 2000-gebieden, wat leidt tot een strenge grenswaarde.
Overbelasting van natuur: Zolang de natuurgebieden nog overbelast zijn door stikstof, is het volgens de huidige wetgeving niet mogelijk om de grenswaarde te verhogen.

Best een goede reden dus.

En:
google ai schreef:
Nee, het grootste deel van de stikstof die in Nederland neerslaat, komt niet uit het buitenland, maar wordt in Nederland zelf uitgestoten. Circa 64% tot 67% van de totale stikstofdepositie in Nederland is afkomstig van Nederlandse bronnen, waarvan de landbouw de grootste bijdrager is (circa 46-51%). Slechts ongeveer 32% tot 36% van de stikstofdepositie in Nederland waait vanuit het buitenland het land binnen.
De Nederlandse bijdrage aan stikstofdepositie
Landbouw: Ongeveer 46-51% van de stikstofdepositie komt door de Nederlandse landbouw.
Nederlands wegverkeer: Dit draagt voor ongeveer 6% bij aan de stikstofdepositie.
Overige Nederlandse bronnen: Industrie, huishoudens en andere sectoren zijn ook verantwoordelijk voor een deel van de uitstoot.
Buitenlandse bijdrage
Ongeveer een derde (32-36%) van de stikstof die in Nederland neerslaat, komt vanuit het buitenland.
Export van stikstof
Nederland exporteert netto meer stikstof dan het importeert, wat betekent dat de Nederlandse uitstoot voor een groter deel in het buitenland neerslaat dan dat er uit het buitenland in Nederland wordt neergeslagen.

Linksom, rechtsom, achterom, voorom - intensieve veehouderij verminderen is hetgeen wat stikstof het meest zal verminderen. Het is heel onlogisch om dan op andere dingen in te zetten.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 19:31

Waar heb ik geschreven dat de meeste stikstof uit het buitenland komt?

En als je dus niet verhoogd naar de belachelijk lage 1 mol kunnen er ook geen huizen komen.
Dus gaat GL/PVDA ook voor de bijl.

Oh ja... Stop eens met het wolven programma juist in natura 2000.

Dus zo belangrijk vind men het niet. Die natuur.
1 wolven drol per hectare overschreid de norm al.

https://nieuwscheckers.nl/ja-een-honden ... nederland/

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 03-10-25 19:34, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 19:34

nps schreef:
Linksom, rechtsom, achterom, voorom - intensieve veehouderij verminderen is hetgeen wat stikstof het meest zal verminderen. Het is heel onlogisch om dan op andere dingen in te zetten.

Juist

Daarnaast kunnen we die grenswaarde helemaal niet aanpassen naar de absurde uitstoot die wij hebben, daar stemt de EU niet mee in. Het huidige kabinet heeft dat geprobeerd, meerdere keren, kan niet.. punt.
Je bent dus alleen jezelf voor de gek aan het houden als je vanwege stikstof op een partij stemt die zegt dat ze de waarde gaan aanpassen.

Edit, nog even gegoogled:
De gemiddelde stikstofdepositie per hectare in Nederland is veel hoger dan de Duitse drempelnorm van 7,14 mol/ha/j. Bijvoorbeeld: Nederland stootte in 2022 ~1.375 mol/ha/j uit gemiddeld, wat ruim boven die Duitse grenswaarde ligt.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 03-10-25 19:44, in het totaal 2 keer bewerkt

DuoPenotti

Re: Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 19:35

En je bent net zo gek als je denkt dat een andere partij wel huizen kan bouwen

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 19:37

Ik vind het best wel zorgelijk dat bijna 100 van de 255 uitgebrachte stemmen hier naar radicaal rechtse partijen gaan. Waarvan zo’n 70 op de huidige coalitie.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 19:45

DuoPenotti schreef:

Nee hoor hoor, maar een voorwaarde is dat de stikstofdepositie omlaag gaat. Als je daar niet aan wil wordt het inderdaad heel veel lastiger. En de partij moet een langermijnvisie hebben,vooruit zijn en niet bang zijn moeilijke knopen door te hakken. Ik geloof best dat er een oplossing is. Alleen niet dat hij zit in de molwaarde aanpassen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 19:45

Veel zorgelijker is de stemmen op radicaal links.. :+
Nee zo zie jij dat niet.
Half Nederland wel

BigOne schreef:
Ik vind het best wel zorgelijk dat bijna 100 van de 255 uitgebrachte stemmen hier naar radicaal rechtse partijen gaan. Waarvan zo’n 70 op de huidige coalitie.

Dacht dat we deze meningen niet zouden posten?

En daarom ook hier weer een kruis.
Bokt moet weer een links politiek topic er van maken.
Net zoals het algemene.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 19:50

BigOne schreef:

Ik vind het juist zorgelijk dat er zoveel op GroenLinks en PvdA wordt gestemd terwijl er al hele duidelijke hiaten in hun programma genoemd wordt. Waaronder die 20 miljard die absoluut bij de burger komt te liggen..

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 19:50

BigOne schreef:

Nou, het verbaasd mij helemaal niets, na jaren politieke topics op Bokt :D.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 19:53

DuoPenotti schreef:

Ze zijn toch echt volop aan het bouwen overal. Bij ons in Echt ligt inmiddels een heel nieuw stuk winkelcentrum en een oud deel is gesloopt en daar komen appartementen.. in ons dorp gaan ze beginnen aan een stuk of 14 huizen in de dorpskern.. 20 km verderop zijn ze al heel ver met de bouw van een enorm groot vakantiepark wat ik dan weer belachelijk vind, en in Zeeland waar ik vaak kom zie ik elk jaar weer een hele wijk uit de grond worden gestampt. Dus zo lastig lijkt het helemaal niet te zijn.

Verder hebben een aantal partijen júist wel er over nagedacht, zoals de link naar pvda die hier eerder werd gedeeld, waarin ze duidelijk aangeven dat ze extra plek om te bouwen willen creeëren door minder vluchten op vliegvelden toe te laten. Hartstikke mooi streven, en veel realistischer dan wat de BBB en PVV roepen.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 19:57

Elisa2 schreef:
BigOne schreef:

Ik vind het juist zorgelijk dat er zoveel op GroenLinks en PvdA wordt gestemd terwijl er al hele duidelijke hiaten in hun programma genoemd wordt. Waaronder die 20 miljard die absoluut bij de burger komt te liggen..

Wil je die eens toelichten?

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 20:11

Ik kom uit op D66, niet heel overtuigend, want maar 60%. Dit heb ik altijd al gehad, helemaal 100% kun je nooit achter een partij staan natuurlijk maar ik ben met de meeste dingen overwegend best links, maar op het gebied van migratie en bijvoorbeeld uitkeringen juist weer behoorlijk rechts. Dat gaat lastig samen natuurlijk :+
Maar mijn stem zal wel naar Rob Jetten gaan, ik vind dat hij Nederland goed kan vertegenwoordigen op internationaal niveau en echt een goede politicus is.

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 20:22

Ik kom bij de stemwijzer bij de hoogste op 81% en bij kieskompas het hoogste is 52%
Vind ik ook een enorm verschil. Maar moet wel zeggen dat dingen die ik belangrijk vind ook niet allemaal zijn meegenomen in de hulpen dus zal toch zelf even de programma's in moeten duiken. Ik heb een aantal partijen waar ik sowieso niet op stem en een heel aantal die ik wel overweeg.

Ik merk dat ik zelf enorm behoefte heb om te stemmen op een partij die niet loopt te moddergooien en niet teveel bezig is met social media, maar juist een partij die voor de lange termijn Nederland echt vooruit wil helpen. Ben er alleen nog niet uit welke partij dat is :D

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 20:25

Ik kom bij Stemwijzer uit op de SGP -O- Ik ben enorm anti-religieus. En heb bij moet Abortus uit het wetboek van strafrecht voor ja gekozen.

Hoe dan...

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 20:33

Bloodymary schreef:
Ik kom bij Stemwijzer uit op de SGP -O- Ik ben enorm anti-religieus. En heb bij moet Abortus uit het wetboek van strafrecht voor ja gekozen.

Hoe dan...

Dat was vast even slikken dan :D

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 20:37

De religieuze partijen zijn niet pertinent tegen abortus, sterker nog, het cda heeft uiteindelijk gezorgd dat abortus in Nederland wel mocht.

De vraag is raar geschreven: het is op dit moment strafbaar tenzij je aan voorwaardes voldoet.
Als het niet meer strafbaar is, zou je dus bijvoorbeeld een zwangerschap met bijvoorbeeld 30 weken kunnen beëindigen zonder enige gevolgen.
De standpunten over dit wel of niet afschrijven variëren van: ja afschaffen, want het is al legaal en hoe kan iets legaals nou strafbaar zijn. Naar nee niet afschaffen, want je beschermd daarmee dat het alleen door artsen wordt gedaan en niet op iedere straathoek, naar nee want je moet het ongeboren kind beschermen ect ect.
Uiteindelijk, bedoelen ze in essentie bijna het zelfde. Geen enkele partij is tegen de huidige abortus regelingen.

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 20:40

Dat klopt niet toch? Dit staat op de SGP website:

Citaat:
De abortuscijfers waren in jaren nog nooit zó hoog. De overheid schiet tekort in de bescherming van ongeboren kinderen. De abortuspraktijk in Nederland moet stoppen. De SGP wil dat de abortuswet wordt ingetrokken. Zolang dit niet het geval is, doet de overheid er alles aan om het aantal abortussen te verminderen.

bron https://sgp.nl/standpunten/abortus

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 20:43

Nessie schreef:
Bij mij komt uit de stemwijzer Ja21, VVD, PVV en BBB. Helemaal onderaan staan PVDA/GL, Partij voor de dieren en D66. Qua voorafgaande politiek en standpunten klopt dit wel met wat wel/niet aansluit op mijn visie. Vorige keer heb ik BBB gestemd, nu weet ik het nog niet. Neig voorlopig naar Ja21 of weer de BBB.

Hier exact hetzelfde. Vorige keer BBB gestemd maar deze keer had ik blijkbaar op 91% van de moties hetzelfde gestemd als Ja21. Ga deze keer daar voor het eerst op stemmen.

Vind het altijd wel bijzonder dat mensen met paarden op PvdD stemmen. Pro wolf en anti paardrijden.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 20:45

DuoPenotti schreef:
@journee
Maar op de motie naar 1% gaan zijn veel partijen tegen, hoe zie je dat dan voor je?
BBB is daar al een jaar mee aan de gang en word steeds tegengewerkt, want het boeren clubje.
Nee, brood nodig om heel Nederland weer aan de gang te krijgen.

Even mijn eerdere reactie herhalen:
Citaat:
Hoe wil GL alles volbouwen als ze het land op het stikstofslot houden?? Stemmen niet voor de rekenkundige ondergrens van 1 mol gaan invoeren.
Dat word echt niet ineens zo snel beter met wat boeren wegpesten.

Dus wie denkt dat GL/PvdA huizen gaat bouwen komt ook bedrogen uit.
Idem dito met D66, volt, SP, PvdD

En even ter herinnering
1 mol misschien in Nederland. Duitsland 21. Denemarken 35 mol

Deze hebben allemaal de motie verworpen om naar 1 mol te gaan.

Sommige partijen hebben toch de ogen geopend, volgens mij is de motie gisteren aangenomen:

https://www.dagelijksestandaard.nl/politiek/doorbraak-stikstof-bbb-motie-ondergrens-1-mol-aangenomen-vvd-steunt-bouwen-kan-weer

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 20:52

smurffie schreef:
De religieuze partijen zijn niet pertinent tegen abortus, sterker nog, het cda heeft uiteindelijk gezorgd dat abortus in Nederland wel mocht.

De vraag is raar geschreven: het is op dit moment strafbaar tenzij je aan voorwaardes voldoet.
Als het niet meer strafbaar is, zou je dus bijvoorbeeld een zwangerschap met bijvoorbeeld 30 weken kunnen beëindigen zonder enige gevolgen.
De standpunten over dit wel of niet afschrijven variëren van: ja afschaffen, want het is al legaal en hoe kan iets legaals nou strafbaar zijn. Naar nee niet afschaffen, want je beschermd daarmee dat het alleen door artsen wordt gedaan en niet op iedere straathoek, naar nee want je moet het ongeboren kind beschermen ect ect.
Uiteindelijk, bedoelen ze in essentie bijna het zelfde. Geen enkele partij is tegen de huidige abortus regelingen.

Doordat abortus nu in het stafboek staat, moet door de arts nadrukkelijk worden gevraagd of de vrouw daadwerkelijk vrijwillig de abortus wil ondergaan. En dat vind ik persoonlijk ook heel waardevol dat er wordt gekeken of de vrouw daadwerkelijk zelf abortus wil en dit niet doet onder druk van de omgeving. Dus bij veel standpunten is ook de achterliggende gedachte 'wat zijn de eventuele consequenties?' van belang.