15 jarige jongen doodgeschoten, moeder doet aangifte

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 17:37

robert45 schreef:
Bambolina schreef:

Ik vind dit echt heel zorgwekkend.
15 jaar oud. Als je op die leeftijd zoiets doet, dan ben je gefaald door de mensen die je hadden moeten beschermen. Van ouders, school en instanties tot je vrienden tot degene die een minderjarige een pistool verkoopt. Hij stond nog maar aan het begin van het leven, en ja, hij heeft enorm verkeerde keuzes gemaakt, maar hij zal nu nooit meer de kans krijgen om die recht te zetten.
En god ik mag hopen dat ook deze agent niet dacht ‘zo, die zal ik even lekker kapot knallen’. Hij moet er mee leven dat hij een kind de kans heeft ontnomen om op te groeien. Of hij nou volgens de wet wel of niet juist heeft gehandeld, ook hij zal daar nooit echt een antwoord op krijgen. Misschien had de jongen in zijn vlucht slachtoffers gemaakt. Misschien ook niet en had hij zich de volgende dag gemeld op het bureau. Het had hem harder kunnen maken of juist een keerpunt in zijn leven kunnen zijn. Niemand zal er ooit achter komen.

Hij was 15. Jij verkondigt met je volle volwassen verstand dat de politie wel vaker kinderen mag neerknallen. Wat is jouw excuus?

Laten we van de dader geen slachtoffer maken... Want dat is wat je nu aan het doen bent.

De dader heeft zelf een omgebouwd pistool gekocht waarmee je scherpe patronen kan vuren en iemand kan doden. De dader heeft zelf besloten dat hij een andere jongen met geweld van zijn fatbike heeft beroofd. Dit samen met nog 3 anderen die ook totaal losgeslagen waren in de maatschappij. Hij heeft er zelf voor gekozen om weg te rennen terwijl er aan alle kanten gewaarschuwd word.

Het is enorm triest voor de agent dat hij deze beslissing heeft moeten maken. Die is echt niet op de melding af gegaan van laten we maar even iemand afknallen. Het is enorm triest voor een overvallen jongen die onder bedreiging van een vuurwapen beroofd is en dat de rest van zijn leven zal herinneren.

De dader was al compleet losgeslagen en daar valt echt niets meer aan te redden. Dit zijn van die types die uiteindelijk jaren in de gevangenis zitten omdat ze iemand met geweld beroven en met hetzelfde gemak doodschieten omdat ze vinden dat ze recht hebben op hun telefoon of portemonnee.

Dit is misschien een wild concept, maar dingen kunnen naast elkaar bestaan. Je kan dader én slachtoffer tegelijk zijn. Overigens kan je hem geen dader noemen, dat zou hij namelijk pas zijn geweest op het moment dat hij schuldig was bevonden in de rechtbank. We leven namelijk in een rechtsstaat. En als hij schuldig was bevonden, dan had hij moeten eindigen in een cel, niet in een kist.

En verkondigd het alsjeblieft niet als een feit dat hij niet meer te redden was, als je ook maar enige ervaring had met jongeren in het systeem zou je dat niet generaliseren. Er zijn talloze professionals, waaronder óók (wijk)agenten die zich iedere dag keihard inzetten voor een betere toekomst voor jongeren, en die denken er gelukkig heel anders over.

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 17:50

Ho even, maar hoe zeg jij dat dan; “ En god ik mag hopen dat ook deze agent niet dacht ‘zo, die zal ik even lekker kapot knallen’”
Net alsof hij/zij s morgens lekker uit bed stapt, zich uitrekt en tijdens het bakje thee of koffie denkt: Zo, wat ga ik vandaag eens doen, oh jaa, lekker een jonge knul neerknallen, want dat vind ik zo leuk..
Jerryson was fout, hij liep met een wapen te zwaaien, hij heeft een knul onder bedreiging van een wapen van zijn fatbike geroofd. Dat mannetje kreeg van de dader, want hij heeft het daadwerkelijke feit, beroving onder bedreiging van een wapen, gepleegd, daar kun je niks anders van maken, een pistool tegen zijn hoofd gezet.
Dat valt gewoon niet goed te praten, niet linksom of rechtsom.
En zo zal jouw bericht niet bedoeld zijn, gezien de rest van je tekst, maar het staat er best wel krom. Sorry

AnjaK83

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 17:52

Bambolina schreef:
Popstra schreef:
Welke moeder? Dat jong zat in een pleeg gezin.

Hier op de weg woont ook zo een ,lieverdje, 16 jaar
Constant gedonder daar. Fatbikjes, scooters, ruzies, dealen,overlast...
Allemaal zwarte capuchonnetjes.
En ja hoor, op een donderdag avond begin dit jaar een schiet partij!!
We zaten op de bank tv te kijken rond 20 uur. Een uur lang cirkelde de politie heli hier boven met zoeklicht aan!
Op onze camera beelden hoorden je het schieten even daarvoor vanuit een auto die hard langs kwam.
2 dagen is er onderzoek geweest en kwam recherge ook hier aan de deur voor de beelden.
Dat zijn dus jochies van 15..16..18 jaar. Tuich uit alle lagen want zn moeder is notabene DA

Ik heb er geen medelijde mee dat de politie er eens 1 kapot schiet! Die moeten veel harder op treden! Geen pardon

Ik vind dit echt heel zorgwekkend.
15 jaar oud. Als je op die leeftijd zoiets doet, dan ben je gefaald door de mensen die je hadden moeten beschermen. Van ouders, school en instanties tot je vrienden tot degene die een minderjarige een pistool verkoopt. Hij stond nog maar aan het begin van het leven, en ja, hij heeft enorm verkeerde keuzes gemaakt, maar hij zal nu nooit meer de kans krijgen om die recht te zetten.
En god ik mag hopen dat ook deze agent niet dacht ‘zo, die zal ik even lekker kapot knallen’. Hij moet er mee leven dat hij een kind de kans heeft ontnomen om op te groeien. Of hij nou volgens de wet wel of niet juist heeft gehandeld, ook hij zal daar nooit echt een antwoord op krijgen. Misschien had de jongen in zijn vlucht slachtoffers gemaakt. Misschien ook niet en had hij zich de volgende dag gemeld op het bureau. Het had hem harder kunnen maken of juist een keerpunt in zijn leven kunnen zijn. Niemand zal er ooit achter komen.

Hij was 15. Jij verkondigt met je volle volwassen verstand dat de politie wel vaker kinderen mag neerknallen. Wat is jouw excuus?

Kinderen? Zware criminelen!!

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 17:52

Bambolina schreef:
Dit is misschien een wild concept, maar dingen kunnen naast elkaar bestaan. Je kan dader én slachtoffer tegelijk zijn. Overigens kan je hem geen dader noemen, dat zou hij namelijk pas zijn geweest op het moment dat hij schuldig was bevonden in de rechtbank. We leven namelijk in een rechtsstaat. En als hij schuldig was bevonden, dan had hij moeten eindigen in een cel, niet in een kist.

En verkondigd het alsjeblieft niet als een feit dat hij niet meer te redden was, als je ook maar enige ervaring had met jongeren in het systeem zou je dat niet generaliseren. Er zijn talloze professionals, waaronder óók (wijk)agenten die zich iedere dag keihard inzetten voor een betere toekomst voor jongeren, en die denken er gelukkig heel anders over.

Vind jij dat de politie het risico had moeten nemen in de hoop dat hij het wapen niet zou gebruiken? In een restaurant met kinderen? Wat denk je dat de politie over zich heen had gekregen, als hij dat wel zou hebben gedaan. Hoe zou jij die situatie hebben opgelost.

Jeugdzorg gaat niet goed al jaren niet.

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 17:53

Wintu schreef:
Bambolina schreef:
Welke insinuaties?

Lees nog even wat je over de politieagent zegt.

Dat ik hoop dat hij er geen plezier van heeft gehad? Dat is geen insinuatie, dat is een wens. Ik kan wel een paar aannames doen voor je als dat helpt: ik neem aan dat hij niet wakker is geworden met het idee “‘ik ga vandaag iemand ‘kapotknallen’”, ik neem aan dat hij een mens met gevoel is en dat hij enorm aangedaan is, dat hij een verschrikkelijke week achter de rug heeft en dat als hij de tijd terug kon draaien dat hij daar geen seconde over na zou hoeven denken.
Als ik zeg dat we nooit zullen weten hoe het was afgelopen als hij niet had geschoten, dan is dat een feit.
En dat hij nooit zal weten of hij het juiste heeft gedaan? Ok, misschien is dat een insinuatie, you got me. Maar ik weet dat als ik in zijn schoenen zou staan, dat dat me voor altijd zou achtervolgen. En ik denk dat dat voor ieder mens met enige empathisch vermogen niet anders zou zijn.

De rest laat ik over aan het OM.

Yavanna schreef:
Ho even, maar hoe zeg jij dat dan; “ En god ik mag hopen dat ook deze agent niet dacht ‘zo, die zal ik even lekker kapot knallen’”
Net alsof hij/zij s morgens lekker uit bed stapt, zich uitrekt en tijdens het bakje thee of koffie denkt: Zo, wat ga ik vandaag eens doen, oh jaa, lekker een jonge knul neerknallen, want dat vind ik leuk..

Heb ik mezelf zo genoeg verduidelijkt?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 17:55

Yavanna schreef:
Jerryson was fout, hij liep met een wapen te zwaaien, hij heeft een knul onder bedreiging van een wapen op zijn hoofd van zijn fatbike geroofd. Dat mannetje kreeg van de dader, want hij heeft het daadwerkelijke feit, beroving onder bedreiging van een wapen, gepleegd, daar kun je niks anders van maken, een pistool tegen zijn hoofd gezet.
Dat valt gewoon niet goed te praten, niet linksom of rechtsom.
En zo zal jouw bericht niet bedoeld zijn, gezien de rest van je tekst, maar het staat er best wel krom. Sorry

Nog even een toevoeging gedaan.
Verder: Het ging om een ‘functionerend vuurwapen in de vorm van een gasalarmpistool’. Zulke pistolen zijn, net als normale vuurwapens, levensgevaarlijk.
Stel je voor, een levensgevaarlijk wapen gericht op het hoofd van zijn slachtoffer. Als dat per ongeluk was afgegaan. Jerryson heeft met zijn volle verstand dat risico genomen..

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 18:00

@ Bombolina

'Hij heeft een kind de kans ontnomen om op te groeien' ,

daar spreekt zo een enorm waardeoordeel uit.

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 18:11

Wintu schreef:
Bambolina schreef:

Vind jij dat de politie het risico had moeten nemen in de hoop dat hij het wapen niet zou gebruiken? In een restaurant met kinderen? Wat denk je dat de politie over zich heen had gekregen, als hij dat wel zou hebben gedaan. Hoe zou jij die situatie hebben opgelost.

Jeugdzorg gaat niet goed al jaren niet.

Ik kan daar allemaal geen antwoord op geven, jij ook niet en niemand anders in dit topic. We waren er niet bij, er is heel veel tegenstrijdige informatie en het gaat nog wel even duren voor het onderzoek is afgerond. Ik zou een heel argument kunnen maken op basis van 4 seconden video en jij vast ook, maar denk als het ons lukt om daaruit de juiste conclusie te trekken dat het OM ons wel een baan mag aanbieden. Het enige wat je met zekerheid kan vertellen, gezien dit op 5 minuten afstand van mij gebeurt is, is dat hij in de video van de mac af vlucht, en niet er heen.

Ik snap niet helemaal wat je bedoelt met je opmerking over jeugdzorg. Er zijn meer mensen en instanties dan alleen jeugdzorg die zich inzetten voor jongeren. Klopt als een bus dat er heel veel fout gaat binnen jeugdzorg, je hoeft niet hard te zoeken om ervaringsdeskundigen te vinden. Omdat een overheidsorgaan niet goed functioneert moeten we maar de handdoek in de ring gooien ofzo? Laat het me weten als ik je verkeerd begrijp.

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 18:18

Wat een aannames en oordelen. De discussie en "wat als-en" snap ik, maar niemand kan een oordeel vellen in deze, je was er namelijk niet bij en je hebt niet alle feiten. Daar is het onderzoek door de Rijksrecherche voor (rechtmatig gebruik vuurwapen).

De politie oefent meerdere keren per jaar met het vuurwapen en meestal op statische beelden. Aanhoudingsvuur wordt aangeleerd op de benen. Stress doet echter hele rare dingen met je en die stress-situatie is bijna tot niet te oefenen.

Stel dat er 4 schoten zijn gelost zoals wordt gemeld. Misschien waren dit wel 2 waarschuwingsschoten (in de lucht) en 2 gericht. Misschien zag de agent dat de 1e 3 schoten misten en was het 4e schot pas raak.

Doe geen aannames op wat je niet weet!! Je veroordeelt een agent die naar zijn of haar beste kunnen moeilijk werk probeert te doen.

En ja, iemand die duidelijk een vuurwapen heeft (volgens de melding) wordt als zodanig benadert en die laat je zeker niet wegvluchten met alle mogelijke gevolgen van dien.

Een zeer trieste gebeurtenis voor alle partijen.

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 18:19

Wintu schreef:
@ Bombolina

Ok, ik snap dat je het zo leest.
Net als dat Jerry’s acties tot zijn lot hebben geleid heeft ook de actie van de agent dat gedaan. Wat de omstandigheden ook zijn, hij heeft de trekker over gehaald. Hoe het ook is gebeurt, en nogmaals kunnen we daar alleen over speculeren wat ik liever niet doe, door de trekker over te halen heeft hij actief een einde gemaakt aan het leven van die jongen. Dat is de koude waarheid. En die is in mijn ogen voor iedereen even triest.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 18:22

Al die crimineeltjes en ander tuig lopen met capuchons over hun hoofd.
Zo laf zijn ze dan weer wel.
Een agent kan toch nooit zien dat het misschien een minderjarige is.
Ik heb er geen medelijden mee, denk dat die moeder en Roethof er nog een slaatje uit willen slaan.

De 15 jarige jongen is één van de vele die uit een slecht gezin komen.
Erg genoeg, maar dat is toch geen vrijbrief om maar het verkeerde pad op te gaan.
Dan kan je wel medelijden hebben met driekwart van de criminelen en moordenaars, allemaal hebben ze het excuus een slechte jeugd te hebben gehad.
De slachtoffers van zo'n (jonge) crimineel zitten toch met de ellende, daar valt de agent die hem dood moest schieten evengoed onder.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 18:30

Bambolina schreef:
Hoe het ook is gebeurt, en nogmaals kunnen we daar alleen over speculeren wat ik liever niet doe, door de trekker over te halen heeft hij actief een einde gemaakt aan het leven van die jongen. Dat is de koude waarheid. En die is in mijn ogen voor iedereen even triest.

De koude waarheid is dat hij actief meer ellende heeft voorkomen.
Door zijn actie zijn derden geen slachtoffer geworden van een 15-jarige bewapende crimineel.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 18:33

Petpa schreef:
Bambolina schreef:
Hoe het ook is gebeurt, en nogmaals kunnen we daar alleen over speculeren wat ik liever niet doe, door de trekker over te halen heeft hij actief een einde gemaakt aan het leven van die jongen. Dat is de koude waarheid. En die is in mijn ogen voor iedereen even triest.

De koude waarheid is dat hij actief meer ellende heeft voorkomen.
Door zijn actie zijn derden geen slachtoffer geworden van een 15-jarige bewapende crimineel.

Precies.
De kans dat die knul een dag later ineens zou bedenken het goede pad op te gaan was wel een kans van 0,000001 %.
Als al bekende van de politie

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 18:38

Bambolina schreef:
Wintu schreef:
@ Bombolina

Ok, ik snap dat je het zo leest.
Net als dat Jerry’s acties tot zijn lot hebben geleid heeft ook de actie van de agent dat gedaan. Wat de omstandigheden ook zijn, hij heeft de trekker over gehaald. Hoe het ook is gebeurt, en nogmaals kunnen we daar alleen over speculeren wat ik liever niet doe, door de trekker over te halen heeft hij actief een einde gemaakt aan het leven van die jongen. Dat is de koude waarheid. En die is in mijn ogen voor iedereen even triest.

Voor het overhalen van de trekker door de agent zijn eerst wat acties van de jongeman en zijn drie maatjes geweest. Om precies te zijn een roofoverval met geweld en gebruik van dat pistool. Daarna is hij gevlucht naar een drukke locatie.
En naar zeggen van de politie weigerde hij daar om het wapen neer te gooien.

Je focust op het gevolg, maar slaat een hele reeks aan acties die de aanleiding waren over.
Je focust dus vooral op de handhavende actie ven de politie, niet op het gedrag dat het veroorzaakte en waarvan vrijwel iedereen op die leeftijd wel beseft dat ie fout bezig is.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 18:40

Ik vind dat echt niet kunnen om zo over iemand te praten die dood is. En minderjarig.

Wie weet had hij na gepaste straf + behandeling nog heel nuttig kunnen bijdragen aan de maatschappij. Er zijn talloze voorbeelden van ex-criminelen die nog bijdraaien.

Zeker om zo’n jonge leeftijd is er nog veel te “redden”.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 18:43

En wie weet had hij er nog 3 met geweld beroofd.

Hij had ook zijn pootjes in de lucht kunnen steken. Had hij nog geleefd.

Of beter, gaan vakken vullen en sparen voor zijn spullen.

Zoals andere jeugd ook doet. Ook uit andere kansarme gezinnen en wel kiezen voor een eerlijk bestaan.

Laten we eens stilstaan bij die jongeren :j

Niet bij zo'n crimineel.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 18:45

https://www.ad.nl/capelle-aan-den-ijsse ... ~a05883e9/
Een paar citaten uit het artikel

"We staan hier niet om de acties van Jerryson goed te keuren, maar we staan hier voor gerechtigheid. We willen stilstaan bij iedereen die is overleden bij- of na een aanhouding. Jerryson was een heel lieve jongen. Geliefd door familie en vrienden, geliefd in de buurt. Hij heeft zeker domme dingen gedaan, maar daaraan moeten we hem niet herdenken.”

Ik vraag me af wat voor "gerechtigheid" ze zoeken.
Ik vraag me af of het slachtoffer van de beroving ook heeft gedacht dat Jerryson een "lieve jongen" was...

"Jerryson was zondagmiddag met ten minste twee medeverdachten betrokken bij een beroving op het Wisselspoor in Capelle. Daarbij werd een vuurwapen op het hoofd van het slachtoffer gericht. Ook werd hij geschopt en geslagen."
"Een van de verdachten, Jerryson, sloeg op de vlucht. De politie waarschuwde hem meerdere keren, maar de tiener weigerde zich over te geven."
"De Rotterdamse politiechef Tolga Koklu stelt in een filmpje op sociale media dat Jerryson, toen hij op de vlucht sloeg, zijn vuurwapen nog in de hand had. Het ging om een ‘functionerend vuurwapen in de vorm van een gasalarmpistool’. Zulke pistolen zijn, net als normale vuurwapens, levensgevaarlijk."

Jerryson was zeker geen "lieve jongen".

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 18:46

DuoPenotti schreef:

Zoals andere jeugd ook doet. Ook uit andere kansarme gezinnen en wel kiezen voor een eerlijk bestaan.

Niet bij zo'n crimineel.

“Wie weet” inderdaad. Wie weet had hij over 20/30/40 jaar wel jouw kont gewassen in het bejaardentehuis. Je weet het niet dus dan kan je beter dat soort extreme uitspraken niet doen. Dit kind is dood en kan zich niet meer verdedigen en/of zijn leven beteren.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 18:49

MarlindeRooz schreef:
DuoPenotti schreef:

Niet bij zo'n crimineel.

“Wie weet” inderdaad. Wie weet had hij over 20/30/40 jaar wel jouw kont gewassen in het bejaardentehuis. Je weet het niet dus dan kan je beter dat soort extreme uitspraken niet doen. Dit kind is dood en kan zich niet meer verdedigen en/of zijn leven beteren.

En nu doet dat misschien wel diegene die hij anders om zou leggen..

Juist alles in de watjes verpakken zijn de extreme uitspraken.
Hij was geen goede jongen.
Was al bekend bij de politie.
Heeft de samenleving al veel ellende gegeven.

En 1 ding is zeker, dat doet hij niet meer.

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 18:50

Er zijn ook jongens die hebben gedaan wat hij heeft gedaan die later wijkcoaches zijn geworden en nu helpen voorkomen dat andere jongens dezelfde fouten begaan. Als ik zo als jullie redeneer zou ik ook kunnen zeggen dat hij misschien zelf in de toekomst ook meer slachtoffers van geweld had kunnen voorkomen. Maar mijn hele punt is dat je dat dus juist niet weet. Het heeft geen zin om daar over te discussiëren want we komen er ook niet achter.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 18:52

Maar hij heeft niemand omgelegd dat is niet de situatie.

En “dat doet hij niet meer”. Sorry maar de doodstraf is Nederland is met een reden afgeschaft. Bekend zijn bij de politie, verdachte zijn van een roofoverval en door jou “geen lieve jongen” gevonden worden zijn niet echt redenen om zijn dood aan te moedigen. :n

Walgelijk.

Iedereen die niet genoeg bijdraagt aan de maatschappij dan ook afknallen? Of in werkkampen stoppen?

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 18:52

Nee, deze is dood.
Zijn broers zitten in de gevangenis, moeder woont in het buitenland maar schakelt wel meteen een louche advocaat in...kun je vanalles van vinden.

Is het heel triest? Jazeker....Maar van de dader een martelaar maken?
Ook niet nodig, erg genoeg voor de agent die ermee heeft moeten dealen.
Heb ik het nog niet over de trauma's van diegene die beroofd werd.
Je zult het maar meemaken.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 18:54

Mss moet jij even je rose brilletje afzetten bambolina!

MarlindeRooz

Sansevieria schreef:
Nee, deze is dood.
Zijn broers zitten in de gevangenis, moeder woont in het buitenland maar schakelt wel meteen een louche advocaat in...kun je vanalles van vinden.

Is het heel triest? Jazeker....Maar van de dader een martelaar maken?
Ook niet nodig, erg genoeg voor de agent die ermee heeft moeten dealen.
Heb ik het nog niet over de trauma's van diegene die beroofd werd.
Je zult het maar meemaken.

Tussen het wel een goed idee vinden dat een kind doodgeschoten is en het kind het slachtoffer van de situatie maken zit een groot grijs gebied…

DuoPenotti

Ja die zijn er..
Maar misschien hebben die wel de pootjes in de lucht gestoken en net een hersencel meer gehad.. Je weet het niet...

1 ding is zeker. Hij heeft het over zichzelf afgeroepen.
Niet de agent, niet jij of ik. Hijzelf.

Bambolina schreef:
Er zijn ook jongens die hebben gedaan wat hij heeft gedaan die later wijkcoaches zijn geworden en nu helpen voorkomen dat andere jongens dezelfde fouten begaan. Als ik zo als jullie redeneer zou ik ook kunnen zeggen dat hij misschien zelf in de toekomst ook meer slachtoffers van geweld had kunnen voorkomen. Maar mijn hele punt is dat je dat dus juist niet weet. Het heeft geen zin om daar over te discussiëren want we komen er ook niet achter.