Aan de pechgeneratie, hoe ga jij ermee om?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 12:06

Nynkex01 schreef:
BoktVerlaten schreef:
Ik weet dat ik oud ben maar geloof me, iedere generatie heeft haar eigen uitdagingen. Van woningnood tot oorlogen, financiele crissis, woningnood….
Er zijn generaties geweest waar alleen de rijkden konden studeren, er zijn tijden geweest waar vrouwen niet mochten studeren, er is een rijke tijd geweest dat er een riante beurs was voor studenten, er is nu een tijd dat de beurs weer wat minder royaal is.
Het is heel mooi als de matschappij zo rijk is dat je geld toekrijgt op studeren, maar als dat even niet zo is, heb je inderdaad pech.
Maar iedereen kan studeren in Nederland, je kunt kiezen wat je wil studeren en je kunt stapelen….van vmbo tot universiteit als je wil.
Studeren kost aan collegegeld 2600 euro ongeveer per jaar (sommige studiejaren de helft)
Er zijn meerdere universiteiten en hbo’s in Nederland waardoor je vaak op maximaal een uurtje afstand wel iets te studeren valt. Op de uni hoef je vaak maar een dag of 3 aanwezig te zijn.

En toch zie ik mensen 1000 euro per maand lenen. Omdat ze graag op kamers willen en van het studentenleven willen genieten. Half jaartje naar het buitenland willen. En bestuursfuncties willen vervullen bij de vereniging etc…..
En vooral vinden dat ze recht hebben op alles wat ze willen….
Beetje verwend soms, “kan niet” staat niet in het woordenboek, alles moet maar kunnen.

Maar je kunt natuurlijk ook thuis blijven wonen, je studiekeuze aanpassen aan wat er op reisafstand te doen is, werken naast je studie. Hebben de ouders niet de mogelijkheid om je financieel te ondersteunen, krijg je nog steeds een aanvulling.

Een voorbeeld: jongen met ouders met inkomen onder minimum krijgt beurs en aanvulling en ontvangt ruim 600 euro per maand. Bij afstuderen is dit een gift.
Kan hij prima van studeren.
Maar niet op kamers en geen extreme luxe.

Ik ben het met iedereen eens dat als je uitgaat van bepaalde regels en die regels worden tijdens je studie veranderd waardoor je er flink op achteruit gaat, is dat heel banketstaaf. En dat is pech.

Ik ben 24, begonnen met studeren in 2020 en ik ben het helemaal met je eens! Ik val blijkbaar ook in die zogenaamde pechgeneratie. Om me heen enorm veel studenten met torenhoge schulden. Maar ze doen wel een bestuursjaar, een minor in het buitenland, een kamer in de stad terwijl ze met het OV nog geen uurtje onderweg zijn vanuit thuisthuis. Iedere week op het terras, uitgaan, en vooral aan verschillende studies beginnen om die vervolgens niet af te maken en dan weer opnieuw te beginnen. En dan 25 worden en vinden dat er dan ook maar eens een auto moet komen, want dat is toch wel handig. Wat verwacht je dan van het leven? Dat er ooit een studie of baan komt die aan alle kanten perfect is en waar je geen moeite voor hoeft te doen? Ze zeggen ook letterlijk dat duo hun reisje naar het buitenland had moeten betalen omdat het goed zou zijn voor hun ontwikkeling. Vast goed voor je ontwikkeling, moeten Nederlanders met z’n allen belastingcenten ophoesten voor jouw ontwikkeling op Bali?
Ik heb paarden, die kosten geld, maar ik woon dan ook nog thuis, geen dure kleding, niet te veel terrasjes en nooit op vakantie. Dat zijn keuzes. Ik ben volledig blind en nog een aantal beperkingen die ik hier niet hoef te delen, en onder beetje begeleiding vanuit de universiteit studeer ik keurig nominaal af. Dus waarom het bij sommige mensen allemaal zo lang moet duren en ze zoveel vertraging moeten oplopen? Geen idee! Ik denk dat je dan ook even bij jezelf moet nagaan of je wel op het juiste niveau aan het werk bent. Ik vind het ook jammer dat ik een paar 1000 basisbeurs ben misgelopen, maar die paar 1000 had ik geen huis van gekocht hoor. Maar goed, ik ben een paardenmeisje van het platteland, ik ben opgegroeid met schop onder je reet en als iets niet lukt in oplossingen denken. Plus een aantal keer voor ontwikkelingswerk in Afrika geweest, dus ook meegemaakt hoe het anders kan, helpt vast ook mee.
Oh dit was trouwens een algemeen berichtje over de pech generatie, absoluut niet voor jou hoor TS! Jij doet het volgens mij hartstikke goed!

Ik vind dit ook weer generaliserend. Er zullen vast studenten met deze houding zijn maar ik had ze persoonlijk niet om me heen en ik woonde noodgedwongen op mezelf. Adviseerde medestudenten dan ook om thuis te blijven wonen zo lang ze het daar gewoon fijn hadden. Stabiele basis. Zou willen dat ik die had gehad. Ik heb wél uit nood maximaal geleend en een jaar studievertraging opgelopen omdat mijn moeder ongeneeslijk ziek werd en ik haar mantelzorger was.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 12:14

Ik heb gestudeerd in die periode. Ik heb gelukkig de lening van mijn vader cadeau gekregen en terwijl ik voltijds studeerde nog betaalde mijn vriend de huur. Dus ik zit nu met 29 jaar met een goede 40-uren baan in ons eerste huis. Maar ik heb wel anderhalf jaar gezocht naar een baan met nog enigszins touch met mijn masterstudie biologie. Tijdens het zoeken was ik invalkracht bij schoonmaak dus verdient zeg maar net mijn eigen boodschappen. En niks gevonden, want iedereen zoekt junior ecologen met 5 jaar werkervaring. Oftewel ik doe nu totaal wat anders. Ik werk nu bij Alliander als asset registratie medewerker, dus ik teken netten in in hun systeem. Ik vind zelf dat ik door de vele steun niks te klagen heb gehad. Ik heb wel geld terug gehad van Duo voor mijn master en dan bedrag was mooi vergelijkbaar met mijn schuld van het 4de jaar bachelor (extra basisbeurs zonder dat ik er recht op had).

Ik heb niet alles gelezen. Maar ik heb dus mazzel met de financiële steun van mijn omgeving. En als mijn ouders nu eens in zwaar weer terecht komen, dan kan ik nu kosten voor hun gaan dragen wegens mijn goede inkomen. Ik heb dik respect voor mensen die naast hun studie ook nog kunnen werken, want ik heb zelf al permanente stress gerelateerde klachten gekregen door mijn studie zonder dat.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 12:34

Overigens, de huidige generatie 25-35 jarigen heeft het wel degelijk economisch zwaarder dan voorgaande generaties op die leeftijd:

https://archive.ph/wYCO9

Ook typerend trouwens dat deze generatie gemiddeld meer werkt dan deze generatie 20 jaar terug. Zo lui zijn we dus niet.

En ik mag het vast niet zeggen, maar ik zou willen nog "maar" 742eu huur te betalen (tenzij dit PP is en niet per huishouden, dan komt het wel overeen). We betalen bijna het dubbele en dat is inmiddels al goedkoop want er gaan hier in de buurt ook genoeg appartementen van bijv 50m2 (de helft van wat wij hebben) weg voor 2500eu huur per maand. Tussen de 2-3K huur per maand is hier in de buurt niet heel gek meer, en dan betreft het vaker niet dan wel een rijtjeshuis. En dan wonen we niet eens in de randstad.

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 12:54

Ik heb niet alles gelezen, het gezever over hoe zielig de pechgeneratie is hoeft van mij niet.

Zelf val ik ook onder de pechgeneratie. Ja dat is taai, maar echt pech vind ik het niet. Tja een studieschuld van 12k, gestopt met studeren uiteindelijk midden in corona tijd. Dan heb je die schuld pas echt voor saus staan kan ik je zeggen :’)
Hoe ik er nu voor sta?
24 jaar, eigen huurwoning, 4 eigen paarden en full time baan. Absoluut niet de richting die ik gestudeerd heb, ook niet waar ik mijn diploma’s op gehaald heb. Wel iets waar ik gelukkig van word.
Ik knijp in mijn handjes en tegelijkertijd mijn billen samen. Want ja het is soms ontzettend krap een maandje en nee het sparen lukt niet bepaald. Maar ik kom rond en ben gezond + gelukkig. Meer heb ik niet nodig :)

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 12:56

Ik zat in het jaar net voor deze nieuwe regels. Ons jaar had 'de pech' eigenlijk niet meer voor een tussenjaar te kunnen kiezen omdat dat financieel heel dom zou zijn. Veel van mijn jaar die echt niet wisten wat ze moesten doen, durfden geen tussenjaar te nemen en zijn maar een studie gaan doen waar het grootste deel ook weer mee gestopt is. Ook totaal niet handig. Daarbij was het ook weer niet onwijs veel geld wat je kreeg. Veel van mijn studiegenoten moesten nog steeds bij lenen wanneer hun ouders de studie niet konden bekostigen, want het studiegeld en de aanschaf van studiemateriaal zoals boeken of een laptop waren vele malen hoger dan DUO op de rekening gooide.

Zeker voor thuiswonende studenten was het verschil eigenlijk vrij weinig per maand. Het verschil was natuurlijk wat groter bij uitwonende studenten. Maar de meesten die ik heb zien lenen in de jaren na mij waren de studenten die het overgrote deel niet gebruikte om de studie en hun studentenhuis te bekostigen, maar vooral ook om de hele week te stappen, naar festivals te gaan, een (vlieg)vakantie hier en daar, een mooie dure kamer te kunnen betalen of zelfs een paard van te kopen en te onderhouden. Heb het allemaal voorbij zien komen. Soms zelfs zonder bijbaantje (wat per studie afhankelijk is natuurlijk of dat passend is of niet). En echt, er zijn zeker veel studenten die dat niet deden, maar die gigantische schulden komen er niet vanzelf en zeker wanneer ze gemaakt zijn vanwege lol en plezier vind ik het zeker geen 'pech'. Dan denk ik eerder aan wat voor geweldige kans je dan had om zo goedkoop zoveel te lenen om dat allemaal te kunnen doen. Maar vervolgens dan jarenlang niks aflossen (want 0 rente) en uiteindelijk boos doen over een hogere rente na een paar jaar vind ik niet gepast.

En TS, ik zeg dit niet omdat jij dit hebt gedaan, integendeel. Volgens mij heb je het super voor elkaar! Mag je echt trots op zijn. En je mag ook best balen dat je minder tegemoetkoming had dan een ander. Maar het leven is wat dat betreft zo wisselvallig. Uiteindelijk vallen de verschillen op papier voor de meesten echt heel erg mee omdat de basisbeurs niet zo enorm hoog was al.

Ik deelde het bovenstaande eigenlijk vooral om te laten zien hoe ik gezien heb als laatste student met de basisbeurs toen, hoe de leerjaren na mij om gingen met de leningen en dat was soms echt schokkend. Ik vind dit deels ook echt de schuld van ouders dat ze hier niet betere voorlichting over gegeven hebben aan hun kinderen. Toen de basisbeurs werd afgeschaft en er allerlei adviezen opdoken voor jongeren om fijn maximaal te lenen tegen 0 procent rente hadden de volwassenen zich hierop moeten focussen en begeleiding moeten bieden. Maar goed, dat is verleden tijd.

Dat er nu nog zoveel kwijtgescholden wordt is eigenlijk ook gewoon weer een mazzeltje. Tuurlijk niet voor iedereen, zeker niet voor de harde werkers die iedere euro omdraaien en keihard geknokt hebben om met lening een studie te bekostigen. Maar voor al die studenten die lang leve de lol hebben gedaan en nu nog maar een fractie hoeven afbetalen is dat natuurlijk wel heel coulant. En zo denk ik dat je zelfs in de pechgeneratie mensen hebt zitten die enorme mazzel hebben en mensen die wel pech hebben.

Ik denk dat het moraal van het verhaal is dat je goed mag kijken wat je zelf allemaal bereikt hebt, kunt nagaan waarom de meningen en resultaten van anderen zo belangrijk voor je zijn en hoe je dat los kunt laten zodat je kunt genieten van wat er allemaal gelukt is en wat je hebt momenteel. Want dat klinkt echt heel goed hoor! Volgens mij loop je werkelijk op niemand achter en sowieso leidt iedereen het leven op zijn eigen manier. Gaat vast goedkomen!

Hopelijk heb je wat aan deze lange post. :+

Nynkex01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 12:59

[quote=xPabloBokt"]
Nynkex01 schreef:
BoktVerlaten schreef:
Ik weet dat ik oud ben maar geloof me, iedere generatie heeft haar eigen uitdagingen. Van woningnood tot oorlogen, financiele crissis, woningnood….
Er zijn generaties geweest waar alleen de rijkden konden studeren, er zijn tijden geweest waar vrouwen niet mochten studeren, er is een rijke tijd geweest dat er een riante beurs was voor studenten, er is nu een tijd dat de beurs weer wat minder royaal is.
Het is heel mooi als de matschappij zo rijk is dat je geld toekrijgt op studeren, maar als dat even niet zo is, heb je inderdaad pech.
Maar iedereen kan studeren in Nederland, je kunt kiezen wat je wil studeren en je kunt stapelen….van vmbo tot universiteit als je wil.
Studeren kost aan collegegeld 2600 euro ongeveer per jaar (sommige studiejaren de helft)
Er zijn meerdere universiteiten en hbo’s in Nederland waardoor je vaak op maximaal een uurtje afstand wel iets te studeren valt. Op de uni hoef je vaak maar een dag of 3 aanwezig te zijn.

En toch zie ik mensen 1000 euro per maand lenen. Omdat ze graag op kamers willen en van het studentenleven willen genieten. Half jaartje naar het buitenland willen. En bestuursfuncties willen vervullen bij de vereniging etc…..
En vooral vinden dat ze recht hebben op alles wat ze willen….
Beetje verwend soms, “kan niet” staat niet in het woordenboek, alles moet maar kunnen.

Maar je kunt natuurlijk ook thuis blijven wonen, je studiekeuze aanpassen aan wat er op reisafstand te doen is, werken naast je studie. Hebben de ouders niet de mogelijkheid om je financieel te ondersteunen, krijg je nog steeds een aanvulling.

Een voorbeeld: jongen met ouders met inkomen onder minimum krijgt beurs en aanvulling en ontvangt ruim 600 euro per maand. Bij afstuderen is dit een gift.
Kan hij prima van studeren.
Maar niet op kamers en geen extreme luxe.

Ik ben het met iedereen eens dat als je uitgaat van bepaalde regels en die regels worden tijdens je studie veranderd waardoor je er flink op achteruit gaat, is dat heel banketstaaf. En dat is pech.

Ik ben 24, begonnen met studeren in 2020 en ik ben het helemaal met je eens! Ik val blijkbaar ook in die zogenaamde pechgeneratie. Om me heen enorm veel studenten met torenhoge schulden. Maar ze doen wel een bestuursjaar, een minor in het buitenland, een kamer in de stad terwijl ze met het OV nog geen uurtje onderweg zijn vanuit thuisthuis. Iedere week op het terras, uitgaan, en vooral aan verschillende studies beginnen om die vervolgens niet af te maken en dan weer opnieuw te beginnen. En dan 25 worden en vinden dat er dan ook maar eens een auto moet komen, want dat is toch wel handig. Wat verwacht je dan van het leven? Dat er ooit een studie of baan komt die aan alle kanten perfect is en waar je geen moeite voor hoeft te doen? Ze zeggen ook letterlijk dat duo hun reisje naar het buitenland had moeten betalen omdat het goed zou zijn voor hun ontwikkeling. Vast goed voor je ontwikkeling, moeten Nederlanders met z’n allen belastingcenten ophoesten voor jouw ontwikkeling op Bali?
Ik heb paarden, die kosten geld, maar ik woon dan ook nog thuis, geen dure kleding, niet te veel terrasjes en nooit op vakantie. Dat zijn keuzes. Ik ben volledig blind en nog een aantal beperkingen die ik hier niet hoef te delen, en onder beetje begeleiding vanuit de universiteit studeer ik keurig nominaal af. Dus waarom het bij sommige mensen allemaal zo lang moet duren en ze zoveel vertraging moeten oplopen? Geen idee! Ik denk dat je dan ook even bij jezelf moet nagaan of je wel op het juiste niveau aan het werk bent. Ik vind het ook jammer dat ik een paar 1000 basisbeurs ben misgelopen, maar die paar 1000 had ik geen huis van gekocht hoor. Maar goed, ik ben een paardenmeisje van het platteland, ik ben opgegroeid met schop onder je reet en als iets niet lukt in oplossingen denken. Plus een aantal keer voor ontwikkelingswerk in Afrika geweest, dus ook meegemaakt hoe het anders kan, helpt vast ook mee.
Oh dit was trouwens een algemeen berichtje over de pech generatie, absoluut niet voor jou hoor TS! Jij doet het volgens mij hartstikke goed!

Ik vind dit ook weer generaliserend. Er zullen vast studenten met deze houding zijn maar ik had ze persoonlijk niet om me heen en ik woonde noodgedwongen op mezelf. Adviseerde medestudenten dan ook om thuis te blijven wonen zo lang ze het daar gewoon fijn hadden. Stabiele basis. Zou willen dat ik die had gehad. Ik heb wél uit nood maximaal geleend en een jaar studievertraging opgelopen omdat mijn moeder ongeneeslijk ziek werd en ik haar mantelzorger was.[/quote]

Los van hoe verdrietig dit is voor jou, zijn er voor dit soort situaties ook voorzieningen. Wanneer je mantelzorger bent, kan je bijvoorbeeld een jaar langer recht krijgen op alle vormen van studiefinanciering, dus zowel aanvullend, OV en recht om te lenen. Met een beperking kan je bovendien een tegemoetkoming krijgen van de gemeente van rond € 350 per maand wanneer het je niet lukt om te werken, en mocht je aan dat jaar extra studiefinanciering dat je eventueel van duo kunt krijgen niet genoeg hebben, dan hebben hogescholen en universiteiten vaak ook nog potjes waar je soms een deel van je collegegeld terug kan krijgen wanneer je door omstandigheden vertraging oploopt. Dit is eigenlijk gewoon ontzettend luxe. Doet niks af aan hoe verdrietig de situatie voor jou is. Dit zijn wel uitzonderingen, dat is niet waar ik op doelde.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 13:03

@ black

ik las hogere bedragen als die jij nu zegt. Stuk hoger.
Klopt dat niet dan?
edit:
https://www.voxweb.nl/nieuws/pechgenera ... er-student

@Belleboef
Het gemiddelde salaris van een vrachtwagenchauffeur is €2.895 bruto.
Dat is onder modaal.
Dat kun je beter maken door bijvoorbeeld internationaal te werken of overuren maken.
Maar dan ben je geen eerlijk vergelijk aan het doen met ander werk dat kantoortijden aanhoud.

En zie eens rijden hoeveel er dat zijn.... wat een pech generatie :P

Betreft rijbewijzen E zit er heel lang niet meer bij.
Ik heb het nu 30 jaar en toen zat het er al niet bij.

Maar inderdaad, vooral voor wie net in die overgangsregels zat is dat pech.

BoktVerlaten schreef:
Iedereen heeft wel ergens pech mee. Regels en omstandigheden veranderen continu. Ook in mijn leven en ook in dat van de buurman. Ja, pech….. maar meestal heb je op het ene vlak pech ten opzichten van de oude situatie of in vergelijking met anderen, maar op het andere vlak geluk.
Niemand klaagt over geluk, alleen over pech.
That’s life, grow up.

Dit :j

En dat er studenten zijn die dan pech hebben wat dat betreft, waar :j
Maar is geen generatie, een generatie is meer dan een student.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 13:15

DuoPenotti schreef:

Ja bedoel maar. Zo heeft iedereen wel eens pech of loopt wat mis.
E rijbewijs, volgens mij zat er eerder ook nog wel vrachtwagen oid bij. Toen scooter er af. Nu trekker er af.
Zeg niet dat het niet goed is hoor, maar bedoel dat met zoiets er al pech is.

De jubelton. Studeren. De huizenprijzen. Rijbewijs. Er kan vast nog wel wt meer bij in het lijstje.

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 13:20

Hier na m'n hbo studie begonnen met fulltime werken, maar wel onderaan begonnen. Via werkgever certificeringen gaan halen, toen salaris niet snel genoeg omhoog ging (en werk niet leuk was - onder mijn niveau) aantal keer van werkgever geswitcht om uiteindelijk na paar jaar toch te komen waar ik wilde komen....

Dus ik ben ook niet begonnen met werken op hbo niveau, halfjaar op mbo niveau gewerkt en toen wel opgewerkt. Toen ik vervolgens nog niet kreeg waar ik voor opgeleid was (detachering), geswitcht van bedrijf. Daar ging salaris in corona tijd heel erg omlaag, weinig vooruitzicht, maar kon wel certificeringen halen. Vervolgens nog eens geswitcht. Al die jaren er naast structureel certificeringen gehaald... Daar sinds vorig jaar mee gestopt, was het wel zat na 3 jaar mbo + 4 jaar hbo + 4 jaar daarna nog avonden studeren.

Tegenwoordig andere dingen belangrijk in het leven: paard, kinderwens. Dus geen studie meer ,wel dagjes opleiding/cursus. Maar geen maanden meer avond in / avond uit in de boeken.

Tja als je het over pech-generatie hebt, ik zat nog in de goede studenten-ov tijd en studie-kwijtschelding tijd.
Maar huis kopen: had ik niet gekund zonder mijn ouders. Rijbewijs heb ik pas gehaald op mijn 26e, had naast mijn studie geen budget daarvoor. Dus pech... tja.. godzijdank geen 10k studieschuld of meer, maar ik heb wel altijd gewerkt - voor zo ver mogelijk - naast mijn studie. Was wel uitwonend. Maar kreeg bijdrage van mijn ouders. Dat heeft er toe geleid dat ik geen studieschuld heb.
Laatst bijgewerkt door Miss_Mii21 op 25-08-25 13:22, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 13:20

Cioccolato schreef:
DuoPenotti schreef:

Ja bedoel maar. Zo heeft iedereen wel eens pech of loopt wat mis.
E rijbewijs, volgens mij zat er eerder ook nog wel vrachtwagen oid bij. Toen scooter er af. Nu trekker er af.
Zeg niet dat het niet goed is hoor, maar bedoel dat met zoiets er al pech is.

De jubelton. Studeren. De huizenprijzen. Rijbewijs. Er kan vast nog wel wt meer bij in het lijstje.

Dat is zo.
Elke generatie kent zijn pechvogels.
En uiteraard als het je zelf treft voel je dat.

Ons huis is in '63 voor 25.000 gulden gebouwd.
De nieuwe kozijnen die we hebben geplaatst koste dat ook in euro's :P

En dan ben ik weer zo gelukkig dat we nog wat hebben kunnen kopen en benijd niet de huidige generatie daarin.

Maar wie weet wat die over 40 jaar weer zeggen tegen dan de jeugd.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 13:24

Kwartje van Kok moeten we ook nog steeds terugkrijgen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 13:26

SusanH schreef:

krijgen we daar ook rente van terug?

;) }>

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 13:41

SusanH schreef:

Hahahahaha……tja over pech gesproken.

Fitzroy

Re: Aan de pechgeneratie, hoe ga jij ermee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 14:07

Ik moet ook 11 jaar langer doorwerken dan mijn vader. Over pech gesproken :+

Toch snap ik TS wel. Vooral de huizenmarkt is een drama.
Je bent goed bezig! Je komt er wel. En zoals al gezegd: een koopwoning is ook niet alles. Het geld zit in je stenen waar je in moet wonen.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 14:13

xPabloBokt schreef:
Hutcherson schreef:
Ik begrijp de pech ook niet zo. Ik was in 2016 klaar met mn opleiding, waar mijn moeder lang voor gespaard heeft om dat voor mij mogelijk te maken. Ik heb altijd gewerkt naast mn studie voor alles waar ik extra geld voor nodig had (zorgverzekering, telefoon, auto, etc) hier veel geleerd, waar ik nog altijd van profiteer. In 2021 gestart met post-hbo die ik helemaal tot de laatste cent zelf heb betaald vanuit mijn werk als professional. Kon gelukkig in delen dus dat was goed te overzien.
Dat was een weekend opleiding, 4 jaar lang.
In 2016 ook gaan samenwonen in een huurwoning. Hier hebben we 7 jaar gewoont en door onze randdebiel buurman hebben we onze zoektocht naar een eigen woning versnelden. Binnen 3 maanden kochten wij een woning, echter heeeeel ver van ons huurhuis. Want daar was een huis nog betaalbaar. Inmiddels een aantal verbouwingen verder en tienduizenden euros lichter.
Een eigen woning is heerlijk, maar kost je heel erg veel geld. Naast de rente die skyhigh is, je gaat er toch in investeren om het naar je smaak te maken. Zeker een wat oudere woning.
In september starten we samen aan een nieuwe opleiding van 2,5 jaar. Ook weer zelf bekostigd.

Ik zie het als investering in jezelf, in je ontwikkeling en kennis.

Ik voel de behoefte om hierop te reageren als "lid van de pechgeneratie". Fijn als je ouders je kunnen steunen - maar hoop dat je je er bewust van bent dat niet alle studenten die luxe hebben. Mijn vader is uit beeld en mijn moeder zat ten tijde van mijn studie in de bijstand (is inmiddels overleden). Ik ben noodgedwongen op mijn 19e uit huis gegaan omdat de situatie daar onhoudbaar was. Begonnen op een bijstandsuitkering, daarna op mijn minimumloontje van de McDonald's, daarna BBL koksopleiding en uiteindelijk op de studie HRM beland die mij 35k studieschuld heeft opgeleverd. Ja het is een investering in mezelf, maar ik kan nu pas sparen. Ik ben een jaar geleden begonnen bij mijn eerste baan en heb nu een bescheiden potje, maar ik heb dus van mijn 19e tot nu niet kunnen sparen. Nee, ik heb ook niet op een houtje hoeven bijten en doe her en der leuke dingen, maar ik vind dat je ook nog wel mag leven van je geld i.p.v. het alleen maar op te potten.

Ik val ook niet zo zeer over die 35k schuld - ik wist dat ik die aanging met mijn studie en was bereid dat offer te maken voor een betere toekomst. Waar ik echter wél over val is ineens die 2,56% rente, dat het toch wel meetelt met je hypotheek en dat het inkomen van je partner meegeteld wordt in je aflossingsdraagkracht. In de tijd dat het SF35 stelsel werd ingevoerd werd de studielening nog net niet verkocht, met diezelfde 0% rente en dat het niet mee zou tellen voor je hypotheek, aan grotendeels 17-18 jarigen die met een druk op de knop, zonder toestemming van ouders of voogd, gewoon zo een schuld aan konden gaan. Later worden dan ineens die voorwaarden gewijzigd en staat DUO met zijn handjes in de lucht met "het stond in de voorwaarden".

Ik vind dat je dan als overheid je verantwoordelijkheid niet pakt jegens jongeren, pubers, jongvolwassenen die vaak volgens de wet nog niet eens financieel eindverantwoordelijk zijn voor zichzelf en ze gewoon ronduit financieel naait door die voorwaarden ineens eenzijdig te wijzigen. Dát is wat ik niet vind kunnen aan dit alles. Die schuld is voor mij niet de hoofdmoot van het probleem - dat is de rente, het meewegen in de hypotheek (wat met de huidige oververhitte huizenmarkt écht een probleem is, maar ondertussen mag ik wel tegen een exorbitant bedrag een woning huren zonder problemen) en het meetellen van het inkomen van mijn partner. Ik zou financiëel gezien nog beter alleen kunnen blijven, dan hoefde ik maar 4k terug te betalen van die schuld en werd de rest kwijtgescholden. Nu kan ik alles inclusief 19k rente terugbetalen, terwijl mijn eigen inkomen er niet door verandert.

/EndRant, maar dit is waar voor mij de schoen wringt. Niet de schuld ansich, maar de leugens en het gekonkel van de regering eromheen.

Mijn situatie was grofweg hetzelfde als de jouwe. Er waren namelijk geen ouderS die mijn studie konden betalen. Het was mijn moeder, die ook leefde van de bijstand (en wat extra). Mijn hypotheekrente is 4,33% dus ik deel die visie die je oppert.
En ja het kost allemaal veel geld maar bekijk het 'positief'. Het wordt wss nog veel erger en dan stijgt je woningwaarde. Wij hebben ook niet beiden riante inkomens, alleen ik (en ik ben dankbaar!).

Dus vaak moet je denk ik ook gewoon geluk hebben maar vind niet dat je pech hebt als je hebt kunnen studeren en nu studieschuld hebt. Ja is helemaal sh*t , maar goed altijd beter dan sparen voor de belastingdienst nadat je je spaargeld hebt uitgegeven aan de aankoop van n huis.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 14:26

DuoPenotti schreef:
@ black

ik las hogere bedragen als die jij nu zegt. Stuk hoger.
Klopt dat niet dan?
edit:
https://www.voxweb.nl/nieuws/pechgenera ... er-student

Ik heb idd echt geen idee hoe ze bij dat hoge bedrag komen want dat is iig niet de realiteit.
Die 1640 klopt wel. Ik dacht dat masters niet of voor maar max 1 jaar meetelden, maar heb zelf alleen een bachelor dus heb me daar verder niet mee bezig gehouden. En voor een deel van de pechgeneratie kwam daar idd wel nog 2100eu bij voor die studievoucher, maar dat geldt ook lang niet voor iedereen die in die periode gestudeerd heeft. Dat zijn de enige 2 bedragen die tot nu toe uitgekeerd zijn en bij mijn weten komt daar niks meer bovenop.
Tenzij de overheid toch ineens nog wat anders bedenkt, maar dat is mij iig niet bekend.

@hierboven ergens
Als je in 2014 begonnen bent met een studie, nog onder het oude stelsel, had je normaliter gewoon een tussenjaar kunnen nemen of van opleiding kunnen switchen. Dat tussenjaar had je dan alleen wel in je HBO/WO tijd moeten doen, en niet tussen de middelbare en hogeschool. Het ging namelijk om het moment waarop je voor het eerst stufi had ontvangen op HBO/WO niveau dat uitmaakte onder welk stelsel je zou vallen. MBO telde dan weer niet mee (dat was hier bijv. het geval) waardoor ik op het MBO wel een basisbeurs gehad heb, maar dit voor het HBO niet meetelde en daar dus onder het leenstelsel viel :z
Mijn vriend heeft uiteindelijk net geen 10 jaar over zijn opleiding gedaan (thank god). Is 2x van opleiding geswitched en heeft ergens tussendoor nog een paar jaar fulltime gewerkt. Maar hij heeft tijdens zijn laatste opleiding (tussen 2018 en 2024) gewoon nog meerdere jaren basisbeurs ontvangen. Hij moet echter wel in 15 jaar terugbetalen, waar ik 35 jaar de tijd heb.
Daarbij kan je niet "jaren niks terugbetalen". Geloof dat de eerste 2 jaar aflossingsvrij is en je dat nog voor maximaal 1 of 2 jaar kan pauzeren. Maar het is niet alsof je maar eindeloos niks kunt betalen. Bij pauzeren schuift het ook gewoon die 1 of 2 jaar op, dus het is dan ook niet zo dat je 1 of 2 jaar minder betaald. Je bent gewoon 1 of 2 jaar later klaar met terugbetalen. Waarbij DUO dan overigens wel extra rente vangt natuurlijk.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 14:36

Neem aan dat dit een reactie was op mijn bericht. Nee ik begrijp dat je niet eindeloos niks kan betalen. Maar zo werd het natuurlijk wel een beetje de media ingebracht met tips om maximaal te lenen want het was toch 0 procent rente. Dat die rente later omhoog zou gaan was natuurlijk onvermijdelijk, alleen dat stond niet op de voorgrond bij veel studenten.

En inderdaad je kon wel nog switchen van studie, maar de lengte van je beurs werd niet langer. Dus door te moeten switchen ben je langer bezig en had je natuurlijk weer meer kosten. Met dat tussenjaar bedoelde ik dat wij geen tussenjaar meer konden nemen tussen de middelbare en de studie omdat we dan geen recht meer hadden op de basisbeurs. Dat was een soort laatste 'mazzetje' dat we dat nog net konden meepikken, maar voor veel mensen uit mijn afstudeerjaar was het dus ook een blok aan het been om te moeten kiezen voor een opleiding die dus in veel gevallen echt niet passend was. Dan is een jaar een bijbaan en nadenken over wat je wil helemaal geen gekke keuze. Ik weet ook wel dat veel ouders extra aandrongen om daarom écht meteen een studie te gaan doen. Op zich goed, maar het was ook wel weer een last die het met zich mee bracht. Had het zelf ook. Ik wist écht niet wat ik wilde doen. Had mijn zinnen al jaren gezet op fotografie en had de school al uitgezocht, maar die open dag was helemaal niks. Van geen enkele school trouwens. Heb bij zoveel gekeken en viel uiteindelijk bij toeval in een studie die ik echt geweldig vond, maar veel anderen hadden minder geluk daarmee.

Goed is ook weer een hele andere casus hoor dan TS schetst, maar het laat misschien wel weer zien dat alles voor en nadelen kan hebben.

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 14:40

Je kunt je maandbedrag wel lager laten zetten meen ik en het wordt geïndexeerd op basis van je inkomen.

Ik heb een schuld van +/- 15k en ik zou mijn schuld zo af kunnen betalen mocht ik hiervoor kiezen, maar toen mijn man en ik ons huis gingen kopen, gaf onze financieel adviseur aan om dit zeker niet te doen. Staat het een hypotheek niet in de weg? Laten staan en bouw op een andere manier je vermogen op.
Kan me wel voorstellen dat alleenstaande (met studieschuld) of waarvan jij en je partner allebei een schuld hebben, het je wel in de weg kan staan om de huizenmarkt op te komen.

Veel studenten die na 2015 zijn begonnen aan het hoger onderwijs hebben waarschijnlijk op actie gevoerd (ik ook) en hebben geprotesteerd in Den Haag. Hier werden de beloftes gedaan dat het absoluut niet nadelig zou zijn, blabla. Dat dit achteraf dus wel zo is, is gewoon weer een loze belofte geweest van een politica die nu niet eens meer actief is en nota bene haar beurs vult in het onderwijs.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 15:01

Celibi, je hebt idd wel gelijk mbt dat je dan een deel van je schooltijd geen basisbeurs meer zou ontvangen als je idd toch besloot te switchen. En wrs minstens een jaar extra schoolgeld moeten betalen. Dus dat was dan idd een afweging om te maken.

Niniane schreef:
Je kunt je maandbedrag wel lager laten zetten meen ik en het wordt geïndexeerd op basis van je inkomen.

Ik heb een schuld van +/- 15k en ik zou mijn schuld zo af kunnen betalen mocht ik hiervoor kiezen, maar toen mijn man en ik ons huis gingen kopen, gaf onze financieel adviseur aan om dit zeker niet te doen. Staat het een hypotheek niet in de weg? Laten staan en bouw op een andere manier je vermogen op.
Kan me wel voorstellen dat alleenstaande (met studieschuld) of waarvan jij en je partner allebei een schuld hebben, het je wel in de weg kan staan om de huizenmarkt op te komen.

Veel studenten die na 2015 zijn begonnen aan het hoger onderwijs hebben waarschijnlijk op actie gevoerd (ik ook) en hebben geprotesteerd in Den Haag. Hier werden de beloftes gedaan dat het absoluut niet nadelig zou zijn, blabla. Dat dit achteraf dus wel zo is, is gewoon weer een loze belofte geweest van een politica die nu niet eens meer actief is en nota bene haar beurs vult in het onderwijs.

Zover ik weet kan je je maandbedrag niet (of alleen tijdelijk?, gelijk aan die pauze die je kan instellen?) verder omlaag zetten dan wat DUO voor je geïndexeerd heeft. Tenzij je misschien kan aantonen dat je inkomen gedaald is en ze een nieuwe berekening maken? Maar hoe dat precies zit durf ik ook niet te zeggen. Kon mijn maandbedrag iig alleen naar boven bijstellen. Zou m nu wel weer terug kunnen zetten maar zover ik weet niet onder wat er geïndexeerd is. En anders dus die pauze-knop.

Er loopt ook een topic op Bokt "versneld aflossen studieschuld" oid. Volgens mij zijn daar ook legio verhalen te vinden van mensen die als scholier, door mensen (volwassenen!) die op scholen uitleg kwamen geven over het leenstelsel juist aangespoord zijn tot voluit lenen bij DUO. Want idd, die valse beloftes.
Ik heb minder schuld dan jij maar er wel voor gekozen op mijn spaarrekening extra te sparen voor DUO. Ik had de mazzel af te studeren in het laatste jaar met de 0% rente dus dat staat nog tot eind volgend jaar vast. Beetje afhankelijk van wat de rente daarna gaat doen wil ik wel zoveel mogelijk aflossen. De schuld van mn vriend drukt hier helaas het meeste op een hypotheek (heel vervelend ook dat ze naar het startbedrag kijken ipv wat er nog open staat) dus voorlopig kunnen we toch nog geen kant op. En ergens wil ik gewoon schuldenvrij zijn want vind het "verschrikkelijk" dat er nog wat open staat :')

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 15:05

Ik heb het zelf nooit lager ingesteld dan de indexatie. Het is mij alleen ooit als tip verteld door iemand die DUO liever geen cent extra terug betaald. :+
Mocht je vriend al veel afgelost hebben, kun je dit ook volgens mij ook opnieuw laten wegen. Maar of je daarvoor eerst in 1x een groot bedrag moet aflossen als vereiste, weet ik zo even niet meer.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 15:21

Nee hij zit nog in de aanloopfase. Maar heeft wel 2 rentepercentages lopen, waaronder die 2,95% op het grootste bedrag dat open staat ;(
Hij zegt dat ie wel handmatig aflost maar op dit moment doe ik even een "kop in het zand" en bemoei ik me er niet teveel mee :') Ik weet hoe hoog het bedrag is en grofweg wat er elke maand nog bovenop komt en dat vind ik al erg genoeg :')

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 15:25

Ik heb dus 35k schuld en daar komt 19k rente overheen. Het is gewoon bizar, heb gewoon net zo veel over als voor de kwijtschelding van mijn prestatiebeurs..

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 15:39

Poeh, wat een rentebedrag |( Kan je dat ergens terugvinden of heb je dat ergens berekend? Zo leuk dat de rente dan "maar" 2% (oid) is, maar eind van de rit betaal je gewoon 1,5x zoveel terug ;(
Jij zit onder SF35 toch? De schuld van mijn vriend is hoger maar die valt onder SF15. Heb eerder al eens berekend op de site van DUO dat zijn maandbedrag wrs richting de 400eu gaat lopen. Hou mn hart vast voor wat er nog aan rente bovenop zijn schuld komt. Dat is hopelijk het enige "voordeel" van een kortere looptijd ;(

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 15:43

oke, ik ben dus niet van de pech-generatie denk ik....
maar heb wél heel veel pech gehad , telt dat dan ook HAHAHAHA

Ik heb geen diploma, maar werk wel al 30 jaar bij hetzelfde bedrijf en met niks begonnen....
ik ben 2x bij iemand gaan wonen waarmee ik een relatie had en 2x op straat gezet met mijn koffertje kleding. En weer terug naar papa en mama.
Ik heb na jááaren een huurflatje gekregen, klein kippenhok maar kreeg ook géén toeslagen.
Oh ja, al die tijd vanaf 1995 ook nog een paard gehad.

Ik heb altijd gewoon ervoor gevochten. Kon nooit met vakantie. Kreeg afdankertjes van iedereen.
Maar dat maakte me niks uit.

Dankzij mijn laatste (ex)vriend,nummer 3 waar ik mee ging samen wonen., kon ik een lening aflossen, daardoor een hypotheek krijgen en een piepklein flatje kopen......paard is inmiddels dood.

Dusss.. pas op mijn 41e (!) kreeg in eigen huisje, en pas sinds Chico dood is ( 3 jaar geleden) heb ik een spaarrekening....

Dus het valt allemaal wel mee hoor TS.....
Jij hebt alles goed voor elkaar !!!! alles komt goed, vroeg of laat....

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 15:51

Blacky94 schreef:
Poeh, wat een rentebedrag |( Kan je dat ergens terugvinden of heb je dat ergens berekend? Zo leuk dat de rente dan "maar" 2% (oid) is, maar eind van de rit betaal je gewoon 1,5x zoveel terug ;(
Jij zit onder SF35 toch? De schuld van mijn vriend is hoger maar die valt onder SF15. Heb eerder al eens berekend op de site van DUO dat zijn maandbedrag wrs richting de 400eu gaat lopen. Hou mn hart vast voor wat er nog aan rente bovenop zijn schuld komt. Dat is hopelijk het enige "voordeel" van een kortere looptijd ;(

Dat krijg je te zien als je via de DUO rekentool je terugbetaling berekent. -O-

Ik val inderdaad onder SF35.