Nynkex01 schreef:BoktVerlaten schreef:Ik weet dat ik oud ben maar geloof me, iedere generatie heeft haar eigen uitdagingen. Van woningnood tot oorlogen, financiele crissis, woningnood….
Er zijn generaties geweest waar alleen de rijkden konden studeren, er zijn tijden geweest waar vrouwen niet mochten studeren, er is een rijke tijd geweest dat er een riante beurs was voor studenten, er is nu een tijd dat de beurs weer wat minder royaal is.
Het is heel mooi als de matschappij zo rijk is dat je geld toekrijgt op studeren, maar als dat even niet zo is, heb je inderdaad pech.
Maar iedereen kan studeren in Nederland, je kunt kiezen wat je wil studeren en je kunt stapelen….van vmbo tot universiteit als je wil.
Studeren kost aan collegegeld 2600 euro ongeveer per jaar (sommige studiejaren de helft)
Er zijn meerdere universiteiten en hbo’s in Nederland waardoor je vaak op maximaal een uurtje afstand wel iets te studeren valt. Op de uni hoef je vaak maar een dag of 3 aanwezig te zijn.
En toch zie ik mensen 1000 euro per maand lenen. Omdat ze graag op kamers willen en van het studentenleven willen genieten. Half jaartje naar het buitenland willen. En bestuursfuncties willen vervullen bij de vereniging etc…..
En vooral vinden dat ze recht hebben op alles wat ze willen….
Beetje verwend soms, “kan niet” staat niet in het woordenboek, alles moet maar kunnen.
Maar je kunt natuurlijk ook thuis blijven wonen, je studiekeuze aanpassen aan wat er op reisafstand te doen is, werken naast je studie. Hebben de ouders niet de mogelijkheid om je financieel te ondersteunen, krijg je nog steeds een aanvulling.
Een voorbeeld: jongen met ouders met inkomen onder minimum krijgt beurs en aanvulling en ontvangt ruim 600 euro per maand. Bij afstuderen is dit een gift.
Kan hij prima van studeren.
Maar niet op kamers en geen extreme luxe.
Ik ben het met iedereen eens dat als je uitgaat van bepaalde regels en die regels worden tijdens je studie veranderd waardoor je er flink op achteruit gaat, is dat heel banketstaaf. En dat is pech.
Ik ben 24, begonnen met studeren in 2020 en ik ben het helemaal met je eens! Ik val blijkbaar ook in die zogenaamde pechgeneratie. Om me heen enorm veel studenten met torenhoge schulden. Maar ze doen wel een bestuursjaar, een minor in het buitenland, een kamer in de stad terwijl ze met het OV nog geen uurtje onderweg zijn vanuit thuisthuis. Iedere week op het terras, uitgaan, en vooral aan verschillende studies beginnen om die vervolgens niet af te maken en dan weer opnieuw te beginnen. En dan 25 worden en vinden dat er dan ook maar eens een auto moet komen, want dat is toch wel handig. Wat verwacht je dan van het leven? Dat er ooit een studie of baan komt die aan alle kanten perfect is en waar je geen moeite voor hoeft te doen? Ze zeggen ook letterlijk dat duo hun reisje naar het buitenland had moeten betalen omdat het goed zou zijn voor hun ontwikkeling. Vast goed voor je ontwikkeling, moeten Nederlanders met z’n allen belastingcenten ophoesten voor jouw ontwikkeling op Bali?
Ik heb paarden, die kosten geld, maar ik woon dan ook nog thuis, geen dure kleding, niet te veel terrasjes en nooit op vakantie. Dat zijn keuzes. Ik ben volledig blind en nog een aantal beperkingen die ik hier niet hoef te delen, en onder beetje begeleiding vanuit de universiteit studeer ik keurig nominaal af. Dus waarom het bij sommige mensen allemaal zo lang moet duren en ze zoveel vertraging moeten oplopen? Geen idee! Ik denk dat je dan ook even bij jezelf moet nagaan of je wel op het juiste niveau aan het werk bent. Ik vind het ook jammer dat ik een paar 1000 basisbeurs ben misgelopen, maar die paar 1000 had ik geen huis van gekocht hoor. Maar goed, ik ben een paardenmeisje van het platteland, ik ben opgegroeid met schop onder je reet en als iets niet lukt in oplossingen denken. Plus een aantal keer voor ontwikkelingswerk in Afrika geweest, dus ook meegemaakt hoe het anders kan, helpt vast ook mee.
Oh dit was trouwens een algemeen berichtje over de pech generatie, absoluut niet voor jou hoor TS! Jij doet het volgens mij hartstikke goed!
Ik vind dit ook weer generaliserend. Er zullen vast studenten met deze houding zijn maar ik had ze persoonlijk niet om me heen en ik woonde noodgedwongen op mezelf. Adviseerde medestudenten dan ook om thuis te blijven wonen zo lang ze het daar gewoon fijn hadden. Stabiele basis. Zou willen dat ik die had gehad. Ik heb wél uit nood maximaal geleend en een jaar studievertraging opgelopen omdat mijn moeder ongeneeslijk ziek werd en ik haar mantelzorger was.