17 jarige Lisa vermoord

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Popstra

Re: 17 jarige Lisa vermoord

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:52

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:53

Ja die, maar dat is geen aanhouding in de moordzaak van Lisa, maar een andere zaak.

Laten we hier alleen info delen over de betreffende zaak, anders wordt het zo verwarrend.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:55

Nou me dunkt zeg, dit is de eerdere aanranding in die omgeving waarvoor deze aanhouding is gedaan!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:58

Het linken van een verdachte in 2 zaken lijkt me een taak voor de politie.
Niet voor willekeurige mensen.

Het zou natuurlijk kunnen dat het dezelfde persoon is. Maar het zou ook kunnen dat het om 2 daders gaat.
Iemand die eerder heeft aangerand, gaat over het algemeen niet zomaar over tot moord.
We weten overigens ook niet eens of de zaak van Lisa een zedenzaak is of alleen moord.

Ik vind dit nogal stemmingmakend persoonlijk. Er zijn in die omgeving wel meer aanrandingen geweest. Maar goed.
Laatst bijgewerkt door verootjoo op Vandaag, 09:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:59

8nnemiek schreef:
Mars schreef:
In mijn wijk is recent een azc geopend, incidenten rondom vrouwen die lastiggevallen worden door die lui stapelen zich op. Ik kom er langs als ik mn hond uit laat, nu het eerder donker wordt heb ik altijd één hand in mn jaszak met de sleutels tussen mijn vingers. Het is een naar idee dat je je moet voorbereiden op een aanranding in je eigen buurt. Helaas is het de realiteit waar steeds meer vrouwen mee moeten dealen.

Ik word altijd een beetje verdrietig door dit soort reacties. Op Facebook gaan ze nog veel verder, met 'het zal wel weer een..' en 'alles is de schuld van..'

We hebben hier vlakbij ons dorp een behoorlijk groot azc zitten, en natuurlijk zitten er rotte appels tussen, maar ook heel veel lieve en hardwerkende mensen en gezinnen. In de 15 jaar dat ik hier woon is er één keer een fiets gestolen in het dorp door iemand uit het azc.
Ook hier zitten rotte appels en onrustzaaiers, maar die zitten net zo goed tussen Nederlandse jongeren.

Het is natuurlijk naar dat je je minder veilig voelt door die paar rotte appels, of door horrorverhalen van racisten op Facebook, maar door al 'die lui' over één kam te scheren zorg je er alleen maar voor dat mensen zich onnodig nóg onveiliger gaan voelen.

Omdat ik het zélf zie en ervaar. Het azc zit in mijn straat. Mijn eigen buurvrouw is in haar gezicht gespuugt door 2 van die ** toen ze haar boodschappen uit laadde. De drugs dealers draaien constant het terrein op en af. In het aangelegen parkje (waar ik dus zélf loop) wordt ik na geroepen en dat is alleen omdat ik een hond bij me heb. Meiden zonder hond worden benaderd en lastig gevallen.
Dus ja ik voel me onveilig door ‘die lui’, dat jij er al 15 jaar geen last van hebt is fijn voor je. Dan hoef je een ander haar ervaring niet te bagatelliseren. Ik zie het namelijk zelf dagelijks met mijn 2 ogen gebeuren, heb geen facebook nodig om me onveiliger te voelen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:00

Ik vindt het heel erg triest wat er gebeurd is en hoop dat ze de dader snel vinden. Het is vreselijk om als vrouw/ meisje s"avonds/ s"nachts niet alleen over straat te kunnen. Ik werd vroeger met uitgaan altijd standaard thuis gebracht door jongens uit de vriendengroep. Dat deden ze bij ieder meisje, voor de veiligheid. Wat natuurlijk helemaal top is! Maar het is eigenlijk wel erg dat het zo moet vanwege de risico's.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:02

verootjoo schreef:
Het linken van een verdachte in 2 zaken lijkt me een taak voor de politie.
Niet voor willekeurige mensen.

Het zou natuurlijk kunnen dat het dezelfde persoon is. Maar het zou ook kunnen dat het om 2 daders gaat.
Iemand die eerder heeft aangerand, gaat over het algemeen niet zomaar over tot moord.

Ik vind dit nogal stemmingmakend persoonlijk. Er zijn in die omgeving wel meer aanrandingen geweest. Maar goed.

De politie is idd naar de link aan het kijken, dus dat men daar hier over begint is niet willekeurig.

Aangerand vind ik voor de andere zaak ook wel vriendelijk gebracht, terwijl er ernstig seksueel geweld is gebruikt.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:03

8nnemiek schreef:
Mars schreef:
In mijn wijk is recent een azc geopend, incidenten rondom vrouwen die lastiggevallen worden door die lui stapelen zich op. Ik kom er langs als ik mn hond uit laat, nu het eerder donker wordt heb ik altijd één hand in mn jaszak met de sleutels tussen mijn vingers. Het is een naar idee dat je je moet voorbereiden op een aanranding in je eigen buurt. Helaas is het de realiteit waar steeds meer vrouwen mee moeten dealen.

Ik word altijd een beetje verdrietig door dit soort reacties. Op Facebook gaan ze nog veel verder, met 'het zal wel weer een..' en 'alles is de schuld van..'

We hebben hier vlakbij ons dorp een behoorlijk groot azc zitten, en natuurlijk zitten er rotte appels tussen, maar ook heel veel lieve en hardwerkende mensen en gezinnen. In de 15 jaar dat ik hier woon is er één keer een fiets gestolen in het dorp door iemand uit het azc.
Ook hier zitten rotte appels en onrustzaaiers, maar die zitten net zo goed tussen Nederlandse jongeren.

Het is natuurlijk naar dat je je minder veilig voelt door die paar rotte appels, of door horrorverhalen van racisten op Facebook, maar door al 'die lui' over één kam te scheren zorg je er alleen maar voor dat mensen zich onnodig nóg onveiliger gaan voelen.

Ja natuurlijk zijn mensen niet blij.
Heb je niet de casus gevolgd waarbij een gruwelijke groepsverkrachting in het zuiden van NL door asielzoekers werd afgedaan door de rechters als: ' ze komen uit een andere cultuur en hebben gebrek aan begeleiding over de NL'se samenleveing gehad'. Als de rechter al snapt dat het aan een cultuurverschil ligt.

Je haalt stromen vol jonge alleenstaande mannen binnen waarvan velen in hun leven nog nooit iets hebben gehoord over vrouwenrechten en die vanuit hun cultuur ietsje anders denken.
Blij dat jij ze naast je wil hebben wonen, maar ik hoef dat niet persee en met mij vele anderen.

Kom nu eens niet meteen met al die zogenaamde wijsheid maar laat mensen hun (terechte) gevoel er eens zijn. Dit zit iedereen hoog en ja, in de nacht op straat wordt niet veel beter als er groepjes jonge mannen rondzwerven uit een cultuur waar de vrouw niet veel te zeggen heeft.

Als de link er wel blijkt te zijn, ben ik iig blij dat het monster van straat is.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:05

Aha, ik ken de andere zaak niet.

Maar in de zaak van Lisa weten we toch niet of het om seksueel geweld gaat?
Daar staat steeds door ernstig geweld om het leven gekomen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:13

verootjoo schreef:
Ja die, maar dat is geen aanhouding in de moordzaak van Lisa, maar een andere zaak.

Laten we hier alleen info delen over de betreffende zaak, anders wordt het zo verwarrend.

De politie behandelt de beide zaken als losstaand, maar sluit een verband tussen beide zaken niet uit, aldus de media.
Het feit dat het meisje op het moment van de aanval belde met de politie kan voor extra agressie en het extreme geweld hebben gezorgd. Maar was verkrachting wel het beoogde doel.
Ergens hoop je wel dat ie het is, want anders loopt er nog een monster los rond.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:15

verootjoo schreef:
Wat is een goa?

Edit: ik lees op NOS een arrestatie van iemand van een COA locatie, maar die is niet voor de zaak van Lisa opgepakt.

Klopt. Mogelijk verband wordt wel onderzocht.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:17

Oh, spuit elf zie ik.

De andere casus gaat inderdaad om zwaar seksueel geweld.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:17

Sunnda schreef:
8nnemiek schreef:

Ja natuurlijk zijn mensen niet blij.
Heb je niet de casus gevolgd waarbij een gruwelijke groepsverkrachting in het zuiden van NL door asielzoekers werd afgedaan door de rechters als: ' ze komen uit een andere cultuur en hebben gebrek aan begeleiding over de NL'se samenleveing gehad'. Als de rechter al snapt dat het aan een cultuurverschil ligt.

Je haalt stromen vol jonge alleenstaande mannen binnen waarvan velen in hun leven nog nooit iets hebben gehoord over vrouwenrechten en die vanuit hun cultuur ietsje anders denken.
Blij dat jij ze naast je wil hebben wonen, maar ik hoef dat niet persee en met mij vele anderen.

Kom nu eens niet meteen met al die zogenaamde wijsheid maar laat mensen hun (terechte) gevoel er eens zijn. Dit zit iedereen hoog en ja, in de nacht op straat wordt niet veel beter als er groepjes jonge mannen rondzwerven uit een cultuur waar de vrouw niet veel te zeggen heeft.

Als de link er wel blijkt te zijn, ben ik iig blij dat het monster van straat is.

Nou, sorry hoor. Maar je kunt die alleenstaande mannen binnen 5 minuten na binnenkomst en registratie duidelijk maken dat ze van vrouwen af moeten blijven en dat er zware straffen op staan. Dat zou eigenlijk ook zo moeten zijn. Ik snap zo'n reactie van een rechter ook niet dat ze uit een andere cultuur komen.

Die figuren kunnen zich registreren, er zijn tolken en je kunt ze dus ook duidelijk maken dat je van vrouwen af moet blijven. Dat kost geen extra tijd. En dan hoef je zoiets nooit meer goed te praten.
Je zou het ook nu nooit goed mogen praten.

Daarnaast, het naakt lopen op een tempel in Bali waarvoor dan een toerist wordt opgepakt, daar wordt schande van gesproken. Maar eigenlijk zouden de mensen daar dan ook moeten zeggen: Ach, die toerist komt uit een andere cultuur, die gedragen zich zo.
Want verschil is er in mijn ogen niet.

In het buitenland moet je je ook gedragen als Nederlander, dus andersom ook. En sterker nog, je wilt hier graag komen wonen, dus dan moet je je meer dan geheel aanpassen aan de Nederlandse cultuur. Wil of kun je dat niet, dan hoor je hier niet. Andersom zou er ook geen genade zijn. Ik moet in sommige landen ook een hoofddoek om de kop, terwijl ik dat hier ook niet hoef. Maar doe ik het niet, dan word ik opgepakt daar. Ik hoef in dat soort landen geen Nederlandse cultuur in te brengen. Dus waarom zij dan wel hier?

Verder kan de politie niet direct allerlei uitspraken doen, ook al zijn er vermoedens. Dus ik begrijp wel dat mensen een verband zien, maar dat die al dan niet nog niet bevestigd is. Je kunt als politie pas wat roepen als het echt bewezen is.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:19

Naakt rondlopen in de Kerk wordt hier ook niet geaccepteerd. Wat een raar voorbeeld.

Maar laten we niet verzanden in een discussie over asielzoekers. Nederlandse jongens zijn ook niet allemaal braver dan de Paus. We kennen allemaal studentenvereniging Vindicat, om maar een voorbeeld te noemen.

Contemplate

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:42

Wat een verschrikking dat zoiets kan gebeuren. Terwijl ze nota bene met 112 aan de lijn is. Kunnen we stilstaan bij hoe knap het is dat ze dat wist te doen! Angst kan verlammend zijn. Ik voel me al machteloos als ik dit lees. Die arme meid en de nabestaanden en hulpverleners, wat een afschuwelijke . En dan alle beschuldigingen en speculaties die rondgeslingerd worden. Het is niet haar schuld, het is niet haar ouders schuld of die van haar vrienden. Er is maar één echt schuldige in deze en ik hoop dat die snel wordt gevonden en flink wordt gestraft. Ergens is het een eng idee dat de verdachte in de andere zaak ook onderzocht wordt op verbanden met deze moord. Ik weet ook niet wat enger is. Meerdere personen die over grenzen gaan of één persoon die zoveel leed wil veroorzaken?

Ik voel me als vrouw zijnde vaak prooi. Ik weet dat ik niet zo sterk ben als een man en niks kan beginnen als het erop aan komt. Ik probeer dreigingen te herkennen en slomme keuzes te maken. Helaas is veiligheid geen garantie, en dat maakt me boos en verdrietig.

Iemand had een tip gepost van de 112 app, die je kunt gebruiken in situaties waarin je niet kunt bellen. Ben even de naam kwijt qie het was, maar bedankt daarvoor! Ik hoop die nooit nodig te hebben.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:59

Sunnda schreef:

Dit is wel stemmingmakerij, nu de betreffende tieners gewoon (jeugd)detentie hebben gekregen en de rechter daarnaast heeft aangegeven dat ze als alleenstaande minderjarige vreemdelingen intensievere begeleiding nodig hebben om in Nederland te functioneren. Daarom is ook een begeleidingstraject opgezet.

https://www.rechtspraak.nl/Organisatie- ... lmond.aspx

Tenminste, ik ga er vanuit dat je het over die zaak hebt.

Maar laten we het in dit dossier houden bij Lisa en er geen asielzoekers-haattopic van maken.

Ik las van de week een treffende reactie over 'de nacht terugeisen' en dat het niet Lisa's schuld is. Helemaal mee eens en natuurlijk kan ze niets aan doen en heeft ze dit aan niets verdiend. We moeten als maatschappij hard werken aan een manier om de buitenwereld weer veilig te krijgen voor meisjes en vrouwen. Maar laten we alsjeblieft niet vergeten om ze tot die tijd te beschermen, want dat is helaas nodig.
Laatst bijgewerkt door mylittlejoy op Vandaag, 10:04, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:03

mylittlejoy schreef:
Sunnda schreef:

Dit is wel stemmingmakerij, nu de betreffende tieners gewoon (jeugd)detentie hebben gekregen en de rechter daarnaast heeft aangegeven dat ze als alleenstaande minderjarige vreemdelingen intensievere begeleiding nodig hebben om in Nederland te functioneren. Daarom is ook een begeleidingstraject opgezet.

https://www.rechtspraak.nl/Organisatie- ... lmond.aspx

Tenminste, ik ga er vanuit dat je het over die zaak hebt.

Citaat:
Daarnaast ziet de rechtbank dat zij, als alleenstaande, minderjarige vreemdelingen, nog veel hulp en begeleiding nodig hebben bij het functioneren in de Nederlandse maatschappij

met andere woorden, in een ander land is het wel oke om groepsverkrachtng te doen?

dat is toch gewoon wat er staat.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:05

Hoe lees jij dat? Vind dat een erg gekleurde en creatieve interpretatie.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:08

Het staat er letterlijk.

Je moet juist erg je best doen wat anders te lezen in die zin.

Maar goed, vind dat in dit topic niet passend omdat we helemaal niet weten wie de dader is in dit geval.
Misschien is het Jan Pieter wel die eerder zijn zin niet kreeg in de kroeg toen hij vroeg of ze met hem mee wilde gaan.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:08

DuoPenotti schreef:
met andere woorden, in een ander land is het wel oke om groepsverkrachtng te doen?

Nope. Dat is niet wat er staat. Laat een groep Nederlandse minderjarige jongens los zonder begeleiding ergens en dan krijg je ook ellende.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:11

DuoPenotti schreef:
Het staat er letterlijk.

Je moet juist erg je best doen wat anders te lezen in die zin.

Maar goed, vind dat in dit topic niet passend omdat we helemaal niet weten wie de dader is in dit geval.
Misschien is het Jan Pieter wel die eerder zijn zin niet kreeg in de kroeg toen hij vroeg of ze met hem mee wilde gaan.

Dat ligt aan jou.

Het woord groepsverkrachting wordt niet eens genoemd. Vaak is iemand niet opeens een crimineel. Dat gaat in stapjes. Dit gebeurt vaak wanneer iemand buiten de maatschappij staat. Dat is een algemeen bekend fenomeen. De rechter zegt dat ze meer hulp nodig hebben om binnen de kaders van de maatschappij te blijven. Dat is niet alleen op het gebied van "vrouwen". Want dat staat er niet. Hij bedoelt het algemener. Dat kan ook zijn op het vlak van; taal, opleiding, sociaal netwerk, zorg en sport.

Maar als je problemen hebt met mensen met een andere afkomst of religie dan snap ik dat je het op een bepaalde manier kan lezen. Maar dat is vanuit eigen vooroordeel. Dat is niet feitelijk.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:15

Zou je mij geen dingen toe willen schuiven die niet passen, dank daarvoor...

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:26

mylittlejoy schreef:
DuoPenotti schreef:

Nope. Dat is niet wat er staat. Laat een groep Nederlandse minderjarige jongens los zonder begeleiding ergens en dan krijg je ook ellende.

Criminaliteit onder statushouders is lager dan onder de rest van de nederlanders, daar is onderzoek naar gedaan.
De meeste echte asielzoekers zijn echt vooral dankbaar. Misschien niet zo goed geintegreerd, maar niet crimineel.

Groepen jonge jongens bij elkaar met ( vaak) een niet zo rooskleurige achtergrond leidt vaker tot problemen.
denk aan mallorca en ik herinner me uit mijn jeugd ook nog een hele nare groepsverkrachting.
Ik hoop dat ook jij Mars, hoe moeilijk ook beseft dat de echt asielzoekers daar vooral gewoon hard hun best doen er wat van te maken.

Terug naar het onderwerp, maar ik kon dit niet laten omdat het gelijk weer richting asielzoekers gaat.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:35

Eleeke schreef:
Terug naar het onderwerp, maar ik kon dit niet laten omdat het gelijk weer richting asielzoekers gaat.

En dat is toch niet geheel onterecht? De politie kijkt of de zedenzaak (waarvan de dader een inwoner van het coa was) een link heeft met deze zaak. Dus waarom mag dat niet gezegd worden.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:39

Christiene schreef:
De hond uitlaten

Ik denk dat het in dit geval juist niet voorkomt, of je moet een heel klein hondje hebben. Maar ik ga savonds niet zonder mijn kruising mechelaar de straat op.