Femicide !

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 08:52

Opvallend dat ook oudere slachtoffers nu in het nieuws gebracht worden. Ik kan mij echt niet voorstellen dat in de periode voor de laatste 2 80+ dames dit veel in het nieuws is geweest. En er zijn vast en zeker slachtoffers die dit is overkomen.

Ik denk erover om mee te protesteren via Dolle Mina, of het zin heeft? geen idee... Maar het is tenminste iets...

Elisa2

Re: Femicide !

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 08:56

Het wordt wel eng zo..want als mannen daders zijn van allerlei leeftijden en afkomsten. Wanneer ben je als vrouw dan wel veilig? Als zelfs je echtgenoot waar je misschien wel 40 jaar of langer lief en leed mee hebt gedeeld zoiets doet?

Het kan natuurlijk dat dementie een rol speelt en dat dit soort zaken nu erger zijn geworden omdat ouderen verplicht zijn langer thuis te blijven wonen wegens het sluiten van de bejaardentehuizen. Als dat het geval is, dan zou hier ook eens naar gekeken moeten worden lijkt me.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 08:59

Winged schreef:
Opvallend dat ook oudere slachtoffers nu in het nieuws gebracht worden. Ik kan mij echt niet voorstellen dat in de periode voor de laatste 2 80+ dames dit veel in het nieuws is geweest. En er zijn vast en zeker slachtoffers die dit is overkomen.

Ik denk erover om mee te protesteren via Dolle Mina, of het zin heeft? geen idee... Maar het is tenminste iets...

Misschien dat je er nu meer op let? Ik heb het al wel vaker gehoord namelijk. Als ik even snel zoek vind ik ook meerdere van dit soort gevallen. Dit is uit 2022 bijvoorbeeld: https://www.google.com/amp/s/www.omroep ... doodt-haar

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 09:04

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 09:13

Misschien is dat inderdaad zo hoor, dat ik er onbewust nu een belletje voor heb.

Over de politiek.. die zien het echt niet als prio, tenzij ermee te scoren valt.

Kaaskoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 09:21

Het is zeker zo dat door dementie gedrag kan veranderen en/of grenzen wegvallen (ongeremd gedrag op verschillende gebieden), ik heb zelf jaren met mensen met dementie gewerkt. En hoe langer thuis, hoe schrijnender de gevallen. Het is een best traject ook, wanneer iemand zelf niet opgenomen wil worden en criteria worden ook steeds meer verlegd door tekorten...

Toch vraag ik mij ook hier af, of er evenveel oudere mannen door hun vrouwen worden gedood (of gepoogd), als oudere vrouwen door hun mannen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 09:28

Ik begrijp de laatste vraag niet helemaal?
Het staat verder niet in het nieuws, en ik weet niet in hoeverre een oudere vrouw die wellicht dementerende is, echt letsel kan aanbrengen aan haar oudere, wellicht niet demente, man?

Sowieso is die verhouding vaak lastig (niet altijd, want soms is de vrouw sterker dan de man)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 09:40

Elisa2 schreef:
Het wordt wel eng zo..want als mannen daders zijn van allerlei leeftijden en afkomsten. Wanneer ben je als vrouw dan wel veilig? Als zelfs je echtgenoot waar je misschien wel 40 jaar of langer lief en leed mee hebt gedeeld zoiets doet?

Het meeste seksuele geweld gebeurt thuis of door bekenden..
En dat is een erg naar idee omdat je je als vrouw juist daar veilig zo moeten kunnen voelen.

Wie weet hebben die mensen altijd al een vreselijk huwelijk gehad?
Kan zeker ook dementie zijn of een andere ziekte.
Zo een bericht geeft weinig achtergrondinformatie.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 09:43

Dat zal welicht later volgen, net als bij die andere berichten?

Misschien heeft die vrouw hun hele leven al het bloed onder zn nagels vandaan getreitert en zag hij nu zn kans, geen idee, dat is speculatie uiteraard. Geweld is nooit echt een oplossing
Hoewel, doodstraf, castratie..

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 09:52

Strenger straffen zorg niet voor een vermindering van strafbare feiten.
Maar toch zou in sommige gevallen castratie met twee stenen, zonder verdoving, wel een passende straf zijn.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 09:53

Bij die oudere mensen zou je inderdaad verwachten dat er meer achter zit...
En de bezuinigingen op zorg, bejaardenhuizen, maar ook ook voor bijvoorbeeld verwarde mensen maakt het er iig niet beter op.
Ook het hoge eigen risico niet, want vooral oudere laten het dan eerder om hulp te zoeken.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 09:57

Cer schreef:
Echt heel verdrietige zaken..
Dat het sluiten van bejaardentehuizen, en mensen die langer thuis moeten blijven, soms problemen oplevert, is ook bekend. De politiek doet daar volgens mij vooralsnog weinig mee...

Tja, dat is de keuze van de meer rechtse partijen..
VVD heeft heel veel kapot gemaakt omdat het zogenaamd goedkoper was.
Dat het voor andere problemen zou zorgen in de maatschappij was niet meegerekend.
Kijk naar de GGZ en de problemen met "verwarde personen" en de politie die het op mag lossen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 10:05

fransje23 schreef:
Cer schreef:
Echt heel verdrietige zaken..
Dat het sluiten van bejaardentehuizen, en mensen die langer thuis moeten blijven, soms problemen oplevert, is ook bekend. De politiek doet daar volgens mij vooralsnog weinig mee...

Tja, dat is de keuze van de meer rechtse partijen..
VVD heeft heel veel kapot gemaakt omdat het zogenaamd goedkoper was.
Dat het voor andere problemen zou zorgen in de maatschappij was niet meegerekend.
Kijk naar de GGZ en de problemen met "verwarde personen" en de politie die het op mag lossen.

https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/p ... de-afbraak
artikel uit 2014... je vergeet een partij te noemen

of deze
https://nissewaardlokaal.nl/zorg-is-kapot-gemaakt/

de schuld zit daar net zoveel

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 11:04

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 11:18

Citaat:
Linksom of rechtsom het is een probleem!

precies
Naar mijn idee zijn ze geen van alle beter.
Nee VVD moet je niet zijn, maar PVDA liet zich ook niet beter zien.
Maar geeft het nu wel af op VVD... dat vind ik dan bijzonder.
Waar je wel moet zijn?
Geen idee, heb niet voor niks diverse keren blanco gestemd, kon me simpelweg nergens in vinden.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 11:22

fransje23 schreef:
Strenger straffen zorg niet voor een vermindering van strafbare feiten.
Maar toch zou in sommige gevallen castratie met twee stenen, zonder verdoving, wel een passende straf zijn.

Strenger straffen in de zin van langer vastzetten zou de maatschappij toch wel langere tijd beschermen tegen die betreffende criminelen.Ik lees hierboven een link over een man die een meisje ontvoerde en misbruikte, en die krijgt maar 3 jaar! Meestal komen ze dan ook nog eerder vrij en dan kan hij weer opnieuw zijn gang gaan! -:(-

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 11:24

Dat is een eis, maar meer zal hij ook vast niet krijgen.
Dat eerder vrij is als het goed is afgeschaft.

En idd zo een uit de maatschappij weet je in ieder geval dat hij het dan niet meer doet.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 11:32

Nederlandse wetgeving en politiek is veel te soft helaas. en niet alleen m.b.t. femicide, ook m.b.t. andere misdrijven en criminaliteit.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 11:35

veneri schreef:
Nederlandse wetgeving en politiek is veel te soft helaas. en niet alleen m.b.t. femicide, ook m.b.t. andere misdrijven en criminaliteit.

In vergelijking met wat is het te soft?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 11:51

https://archive.is/xtWcs
buren over die oudere mensen.
Lijkt inderdaad wel meer achter te zitten.
Die hadden daar niet meer moeten wonen :n

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 12:00

Zo verdrietig ook, stel dat de man het in een moment van afwezigheid doet, en er daarna achter komt wat hij gedaan heeft..
Zou hij in een reguliere gevangenis zitten? (hij is gearresteerd toch?)

Om het dan even heel klinisch te maken, valt dit dan onder femicide? Want hij heeft het (waarschijnlijk) niet gedaan omdat zn vrouw een vrouw is..

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 12:10

Dat vroeg ik mij ook af.
Ik vind dit persoonlijk ook geen femicide.
Misschien in theorie wel, maar voelt voor mij toch ook anders.

Hij kan het ook nog gedaan hebben om haar lijden te besparen?
Maar als je al leest dat hij zo sterk niet meer is in de tuin. sowieso dat nooit heeft gedaan.
Dat het dan juist (voor nu) mislukt omdat hij niet wist hoe dat te doen en het zo zo nog veel erger leed aangedaan.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 12:43

Ik denk als je iemand lijden wilt besparen dat je die niet om het leven probeert te brengen met messteken. Dat is niet bepaald een humane dood.

Ik hoop in ieder geval dat deze mevrouw het overleefd en haar verhaal kan doen zodat we kunnen begrijpen hoe zoiets heeft kunnen gebeuren.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 12:46

Elisa2 schreef:
Ik denk als je iemand lijden wilt besparen dat je die niet om het leven probeert te brengen met messteken. Dat is niet bepaald een humane dood.

Om even verder te speculeren.. denk je dat iemand waarvan wellicht vermoed wordt dat deze alzheimer/dementie heeft, deze inschatting kan maken? Ik denk dat dat best lastig is..

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-25 13:43

Dementie of andere hersenziektes kunnen tot agressie leiden.