Deense dierentuin wil huisdieren en paarden om aan roofdieren te voere

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 20:22

anjali schreef:
Er was net iets over op het nieuws op tv- rtl4. Er schijnen al een heleboel dieren gedoneerd te zijn waaronder ook cavia's.Die kun je niet met een schietmasker om het leven brengen he en een euthanasiespuit gaat niet als je ze wil opvoeren. Een Nederlandse DA zei dat dit in Nederland niet snel zal gebeuren omdat Nederlanders hun huisdieren vaak zien als familieleden. Wel apart dan dat de mentaliteit in Denemarken zo anders is.

Hoe zo apart? Ander land andere cultuur, zo simpel is het. En de Nederlandse cultuur is echt niet zalig makend voor andere landen.

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 20:51

anjali schreef:
Er was net iets over op het nieuws op tv- rtl4. Er schijnen al een heleboel dieren gedoneerd te zijn waaronder ook cavia's.Die kun je niet met een schietmasker om het leven brengen he en een euthanasiespuit gaat niet als je ze wil opvoeren. Een Nederlandse DA zei dat dit in Nederland niet snel zal gebeuren omdat Nederlanders hun huisdieren vaak zien als familieleden. Wel apart dan dat de mentaliteit in Denemarken zo anders is.

Er bestaan kleine schietmaskers speciaal voor bijvoorbeeld konijnen, dus die zullen ook wel passen bij een cavia.

Mars

Re: Deense dierentuin wil huisdieren en paarden om aan roofdieren te voere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 21:52

Dierentuinen die gratis vlees zoeken gaan niet investeren in mini schietmaskertjes voor knaagdieren. Die wordt gewoon de nek omgedraaid.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 22:07

Mars schreef:
Dierentuinen die gratis vlees zoeken gaan niet investeren in mini schietmaskertjes voor knaagdieren. Die wordt gewoon de nek omgedraaid.

Die worden toch vergast?

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 22:21

Mars, serieus, een dierentuin die dit op poten zet, in het huidige klimaat van PETA en dergelijke, die gaan heus niet het risico lopen dat er iemand kan gaan gillen omdat hun dier 'de nek wordt omgedraaid' zoals jij het stelt.

Anjali, in een hele hoop landen vinden ze er ook wat van dat wij paard eten en in frikandel draaien. Ik denk dat men aardig zou staan kijken van de hoeveelheid dieren die een dergelijke oproep hier zou opleveren door een lokale dierentuin. Want pragmatisch denken in het belang van het dier is niet voorbehouden aan de Denen alleen.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 22:21

noviceh schreef:
Ik heb m’n paard naar naar de slacht gebracht, maar heb daar geen geld voor gekregen. Volgens hun compenseerde het geld wat het vlees opleverde het werk wat ze voor mij verricht hadden.

Als het dier geschoten word voor slacht dierentuin krijg je daar geen geld voor. Dus voor de financiën hoef je het niet te doen hoor.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 22:38

foxy80 schreef:
Mars, serieus, een dierentuin die dit op poten zet, in het huidige klimaat van PETA en dergelijke, die gaan heus niet het risico lopen dat er iemand kan gaan gillen omdat hun dier 'de nek wordt omgedraaid' zoals jij het stelt.

Nee okee, ze krijgen rustige vioolmuziek te horen, liggend op satijnen kussentjes terwijl ze nog even een biologisch geteeld worteltje wegknabbelen. Dan volgt een heerlijk spuitje pentobarbital om de dood tegemoet te drijven terwijl engeltjes hen liefelijk toezingen.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 23:02

Ik denk dat ze die kleine dieren levend voeren. Ik geloof echt niet dat ze die eerst doden. Doen ze bij een slang toch ook niet ; die krijgt z’n muizen of jonge ratten toch ook levend

Moet je voorstellen heb je witje zn hele leven verzorgd , iedere dag eten en water gegeven , z’n blaadjes sla, samen knuffelen en dan paar jaar later heb je “ geen tijd meer voor hem “ en dan breng je hem weg als prooi voor een lynx of slang of .. best gemeen

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 23:04

Levend voeren is verboden in Nederland.

En klopt, dieren doden omdat het de mens beter uit komt is gemeen. Helaas is de wereld gemeen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 23:09

Sassy4barrel schreef:
Ik denk dat ze die kleine dieren levend voeren. Ik geloof echt niet dat ze die eerst doden. Doen ze bij een slang toch ook niet ; die krijgt z’n muizen of jonge ratten toch ook levend

Moet je voorstellen heb je witje zn hele leven verzorgd , iedere dag eten en water gegeven , z’n blaadjes sla, samen knuffelen en dan paar jaar later heb je “ geen tijd meer voor hem “ en dan breng je hem weg als prooi voor een lynx of slang of .. best gemeen

Nee, slangen levend voeren is zoals gezegd verboden, maar ook stomweg risico op aangevroten slang.
En ook hier is een dode prooi veel practischer met voeren, je weet waar het is (geen ontsnappingen en zo) en geen schade aan je lynx, roofvogel, enz.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 23:10

Al eerder is aangegeven dat dieren niet levend gevoerd worden. Lijkt me ook niet echt handig als beren achter cavia’s aan moeten die zich overal kunnen verstoppen.

Verder nogmaals: het gaat om kippen, konijnen en cavia’s. In Nederland worden die lang niet altijd als huisgenoot of familie gezien. Er zijn nog genoeg hobbyfokkers hier ook die cavia- en konijnenflats hebben en hun slechte fokdieren moeiteloos af zouden kunnen staan. Ook haantjes is een behoorlijk overschot aan.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 23:17

Mars schreef:
foxy80 schreef:

Nee okee, ze krijgen rustige vioolmuziek te horen, liggend op satijnen kussentjes terwijl ze nog even een biologisch geteeld worteltje wegknabbelen. Dan volgt een heerlijk spuitje pentobarbital om de dood tegemoet te drijven terwijl engeltjes hen liefelijk toezingen.

Nee er komt een sadistisch grijzende verzorger met een stoppelbaard en peuk in een mondhoek met een hamer aan en probeert het record ´grootste bloedspetters op de muur´ te verbeteren. Zo beter? :')
Laatst bijgewerkt door foxy80 op 05-08-25 23:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 23:20

Sassy4barrel schreef:

Waarom geloof je dat niet?

Jachtinstinct is ook maar relatief hoor.
Bijvoorbeeld een levend konijn bij een stel leeuwen zetten. Die leeuwen zijn in de dierentuin geboren en krijgen normaal gesproken altijd gewoon vlees (dood dus).
Die gaan met dat konijntje lekker spelen maar die bijten 'm echt niet in een keer dood zoals ze in het wild zouden doen tijdens de jacht. Dat stukje missen ze gewoon.
Uiteindelijk gaat het konijn wel dood door de verwondingen en zullen ze het eten (misschien, afhankelijk van hoe ze hun vlees normaal krijgen. Als hele prooi of al gevilt en gesneden).

Waarom zou een dierentuin kiezen voor bewust leed van een ander dier?
Enrichment? Dan gooien ze wel een blok ijs oid met daarin wat vlees in het verblijf

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 06:25

Toevallig zag ik laatst een filmpje van een ..heron / reiger of ander soort vogel die op z’n gemakje door t leeuwenverblijf wandelde…. Dat duurde niet lang :+ de leeuwinnen waren heel enthousiast zeg maar :j
Dus er zal soms nog wat jachtinstinct overblijven?

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 09:16

Cer schreef:
Toevallig zag ik laatst een filmpje van een ..heron / reiger of ander soort vogel die op z’n gemakje door t leeuwenverblijf wandelde…. Dat duurde niet lang :+ de leeuwinnen waren heel enthousiast zeg maar :j
Dus er zal soms nog wat jachtinstinct overblijven?

Beweging zal meer triggeren dan effectief honger hebben.
Trouwens, die vogel was met 1 vriendelijk tikje al wijlen.
Ik vraag me af wat er gebeurt als je zo' n zoobeest met gevulde maag confronteert met een wakker varken of vliegensvlug konijn. Dan wordt er snel afgedropen schat ik.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 09:54

foxy80 schreef:
Nee er komt een sadistisch grijzende verzorger met een stoppelbaard en peuk in een mondhoek met een hamer aan en probeert het record ´grootste bloedspetters op de muur´ te verbeteren. Zo beter? :')

Dat zal dichter bij de waarheid liggen. Ze vragen gratis vlees, dan gaat men geen geld stoppen in al teveel duur materiaal om ze om zeep te helpen.
Konijnen worden waarschijnlijk ‘gestrekt’ en of je dat wilt voor je huisdier…

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 10:30

Er wordt nogal wat gespeculeerd over hoe de dieren aan hun einde komen. Ze zeggen zelf alleen dat het op humane wijze gebeurt.
Wellicht zouden ze daar dan duidelijker in moeten zijn. Misschien is humaan voor hun wel de nek omdraaien. En bij een ander betekent dat een spuitje.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 11:04

Nou zeg... Geen geld in willen stoppen.
Alsof dat zo als feit is..

Wat is er mis om vlees te vragen wat anders verwerkt word voor weet ik wat, maar niet gevoerd gaat worden.
Dan moet er een ander dier speciaal voor geslacht worden.
Juist in deze tijd waar mensen zo tegen slacht dieren houden zijn zou je juist verwachten dat het toegejuicht wordt..

Het is nooit goed lijkt het wel..

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 11:11

Mars schreef:
foxy80 schreef:

Dat zal dichter bij de waarheid liggen. Ze vragen gratis vlees, dan gaat men geen geld stoppen in al teveel duur materiaal om ze om zeep te helpen.
Konijnen worden waarschijnlijk ‘gestrekt’ en of je dat wilt voor je huisdier…

Ja offff ze hebben die spullen gewoon al? Of ze zijn blij met gratis vlees en hebben daardoor juist de ruimte om de juiste spullen te kopen?
Echt, waar komen die wilde gedachtes toch vandaan? (Niet specifiek naar jou, Mars). Konijnen dood slaan en weet ik het wat. Hoezo denken mensen dat dierverzorgers dat doen? Alsof dat mensen zijn die alleen maar van hun grote leeuw houden en bij de rest van de dieren komt hun innerlijke brute beul omhoog ofzo?

Konijnen vlees is een heel groot ding. Denk bijvoorbeeld al aan diervoeding, hoeveel merken met konijn zijn er? Dit is niet een industrie die ineens ontstaat door de dierentuin.
En anders hebben zij ook gewoon hun connecties waar ze aan konijnenvlees, cavia's en weet ik het wat komen. Die leeuwen eten niet vegetarisch als niemand z'n lieve flappie langs komt brengen :')

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 12:02

foxy80 schreef:
Beweging zal meer triggeren dan effectief honger hebben.
Trouwens, die vogel was met 1 vriendelijk tikje al wijlen.
Ik vraag me af wat er gebeurt als je zo' n zoobeest met gevulde maag confronteert met een wakker varken of vliegensvlug konijn. Dan wordt er snel afgedropen schat ik.

Geen idee of het een vriendelijk tikje was

Off topic: een reiger in een leeuwenverblijf:
https://youtube.com/shorts/LeC63X0RLbg? ... nrBswOrdoj

En nog 1, deze stond stil, het jachtinstinct van een leeuw is toch mooi om te zien, vind ik
https://www.youtube.com/watch?v=JvHRzOS ... atersClips

Overigens zijn reigers dan blijkbaar weer niet de snuggerste :+

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 12:15

Hahaha Cer, die filmpjes, ik had laatst een andere gezien van een Chinese zoo waarbij de vogel zowat in een troep roofdieren stond en je zag echt dat ze zich er geen raad mee wisten tot er eentje een poot uitstak en vogel gelijk het haasje was.

Dat gezegd zijnde, toen ik dat filmpje zocht, kwam er tig filmpjes voorbij van Chinese dierentuinen waar bezoekers levende kippen konden voederen, of zelfs een levende ezel bij 3 tijgers werd geduwd.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 13:33

Nyaleti schreef:
Echt, waar komen die wilde gedachtes toch vandaan? (Niet specifiek naar jou, Mars). Konijnen dood slaan en weet ik het wat.

Hoe denk jij dan dat een konijn om het leven wordt gebracht als er geen chemicalien aan te pas mogen komen? Dan kom je toch al heel snel uit bij zgn 'cervical dislocation' ofterwijl 'strekken', of dergelijke methodes. Dat kun je wild vinden, veel alternatieven hiervoor zijn er niet.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 13:37

Mars schreef:
Nyaleti schreef:
Echt, waar komen die wilde gedachtes toch vandaan? (Niet specifiek naar jou, Mars). Konijnen dood slaan en weet ik het wat.

Hoe denk jij dan dat een konijn om het leven wordt gebracht als er geen chemicalien aan te pas mogen komen? Dan kom je toch al heel snel uit bij zgn 'cervical dislocation' ofterwijl 'strekken', of dergelijke methodes. Dat kun je wild vinden, veel alternatieven hiervoor zijn er niet.

Ze worden ook vaak vergast.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 14:07

Dat gaat met de meeste dieren zo bij grote schaal slachtingen (varkens, kippen, konijnen, eenden, etc.). Grotere dieren als koeien en paarden gaat vaak met een schietmasker.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 11:12

Wat is er mis met gewoon op de juiste manier een nekkie omdraaien ?
Dat gaat al sinds jaar en dag zo hoor..... duiven. kippen, konijnen, ..... bij veel mensen / boerenbedrijven is dat vrij gewoon. En ook bij gewone huishoudens gebeurt het.
Alleen moet je wel weten hóe....
Net als afschieten....

Vergassen of een spuitje kan niet wanneer je dat beestje gaat voeren aan een ander dier