Inclusie "verplicht" maar niet voor slecht ter beners *pol

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Steeds meer natuur dicht voor de minder fitten

Natuur gaat voor, pech voor de minder fitten
253 (81%)
Rekening houden met de minder fitte mens is wel zo aardig
41 (13%)
Iets anders
17 (5%)

Totaal aantal stemmen: 311

Exitium

Re: Inclusie "verplicht" maar niet voor slecht ter beners *pol

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 12:19

Tazzey schreef:
Wat ik wel jammer vind en ook echt niet heel goed tegen kan zijn mensen die zonder kaart op die plaatsen gaan staan. Ik heb al menig discussie gehad met bezorgers. Nee, je hebt geen kaart dus nee je mag er ook niet staan.

Dat zijn de enige situaties waarbij wij vroeger gedoe hebben gehad met anderen. Ooit eens iemand die z'n auto daar neerzette om boodschappen te gaan doen, toevallig toen wij net aan kwamen rijden. Aangesproken, maar hij vertikte het om weg te gaan. Toen maar politie gebeld en een andere parkeerplek gezocht. Toen we zelf terugkwamen stond 'ie bij z'n auto terwijl de politie een bekeuring aan het uitschrijven was. Hij was niet blij... :+

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 12:27

Exitium schreef:
Tazzey schreef:
Wat ik wel jammer vind en ook echt niet heel goed tegen kan zijn mensen die zonder kaart op die plaatsen gaan staan. Ik heb al menig discussie gehad met bezorgers. Nee, je hebt geen kaart dus nee je mag er ook niet staan.

Dat zijn de enige situaties waarbij wij vroeger gedoe hebben gehad met anderen. Ooit eens iemand die z'n auto daar neerzette om boodschappen te gaan doen, toevallig toen wij net aan kwamen rijden. Aangesproken, maar hij vertikte het om weg te gaan. Toen maar politie gebeld en een andere parkeerplek gezocht. Toen we zelf terugkwamen stond 'ie bij z'n auto terwijl de politie een bekeuring aan het uitschrijven was. Hij was niet blij... :+

Nou en terecht hoor, wat een arrogantie -O-

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 12:52

Tazzey schreef:
Die invalidenparkeerkaarten zijn wel een ding hoor. De keuring is echt heel erg zwaar, en terecht ook wel. Ik heb zowel een kaart als een parkeerplaats op kenteken voor de deur. De eerste aanvraag is hier €162,08 ongeacht of de kaart wordt toegewezen of niet. Een verlenging kost iedere 5 jaar €84,57. Voor mij is dat geen enkel probleem, maar ik kan me heel goed voorstellen dat als je het met een laag inkomen moet doen dat het een flinke kostenpost is.

Hier is de keuring bijna 400 euro en die krijg je alleen terug als het dus goedgekeurd wordt. Daarnaast nog eens 170 euro voor het advies nav de keuring. :+ Volgens mij krijg je dat ook alleen terug als de aanvraag goedgekeurd wordt.
Het kromme is dat die eisen nogal vrij geïnterpreteerd worden per gemeente/keuringsdienst. En je djs enorme verschillen hebt in wie een kaart krijgt in welke gemeente.
Maar hier ben je dus al 570 euro verder en dat is dan het begin.
De kaart zelf kost dan maar 48 euro, maar de informatie die te vinden is is zo beperkt dat je niks kan vinden over termijn en dergelijke. Dus niet voor de keuring en niet voor de kaart. De parkeerplaats is weer ander bedrag.

Maar net als veel medische zaken is er een verschil tussen het helemaal niet kunnen zoals in de quote, het op een goede dag kunnen of het bijvoorbeeld misschien op heel veel wilskracht wel kunnen maar daarmee jezelf juist achteruit helpen. En dan moet je dus een goede keuringsarts hebben die zoiets herkend. zoals ik bijvoorbeeld bij toekennen van hulp in huis en rolstoel had. Ik gaf aan dat ik dit en dat nog wel kon en met onderzoek deed ik van alles. Alleen die arts zag hoeveel het me kostte en hoe ik daarna in elkaar zakte. Ik had dat zelf niet eens door, want op dat moment zelf kan ik met brute kracht echt nog wel wat, tot lijf letterlijk opgeeft en in elkaar stort. Dus daarbij kreeg ik recht op veel meer als wat ik verwacht had. Want het was niet se bedoeling om dingen te doen waarbij je letterlijk door benen stort

Dat vind ik een groter probleem eerlijk gezegd. Dat er toch nog hoop mensen niet aan de hulp kunnen komen door financiële status. Alleen dat is dus wel bij dezelfde groep verschil, beperkt qua lijf maar de ene groep ook door financien of toegang tot hulp. Aan de andere kant is dat over de gehele samenleving een probleem.

Het afsluiten van deze wegen van het topic, tja. De natuur heeft ook haar rust en plek nodig en het wordt voor iedereen afgesloten. Als we het dan hebben over ongelijke behandeling is er ook juist zat verschil tussen mensen die een kaart hebben en die hem niet hebben terwijl ze beide beperkt zijn.
Er wordt in sommige reacties erg hard geoordeeld, ja. Daar is aan te merken dat ze geen idee hebben wat hoe het is voor iemand die een beperking/chronische ziekte enzovoorts heeft. Maar andere reacties vind ik heel reëel, ja er zijn dingen die echt heel veel beter moeten, maar deze voorbeelden van natuur zijn gewoon lastig want we willen toch juist de natuur ook beschermen? Anders is er niks meer om naartoe te gaan en daar heeft het wild meer last van.

Dat gemeenten en instanties soms beter iemand kunnen inhuren die wel verstand heeft van beperkingen is wel een feit. Zoals de genoemde hekjes tegen fietsers of een bloembak op de stoep voor visueel gehandicapten. Soms bestaan er hele simpele oplossingen voor die wel die fietsers tegenhouden maar niet de rolstoel of iets dergelijks.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 13:00

karuna schreef:
Ik vraag geen alternatieven maar kaart aan dat daarin nederland steeds vaker mensen buitensluit die niet ver kunnen lopen of fietsen. De blijvend minder fitte mens dus.

NEE.
Die plekken zijn voor IEDEREEN gesloten, ook fysiek fitte mensen kunnen daar dus niet heenrijden en parkeren.
Je wordt NIET uitgesloten en ja, er zijn echt ontzettend veel alternatieven.

Maar nogmaals, je houdt graag vast aan wat niet kan ipv te kijken naar wat je wel kan.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 13:18

Het is ook absoluut niet zo dat fitte mensen dan maar gewoon eerst 5 of 10 kilometer lopen naar waar ze eigenlijk hadden willen parkeren en dan nog hun geplande wandeling gaan maken.
Je ziet rond iedere - voor iedereen toegankelijke - parkeerplaats dat in een straal van 3 kilometer je (veel) mensen tegenkomt, en dat het rap minder wordt zodra je wat verder weg komt. Ook de gewone 'fitte' mens loopt in het algemeen niet heel veel meer dan een rondje van 5 kilometer.

De kans dat ik nog wandelaars tegenkom op verder dan 5 kilometer van de parkeerplaats waar ik de trailer heb neergezet is (omdat ik te paard wel een stuk verder kom) is heel klein. Idem als ik de fiets mee heb. Je ziet echt heel weinig wandelaars wat dieper het bos in.

Dus afgesloten voor iedereen betekent ook daadwerkelijk dat er minder mensen komen. Dat betekent niet dat de fitte mensen dan maar gewoon wat verder lopen. En daar gaat het vermeende probleem mank (no pun intended :+ ).

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 13:24

Ik volg dit topic al een tijdje maar snap er steeds minder van.
En ik probeer het te begrijpen maar als 1 of 2 kilometer lopen al veel is, wat wil je dan in het bos? De standaard uitgezette rondjes zijn vaak al langer. Met 1 kilometers zie je amper wat van het bos?
Wat is dan het voordeel van een invalideparkeerplaats bij de ingang van een wandelpad?

Wat levert zo’n kort stukje wandelen in het bos op? Niet veroordelend maar ik kan het na alles in dit topic niet meer volgen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 13:33

@belle

Hier in de peel is een pad van 2 km.

En ja dat red ik op een goede dag net vanuit de aangrenzende parkeerplaats.

Wat daar fijn is?
De geur van een bos snuiven.
De verandering van seizoenen.
Als er sneeuw ligt.

Heb op die kleine route diverse mooie foto's gemaakt.

Uiteraard zal dieper in dat bos mooier zijn.
Mag er met het paard ook niet in.
Dus kan dat niet zeker zeggen.

Maar ik geniet van dat kleine stukje. En zou het missen dat niet meer te kunnen.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 13:33

MyWishMax schreef:
Tazzey schreef:
Die invalidenparkeerkaarten zijn wel een ding hoor. De keuring is echt heel erg zwaar, en terecht ook wel. Ik heb zowel een kaart als een parkeerplaats op kenteken voor de deur. De eerste aanvraag is hier €162,08 ongeacht of de kaart wordt toegewezen of niet. Een verlenging kost iedere 5 jaar €84,57. Voor mij is dat geen enkel probleem, maar ik kan me heel goed voorstellen dat als je het met een laag inkomen moet doen dat het een flinke kostenpost is.

Hier is de keuring bijna 400 euro en die krijg je alleen terug als het dus goedgekeurd wordt. Daarnaast nog eens 170 euro voor het advies nav de keuring. :+ Volgens mij krijg je dat ook alleen terug als de aanvraag goedgekeurd wordt.
Het kromme is dat die eisen nogal vrij geïnterpreteerd worden per gemeente/keuringsdienst. En je djs enorme verschillen hebt in wie een kaart krijgt in welke gemeente.
De kaart zelf kost dan maar 48 euro, maar de informatie die te vinden is is zo beperkt dat je niks kan vinden over termijn en dergelijke. Dus niet voor de keuring en niet voor de kaart. De parkeerplaats is weer ander bedrag.

Maar net als veel medische zaken is er een verschil tussen het helemaal niet kunnen zoals in de quote, het op een goede dag kunnen of het bijvoorbeeld misschien op heel veel wilskracht wel kunnen maar daarmee jezelf juist achteruit helpen. En dan moet je dus een goede keuringsarts hebben die zoiets herkend. zoals ik bijvoorbeeld bij toekennen van hulp in huis en rolstoel had. Ik gaf aan dat ik dit en dat nog wel kon en met onderzoek deed ik van alles. Alleen die arts zag hoeveel het me kostte en hoe ik daarna in elkaar zakte. Ik had dat zelf niet eens door, want op dat moment zelf kan ik met brute kracht echt nog wel wat, tot lijf letterlijk opgeeft en in elkaar stort. Dus daarbij kreeg ik recht op veel meer als wat ik verwacht had. Want het was niet se bedoeling om dingen te doen waarbij je letterlijk door benen stort

Dat vind ik een groter probleem eerlijk gezegd. Dat er toch nog hoop mensen niet aan de hulp kunnen komen door financiële status. Alleen dat is dus wel bij dezelfde groep verschil, beperkt qua lijf maar de ene groep ook door financien of toegang tot hulp. Aan de andere kant is dat over de gehele samenleving een probleem.

Het afsluiten van deze wegen van het topic, tja. De natuur heeft ook haar rust en plek nodig en het wordt voor iedereen afgesloten. Als we het dan hebben over ongelijke behandeling is er ook juist zat verschil tussen mensen die een kaart hebben en die hem niet hebben terwijl ze beide beperkt zijn.
Er wordt in sommige reacties erg hard geoordeeld, ja. Daar is aan te merken dat ze geen idee hebben wat hoe het is voor iemand die een beperking/chronische ziekte enzovoorts heeft. Maar andere reacties vind ik heel reëel, ja er zijn dingen die echt heel veel beter moeten, maar deze voorbeelden van natuur zijn gewoon lastig want we willen toch juist de natuur ook beschermen? Anders is er niks meer om naartoe te gaan en daar heeft het wild meer last van.

Dat gemeenten en instanties soms beter iemand kunnen inhuren die wel verstand heeft van beperkingen is wel een feit. Zoals de genoemde hekjes tegen fietsers of een bloembak op de stoep voor visueel gehandicapten. Soms bestaan er hele simpele oplossingen voor die wel die fietsers tegenhouden maar niet de rolstoel of iets dergelijks.

Die keuring, kaart en parkeerplaats zou gratis moeten zijn voor wie het nodig heeft. Als je aanvraag afgewezen wordt kan ik me voorstellen dat daar een vergoeding tegenover kan staan. Maar stel ook een landelijk beleid in qua tarieven en eisen van de keuring.
Hier zijn ze vrij zwart-wit in het hanteren van die 100 meter regel. Kun je het op een goede dag wel? Nou dan doe je je boodschappen toch op die dag! Zo staan ze er hier in en dat is echt niet okay.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-25 13:34

Het levert een korte wandeling in het bos op of simpelweg aan de rand boslucht snuiven. en korte wandeling is al beter dan niks of uitgeput zijn voor je bij het bos bent. Of een wildobservatie punt waar je kunt kijken. Of wat ook. Mensen die slecht ter been zijn komen niet ver. En elke meter die je moet afleggen voor ergens te zijn is een meter die je niet kunt gebruiken voor iets leuks of ontspannends.

Het zure van de parkeerplaatsen speciaal voor de kaart is dat ze soms al verder dan 100 m afliggen van waar je moet zijn. Apenheul waar we pas waren ruim 1 km voor je bij de entree was. Zonder bankjes om te rusten. Een mevrouw met een rollator gaf het open ging naar huis. :knuffel:
Laatst bijgewerkt door karuna op 26-07-25 13:38, in het totaal 1 keer bewerkt

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 13:37

karuna schreef:
Het levert een korte wandeling in het bos op en korte wandeling is al beter dan niks of uitgeput zijn voor je bij het bos bent. Of een wildobservatie punt waar je kunt kijken. Of wat ook. Mensen die slecht ter been zijn komen niet ver. En elke meter die je moet afleggen voor ergens te zijn is een meter die je niet kunt gebruiken voor iets leuks of ontspannends.

Maar er zijn dus echt super veel opties waar je direct het bos in kan. Ik ken eigenlijk geen plekken waar je ver moet lopen naar het bos ook.

Daarbij heb je een scootmobiel waarmee je ook stukken kan overbruggen lijkt me?

Ik denk dat je probleem niet echt duidelijk is voor de meesten hier.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 13:38

Maar die korte wandeling kan je ook maken vanaf de andere parkeerplek.... Dus waar gaat dit nou precies om?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-25 13:40

Omdat ik ook denk aan anderen. Die dat niet kunnen. En ik soms ook niet. Ik ben niet egoistisch ingesteld maar denk ook aan anderen die er nu nog veel harder tegenaan lopen. Nou ja of niet meer lopen dan. Het is een probleem wat veel meer impact heeft dan je zou denken. Zeker omdat er ook steeds vaker parkeerplekken verdwijnen, of paaltjes in de berm gezet worden om parkeren tegen te gaan.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 13:50

karuna schreef:
Voor veel mensen is dat geen optie :n fietsen kan ik helaas ook niet meer en de scootmobiel kan niet altijd mee of op de paden. En veel mensen zijn juist afhankelijk van dr auto om ergens te komen om daar dan een ministukje te wandelen. En die opties zijn ook niet meer bereikbaar meest behalve de overvolle file plekken waar je vaak niet eens meer kan parkeren ivm de drukte.

Dat wringt bij mij. Iedereen heeft de mondvol van inclusie en iedereen doet mee, en aan de andere kant wordt een groeiende groep keihard steeds verder buitengesloten zonder enige vorm van alternatief

Tja dan ga je naar het park? Hoe zie je het voor je? Lekker met de auto de natuur in omdat mensen zo graag in de natuur willen zijn?

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 13:50

karuna schreef:
Het gaat niet om zandpaden maar fatsoenlijke asfaltwegen die altijd bereikbaar waren en nu verboden terrein.

In de natuur... ik ben echt meer dan verbaasd.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 13:57

karuna schreef:
Omdat ik ook denk aan anderen. Die dat niet kunnen. En ik soms ook niet. Ik ben niet egoistisch ingesteld maar denk ook aan anderen die er nu nog veel harder tegenaan lopen. Nou ja of niet meer lopen dan. Het is een probleem wat veel meer impact heeft dan je zou denken. Zeker omdat er ook steeds vaker parkeerplekken verdwijnen, of paaltjes in de berm gezet worden om parkeren tegen te gaan.

Maar wat is het probleem? Op welke wijze denk je aan anderen? Waarom zou dit een probleem zijn van minder valide mensen?
Ja, parkeerplekken verdwijnen. Maar dat geldt voor iedereen. En in de tijden dat ik wel goed te been ben, is het bos voor mij ook te ver om maar toe te lopen of te fietsen. En dat geldt voor vrijwel iedereen in Nederland
Dus wat is dan nu specifiek het probleem van minder valide mensen in deze casus?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 14:01

karuna schreef:

Ik hoop dat 'die anderen' wel open staan voor alternatieven. Je kan namelijk echt op heel veel plekken IN het bos parkeren en genieten van buiten zijn.

Ik krijg het idee dat je gewoon maar vast wil blijven hangen in je negatieve gedachten. Geen ider waarom, maar ik vind het rot voor je.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 14:01

Goof schreef:
karuna schreef:
Ik vraag geen alternatieven maar kaart aan dat daarin nederland steeds vaker mensen buitensluit die niet ver kunnen lopen of fietsen. De blijvend minder fitte mens dus.

NEE.
Die plekken zijn voor IEDEREEN gesloten, ook fysiek fitte mensen kunnen daar dus niet heenrijden en parkeren.

Maar nogmaals, je houdt graag vast aan wat niet kan ipv te kijken naar wat je wel kan.

Dit idd. En op afgelegen plekken in het bos wandelen is voor sommige mensen noodzaak. Ik heb dat voor mijn geestelijke welzijn echt nodig. Heerlijk ergens lopen waar ik geen mens tegenkom. Dat soort plekken zijn heel erg schaars in Nederland. In die zin voel ik me ook gediscrimineerd op de Veluwe. Ja, die plekken bestaan nog. Maar ik moet er wel een aardig stuk voor wandelen en kan het dus alleen doen op dagen dat ik veel vrije tijd heb.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 14:02

Die apenheul snap ik als vergelijk al niet.
Daar moet je toch altijd veel lopen en staan?
Nee ben daar nooit geweest.
Maar daar loopt geen bus en boot zoals de beekse bergen neem ik aan?

Maar dat valt sowieso voor vele al af.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 14:06

[code][/code]
SusanH schreef:
Goof schreef:

NEE.

Dit idd. En op afgelegen plekken in het bos wandelen is voor sommige mensen noodzaak. Ik heb dat voor mijn geestelijke welzijn echt nodig. Heerlijk ergens lopen waar ik geen mens tegenkom. Dat soort plekken zijn heel erg schaars in Nederland. In die zin voel ik me ook gediscrimineerd op de Veluwe. Ja, die plekken bestaan nog. Maar ik moet er wel een aardig stuk voor wandelen en kan het dus alleen doen op dagen dat ik veel vrije tijd heb.

Genoeg plekken waar dat wel kan. Vandaag in Smilde wezen wandelen. Er was geeneens een parking. Parkeren in de berm was de beschrijving. 7,5 kilometer gelopen. Doodstil, ver kijken zonder enige vormen van vervuiling. 1 hardloper gezien in 1,5 uur tijd.
En dat heb ik geregeld in verschillende bossen hier in Drenthe/overijssel. Soms komt het door de tijd, soms door de dag, soms door het mindere of juist mooie weer.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 14:23

Goof schreef:
karuna schreef:

NEE.

Ik kan me hier alleen maar bij aansluiten.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 14:49

karuna schreef:

Er zijn zoveel alternatieven, ja ook in Nederland. Onze paarden staan net over de grens, we hebben gisteren een bosrit gemaakt door een doodstil bos met paden die ook perfect met een scootmobiel te doen zijn en zat plekken waar je kan parkeren.

Voor jou te ver maar voor de minder validen hier in de omgeving perfect te doen.
In mijn dorp hebben we drie honden losloopgebieden waar ik niet in kan want de toegang is met sluizen voor de veiligheid van de honden. Dat weegt voor mij zwaarder dan het feit dat ik er niet in kan.
We hebben wel een prachtig park waar ik prima kan komen en het altijd rustig is.

Waar ik me in Nederland wel verbaas over de kosten van de invalidenkaart. Hier is het, terecht, ook streng maar wordt op de verslaglegging van de huisarts een besluit genomen. Wordt hij toegekend dan verschijnt hij, en dat duurt lang, per post en is hij levenslang geldig. Dat het in Nederland zo duur is en ook nog eens per gemeente verschilt vind ik idioot.

Voor mijn afkeuring moest ik wel naar een keuringsarts. Die afkeuring werd snel besloten maar vervolgens duurde het nog een half jaar voordat ik de uitkering kreeg. Wel met terugwerkende kracht maar daardoor liepen we achter met de rekeningen en dat was geen pretje.

Een persoonlijke parkeerplaats kost ook niets. Ik heb die niet nodig omdat we een oprit en garages hebben.

Ook ik erger me kapot aan mensen die onterecht op een invalide parkeerplaats gaan staan, soms recht voor mijn neus. Soms zijn het figuren waar ik maar liever mijn mond hou.

Maar, nogmaals, dat natuurgebieden onbereikbaar zijn geworden herken ik dus niet.

In mijn goede tijd ben ik weleens in de apenheul geweest maar in mijn herinnering was dat al niet erg gemakkelijk in een rolstoel.

Dat van dat miva toilet is natuurlijk compleet van de pot gerukt.
Helaas overkomt het mij wel vaak dat de toiletten in horeca gelegenheden onbereikbaar zijn. Ik heb me laten vertellen dat in Nederland alle horecagelegenheden verplicht zijn om een invalide toilet te hebben maar dat is dus vaak niet het geval.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 15:11

Tazzey schreef:
MyWishMax schreef:

Die keuring, kaart en parkeerplaats zou gratis moeten zijn voor wie het nodig heeft. Als je aanvraag afgewezen wordt kan ik me voorstellen dat daar een vergoeding tegenover kan staan. Maar stel ook een landelijk beleid in qua tarieven en eisen van de keuring.
Hier zijn ze vrij zwart-wit in het hanteren van die 100 meter regel. Kun je het op een goede dag wel? Nou dan doe je je boodschappen toch op die dag! Zo staan ze er hier in en dat is echt niet okay.

Ja, zulke dingen moet landelijk zijn. Helemaal eens. En voor de lagere inkomens dan eventueel hulp via gemeente voor de bijdrage van de keuring bijvoorbeeld. Maar helemaal eens met wat je schrijft :j

Er zijn veel meer dingen die landelijke geregeld zouden moeten zijn, in ieder geval qua tarieven, vergoedingen enzovoorts.

Ik ben met rolstoel naar dierentuinen geweest, maar hij is met moter aangedreven en door alle heuvels die ze aanleggen is die binnen no time leeg :') en het duwen is niet tof dan. Jammer, maar dan gaan we dus niet meer. Dat heeft dan niet zover te maken met niet toegankelijk zijn maar dat het gewoon niet te doen is. En dit idee heb ik bij dit hele topic. Er zijn oplossingen en plekken waar het wrl kan, maar je houdt altijd mensen die het niet kunnen. Of omdat se geen kaart krijgen en dus niet eens het stuk met de auto kunnen doen en dan een rondje lopen of rollen of omdat er andere onhandige dingen zijn. Dat betekent niet dat er niet aan die mensen gedacht wordt,maar dat er zo vreselijk veel verschillende dingen zijn die verschillende minder valide mensen nodig hebben dat je nooit iedereen tevreden kan stellen.

Plus, en dat blijft echt belangrijk en ik heb het idee dat je daar aan voorbij blijft gaan, de natuur heeft meer rust en minder asfalt nodig. Dat er nog uitzonderingen zijn voor mensen met kaart is geweldig, maar sluit je juist een enorme groep minder valide juist uit ook, maar het is voor de rest voor iedereen afgesloten omdat de natuur en dus het wild minder verkeer nodig heeft. Je kan niet de natuur willen behouden maar ook zelf niks inleveren qua toegang of ruimte. De natuur en eht wild wordt al verdreven
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 26-07-25 15:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 15:17

Ik vind dat feitelijk de kaarten, de keuring en de parkeerplaatsen gratis moeten zijn zodra het toegekend wordt. Als je een toekenning krijgt dan krijg je die niet voor zweetvoeten. Het is toch feitelijk zot dat je financieel gestraft wordt als je gehandicapt bent? Je kiest niet voor de situatie, dat overkomt je. Je bent vaak al gezakt in inkomen, je ziektekosten zijn vaak gigantisch, je auto moet met wat pech aangepast worden en dan moet je ook nog betalen voor de gehandicaptenparkeerkaart.
Stop daar nu eens een deel van de opbrengsten van het betaald parkeren in, en heel veel mensen zijn geholpen.
Of maak het inkomensafhankelijk. Bijvoorbeeld, zodra je recht hebt op zorg- en huurtoeslag dan is de aanvraag en de kaart gratis en anders betaal je gewoon een redelijk bedrag. Dan is de last op de samenleving minder groot en iedereen is geholpen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 15:22

:j Ja, eens. Vooral dat je eigenlijk al gestraft wordt als je gehandicapte bent, ook financieel. Jij beschrijft het alleen veel beter.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 15:25

Met de manier waarop het nu geregeld is kunnen ze dat niet landelijk regelen. Dit soort zorg hadden ze niet naar de gemeente moeten doen. Want de gemeentes waar procentueel veel mensen met een beperking en laag inkomen worden het hardst gepakt. Ik vind het ook van de gekke dat als je in gemeente A een taxipas hebt je die niet automatisch krijgt als je naar gemeente B verhuist. Nee dan moet je opnieuw een aanvraag doen en mag je van geluk spreken als je weer een nieuwe pas krijgt.