De zoveelste Olympische paardenmishandelaar

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-25 11:47

mce schreef:
het is ook allang geen sport meer, big business en daar is niets leuks aan te zien, helemaal mee eens

maar gelukkig komen er wel een paar GP ruiters bovendrijven die rijden zoals het bedoeld is
en dat is wel aangenaam om naar te kijken

Justin Verboomen met Zonic Plus b.v. of een Becky Moody met Jagerbomb

Zeker, maar als ik heel eerlijk ben vond ik Dujardin ook altijd fijn in de ring er uit zien en met losrijden. Dus ik durf niemand meer op een voetstuk te plaatsen :')

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-25 11:55

Dus......filmpje geplaatst door een rancuneuze ex werknemer, en hoe kwam het dat deze ex werknemer rancuneus werd? Werd deze werknemer als voetveeg gebruikt of was deze werknemer het niet eens met de manier waarop dit heerschap met z'n paard(en) omging? In beide gevallen heeft/had deze ex werknemer gelijk!

Stalhulpen worden anno 2025 nog steeds als voetveeg gebruikt.

En tja wat ik triest vindt, is dat merendeel van de paardeneigenaren het nog steeds heel normaal vinden, of juist meer dan genoeg dat hun paard wel 4 a 5 uur per dag naar buiten gaat! Ja wel in een paddockje van 10 bij 5(als het dier mazzel heeft). Dat het dier alsnog zo'n 20 uur opgehokt staat deert ze niet!
En als je er wat van zegt/vindt zeggen ze , ja maar wij hebben niet genoeg ruimte om ze buiten te laten! Nou daar ligt het probleem dus al, veel paarden worden op een postzegel gehouden! Als je niet genoeg ruimte hebt voor je paard, dan moet je er niet aan beginnen!

Gewoon ff mijn ongezouten mening }>

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-25 11:58

c_alsemgeest schreef:
mce schreef:
het is ook allang geen sport meer, big business en daar is niets leuks aan te zien, helemaal mee eens

maar gelukkig komen er wel een paar GP ruiters bovendrijven die rijden zoals het bedoeld is
en dat is wel aangenaam om naar te kijken

Justin Verboomen met Zonic Plus b.v. of een Becky Moody met Jagerbomb

Zeker, maar als ik heel eerlijk ben vond ik Dujardin ook altijd fijn in de ring er uit zien en met losrijden. Dus ik durf niemand meer op een voetstuk te plaatsen :')

is ook zo, toch zie je paarden die het "met plezier" doen - was bij Valegro ook zo - dan kan ik me niet indenken dat dit op een "oneerlijke " manier is verkregen.

In het verleden was Marzog gereden door Anne Grethe Jensen een voorbeeld tot ze bij een andere trainer ging rijden.

Popstra

Re: De zoveelste Olympische paardenmishandelaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-25 12:09

Vind hier een hoop vooroordelen voorbij komen. Vraag me af of diegene die dat plaatsen recent nog mee lopen op trainingsstallen, wedstrijden e.d.
Of dat ze bezig blijven oude koeien uit de sloot trekken om lekker een topic mee te ,voeren,

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-25 12:21

ivy_power89 schreef:
Maar even he.....

hoeveel pro's hebben jullie in real life dingen zien doen die gewoon echt niet kunnen? Want we zijn nu allemaal gechoqueerd door dit filmpje en de andere filmpjes van bekende ruiters, maar het gebeurd ook gewoon op veel stallen hier in nederland (en uiteraard ook andere landen) en daar hoor je dan niemand over....

Over dit filmpje heb ik weinig aanvulling op de eerdere reacties hier. Ik vind het misselijkmakend en heb na een paar seconden het filmpje uit gezet. Ik kon het gewoon niet meer zien en niet meer aanhoren....

Ik…..real life, in Nederland op een stal met zowel prof.ruiters als pensionklanten. Sporenwonden, kapotte monden, paarden die tussen de oren geslagen werden. Zowel van de prof ruiter van de stal zelf, als van de amateur pensionklanten die dachten dat dit dus zo hoorde. Mijn mond opengetrokken en uiteindelijk met mijn paarden moeten vertrekken (was blij weg te gaan daar hoor)
Het heeft dus weinig zin gehad om er iets van te zeggen. Hetis eengesloten wereld, je kunt kiezen…meedoen of vertrekken. Ergens melden is bijna ondoenlijk. Filmen lukt ook niet altijd. En als je iets op film hebt, kun je ook niet alles ongestraft op de socials gooien.
Als iemand mij kan vertellen wat je kunt doen als je achter gesloten staldeuren dit soort dingen ziet, hoor ik het graag. Want je mond open trekken tegen de betrokken ruiter, heeft in mijn ervaring weinig zin.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-25 12:26

ZwarteHeks schreef:
En van wie leren de amateurs dit gedrag? Juist, van een instructie, een topsporter, een professional.

Nee joh, echt niet exclusief. Dit soort fouten maak je eigenlijk juist uit je eigen onvermogen om het beter op te lossen.

Er zijn paardenmensen te over die amper weten wie Anky is. Die laten zich echt 0 beïnvloeden door de topsport of de proff. En dat is goed en niet goed. Want hoewel er zaken gebeuren die je niet moet overnemen zijn er ook goede dingen te leren waar het jammer van is dat ze het niet leren.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-25 12:28

Elisa2...er is nog heeeeeel veel grijs en dat zou iedereen juist achterdochtig moeten maken.
En Popstra, als je het over mij hebt?

Mijn bevindingen gaan tot ongeveer 6 maanden- 1 jaar. Ik probeer me steeds meer af te sluiten voor de sport, omdat ik er steeds verdrietiger van wordt.

Afgelopen hengstencompetitie: vrijwel alle paarden in elkaar getrokken.
Vrijwel alle GP proeven: geen sprake van verzameling maar vooral in elkaar getrokken paarden.
De bejubelde Maarten Luiten: vreselijk zien rijden, rollkur, sporen erin...
Vorig jaar nog: Adelinde Cornelissen: vreselijk zien rijden, paard alle kanten op trekken, rollkur.
Vorig jaar nog: Thamar Zweistra: vreselijk zien rijden, rollkur, in elkaar getrokken paard.
Vorig jaar: Imke Bartels: vreselijk zien rijden, veel trek en pluk werk.
Onlangs nog: Isabel Werth: vreselijk zien rijden, rollkur, in elkaar getrokken paard.
Onlangs nog: HP Minderhoud vreselijk zien rijden, in elkaar getrokken paard, sporen erin.
Jonge opkomende talenten bij indoor Friesland: vreselijk zien rijden.

Mijn koeien zijn niet zo oud hoor...

Ik heb wel wat amateurs fijn zien rijden in Tolbert en Exloo. Maar overall vind ik het zo erg dat ik er niet meer heen ga.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-25 12:35

Popstra schreef:
Vind hier een hoop vooroordelen voorbij komen. Vraag me af of diegene die dat plaatsen recent nog mee lopen op trainingsstallen, wedstrijden e.d.
Of dat ze bezig blijven oude koeien uit de sloot trekken om lekker een topic mee te ,voeren,

ervaar dagelijks wat er mist aan kenis en kunde, prettige om er mijn bijdrage aan te leveren

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-25 12:36

Maar Manubres..met alle respect maar jij ziet soms hele andere dingen dan anderen zien.

Daarnaast denk ik dat irl kijken ook veel meer informatie geeft, bijvoorbeeld het losrijden bij een hengstencompetitie of show. Waarmee ik niet zeg dat ze allemaal goed rijden he? Want sommigen daar vind ik ook wel wat van..alleen zie ik gelukkig ook gewoon nog wel fijne ruiters die prima rijden.

En nee, ik kom best veel evenementen en kijk dus ook veel bij het losrijden. Ik heb al vaker gezegd dat ik het ongeveer zo zie: een deel vind ik niet fijn rijden. Dat zijn meestal de "op druk rijdt" ruiters die hun paarden voornamelijk forceren met het hoofd. Dit zijn de ruiters die mij achterdochtig maken voor wbt ze thuis doen. Dan is er een deel dat vind ik twijfelgevallen, ze rijden niet gemeen/ slecht maar er is imo wel ruimte voor verbetering. En dan is er nog een deel wat gewoon prima rijdt, blije paarden die netjes van achter naar voren gereden worden.

Maar goed, ga ik naar de gemiddelde pensionstal dan zie ik dus zo ongeveer hetzelfde en dat zijn dan geen (wannebee) sportruiters. Dus voor mij staat dat los van de sport.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-25 12:39

BoktVerlaten schreef:
ivy_power89 schreef:
Maar even he.....

hoeveel pro's hebben jullie in real life dingen zien doen die gewoon echt niet kunnen? Want we zijn nu allemaal gechoqueerd door dit filmpje en de andere filmpjes van bekende ruiters, maar het gebeurd ook gewoon op veel stallen hier in nederland (en uiteraard ook andere landen) en daar hoor je dan niemand over....

Over dit filmpje heb ik weinig aanvulling op de eerdere reacties hier. Ik vind het misselijkmakend en heb na een paar seconden het filmpje uit gezet. Ik kon het gewoon niet meer zien en niet meer aanhoren....

Ik…..real life, in Nederland op een stal met zowel prof.ruiters als pensionklanten. Sporenwonden, kapotte monden, paarden die tussen de oren geslagen werden. Zowel van de prof ruiter van de stal zelf, als van de amateur pensionklanten die dachten dat dit dus zo hoorde. Mijn mond opengetrokken en uiteindelijk met mijn paarden moeten vertrekken (was blij weg te gaan daar hoor)
Het heeft dus weinig zin gehad om er iets van te zeggen. Hetis eengesloten wereld, je kunt kiezen…meedoen of vertrekken. Ergens melden is bijna ondoenlijk. Filmen lukt ook niet altijd. En als je iets op film hebt, kun je ook niet alles ongestraft op de socials gooien.
Als iemand mij kan vertellen wat je kunt doen als je achter gesloten staldeuren dit soort dingen ziet, hoor ik het graag. Want je mond open trekken tegen de betrokken ruiter, heeft in mijn ervaring weinig zin.

Ik vraag me af waarom er zo weinig ruiters/amazones reageren op de mishandeling. Ik denk enerzijds omdat ze hun kop in het zand willen houden en denken: geen aandacht geven want anders gaat de sport eraan. Maar zou het ook kunnen zijn dat ze zich niet durven uitspreken omdat ze zelf ook niet heilig zijn ? En mss bang dat nav hun reactie mensen gaan zeggen: maar jij was toen en toen ook niet zo vriendelijk?

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-25 12:43

mooi filmpje over positief zweepgebruik
alleen met horsemanship mogelijk,

https://www.facebook.com/reel/1263973175084380

en dat is wat bij teveel mensen ontbreekt : horsemanship

we hebben teveel pennyboekjes gelezen, oh dat wil ik ook

maar hier in the real world, moet je zelf kennis en kunde hebben
Laatst bijgewerkt door mce op 14-06-25 12:47, in het totaal 1 keer bewerkt

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-25 12:45

Elisa2...We zullen inderdaad wel andere brillen hebben. Ben blij voor jou dat jij een positievere kijk erop hebt. Ik zou er best wat voor over hebben om weer te kunnen genieten van de paardensport. Maar helaas past die bril mij niet meer. Er zal echt een andere wind moeten gaan waaien in de sport, voordat een andere bril mij weer past :x En ik zie het niet gebeuren, veranderingen gaan traag als stroop en ik denk dat de toekomst de sport gaat inhalen en zal besluiten dat het welletjes is geweest om sport met een dier uit te oefenen. En ja, ook rijden van amateurs zal uiteindelijk op de schop gaan, want daar is inderdaad ook genoeg leed.

We gaan het zien...wie de juiste kijk erop heeft...spreek je over 10 jaar wel weer...

En ik wil echt open staan voor het goede. Dus als hier iemand is die mij een filmpje kan tonen van een fijn en dressuurmatig juist gereden paard, dan hou ik me aanbevolen! Mag via Pb!

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-25 14:07

Popstra schreef:

Recent nog vernomen van een groom van 1 van de grootste Nederlandse springruiter van een aantal jaren geleden hoe zij behandeld is na een paar jaren trouwe dienst. Ik kan je vertellen dat het zeker geen schoonheidsprijs verdiend! Anno 2025! Helaas is er de laatste 30 jaar niks veranderd. Dus dat de ex werknemer van deze Australische ruiter rancuneus is en daarom dit filmpje openbaar heeft gemaakt is heel begrijpelijk

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-25 15:19

Sport met dieren zou sowieso verboden moeten worden. Sponsoring van dat soort sport ook.

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-25 15:35

manubres schreef:
Elisa2...er is nog heeeeeel veel grijs en dat zou iedereen juist achterdochtig moeten maken.

Mijn bevindingen gaan tot ongeveer 6 maanden- 1 jaar. Ik probeer me steeds meer af te sluiten voor de sport, omdat ik er steeds verdrietiger van wordt.

Vrijwel alle GP proeven: geen sprake van verzameling maar vooral in elkaar getrokken paarden.
Vorig jaar nog: Adelinde Cornelissen: vreselijk zien rijden, paard alle kanten op trekken, rollkur.
Vorig jaar nog: Thamar Zweistra: vreselijk zien rijden, rollkur, in elkaar getrokken paard.
Onlangs nog: Isabel Werth: vreselijk zien rijden, rollkur, in elkaar getrokken paard.
Onlangs nog: HP Minderhoud vreselijk zien rijden, in elkaar getrokken paard, sporen erin.

Ik heb wel wat amateurs fijn zien rijden in Tolbert en Exloo. Maar overall vind ik het zo erg dat ik er niet meer heen ga.

Mee eens maar je komt dan toch op de jurering uit. Daar gaat het mis. Toevallig de podcast met Frank Kemperman geluisterd van 2 man en 1 paardenkop? Hij is met een bezem door de dressuur gegaan. Allerlei jurys vervangen, moest meer spectakel komen, alles voor een groter publiek, proeven moesten korter. Juist daar is het misgegaan en wordt tijd dat op andere punten beoordeeld wordt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-25 15:41

paars schreef:
Sport met dieren zou sowieso verboden moeten worden. Sponsoring van dat soort sport ook.

En dan? Kijk eens naar Egypte.. waar dieren niet sporten maar als werkpaard worden gebruikt..

Ik vraag me altijd af waarom je als groom blijft bij iemand die jou klote behandeld. In de paardenwereld is er veel vraag naar echt goede grooms dus die kunnen echt wel een fijnere plek vinden.

We gaan het inderdaad zien Manubres, ik ben sowieso voor alle positieve verbeteringen die doorgevoerd kunnen worden. Maar dan wel in alle disciplines en alle lagen.

Overigens wat anders, de meesten hier kennen Dressage hub wel die graag mensen door het slijk trekt voor likes en volgers.
Ik kwam er achter dat een dierenarts zelfmoord heeft gepleegd doordat Dressage hub deze persoon door het slijk heeft getrokken. Ik weet niet waarom.. maar ik schrok wel van het bericht want dat is dus gewoon online pesten. Hier staat het:
https://www.facebook.com/share/p/1Bq5HDK4Sx/

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-25 15:51

Elisa2 schreef:
paars schreef:

En dan? Kijk eens naar Egypte.. waar dieren niet sporten maar als werkpaard worden gebruikt..

Cross that bridge when we get there. Je moet ergens beginnen en dat doe je niet door te wijzen naar een ander.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-25 16:03

Elisa2 schreef:
paars schreef:

Ik vraag me altijd af waarom je als groom blijft bij iemand die jou klote behandeld. In de paardenwereld is er veel vraag naar echt goede grooms dus die kunnen echt wel een fijnere plek vinden.

We gaan het inderdaad zien Manubres, ik ben sowieso voor alle positieve verbeteringen die doorgevoerd kunnen worden. Maar dan wel in alle disciplines en alle lagen.

Overigens wat anders, de meesten hier kennen Dressage hub wel die graag mensen door het slijk trekt voor likes en volgers.
Ik kwam er achter dat een dierenarts zelfmoord heeft gepleegd doordat Dressage hub deze persoon door het slijk heeft getrokken. Ik weet niet waarom.. maar ik schrok wel van het bericht want dat is dus gewoon online pesten. Hier staat het:

Ja, in de online wereld is het echt eng om aan de schandpaal genageld te worden daar ben ik het volledig met je eens. Maar Dressage Hub is ook degene van mijn post. En pas nádat zij het gepost heeft, heeft de bond hem geschorst en niet toen ze het filmpje naar de bond hadden gestuurd. Dus tsja...dan hou je zo'n 'markt' ook in stand. Is toch hetzelfde verhaal met Dujardin en Helgstrand, werd er volgens mij ook pas gereageerd nadat het naar buiten kwam en niet toen ze het zelf al wisten.

En waarom terug naar de Middeleeuwen en paarden als lastdier/werkdier gaan gebruiken, die tijd ligt ver achter ons. Ik denk eerder dat alleen mensen nog paarden houden die er blij van worden om zo'n prachtige ziel in de buurt te hebben. Ik rij al een tijd niet meer actief en ik zou mijn paarden nooit weg doen, ze zijn mijn levengeluk ook zonder rijden...alleen er naar kijken geeft mij al een dosis gelukshormonen <3

Maar eerlijk= eerlijk, afkicken van dagelijks trainen, wedstrijddoelen stellen, de adrenaline van wedstrijden etc...was zwaar. Maar eenmaal daar, ging ik door een hele andere bril kijken :j

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-25 16:22

mce schreef:
mooi filmpje over positief zweepgebruik
alleen met horsemanship mogelijk,

https://www.facebook.com/reel/1263973175084380

en dat is wat bij teveel mensen ontbreekt : horsemanship

we hebben teveel pennyboekjes gelezen, oh dat wil ik ook

maar hier in the real world, moet je zelf kennis en kunde hebben

Ik vind die man vreselijk kundig, maar ook onder dat filmpje wijzen mensen met learned helplessness en dat je geen zweep en "control halster" moet gebruiken (want dat is valsspelen ofzo?). Sommige mensen hebben een roze bril op wat betreft trainen van paarden en zien niet in dat sommige dingen moeten, en dat de manier van Tristan vele malen beter is dan een paard met een shovel de vrachtwagen op duwen of met een zweep de trailer op slaan.

Ik kan wel genieten van de wedstrijden. Nog steeds. Vooral bij de B en L klassen is het heel vaak gewoon leuk om amateurs rond te zien karren en plezier te zien hebben met hun paarden. En dan is er hier en daar wat spanning, als je ze een halfjaar later ziet, zijn ze daarin vaak sprongen in vooruit gegaan. Het is vooral jammer dat er vervolgens een trien op een dure, in de krul getrokken benenzwaaier, belachelijk hoge punten rijdt. Daarom pleit ik eigenlijk voor terugkeer van het meetmoment, en afschaffing van klassementen. Men kan schijnbaar niet omgaan met de roem van een eerste plaats. Ik kan me ook goed bedenken dat als je als hobbyruiter die trien steeds ziet winnen met idioot hoge punten, dat je ook op die manier wil gaan rijden. Ik zou dan wel zo invullen dat iedereen van de klasse na einde van de rubriek pas hun coupon op kan halen, voor het behoud van de sfeer en de horeca. Het is al individueel genoeg, maar je raakt tijdens het wachten vaak toch wel aan de praat.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-25 17:03

manubres schreef:
Elisa2 schreef:

Ja, in de online wereld is het echt eng om aan de schandpaal genageld te worden daar ben ik het volledig met je eens. Maar Dressage Hub is ook degene van mijn post. En pas nádat zij het gepost heeft, heeft de bond hem geschorst en niet toen ze het filmpje naar de bond hadden gestuurd. Dus tsja...dan hou je zo'n 'markt' ook in stand. Is toch hetzelfde verhaal met Dujardin en Helgstrand, werd er volgens mij ook pas gereageerd nadat het naar buiten kwam en niet toen ze het zelf al wisten.

En waarom terug naar de Middeleeuwen en paarden als lastdier/werkdier gaan gebruiken, die tijd ligt ver achter ons. Ik denk eerder dat alleen mensen nog paarden houden die er blij van worden om zo'n prachtige ziel in de buurt te hebben. Ik rij al een tijd niet meer actief en ik zou mijn paarden nooit weg doen, ze zijn mijn levengeluk ook zonder rijden...alleen er naar kijken geeft mij al een dosis gelukshormonen <3

Maar eerlijk= eerlijk, afkicken van dagelijks trainen, wedstrijddoelen stellen, de adrenaline van wedstrijden etc...was zwaar. Maar eenmaal daar, ging ik door een hele andere bril kijken :j

Nou ik blijf graag met paarden werken, ik weet dat ze het leuk vinden en dat ze het zouden gaan missen als ik niet meer met ze werk. Maar goed, ik werk ook met ze voor mijn plezier en ik haal er alleen plezier uit als zij plezier hebben. :)

Ik ben bang dat de tijd dat paarden als werk/ lastdier gebruikt worden helaas nog lang niet voorbij is. Wat dat betreft doet Brooke Hospital heel erg goed werk.
Ik denk dat het wel belangrijk is om zaken in perspectief te blijven zien.

Ja ik snap hoe dat gaat wat betreft Dressage hub maar zijzelf gaat veel te ver en heeft continu een nieuw slachtoffer. Ook als er dus geen sprake is van mishandeling en een stel naïevelingen trapt overal in daar.
Natuurlijk is het prima als er filmpjes naar buiten kunnen die echt niet kunnen. Maar zoals in het voorbeeld wat ik aanhaalde ontstaat er dus een complete heksenjacht. Hoe gezond is dat als er geen sprake is van mishandeling?

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-25 17:08

manubres schreef:

Waarom blijft dit dan ook het rijtje profs en is Jill Huijbregts niet al aan het aansluiten. Geen enkele sponsor voor haar? Of zou ze het niet willen?

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-25 19:09

Weet niet meer wie het schreef, maar hoe mensen dan moeten leren rijden of met paarden omgaan? Door juist research te gaan doen en net niet naar een commerciele manege te gaan.

Mijn partner is door mij in de paarden gerold. Eerst was dat vooral de verzorging, het aanleggen van onze paddock paradise en sinds kort is hij ook gestart met rijden. Op mijn paard, met mijn instructrice. Ik heb hem ook eerst op een manege willen de basis leren mar dat wilde hij niet. We zijn een paar keer naar maneges geweest en zijn principes wonnen het van het leren rijden. We hebben een les meegevolgd op een manege, die man schopte zo hard dat paard om 'm vooruit te krijgen dat gonsde door de hele binnenbak. Hij vond dat geen fijn beeld en wilde zo niet leren rijden.

Een vriendin van me geeft lessen aan kinderen met haar paarden. Zij noemt het ponygewenning. Leert de kinderen wat paard zijn is, grondwerk en leert hun de basis. Daar zouden ouders naar toe moeten gaan met hun kinderen. Zulke plekken zouden er ook meer moeten zijn, waar dieren centraal staan.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-25 20:06

Grondwerk als uitgaanspunt bij dat soort kleinschalige instructeurs, zou ik zo'n goed streven vinden. Eigenlijk zijn (grootschalige) maneges ook gewoon niet meer van deze tijd. Dan liever iemand die de juiste ponies ervoor heeft staan, goed onderlegd is in zowel het pedagogische aspect als het rijtechnische aspect en alles daaromheen. Maar dan moet het wel goed gebeuren. Ik weet niet hoe zulke ondernemingen gecontroleerd worden. Volgens mij zit dat niet aangesloten bij het FNRS orgaan bijvoorbeeld, dus het lijkt me moeilijk om als starter er je weg naar te vinden.

EmberGlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-25 20:14

Jennyj01 schreef:
Wat mij betreft mag de sport vandaag nog worden afgeschaft. Zelf ben ik er definitief op afgeknapt toen onze voormalige bondscoach stond te juichen voor een kreupele Totilas die eigenlijk uitgebeld had moeten worden.

Wanneer er geld en ego in het spel is gaat dit altijd ten koste van het dier. Het publiek jubelt en de volgende generatie gefrustreerde ruiters is geboren.

Mee eens.

De sport is ziek en verrot en mensen houden angstvallig hun oogkleppen op. Er is heel wat werk te verrichten voordat het weer paardeerlijk en paardvriendelijk kan worden genoemd..

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-25 20:19