Body shaming

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 18:04

Popstra schreef:
En dan gaat het niet om mensen met over gewicht maar mensen die mooi slank zijn of soms wat te mager.

Het valt mij steeds vaker op dat men op social media erg lelijk reageerd op celebs of random personen die slank zijn (of aan de magere kant)
Dat ze bijv meer moeten eten..op een tandenstoker lijken..anorexia zouden hebben..
Vooral door kerels maar toch ook echt door andere dames.
En dat ze vooral liever flink wat vlees op de botten zien. Dijen, tieten en kont.

Nu ben ik zelf nogal aan de slanke kant en stoor mij steeds vaker aan het feit dik zijn tegenwoordig dus eigenlijk genormalisseerd word.
Ik zelf vind vrouwelijke rondingen mooi maar Rubens figuren al wat naar te dik neigen. Dat is persoonlijk. Maar als ik dan die grote (veelal nep) konten zie als een Kim Kardashan met uiteraard daar boven een pronte nep voor gevel dan denk ik kom aan zeg, hoe kan men dit mooi vinden!? Ik zie ook met de jaren steeds meer meiden die daar op willen lijken.
Volle lijven, dikke wimper extensions, volle lippen en een pruik.

Hoe is die ommekeer er in ene gekomen en waarom?
Owee als ik een opmerking maak over een dikkerd wat ik zowiezo nooit zou doen maar de lelijke opmerkingen naar slanke meisjes lijken wel sociaal geaccepteerd. Ik vind het maar een rare gewaarwording.

Daar hebben we gelukkig de laatste jaren hard voor gewerkt. Dat wat voller zijn ook heel mooi kan zijn. Eigenlijk: Je bent mooi zoals je bent.

Het size zero wat in de jaren 80 en 90 in de mode was, gaf vooral voor de jeugd heel veel problemen. In die jaren was maatje 34 de norm. Meiden hongerden zich volledig uit om maar aan dat beeld te voldoen.

Helaas zie je sinds 2 jaar op de catwalks van de grote merken weer size zero. Volgens mij was het Cosmopolitan degene die daar 2 jaar geleden weer voor aan de bel trok.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 18:09

Ik vind het niet erg als mensen oprecht in mijn gezicht iets vragen over mijn gewicht. Mits er goede intenties achter zitten heb ik dit liever in mijn gezicht dan achter mijn rug om zodat ik ook gewoon het een en ander kan toelichten.

Het zijn juist de onnadenkende opmerkingen die vaak als kwetsend worden ervaren, beide kanten op denk ik.
Dus, mag je iets zeggen over iemands uiterlijk dat ligt geheel aan de intentie die er achter zit denk ik.

Soms denk ik ook weleens..we hoeven ook niet overal wat van te vinden. Dingen zijn soms ook gewoon zoals ze zijn.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 18:17

Elisa2 schreef:
Ik vind het niet erg als mensen oprecht in mijn gezicht iets vragen over mijn gewicht. Mits er goede intenties achter zitten heb ik dit liever in mijn gezicht dan achter mijn rug om zodat ik ook gewoon het een en ander kan toelichten.

Maar ik vind de opmerking: Wat zie je er goed uit! Ben je afgevallen?
Altijd een hele bijzondere :+

Cer

Re: Body shaming

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 18:29

Ik vind t wel interessant.. ik lees dingen op internet over gezond blijven, gezond oud worden (heb je niet altijd zelf in de hand) goede voeding, voldoende drinken..
mensen die daar met de pet naar gooien, die bijv roken, overmatig alcohol gebruiken, niet sporten, (of gevaarlijk sporten :+ ) ongezond eten, die moeten dat allemaal zelf weten. Die discussie is al vaak gevoerd, of iemand nou z’n tong door midden laat snijden of veel suiker eet, je lijf is van jezelf..

Maar ik zal (als ex roker) nooit zeggen dat roken gezond is, of dat het prima is als je nog geen 5 meter kunt lopend of niks kunt tillen. Ik vind dat je helemaal zelf moet weten wat je doet, en ik hoef er zeker niks van te zeggen, maar ik vind er wel wat van. En dat mag ook.

En met mensen die dichtbij mij staan heb ik het er gewoon over, waarom niet? Het is toch niet raar ofzo verder?

Overigens, als ik naar “my 600 pound life” kijk dan heb ik niet altijd het idee dat mensen zelf altijd weten (of erger nog, de ouders van obese kinderen) dat ze te zwaar zijn..
zou je in het geval je iemand zo af ziet glijdend, of erger nog, z’n kinderen zo ziet “voeren” ook niks van zeggen? Om te helpen bijvoorbeeld, als dat mogelijk is?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 18:33

Een goede vriendin of iemand anders die dichtbij staat (sommige vriendinnen staan dichterbij als familie, dus alleen familie zou ik niet zeggen) mag altijd wat vragen over gewicht en dat vind ik andersom ook normaal. Niet gewoon kennissen, maar echt mensen die dichtbij staan en waar je sowieso veel mee deelt. Dan hoeft het echt niet pas als diegene erover begint, want niet iedereen ziet in dat het misschien niet goed gaat of durft het aan te geven. Waarom zou dat met gewicht niet kunnen om daarnaar te vragen? Je vraagt het met allerlei andere dingen ook.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 18:34

Cer schreef:
Overigens, als ik naar “my 600 pound life” kijk dan heb ik niet altijd het idee dat mensen zelf altijd weten (of erger nog, de ouders van obese kinderen) dat ze te zwaar zijn..

Of andersom, als kind enorm gepest te worden ivm dikke billen ( ja diegene die nu iedereen wil hebben :Y) ). Daardoor een compleet geflipt zelfbeeld.

En daar hebben heel veel vrouwen last van. Letterlijk last!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 18:35

Herkenbaar, al die zeik opmerkingen over mijn slanke lichaam. Vooral online schrik ik soms van de harde opmerkingen over mensen met een slank postuur. Prima hoor, dat mannen 'vlees' willen of grote tieten. Het zal.

Gelukkig heb ik aan mannelijke aandacht nooit gebrek gehad overigens ;) .

Als ik dan nog ergens laat weten dat ik vega(n) eet, is het helemaal feest :+ .

Wat bezielt de mensheid?

Ik ben gelukkig op een leeftijd, dat het mij weinig uit maakt wat iemand meent te moeten vinden. Zolang ik maar gezond ben en mij ok voel met mijn lichaam. En dat is nou eenmaal met een wat lichter gewicht, dus ik beweeg veel en eet gezond (overigens niet per se weinig). Verder is mijn maatje 36 gewoon iets wat bij mij hoort.

Net als mijn blonde haren, want man man man, ook die opmerkingen daarover zijn dodelijk vermoeiend soms......

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 18:37

Ik zou tegen een roker ook niet zeggen kan wel een peuk minder.

Ja er iets van vinden dat wel, doen we allemaal over dingen, maar zeggen, waarom?

Wil iemand die met een glaasje teveel gaan rijden, ja dan hou ik hem tegen.
Maar niet eens voor hemzelf, maar voor andere die hij wellicht de dood inneemt.

Wil niet zeggen dat ik met vriendinnen niet over ons gewicht heb.
Maar dat is een wederzijds gebeuren.

Maar dat doe ik maar met een paar mensen. Andere nee, geen behoefte aan.
Vele zitten toch nog in het tijdperk vreet maar wat minder.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 18:42

DP ik snap dat het voor veel mensen anders ligt maar we kunnen toch wel erkennen dat voor een ander deel (zoals ik) het echt gewoon “vreet minder” is… het kan beiden bestaan toch?
Ik mankeer niks, maar ik moet gewoon veel sporten en enorm op m’n calorie intake letten anders word ik te dik.. en ik ben echt niet de enige daarin ..

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 18:43

Het onderwerp overgewicht/afvallen ligt zoveel complexer dan heel veel mensen beseffen.
Het heeft ook weinig zin om hier een heleboel informatie neer te zetten, maar er zijn echt maar heel weinig mensen die zichzelf bewust te zwaar maken of bewust teveel eten of waarbij het echt zo simpel is als 'gewoon wat minder eten'.
Pas als je als zwaar(der) persoon een middel als Ozempic gebruikt, besef je hoe het is om een 'normaal denkproces' te hebben omtrent eten en hoe het is om geen 'food noise' te hebben.
Dan is er echt zo'n aha-moment :)* van:"Ooh, zo voelen de mensen met een gezond gewicht (zonder food noise) zich" en snap je ineens waar al die "eet gewoon wat minder" reacties vandaan komen.

Bij de mensen met food noise, en dat zijn er echt een heleboel (en hoe dikker je wordt, hoe erger de food noise wordt), kun je het een beetje vergelijken als met een blaasontsteking.
Je hebt een ontzettende drang om te plassen (eten), ook al hoeft je lichaam niet echt te plassen (eten).
Alles in je schreeuwt dat je NU naar de wc (keuken) moet gaan om te plassen (eten), terwijl je met je verstand weet dat het een vals signaal is.
Hier tegenaan gaan en dus te blijven waar je bent en niet naar de wc (keuken) te lopen, vergt echt alle wilskracht die je in je hebt.
En dit de hele dag door... de enige momenten dat de food noise minder is, is als je eet en zelfs dan is het soms niet eens helemaal weg.

Misschien is het zo voor de mensen die hier geen last van hebben wat beter te begrijpen.
En daarnaast is obesitas ook officieel een ziekte en komt er nog zoveel meer bij kijken dan je voeding en de hoeveelheid daarvan.

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 19:03

Wat maakt dan precies dat er gedacht wordt dan slankere mensen dat niet hebben?

Ik herken helemaal wat je bedoelt namelijk door mijn ziekte heb ik daar ook last van. Maar dat is voor mij een weg zoeken in gezonde dingen en ja ook leren negeren. Ik snap heus dat niet voor iedereen kan. Maar het is echt niet zo dat slank gelijk staat aan geen food noise hebben.

Ik challenge elke dag ook keihard tegen de food noises ondanks mijn gezonde gewicht maar wat ik gratis bij mijn ziekte gekregen heb.
Laatst bijgewerkt door SansaS op 22-04-25 19:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 19:03

Waar heb ik dat geschreven dan?

Dat negeren doe ik zelf ook, maar vergt wel ál mijn energie voor de hele dag, wat gewoon enorm beperkend is.

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 19:05

Je zegt letterlijk zo voelen mensen met een gezond gewicht zonder food noises zich dus.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 19:06

Precies, die twee dus samen. Mensen met een gezond gewicht zonder food noise.
Dus niet de mensen met een gezond gewicht mét food noise, want die bestaan zeker ook.
Ik heb het er om die reden nog bewust zo specifiek bij gezet.

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 19:10

Dan bedoel je het anders dan ik lees.

Maar inderdaad food noises is zeker niet alleen voor mensen met overgewicht. En dat het energie kost ja eens. Maargoed mijn hele ziek zijn kost al enorm veel energie helaas maar overgewicht zou het nog complexer maken met meer risico's bij bijvoorbeeld de operaties ervoor.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 19:37

Zeker mee eens.
En zeker met een ziekte die al heel veel energie kost, is het dubbelop.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 22:25

Elisa2 schreef:
Cer schreef:
Wat ik, ook vanuit de andere topics die DP noemt, dan wel apart vind, is dat het toch qua cijfers lijkt alsof het de laatste jaren erger geworden is.

Als bijv obesitas een ziekte is, weten we dan waar het door komt? En wat is er nu dan anders dan een paar jaar geleden? Of is het toch wel handig dat er meer mensen (te) zwaar zijn en dus meer medicijnen (zoals die afslankinjecties, of diabetesmedicijnen) gebruiken, qua industrie?
Ik weet zelf niet hoe het komt, ik denk omdat er toch teveel ongezonds te verkrijgen is, en dat mensen wellicht niet precies weten wat er ergens inzit, en dat (en dat is mijn ervaring) veel eten toch als normaal zien (en mijn hoeveelheden inderdaad afdoen als konijnenvoer of dieet of veel te weinig) terwijl ik dan denk 'tel even gewoon, wat er op je bord ligt'. (daarmee zeg ik niks over de mensen die daadwerkelijk ziek zijn)
Bewegen we dan ook minder? Meer met de auto of de electrische fiets?
Nou goed, ik weet het ook niet, maar qua cijfers is het wel zorgwekkend misschien.

Ik zeg overigens nooit tegen mijn (veel te) zware familie / vrienden 'goh als je maar gelukkig bent'. Ik kam ze niet af, zeker niet, maar ik vraag wel indien nodig 'kan ik ergens mee helpen?'. Want ik zie ze liever ook niet aan een vervetting in elkaar storten als ze nog geen 50 zijn..
(wel merk ik dat een aantal liever niet bewegen, want daar wordt je moe van :') en dat is prima, dan hebben we dat gesprek verder niet, want iedereen mag zn leven op zn eigen manier leiden. Maar zeggen 'ach joh, valt wel mee toch!', nee dat dan weer niet :)

Het is ook erger geworden, kijk maar eens naar beelden uit de jaren 70..daar zijn de meeste mensen gewoon slank. Er is veel meer aanbod nu tot ongezond eten, veel meer dierlijke producten, overal zit suiker in en daarnaast zijn mensen steeds minder gaan bewegen.

Dus ja, grof gezegd..ik denk dat een deel van te zware mensen dat wel zelf in de hand hebben. Daarnaast heb je ook gewoon mensen die breder gebouwd zijn, die zullen nooit slank worden hoe goed ze ook hun best doen. En mensen die door medische aandoeningen/ medicatie/ de overgang enorm aankomen. Die kunnen daar ook helemaal niks aan doen.

Ik denk alleen wel dat het aantal mensen wat zich op dat laatste beroept wel een heel stuk hoger is dan het aantal mensen dat daadwerkelijk om deze reden te zwaar is.
Je mag het tegenwoordig niet meer zeggen schijnbaar, maar voor heel veel mensen geldt toch wel dat voornamelijk hun eet- en beweegpatroon het probleem is. Vroeger had je namelijk niet dit probleem in de huidige omvang (ook niet als je alleen de mensen meerekent die aangeven dat ze er niks aan kunnen doen)

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 22:29

Je wilt dat men stopt met bodyshamen... Begin bij jezelf.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 22:32

Qimm schreef:
Doorgaans weten mensen zelf ook wel als ze een ongezond gewicht hebben

Dat wel, maar ze weten niet altijd goed hoe dat komt. Mijn oma was hartstikke dik en ze zei dat ze niet snapte hoe dat kon. Ik snapte het wel. Een half pak hagelslag op je brood, jam 1 op 1 met fruit en suiker maken, eindeloos veel taarten bakken, 2 zalmmoten per persoon, suiker over de groente, enz enz enz enz.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 22:36

Little_Gift schreef:
Maar kies je dan om te liegen?
Als die persoon er zelf over begint of naar vraagt?
Is liegen dan beter?

Als de persoon er zelf naar vraagt en ik moet slecht nieuws brengen, maak ik altijd eerst de ander verantwoordelijk voor de gevolgen door te vragen: wil je een eerlijk of politiek correct antwoord? Als ze kiezen voor eerlijk dan hebben ze er immers zelf om gevraagd.
Betekent niet dat je iemand uit hoeft te schelden natuurlijk. Dat mag gewoon niet. Niet bij dik en niet bij dun.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 22:40

DuoPenotti schreef:
Ik zou tegen een roker ook niet zeggen kan wel een peuk minder.

Ja er iets van vinden dat wel, doen we allemaal over dingen, maar zeggen, waarom?

Ik zei van de week nog tegen een collega: goh, heb je je jas meteen ook maar meteen mee geasfalteerd? :') want hij nam een hele rookwalm mee aan tafel waar we net lekker zaten te eten

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 22:56

Dorine92 schreef:
Little_Gift schreef:
Maar kies je dan om te liegen?
Als die persoon er zelf over begint of naar vraagt?
Is liegen dan beter?

Als de persoon er zelf naar vraagt en ik moet slecht nieuws brengen, maak ik altijd eerst de ander verantwoordelijk voor de gevolgen door te vragen: wil je een eerlijk of politiek correct antwoord? Als ze kiezen voor eerlijk dan hebben ze er immers zelf om gevraagd.
Betekent niet dat je iemand uit hoeft te schelden natuurlijk. Dat mag gewoon niet. Niet bij dik en niet bij dun.

Als je die vraag zo stelt, dan is je mening al wel duidelijk.

Ik heb beide kanten meegemaakt. Ik ben heel dun geweest een aantal jaren door depressie en paniekaanvallen en niet durven eten. Toen de paniekaanvallen begonnen, ben ik in een paar weken tijd 20 kilo afgevallen en daarna iets langzamer nog 5 kilo naar 55kg. Kort gezegd dacht ik dat ik ziek was en was constant “misselijk”.

De jaren erna kreeg ik constant opmerkingen dat ik meer moest eten, dat ik er ongezond uit zag en dat ik wel een taartje extra kon gebruiken, enzovoort.
En als ik zei dat ik aanleg had om dik te worden, geloofde niemand dat.

Nu ben ik mentaal gezonder en heb ik de afgelopen jaren veel te veel van eten genoten, omdat ik dat weer durf. Dus nu ben ik veel te zwaar. Daar baal ik van, echt enorm.

De mensen die me niet geloofden en altijd zeiden dat ik meer moest eten, die zeggen niks meer. Hun blikken zeggen ook genoeg. Ik schaam me heel erg en ook al ben ik al weer wat kwijt, ik kan nog steeds niet in de spiegel kijken.

Van een ander hoef ik het niet te horen hoor, ook al is het de waarheid. Ik hoefde dat ook niet te horen toen ik superslank was. Ik vind het allebei superkut en ik wou dat mensen gewoon eens zouden stoppen met opmerkingen maken over dingen die ik (of een ander) niet binnen 10 minuten kan veranderen.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 22:58

Tja ik denk ook dat iedereen begrijpt dat 1 keer 1 opmerking echt niet erg is, zeker niet als het vanuit een oprechte interesse of bezorgdheid komt.

Maar de meeste mensen zijn niet erg creatief of empathisch en komen voor de honderdste keer met dezelfde rotopmerking aanzetten. Wat ook alleen maar zenden is, die willen niks weten of geruststellen maar 'alleen maar even flink de waarheid spuien'.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 08:14

Iemands waarde hangt wat mij betreft nooit af van hoe iemand eruitziet of wat iemand kan. Een voller persoon is niet meer of minder waard dan iemand met een gezond of ondergewicht. De body positivity beweging is wat mij betreft dan ook een goede!

Wel schuilt er wat mij betreft een gevaar in. Mensen met overgewicht zijn immers niet minder waard of minder mooi, maar overgewicht is wel (potentieel) gevaarlijk voor de gezondheid. Tegelijkertijd zie je dat ongezond gewicht steeds normaler gevonden wordt onder het mom iedereen is mooi en waardevol.

Obesitas is een ziekte, maar (meestal) niet een aangeboren ziekte. Net als dat de meeste mensen (gelukkig) niet verslaafd geboren worden. Mensen kunnen meer aanleg hebben voor zwaarlijvigheid of verslaving, maar het is beide niet iets dat je compleet overkomt. Nederland is een obesogene omgeving die mensen stimuleert om te veel te eten en daarnaast te weinig te bewegen. Dat is ontzettend zorgelijk en voor veel mensen moeilijk te weerstaan.

Tegelijkertijd heeft iedere individu zelf de mogelijkheid om te kiezen voor de gezonde opties. Want ook die zijn er.

Het aanbod van (ultrabewerkt en ongezond) voedsel moet veranderen, de marketing rondom voedsel moet veranderen, de als normaal gepresenteerde partijgrootte moet veranderen, de prijsstrategie moet veranderen. Allemaal waar! Maar tot die tijd zullen we zelf steeds moeten terugvallen op bewuste gezonde keuzes en zelfcontrole.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 08:32

DuoPenotti schreef:
Waarom zou je daar wat van willen zeggen? Oprechte vraag.
Ik denk dat de "eigenaar" van dat lijf dat zelf ook wel weet en dat niet hoeft te horen van een ander.

Of zie ik dat verkeerd?

Eens.

Hier op bokt ben ik vaak de botte bijl als ik zie dat mensen met flink overgewicht op een dier gaan zitten. Maar buiten dat.... Waarom zou ik iets moeten vinden van een ander zijn/haar figuur? Dat is verder mijn zaak niet.
Heb zelf jaren gerookt ookal wist ik wel dat ik het slecht voor me was. Zo is het vaak met keuzes rondom eten ook en soms spelen er nog psychische/andere klachten mee. Niet aan een ander om iets van te vinden.