Nederland krijgt verbod op consumentenvuurwerk

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 15:52

cursebreaker schreef:
Handhaving en politie heeft helemaal de mankracht niet qua aantallen om zoals het nu is alles bij te houden, ook niet wanneer er zwaardere straffen komen.

Uiteindelijk denk ik dat dit juist wel gaat helpen. Het zal misschien een paar jaar nodig hebben, maar er zal hoe dan ook echt wel minder afgestoken gaan worden want niet iedereen gaat nu over op illegaal inkopen doen. De normale mensen gaan zich er echt wel bij neerleggen en dat zal al zeker een verschil gaan maken.

Ik denk dat je dit verschil enkel gaat merken op oudjaarsavond. Ik denk echt niet dat een verbod op consumentenvuurwerk ervoor gaat zorgen dat mensen door het jaar heen minder vuurwerk afsteken. Puur vanwege het feit dat ze er toch 9 v.d. 10x wel mee weg komen.

littleroosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 15:52

@Marjo, je zegt toch precies dat het voor 1 nacht wel moet kunnen? Denk je dat er dan geen dierenleed is? Beetje naïef.

Moet ik met alle paarden (waaronder een hengst) en katten naar een vuurwerkvrije zone?

Leo

Re: Nederland krijgt verbod op consumentenvuurwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 15:56

Met een hond ben je alleen veilig in het buitenland, maar dan zou ik sowieso heel december wel in het buitenland kunnen doorbrengen. Maarja, ik heb ook een paard dus daar ook een hoop zorg voor en om.

Nee ik heb ook zeker niet de illusie dat het de eerste jaren beter wordt. Het zal zeker nog pittig zat worden. Maar dit verbod zou een eerste stap in de goede richting zijn en daar ben ik heel blij mee. Voor mn eigen dieren en alle andere dieren, wild of in eigendom.

Als de boetes hoog genoeg zijn en het is ook nog eens moeilijker te krijgen (in NL) is de lol er uiteindelijk wel een keer af.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 15:56

Marjo schreef:
cursebreaker schreef:
Handhaving en politie heeft helemaal de mankracht niet qua aantallen om zoals het nu is alles bij te houden, ook niet wanneer er zwaardere straffen komen.

Uiteindelijk denk ik dat dit juist wel gaat helpen. Het zal misschien een paar jaar nodig hebben, maar er zal hoe dan ook echt wel minder afgestoken gaan worden want niet iedereen gaat nu over op illegaal inkopen doen. De normale mensen gaan zich er echt wel bij neerleggen en dat zal al zeker een verschil gaan maken.

Ik denk dat je dit verschil enkel gaat merken op oudjaarsavond. Ik denk echt niet dat een verbod op consumentenvuurwerk ervoor gaat zorgen dat mensen door het jaar heen minder vuurwerk afsteken. Puur vanwege het feit dat ze er toch 9 v.d. 10x wel mee weg komen.

We gaan het zien. Elk beetje vooruitgang is iig mooi meegenomen al. Er zit iig beweging in nu waar veel mensen al jaren voor lobby’en dus ik ben daar iig al heel blij mee.

Dat het niet allemaal meteen perfect zal gaan… tuurlijk, maar in the long run denk ik wel degelijk dat het een verschil gaat maken. Maar mensen die denken dat ze ‘alles afgepakt word hier in Nederland en dan maar illegale oliebol moeten gaan halen’ zul je altijd wel hebben. Dat is hier in de regio helaas erg voelbaar ook. Dat is niet alleen met vuurwerk maar meer criminele dingen en voorkom je helaas nooit helemaal. Betekent niet dat je wettelijk gezien niet hoeft te proberen er niks mee te doen. Daar begint het iig nu wel mee, als er wettelijk vanalles veranderd. In de praktijk zullen ze hopelijk ook tzt nog meer kunnen verbeteren. Maar eens, ook de straffen zouden hoger moeten, in aanvulling op…

Littleroosie, ja dat vinden veel mensen idd dan makkelijk gezegd: ga dan weg met oudjaar. Maar wanneer er maanden afgestoken word doet die ene avond weggaan het verschil niet meer maken. Plus dat het zo’n beetje onbetaalbaar is om ‘even’ ergens een huisje te boeken in die periode. Veel haken en ogen zitten er aan zo’n simpele statement ja, ik vind het ook jammer dat mensen daar zo makkelijk over denken. En niet alle dieren zijn idd ook nog even zomaar te verhuizen.

En dan nog niet gesproken over de wilde dieren en mensen met trauma’s enz

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 16:02

Er komt een verbod op afsteken en bezitten van vuurwerk. Dus dat is veel makkelijker handhaven dan hoe het nu is. De discussie of het legaal of illegaal vuurwerk is, ben je dan kwijt. Ook het kopen in NL is niet meer mogelijk.
Eerste paar jaren zal het hard werken voor politie en ME zijn, maar ik denk op lange termijn dat dit goed komt. Overigens zijn ze in Belgie en Duitsland ook bezig met een vuurwerkverbod.

En er zijn heel veel landen waar het al verboden is voor consumenten.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 16:28

littleroosie schreef:
@Marjo, je zegt toch precies dat het voor 1 nacht wel moet kunnen? Denk je dat er dan geen dierenleed is? Beetje naïef.

Moet ik met alle paarden (waaronder een hengst) en katten naar een vuurwerkvrije zone?

Ik vind inderdaad dat 1 nacht moet kunnen.

Hoeveel dierenleed zien we wel niet van het verkeer? Van windmolens? Er zijn zoveel dingen op te noemen die veel dierenleed veroorzaken, dat ik denk dat één nacht vuurwerk nog wel meevalt.
Je dier overleeft een heftige onweersstorm toch ook? Wat een enorme klappen ze dan wel niet horen...

De overlast en irritatie zit hem in het feit dat mensen het niet bij 1 nacht kunnen houden, maar dat er het hele jaar door overlast veroorzaakt wordt met vuurwerk. En ik heb er een hard hoofd in dat dit verbod dat gaat tegenhouden. Er kan nu al niet gehandhaafd worden op al het vuurwerk dat illegaal is.

Dit verbod gaat ervoor zorgen dat de Nederlanders die zich netjes aan de regels houden, gestraft worden doordat zij geen vuurwerk meer mogen afsteken. En degene die dat illegaal doen? Ach, die draaien zich nog eens om en gaan vrolijk door.
En het mooie siervuurwerk waar veel mensen van genieten, ik hoop dat dit in de vorm van een show gestopt wordt zodat mensen hier gewoon heen kunnen als zij dat zouden willen.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 16:33

Maar Marjo, als nou uit de peilingen komt dat 67% van de Nederlanders voor een verbod zijn? Waarom moeten voor die andere veel kleinere groep deze overlast aanhouden?

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 16:37

Benzz schreef:
Maar Marjo, als nou uit de peilingen komt dat 67% van de Nederlanders voor een verbod zijn? Waarom moeten voor die andere veel kleinere groep deze overlast aanhouden?

Ik vraag mij toch af hoeveel van die 67% daadwerkelijk consumentenvuurwerk afgeschaft wil zien, of dat de overlast gewoon stopt in de tijd rond oud & nieuw.

Want nogmaals; er kan nu al amper gehandhaafd worden op het afsteken van vuurwerk. Ik heb dan niet de illusie dat het afschaffen van consumentenvuurwerk gaat helpen. De grootste overlast wordt namelijk veroorzaakt door illegaal (gebruik van) vuurwerk.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 16:37

Marjo schreef:
littleroosie schreef:

Ik vind inderdaad dat 1 nacht moet kunnen.

Hoeveel dierenleed zien we wel niet van het verkeer? Van windmolens? Er zijn zoveel dingen op te noemen die veel dierenleed veroorzaken, dat ik denk dat één nacht vuurwerk nog wel meevalt.
Je dier overleeft een heftige onweersstorm toch ook? Wat een enorme klappen ze dan wel niet horen...

De overlast en irritatie zit hem in het feit dat mensen het niet bij 1 nacht kunnen houden, maar dat er het hele jaar door overlast veroorzaakt wordt met vuurwerk. En ik heb er een hard hoofd in dat dit verbod dat gaat tegenhouden. Er kan nu al niet gehandhaafd worden op al het vuurwerk dat illegaal is.

Dit verbod gaat ervoor zorgen dat de Nederlanders die zich netjes aan de regels houden, gestraft worden doordat zij geen vuurwerk meer mogen afsteken. En degene die dat illegaal doen? Ach, die draaien zich nog eens om en gaan vrolijk door.
En het mooie siervuurwerk waar veel mensen van genieten, ik hoop dat dit in de vorm van een show gestopt wordt zodat mensen hier gewoon heen kunnen als zij dat zouden willen.

Ik vind dat ik mensen in elkaar mag slaan. Want er gaan ook mensen dood in het verkeer, dan kan ik ze net zo goed in elkaar slaan _-:( . Dit is een echt Whataboutisme

De overlast en irritatie zit ook in 31 december. Het is bovendien ongelofelijk slecht voor het milieu. Afschaffen die hap.
Laatst bijgewerkt door rien10 op 02-04-25 16:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 16:38

Marjo schreef:
Want nogmaals; er kan nu al amper gehandhaafd worden op het afsteken van vuurwerk. Ik heb dan niet de illusie dat het afschaffen van consumentenvuurwerk gaat helpen. De grootste overlast wordt namelijk veroorzaakt door illegaal (gebruik van) vuurwerk.

Daar heeft de politie al meerdere malen een zeer duidelijke uitleg over gegeven.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 16:38

littleroosie schreef:
Als echte dierenliefhebbers snap ik niet dat mensen hier op tegen zijn.

Heel blij dus met dit verbod, zal wel even duren voordat er niks meer wordt afgestoken maar het is een goed begin.

Omdat het dan wel via de illegale weg word verkregen?
Een vuurwerkverbod is mooi, maar het zal niets helpen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-25 16:53

purny schreef:
littleroosie schreef:
Als echte dierenliefhebbers snap ik niet dat mensen hier op tegen zijn.

Heel blij dus met dit verbod, zal wel even duren voordat er niks meer wordt afgestoken maar het is een goed begin.

Omdat het dan wel via de illegale weg word verkregen?
Een vuurwerkverbod is mooi, maar het zal niets helpen.

Het is nog helemaal niet bewezen of het wel of niet gaat helpen, dus laten we dat eerst eens een jaar of 5 afwachten.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 17:39

Inderdaad, ze zeiden dat het rookverbod in cafés en restaurants ook niet ging helpen, na een paar jaar was het de normaalste zaak van de wereld. ;)

@Marjo, dat er veel dierenleed is in het verkeer en met windmolens enz. is ook erg, maar het één streept het ander niet weg. Zo werkt dat niet met leed. En zeker niet voor het "plezier".

Het is meer dan de knallen hè. Onweer is gelokaliseerd, vuurwerk is óveral rondom. Onweer is een natuurverschijnsel. Bij vuurwerk hangen er ook nog eens dikke kruiddampen enz.
Dieren zijn in paniek voor hun leven. Die snappen niet dat het een avondje "plezier" is. Die denken niet "oh dan is het goed".

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 17:44

Leo schreef:
Inderdaad, ze zeiden dat het rookverbod in cafés en restaurants ook niet ging helpen, na een paar jaar was het de normaalste zaak van de wereld. ;)

@Marjo, dat er veel dierenleed is in het verkeer en met windmolens enz. is ook erg, maar het één streept het ander niet weg. Zo werkt dat niet met leed. En zeker niet voor het "plezier".

Het is meer dan de knallen hè. Onweer is gelokaliseerd, vuurwerk is óveral rondom. Onweer is een natuurverschijnsel. Bij vuurwerk hangen er ook nog eens dikke kruiddampen enz.
Dieren zijn in paniek voor hun leven. Die snappen niet dat het een avondje "plezier" is. Die denken niet "oh dan is het goed".

Dit vergelijken met het rookverbod vind ik wel een beetje bijzonder, dat is namelijk wel véél makkelijker te handhaven dan een vuurwerkverbod.

En nee, het een hoef je niet met het ander weg te strepen, zeker niet. Maar het is wel een mate van perspectief. Wanneer mensen zich gewoon netjes aan de regels houden, rekening houden met vuurwerkvrije zones en zich gedragen met het vuurwerk, zie ik geen reden om het omwille van dierenleed af te schaffen. Carbid schieten, dat mag dan nog wel? Die knallen zijn soms nog harder dan een gemiddelde cobra :=

Alleen zit daar het grote probleem, er is een groep mensen die zich niet kan gedragen. Ik blijf er echter bij, dat een vuurwerkverbod dit niet gaat oplossen.

Tzatziki

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 17:56

Super goed nieuws! **\O/**

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 18:00

Ik ben alleen maar voor een verbod. Vuurwerkshow prima, maar dat zinloze geknal vanaf oktober. Mijn katten zijn geen probleem, mijn paard daarentegen eet die dag amper en soms dagenlang na oud en nieuw slecht eter en gestress. Om nog maar te zwijgen van alle patiënten, waarvan sommige al vanaf november op medicatie staan, om de ellende maar weer te overleven. Sommige willen niet meer plassen, eten, .... om maar te zwijgen van alle wild die in paniek is

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 18:13

Een paar dingen zijn nu een stuk makkelijker te handhaven: de import. Hoewel ik nog steeds niet weet of er cijfers zijn, werden er dus enorme hoeveelheden vuurwerk naar Nederland verscheept. En het is veel makkelijker om te sjoemelen met de import als er ook een legale route is. Ik heb het idee dat er heel wat containers dubbel zijn verstuurd, en dat er een boel vuurwerk illegaal werd verkocht door degenen die toegang hadden tot legale importroutes.

Dat kan nu niet meer, want die import is niet meer mogelijk.

Dan hou je over wat er in de achterbak van auto's vervoerd kan worden, en dat zal ongetwijfeld nog best een tijdje gebeuren, maar dat zijn geen zeecontainers per keer.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 18:15

Ik ben helemaal voor maar ben bang dat de politie het niet aankan, lukt ze nu al niet :n
Heel erg maar waar.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 18:17

Marjo schreef:
Carbid schieten, dat mag dan nog wel? Die knallen zijn soms nog harder dan een gemiddelde cobra :=

Alleen zit daar het grote probleem, er is een groep mensen die zich niet kan gedragen.

Carbid is toch anders, en stopt zodra het donker wordt want dan kunnen ze de ballen niet meer terugvinden en gaan ze zuipen in de tent.

Ik heb er totaal geen problemen mee dat vuurwerk alleen nog georganiseerd afgestoken mag worden. Prima, want het is hier volledig uit de hand gelopen de afgelopen 30 jaar.

Het is begonnen toen men 3 dagen voor oud-en-nieuw met de verkoop mocht starten. Toen begon het gedonder, want welke overheidsmafklapper had nou gedacht dat men het braafjes nog minimaal 2 dagen thuis zou laten liggen en er alleen maar likkebaardend naar kijken?
Vóór 1993 was de verkoop alleen op oudjaarsdag toegestaan, en snabbelden de fietsenmaker en bouwmarkt er hun decemberomzet bij. Na dat jaar is het volledig en onbeheersbaar uit de hand gelopen.
Ik heb er nul problemen mee. Als de 'investeerders' hun knalgeld gewoon op de bankrekening zouden laten staan, of de 118 miljoen naar bepaalde nuttige bestedingen/doelen zouden doneren, dan had het nog enig nut gehad. Er is gewoon niets van over. Verdampt.

Of koop er een paard van, dan kun je er dagelijks van genieten je geld heel wonderbaarlijk in bruin goud te zien veranderen. :)) :):)

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 18:17

chanicha schreef:
Ik ben helemaal voor maar ben bang dat de politie het niet aankan, lukt ze nu al niet :n
Heel erg maar waar.

Ze hebben nu te weinig mogelijkheden omdat er verschillende soorten vuurwerk zijn. Als alles verboden is, wordt het vele malen makkelijker. Plus dat er best een grote groep is die nu afsteekt, maar uit zichzelf zal stoppen door het verbod. Ook vanuit de buurt kun je nu makkelijker mensen aanspreken op hun gedrag.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 18:32

Ik vind het aan de ene kant jammer want het was wel echt een oudejaars traditie waar we vroeger veel plezier mee hadden. Maar het is de juiste keuze :j Als de jeugd van nu gewoon opgroeit zonder het zelf afsteken van vuurwerk, dan missen ze het niet ook +:)+ Dus je moet er gewoon een keer mee beginnen.

Het lijkt op sommige plekken wel Gaza op Oudjaarsdag, en weken ervoor hoor je ook al doodklappen.
Voorbijgangers en dieren die in gevaar komen. Veel stress en vernielingen. De hulpdiensten die ellende hebben van die troep. Het was gewoon geen doen meer :n

Hopelijk komen er leuke vuurwerkshows voor in de plaats ergens op een centrale plek in elk dorp / stad.
Is ook leuk toch dat buurtgenoten zich dan op 1 plek kunnen verzamelen en samen komen.

En dan misschien in de loop der jaren het vuurwerk steeds meer vervangen door een milieuvriendelijker licht show ofzo :)

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 18:33

Marjo schreef:
Leo schreef:

Dit vergelijken met het rookverbod vind ik wel een beetje bijzonder, dat is namelijk wel véél makkelijker te handhaven dan een vuurwerkverbod.

Nu geen spijkers op laag water zoeken, die vergelijking ging puur om een gebruik dat helemaal ingebakken zit dat vervolgens niet meer is toegestaan. Niet om de mate van wel of niet kunnen handhaven. :)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 20:45

Vroeger had je gewoon rotjes en soms een strijker. Zwaarder was er niet. Nu zijn het bommen geworden, zo zwaar. De branch heeft het zelf om zeep geholpen en de gebruiker of misbruiker ervan ook natuurlijk. Laten we het gebruiken om naar mensen en dieren te gooien en er leuk dingen mee opblazen. Het is de laatste 20 jaar enorm uit de hand gelopen en dit is het enige wat je er nu nog aan kunt doen, verbieden. Jammer maar ik begrijp het. Laten we al dat geld stoppen in goede dingen ipv de lucht ermee vervuilen en miljoenen aan schade aanrichten.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 20:55

Suzanne F. schreef:
Vroeger had je gewoon rotjes en soms een strijker. Zwaarder was er niet. Nu zijn het bommen geworden, zo zwaar. De branch heeft het zelf om zeep geholpen en de gebruiker of misbruiker ervan ook natuurlijk. Laten we het gebruiken om naar mensen en dieren te gooien en er leuk dingen mee opblazen. Het is de laatste 20 jaar enorm uit de hand gelopen en dit is het enige wat je er nu nog aan kunt doen, verbieden. Jammer maar ik begrijp het. Laten we al dat geld stoppen in goede dingen ipv de lucht ermee vervuilen en miljoenen aan schade aanrichten.

Helemaal mee eens!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 21:43

Ik ben heel blij als dit doorgaat. De hond is bang, dat is al sneu, maar ik heb er zelf ook veel last van met een beschadigd evenwichtsorgaan. Van mij mag het echt wegblijven, of beperkt worden tot vuurwerkshows waar mensen die daar behoefte aan hebben naartoe kunnen gaan.