Duurzaam leven, hoe draag jij bij?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 14:47

Voor wie op zoek is naar fijne shampoo(bars), kijk eens op de website https://www.natuurlijkehaarverzorging.nl. Zij heeft een enorme hit-of-oliebol lijst waarin je merken kan opzoeken.

Ikzelf gebruik de Dille&Kamille shampoo bar voor droog haar, die vind ik erg fijn. Icm een shampooborsteltje zeker! Wel shampoo ik als ik echt vette/vieze haren krijg 2x, en alleen de hoofdhuid en niet de lengtes. Zeer tevreden van!

Met echte zeepbars ben ik, voor het haar dan, nog niet echt vrienden. Daarbij moet je ook zuur naspoelen, geeft top zacht en glanzend haar overigens. Maar mijn handfunctie is niet zo goed en dus maak ik het mezelf graag makkelijker.

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-25 14:49

Qimm schreef:
We hoeven ook niet -helemaal geen plastic- maar ik erger me bijvoorbeeld dood aan trossen bananen die in plastic in de schappen liggen. Dat is echt helemaal nergens goed voor.
Er zijn genoeg plekken waar we prima zonder plastic kunnen, en dat is een goed streven.

Nou, dat! Ik sta zo vaak voor het schap en dan zie ik niet biologische groenten/fruit zonder plastic liggen en de biologische producten zijn in plastic verpakt. Dan moet ik kiezen uit twee kwaden 8)7. Of ik zoek natuurlijk een alternatief product…

Shampoo ben ik ook nog echt niet uit. Van de week castille zeep geprobeerd maar nog niet echt overtuigd. Ik doe pure olie in mijn haar, laat het even intrekken en was het er daarna uit met shampoo. Geen conditioner oid en 1x per week. Heb nog geen alternatief gevonden wat sterk genoeg is om de olie eruit te wassen.

Ik ben wel enorm tevreden over mijn zelfgemaakte wasmiddel!!! Gebruik het nu een paar weken. Bestaat uit verdunde castillezeep en een paar druppels etherische olie. In het wasverzachter bakje een scheut azijn :j

Yabloko

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 15:01

Ik heb geen nageslacht. Dat scheelt jaarlijk zo'n 60 ton co2. Ter vergelijking: een vegetarisch dieet bespaart zo'n 0,90 ton co2 per jaar. Ik eet dus af en toe een stukje biologisch vlees of wild, heb honden, rijd auto en vlieg incidenteel, kortom ik leef mijn leven zonder al te veel in bochten te moeten wringen.

Overigens vind ik kinderen hardstikke leuk :D ik zou ook niet oordelen over andermans duurzaamheid met wat ik van de buitenkant kan zien. Boeit me niet.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 15:09

Ik heb geen kinderen.
Vind ik wel genoeg.
Verder vind ik het hele klimaatgedram behoorlijke onzin.
Alsof er bij het maken van zonnepanelen en windmolens en alle aanpassingen die daarvoor nodig zijn, geen stikstof vrijkomt.
De aarde warmt op, 0,0000? Nou en?
Zou het dat zonder de mensheid niet doen dan?

manou_diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 15:24

Sheran schreef:
Is leuk en fijn natuurlijk, maar hoe is dat duurzaam? Of mis ik wat?

Dat is inderdaad wel een handige toevoeging :Y)

Alle mails (of bestanden op een cloud) zijn opgeslagen in een datacentrum. Dit is dus een fysieke locatie van jouw beheerder die ontzettend veel stroom gebruikt om al die bestanden toegankelijk te houden. Geschat wordt dat datacentra verantwoordelijk zijn voor zo'n 3% van ons landelijk energie verbruik. Mails verwijderen kan er dus voor zorgen dat we minder 'ruimte' gebruiken in het datacentrum en daarmee dus minder constante energie.
Nieuwsbrieven uitschrijven gaat meer over de directe impact. Elke mail die verzonden wordt kost ongeveer 4g CO2 uitstoot. De nieuwsbrieven die je dus toch niet leest kosten wel uitstoot om verzonden te worden, en tellen met zijn allen op tot een grote hoeveelheid uitstoot.

Hieronder nog wat linkjes met meer info:
https://www.denkdoeduurzaam.nl/actueel/ ... -er-anders
https://www.klimaatroute.nl/kennisbank/ ... p-day-2023
https://www.vanafhier.nl/lifestyle/5-ti ... verkleinen

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 15:25

veneri schreef:
Ik heb geen kinderen.
Vind ik wel genoeg.
Alsof er bij het maken van zonnepanelen en windmolens en alle aanpassingen die daarvoor nodig zijn, geen stikstof vrijkomt.

Jij vind het onzin.. maar dat is het niet. Misschien moet je eens wat onderzoeken lezen. De aarde warmt sneller op dan ooit tevoren, de oorzaak is de mens, en duurzame energie stoot over de hele levensduur altijd minder CO2 uit dan fossiele brandstoffen. Dat zijn feiten.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 15:49

tennan schreef:
Voor wie op zoek is naar fijne shampoo(bars), kijk eens op de website https://www.natuurlijkehaarverzorging.nl. Zij heeft een enorme hit-of-oliebol lijst waarin je merken kan opzoeken.

Ikzelf gebruik de Dille&Kamille shampoo bar voor droog haar, die vind ik erg fijn. Icm een shampooborsteltje zeker! Wel shampoo ik als ik echt vette/vieze haren krijg 2x, en alleen de hoofdhuid en niet de lengtes. Zeer tevreden van!

Met echte zeepbars ben ik, voor het haar dan, nog niet echt vrienden. Daarbij moet je ook zuur naspoelen, geeft top zacht en glanzend haar overigens. Maar mijn handfunctie is niet zo goed en dus maak ik het mezelf graag makkelijker.

Oh fijn overzicht op die website, dank voor het delen! Ik zie dat mijn standaard happy soaps bar is afgekeurd ;( was wel al op zoek naar iets nieuws, dus dat scheelt dan weer.
Laatst bijgewerkt door JudithGigi op 11-02-25 15:50, in het totaal 1 keer bewerkt

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 15:50

De wasstrips zijn een goed voorbeeld van greenwashing.
Voordat de strips er zo klein uitzien als in de verpakking, zijn er al heel wat grondstoffen, energie en water verbruikt om het in deze vorm te gieten.

Ik gebruik waspoeder van klok. Een Nederlandse fabrikant, een basic product zonder veel toevoegingen. (En mijn huid is er ook blij mee.)

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 15:58

Wat gaaf, Jenara, dat jullie een eigen huis bouwen!

Wat een handige site, die van natuurlijke haarverzorging.
Zoiets zocht ik.

Veneri, bij de productie van zonnepanelen (en windmolens) komt inderdaad uitstoot vrij, maar meerdere studies laten zien dat deze uitstoot ruimschoots wordt gecompenseerd door de energie die ze opwekken zonder verdere uitstoot.
Bovendien wordt de productie steeds schoner.
De aarde warmt inderdaad van nature op en af, maar de snelheid waarmee het nu gebeurt, is ongekend.

Dat van die e-mails wist ik niet!
Ik heb bijna geen abonnementen(?) op webshops, maar ik ga er nog eens extra naar kijken.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 16:21

veneri schreef:
Ik heb geen kinderen.
Vind ik wel genoeg.

Dan gebeurt het ook. Het gaat om die 0.0000000036 graad die we theoretisch tegen kunnen gaan. En dat kunnen we niet, die illusie heb ik ook niet.

Alles is nu op stikstof en CO2 gericht, maar ik vind die microplastics eerder een punt van aandacht of potentiele zorg. Minder stikstof en CO2 uitstoten kan ik niet en wil ik ook niet, maar goed, ik heb inderdaad geen kinderen en kan dus rustig zonder schaamte op vliegvakantie en als ik dat 4 keer per jaar zou doen (geld niet voor), dan zou ik nog steeds goed voor het klimaat bezig zijn. Ook hoef ik geen mailtje extra te verwijderen (waar zijn we mee bezig als we ons druk maken over een extra opgeslagen mailtje. Alsof er dan minder datacentra komen, echt niet). Ik heb ook nog steeds de schoonste auto die er rondrijdt, een EUR6 diesel, veel schoner dan die elektrische meuk. Maar ja, diesel moet als smerig aangepraat worden, terwijl dat dus echt niet het geval is.

Maar je hebt dus in mijn ogen geen klimaatprobleem, daar kunnen we toch niets aan doen, maar een milieuprobleem. Dan moet je dus kijken naar die zonnepanelen en windmolens als afvalprodukt. En kun je kijken of je wat minder plastic als verpakkingsmateriaal kunt gebruiken.
Dat draagt meer bij dan een keertje niet vliegen.

PFAS raken we nooit meer kwijt, maar ondertussen mag dit nog steeds gebruikt worden en in de natuur gebracht worden.

En waar nooit over gesproken wordt, maar wat echt een enorme vervuiler is, is oorlogsvoering. Maar ze hebben kennelijk liever dat wij dan maar alles wat we hebben en ons gelukkig maakt inleveren i.p.v. dat ze eens stoppen met ruzie maken en op deze manier enorm deze aardkloot vervuilen. Om nog maar niet te spreken over het menselijk leed en de natuur (wilde dieren e.d. ) die ook echt te lijden heeft onder oorlog.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 16:22

Ik heb twee jaar geleden meegedaan aan '52 weken duurzaam'. Destijds stuurden ze iedere week een mail met een weekuitdaging. Dat doen ze nu niet meer, maar je kan elke weekuitdaging nog wel terugvinden op hun website: https://52wekenduurzaam.nl/weekuitdagingen/

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 16:29

Germie, wat je zegt klopt niet helemaal.
Euro 6-diesels zijn schoner dan oudere diesels, maar ze stoten nog steeds stikstofoxiden uit die schadelijk zijn voor de luchtkwaliteit.
EV’s hebben hun milieubelasting vooral bij de productie, maar die wordt snel gecompenseerd door de lagere uitstoot tijdens gebruik.
Diesel als brandstof is ook niet hernieuwbaar.

Ik snap waarom je bepaalde keuzes maakt en misschien zou je andere keuzes maken als je daar de middelen toe had.
Als ik rijker was, zou ik ook bepaalde dingen veranderen.
Maar ik denk wel dat het belangrijk is om bij de feiten te blijven.

Daarnaast vind ik dat elektrisch rijden voor iedereen beschikbaar zou moeten worden.
In plaats van dat het, zoals nu, de duurdere optie is.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 16:36

germie schreef:
Ik heb ook nog steeds de schoonste auto die er rondrijdt, een EUR6 diesel, veel schoner dan die elektrische meuk. Maar ja, diesel moet als smerig aangepraat worden, terwijl dat dus echt niet het geval is.

Zet die diesel voor de grap eens in de garage met draaiende motor, dan merk je gauw hoe schoon die is _O-

Ik vind het echt knap dat er mensen zijn die alle leugens die de olie-industrie verkondigt blindelings geloven :=
Je kan ook gewoon zeggen dat het klimaat je geen moer interesseert in plaats van al je vervuiling goed proberen te praten.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 16:41

Ik denk trouwens wel dat er best een heleboel mensen zijn die bijvoorbeeld rond het minimumloon zitten en of er dus gewoon helemaal niet mee bezig zijn, omdat ze zoveel andere zorgen hebben.
Of het wel heel graag willen, maar het financieel echt niet kunnen.
Ik vind niet dat mensen zich persé slecht moeten voelen over hun 'keuzes' of het feit dat ze 'niet bijdragen'. :o
Laatst bijgewerkt door Polar op 11-02-25 16:42, in het totaal 1 keer bewerkt

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 16:42

germie schreef:
En waar nooit over gesproken wordt, maar wat echt een enorme vervuiler is, is oorlogsvoering. Maar ze hebben kennelijk liever dat wij dan maar alles wat we hebben en ons gelukkig maakt inleveren i.p.v. dat ze eens stoppen met ruzie maken en op deze manier enorm deze aardkloot vervuilen. Om nog maar niet te spreken over het menselijk leed en de natuur (wilde dieren e.d. ) die ook echt te lijden heeft onder oorlog.

Ik ken anders maar heel weinig mensen die pro oorlog zijn hoor?

Ladyingreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 16:56

Ik probeer ook duurzaam(er) te leven. Maar vind het toch nog vaak moeilijk om de juiste keuze te maken, door gebrek aan de juist info (en dan ben ik al goed geïnformeerd), tijd of zin. Ben ook niet het type om 100% voor 'het juiste' te gaan, maar ben liever van het grijs: hier een beetje beter, daar een beetje beter. Dan kan ik wel een lijstje gaan opnoemen wat ik allemaal 'duurzaam' doe, maar in mijn ogen zijn we (niet hier in dit topic maar ik merk dit in mijn offline sociale omgeving) veel te veel aan het vergelijken met elkaar, waardoor we elkaar heel vaak niet meer inspireren maar be/veroordelen.

Ik herken wel in Germie's verhaal dat ik ook erg vrees voor de milieu-crisis die we hebben. Al geloof ik ook dat we steeds beter zijn gaan meten en daardoor ook meer aan het licht komt. Als ik denk aan alle PFAS in hobby-eieren door HEEL NL dan denk ik: ai ai ai....

En ik vrees ook wel voor de volgende generatie die opgroeit met You-tube, socials en mega-webshops. De generatie van mijn dochter (8jaar), die zien dat online alles in overvloed wordt gekocht/geconsumeerd en dat lijkt dan wel een standaard. Ik merk ook bij mezelf dat ik soms bedenk over iets: mmm dat zou best handig zijn om te hebben en dat je eerste reactie is: even op BOL.com kijken. Voor je het weet heb je iets besteld wat je eigenlijk helemaal niet perse NODIG hebt.
Laatst bijgewerkt door Ladyingreen op 11-02-25 17:19, in het totaal 2 keer bewerkt

Qimm

Re: Duurzaam leven, hoe draag jij bij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 16:59

Vergelijken, of ideeen uitwisselen?

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 17:00

Eerlijk gezegd heb ik maling aan duurzaamheid voor het mileu. Ik eet zoveel mogelijkbiologisch maar dat dan voor mn eigen gezondheid. Het mileu voelt voor mij te indirect en ook totaal zinloos.

Ladyingreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 17:01

Qimm schreef:
Vergelijken, of ideeen uitwisselen?

Onder gelijkgestemden wisselen je ideeën uit inderdaad. Maar ik merk bij mensen die er wat minder mee bezig zijn ze vooral vergelijken: ow jij eet geen vlees? Nou ik vlieg niet! Jij hebt 3 kinderen? Ik nul. Heb jij een warmtepomp? Ik zet de verwarming niet boven de 18 graden. Ect. Alsof het ene beter is dan het andere.

Ladyingreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 17:02

JessicaD88 schreef:
Eerlijk gezegd heb ik maling aan duurzaamheid voor het mileu. Ik eet zoveel mogelijkbiologisch maar dat dan voor mn eigen gezondheid. Het mileu voelt voor mij te indirect en ook totaal zinloos.

Milieu komt voor mij juist dichterbij dan 'het klimaatpropleem'. Want van het laatste hebben ze vooral in landen als Somalië nu al last, wij hier in Nederland nog niet echt. Behalve meer weerextremen.

Milieu als in vervuiling, fijnstof, waterkwaliteit, verlies van biodiversiteit zijn zaken die me enorm bezig houden.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 17:07

Ladyingreen, ik kan alleen maar voor mezelf spreken, maar ik heb niet het idee dat er heel veel wordt vergeleken of dat het als opscheppen bedoeld is.
Als ik naar mezelf kijk, ben ik onwijs blij met bijvoorbeeld de zonnepanelen die we hebben, omdat het ons echt jaren heeft gekost om de stap te kunnen zetten om ze aan te laten leggen.
Dus als ik het noem, is dat puur vanuit een persoonlijk oogpunt en een blijdschap voor de beslissing/kans in plaats van dat het is "Kijk eens wat ik heb dat jullie niet hebben?".

Ik vind dit topic erg fijn, want ik heb nu al een heel lijstje met shampoo-opties die ik nog wil uitproberen.
Dat terwijl ik best goed ben in onderzoek doen, maar echt maar heel weinig resultaten kreeg in mijn eigen onderzoek.

Hoe het milieu voor iemand indirect en zinloos kan voelen, begrijp ik dan weer niet...
Het milieu is het eerste dat je ziet als je je deur uitstapt en van levensbelang.
En ja, we zijn als gewone burgers maar een druppel op een gloeiende plaat, maar dat betekent niet dat het 0 impact heeft om een klein beetje om het milieu te denken.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 17:15

Ladyingreen schreef:
JessicaD88 schreef:

Milieu komt voor mij juist dichterbij dan 'het klimaatpropleem'. Want van het laatste hebben ze vooral in landen als Somalië nu al last, wij hier in Nederland nog niet echt. Behalve meer weerextremen.

Milieu als in vervuiling, fijnstof, waterkwaliteit, verlies van biodiversiteit zijn zaken die me enorm bezig houden.

Vergeet niet dat wanneer die gebieden richting onleefbaarheid gaan, deze mensen zullen gaan verhuizen naar gebieden waar het wel nog leefbaar is... Zoals hier. Dus zelfs als het klimaat hier nog lang oké blijft, gaan we er toch last van krijgen.

Ladyingreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 17:16

Misschien moet ik over 'het vergelijken' even aanvullen dat ik het niet bedoel richting het topic hier, maar meer in mijn 'echte' offline leven ;-) Sorry, ik vind het alleen maar goed dat we hier elkaar inspireren!

@JudithGigi ow ik ben me zeer bewust van de gevolgen van klimaarverandering ook voor NL, de klimaatvluchtelingen, ect. Maar dit was meer in reactie op een vorige post dat milieu-problemen haar minder raken/dichterbij komen dan klimaat-maatregelen.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 17:34

Ooh zo, dat had ik verkeerd begrepen. :j
Ik hou er echt totaal niet van als mensen op elkaar neer kijken.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 17:37

Zonnepanelen, eerlijk, de meeste mensen die ik ken die ze hebben is niet voor het klimaat, maar voor de eigen portemonnee. Ja wij ook.
Maar ik ken er wel die er vervolgens prat op gaan hoe goed ze bezig zijn...jaja

En ik zie mensen zeggen, ja ik let op wat ik koop en wat ik nodig heb. Niet meer als eerst 4 truitjes in de kast en er dan achter komen dat ik die al had.
En dan denk ik, dat deed ik 30 jaar terug al.
Ik hoef niet mee te doen aan no buy januari of je huis zooi opruimen challenges.
Wel zijn dat vaak de mensen die zich zo op de borst kloppen hoe goed ze bezig zijn... Echt ik kan daar niks mee....

En klimaat.... pak even de lijst met de meest vervuilendste landen...
Kijk hoe groot zijn zijn en dan naar ons...

Maar laten we de Nederlanders even uitknijpen voor 0, 0000036 graden...
Terwijl er hier mensen onder bruggen slapen, nee geen junkies (niet dat die dat verdienen) want er kan geen huis meer gebouwd worden.
Dat er mensen hier zorgmijden, dat er hier steeds meer mensen naar de voedselbank gaan.
En we vol gespoten groenten en vlees hierheen vliegen met normen die hier de boeren al niet meer mogen. En ondertussen schoppen we ze er wel uit....

Maar onze klimaat goeroe heeft 4 kinderen gefokt....

Kom... we zijn toch helemaal gek hier....

En dan zeg ik tegelijk niet dat we niks moeten doen. Want dat moeten we wel zeker.
Maar wel op een tempo dat niet alleen de rijkste er niets van voelen en nog lekker vliegen en luxe zooi kopen, 20 keer zo duur maar daar zit een goed duurzaam stempeltje in. Terwijl ze de mensen die het niet zo breed hebben uitkotsen want ze zijn niet duurzaam genoeg met een oude benzine auto...met spullen die van ellende uit elkaar vallen en kleren uit de kringloop.... wie heeft er dan recht van spreken?!
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 11-02-25 17:39, in het totaal 1 keer bewerkt