Syrië - Regime gevallen, Assad gevlucht

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-24 20:51

prompter schreef:
En de coalitie hier wil dat ook gaan doen San. Zullen een aantal personen in dit topic wel fijn vinden.

Dat verrast me niet...

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 20:53

rien10 schreef:
Nederland heeft ook dictators. Alleen zijn ze niet aan de macht, maar zitten achter een toetsenbord.

Zoiets wilde ik ook noemen, maar dan met een iets andere woordkeuze, maar ik houd me maar in. Het is echt schokkend om sommige reacties te lezen en het schetst een treurig beeld van hoe sociaal men eigenlijk is in dit land.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 20:56

Polar schreef:
Maar waarom heb jij dan meer recht om in Nederland te wonen en een uitkering te ontvangen dan iemand die voor oorlog vlucht?

Omdat ik in Nederland geboren ben?

T zou wat worden als iedereen ter wereld gewoon "zonder enige vorm van terughoudendheid" kan kiezen waar hij/zij gaat wonen én gebruik mag maken van de sociale voorzieningen ginter....

Tis niet voor niets dat er meerdere landen ter wereld zijn die absoluut niet happig zijn op "mensen die hun thuisland in ruilen voor een luxer leven elders" aka, de economische vluchteling!

Kijk eens naar Australië, Nieuw Zeeland, Canada, Japan (is volgens mij óók niet happig op vluchteling = immigratie) en veel dichter bij huis: Luxemburg en Denemarken?

Denemarken heeft één van de strengste asielprocedure van heel Europa. Dat is niet omdat ze zo staan te springen om migranten binnen te halen!

Waarom wordt het van dat soort landen wél geaccepteerd als ze zeggen "not in my backyard" en mag Nederland dit niet? Waarom moet Nederland alles en iedereen maar binnen laten volgens jou?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Syrië - Regime gevallen, Assad gevlucht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-24 20:56

Ik zou willen dat we sommige mensen eruit konden trappen, tbh :=.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 21:00

Nederland doet het helemaal niet zo goed hoor, internationaal/Europees gezien. Er zijn landen die veel en veel meer asielzoekers opnemen dan in Nederland. Ook binnen Europa. Turkije heeft iets van 3 miljoen Syrische vluchtelingen, dus opvang in de regio gebeurt al heel erg veel.

Maar jouw redenering volgend, @mvdende, mogen de kinderen uit Syrische ouders (of eigenlijk om het even waar hun ouders vandaan kwamen) die hier in Nederland geboren zijn wel blijven.
Want dat zijn de echte Nederlanders, volgens jouw citaat een paar pagina's terug, degenen die hier geboren zijn.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 21:01

_San87_ schreef:

Meeste stemmen gelden ;)

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 21:01

Weet je waarom we zo rijk zijn hier Mvende? En weet je wie we nodig hebben om rijk te blijven?

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 21:02

_San87_ schreef:

Dit klinkt zo fout als je nu dit topic binnen komt vallen :')

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 21:06

mvdende schreef:
Polar schreef:
Maar waarom heb jij dan meer recht om in Nederland te wonen en een uitkering te ontvangen dan iemand die voor oorlog vlucht?

T zou wat worden als iedereen ter wereld gewoon "zonder enige vorm van terughoudendheid" kan kiezen waar hij/zij gaat wonen én gebruik mag maken van de sociale voorzieningen ginter....

Tis niet voor niets dat er meerdere landen ter wereld zijn die absoluut niet happig zijn op "mensen die hun thuisland in ruilen voor een luxer leven elders" aka, de economische vluchteling!

Kijk eens naar Australië, Nieuw Zeeland, Canada, Japan (is volgens mij óók niet happig op vluchteling = immigratie) en veel dichter bij huis: Luxemburg en Denemarken?

Denemarken heeft één van de strengste asielprocedure van heel Europa. Dat is niet omdat ze zo staan te springen om migranten binnen te halen!

Waarom wordt het van dat soort landen wél geaccepteerd als ze zeggen "not in my backyard" en mag Nederland dit niet? Waarom moet Nederland alles en iedereen maar binnen laten volgens jou?

Makkelijk banketstaaf als je niet uit een derdewereldland komt hè. My god, white privilege ten top dit. Ongelooflijk.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 21:08

mvdende schreef:
Polar schreef:

Hier DE normen en waarde van Nederland.. -O-

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 21:10

Punt is wel dat onze infrastructuur, drinkwater, gezondheidszorg, veilige plekken om huizen te bouwen aardig klem zitten inmiddels. Hoe moeilijk ook, er is een grens aan hoeveel mensen we hier kunnen huisvesten met de basis welvaart en naleving grondwet die afgesproken is. Sommige wetenschappers stellen dat we qua draagkracht omgeving met 12 miljoen al aan de tax zaten. Daar zitten we al 6 miljoen boven en daar nog 2 bij gaat problematisch worden.
Of die 10%? die binnenkomt ivm oorlog thuis daarvan de focus moet zijn is een vraag. Medisch hebben zij nogal eens veel hulp nodig en daar komen vaak problemen bij als geen onderwijs, niet hebben leren hoe te leren, etc. wat aansluiting hier problematisch maakt, ...
De grote groep die wel bijdraagd en hier komt met arbeidscontract in de hand en besluit misschien wel permanent te blijven is qua aantallen en druk op infrastructuur meer een "probleem" qua huizentekorten, maar die betalen wel veelal hogere schijf belasting ivm dik salaris en kennis die we hier missen.
Stuk vergrijzing trekt de situatie scheef, maar dat is in principe een tijdelijke zaak. Wat wel inderdaad wringt is de verschillen in cultuur en de bijbehorende problemen qua wat is nodig voor de welvaart die wel in beide culturen gewenst is. Besef dat sommige uitgangspunten niet samen gaan met gewenste leefomstandigheden laten doordringen is ronduit lastig soms.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 21:11

Marije_jiplover schreef:
Er is in mijn dorp een groepje Syriërs dat een eigen winkel bedrijft.
100% vloeiend Nederlands spreken ze niet, maar goed genoeg om gewoon mee te draaien in de maatschappij.
En om belasting te betalen en te voldoen aan de hygiëne wetgeving voor het bereiden van voedsel.

Ik heb een (of misschien inmiddels meer, maar van deze ene weet ik het zeker) Syrische collega, die ook dierenarts is, maar hier in Nederland niet het beroep van dierenarts mag uitoefenen.
Hij heeft dan ook niet dezelfde functie als ik, maar ik heb wel eens met hem zitten praten en ik denk dat ik niet half zoveel kennis heb van ons vak als hij. Dus hoe oneerlijk is dat, dat hij niet als dierenarts mág werken?
Zijn Nederlands is goed volgbaar, maar ook hier nog niet 100% vloeiend. Wel vloeiend Engels, want hij was al gewend om internationaal te werken.

2 voorbeelden van mensen die initieel uit Syrië zijn gevlucht, geen idee of die mensen terug willen, maar die iig van mij echt niet terug zouden hoeven, zelfs al is het straks aantoonbaar voor iedere gevluchte Syriër hartstikke veilig daar.
Die Syrische winkel zit hier denk ik al meer dan 10 jaar. Die mensen hebben echt een bestaan opgebouwd hier. Waarom zouden ze dan weg moeten?

Maar twee voorbeelden zeggen natuurlijk niets over 'de Syriër in Nederland'. Van het Syrische gezin in Joure dacht ook iedereen dat ze zo goed geïntegreerd waren. Tot de 18-jarige dochter
Ryan werd vermoord door de vader en de broers uit eerwraak.

foxy80

Re: Syrië - Regime gevallen, Assad gevlucht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 21:14

Femicide is (helaas) geen exclusief privilege van vluchtelingen...

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 21:16

_San87_ schreef:

Dat maakt jou dus geen haar beter dan diegene die je eruit wilt trappen.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 21:20

janderegelaa schreef:
_San87_ schreef:

Denk niet dat Sanne het over vluchtelingen heeft. :+

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 21:21

tamary schreef:
Punt is wel dat onze infrastructuur, drinkwater, gezondheidszorg, veilige plekken om huizen te bouwen aardig klem zitten inmiddels.
Er staan evenveel panden/huizen leeg als dat er gezocht worden.
Het is naar mijn mening echt een gebrek aan prioriteiten van de overheid.
Daarnaast kun je in de hoogte bouwen.

Ben het er wel mee eens dat hoe het nu gaat, niet optimaal is en dat mensen die hier vanuit een ander lang komen wonen, meer begeleiding en toekomstperspectief moeten krijgen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-24 21:24

xPabloBokt schreef:
janderegelaa schreef:

Nee, klopt. En ik ben ook niet serieus, in tegenstelling tot.

En ik claim ook nergens een haar beter te zijn dan wie dan ook maar.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 21:26

_San87_ schreef:
xPabloBokt schreef:

Als je zegt “ik zou willen” dan is dat een wens. En dat is serieus.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-24 21:26

janderegelaa schreef:
_San87_ schreef:

Als je zegt “ik zou willen” dan is dat een wens. En dat is serieus.

Oh, okay.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 21:29

foxy80 schreef:
En over die fabel dat als asielzoekers weg zijn de woningnood vermindert: we hebben zelf enorme druk op de woningmarkt veroorzaakt door te scheiden... Er zijn hier relatief veel eenoudergezinnen/ alleenstaanden tov families (dus min. 2 volwassenen en kinderen). Dat is gewoon een feit.

KLopt en daar hoort ook nog bij dat ouderen steeds langer in hun huis blijven wonen en niet bij hun kinderen of in een bejaardentehuis. Voor een gezin met 2 kinderen heb je dus 3 tot 8 woningen nodig.

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 21:32

[/quote]
Maar twee voorbeelden zeggen natuurlijk niets over 'de Syriër in Nederland'. Van het Syrische gezin in Joure dacht ook iedereen dat ze zo goed geïntegreerd waren. Tot de 18-jarige dochter
Ryan werd vermoord door de vader en de broers uit eerwraak.[/quote]

Net zomin als dat iets zegt over 'de Syriër in Nederland'.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 21:39

Jeetje wat kortzichtig om te zeggen dat syrische mensen nu weer terug kunnen..

Alsof het daar nu veilig is.

Veel wonene en werken hier gewoon.

Die in de procedure zitten , kunnen straks netzo goed wel een verblijfsvergunning krijgen als het niet veilig is lijkt me

En nee ik ben niet voor al die asielzoekers hier in nl.
Met name die uit veilige landen maar ik vind Syrië geen veilig land.

En als hier oorlog was wou je ook graag ergens anders willen beginnen..

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 21:39

Polar schreef:
tamary schreef:
Punt is wel dat onze infrastructuur, drinkwater, gezondheidszorg, veilige plekken om huizen te bouwen aardig klem zitten inmiddels.
Er staan evenveel panden/huizen leeg als dat er gezocht worden.
Het is naar mijn mening echt een gebrek aan prioriteiten van de overheid.
Daarnaast kun je in de hoogte bouwen.

Ben het er wel mee eens dat hoe het nu gaat, niet optimaal is en dat mensen die hier vanuit een ander lang komen wonen, meer begeleiding en toekomstperspectief moeten krijgen.

In de hoogte bouwen op slappe rivierdeltagrond is recept voor ellende. Inklinken bodem, verzakkingen, etc. En veranderd niks aan problemen door op beperkt aantal km2 proberen te proppen van en wegen, riool, Schiphol, industrie, enz. en ruimte voor de rivier (anders natte voeten & kapotte huizen) en genoeg basis als groene ruimte, drinkwater ... Er is stomweg een grens aan hoe groot een stad kan zijn voordat het nodig achterland die stad niet meer kan voeden. En sec gezien de gemiddelde bevolkingsdichtheid zou je Nederland is dit kader als een stad moeten zien, want zichzelf voeden kan Nederland niet, dat moet van elders komen.

En leegstand? Tja, zal best en dan is er zeker veel voor te zeggen om wat aan de in de weg staande bestemmingsplannen te doen. Neemt niet weg dat er meestal andere redenen zijn waarom je die gebouwen niet wil gebruiken als huizen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 21:40

Veronica2 schreef:
foxy80 schreef:
En over die fabel dat als asielzoekers weg zijn de woningnood vermindert: we hebben zelf enorme druk op de woningmarkt veroorzaakt door te scheiden... Er zijn hier relatief veel eenoudergezinnen/ alleenstaanden tov families (dus min. 2 volwassenen en kinderen). Dat is gewoon een feit.

KLopt en daar hoort ook nog bij dat ouderen steeds langer in hun huis blijven wonen en niet bij hun kinderen of in een bejaardentehuis. Voor een gezin met 2 kinderen heb je dus 3 tot 8 woningen nodig.

Vandaag nog met mijn vader er over gehad.
Hij ging met mijn moeder op zolder van haar oma wonen, omdat ik onderweg was in 1963.
Ook toen waren er niet genoeg huurwoningen.
Zelf hebben wij in 1982 een huis gekocht, omdat toen ook al de wachttijd 6 jaar was op een huurhuis.
De woningnood is er al 60 jaar :+

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 21:40

Veronica2 schreef:
foxy80 schreef:

Ouderen willen best naar een bejaardentehuis maar die worden allemaal afgeschaft. Dit is besloten in het kabinet Rutte II (VVD/PvDA) omdat er besloten werd dat bejaarden langer zelfstandig moeten kunnen wonen en als er een zorgvraag is moet dat opgelost worden met thuiszorg. Maar starters op de woningmarkt zijn afhankelijk van uitstromers wat dus niet gebeurd.

In het onderstaande artikel staat heel duidelijk hoe de woningen verdeeld worden en wordt ook duidelijk gemaakt hoe er gegoocheld wordt met cijfers.

https://www.wyniasweek.nl/vanaf-jaarlij ... r-het-net/