Wolven, even mijn hart luchten!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 18:32

Nu ik heb ook een tralie rek op de deur van de stal gezet. Niet leuk, maar ik vind dat ik geen keus meer heb. Ik had hem al ff niet meer snachts op de weide, veel te bang dat als ie een wolf ruikt hij door de draden gaat met alle gevolgen van dien.

Ik zou nu ook niet meer voor een stalling gaan waar hij snachts niet in een dichte stal kan. Ik zou geen oog meer dicht doen.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 14:11

Ik ga me hier ook melden....

Helaas is hier vorige week de eerste wolf gespot en hoorde ik vandaag dat de eerste schapen zijn vermoord. :( Ik durf nu dus echt niet meer in mijn eentje op buitenrit te gaan. Wat een ellende is dit.

MyChoice

Re: Wolven, even mijn hart luchten!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-24 15:05

In welke omgeving woon je?

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 15:24

Twente.

SolarHertog

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 16:13

Toch blijf ik het lastig vinden. Ik denk namelijk dat we in Nederland prima met de wolf kunnen leven mits we de juiste maatregelen nemen. Er zijn natuurlijk altijd mitsen en maren.

1. Probleem wolven moeten worden afgeschoten (meerdere keren doden van vee of niet show genoeg)
2. Ons vee moet voldoende bescherming geboden worden zodat het niet meer aantrekkelijk is voor de wolf.

Ja ik woon ik wolven gebied en ja ik heb dieren. Paard, konijnen en katten.

Mijn konijnen bescherm ik ook tegen steenmarter en ander gespuis. Waarom zouden we dat niet voor schapen of paarden kunnen realiseren? Tuurlijk is dat meer werk en duurder. Maar die wolf gaat echt niet meer weg uit Nederland voorlopig. We hebben dus geen keuze.

Als wolven niet aanleren dat ons vee een makkelijke prooi is zullen ze hun energie er ook minder in steken. Daar zijn meerdere studies over gegaan.

Dat ze over een hek springen is waar. Maar hier ken ik ook schapenhouders in wolvengebied die al jaren geen aanvallen meer hebben met een ander hek. Blijkbaar zit er ook veel verschil in het soort hekwerk en niet alleen in de hoogte en de hoeveelheid stroom.

Ik wil echt niemand aanvallen of tegen het zere been schoppen. Ik deel mijn mening al jaren niet meer omdat hij afwijkt van de meeste dierenhouders. Maar de wolf gaat niet meer weg uit Nederland. In iedergeval niet de komende jaren. Wellicht kunnen we het beter hebben over welke oplossingen wel werken en niet werken. En ervoor zorgen dat alle dierenhouders gebruik kunnen maken van deze oplossingen (haha ik weet het een nobele wens en de financiële last gaan we waarschijnlijk nooit kunnen dragen)

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 16:21

Je rekent wel buiten NMM en SBB om die juist zelf paardjes en schotse en Spaanse runderen uitzetten in natuurgebied. Exmoor pony’s bij Aekingerzand. Daar hebben de wolven al heel wat beestjes gepakt, helaas. |(
Laatst bijgewerkt door sterregoud op 11-12-24 16:26, in het totaal 1 keer bewerkt

SolarHertog

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 16:26

sterregoud schreef:
Je rekent wel buiten NMM en SBB om die juist zelf paardjes en schotse en Spaanse runderen uitzetten in natuurgebied. Exmoor pony’s bij Aekingerzand.
Ze leren de wolven om vee te eten.

Ons vee bedoel ik vee voor heel Nederland mee. Maar helemaal mee eens hoor. Die moeten ook veilig zijn.

#geefdewolfgeenkans

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-24 16:38

Hoe kijk je er dan tegenaan dat wolven de dorpen en steden intrekken omdat er in het bos geen eten meer is en iedereen dan zn vee dusdanig beschermd heeft dat ze daar niet meer bij kunnen?

En het feit dat NL niet echt natuur heeft, enkel parken die bij lange na niet groot genoeg zijn voor de habitat van wolven?

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 16:39

Ik zie geen scenario waarbij meerdere roedels wolven in Nederland zijn waarin ze 0,0% van het vee in gevaar brengen. Misschien kan er 1 roedel in het hart van de Veluwe en alles wat een halve poot buiten de cirkel zet af te schieten.

Al raakt de wolf nog geen paard aan, maar raken deze paarden door de aanwezigheid van de wolf zo in de stress dat ze door/in de omheining vliegen.. Maakt niet uit wat voor omheining je neerzet.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 16:55

SolarHertog schreef:
Toch blijf ik het lastig vinden. Ik denk namelijk dat we in Nederland prima met de wolf kunnen leven mits we de juiste maatregelen nemen. Er zijn natuurlijk altijd mitsen en maren.

1. Probleem wolven moeten worden afgeschoten (meerdere keren doden van vee of niet show genoeg)
2. Ons vee moet voldoende bescherming geboden worden zodat het niet meer aantrekkelijk is voor de wolf.

Ja ik woon ik wolven gebied en ja ik heb dieren. Paard, konijnen en katten.

Mijn konijnen bescherm ik ook tegen steenmarter en ander gespuis. Waarom zouden we dat niet voor schapen of paarden kunnen realiseren? Tuurlijk is dat meer werk en duurder. Maar die wolf gaat echt niet meer weg uit Nederland voorlopig. We hebben dus geen keuze.

Als wolven niet aanleren dat ons vee een makkelijke prooi is zullen ze hun energie er ook minder in steken. Daar zijn meerdere studies over gegaan.

Dat ze over een hek springen is waar. Maar hier ken ik ook schapenhouders in wolvengebied die al jaren geen aanvallen meer hebben met een ander hek. Blijkbaar zit er ook veel verschil in het soort hekwerk en niet alleen in de hoogte en de hoeveelheid stroom.

Ik wil echt niemand aanvallen of tegen het zere been schoppen. Ik deel mijn mening al jaren niet meer omdat hij afwijkt van de meeste dierenhouders. Maar de wolf gaat niet meer weg uit Nederland. In iedergeval niet de komende jaren. Wellicht kunnen we het beter hebben over welke oplossingen wel werken en niet werken. En ervoor zorgen dat alle dierenhouders gebruik kunnen maken van deze oplossingen (haha ik weet het een nobele wens en de financiële last gaan we waarschijnlijk nooit kunnen dragen)

Denk dat de meeste mensen gewoon voor beheer zijn. Een hoeveelheid wolven die een gebied aan kan, zodat ook de prooidieren zichzelf in stand kunnen houden.
Begrijp ik dat je vind dat de wolf niet beheerd hoeft te worden?

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 16:55

SolarHertog schreef:
sterregoud schreef:
Je rekent wel buiten NMM en SBB om die juist zelf paardjes en schotse en Spaanse runderen uitzetten in natuurgebied. Exmoor pony’s bij Aekingerzand.
Ze leren de wolven om vee te eten.

Ons vee bedoel ik vee voor heel Nederland mee. Maar helemaal mee eens hoor. Die moeten ook veilig zijn.

#geefdewolfgeenkans

Veel vee staat onveilig in natuurgebieden, sterker nog, ik zie steeds meer vee in die gebieden...

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 16:57

https://www.facebook.com/share/v/15JTwfNE2L/ dit is wat geadviseerd wordt als wolfwerend. Je ziet op het filmpje heel duidelijk dat meerdere diersoorten er geen moeite mee hebben om het te passeren. Beter dan de netten waar dieren in verstrikt kunnen raken. Maar een wolf kan er dus ook makkelijk in en uit.

Wintu SolarHertog geeft duidelijk aan dat ze wel voor beheer dmv afschot is, dat is punt 1 :j

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 17:01

SusanH schreef:
https://www.facebook.com/share/v/15JTwfNE2L/ dit is wat geadviseerd wordt als wolfwerend. Je ziet op het filmpje heel duidelijk dat meerdere diersoorten er geen moeite mee hebben om het te passeren. Beter dan de netten waar dieren in verstrikt kunnen raken. Maar een wolf kan er dus ook makkelijk in en uit.

Wintu SolarHertog geeft duidelijk aan dat ze wel voor beheer dmv afschot is, dat is punt 1 :j

Excuses, dan heb ik daar over heen gelezen.

Dat raster met zoveel draden wordt in Drenthe door de provincie zelfs niet meer als wolfwerend gezien. Hier vinden ze enkel netten eigenlijk wolfwerend.

Edit, post even doorgelezen. Naar ik begrijp is ze voor afschot probleem wolven, ik vind beheer weer iets anders dan enkel afschot van probleemwolven. Dat zal het zijn.
Laatst bijgewerkt door Wintu op 11-12-24 17:03, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 17:02

Wintu schreef:
Veel vee staat onveilig in natuurgebieden, sterker nog, ik zie steeds meer vee in die gebieden...

Misschien wordt dat wel express gedaan in de hoop dat de wolven dan van boerderij/particulier vee afblijven!

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 17:03

DubbelFun schreef:
Wintu schreef:

Misschien wordt dat wel express gedaan in de hoop dat de wolven dan van boerderij/particulier vee afblijven!

Dat denk ik al even idd .. aangezien in Drenthe we enkel wat reeen hebben en de natuurorganisaties de wolf graag willen behouden.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 19:36

Alle semi wilde dieren als schapen, geiten, runderen en pony's vind ik heel mooi in de natuur van Nederland. Ze houden de heide bij, voorkomen dat er te veel grasgroei komt en eten ongewenste bomen als vogelkers. Hoe moet dat dn? Mogen zij wel wolvenvoer zijn? zal daar een evenwicht moeten komen door de als wild te zien? Of moeten alle begraasdieren weg uit oogpunt van de veiligheid en diervriendelijkheid?

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 20:23

josien_m_ schreef:
Alle semi wilde dieren als schapen, geiten, runderen en pony's vind ik heel mooi in de natuur van Nederland. Ze houden de heide bij, voorkomen dat er te veel grasgroei komt en eten ongewenste bomen als vogelkers. Hoe moet dat dan? Mogen zij wel wolvenvoer zijn? zal daar een evenwicht moeten komen door de als wild te zien? Of moeten alle begraasdieren weg uit oogpunt van de veiligheid en diervriendelijkheid?

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 21:01

josien_m_ schreef:
Alle semi wilde dieren als schapen, geiten, runderen en pony's vind ik heel mooi in de natuur van Nederland. Ze houden de heide bij, voorkomen dat er te veel grasgroei komt en eten ongewenste bomen als vogelkers. Hoe moet dat dn? Mogen zij wel wolvenvoer zijn? zal daar een evenwicht moeten komen door de als wild te zien? Of moeten alle begraasdieren weg uit oogpunt van de veiligheid en diervriendelijkheid?

Het is geen wild, ze hebben een eigenaar die aan ze verdiend, dus die moeten dan evengoed beschermd. Maar daar steekt het nieuwe wolven plan een stokje voor en worden ze als volledig wild gezien, echter wel wild waar de houder aan verdiend.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 21:52

Plus de aanvallen op die dieren worden niet gemeld bij BIJ12. Terwijl ze ook net zo goed slachtoffer kunnen worden van een wolvenaanval.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 22:16

Of ze een eigenaar hebben of niet, maakt mij niet zoveel uit. Of die er geld aan verdient lijkt me ook niet relevant. Ze leven semi wild in de natuurgebieden. Wanneer wolven van wild moeten leven, vallen die dieren daar dan onder? Je kunt toch niet de natuurgebieden afsluiten wanneer je juist wolven wilt afschrikken vee te pakken. Dat ligt toch heel lastig want wat "mogen" de wolven dan wel pakken?

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 01:59

josien_m_ schreef:
Of ze een eigenaar hebben of niet, maakt mij niet zoveel uit. Of die er geld aan verdient lijkt me ook niet relevant. Ze leven semi wild in de natuurgebieden. Wanneer wolven van wild moeten leven, vallen die dieren daar dan onder? Je kunt toch niet de natuurgebieden afsluiten wanneer je juist wolven wilt afschrikken vee te pakken. Dat ligt toch heel lastig want wat "mogen" de wolven dan wel pakken?

Heel simpel, al het vee in natuurgebieden(behalve schapen) zijn volgens het nieuwe wolvenplan vogelvrij. Harstikke handig want zo kan de natuurbeheerder de wolf voorzien van voedsel zonder enig verantwoordelijk af te leggen.

De baas verdient aan de koeien, an sich maakt dat niet uit, enkel dat ik het dan onder gehouden dieren vind vallen, maar waar dan voor geen zorgplicht geldt en dat vind ik krom. Natuurbeheerders kunnen ongelimiteerd vee in hun gebieden zetten.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 12:15

Nee, dat vind ik eigenlijk niet krom. Wel heel verdrietig dat die dieren gepakt kunnen worden, net als andere echte wilde dieren uiteraard. Ik gun het geen enkel dier, maar wolven zijn geen vegetariers natuurlijk... De semi wilde huisdiersoorten hebben verder wel een fantastisch vrij leven natuurlijk.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 13:00

josien_m_ schreef:
Nee, dat vind ik eigenlijk niet krom. Wel heel verdrietig dat die dieren gepakt kunnen worden, net als andere echte wilde dieren uiteraard. Ik gun het geen enkel dier, maar wolven zijn geen vegetariers natuurlijk... De semi wilde huisdiersoorten hebben verder wel een fantastisch vrij leven natuurlijk.

Dat is het ook en ik vind het ook triest dat dat mogelijk wordt gemaakt. Het leven van vee is waarschijnlijk voor mensen een stuk minder waard dan die van de wolf. Ik persoonlijk kan daar niet zo goed tegen.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 13:17

josien_m_ schreef:

Een fantastisch vrij leven ? Heb je het een beetje gevolgd bij de Oostvaardersplassen ? De dieren lijden enorm, nog steeds gaat het niet goed. Ook de runderen en paarden op andere locaties hebben koude en honger te verduren. En dan nog de doodstrijd na aanval wolven…

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 13:51

Het valt niet goed te praten dan een boer of burger doodsbedreigingen krijgt als zijn omheining niet goed genoeg bevonden word. Zelfs als het 5 draden met stroom op 140 hoog als niet wolvenfence word aangeduid. (weten we meteen hoe die lijst van bij12 eruit ziet betreft berichtgeving)
En dat de die natuurclubjes hun dieren bewust tussen de wolven plempen en dat dat als natuurlijk gezien word.