Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
sterregoud schreef:Je rekent wel buiten NMM en SBB om die juist zelf paardjes en schotse en Spaanse runderen uitzetten in natuurgebied. Exmoor pony’s bij Aekingerzand.
Ze leren de wolven om vee te eten.
SolarHertog schreef:Toch blijf ik het lastig vinden. Ik denk namelijk dat we in Nederland prima met de wolf kunnen leven mits we de juiste maatregelen nemen. Er zijn natuurlijk altijd mitsen en maren.
1. Probleem wolven moeten worden afgeschoten (meerdere keren doden van vee of niet show genoeg)
2. Ons vee moet voldoende bescherming geboden worden zodat het niet meer aantrekkelijk is voor de wolf.
Ja ik woon ik wolven gebied en ja ik heb dieren. Paard, konijnen en katten.
Mijn konijnen bescherm ik ook tegen steenmarter en ander gespuis. Waarom zouden we dat niet voor schapen of paarden kunnen realiseren? Tuurlijk is dat meer werk en duurder. Maar die wolf gaat echt niet meer weg uit Nederland voorlopig. We hebben dus geen keuze.
Als wolven niet aanleren dat ons vee een makkelijke prooi is zullen ze hun energie er ook minder in steken. Daar zijn meerdere studies over gegaan.
Dat ze over een hek springen is waar. Maar hier ken ik ook schapenhouders in wolvengebied die al jaren geen aanvallen meer hebben met een ander hek. Blijkbaar zit er ook veel verschil in het soort hekwerk en niet alleen in de hoogte en de hoeveelheid stroom.
Ik wil echt niemand aanvallen of tegen het zere been schoppen. Ik deel mijn mening al jaren niet meer omdat hij afwijkt van de meeste dierenhouders. Maar de wolf gaat niet meer weg uit Nederland. In iedergeval niet de komende jaren. Wellicht kunnen we het beter hebben over welke oplossingen wel werken en niet werken. En ervoor zorgen dat alle dierenhouders gebruik kunnen maken van deze oplossingen (haha ik weet het een nobele wens en de financiële last gaan we waarschijnlijk nooit kunnen dragen)
SolarHertog schreef:sterregoud schreef:Je rekent wel buiten NMM en SBB om die juist zelf paardjes en schotse en Spaanse runderen uitzetten in natuurgebied. Exmoor pony’s bij Aekingerzand.
Ze leren de wolven om vee te eten.
Ons vee bedoel ik vee voor heel Nederland mee. Maar helemaal mee eens hoor. Die moeten ook veilig zijn.
#geefdewolfgeenkans
SusanH schreef:https://www.facebook.com/share/v/15JTwfNE2L/ dit is wat geadviseerd wordt als wolfwerend. Je ziet op het filmpje heel duidelijk dat meerdere diersoorten er geen moeite mee hebben om het te passeren. Beter dan de netten waar dieren in verstrikt kunnen raken. Maar een wolf kan er dus ook makkelijk in en uit.
Wintu SolarHertog geeft duidelijk aan dat ze wel voor beheer dmv afschot is, dat is punt 1
DubbelFun schreef:Wintu schreef:Veel vee staat onveilig in natuurgebieden, sterker nog, ik zie steeds meer vee in die gebieden...
Misschien wordt dat wel express gedaan in de hoop dat de wolven dan van boerderij/particulier vee afblijven!
josien_m_ schreef:Alle semi wilde dieren als schapen, geiten, runderen en pony's vind ik heel mooi in de natuur van Nederland. Ze houden de heide bij, voorkomen dat er te veel grasgroei komt en eten ongewenste bomen als vogelkers. Hoe moet dat dan? Mogen zij wel wolvenvoer zijn? zal daar een evenwicht moeten komen door de als wild te zien? Of moeten alle begraasdieren weg uit oogpunt van de veiligheid en diervriendelijkheid?
josien_m_ schreef:Alle semi wilde dieren als schapen, geiten, runderen en pony's vind ik heel mooi in de natuur van Nederland. Ze houden de heide bij, voorkomen dat er te veel grasgroei komt en eten ongewenste bomen als vogelkers. Hoe moet dat dn? Mogen zij wel wolvenvoer zijn? zal daar een evenwicht moeten komen door de als wild te zien? Of moeten alle begraasdieren weg uit oogpunt van de veiligheid en diervriendelijkheid?
josien_m_ schreef:Of ze een eigenaar hebben of niet, maakt mij niet zoveel uit. Of die er geld aan verdient lijkt me ook niet relevant. Ze leven semi wild in de natuurgebieden. Wanneer wolven van wild moeten leven, vallen die dieren daar dan onder? Je kunt toch niet de natuurgebieden afsluiten wanneer je juist wolven wilt afschrikken vee te pakken. Dat ligt toch heel lastig want wat "mogen" de wolven dan wel pakken?
josien_m_ schreef:Nee, dat vind ik eigenlijk niet krom. Wel heel verdrietig dat die dieren gepakt kunnen worden, net als andere echte wilde dieren uiteraard. Ik gun het geen enkel dier, maar wolven zijn geen vegetariers natuurlijk... De semi wilde huisdiersoorten hebben verder wel een fantastisch vrij leven natuurlijk.
josien_m_ schreef:Nee, dat vind ik eigenlijk niet krom. Wel heel verdrietig dat die dieren gepakt kunnen worden, net als andere echte wilde dieren uiteraard. Ik gun het geen enkel dier, maar wolven zijn geen vegetariers natuurlijk... De semi wilde huisdiersoorten hebben verder wel een fantastisch vrij leven natuurlijk.