Heb jij je noodpakket al klaar?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Telpeva
Moderator Algemeen

Re: Heb jij je noodpakket al klaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 16:57

Weet iemand hoe het zit met dingen zoals liften in flatgebouwen, trapliften in huis. Is het gebruikelijk dat er in een flatgebouw bijvoorbeeld iets van noodstroom beschikbaar is voor zoiets? Als je benen het nog doen dan maakt het niet uit maar als ik hier lokaal naar de flatgebouwen kijk dan zijn het voornamelijk ouderen die daar wonen. Wat zou daarmee gebeuren?

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 17:01

Marigold schreef:
Als er alleen al geen aanvoer meer is naar supermarkten is het volgens mij in no time erg onveilig in het land.

Wat jullie noemen over een kernaanval die apparatuur vernield is nieuw voor mij.

Ik denk dat het ook goed is om bepaalde dingen fysiek op te schrijven. En met je naasten iets te overleggen waar je elkaar kan vinden mocht het zo ver komen dat alle communicatie technologie wegvalt.

Qua voorraad heb ik wel de gewoonte telkens iets extra’s mee te nemen zoals soep in blik en zakken kattebrokjes wel weer wat scherper gezet. En mn tien liter water in jerrycan moet ook eens verversen denk ik.

Wij hebben daar inderdaad afspraken over. Aangezien ons huis redelijk zelfvoorzienend is hebben wij afgesproken dat opa en oma deze kant op komen, net als een selecte groep vrienden. Iedereen neemt zoveel mogelijk voorraad mee, en blijft bij ons bivakkeren.

Samen sta je sterker, en samen kunnen we eventueel onze voorraad verdedigen (laten we hopen dat het daar niet op aan komt, maar daar vrees ik nog het meeste voor)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 17:02

Denk niet dat de gemiddelde flatgebouwen of woonhuizen noodaggregaten hebben. Dus liften en trapliften werken niet meer, dan.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 17:23

Albertina71 schreef:
Ik lees in veel reacties: we hebben zonnepanelen, dus we hebben stroom.
Zonnepanelen zijn meestal aan het stroomnet gekoppeld (om stroom af te nemen en terug te leveren) en dan heb je niets aan je zonnepanelen tijdens een stroomstoring. De omvormer wordt dan automatisch ook uitgeschakeld!
Alleen als je een onafhankelijke installatie hebt met accu's, waarmee je off-grid leeft en geen verbinding hebt met het gewone stroomnet (dus ook niet stroom kunt terugleveren of afnemen), dan heb je je eigen stroom en merk je niks van een stroomstoring.
Het mooiste zou zijn als je je zonnepanelen installatie met een schakelaar van het stroomnet af kunt koppelen in geval van een stroomstoring. Ik vraag me af of dat technisch mogelijk is?

Dat is technisch mogelijk, met een victron systeem.
Om ook met een huis compleet off-gridd te gaan, dan heb je in principe geen energieleverancier meer nodig.
Maar die systemen zijn nog stervensduur. Bovendien weet ik niet of het in NL wettelijk mag, een huis zonder elektra aansluiting.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 17:30

Ik denk dat je tijdens een oorlog/noodsituatie beter kunt vertrouwen op vuur dan op stroom.

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 17:39

Pareltjes schreef:
Nico12 schreef:
Ben stom verbaasd dat er mensen zijn die een noodpakket serieus nemen. Een eventuele oorlog met bijvoorbeeld Rusland, geen kans op overleven. Schuilkelders hebben we niet. En dat lachertje aanschaffen van tanks enz. De enige kans op overleven is een enkeltje Rusland vanwege de ruimte die daar is.

Ik ben stomverbaasd dat er nog mensen zijn die een noodpakket NIET serieus nemen.
Lees je in en luister eens naar mensen die oorlogen hebben meegemaakt. Het is niet in 1 dag boem klaar. Dat zou tenminste nog een humaan scenario zijn.

Haal je kop uit het zand en ga je inlezen….

Ben er klaar mee om het nepnieuws in de media te lezen. Voorbeelden, de sancties naar Rusland, dat doet daar misschien de overheid wel pijn maar jan met de pet heeft er geen last van. De economie zou daar zo slecht zijn, wat een onzin de economie gaat daar meer vooruit als hier. En ik kan het wetem omdat ik regelmatig in Rusland kom. Kost nu alleen 2 keer zoveel om er te komen. Voor de oorlog vliegen rechtstreeks nu vliegen via Istanboel en dan terug vliegen over Duitsland, wat een onzin. Natuurlijk zijn er ook speciale busreizen maar dat duurt te lang. En dan die noord koreanen, de jongeren die ik persoonlijk ken in Rusland hoeven niet in militaire dienst. Niet wegens ongeschiktheid maar ze gaan langer naar school. De meesten zijn voor de speciale operatie van Poetin maar zullen er nooit over beginnen te praten.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 17:51

Sansevieria schreef:
Albertina71 schreef:
Ik lees in veel reacties: we hebben zonnepanelen, dus we hebben stroom.
Zonnepanelen zijn meestal aan het stroomnet gekoppeld (om stroom af te nemen en terug te leveren) en dan heb je niets aan je zonnepanelen tijdens een stroomstoring. De omvormer wordt dan automatisch ook uitgeschakeld!
Alleen als je een onafhankelijke installatie hebt met accu's, waarmee je off-grid leeft en geen verbinding hebt met het gewone stroomnet (dus ook niet stroom kunt terugleveren of afnemen), dan heb je je eigen stroom en merk je niks van een stroomstoring.
Het mooiste zou zijn als je je zonnepanelen installatie met een schakelaar van het stroomnet af kunt koppelen in geval van een stroomstoring. Ik vraag me af of dat technisch mogelijk is?

Om ook met een huis compleet off-gridd te gaan, dan heb je in principe geen energieleverancier meer nodig.
Maar die systemen zijn nog stervensduur. Bovendien weet ik niet of het in NL wettelijk mag, een huis zonder elektra aansluiting.

Uit nieuwsgierigheid, waarom zou dat niet mogen?

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 18:12

Nico12 schreef:
Ben er klaar mee om het nepnieuws in de media te lezen. Voorbeelden, de sancties naar Rusland, dat doet daar misschien de overheid wel pijn maar jan met de pet heeft er geen last van. De economie zou daar zo slecht zijn, wat een onzin de economie gaat daar meer vooruit als hier. En ik kan het wetem omdat ik regelmatig in Rusland kom. Kost nu alleen 2 keer zoveel om er te komen. Voor de oorlog vliegen rechtstreeks nu vliegen via Istanboel en dan terug vliegen over Duitsland, wat een onzin. Natuurlijk zijn er ook speciale busreizen maar dat duurt te lang. En dan die noord koreanen, de jongeren die ik persoonlijk ken in Rusland hoeven niet in militaire dienst. Niet wegens ongeschiktheid maar ze gaan langer naar school. De meesten zijn voor de speciale operatie van Poetin maar zullen er nooit over beginnen te praten.
Jij vindt de Russische economie goed? :=
Kom jij alleen in de grote steden of ook op het platteland?

Ik heb het idee dat jij ook voor de "speciale operatie" van Putin bent, klopt dat?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 18:12

Nico12, ik ga er vanuit dat jij niet in afgelegen gebieden komt in Rusland ? Je opmerking dat het o zo goed gaat en geweldige economie? Ja natuurlijk, een oorlogseconomie draait altijd fantastisch, dat de gewone Rus inmiddels te maken heeft met prijzen van boter, eieren en andere producten die ettelijke keren duurder zijn, een inflatie boven de 20 % , huren die fiks verhoogd zijn. Tja, geweldige economische achteruitgang.
En dat , vooral de kids van gegoede burgerij, niet in dienst hoeven komt omdat Putin geen mobilisatie heeft afgekondigd. Want dan komen de rich kids ( naar Russische begrippen) ook onder de wapenen. En wanneer die in een kist thuiskomen in de massa’s dat het nú gebeurt dan heeft Putin een groot probleem .

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 18:23

Polar schreef:
Nico12 schreef:
Jij vindt de Russische economie goed? :=
Kom jij alleen in de grote steden of ook op het platteland?

Ik heb het idee dat jij ook voor de "speciale operatie" van Putin bent, klopt dat?

Nee, oorlog. Wel enig begrip omdat ik het van 2 kanten bekijk. Volgend bezoek uitgesteld omdat ik bang ben voor vragen.

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 18:25

BigOne schreef:
Nico12, ik ga er vanuit dat jij niet in afgelegen gebieden komt in Rusland ? Je opmerking dat het o zo goed gaat en geweldige economie? Ja natuurlijk, een oorlogseconomie draait altijd fantastisch, dat de gewone Rus inmiddels te maken heeft met prijzen van boter, eieren en andere producten die ettelijke keren duurder zijn, een inflatie boven de 20 % , huren die fiks verhoogd zijn. Tja, geweldige economische achteruitgang.
En dat , vooral de kids van gegoede burgerij, niet in dienst hoeven komt omdat Putin geen mobilisatie heeft afgekondigd. Want dan komen de rich kids ( naar Russische begrippen) ook onder de wapenen. En wanneer die in een kist thuiskomen in de massa’s dat het nú gebeurt dan heeft Putin een groot probleem .

Niks met rich kids te maken, gemiddelde burgers.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 18:25

Ik snap dat als je banden hebt met een bepaald land, dat je het dan voor dat land op wil nemen.
Maar welke kant van Putin/Rusland begrijp jij dan in deze oorlog? Mag ook in pb, als het anders teveel off-topic gaat.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 18:36

waarom hebben we eigenlijk geen schuilkelders?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-24 18:37

_San87_ schreef:
Babootje schreef:
Wij wonen vlakbij de kust. En spelen ook met de gedachte om een rubberboot op zolder te bewaren :D En zwemvesten en zo (ook voor de honden).

En de paarden? Wat doe je daarmee, bijvoorbeeld?

Die staan op 40 minuten rijden... nog verder beneden NAP dan ik zit in Woubrugge. Daar kom ik dan niet meer in de buurt, laat staan dat ik ze kan weghalen als er plotseling een noodsituatie is. Hoop in dat geval dat ze kunnen zwemmen |(

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-24 18:40

Polar schreef:
Ik snap dat als je banden hebt met een bepaald land, dat je het dan voor dat land op wil nemen.
Maar welke kant van Putin/Rusland begrijp jij dan in deze oorlog? Mag ook in pb, als het anders teveel off-topic gaat.

Of in het Oekraine topic
[NM] Oorlog Oekraïne deel 2

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 19:19

juval schreef:
waarom hebben we eigenlijk geen schuilkelders?

Omdat "als wij niet geloven in geweld een andere partij dat ook niet doet" soort kijk op de wereld.
Hele burgerbescherming, etc. is destijds wegbezuinigd, want nooit meer nodig. En die houding heeft het nederlandse volk grotendeels overgenomen. Nu zonder zelfs oproep dienstplicht is er al helemaal geen gevoel meer van er is misschien wel wat. Immers defensie is ook geen prio. Nu dat noodgedwongen wat begint te kantelen is het opboksen tegen decennia aan niks hoeven en daar komt nog eens een lading russische propaganda bovenop met een mix van jullie schuld en niks aan de hand/wij niet gevaarlijk.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 19:32

Nog even voor Nico, zou zeker niet gaan, je wordt losgeld voor Poetin.

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 19:33

Toevallig hadden we het vorig jaar bij mijn studie (iets met Scandinavië :+) over de "Als de oorlog komt" flyers van Zweden. Het voelt best vreemd/bijzonder/verdere mix van emoties om te zien dat er dus een nieuwe variant is gekomen als reactie op de huidige geopolitieke situatie.

Toen we vorig jaar deze boekjes lazen dacht ik al: ik ben totaal niet voorbereid. En nog steeds niet. -O- Ik vind het ook lastig om zoiets op te bouwen, want ik woon in een huis met drie anderen en we hebben niet echt ruimte om voorraden aan te leggen. Als ik nu in een eigen huis woonde met iets meer opberging had ik het wel gedaan. :j Ik denk dat het nooit een slecht idee is om een voorraadje te hebben voor het geval dat - of het nou ineens een flinke hoop sneeuw is die de boel ontregeld zoals vorig jaar hier in DK, een oorlog of een natuurramp.

Maar ja, in de praktijk heb ik op dit moment denk ik voor twee/drie dagen eten en een auto met een halfvolle tank. :o

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 20:25

Bij een conferentie gisteren in Uppsala (bij de Universiteit voor Landbouw) is besproken/gediscusieerd hoe men voor de dieren kan blijven zorgen tijdens crisis of oorlog.
Hoe toegang tot elektriciteit, water, voer en dierenartsen beschikbaar blijft, etc.

Is er iemand met veel kennis die een schattig kan maken van hoe groot de kans is dat er daadwerkelijk oorlog uitbreekt?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 20:29

Nee, maar Poetin gaat geen oorlog tegen het westen beginnen en zo ja, dan ligt het Kremlin enz binnen een dag plat.
Hij is veel te gek op z’n eigen leven om dat te riskeren.
Er kunnen( zijn er al ) sabotage acties plaatsvinden,al veel langer maar bvb kabels , die kunnen gemaakt worden. En zo zijn er nog wel meer voorbeelden.
En als Nederlander in de Scandinavische landen is het belangrijk om te onthouden dat zij anders naar de dreiging kijken dan wij in ons land.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 20:30

En wat als Trump straks aan de macht is en als land mee vecht aan de Russische kant? :o

kies_naam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 20:36

Ik denk dat niemand daar echt iets over kan zeggen. Mensen met veel kennis op dit gebied kunnen waarschijnlijk wat beter scenario's uitdenken en gevolgen inschatten van bepaalde acties. Een concreet antwoord op die vraag kan niemand geven denk ik.

Er zullen steeds reacties op acties volgen wat weer kan uitmonden in een ander scenario natuurlijk.

Als niet expert verwacht ik niet dat de Russen hier snel op de stoep staan maar ik kan me wel voorstellen dat er chaos kan ontstaan in nl bijvoorbeeld. Hier (Bulgarije) zijn de Russen nog maar een slordige 30 jaar weg dus ik denk dat de bevolking er hier ook beter mee om zou kunnen gaan. Maar dat is ook maar een gedachte natuurlijk.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 20:42

Ja, dat is het probleem ook, het kan zo een heel andere richting uit gaan.
Maar ik weet dat er bijvoorbeeld in het Oekraïne topic mensen zitten die heel strategisch kunnen denken/verwoorden.

Hier zit er alleen een zee tussen Rusland en ons.
Ik ben wel echt oprecht bang ook, de dreiging lijkt gewoon groter dan ooit eerder in de tijd dat ik leef in ieder geval.
Ben zo blij dat we ondertussen bij de Navo zitten.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 20:46

Ik kan me voorstellen dat de dreiging bij jou anders voelt. Er is altijd al een bepaalde spanning geweest tussen de Baltische staten/Skandinavië en Rusland.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 20:47

_San87_ schreef:
Sansevieria schreef:

Uit nieuwsgierigheid, waarom zou dat niet mogen?

Ik weet niet of het in alle gevallen toegestaan is. Maar mijn ouders leven off grid, zonder enige mogelijkheid om aan te sluiten aan het reguliere netwerk (wel binnen NL).
Voor hun is het in ieder geval toegestaan. Alles gaat daar op diesel, zonnepanelen, grote gastank, eigen waterzuivering, internet direct via satelliet etc. Dus het is wel mogelijk.