Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Marigold schreef:Als er alleen al geen aanvoer meer is naar supermarkten is het volgens mij in no time erg onveilig in het land.
Wat jullie noemen over een kernaanval die apparatuur vernield is nieuw voor mij.
Ik denk dat het ook goed is om bepaalde dingen fysiek op te schrijven. En met je naasten iets te overleggen waar je elkaar kan vinden mocht het zo ver komen dat alle communicatie technologie wegvalt.
Qua voorraad heb ik wel de gewoonte telkens iets extra’s mee te nemen zoals soep in blik en zakken kattebrokjes wel weer wat scherper gezet. En mn tien liter water in jerrycan moet ook eens verversen denk ik.
Albertina71 schreef:Ik lees in veel reacties: we hebben zonnepanelen, dus we hebben stroom.
Zonnepanelen zijn meestal aan het stroomnet gekoppeld (om stroom af te nemen en terug te leveren) en dan heb je niets aan je zonnepanelen tijdens een stroomstoring. De omvormer wordt dan automatisch ook uitgeschakeld!
Alleen als je een onafhankelijke installatie hebt met accu's, waarmee je off-grid leeft en geen verbinding hebt met het gewone stroomnet (dus ook niet stroom kunt terugleveren of afnemen), dan heb je je eigen stroom en merk je niks van een stroomstoring.
Het mooiste zou zijn als je je zonnepanelen installatie met een schakelaar van het stroomnet af kunt koppelen in geval van een stroomstoring. Ik vraag me af of dat technisch mogelijk is?
Pareltjes schreef:Nico12 schreef:Ben stom verbaasd dat er mensen zijn die een noodpakket serieus nemen. Een eventuele oorlog met bijvoorbeeld Rusland, geen kans op overleven. Schuilkelders hebben we niet. En dat lachertje aanschaffen van tanks enz. De enige kans op overleven is een enkeltje Rusland vanwege de ruimte die daar is.
Ik ben stomverbaasd dat er nog mensen zijn die een noodpakket NIET serieus nemen.
Lees je in en luister eens naar mensen die oorlogen hebben meegemaakt. Het is niet in 1 dag boem klaar. Dat zou tenminste nog een humaan scenario zijn.
Haal je kop uit het zand en ga je inlezen….
Sansevieria schreef:Albertina71 schreef:Ik lees in veel reacties: we hebben zonnepanelen, dus we hebben stroom.
Zonnepanelen zijn meestal aan het stroomnet gekoppeld (om stroom af te nemen en terug te leveren) en dan heb je niets aan je zonnepanelen tijdens een stroomstoring. De omvormer wordt dan automatisch ook uitgeschakeld!
Alleen als je een onafhankelijke installatie hebt met accu's, waarmee je off-grid leeft en geen verbinding hebt met het gewone stroomnet (dus ook niet stroom kunt terugleveren of afnemen), dan heb je je eigen stroom en merk je niks van een stroomstoring.
Het mooiste zou zijn als je je zonnepanelen installatie met een schakelaar van het stroomnet af kunt koppelen in geval van een stroomstoring. Ik vraag me af of dat technisch mogelijk is?
Dat is technisch mogelijk, met een victron systeem.
Om ook met een huis compleet off-gridd te gaan, dan heb je in principe geen energieleverancier meer nodig.
Maar die systemen zijn nog stervensduur. Bovendien weet ik niet of het in NL wettelijk mag, een huis zonder elektra aansluiting.
Nico12 schreef:Jij vindt de Russische economie goed?Ben er klaar mee om het nepnieuws in de media te lezen. Voorbeelden, de sancties naar Rusland, dat doet daar misschien de overheid wel pijn maar jan met de pet heeft er geen last van. De economie zou daar zo slecht zijn, wat een onzin de economie gaat daar meer vooruit als hier. En ik kan het wetem omdat ik regelmatig in Rusland kom. Kost nu alleen 2 keer zoveel om er te komen. Voor de oorlog vliegen rechtstreeks nu vliegen via Istanboel en dan terug vliegen over Duitsland, wat een onzin. Natuurlijk zijn er ook speciale busreizen maar dat duurt te lang. En dan die noord koreanen, de jongeren die ik persoonlijk ken in Rusland hoeven niet in militaire dienst. Niet wegens ongeschiktheid maar ze gaan langer naar school. De meesten zijn voor de speciale operatie van Poetin maar zullen er nooit over beginnen te praten.
Polar schreef:Nico12 schreef:Jij vindt de Russische economie goed?Ben er klaar mee om het nepnieuws in de media te lezen. Voorbeelden, de sancties naar Rusland, dat doet daar misschien de overheid wel pijn maar jan met de pet heeft er geen last van. De economie zou daar zo slecht zijn, wat een onzin de economie gaat daar meer vooruit als hier. En ik kan het wetem omdat ik regelmatig in Rusland kom. Kost nu alleen 2 keer zoveel om er te komen. Voor de oorlog vliegen rechtstreeks nu vliegen via Istanboel en dan terug vliegen over Duitsland, wat een onzin. Natuurlijk zijn er ook speciale busreizen maar dat duurt te lang. En dan die noord koreanen, de jongeren die ik persoonlijk ken in Rusland hoeven niet in militaire dienst. Niet wegens ongeschiktheid maar ze gaan langer naar school. De meesten zijn voor de speciale operatie van Poetin maar zullen er nooit over beginnen te praten.
Kom jij alleen in de grote steden of ook op het platteland?
Ik heb het idee dat jij ook voor de "speciale operatie" van Putin bent, klopt dat?
BigOne schreef:Nico12, ik ga er vanuit dat jij niet in afgelegen gebieden komt in Rusland ? Je opmerking dat het o zo goed gaat en geweldige economie? Ja natuurlijk, een oorlogseconomie draait altijd fantastisch, dat de gewone Rus inmiddels te maken heeft met prijzen van boter, eieren en andere producten die ettelijke keren duurder zijn, een inflatie boven de 20 % , huren die fiks verhoogd zijn. Tja, geweldige economische achteruitgang.
En dat , vooral de kids van gegoede burgerij, niet in dienst hoeven komt omdat Putin geen mobilisatie heeft afgekondigd. Want dan komen de rich kids ( naar Russische begrippen) ook onder de wapenen. En wanneer die in een kist thuiskomen in de massa’s dat het nú gebeurt dan heeft Putin een groot probleem .
_San87_ schreef:Babootje schreef:Wij wonen vlakbij de kust. En spelen ook met de gedachte om een rubberboot op zolder te bewarenEn zwemvesten en zo (ook voor de honden).
En de paarden? Wat doe je daarmee, bijvoorbeeld?
Polar schreef:Ik snap dat als je banden hebt met een bepaald land, dat je het dan voor dat land op wil nemen.
Maar welke kant van Putin/Rusland begrijp jij dan in deze oorlog? Mag ook in pb, als het anders teveel off-topic gaat.
juval schreef:waarom hebben we eigenlijk geen schuilkelders?
_San87_ schreef:Sansevieria schreef:
Dat is technisch mogelijk, met een victron systeem.
Om ook met een huis compleet off-gridd te gaan, dan heb je in principe geen energieleverancier meer nodig.
Maar die systemen zijn nog stervensduur. Bovendien weet ik niet of het in NL wettelijk mag, een huis zonder elektra aansluiting.
Uit nieuwsgierigheid, waarom zou dat niet mogen?