Burgerberaad Klimaat, wie heeft er een uitnodiging?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Re: Burgerberaad Klimaat, wie heeft er een uitnodiging?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-25 15:36

Leuk om te lezen!
Hoe kijk je er zelf op terug?

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-25 16:19

8nnemiek schreef:
Leuk om te lezen!
Hoe kijk je er zelf op terug?

Voor Francis, de heftruckbestuurder, heeft het burgerberaad niet veel veranderd in haar dagelijks leven, al denkt ze nu sneller aan het klimaat als er iets omvalt op haar werk in het distributiecentrum en daardoor moet worden weggegooid. Terugkijkend vindt ze het de kosten, waar ze in het begin kritisch op was, wel waard. „Als dit echt plannen oplevert om het klimaat te helpen, dan is het goed besteed”, zegt ze. „Dat is nu dus aan de politiek, om daarvoor te zorgen.”

Ik citeer mezelf maar even. :) Ik ben Francis

Ik kan het zelf niet beter verwoorden dan zoals het er staat.

Al blijf ik erbij dat Nederland ten opzichte van de wereld maar iets heel minimaal kan doen.
Maar een aantal plannen zijn sowieso best gunstig voor de meeste mensen.

En / of ze zijn in ieder geval gunstig voor het milieu en of de luchtkwaliteit.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-25 21:27

Ah, wat leuk dat ze jou gequote hebben! Dat wist ik niet :D

Fijn dat je het zo ervaren hebt!
En inderdaad, het gaat niet alleen om ‘de wereld te redden’, het is op zo veel meer vlakken belangrijk om te vergroenen en verduurzamen.
Ik kan Nederland ook niet in mijn eentje schoon houden door geen afval te dumpen, en toch doe ik het niet :D
Ik hoop van harte dat de politiek er serieus mee aan de slag gaat en jullie echt een verschil hebben kunnen maken!

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 10:23

Dank je.

Ze hebben mij en andere deelnemers geïnterviewd, en waren bij de weekenden aanwezig en daarmee hebben ze dit artikel gemaakt. Dus ik wist al dat ik zo in de krant kwam.
(De stukjes tekst die over mij gaan heb ik een tijd geleden al mogen lezen. En kon ik aan laten passen, dus dit vind erg netjes geregeld)

Ladyingreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 09:14

Wat een mooi kijkje achter de schermen, dat artikel.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 13:37

Ze hadden mij vast niet gequoted, want ik vind het allemaal maar onzin en geldverspilling :D :D :D Ik zal dus ook niets veranderen aan mijn leven, ik doe het al goed genoeg.

Ik kan me dus vinden in die uitspraak van Francine:
Citaat:
Wat Francine betreft, is er geen klimaatprobleem. En al helemaal niet door de mens veroorzaakt. „Ik zie de noodzaak ook niet voor klimaatmaatregelen, ik ben er zelfs tegen”, zegt ze. Waarom ze er dan toch is? „Omdat ik het belangrijk vind dat er een tegenstem is. En omdat ik sta voor het milieu.”

Zo doe ik het ook. Ik hoef niets aan mijn reisgedrag of koopgedrag te veranderen. Dat is allemaal perfect, want ik heb geen kinderen. Maar we kunnen best wat minder in plastic verpakken.

Ingeborgx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 14:13

Ik ben van beroep een Operation Sustainability Leader, bij een grote automotive organisatie. Ik ben een van de weinige die probeert om deze grote loge organisaties, duurzaamheid op de agenda te krijgen. En ik bedoel echt op de agenda te krijgen, niet die glossy sustainability reports die je op internet kan vinden. Wij berekenen en verbeteren voor onze klanten (en ons zelf) een Product Carbon Footprint wat inhoud dat wij proberen het product CO2e nul te krijgen. Dus groene metalen, produceren zonder chemische middelen zonder olie etc. Dit kost extra geld, maar kan ook weer opleveren door bijvoorbeeld de mogelijkheid van REMAN, Repair en Refurbishing. De volgende stap is de berekening van Life Cycle Assessment waarbij alles van een product wordt doorberekend aan schade aan het milieu dus ook incl. het gebruik. Dit alleen kost 8 dagen per product en ook veel geld. Pas daarna kan je verbeteren en veranderen. Groene stroom en warmtepompen zijn pas het begin. Ik lees hier wat we privé kunnen doen, plastic vermeiden, vliegen vermeiden, geen onnodige wegwerp producten kopen (denk maar eens aan de Chinese websites) en zo zijn er nog wel meer zaken waar we privé wel degelijk wat kunnen veranderen. En nee ik weet dat er een klimaat verandering is en ik weet dat wij mensen slim genoeg zijn om dit te verbeteren zonder onze welstand aan te tasten. Het is een kwestie van willen veranderen. Wat we nu doen is vooral veel weerstand creëren en negatief schreeuwen. Geitenwollensokken bullshit noem ik dit. De wereld vergaat niet zo snel, maar we kunnen het wel gezonder achterlaten

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 16:12

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 16:25

NRC vandaag heeft er ook net een podcast over online gezet. Geloof hoop een ruzie, 175 burgers mochten de regering adviseren over klimaat.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 17:58

En het mooie is, ik doe werkelijk ALLES wat er op dat plaatje staat bij de uitkomst.

Ik verspil zo min mogelijk voedsel, wie doet dat niet?

Gezonde voeding voor iedereen. Wie wil dat niet? En gezond betekent in mijn geval ook vlees eten. Er staat niets over geen vlees eten, dus je mag dat gewoon blijven doen. En dat blijft dus ook betaalbaar.

Lang leven de spullen. Wie wil er geen spullen die lang meegaan? Ik probeer de aanschaf van slechte kwaliteit te voorkomen.

werk thuis, of in de buurt en pak de fiets. Dat doe ik ook, ik pak de fiets waar het kan en verder dus gewoon mijn schone dieselauto waar de fiets of het ov niet kan (en dat is vaak, want het ov brengt je van een plek waar je niet bent naar een plek waar je niet wilt zijn.

Schoner rijden sneller en beschikbaar. Ja, graag weer terug naar 130km per uur en gelukkig is mijn euro6 diesel erg schoon. En ik wil hem best een keer vaker door de wasstraat halen.

Deelbare spullen. Mijn spullen zijn veelal deelbaar, je kunt de lenzen van de camera halen, je kunt mijn duikuitrusting afbouwen en in delen vervoeren.

Ik vlieg alleen maar bewust. Als ik vlieg heeft dat een doel, ik vlieg nooit zomaar omdat ik zin heb in vliegen. De landen waar ik naartoe vlieg zijn niet met de auto te bereiken.

Ik ben alleen niet van plan om het aantal vervoersbewegingen te verminderen. Ik wil dat juist vermeerderen omdat ik te veel thuis ben.

Kortom, de gehele uitkomst is zodanig geschreven dat die bij iedereen voor 90% in het straatje past.
Maar het zal er wel op neerkomen dat men vindt dat je het ov moet pakken, minder moet vliegen, minder vlees moet eten, dat je spullen met anderen moet delen (ga ik echt niet doen, mijn spullen zijn mij dierbaar en heb ik zelf gekocht. Ik ben ook niet van plan om dingen als een auto te delen, mijn auto staat 5 dagen per week ongebruikt voor de deur, maar is van mij en leen ik niet uit. ) enz. Maar zo staat het er niet.
Laatst bijgewerkt door germie op 01-12-25 18:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 18:01

germie schreef:
Ik vlieg alleen maar bewust. Als ik vlieg heeft dat een doel, ik vlieg nooit zomaar omdat ik zin heb in vliegen. De landen waar ik naartoe vlieg zijn niet met de auto te bereiken.

Bedoel je dat anderen vliegen zonder doel?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 18:03

Lieser schreef:
germie schreef:

Bedoel je dat anderen vliegen zonder doel?

Nee, maar er staat immers dat je bewuster moet vliegen. Ik zou niet weten hoe je onbewust moet vliegen. Dus dat is een punt wat iedereen haalt, of die nu dagelijks of wekelijks het vliegtuig pakt. Je vliegt bewust.
(oh ja, ik mag wekelijks naar New York op en neer vliegen en dan nog heb ik minder uitstoot dan iemand met een kind, want dat hebben ze inmiddels berekend, een kind krijgen betekent dat net zo veel co2 uitstoot als wekelijks op en neer vliegen naar New York).

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 19:27

Wat handig! Ik heb ook geen kinderen, dus ik ga vanaf nu gewoon al mijn afval op straat gooien :j Dan blijft ons dorp veel schoner dan wanneer ik wél een kind had dat ook afval zou dumpen :j
Dat is wat jij nu zegt, toch, Germie? :+

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 19:54

Ik begrijp nooit zo goed; ook als je niet gelooft dat ons klimaat de spuigaten uitloopt en wij daar invloed op hebben, wil je toch alsnog een zo goed mogelijke luchtkwaliteit en goed zorgen voor de aarde?
Dus idd; bewust vliegen (binnen Europa is in veel gevallen echt belachelijk) en niet overal de auto voor pakken (is ook nog gezonder voor jezelf, binnen de 10km is fietsen echt een goede optie)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 21:03

verootjoo schreef:
Ik begrijp nooit zo goed; ook als je niet gelooft dat ons klimaat de spuigaten uitloopt en wij daar invloed op hebben, wil je toch alsnog een zo goed mogelijke luchtkwaliteit en goed zorgen voor de aarde?
Dus idd; bewust vliegen (binnen Europa is in veel gevallen echt belachelijk) en niet overal de auto voor pakken (is ook nog gezonder voor jezelf, binnen de 10km is fietsen echt een goede optie)

Tja, dat doe ik allemaal al. Maar meestal draait zoiets uit op wijzende vingertjes dat je te veel vliegt, te veel autorijdt, enz.

Ik geloof overigens niet in klimaatverandering door de mens. Klimaatverandering is van alle tijden. Ik geloof wel in milieuproblematiek. Daar hebben wel wel mee te maken.

Verder zeg ik niet dat je afval op straat mag gooien, je kunt van mij daarvan geen quote vinden. Ik ben schoon, ik heb een schone auto, ik vervuil niet meer dan nodig is, maar ik vlieg natuurlijk wel bewust zo nu en dan en rij ook auto. Dat zijn dingen die niet anders kunnen. Het OV brengt me nog steeds niet bij de duikstek, niet bij m'n paard, en mijn vakantiebestemmingen liggen buiten rij-afstand.

Binnen 10km fietsen is een optie als je geen grote boodschappen hoeft mee te nemen. Dan fiets ik ook, en ik haal mijn boodschappen deels lopend. Ik kan rustig elke dag even naar de supermarkt lopen op 700m afstand. Maar als ik naar de Aldi rij, eens per 2 weken, 9km van m'n huis, dan lukt dat niet op de fiets. Dan neem ik meer en zwaardere en grotere dingen mee.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 22:01

germie schreef:
Verder zeg ik niet dat je afval op straat mag gooien, je kunt van mij daarvan geen quote vinden. Ik ben schoon, ik heb een schone auto, ik vervuil niet meer dan nodig is, maar ik vlieg natuurlijk wel bewust zo nu en dan en rij ook auto.

Afval op straat is exact hetzelfde als stikstof en CO2 en microplastics en fijnstof in de lucht, het grootste verschil is dat je het niet ziet. Maar je vervuilt daarmee net zo goed.
En ik meen me te herinneren dat je een diesel rijdt, die zijn allesbehalve schoon.