My voice, my choice: recht op abortus in EU

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Blacky94

Re: My voice, my choice: recht op abortus in EU

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 15:16

Vergeet ook niet dat dat de vrouwen zijn die het kunnen betalen. Zullen er genoeg zijn die het niet kunnen betalen om "even" naar het buitenland te rijden/vliegen voor een abortus. Hoeveel van hun zouden er wel niet op een keukentafel op een achterkamertje belanden of andere gevaarlijke taferelen uithalen in de hoop dat ze daarmee de zwangerschap afbreken?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 15:22

Blacky94 schreef:
Vergeet ook niet dat dat de vrouwen zijn die het kunnen betalen. Zullen er genoeg zijn die het niet kunnen betalen om "even" naar het buitenland te rijden/vliegen voor een abortus. Hoeveel van hun zouden er wel niet op een keukentafel op een achterkamertje belanden of andere gevaarlijke taferelen uithalen in de hoop dat ze daarmee de zwangerschap afbreken?

Heel goede toevoeging, inderdaad.

Ik denk dat het goed is om te weten dat het aantal abortussen niet afnemen bij een verbod. Het gaat de illegaliteit in met alle gevolgenvan dien.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 15:45

Ik lees hier nu al een paar keer dat gezegd wordt: ach ja, die vrouwen zijn er klaar mee met 4/5/6 maanden en nemen dan maar een abortus.

Even een ander perspectief: ik ben nu 27 weken zwanger van m'n tweede. Een zwangerschap is zowel mentaal als fysiek een behoorlijk traject. Uiteraard is dit voor iedere vrouw anders, maar ik ben zelf de eerste 16 weken dagelijks aan het pothangen, heb de nodige klachten daarnaast en ben in feite passagier in mijn eigen lichaam. Wat prima is, ik heb hiervoor gekozen en het 'hoort erbij'. Maar ik denk dus zelf niet dat de gemiddelde vrouw maanden wacht als ze geen zwangerschap (meer) wilt, maar dit al in een vroeg stadium afbreekt. Zeker als je wat verder bent (vanaf zo'n 20-22 weken) en al contact met je kindje maakt (voelen schoppen etc) haal je echt niet zomaar je schouders op om een abortus te plegen; dan is er iets medisch niet goed waardoor uitdragen niet kan. En dan heb ik het nog niet eens over de bevalling.

Juist omdat ik weet wat het doet met je om een kind te dragen, ben ik voor abortus (binnen een bepaalde termijn). Wel ben ik nog meer voor nog betere anticonceptie; voorkomen is beter dan genezen. Maar ik zou er niet aan moeten denken dat een 12 jarige bijvoorbeeld dit moet meemaken, of uberhaupt een vrouw wiens keuze het niet is.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 17:57

scrabbel schreef:
Niet dat iemand 6 maand zwanger is en dan denkt pff ben er klaar mee, snij het maar aan stukken of zorg voor een vervroegde miskraam.

Dat is dan ook totale onzin. Maar als je het toch over gruwelijkheden wilt hebben: in de VS is de situatie nu zo dat er vrouwen met een buitenbaarmoederlijke zwangerschap die zwangerschap niet mogen afbreken. De kans dat de vrucht uitgroeit tot een kind is 0 - dat is gewoon niet mogelijk. Maar de vrouw moet wel wachten tot haar ingewanden openbarsten door het groeien van die vrucht, met zeer grote kans op overlijden. (Gegarandeerd, als er niet wordt ingegrepen.)

Dit is niet hypothetisch, dit is wat nu in de VS gebeurt. Dat gaat ook niet om mensen die 'onverantwoord' omgegaan zijn met seks (alsof je daarvoor gestraft moet worden) maar vaak om vrouwen waar de zwangerschap en het kind welkom zijn. Maar deze zwangerschap kan medisch gezien niet goed tot een einde komen en zou dus moeten worden afgebroken om het leven van de moeder te redden. En toch vindt men het aanvaardbaar dat er nu dus vrouwen doodgaan.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 20:03

scrabbel schreef:
@imandra. Quoten wil even niet.

Een orgaan uit jouw lichaam snijden is wat anders dan een kind in stukken snijden omdat jij er zonder medische noodzaak zin in hebt. Omdat jij geen goede voorzorgsmaatregelen hebt genomen. Of besloten hebt neh toch maar niet.

Wat is voor jouw dan een grens tot wanneer het mag?
Als het kind zelfstandig kan leven? Dan mag je een kind van 1 jaar ook vermoorden. Zonder hulp red die het niet.
Bewustzijn? Mogen we iedereen die in coma ligt vermoorden?
Hartslag? Dat is al heel vroeg aanwezig.

Ik ben groot voorstander van gratis anticonceptie en goede voorlichting. Niet dat iemand 6 maand zwanger is en dan denkt pff ben er klaar mee, snij het maar aan stukken of zorg voor een vervroegde miskraam. Levend kind met alles erop en aan. Kind wordt weggelegd om langzaam te sterven door zuurstofgebrek. Als er dat met een paard deden zou er heel veel protest zijn.

Je mist mijn punt. Het gaat in deze helemaal niet om hoe of wanneer het gedaan wordt.
De vraag rondom keuzevrijheid is namelijk heel simpel: mag ik een ouder verplichten een deel van zijn/haar lichaam af te staan aan t.b.v./in gebruik te stellen voor het redden van het leven van hun kind?

Ja of nee?

1. Je verplicht een ouder een orgaan af te staan om het leven van diens kind te redden, met mogelijk levenslange (medische dan wel psychische) gevolgen of zelfs overlijden.
2. Je verplicht een vrouw dat zij haar baarmoeder in gebruik stelt om het leven van diens kind te redden (of zelfs 'afstaat', indien er complicaties zijn), met mogelijk levenslange (medische dan wel psychische) gevolgen of zelfs overlijden.

Zoals je ziet komt het vraagstuk rondom keuzevrijheid dus op hetzelfde neer, als je het embryo/hoopje cellen/geefheteennaam als 'leven'/persoon ziet. Dus... mag je iemand daartoe verplichten? Waarom wel, waarom niet? Ben oprecht benieuwd naar je mening en rationale hierover.

Anderen hebben al fijn gereageerd op de rest van je stuk, dus daar heb ik niks aan toe te voegen.

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 15:28

IMANDRA schreef:
Vraag aan jou en scrabbel: Mag een regering jou dan verplichten een orgaan te geven om het leven van je kind te redden? Met risico op levenslange gevolgen of zelfs overlijden?

Iemand verplichten een orgaan af te staan ten behoeve van iemand anders zie ik niet als hetzelfde als een zwangerschap. Dat orgaan hoort in het lichaam van de "eigenaar". Het er opzettelijk uit halen om het aan iemand anders te geven (met alle kans van afstoting en zeker geen garantie op succes) is een keuze die niemand anders dan de eigenaar van het orgaan kan maken.

Een zwangerschap is een gevolg van sex, hopelijk met consent. Voor sommigen een ongewenst gevolg, maar wel een gevolg.
Die baby hoort in het lichaam van de moeder. "Maar het is voor 24 weken nog niet levensvatbaar" vind ik echt een heel bijzonder argument. Een vis is ook niet levensvatbaar op het droge en een zeehond moet je niet in de Sahara plaatsen. Wij als mensen zijn ook niet levensvatbaar op de maan. Bij een normale zwangerschap, zonder complicaties en een gezond kindje, heeft het 9 maanden nodig om de meeste kans op een goede start in de wereld buiten de buik van de moeder te maken.

Citaat:
En… waarom mag abortus na misbruik dan wel? Dan wordt er in jouw optiek toch ook een leven beëindigd? Is dat dan niet net zo erg? Of is de psyche van de vrouw dan ineens wel van belang?

In het geval van misbruik heeft de moeder geen consent gegeven. Haar zwangerschap is gevolg van de bandeloosheid of slechtheid van een man. In een dergelijk geval wordt er inderdaad een leven beëindigd. Zou niet mijn voorkeur hebben maar ik vind dat een vrouw de optie moet hebben als zij totaal geen inspraak heeft gehad in het begin van dit leven.

Ik wil niet zeggen dat ik er in de andere gevallen geen begrip voor heb. Ik snap heel goed waarom vrouwen in sommige situaties niet op een kind zitten te wachten. Dat hadden ze dan heel hard gezegd, moeten bedenken voor ze hun consent gaven.

Maaike_Indy schreef:
Wordt er een eicel bevrucht, dan is er leven. Die bevruchte eicel is levend en als alles blijft gaan zoals het hoort te gaan dan heb je bij mensen 9 maanden later een baby. Die bevruchte eicel is het allereerste begin maar wel degelijk leven.

IMANDRA schreef:
Grappig, je zegt “als alles blijft gaan zoals het hoort”. Wat vindt jij “zoals het hoort”?

Want als je dat in de statistische zin bedoelt, dan ‘hoort’ die bevruchte eicel namelijk door je lichaam verstoten te worden. Slechts in 20-25% van de gevallen is een eicel succesvol bevrucht én nestelt deze zich succesvol in. Dus 75-80% van de keren lukt dat niet / wordt een (al dan niet bevruchte) eicel verstoten. Dus in de statistische zin “hoort” er geen zwangerschap te komen ;)

Je geeft mij het gevoel dat je hier loopt te muggenziften om mij klem te praten. Maar goed, ik zal uitgaan van je oprechte interesse naar mijn gedachten en misschien heb ik het er niet duidelijk genoeg neergezet. Dat kan ook.
Elke levend organisme is ingesteld op voortplanting. Een eicel en een zaadcel zijn er om het voortbestaan van een soort mogelijk te maken. Dat een deel van de bevruchte eicellen uiteindelijk het levenslicht niet ziet is mij bekend. Het uiteindelijke "doel" van de voorplanting en die bevruchte eicel is dat er een nieuw leven komt. Dat bedoel ik met "zoals het hoort". Ik schrijf hier geen wetenschappelijke teksten ;)

Nog wat cijfers over abortus in NL ik geloof in 2023:
ruim 39.000 abortussen op jaarbasis
41% van de vrouwen die een abortus pleegde gebruikte geen anticonceptie methode
Bij 67.3% van de vrouwen ging het om een eerste abortus
Bij 32.7% ging het om een herhaalde abortus (waarvan 33% geen anticonceptie gebruikte)
87% in de eerste trimester

https://fiom.nl/ongewenst-zwanger/abortus/cijfers-feiten-abortus
https://fiom.nl/sites/fiom-nl/files/media/files/bijlage-factsheet-herhaalde-abortus.pdf

Ga je op zoek hoe vanaf de 2e trimester de zwangerschap wordt afgebroken dan krijg je dit soort uitleg:
"Vanaf 13 weken zwangerschap wordt er gebruik gemaakt van een andere instrumentele behandeling."
Ik heb er even wat verder naar gezocht en kwam eigenlijk alleen op anti abortus sites daar informatie over tegen. Er is vermoedelijk wel degelijk sprake van dat een baby/foetus/(of welke wetenschappelijke benaming je er aan wil geven) uit elkaar gehaald moet worden om uit de baarmoeder gehaald te worden.

Voor de beelden (animatie), uitgelegd door een Amerikaanse arts die zelf abortussen heeft uitgevoerd. Of het in NL op eenzelfde manier gaat weet ik dus niet. De abortus klinieken zijn niet bepaald open over hun manier van werken als het gaat om abortussen na 12 weken.

https://www.youtube.com/watch?v=0htVXjPH_9M&ab_channel=EkklesiaMuskogee

Nogmaals, in de herhaling, ben ik voor een algeheel verbod op abortus? NEE, Ik vind het oprecht schandalig dat er vrouwen medische hulp ontzegt wordt wanneer er sprake is van (levens)gevaar voor de moeder of als er uitzichtloos lijden voor het kind.

We leven in een wereld die niet perfect is. Er is ongelijkheid, er is armoede, uitbuiting, oorlog en alle dingen die daarmee samengaan. Ik ben daar niet blind voor en ik begrijp ook zeker wel dat abortus voor sommige vrouwen de enige uitweg lijkt/is. Zou ik iemand willen verplichten een zwangerschap uit te dragen die niet gewenst is? NEE, maar, dat betekent niet dat ik mijn handtekening ga zetten onder een petitie die abortus zo toegankelijk mogelijk wil maken. Want daar ben ik het niet mee eens. Ik ben voor een veel genuanceerdere tussenweg. Daar heb ik het al meer over gehad in dit topic dus dat zal ik hier nu niet herhalen.

Als in Nederland van de vrouwen die voor een abortus gaan er 32.7% voor een herhaalde abortus gaat en dat van die vrouwen er 30% geen anticonceptie methode gebruikt, dan VIND IK, dat het in Nederland te makkelijk is om een abortus te krijgen. Het is nog gratis ook terwijl er voor anticonceptie betaald moet worden. Er mag best wel wat meer moeite gedaan worden om beëindiging van leven te voorkomen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 15:41

Met je laatste opmerking ben ik het zeker eens, er moet ingezet worden op voorkomen van abortussen. Het helpt al zoveel wanneer men zorgt voor goede(!) anticonceptie en voorlichting.

Ik vind alleen niet dat beleid moet worden gemaakt op de vrouwen die licht omspringen met anticonceptie, dus vind het beleid zoals dat nu is goed. Met als toevoeging meer voorlichting en wellicht het gratis verstrekken van anticonceptie.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 16:19

Ik volg al je cijfers, behalve die eerste. Ik ben benieuwd naar je bron daarvan, aangezien ik dat nergens terug kan vinden (de 41% die geen ac gebruikte).

Afbeelding
Dit vind ik er over

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 16:30

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 16:33

Toestemming voor sex gelijk stellen aan een gewenste zwangerschap is krom. Genoeg mensen die toch door de pil heen zwanger worden, of waarbij er iets mis gaat met condoomgebruik.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 16:35

Ik pak even een klein stukje uit je reactie Maaike_Indy:

Citaat:
Ik wil niet zeggen dat ik er in de andere gevallen geen begrip voor heb. Ik snap heel goed waarom vrouwen in sommige situaties niet op een kind zitten te wachten. Dat hadden ze dan heel hard gezegd, moeten bedenken voor ze hun consent gaven.

In mijn optiek ga je er hier volledig aan voorbij dat er twee mensen nodig zijn om consent te geven. Met deze zin lijk je echter de verantwoordelijkheid volledig in de schoenen van de vrouw te schuiven. Wat als de man besluit er geen zin in te hebben en de vrouw zwanger achter te laten? Hij was er ook bij en heeft consent gegeven op het moment suprème. Maar het is de vrouw die de gevolgen mag/moet dragen.

Daarnaast, zoals anderen aan hebben gegeven, is geen enkele anticonceptie 100% betrouwbaar. Vrouwen worden alsnog zwanger door de pil heen of met een spiraaltje. Ik vind het dan zelf wat makkelijk om te zeggen, ja jammer dan.

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 16:36

tamary schreef:
Toestemming voor sex gelijk stellen aan een gewenste zwangerschap is krom. Genoeg mensen die toch door de pil heen zwanger worden, of waarbij er iets mis gaat met condoomgebruik.

Het gaat zo vaak mis dat daar toch conclusies uit getrokken zouden kunnen worden? Ik denk dat bijna iedereen wel uit eerste hand een dergelijk verhaal heeft gehoord en dus extra maatregelen zou kunnen nemen.

Citaat:
In mijn optiek ga je er hier volledig aan voorbij dat er twee mensen nodig zijn om consent te geven. Met deze zin lijk je echter de verantwoordelijkheid volledig in de schoenen van de vrouw te schuiven. Wat als de man besluit er geen zin in te hebben en de vrouw zwanger achter te laten? Hij was er ook bij en heeft consent gegeven op het moment suprème. Maar het is de vrouw die de gevolgen mag/moet dragen.

Ik zie inderdaad dat het er niet helemaal duidelijk staat, maar ik bedoel, ze meervoud, dus man en vrouw. Ik ben inderdaad ook van mening dat de man voor het kind mag betalen en als de vrouw niet of minder kan werken hij daar ook aan bij moet dragen. Als er serieus betaald moet worden gaan mannen ook wel meer hun verantwoordelijkheid nemen op het gebied van anticonceptie.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 16:43

Maaike_Indy schreef:
tamary schreef:

Het gaat zo vaak mis dat daar toch conclusies uit getrokken zouden kunnen worden? Ik denk dat bijna iedereen wel uit eerste hand een dergelijk verhaal heeft gehoord en dus extra maatregelen zou kunnen nemen.

Dus wat als je sex hebt elke keer morning after pil slikken? Of elke maand 2 maanden zwangerschapstest doen? Omdat je weliswaar correct je pil kunt slikken, maar de man wel goed met dat condoom moet omgaan (kunnen en willen!, laat je fabicagefouten even weg). Sex waarvan je zwanger kan raken vraagt 2 personen, 1 van elk geslacht. Over 1 heb je controle (dat ben jijzelf) en de andere niet 100%. Hoeft geen probleem te zijn, maar dan mag je niet als derde partij de gehele verantwoordelijkheid bij 1 partij te leggen en te stellen dat vrouw die zwanger wordt als ongewenst gevolg van vrijwillige sex toch maar op een manier met de gevolgen om mag gaan.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 16:45

Ik denk dat een conclusie is dat mensen seks hebben zonder een kind te willen.
Als je dan onbedoeld zwanger raakt dan denk ik dat niemand gebaat is bij een verplichte ongewenste zwangerschap.
Dat er mensen zijn die menen dat seks alleen bedoeld is voor de voortplanting, betekent niet dat zij hun overtuiging mogen opleggen aan mensen die daar anders tegenaan kijken.

Dat abortus beslist geen anticonceptie is ben ik het mee eens. Maar geen vrouw zou tegen haar wil zwanger moeten zijn. Een zwangerschap is meer dan alleen een foetus die uitgroeit tot een baby. Er gebeurt tijdens een zwangerschap zoveel meer met het lijf van een vrouw. Dat mag niet verplicht worden als iemand dat niet wil.

En dan hebben we het nog niet over het argument dat een ongewenst kindje geadopteerd kan worden. Staan al die mensen die vinden dat zwangerschappen altijd uitgedragen moeten worden op de lijst om een kindje te adopteren dat niet gewenst is?

Nee, niet de vrije wil van vrouwen inperken door abortus te verbieden.
Ja, wel inzetten om preventie. Dus voorlichting en beschikbaarheid laagdrempeling maken.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 17:24

Maaike_Indy schreef:
Ik zie inderdaad dat het er niet helemaal duidelijk staat, maar ik bedoel, ze meervoud, dus man en vrouw. Ik ben inderdaad ook van mening dat de man voor het kind mag betalen en als de vrouw niet of minder kan werken hij daar ook aan bij moet dragen. Als er serieus betaald moet worden gaan mannen ook wel meer hun verantwoordelijkheid nemen op het gebied van anticonceptie.

Denk je? Heb je daar bewijs van? Of leidt het vooral ook tot een toename van geweld richting vrouwen die zwanger raken? Dat geweld bestaat al, maar hoe minder uitwegen je de vrouwen maar ook de mannen geeft, hoe eerder dat richting geweld gaat.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 18:13

Maaike_Indy schreef:
IMANDRA schreef:
Vraag aan jou en scrabbel: Mag een regering jou dan verplichten een orgaan te geven om het leven van je kind te redden? Met risico op levenslange gevolgen of zelfs overlijden?

Iemand verplichten een orgaan af te staan ten behoeve van iemand anders zie ik niet als hetzelfde als een zwangerschap. Dat orgaan hoort in het lichaam van de "eigenaar". Het er opzettelijk uit halen om het aan iemand anders te geven (met alle kans van afstoting en zeker geen garantie op succes) is een keuze die niemand anders dan de eigenaar van het orgaan kan maken.

Een zwangerschap is een gevolg van sex, hopelijk met consent. Voor sommigen een ongewenst gevolg, maar wel een gevolg.
Die baby hoort in het lichaam van de moeder. "Maar het is voor 24 weken nog niet levensvatbaar" vind ik echt een heel bijzonder argument. Een vis is ook niet levensvatbaar op het droge en een zeehond moet je niet in de Sahara plaatsen. Wij als mensen zijn ook niet levensvatbaar op de maan. Bij een normale zwangerschap, zonder complicaties en een gezond kindje, heeft het 9 maanden nodig om de meeste kans op een goede start in de wereld buiten de buik van de moeder te maken.

Citaat:
En… waarom mag abortus na misbruik dan wel? Dan wordt er in jouw optiek toch ook een leven beëindigd? Is dat dan niet net zo erg? Of is de psyche van de vrouw dan ineens wel van belang?

In het geval van misbruik heeft de moeder geen consent gegeven. Haar zwangerschap is gevolg van de bandeloosheid of slechtheid van een man. In een dergelijk geval wordt er inderdaad een leven beëindigd. Zou niet mijn voorkeur hebben maar ik vind dat een vrouw de optie moet hebben als zij totaal geen inspraak heeft gehad in het begin van dit leven.

Maaike_Indy schreef:
Wordt er een eicel bevrucht, dan is er leven. Die bevruchte eicel is levend en als alles blijft gaan zoals het hoort te gaan dan heb je bij mensen 9 maanden later een baby. Die bevruchte eicel is het allereerste begin maar wel degelijk leven.

IMANDRA schreef:
Grappig, je zegt “als alles blijft gaan zoals het hoort”. Wat vindt jij “zoals het hoort”?

Want als je dat in de statistische zin bedoelt, dan ‘hoort’ die bevruchte eicel namelijk door je lichaam verstoten te worden. Slechts in 20-25% van de gevallen is een eicel succesvol bevrucht én nestelt deze zich succesvol in. Dus 75-80% van de keren lukt dat niet / wordt een (al dan niet bevruchte) eicel verstoten. Dus in de statistische zin “hoort” er geen zwangerschap te komen ;)

Je geeft mij het gevoel dat je hier loopt te muggenziften om mij klem te praten. Maar goed, ik zal uitgaan van je oprechte interesse naar mijn gedachten en misschien heb ik het er niet duidelijk genoeg neergezet. Dat kan ook.
Elke levend organisme is ingesteld op voortplanting. Een eicel en een zaadcel zijn er om het voortbestaan van een soort mogelijk te maken. Dat een deel van de bevruchte eicellen uiteindelijk het levenslicht niet ziet is mij bekend. Het uiteindelijke "doel" van de voorplanting en die bevruchte eicel is dat er een nieuw leven komt. Dat bedoel ik met "zoals het hoort". Ik schrijf hier geen wetenschappelijke teksten ;)

Bij 32.7% ging het om een herhaalde abortus (waarvan 33% geen anticonceptie gebruikte)

https://fiom.nl/sites/fiom-nl/files/media/files/bijlage-factsheet-herhaalde-abortus.pdf

Ga je op zoek hoe vanaf de 2e trimester de zwangerschap wordt afgebroken dan krijg je dit soort uitleg:
"Vanaf 13 weken zwangerschap wordt er gebruik gemaakt van een andere instrumentele behandeling."
Ik heb er even wat verder naar gezocht en kwam eigenlijk alleen op anti abortus sites daar informatie over tegen. Er is vermoedelijk wel degelijk sprake van dat een baby/foetus/(of welke wetenschappelijke benaming je er aan wil geven) uit elkaar gehaald moet worden om uit de baarmoeder gehaald te worden.

Voor de beelden (animatie), uitgelegd door een Amerikaanse arts die zelf abortussen heeft uitgevoerd. Of het in NL op eenzelfde manier gaat weet ik dus niet. De abortus klinieken zijn niet bepaald open over hun manier van werken als het gaat om abortussen na 12 weken.

Nogmaals, in de herhaling, ben ik voor een algeheel verbod op abortus? NEE, Ik vind het oprecht schandalig dat er vrouwen medische hulp ontzegt wordt wanneer er sprake is van (levens)gevaar voor de moeder of als er uitzichtloos lijden voor het kind.

We leven in een wereld die niet perfect is. Er is ongelijkheid, er is armoede, uitbuiting, oorlog en alle dingen die daarmee samengaan. Ik ben daar niet blind voor en ik begrijp ook zeker wel dat abortus voor sommige vrouwen de enige uitweg lijkt/is. Zou ik iemand willen verplichten een zwangerschap uit te dragen die niet gewenst is? NEE, maar, dat betekent niet dat ik mijn handtekening ga zetten onder een petitie die abortus zo toegankelijk mogelijk wil maken. Want daar ben ik het niet mee eens. Ik ben voor een veel genuanceerdere tussenweg. Daar heb ik het al meer over gehad in dit topic dus dat zal ik hier nu niet herhalen.

Als in Nederland van de vrouwen die voor een abortus gaan er 32.7% voor een herhaalde abortus gaat en dat van die vrouwen er 30% geen anticonceptie methode gebruikt, dan VIND IK, dat het in Nederland te makkelijk is om een abortus te krijgen. Het is nog gratis ook terwijl er voor anticonceptie betaald moet worden. Er mag best wel wat meer moeite gedaan worden om beëindiging van leven te voorkomen.

Ik heb het idee dat jij ervan uit gaat dat een kind dat eventueel geboren zou worden een rooskleurige toekomst tegemoet zou gaan. Maar dat is dus geen vast gegeven. Sterk nog, juist kinderen die niet gewenst zijn lopen een veel groter risico op een heel ongelukkige jeugd. Maar jij vind het 'redden' van een leven dan belangrijker dan kwaliteit van leven?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 19:29

Maaike_Indy schreef:
secricible schreef:
Ik volg al je cijfers, behalve die eerste. Ik ben benieuwd naar je bron daarvan, aangezien ik dat nergens terug kan vinden (de 41% die geen ac gebruikte).

Sorry, dat komt uit een link die ik eerder in het topic al gedeeld had maar vergeten ben er nu bij te zetten. https://fiom.nl/ongewenst-zwanger/abortus/veel-vrouwen-abortuskliniek-gebruiken-geen-anticonceptie#:~:text=Uit%20onderzoek%20van%20Rutgers%2C%20Expertisecentrum,een%20ongewenste%20zwangerschap%20te%20voorkomen.

Dankje! Ik zie dus veel verschillende cijfers, maar allemaal zorgelijk hoog m.i.
Ik deel dat voorkomen beter is dan genezen, deze cijfers bevestigen dat. Van deze groep had een groot deel misschien voorkomen kunnen worden. Dat moet eerste prioriteit zijn zodat abortus echt een noodoptie is en blijft.
Nog steeds vind ik wel dat het beschikbaar moet blijven. Maar werken aan het beter toegankelijk maken van ac is ook belangrijk, abortus moet m.i. niet dusdanig laagdrempelig zijn dat het als alternatief voor ac wordt gebruikt. En dan doel ik op de groep doe >2x abortus heeft en toch geen ac gebruikte. Daar is meer voor nodig.

Nog steeds, 59% wordt dus blijkbaar zwanger ondanks ac-gebruik. Voor die groep moet abortus m.i. sowieso beschikbaar blijven.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 19:49

Ik ben wel benieuwd hoeveel van die geen ac-gebruikers door misbruik zwanger zijn geraakt, staat daar ook iets over?

Oh, nvm, het staat duidelijk in de link.
Laatst bijgewerkt door _San87_ op 11-12-24 19:57, in het totaal 1 keer bewerkt

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 19:54

Nee want in principe stelt een abortuskliniek geen vragen over omstandigheden of motieven. Ik ben al verbaasd dat ze wel vragen of er ac is gebruikt.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 20:27

secricible schreef:
Nee want in principe stelt een abortuskliniek geen vragen over omstandigheden of motieven. Ik ben al verbaasd dat ze wel vragen of er ac is gebruikt.

Wellicht dat dit er ook nog mee te maken heeft dat er, zo ver ik weet, vaak nog een gesprek gevoerd wordt over ac na abortus.
Ik heb gelukkig nooit een abortus hoeven ondergaan dus de details weet ik niet, maar dat is iig wat ik begrepen dacht te hebben van 1 van mijn docenten een aantal jaar terug.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 20:48

Maaike_Indy schreef:
IMANDRA schreef:

Je ontneemt iemand de zeggenschap over het lichaam, daar draait het om. Of het nu gaat over het verplicht geven van een orgaan, het verplicht 'aansluiten' op de nieren (om misschien maar een voorbeeld te geven wat er dichterbij ligt) of het verplicht in gebruik stellen van de baarmoeder en de rest van het lichaam.

In feite zeg je namelijk, als je tegen abortus bent, dat je het goed vindt dat een persoon (nl., het embryo) tegen de zin in van een ander persoon (nl., de vrouw) tegen de wil in gebruik maakt van het lichaam (de baarmoeder, en alle veranderingen in de rest van het lichaam die een zwangerschap met zich meebrengt). Het embryo kan niet leven zonder gebruik te maken van het lichaam van een ander. Net als in mijn voorbeeld het kind niet kan leven zonder gebruik te maken (ie., orgaan te krijgen) van het lichaam van een ander (de ouders).

Daar ben ik het toch niet mee eens, ik vind dat iemand ten alle tijden zeggenschap en keuzevrijheid moet kunnen houden over het eigen lichaam.

Hoe/wat/wanneer abortus is een hele andere discussie. Maar in essentie? Baas over eigen lichaam. Baas over eigen organen. En dus ook baas over eigen baarmoeder/buik.

Maaike_Indy schreef:

Een ongewenste baby is in feite een parasiet die inbreuk maakt op de keuzevrijheid en zeggenschap van de vrouw. Die benaming zeg ik niet om te stoken, de definitie past simpelweg: een parasiet is een organisme dat samenleeft met een ander organisme (de gastheer) waarvan het voor zijn levensonderhoud afhankelijk is.

Maaike_Indy schreef:

Maar, in jouw ogen wordt er wel een kostbaar leven vermoord. Waarom maakt die inspraak van de vrouw dan wel of niet uit? Waarom mag deze vrouw wel haar eigenaarschap over haar eigen lichaam uitoefenen, maar een niet-verkrachte vrouw niet?

Overigens is consent voor seks is geen consent om een baby te verwekken, toch? Dat zijn hele andere zaken. Je kan alle voorzorgsmaatregelen nemen, en dan nóg is de kans niet nul dat je zwangerschap voorkomt.

Waarom telt dát consent dan niet?

Maaike_Indy schreef:
IMANDRA schreef:

Bedoel het niet als muggenziften, ik kwam erop omdat ik toevallig weet heb van de kans van een daadwerkelijke zwangerschap, vandaar. Was geïntrigeerd door je woordkeuze :j.

Maaike_Indy schreef:

Late zwangerschap is ofwel curettage (procedure die jij beschrijft) ofwel het medicinaal opwekken van weeën. Hangt van je ziekenhuis af en hoe ver je bent. Volgens mij is het medicinaal opwekken van weeën al de keuze na (op zijn minst) 15/16 weken. Dus feitelijk beval je gewoon.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 21:26

Maar medicinaal gebeurt eigenlijk vrijwel nooit bij een late abortus bij ongewenste zwangerschap. Wel bij een gewenste zwangerschap (uiteraard).

Hoewel die 2 voor de wet hetzelfde zijn, is de behandeling voor een afbreking in het tweede trimester bij een gewenste zwangerschap meer te vergelijken met een inleiding en bij een ongewenste zwangerschap vindt een instrumentale abortus plaats.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 22:06

Vanuit het oogpunt dat je dan niet een echte bevalling hoeft door te maken, snap ik dat nog wel. Maar ik vraag me af hoeveel late abortussen er zijn vanwege ongewenste zwangerschap? Die vinden toch veel eerder plaats?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 22:09

secricible schreef:
Ik denk dat het sowieso goed is om in perspectief te zien:
87% vd zwangerschapsonderbrekingen vindt plaats in het eerste trimester, dan is er altijd sprake van zuigcurretage. 69% zelfs in de eerste 8 weken. Hierin zijn ook medische zwangerschapsonderbrekingen meegenomen overigens, waarvan aannemelijk is dat ze vaker in een later stadium plaatsvinden. In 4.6% van de gevallen is er sprake van abortus na prenatale diagnostiek. Dat betekent dat zo'n 8% van de abortussen na 12 weken niet obv medische diagnostiek is. Dit gebeurt vrijwel altijd in een ziekenhuis overigens, er zijn maar enkele abortusklinieken die na 13 weken nog abortus mogen uitvoeren.

Bij 67% is het de eerste keer, 9% van de vrouwen die een abortus ondergaat heeft dat al 2x of vaker gedaan.
Sinds 2021 neemt het aantal abortussen flink toe, die toename zit vrijwel alleen in ongewenste zwangerschappen en niet in prenatale diagnostiek.

Deze post heb ik eerder uit jaarplannen gehaald. Rond de 8% concludeerde ik, obv alle abortussen in 2e trimester minus de abortussen na prenatale diagnostiek. Of dat helemaal juist is weet ik ook niet zeker.

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 22:14

Ik vraag me af in hoeverre missed abortions of incomplete miskramen als zijnde abortus worden weggezet. Mijn procedures de laatste jaren staan in mijn medisch dossier als zijnde abortus, echter als we het nader bekijken was het dat niet alleen ;) beide vruchtjes waren gestopt met ontwikkelen. Voor week 9, waarvan de 2e zwangerschap een abortus medicatie, curettage én een hysteroscopie nodig had om schoon te zijn.

Als deze zaken mee tellen, dan tel ik ook mee als abortus zonder gebruik van ac. Want hier was er wel degelijk een kinderwens (en inmiddels gezond geboren :) ) maar hebben de eerste 2 zwangerschappen niet doorgezet.