Wolf Nl, Be, Du deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 18:08

DubbelFun schreef:
Wij mij opvalt is dat telkens deze gebeurtenis wordt aangehaald 'Een kind werd daarbij omvergelopen en de wolf ging met zijn poot op de rug van het kind staan.' Maar dat er ook een kind is aangevallen en gebeten wordt totaal 'over het hoofd' gezien ???

buiten dat vind ik het eigenlijk niet eens zo relevant om te weten of dat kind wel of niet gebeten is. Al ZOU dat ene kind die wonden door een bramenstruik (dat moet trouwens wel een heel agressieve struik geweest zijn) hebben opgelopen dan nog kan niemand ontkennen dat de wolf in beide gevallen onaanvaardbaar dichtbij is geweest.

tienus63

Re: Wolf Nl, Be, Du deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-24 18:21

“Wolvenwandeling” Den Treek as zondag 11 uur

Citaat:
Wolvenwandeling, niet om wolven te zien, maar om te laten zien dat we niet eens zijn met het huidige beleid.
De wolf is een pracht dier. Net zo als andere wezens heeft de wolf een territorium nodig.
Haalbaarheid: Wolven hebben een leefgebied van gemiddeld 200 km2 . De huidige roedel heeft zelfs een leefgebied van meer dan 400 km2 . Het is onmogelijk om een voldoende groot gebied af te rasteren, want dit doorsnijdt telkens wegen en andere menselijke infrastructuur.
Dus een logische conclusie is helaas, dat Nederland te klein is voor de wolf.

Ondanks deze wetenschap is er nog steeds een kleine groep die de wolf toch door wil, drukken.
Laten wij ons gijzelen door de wolvenknuffelaars.
Vroeger kon ik mij als kind, veilig door de natuur begeven en waarnemingen doen, van vele dieren en planten. Toen leerde ik dat elk organisme een bepaald biotoop en levensruimte nodig had.
Dit heeft mijn belangstelling getrokken, waarna ik bosbouw, tuinbouw, en natuur heb gestudeerd, met als eind doel hoe krijg ik meer biodiversiteit.
Veel natuurorganisaties willen natuur verkrijgen zoals 1000 jaar geleden.
Zelf kijk ik naar de toekomst. We hebben 18 miljoen mensen in ons kleine land, hoe kan je met deze gegevens de biodiversiteit omhoog krijgen.
Ben een tijd natuurbeheerder geweest en tot de conclusie gekomen dat recreatie en natuur prima samen gaan. Hoe krijg je mensen warm voor de natuur, wanneer ze niet meer het bos in durven. Hele parkeerplaatsen staan leeg, waar nog geen jaar geleden , mensen hun hoofd leeg konden maken, door een fikse boswandeling met hond.

Prima als natuurorganisaties een wolven in een grofwild gebied willen houden als proef, houd de wolven dan wel binnen dat terrein, zodat geen vertroebeling ontstaat betreft het voedsel.
Zelf ben ik natuurgids, zeker geen wolvenexpert. Mijn info haal ik via de wolvenexperts uit het buitenland, hun info komt uit. Van de Nederlandse wolvenexperts heb ik nog geen info gezien die ook uitkwam.

We willen:
- weer veilig met onze kinderen en honden in de bossen kunnen lopen, zonder elke keer achterom te moeten kijken.
- dat onze boeren het vee weer veilig buiten kunnen laten lopen.
- Dat de heidevelden weer veilig door schapen beheerd kunnen worden.
- Dat onze kinderen weer veilig naar school of sport kunnen fietsen.
- Dat ruiters veilig door de bossen kunnen lopen zonder door - wolven opgejaagd te worden.
- Dat kinderen niet wakker worden en merken dat een huisdier gepakt is .
- Dat maneges, campings, horeca weer gewoon kunnen functioneren.
- We hebben namelijk al 150 jaar de wolf niet gemist.

Ben je het hiermee eens, kom aanstaande zondag wandelen.
De natuur is zo mooi om van te genieten. Dit moet wel veilig kunnen.
Het programma: Doet hij het of doet hij het niet, zie ik liever op de TV.
Geen toespraken, we horen al genoeg bla. bla, bla.
Duur wandeling ca 1 ½ uur, mulle paden.
Wandeling start Zondag 15 september om 11.00 uur op de Treekerweg, bij de parkeerplaats Den Treek Leusden MTB parkeerplaats.
Vanaf Zeisterweg (N224) richting Amersfoort Doornse weg (N227)
Bij stoplicht rechts.
Vanaf Amersfoort richting Doorn via Doornse weg (N227)
Na het wildviaduct bij het stoplicht links.

Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/dvdEvT ... tid=WC7FNe

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 18:22

Ik ga hier weer meelezen.

SPARK55

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 19:23

Ook hier weer een meelezer en bedankt voor het vele werk dat hier verzet wordt *\o/*

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 19:41

op de pagina van nowolves komen regelmatig foto's voorbij van wolven met een kattensnack tussen de kaken (al dan niet nog levend), dus ze zijn wel degelijk deel van hun menu als het zo uitkomt.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-24 20:02

Klopt, het gebeurt ook regelmatig al in Nederland in wolvengebieden met vele stalkatten.

En ook dat er kippen en konijnen uit hokken geroofd worden. Ook als die hokken tegen of vlakbij de woning staan. Of in kleine achtertuinen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-24 21:24

BIJ12 heeft nooit een aanvraag gedaan om te testen op hybridisatie.

Citaat:
BELANGRIJK!!!! BINGO!!!
‼️UPDATE HYBRIDISATIE WOLVEN TESTEN‼️

Vorig jaar heb ik aan diverse Kamerleden en Statenleden gevraagd om mijn vragen over openbaarmaking van testen en de laboratorium uitslagen hybridisatie wolven van de WUR/ WENR, Senckenberg en BIJ12 te stellen aan voormalig Minister LNV Van der Wal- Zeggelink en de verantwoordelijke Gedeputeerden van Provincie Friesland en Provincie Overijssel. We kregen exact dezelfde antwoorden terug. Uiteraard zijn de antwoorden afgestemd met BIJ12 destijds. U kunt het zich vast nog wel herinneren, er stond letterlijk “ Tot op heden zijn er in de geteste samples geen bewijzen van hybridisatie onder wolven aangetroffen”.

En dan is het ineens vandaag dinsdag 10 september 2024. Krijg ik op mijn Woo-verzoek van 25 augustus 2024 een Woo-afwijzingsbesluit van de Provincie Gelderland. In mijn Woo-verzoek vroeg ik wederom om alle laboratoriumuitslagen van hybridisatie testen van wolven in de Provincie Gelderland. Van BIJ12, WUR/ WENR en Senckenberg in Duitsland. Van 2013 tot en met heden. Ook vroeg ik om een overzicht van alle kosten hybridisatie testen/ laboratoriumuitslagen. Ik vroeg niet om uitslagen ivm motie juli 2024 aanvullend DNA-onderzoek hybridisatie, omdat ik die documenten al eerder had opgevraagd en inmiddels in mijn bezit heb. Daar zijn overigens ook de laatste woorden nog niet over gezegd. Maar goed even terug naar mijn Woo-afwijzingsbesluit van vandaag. En daar staat in “ Beste mevrouw Van Straaten,
Op 25 augustus 2024 hebben wij uw verzoek ontvangen waarbij u ons, met een beroep op de Wet open overheid (Woo), verzocht om informatie over hybridisatietesten van wolven bij de WUR/WENR en Senckenberg. Bij deze instituten hebben geen DNA-onderzoeken plaatsgevonden waarin getest werd op hybridisatie van de wolf. Wij wijzen uw Woo-verzoek daarom af”.

Zo BAM, dat staat dan nu mooi zwart op wit!

Ik krijg na al die jaren dus weer gelijk. En ik hoef u vast niet verder uit te leggen dat BIJ12 hier wederom een hele grote leugenaar is!
BIJ12 had gewoon moeten zeggen, we testen niet op hybridisatie, omdat het heel erg duur en veel te ingewikkeld is. En BIJ12 altijd maar zeggen “ BIJ12 is transparant”. NIET DUS! Maar dat wist ik al veel langer dan vandaag!

Ps. Ik ben trouwens degene geweest die naar mevrouw Elrie Bakker JA21 en Statenlid Kemperman BBB Gelderland is gestapt om te vragen naar onafhankelijk aanvullend DNA-onderzoek hybridisatie wolven. Dit naar aanleiding van de uitslagen van o.a. mijn eigen wolven DNA- onderzoek. De motie werd aangenomen en vervolgens goed verkloot door ambtenaren Provincie Gelderland. Gelijk BIJ12 en INBO ( Instituut Natuur en Bosonderzoek in België) om hulp gevraagd en het laboratorium in Slovenië hebben uitgekozen die ook bij de rewilding kliek hoort. Ongelofelijk! En vergeet ook niet dat er maar 9 DNA van de 11 samples bruikbaar waren! Bla bla bla..

Ik ben blij met dit document, want het staat er toch echt. Bij instituten WUR/ WENR en Senckenberg hebben geen DNA-onderzoeken plaatsgevonden waarin getest werd op hybridisatie van de wolf! Dat u het even weet!☺️

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Bron Van Straaten Research
https://www.facebook.com/share/p/D1MQAK ... tid=K35XfP

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-24 21:26

Zichtmelding Leusden
Citaat:
Leusden Utrecht
10-09-2024
21.15 uur.

Wolf gezien op de heetvelderweg. Ging het weiland in richting de n226

Meldingen over graag zo snel mogelijk aan de beheerders via whatsapp wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889

#geenwolf

Afbeelding
Afbeelding
Filmpje bij bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/55Za5h ... tid=K35XfP

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 21:48

Nog een meelezer en af en toe reageerder meld zich.
Miste het oude topic al, dat lijkt uit mijn lijst met onderwerpen te zijn verdwenen.

Ga ‘even’ bijlezen.

Pommier

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 22:26

Bedankt voor de duidelijke openingspost Tienus, ik lees ook graag weer mee.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 23:26

Wat is trouwens het probleem om een wolf te vangen zonder pootklem? Je kunt er toch een verdoving inschieten? Dat wat ze met ander wild ook wel eens doen… apen, neushoorns, olifanten, leeuwen etc?

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 23:47

tienus63 schreef:
Klopt, het gebeurt ook regelmatig al in Nederland in wolvengebieden met vele stalkatten.

En ook dat er kippen en konijnen uit hokken geroofd worden. Ook als die hokken tegen of vlakbij de woning staan. Of in kleine achtertuinen.

Dat is ook de reden dat ik zelfs mijn stalkatten probeer op te hokken snachts.
Gelukkig zijn ze bijna altijd savonds bij stal voor hun lievelingsmaaltje.

Tienus, bedankt voor je openingspost.
Weer uitgebreid en compleet zoals we inmiddels van je gewend zijn. :D

Lanoca

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 01:31

Wat is het probleem met een poot klem die ze gewoon vasthoudt? De moderne klemmen breken de huid niet, en brengen geen letsel aan. De wolf kan niet weglopen dus je kunt het beest dichtbij benaderen en dan vervolgens verdoven. Het is juist de bedoeling dat het schuwer wordt dus als het op deze manier wordt gevangen en het dat niet leuk vindt, dan is dat toch alleen maar goed? Het feit dat het in de klem stapt betekent toch dat het zich ergens bevindt waar het niet wezen moet.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 04:54

Lanoca schreef:
Wat is het probleem met een poot klem die ze gewoon vasthoudt? De moderne klemmen breken de huid niet, en brengen geen letsel aan. De wolf kan niet weglopen dus je kunt het beest dichtbij benaderen en dan vervolgens verdoven. Het is juist de bedoeling dat het schuwer wordt dus als het op deze manier wordt gevangen en het dat niet leuk vindt, dan is dat toch alleen maar goed? Het feit dat het in de klem stapt betekent toch dat het zich ergens bevindt waar het niet wezen moet.

Dieren zoals wolven en grote katachtigen zullen vrij snel hun eigen poot afbijten om los te komen. Men verwacht dat ze binnen een half uur bij de gevangen wolf kunnen komen. In die tijd zou hij dus zijn eigen poot kunnen los bijten met alle gevolgen van dien

Lanoca

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 05:01

Ze zullen hun poot wellicht gaan likken, maar een poot afbijten lijkt mij meer het geval met de ouderwetse klemmen. Daar proefde het beest bloed en het deed pijn.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 06:48

Ik ben benieuwd of dat lukt op die manier vanger. Er schijnt al eens een poging gedaan te zijn om een wolf te vangen maar dat lukte toen ook niet.

Waar zet je zo’n klem dan neer? Hebben wolven net als ratten vaste looproutes? Lijkt me anders ook naar voor andere dieren. Al zou zo’n klem geen pijn doen, het geeft wel stress. Ik dacht ook dat ze zouden schieten met een verdoving…

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 07:46

Stress is prima. Stress= mensen = wegwezen.
Dat is onderdeel van het plan.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 07:50

rien10 schreef:
Stress is prima. Stress= mensen = wegwezen.
Dat is onderdeel van het plan.

Even mij post goed lezen. :) Ik vroeg me af of andere dieren in die klem kunnen komen? Dat zou ik naar vinden want ook al doet het geen pijn, het geeft wel stress. Ik heb het dus niet over de wolf.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 08:04

Volgensmij is zo’n verdovingspijl in hun bil ook stress. Dan heb je de hele klem niet nodig toch.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 08:09

En anders wat frikadellen met wat spul erin.

Dankje voor de uitgebreide openingspost Tienus _/-\o_

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 08:14

Hannanas schreef:
Volgensmij is zo’n verdovingspijl in hun bil ook stress. Dan heb je de hele klem niet nodig toch.

Verdoving in combinatie met adrenaline zal niet werken binnen 10?? Minuten. Dat betekend mogelijk 10 minuten als kip zonder kop rond vliegen. Mogelijk aanvallend naar alles wat ze tegen komen en grote kans onvindbaar binnen de tijd dat de verdoving werkt...oftewel geen optie

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 08:15

Celebi schreef:
Nou nee bedankt. Ik steun iedereen die nu last heeft en wens het niemand toe, maar vind het dan weer banketstaaf dat het deze kant van het land nu wel toegewenst wordt. We hebben hier nog minder ruimte en mogelijkheden om onze dieren te beschermen, dus dat wordt echt een gigantisch probleem voor dierhouders. En ik verwacht niet dat het probleem dan wel opeens gezien wordt gezien aanvallen op honden en kinderen nu al niet voldoende is.

Als dit plaatje werkelijkheid wordt lopen ze straks overigens ook in mijn achtertuin en door de paddock van mijn paard op zijn pensionstal. Heb ik eindelijk een vreselijk fijne 24/7 groepshuisvesting gevonden voor hem, wordt die ouwe straks nog aan stukken gescheurd. Er is hier geen ruimte om gemakkelijk een alternatief te bieden. Veel dieren staan in grote open stukken land en hekken en afrastering is er nauwelijks (mag vaak niet eens). Het zijn vaak kleine slootjes, dus dat gaat geen zoden aan de dijk zetten. Nee, ik hou mijn hart vast als ze gaan doortrekken van Utrecht richting de duinen.

Weet je? Uit deze post blijkt dat je de rest helemaal niet steunt :n
Fraai staaltje randstedelijke arrogantie: "ja, ik vind het heel erg voor jullie, maar als het hierheen komt is het veel erger". Misschien moet je eens uit je randstedelijke pluche komen en gewoon eens rond kijken in de rest van het land en lezen wat de "mogelijkheden om onze dieren te beschermen" precies inhouden. Over dat laatste is steeds meer duidelijk: het kost bakken met geld en is feitelijk niet meer dan een onmogelijkheid om de dieren te beschermen: geen garanties (wolven komen er gewoon overheen) en als dat gebeurt hebben je dieren geen enkele vluchtmogelijkheid meer. Bovendien kan ander wild er juist níet doorheen. Ik weet niet hoe het met jou zit, maar ik gun het hazenpaartje graag een plekje in mijn wei, of de patrijzenfamilie die er nu woont (en die beestjes zijn beroerde vliegers....).

Maar als het niet in jouw deel van het land gebeurt, dan kun je je er mooi voor afsluiten, dat geloof ik wel ja. Jij hebt je paard tenminste nog 24/7 buiten, op veel plekken kan dat allang niet meer. Maar ja, jouw paard ophokken is inderdaad veel erger dan het paard van iemand in Drenthe ophokken :+
Maar in alle eerlijkheid: als de mensen er in de randstad flink last van gaan krijgen, is de enige manier om te zorgen dat er ingegrepen wordt.
De oververtegenwoordiging van de randstad in de Nederlandse besluitvorming is enorm, nog steeds. En daarom de enige manier om daadwerkelijk wat voor elkaar te krijgen, via de randstad. De rest van Nederland doet er immers nog steeds niet toe.

topsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 08:22

Achterom schreef:
Celebi schreef:
Nou nee bedankt. Ik steun iedereen die nu last heeft en wens het niemand toe, maar vind het dan weer banketstaaf dat het deze kant van het land nu wel toegewenst wordt. We hebben hier nog minder ruimte en mogelijkheden om onze dieren te beschermen, dus dat wordt echt een gigantisch probleem voor dierhouders. En ik verwacht niet dat het probleem dan wel opeens gezien wordt gezien aanvallen op honden en kinderen nu al niet voldoende is.

Als dit plaatje werkelijkheid wordt lopen ze straks overigens ook in mijn achtertuin en door de paddock van mijn paard op zijn pensionstal. Heb ik eindelijk een vreselijk fijne 24/7 groepshuisvesting gevonden voor hem, wordt die ouwe straks nog aan stukken gescheurd. Er is hier geen ruimte om gemakkelijk een alternatief te bieden. Veel dieren staan in grote open stukken land en hekken en afrastering is er nauwelijks (mag vaak niet eens). Het zijn vaak kleine slootjes, dus dat gaat geen zoden aan de dijk zetten. Nee, ik hou mijn hart vast als ze gaan doortrekken van Utrecht richting de duinen.

Weet je? Uit deze post blijkt dat je de rest helemaal niet steunt :n
Fraai staaltje randstedelijke arrogantie: "ja, ik vind het heel erg voor jullie, maar als het hierheen komt is het veel erger". Misschien moet je eens uit je randstedelijke pluche komen en gewoon eens rond kijken in de rest van het land en lezen wat de "mogelijkheden om onze dieren te beschermen" precies inhouden. Over dat laatste is steeds meer duidelijk: het kost bakken met geld en is feitelijk niet meer dan een onmogelijkheid om de dieren te beschermen: geen garanties (wolven komen er gewoon overheen) en als dat gebeurt hebben je dieren geen enkele vluchtmogelijkheid meer. Bovendien kan ander wild er juist níet doorheen. Ik weet niet hoe het met jou zit, maar ik gun het hazenpaartje graag een plekje in mijn wei, of de patrijzenfamilie die er nu woont (en die beestjes zijn beroerde vliegers....).

Maar als het niet in jouw deel van het land gebeurt, dan kun je je er mooi voor afsluiten, dat geloof ik wel ja. Jij hebt je paard tenminste nog 24/7 buiten, op veel plekken kan dat allang niet meer. Maar ja, jouw paard ophokken is inderdaad veel erger dan het paard van iemand in Drenthe ophokken :+
Maar in alle eerlijkheid: als de mensen er in de randstad flink last van gaan krijgen, is de enige manier om te zorgen dat er ingegrepen wordt.
De oververtegenwoordiging van de randstad in de Nederlandse besluitvorming is enorm, nog steeds. En daarom de enige manier om daadwerkelijk wat voor elkaar te krijgen, via de randstad. De rest van Nederland doet er immers nog steeds niet toe.

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Als Grunneger die in Rotterdam woont voelt het soms alsof ik de enige ben die zich druk maakt over onze toekomst in de buitenlucht.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 08:24

Ik ben het wel eens met Achterom. Met de warme dagen had ik ze ook graag ‘s nachts buiten gehad, maar dat kan niet meer. Ze komen ook al stallen in, dus eigenlijk moet je daar dan ook de ramen maar dicht houden, want ja, straks springen ze daar ook doorheen… “dan had je je dieren maar beter moeten beschermen”. Alsof ik hier daar dan wel ineens de middelen voor heb??

Overigens overwegen we wel als dat salderen eraf gaat, om maar gewoon een of andere mega airco op stal op te hangen, gebruiken we ons eigen stroom in ieder geval nog nuttig.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 08:40

Over zenderen: vermiste honden worden soms in een vangkooi gelokt. Als je ziet dat wolven ook door tuinen lopen en stallen binnengaan, zouden ze ook een kooi wel binnenlopen, lijkt me.