Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
manubres schreef:DuoPenotti schreef:Waar spreek jij die sportruiters dan dat ze los gaan?
Ik heb dat nog nooit gehad en mijn profielfoto op feestboek is ook mijn tinker en ik.
En GP heb ik toch ook nog nooit gereden.
Nee, kan dat niet beamen wat jij zegt.
Moet ook eerlijk zeggen dat het gebeurt als zij kritiek uiten op een GP ruiter.
@Elisa ik vind het soms ook teveel, maar aan de andere kent denk ik ook: als je niet blijft doordrammen zal er nooit wat veranderen. Ik las nu bij het KWPN dat ze voor de jonge paardenwedstrijden een oproep deden om paarden vooral met lengte in de hals te rijden, want dat wil de jury graag zien, stond erbij. Dan denk ik: omdat de jury dan hogere punten geeft of omdat dit voor het paard prettiger en vriendelijker is en biomechanisch beter is? Dat zou de motivatie moeten zijn vind ik.
_Zsazsa_ schreef:Ik vond deze OS niet om te aan te zien. Het onregelmatige getrippel trappel bij de meeste in piaffe passage, te vaak naar beneden duiken in meerdere oefeningen, continu de mond open. Ik snap het commentaar daarom ook wel. Daarnaast werden er foto’s rondgestuurd van de ruggen zonder zadel en bij meerdere paarden had je het idee naar een 27 jarig manegepaard te kijken met een flinke hoeveelheid atrofie. Ik vond Maxima Bella 1 van de weinige die mooi in de houding bleef en vriendelijk ik de aanleuning was. Die mist her en der nog kracht maar dat mag met 8 jaar. Waarom mensen weg liepen met Dalera was mij een raadsel.
Van mij mag het hele systeem op de schop, en dat zeg ik als echte liefhebber van de sport. Als toezichthouder op wedstrijd wordt ik vaak geconfronteerd met alle misstanden. Als we willen blijven rijden dan moet dit echt anders. Er blijven nu maar in een rap tempo filmpjes opduiken en die maken het er allemaal niet beter op. Het moet gewoon vriendelijker of je nu in de sport rijd of bitloos in het bos, dat moet niet uitmaken.
Elisa2 schreef:Wat ik niet snap is dat men elkaar niet in de waarde kan laten. (even in het algemeen)
Degene die wel met bit en sporen rijden zijn ineens mishandelaars in de ogen van degene die dat niet (meer) doen. Waarom gewoon niet accepteren dat er verschillende manieren zijn die naar Rome leiden en zolang er respectvol met het paard omgegaan wordt die allemaal prima zijn.
Ik zie sportruiters nooit onder artikelen van bitloos bijvoorbeeld negatief reageren maar andersom..
_Zsazsa_ schreef:Een GP paard hoort zo’n rug natuurlijk niet te hebben. Een correct getraind paard heeft een gespierde bovenlijn. Geen atrofie van voor naar achteren. Het wordt ook onderhand eens tijd dat er kritisch naar alles gekeken wordt. Niet alleen naar de topsport. In de basissport is net zoveel mis.
_Zsazsa_ schreef:Ik wil over 10 jaar graag nog paardrijden. En dat zit er op deze manier als bepaalde groepen hun zin krijgen niet in. En vergeet niet dat kleine groepen heel veel macht kunnen hebben. Zwarte piet is een mooi voorbeeld.
Ik ben niet negatief, ik ben realistisch. Dingen wegwuiven onder de mom leven en laten leven daar ga je niet meer mee wegkomen.
Er is niks mis met bepaalde optomingen verbieden, onvriendelijkheid afstraffen, zwaardere sancties opleggen en beter rijden promoten. Dit begint bij de jurering en instructie.
Ik ben het ook niet overal mee eens, maar we leven in een andere maatschappij waar overal camera’s lijken te zijn en Social media domineert. AI gaat ook niet helpen. Dus ergens moeten we wat doen willen we blijven rijden.
Elisa2 schreef:Nou wie gaat het Jessica eens vragen?
Veronica2 schreef:Elisa2 schreef:Nou wie gaat het Jessica eens vragen?
Haar advocaten lezen hier misschien wel mee en dan vind je vanzelf een klacht in je inbox over de beweringen die hier gedaan worden. Die lui zijn natuurlijk ook niet gek en die knijpen je desnoods uit waar je bij staat.
Het valt trouwens telkens weer op hoeveel bokkers er jaaaaarenlang groom zijn geweest, ook vooral op internationaal niveau en a l l e s van dichtbij hebben meegemaakt. Met eigen ogen natuurlijk. Sure.
_Zsazsa_ schreef:Dat ben ik helemaal met je eens. Alleen op 1 of andere manier botst het intern in de paarden wereld ook enorm. Of je bent een bitloze recreant of hebt een sportpaard die niet naar buiten wilt omdat hij dan smelt. Om het even overdreven te zeggen. Het zou fijn zijn als iedereen even de hand in eigen boezem steekt en zelf iets probeert bij te dragen en de sport in een positief daglicht te zetten. Maar de top geeft een voorbeeld, en dat voorbeeld staat nu onder vuur. Nu aan de FEI/KNHS om hierover ook aan tafel te gaan en te bedenken wat we hiermee moeten.
_Zsazsa_ schreef:Dat ben ik helemaal met je eens. Alleen op 1 of andere manier botst het intern in de paarden wereld ook enorm. Of je bent een bitloze recreant of hebt een sportpaard die niet naar buiten wilt omdat hij dan smelt. Om het even overdreven te zeggen. Het zou fijn zijn als iedereen even de hand in eigen boezem steekt en zelf iets probeert bij te dragen en de sport in een positief daglicht te zetten. Maar de top geeft een voorbeeld, en dat voorbeeld staat nu onder vuur. Nu aan de FEI/KNHS om hierover ook aan tafel te gaan en te bedenken wat we hiermee moeten.
Somebody85 schreef:_Zsazsa_ schreef:Dat ben ik helemaal met je eens. Alleen op 1 of andere manier botst het intern in de paarden wereld ook enorm. Of je bent een bitloze recreant of hebt een sportpaard die niet naar buiten wilt omdat hij dan smelt. Om het even overdreven te zeggen. Het zou fijn zijn als iedereen even de hand in eigen boezem steekt en zelf iets probeert bij te dragen en de sport in een positief daglicht te zetten. Maar de top geeft een voorbeeld, en dat voorbeeld staat nu onder vuur. Nu aan de FEI/KNHS om hierover ook aan tafel te gaan en te bedenken wat we hiermee moeten.
Helemaal mee eens. Daarbij vind ik dat op maneges en andere soort stallingen ook heel veel moet veranderen. Waarom zijn er geen strenge regels over de minimale grootte van een stal bijv., minimaal aantal uren buiten/vrij bewegen enzovoorts.
Veronica2 schreef:Omdat elke regel voor iedereen zou gelden en je je moet afvragen of je dat wel wilt. Bovendien moeten die regels dan allemaal gehandhaafd worden en daar zijn mensen voor nodig om dat uit te voeren. Die mensen willen graag betaald worden voor hun werk en daarom moeten wij dan straks heel veel paardenbelasting gaan betalen om daarvoor de middelen te creëren. Plus natuurlijk het verbouwen van de stal en het aanleggen van een degelijk, gezond en veilig buitenverblijf. Niet alleen pensionstallen, maar elke particulier moet hier ook aan voldoen.
Elisa2 schreef:_Zsazsa_ schreef:Dat ben ik helemaal met je eens. Alleen op 1 of andere manier botst het intern in de paarden wereld ook enorm. Of je bent een bitloze recreant of hebt een sportpaard die niet naar buiten wilt omdat hij dan smelt. Om het even overdreven te zeggen. Het zou fijn zijn als iedereen even de hand in eigen boezem steekt en zelf iets probeert bij te dragen en de sport in een positief daglicht te zetten. Maar de top geeft een voorbeeld, en dat voorbeeld staat nu onder vuur. Nu aan de FEI/KNHS om hierover ook aan tafel te gaan en te bedenken wat we hiermee moeten.
Klopt omdat mensen zo in hokjes denken..in alle takken. De profs net zo goed.
Het blijft belangrijk om te beseffen dat anders niet per definitie slecht betekent.
De FEI mag best eens beginnen met de S&T en spoorverplichting er af halen. De paarden wereld is conservatief. Verandering gaat langzaam.
DuoPenotti schreef:Veronica2 schreef:Omdat elke regel voor iedereen zou gelden en je je moet afvragen of je dat wel wilt. Bovendien moeten die regels dan allemaal gehandhaafd worden en daar zijn mensen voor nodig om dat uit te voeren. Die mensen willen graag betaald worden voor hun werk en daarom moeten wij dan straks heel veel paardenbelasting gaan betalen om daarvoor de middelen te creëren. Plus natuurlijk het verbouwen van de stal en het aanleggen van een degelijk, gezond en veilig buitenverblijf. Niet alleen pensionstallen, maar elke particulier moet hier ook aan voldoen.
Is dat erg dan?
Dat er amper gecontroleerd zal worden is een feit. Daar worden echt niet extra mensen voor aangenomen. Nu komen er ook mensen langs als ze ingeseind worden over verwaarlozing oid. Alleen dan hebben ze meer handvaten tot handhaven.
Veronica2 schreef:Van mij mag alles, maar het zit een beetje in de natuur van de Nederlander om vooral te vinden dat allerlei regels voor anderen moeten gelden. Het lijkt mij prima als particulieren ook gecontroleerd worden, je schrikt soms hoe paarden erbij moeten staan in privestalletjes. Dan gaat het niet meer over s&t, zwepen of sporen, maar gewoon om gemakzuchtige manieren van verzorgen.
fransje23 schreef:Veronica2 schreef:Van mij mag alles, maar het zit een beetje in de natuur van de Nederlander om vooral te vinden dat allerlei regels voor anderen moeten gelden. Het lijkt mij prima als particulieren ook gecontroleerd worden, je schrikt soms hoe paarden erbij moeten staan in privestalletjes. Dan gaat het niet meer over s&t, zwepen of sporen, maar gewoon om gemakzuchtige manieren van verzorgen.
Of bij maneges met 60 paarden in 3 bij 3 boxen en drie paddocks en geen weiland.