Preutsheid, fatsoensnorm, toekomst, zijn die je wilt zijn

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 08:46

beert schreef:
Citaat:
Het volgens de maatschappij niet openbaar mogen tonen van de borsten van een vrouw heeft puur en alleen te maken met de seksualiseren van het vrouwenlichaam. En het is tijd dat we daar mee ophouden.

Hoe zie je dat voor je dat mannen niet meer opgewonden mogen raken van de borsten van vrouwen? Lijkt me niet iets wat je kan verbieden. En dat is wel wat er vaak gebeurt.

Veel mannen vinden borsten mooi, aantrekkelijk en vrouwelijk. Dat lijkt me ook helemaal prima. Ik vind het ook prima dat je je als vrouw aantrekkelijk en sexy mag voelen. Waarom zouden we daarmee moeten ophouden?

Deze reactie toont precies het probleem: dat een veel te groot deel van de bevolking helemaal niet begrijpt wat het probleem nou is en er enkel op een veel te simpele manier over na kan denken.

Dat je dit als reactie kunt geven op het probleem (seksualisering van het lichaam van de vrouw) is tenenkrommend.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 08:55

Elisa, wat voor bepaalde groeperingen bedoel je?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 09:07

Urbanus schreef:
Er was een expositie over kledingstukken die vrouwen droegen terwijl ze te maken hadden met seksueel geweld.

https://www.huffpost.com/entry/powerful ... a0e1405d2a

Door te zeggen dat een vrouw er om vraagt houd je het inderdaad in stand, scherp gezegd Renee.

Het heeft ook niks te maken met mijn gebrek aan gevatheid, ik wil in de zomer gewoon kunnen fietsen in een zomerjurkje zonder dat mijn kinderen vragen wat geil betekent.

Maar goed, nogmaals mijn vraag aan TS of dit de discussie is die ze voor ogen had.

Dat zijn hele bedekkende kledingstukken. Toont maar aan dat wat er vaak gezegd wordt niet klopt.

denisesilver

Re: Preutsheid, fatsoensnorm, toekomst, zijn die je wilt zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 09:10

Afbeelding

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 09:24

Chrizta schreef:
Je kan best in stilte iets mooi of sexy vinden.
Je hoeft er niet naar te handelen of op te reageren.

Helemaal mee eens. Maar dat is wat anders dan "stoppen met seksualiseren van het vrouwenlichaam". Dat lijkt me namelijk een onmogelijk opgave om mannen te bewegen om vrouwenlichamen niet meer aantrekkelijk te vinden :-).

Het voortplantingscijfer is al zo laag tegenwoordig...

Nee maar zonder gekheid. Het zou natuurlijk ook raar zijn als mannen alleen nog maar in stilte mogen genieten of iets mogen vinden van vrouwen. Al is dat heel wat anders dan op straat iemand compleet doelloos naroepen en ongemakkelijk laten voelen. Er zijn nog veel meer wegen naar Rome waarbij je gewoon normaal tegen elkaar doet.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 09:27

Renee schreef:
De opmerking over dat aanranding werd gezien als een compliment in de tienerjaren raakt natuurlijk kant noch wal. Dan begrijp je de definitie niet van een aanranding. Grensoverschrijdend gedrag is per definitie geen compliment. Anders zouden de vrouwen die serieus met seksueel geweld te maken hebben gehad daar mentaal geen last van hebben.

Volgens mij begrijp je mijn post juist niet helemaal :o Ik wil absoluut niet zeggen dat aanranding of welk grensoverschrijdend gedrag dan ook daadwerkelijk een compliment is :') of dat jonge meiden het uit zichzelf zo zouden opvatten en daardoor niet als traumatisch ervaren, wel dat ik meegemaakt heb dat men geconditioneerd werd het om er zo naar te kijken. Want wat stel je je nou aan, iedereen vindt jou gewoon super knap! :\

Is misschien al heel heftig maar valt in hetzelfde straatje als veel meningen geuit in dit topic imo. Want je wilt toch zelf aandacht trekken met al die blote huid dus die ongewenste reacties zijn ook wat je zelf zocht en ga vooral lief mee lachen.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 09:29

GDG schreef:
Deze reactie toont precies het probleem: dat een veel te groot deel van de bevolking helemaal niet begrijpt wat het probleem nou is en er enkel op een veel te simpele manier over na kan denken.

Dat je dit als reactie kunt geven op het probleem (seksualisering van het lichaam van de vrouw) is tenenkrommend.

Dit.
En dat er dan goed gepraat wordt dat bouwvakkers het vroeger 'voor de leuk' deden en dat het door 'bepaalde groepen' iets negatiefs is geworden. Wat een heerlijke pvv/fvd-mindset...

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 09:32

Weet je waarom het voorplantingscijfer zo laag is tegewoordig. Omdat vrouwen steeds meer rechten hebben en er over de hele wereld toegang is tot contraceptie. En dat heeft helemaal niets te maken met of mannen vrouwen sexy mogen vinden.

Al zou ik naakt over straat wandelen hoeft dat niet tot iets te leiden.
Zolangs Davina al bezong
https://www.youtube.com/watch?v=Z45PYmKAipI

Chrizta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 09:36

beert schreef:
Chrizta schreef:

Helemaal mee eens. Maar dat is wat anders dan "stoppen met seksualiseren van het vrouwenlichaam". Dat lijkt me namelijk een onmogelijk opgave om mannen te bewegen om vrouwenlichamen niet meer aantrekkelijk te vinden :-).

Nee maar zonder gekheid. Het zou natuurlijk ook raar zijn als mannen alleen nog maar in stilte mogen genieten of iets mogen vinden van vrouwen. Al is dat heel wat anders dan op straat iemand compleet doelloos naroepen en ongemakkelijk laten voelen. Er zijn nog veel meer wegen naar Rome waarbij je gewoon normaal tegen elkaar doet.

Het is helemaal niet raar dat je alleen in stilte kan genieten van een vrouw die je knap vindt. Dat is gewoon normaal en fatsoen.

En dit alles staat totaal los van het voortplanten. Wat je tijdens een vrijpartij doet waarbij twee partijen instemmen staat totaal los van hoe er naar een vrouwen lichaam gekeken wordt door de samenleving.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 09:39

Wat is er in godsnaam raar aan om een vrouw niet lastig te vallen met het feit dat je haar mooi of sexy vindt. Dat een vrouw emoties oproept bij een man is het probleem van de man. Niet van de vrouw. De vrouw zou daar geen last van mogen hebben! Wat is dat voor raar idee?

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 09:40

Ik bedoel meer dat je er best met vrienden over mag praten. Dat doen vrouwen ook gewoon onderling. We blijven ook mensen met meningen.

Voortplantingscijfer was een grapje natuurlijk. Al heeft het lage cijfer met name te maken met enorme verbeteringen in de gezondheidszorg (en onderwijs). Als de welvaart toeneemt, neemt het aantal kinderen af.

Chrizta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 09:46

beert schreef:
Ik bedoel meer dat je er best met vrienden over mag praten. Dat doen vrouwen ook gewoon onderling. We blijven ook mensen met meningen.

Voortplantingscijfer was een grapje natuurlijk. Al heeft het lage cijfer met name te maken met enorme verbeteringen in de gezondheidszorg (en onderwijs). Als de welvaart toeneemt, neemt het aantal kinderen af.

Je praat maar een eind weg met je vrienden.
Maar ik wil gewoon over straat kunnen met een kort rokje, een tshirt waar ik een flink decolleté heb, topless op het strand of in het zwembad, en borstvoedend in het openbaar zonder gefluit of dat ik aangesproken wordt.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 09:49

Qimm schreef:
Wintu schreef:
Ik denk dat er vroeger gewoon minder heisa van gemaakt werd. Nafluiten heb ik ook nooit last van gehad, dat boeide me nu net niets. En mannen met een grote mond, gaf je gewoon een grote bek terug of je zette ze op hun nummer waar hun vrienden bij zaten. Ik heb altijd achter de bar van een populaire tent gestaan, dan ken je de pappenheimers wel. Serieus aandacht gaf ik het nooit en heb er nu ook geen last van. We hadden uitsmijters aan de deur, als ik het te ver vond gaan, dan gaf ik een seintje en dat is eenmaal gebeurd. En ik vlak vrouwen ook niet uit, die kunnen er ook wat van..zijn ook prima in staat om mannen giga te kakken te zetten zonder aanleiding.

Maar, maar, maar

...

Waarom moeten wij die mannen fatsoen leren en kunnen ze zichzelf niet gewoon fatsoenlijk gedragen. Wat nou als ze dat soort onzin gewoon eens niet deden. Dan kunnen de vrouwen die minder stoer, adrem en zelfverzekerd zijn zich ook prettig voelen in het openbaar.

Dat zou prachtig zijn, helaas gaat dat niet gebeuren. Sinds wanneer houden alle mensen zich aan fatsoensregels? De meesten doen dat, maar een heel groot gedeelte ook niet. Het valt gewoon niet uit te roeien.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 09:55

beert schreef:
Chrizta schreef:

Ik denk dat je hier seksualisering en het aantrekkelijk/opwindend vinden van door elkaar haalt. Seksualisering gaat hand in hand met het zien van mensen als objecten.

Tiggs, inderdaad. Ik ervaar altijd meer overlast van witte mannen van middelbare leeftijd of witte jongeren, dan de buitenlanders. Die zijn ook veel gehaaider in hun aanpak je oncomfortabel te laten voelen

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 10:20

Wintu schreef:
Dat zou prachtig zijn, helaas gaat dat niet gebeuren. Sinds wanneer houden alle mensen zich aan fatsoensregels? De meesten doen dat, maar een heel groot gedeelte ook niet. Het valt gewoon niet uit te roeien.

Het strafbaar maken is een grote stap in de goede richting.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 10:24

Urbanus schreef:
Wintu schreef:

Het strafbaar maken is een grote stap in de goede richting.

Druppel op een gloeiende plaat. Want denk je nu echt dat de politie gaat handhaven op nafluiten, dream on.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 10:28

denisesilver schreef:
Ik denk dat je hier seksualisering en het aantrekkelijk/opwindend vinden van door elkaar haalt. Seksualisering gaat hand in hand met het zien van mensen als objecten.

Tiggs, inderdaad. Ik ervaar altijd meer overlast van witte mannen van middelbare leeftijd of witte jongeren, dan de buitenlanders. Die zijn ook veel gehaaider in hun aanpak je oncomfortabel te laten voelen

Ik heb de ervaring dan weer meer met de buitenlanders, die geen respect hebben voor een blanke vrouw. Maar dat mag ik dan weer niet zeggen vanzelf, maar toch is het zo.

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 10:30

Ik geloof dat die wet er is gekomen zodat iedereen aangifte kan doen als ze nagefloten worden als ze daardoor zich ongemakkelijk voelen. En dan moet de politie er wat mee.

Je hoort toch nog te vaak dat een verkrachting melding niet serieus genomen wordt. Ik hoop dat deze nieuwe wet daar echt verandering in gaat brengen.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 10:33

friezenfan2 schreef:
Ik geloof dat die wet er is gekomen zodat iedereen aangifte kan doen als ze nagefloten worden als ze daardoor zich ongemakkelijk voelen. En dan moet de politie er wat mee.

Je hoort toch nog te vaak dat een verkrachting melding niet serieus genomen wordt. Ik hoop dat deze nieuwe wet daar echt verandering in gaat brengen.

Het is heel mooi dat dat idd kan. Maar met de werkdruk bij de politie en tekort aan personeel, verwacht ik niet dat ze heel veel gaan doen aan zaken waar iemand zich ongemakkelijk voelt, na nagefloten te zijn.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 10:35

denisesilver schreef:

Juist. En met mensen die dát al niet kunnen of willen begrijpen valt geen inhoudelijke discussie te voeren.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 10:37

Wintu schreef:
denisesilver schreef:

Ik heb de ervaring dan weer meer met de buitenlanders, die geen respect hebben voor een blanke vrouw. Maar dat mag ik dan weer niet zeggen vanzelf, maar toch is het zo.

Is dat vooral in grotere steden? Ik kom uit een dorp, en daar hier nooit last mee gehad. Ook in Rotterdam, Amsterdam, Leeuwarden en Venlo niet, maar in die hele grote steden leeft men sowieso heel individueel.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 10:42

Als ik met letterlijk 30-35 graden Celsius een object moet schoonmaken, laat zelfs ik de kledingvoorschriften vallen, en pak ik kleding waar ik normaal gesproken niet in wil worden gezien. Dat heet overleven. :')

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 10:44

denisesilver schreef:
Wintu schreef:

Is dat vooral in grotere steden? Ik kom uit een dorp, en daar hier nooit last mee gehad. Ook in Rotterdam, Amsterdam, Leeuwarden en Venlo niet, maar in die hele grote steden leeft men sowieso heel individueel.

Nee hoor, middelgrote stad, ik woon er inmiddels niet meer. Van de middelbare buitenlandse man niet hoor, die zijn veelal heel respectvol en vriendelijk. En als je een op een met iemand spreekt heb je ook nergens last van, maar de groepjes jongens tussen de 18 en 25 zeg maar, nou hissen, fluiten en uitgescholden voor prutsmuts en dergelijk was daar meer gebruikelijk dan niet.

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 10:45

Wintu schreef:
denisesilver schreef:

Van mij wel, maar alles wordt tegenwoordig zo woke en pc geacht, dat als je een afwijkend idee of gedachte erover hebt, je gelijk neergesabeld wordt. Want oh, we zijn allemaal zo tolerant, maar aan de andere kant juist niet.
Het land van 1000 meningen, het land van luchtigheid. :+
En wat iemand een paar pagina’s geleden zei over mijn opmerking over egostrelend, dat ik de enige zou zijn, nou, gelukkig niet, dat blijkt. Maar dat is een generatie ding denk ik. De 50ers ( denk ik ) zijn hier opener en makkelijker in dan 20/30ers. Zeker als ik naar mijn vriendengroep kijk. Alleen, ook dit denk ik, wij hadden in die tijd minder te maken met intimiderende opmerkingen.
Nogmaals, nafluiten is heel iets anders, IN MIJN OGEN, dan opmerkingen krijgen die wel intimiderend zijn.
Zo, en nee, ik generaliseer niet, maar het is een feit en ik heb het meegemaakt, had ik 25 jaar geleden een kledingwinkel. Ik was net open en er komt een niet westerse man binnen lopen die dacht dat hij mij wel even kon intimideren, omdat ik hem niet kon en wilde helpen met zijn wens. Meneer wilde dat ik zijn broek dicht kwam knopen in het kleedhokje, yeah right. Zijn opmerking, terwijl hij echt heel erg in mijn persoonlijke ruimte kwam : wacht maar vrouwtje, over 20 jaar loop jij met een burka en bepalen wij wat er hier in dit land gebeurd”.

Tiggs

Re: Preutsheid, fatsoensnorm, toekomst, zijn die je wilt zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 10:48

Nafluiten is ook een vorm van intimidatie. Niks meer en niks minder hoor.