eerste menselijk slachtoffer vd wolf

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 20:14

Billy schreef:
Ik las dat het wolvenpaar jongen heeft. Dan is he mi logisch dat ze proberen mensen bij de jongen weg te houden. Niet dat het wenselijk is maar heg is ook geen atypisch gedrag dan. Waarschuwen en wegwezen!

Weg te houden of proberen mee te nemen (lijkt me aannemelijker)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 20:18

Citaat:
(...)ik heb van de week een interview op de radio gehoord met Glen Lelieveld van de Zoogdiervereniging, die oa. praatte over hoe we wolven weer schuw kunnen maken.

Citaat:
Dat stoort mij ook enorm, je moet iets niet klein gaan maken wat voor een deel van Nederland heel groot is.

Maar wat ik me wel afvraag, naast afschieten, wat voor een opties zijn er om wolven te weren?

Citaat:
Expert Lelieveld had het over painballs: nadrukkelijk bedoeld om pijn te doen, dwz wolven leren "blijf tenminste 30 meter bij een mens vandaan".

Daar leren ze meer van dan afschot.

Citaat:
denk het niet, aangezien een bewakingshond daar juist feller van wordt en nog harder in de aanval gaat.

Ik ben grif bereid te geloven dat het geldt voor bewakingshonden.

So what...?

Honden zijn 15.000 jaar geleden gedomesticeerd.
Een deel daarvan is geselecteerd en doorgefokt om huis en haard te bewaken.

Dus wat geldt voor hond type X maar meteen geldig te verklaren voor een wolf die de afgelopen 15.000 jaar gewoon wolf is geweest ipv mensen heeft bewaakt - dat vind ik nou raar.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 20:25

Wintu schreef:
Jis_ schreef:
Een Wolf woont niet in een dorp, daar trekt het door en dat is dan ook, naar mijn weten, meestal 1 Wolf die niks te beschermen heeft.

Maar ik snap dat mensen bezorgd zijn

Nee, ze leven niet in een dorp. Maar vele dorpen liggen wel in zijn leefgebied of territorium, ze lopen in de weilanden, langs de dorpen, door de dorpen, dus niet enkel in het bos. Dus het is geen kwestie van niet meer het bos in kunnen lopen zoals normaal, die wolven kun je overal tegen komen. Genoeg schoolkinderen die ze op weg naar school tegen komen.

Dat er zich een ongelukkig moment kan voordoen waardoor het mis gaat tussen mens en Wolf is zeker mogelijk en is ook al gebeurd bij die man die een Wolf (begrijpelijk) uit de wei wilde verjagen. Maar roedels Wolven die in dorpen jacht gaan maken op schoolkinderen lijkt mij zeer onwaarschijnlijk.

Ik ben trouwens niet tegen het beheren van Wolven, ik denk dat we straks ook geen andere keus hebben. Ik hoop dat ik ernaast zit

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 20:33

Jis_ schreef:
Dat er zich een ongelukkig moment kan voordoen waardoor het mis gaat tussen mens en Wolf is zeker mogelijk en is ook al gebeurd bij die man die een Wolf (begrijpelijk) uit de wei wilde verjagen. Maar roedels Wolven die in dorpen jacht gaan maken op schoolkinderen lijkt mij zeer onwaarschijnlijk.

Ik ben trouwens niet tegen het beheren van Wolven, ik denk dat we straks ook geen andere keus hebben. Ik hoop dat ik ernaast zit

Niet in Nederland de afgelopen 150 jaar nee, wel in India als ik het goed onthouden heb. Dus ja, wolven kunnen dat doen.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 20:34

Janneke2 schreef:
Citaat:
(...)ik heb van de week een interview op de radio gehoord met Glen Lelieveld van de Zoogdiervereniging, die oa. praatte over hoe we wolven weer schuw kunnen maken.

Citaat:
Dat stoort mij ook enorm, je moet iets niet klein gaan maken wat voor een deel van Nederland heel groot is.

Maar wat ik me wel afvraag, naast afschieten, wat voor een opties zijn er om wolven te weren?

Citaat:
Expert Lelieveld had het over painballs: nadrukkelijk bedoeld om pijn te doen, dwz wolven leren "blijf tenminste 30 meter bij een mens vandaan".

Daar leren ze meer van dan afschot.

Citaat:
denk het niet, aangezien een bewakingshond daar juist feller van wordt en nog harder in de aanval gaat.

Ik ben grif bereid te geloven dat het geldt voor bewakingshonden.

So what...?

Honden zijn 15.000 jaar geleden gedomesticeerd.
Een deel daarvan is geselecteerd en doorgefokt om huis en haard te bewaken.

Dus wat geldt voor hond type X maar meteen geldig te verklaren voor een wolf die de afgelopen 15.000 jaar gewoon wolf is geweest ipv mensen heeft bewaakt - dat vind ik nou raar.

Een bewakings/politiehond is daar op getraind. Incasseren en nog feller de aanval inzetten. Dat is niet vergelijkbaar maar een wilde wolf.

Van mij mogen wolven goed afgeschrikt worden. Om zodoende te leren bij ons vandaan te blijven. Snap echt niet wie daar ook maar iets op tegen kan hebben. Het is dat en samen kunnen leven of de wolf delft uiteindelijk toch echt het onderspit.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: eerste menselijk slachtoffer vd wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 20:36

Onze hond is daar niet op getraind. Maar zijn karakter doet dat wel.
Dus ja ik vermoed een wolf ook.
Die wil je niet treiteren...

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 20:38

Jis_ schreef:
Wintu schreef:

Volgens mij ben ik niet duidelijk, want je begrijpt mijn punt niet. Het gaat er mij om dat er een algemeen beeld bestaat dat de wolf in het bos woont en je het dier kunt vermijden door daar maar niet naar toe te gaan en je je op die manier gemakkelijk kan aanpassen, alleen dat beeld klopt dus niet.

Jij maakt er van dat roedels wolven jagen op kinderen in het dorp, dat zeg ik helemaal niet?

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 20:55

josien_m_ schreef:
Jis_ schreef:

Niet in Nederland de afgelopen 150 jaar nee, wel in India als ik het goed onthouden heb. Dus ja, wolven kunnen dat doen.

In India jagen ze op kinderen? Dan mag je ook met een bron komen want dat is nogal wat.

De Wolf werd hier vooral verwijderd omdat ze vee van de boeren roofde, de Wolf werd nogal zwart gemaakt. De Raaf ook, die verdween ook door ons. En de laatste is al helemaal niet gevaarlijk

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 20:57

Esperanza schreef:
Billy schreef:
Ik las dat het wolvenpaar jongen heeft. Dan is he mi logisch dat ze proberen mensen bij de jongen weg te houden. Niet dat het wenselijk is maar heg is ook geen atypisch gedrag dan. Waarschuwen en wegwezen!

Het is geen gedrag om mensen weg te houden van hun jongen. Het is stap 6 in de escalatieladder gedefinieerd door wolvenexpert Prof Valerius Geist die ook betrokken was bij het Yellowstone project.

Citaat:
Wanneer wolven zich ergens vestigen, dan treedt het volgende op:

1 De prooidieren (veelal hertachtigen) worden minder en de overblijvers laten zich nauwelijks nog zien in de natuur. Daarentegen zijn ze vaker te zien in de nabijheid van de mens (stad, boerderijen), waar ze veiligheid zoeken. De wolf laat zich nauwelijks zien, is extreem schuw.

2 Wolven naderen ’s nachts de huizen/steden.

3 Wolven laten zich overdag zien en bestuderen de mensen vanaf een afstand.

4 Wolven vallen overdag vlak bij de huizen honden en vee aan. Mensen zijn nog geen prooi, maar worden dreigend toegegromd.

5 De aanvallen op vee worden frequenter. Ook worden meer koeien en paarden hevig verminkt of gedood. Ruiters (of boeren op de tractor) worden gevolgd en omsingeld, maar nog niet aangevallen.

6 De wolf komt steeds dichter bij de mens, snuffelt aan de wandelaar, knabbelt aan zijn kleren, laat zich niet meer echt verjagen. Het lijkt heel leuk en speels, maar in werkelijkheid is hij aan het onderzoeken of de mens een mogelijke prooi is.

7 In deze fase bereikt de escalatie de top. De aanvallen op de mens zijn nog wat onhandig, en een forse man (type Canadese houthakker) kan zich nog wel verdedigen, maar tegen een roedel is de mens kansloos. Ook met een geweer.

En als je goed naar dit traject kijkt, zie je ook de oorzaak : overbejaagd wild en dus vanuit honger gedreven opzoek naar ander voedsel. Probleem in Nederland is dat de 1e stap al heel snel komt, omdat de grote hertachtige die de wolf nodig heeft al niet of nauwelijks aanwezig was in de gebieden die de wolf als territorium claimt. Edelhert populatie was enkel Veluwe en is er nu schaars of vertrokken (na aantal jaren geen kalfjes die de 6 maanden halen). Dan zijn er nog een paar plukjes damhert (nog niet gevonden door wolf zover ik weet), eland hebben we hier niet. Ree, die volgens Wageningen die functie kan vervullen, is of in sommige territoria niet aanwezig of duidelijk niet genoeg op het menu om wolf bij vee weg te houden. Al zie je dat wolf altijd overschakeld op vee als dat aanwezig is in zijn territorium. En aangezien een standaard texelaar schaap zo 80kg weegt tegenover 25kg tot max. 35kg voor een ree is dat geheel niet gek. 1 schaap = 4 reeen en half de inspanning nodig per prooi.
Zet nu het vee op stal en de grootste prooi die losloopt is de mens.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 21:20

Jis_ schreef:
josien_m_ schreef:

In India jagen ze op kinderen? Dan mag je ook met een bron komen want dat is nogal wat.

De Wolf werd hier vooral verwijderd omdat ze vee van de boeren roofde, de Wolf werd nogal zwart gemaakt. De Raaf ook, die verdween ook door ons. En de laatste is al helemaal niet gevaarlijk

Precies dat doen ze nu ook, en dat terwijl er nu nog veel meer mensen in Nederland wonen dan vroeger en er veel minder natuur en bos over is. Best krom toch?

Kieffertje schreef:
Wintu schreef:
Maar wat wil je er mee zeggen dan, stel je niet zo aan allemaal, roodkapje syndroom etc etc?

Dat er gevaar voor mensen bestaat, maar dit (nu) wel heel klein is. Veel kleiner dan andere gevaren, die we om allerlei redenen accepteren. En dus grote maatregelen (bijvoorbeeld afschieten met als doel geen wolven in Nederland) wat mij betreft niet gerechtvaardigd zijn.

Een gevaar accepteer je natuurlijk niet enkel omdat het klein is, maar ook omdat er iets tegenover staat. Voor het accepteren van de wolf kan dat zijn dat de wolf inheems is, dat je geen dieren wil doden als het niet echt hoeft, dat je vindt dat een ecosysteem pas compleet is met roofdieren, dat je het een mooi beest vindt of nog iets anders. Als je aan zulke redenen helemaal geen belang hecht, is elk risico te groot. Maar dan nog snap ik de heftigheid van de reacties niet goed.

Maar het gaat in het hele verhaal niet om alleen de mens. Het is nogal treurig als ik 's ochtends in de auto stap en ik rij langs een dorpgenoot die 10 dode schapen aan de weg heeft liggen in 1 nacht. Dat ik op stal kom en de buur boer beteuterd bij zijn weiland staat waar vannacht 6 schapen zijn vermoord en de dierenarts er zojuist nog 7 heeft afgespoten omdat de verwondingen te erg zijn. Er worden paarden in wolvengebied gedumpt waarvan alle veulens van dit jaar zijn opgegeten. Mijn paard kan niet meer 's nachts buiten staan, pony's zijn vermoord, koeien in natuurgebieden zijn niet veileg en zelfs de schapen worden 's nachts opgesloten want als je ze buiten laat, zijn ze een hapje. Maar als jij echt in Leiden woont, dan krijg je dit leed inderdaad niet mee.
Ik heb volgende week vakantie, maar in plaats van uren ongestoord alleen ronddwalen door het bos met mijn paard, zal ik waarschijnlijk er voor kiezen om niet te gaan, of alleen op d drukkere plekken. Waarom moeten we ons zo vreselijk aanpassen aan iets wat zo ontzettend veel leed aanricht!? Hoe praat je dat goed???

Het is een spelletje voor de wolf, het vee in een weiland pakken. Die dieren zijn een stuk minder snel en zijn met veel, dus hartstikke leuk voor de wolf om een uurtje lol te hebben en er zoveel mogelijk te pakken.
Laatst bijgewerkt door prugelpiet op 17-07-24 21:29, in het totaal 3 keer bewerkt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 21:21

Kieffertje schreef:
Maar dan nog snap ik de heftigheid van de reacties niet goed.

Nee, omdat je in Leiden woont.

Wat ik dan weer niet snap is hoe je niet kunt zien dat dit volledig uit de hand aan het lopen is.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 21:39

@ kieffertje uit de reacties haal je de wanhoop van de mensen die er dagelijks mee te maken hebben- ala je je kinderen niet meer alleen in de tuin durft te laten of niet meer alleen naar school kan laten fietsen en de onveilige situaties voor het vee al enkele jaren moet zien te handelen piep je wel anders
Anders gezegd ik snap jouw reactie niet , ik woon in de randstad even boven leiden en ik heb contact met mensen in gebieden met wolven en ik denk dat we heel binnenkort de wolven hier ook hebben- heb je een paard ? In de regio rond leiden? Want daar kont ie straks doorheen onder Amsterdam door zo naar de duinen - als je het eerder geposte kaartje bekijkt zie je dat een mogelijke route is voor de wolven rond Leusden- austerlitz

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 21:47

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 21:56

Er komt vanzelf een moment dat er iemand verscheurd wordt door wolven. Onvermijdelijk als dit zo door gaat

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 22:04

Mijn dochter moet door een flink stuk bos op weg naar school, ze moet bijna 20 kilometer fietsen en er zwerft hier al een paar jaar een wolf, of meerdere rond, ze worden bijna dagelijks gezien en heeft uiteraard een fors aantal keer schapen en koeien aangevallen.
Een groot deel van het jaar breng ik haar naar school, of ze gaat met de bus(waar ik haar eerst dan heen moet brengen want ons dorp heeft geen buslijn) want ze mag van mij niet in de schemer of in het donker door dat bos.

Kieffertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 22:15

Wintu schreef:
Die snap je niet? Denk je dat mensen alleen maar ageren tegen de wolf uit zelfbehoud? Dan heb je onder een enorme steen geleefd en heb je er helemaal niks van begrepen.

Het wordt wel moeilijk om met oprechte interesse naar iemand te luisteren als alles wat je zegt gelijk op zo'n manier wordt aangevallen. Ik zeg niet dat ik niet geloof dat mensen bang of boos of wanhopig zijn. Ik zeg alleen dat ik het niet snap.

Misschien ligt dat aan mijn bubbel, of aan dat ik in de randstad woon. Maar ook in Gelderland zijn er een heleboel mensen die níet willen dat wolven worden neergeschoten. Die hebben gewoon een andere mening dan de meerderheid in dit topic. Dat kan. Zonder dat je gelijk een verschrikkelijk mens bent, geen oog hebt voor leed of onder een steen geleefd heb.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 22:28

Tja, waarom reageer ik heftig:
Omdat je verdrietig wordt van al die dode schapen, pinken en ponies langs de weg. Bij sommige liggen de koppen er naast, veulentjes uit de buik gevreten of veulentjes staan beteuterd naar hun leeg gevreten moeder te kijken. In de vroege ochtend durf je amper nog om je heen te kijken, want wat ligt er. Is het geen dood vee, dan liggen er wel halve reeen op de wandelroute. Pasgeboren veulens en kalfjes worden en masse dood gebeten. Je word constant met de neus op de feiten gedrukt dat ie er is. Dus wanneer je met de honden loopt, ben je enorm op je hoede, zekers als je later leest dat de welpen op het zelfde pad gezien, als waar jij gisteren liep. Stuiten op een aanval als je met de honden loopt. Twee pinken helemaal in paniek, wij stonden naast hun weide met de honden, waar was pink nummer 3 nou, niet te zien, maar het gras was ook super hoog. Lees je de volgende ochtend dat de pink is gegrepen door een wolf, hadden we zelf met de honden nu mazzel gehad? Ze lopen hier op de zandpaden zo een 500 meter van huis, niet eentje, maar 5 stuks. Ze stonden zelfs op het schapenveldje naast mn huis. Mijn zoon moet door bos en over landweggetjes in het donker, ziet dan ook vaak wolven, toch wel spannend.
Mijn paard staat normaliter lekker buiten met heet weer in de nachten en dan overdag binnen, maar dat kan allemaal niet meer. Op een mooie zomeravond een ommetje door het bos doen, want dat is achter het huis, bijna niemand doet het nog. Heb je geen dieren of vee, dan heeft men er niet zo een last van misschien, maar joh....waarom reageren we zo heftig, misschien omdat mensen die er niets mee te maken hebben er vaak lacherig over doen, we totaal niet serieus genomen worden. Zelfs wanneer een klein meisje wordt gebeten, doen mensen nog lacherig.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 22:30

Kieffertje schreef:
Wintu schreef:
Die snap je niet? Denk je dat mensen alleen maar ageren tegen de wolf uit zelfbehoud? Dan heb je onder een enorme steen geleefd en heb je er helemaal niks van begrepen.

Het wordt wel moeilijk om met oprechte interesse naar iemand te luisteren als alles wat je zegt gelijk op zo'n manier wordt aangevallen. Ik zeg niet dat ik niet geloof dat mensen bang of boos of wanhopig zijn. Ik zeg alleen dat ik het niet snap.

Misschien ligt dat aan mijn bubbel, of aan dat ik in de randstad woon. Maar ook in Gelderland zijn er een heleboel mensen die níet willen dat wolven worden neergeschoten. Die hebben gewoon een andere mening dan de meerderheid in dit topic. Dat kan. Zonder dat je gelijk een verschrikkelijk mens bent, geen oog hebt voor leed of onder een steen geleefd heb.

Je hoeft het ook niet te snappen, zekers niet als je er niets mee te maken hebt, veroordeel het alleen niet. En zie niet alles gelijk als een aanval, want dat valt best een beetje mee.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 22:32

Wintu schreef:
Tja, waarom reageer ik heftig:
Omdat je verdrietig wordt van al die dode schapen, pinken en ponies langs de weg. Bij sommige liggen de koppen er naast, veulentjes uit de buik gevreten of veulentjes staan beteuterd naar hun leeg gevreten moeder te kijken. In de vroege ochtend durf je amper nog om je heen te kijken, want wat ligt er. Is het geen dood vee, dan liggen er wel halve reeen op de wandelroute. Pasgeboren veulens en kalfjes worden en masse dood gebeten. Je word constant met de neus op de feiten gedrukt dat ie er is. Dus wanneer je met de honden loopt, ben je enorm op je hoede, zekers als je later leest dat de welpen op het zelfde pad gezien, als waar jij gisteren liep. Stuiten op een aanval als je met de honden loopt. Twee pinken helemaal in paniek, wij stonden naast hun weide met de honden, waar was pink nummer 3 nou, niet te zien, maar het gras was ook super hoog. Lees je de volgende ochtend dat de pink is gegrepen door een wolf, hadden we zelf met de honden nu mazzel gehad? Ze lopen hier op de zandpaden zo een 500 meter van huis, niet eentje, maar 5 stuks. Ze stonden zelfs op het schapenveldje naast mn huis. Mijn zoon moet door bos en over landweggetjes in het donker, ziet dan ook vaak wolven, toch wel spannend.
Mijn paard staat normaliter lekker buiten met heet weer in de nachten en dan overdag binnen, maar dat kan allemaal niet meer. Op een mooie zomeravond een ommetje door het bos doen, want dat is achter het huis, bijna niemand doet het nog. Heb je geen dieren of vee, dan heeft men er niet zo een last van misschien, maar joh....waarom reageren we zo heftig, misschien omdat mensen die er niets mee te maken hebben er vaak lacherig over doen, we totaal niet serieus genomen worden. Zelfs wanneer een klein meisje wordt gebeten, doen mensen nog lacherig.

:knuffel:

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 22:43

Scherpe blik van Boerin Schrijft
Citaat:
Inderdaad was het gisteren een bijt incident.

De wolf kwam van achter op het meisje af en heeft haar in haar zij gebeten. Wonder boven wonder is het meisje slechts licht gewond.

Deskundigen hebben bevestigd dat dit incident door de wolf is veroorzaakt.
Hier heeft u de link van de BSO:
https://vrijlandamersfoort.nl/wolf/?sfnsn=wa

Ondertussen gaat het meest misselijk makende volk ook los. We kregen veel informatie van een lezeres. En google hielp ons ook verder.

Verkeerde keelgat.

Het komt er dus op neer... volgens faunabescherming... voorval kind en wolf... is eigen schuld dikke bult.

Men zegt op X dat DRS. P. zijn lied... Dodenrit, maar moet aanpassen "met de BSO op schoolreis naar een wolvenburcht"
Hier de link.
https://x.com/faunabeschermin/status/18 ... 8596056113

Verkeerde keelgat.

Dus gaan we op zoek. Faunabescherming, wie zitten daar...

De bestuursleden zijn... hoe kan het ook anders...

Voorzitter Niko Koffeman, medeoprichter van de PvdD en lid van de Eerste Kamer voor de partij. Bovendien is hij voorzitter van het wetenschappelijk instituut, de Nicolaas Pierson Stichting.

Voor degene die niet weten wat die stichting is... De Nicolaas G. Pierson Foundation is het wetenschappelijk bureau van de Partij voor de Dieren. Hier de link naar hun website:
https://www.ngpf.nl/

Vice-voorzitter Harm Niesen laat te graag zijn neus zien in de landelijke media. Ook vind hij het fijn om verhaaltjes te schrijven die niet op feiten gebaseerd zijn. Hij is supergoed in het verdraaien van feiten. Tenenkrommend.

Secretaris Marjolijn Veenstra is raadslid van de PvdD in Almere en ook verbonden aan de Nicolaas Pierson Stichting.

Penningmeester Stéphanie Palsma-Van Voorthuizen is ook bestuurslid bij de Pierson Stichting. Ze staat ook heel graag op de stembiljetten, dan wel voor de PvdD.

Ineke van den Abeele doet de donateurs administratie. Heeft niet openlijk een link met de PvdD, maar vertelt wel haar verhaaltje namens Faunabescherming voor de PvdD. Zie deze link:
https://www.partyfortheanimals.com/nl/w ... -25-2008-2

Bestuurslid Ellen Putman is fractievoorzitter en Statenlid van de PvdD in de provincie Noord-Brabant.

Harry Voss was een beroepsactivist bij Wakker Dier en actief voor de SP en PvdD. Acht jaar zat hij als raadslid voor de Partij voor de Dieren in de gemeenteraad van Apeldoorn
Hij kreeg de afgelopen jaren regelmatig een podium in regionale media als De Gelderlander en Omroep Gelderland om te protesteren tegen de jacht op de Veluwe.

Quintijn Hoogenboom is webmaster. Quintijn en de PvdD stimuleren elkaar veel.

De Faunabescherming werkt uitsluitend met vrijwilligers die alleen een onkostenvergoeding ontvangen voor hun werkzaamheden. Vaak zijn deze mensen al met pensioen of hebben ze inkomsten uit een politiek mandaat voor de PvdD.

Heel bijzonder is het dus niet dat als de Faunabescherming iets in de media aankaart, je de klok erop gelijk kan zetten dat er in de betreffende provincie vragen gesteld worden door de.... PvdD.

Kortgezegd: de Faunabescherming is gewoon een ordinaire mantelorganisatie van de PvdD.
https://www.wyniasweek.nl/de-faunabesch ... de-dieren/

Opvallend, of juist niet... is dat de Faunabescherming aangesloten is bij de Dierencoalitie, Samenwerkende Dierenwelzijnsorganisaties Nederland is een samenwerkingsverband van 16 dierenbeschermingsorganisaties op het gebied van politieke belangenbehartiging.

De Dierencoalitie ondersteunt deze dierenbeschermingsorganisaties in Den Haag, met als doel om in belangrijke politieke en maatschappelijke kwesties effectief voor de belangen van dieren op te komen...

Als je ziet welke partijen hierbij aangesloten zijn... zie je een smiechterig lijntje richting de postcodeleugerij. Dus indirect steun aan de Faunabescherming.

✒️Boerin Schrijft

Voor de bewuste tweets zie bron.
Bron Boerin Schrijft
https://www.facebook.com/share/8ZArUqLjQta8dWd3/?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 22:50

Kieffertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 07:54

Je ervaring klinkt heel beklemmend, Wintu. Ik kan me voorstellen dat dat ingrijpend is.

Lokii

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 07:57

Bestaat er ook een kaart waar je kan zien waar wolven veel voorkomen en wat dan ongeveer het territorium van ze is? Hier nog nooit een wolf gezien of gespot. Wel enorm veel wilde hazen.

Olle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 08:24

tienus63 schreef:
Overheid te afwachtend. Al langer bezorgdheid over wolf bij Leusden.

Bron NOS
https://nos.nl/l/2529293

Ik heb een beetje het gevoel van Leo Linnartz dat het een wij van WC-eend verhaal is. ARK staat natuurlijk voor Rewilding.
Ik begrijp de kant van de rentmeester een stuk beter, maar blijkbaar is een hap naar een meisje nog niet voldoende om direct in te grijpen |o

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 08:27

Lokii schreef:
Bestaat er ook een kaart waar je kan zien waar wolven veel voorkomen en wat dan ongeveer het territorium van ze is? Hier nog nooit een wolf gezien of gespot. Wel enorm veel wilde hazen.

Dat zal lastig zijn aangezien ze rond trekken en vele km-ters afleggen op een dag/nacht. Op deze site kan je zien waar de wolf in de Benelux te vinden is: https://www.wolveninnederland.nl/