[POLL] Op welke partij ga jij stemmen bij de EU Verkiezingen 6/6?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Op welke politieke partij ga jij stemmen 6 juni 2024?

GroenLinks/PvdA
153 (26%)
VVD
27 (4%)
CDA - Europese Volkspartij
14 (2%)
Forum voor democratie
14 (2%)
D66
52 (8%)
Partij voor de Dieren
45 (7%)
50Plus
4 (0%)
PVV
69 (11%)
Ja21
1 (0%)
NL Plan EU
1 (0%)
ChristenUnie
8 (1%)
SGP
10 (1%)
BBB
74 (12%)
Meer Directe Democratie
1 (0%)
SP
14 (2%)
VandeRegio
1 (0%)
Volt Nederland
32 (5%)
BVNL
1 (0%)
NSC
8 (1%)
Piratenpartij/de groenen
2 (0%)
Ik stem Blanco
3 (0%)
Ik ga niet stemmen
45 (7%)
Ik mag nog niet stemmen
2 (0%)

Totaal aantal stemmen: 581

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 19:44

Raineri schreef:
Ik denk dat het eerst goed is te duiden wat de kritische depositiewaarde van stikstof is. Je kunt namelijk niet 1 waarde toerekenen aan meerdere gebieden. De kritische depositiewaarde is de waarde van stikstof bijvoorbeeld waarbij het habitat significante schade ondervindt door de depositie van stikstof. Deze waarde is totstand gekomen na vele jaren empirisch onderzoek. Dat betekent dat ze jarenlang getest hebben bij welke hoeveelheid stikstof er schade ontstaat. Duitsland (bijvoorbeeld) kan dus onmogelijke dezelfde kritische depositiewaarde hebben als Nederland, het is een ander habitat met andere kenmerken.

In het hoofdlijnenakkoord wordt hier het eea over geschreven, maar dat is enkel uitstel van executie natuurlijk. Regering kan beter tijd en geld investeren in de basis op orde brengen. Dat is vele malen goedkoper dan het gekonkel nu.

Ik vind het soms een beetje lastig dat we natuur die hier van nature niet eens voorkwam, moeten beschermen tegen de natuur :o.

Dat voelt nogal... Tegennatuurlijk :D.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 19:45

DuoPenotti schreef:
Dus als het ene niet waar is is het andere ook meteen niet waar.... bijzonder...

Er waren over de stikstof en huizenstop die onze beste frans beweerde ook wat onwaarheden... dus alles is meteen niet meer waar...makkelijk :D :+

Maar betreft het aantal meetstations, ja geloof ik dat wel.
Ook betreft dat onze cijfers strenger zijn, zijn ze immers met de stikstof ook.

Ik zeg niet dat haar bewering over watervervuiling niet waar is , alleen beweert ze dat ze werkt voor het waterschap . Als bestuurder niet als bioloog of chemisch analist.
Wanneer ik stallen veeg bij een GP ruiter betekent dat niet dat ik GP kan rijden. Maar ik werk er wel ;)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 19:48

juval schreef:
het valt mij op dat NSC zo achterblijft in deze poll. Op 22 november zijn ze toch aardig groot geworden. Waren dat toen geen bokkers, of stappen de NSC stemmers weer over of terug naar de oude partij waar ze eerder op gestemd hebben?

Ik heb voor landelijke politiek NSC gestemd, deels omdat het doel van mijn 'vaste' partij me niet duidelijk werd (SP) en Leijten wegging. Deels omdat ik benieuwd was naar wat Pieter ging doen en ik me in best wat standpunten kon vinden.

Voor Europa stem ik zoals altijd SP.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 20:08

Raineri schreef:
Ai ik ben nu wel heel nieuwsgierig geworden naar je BarbaLala O:)
Niet veroordelend bedoeld, maar wat bedoel je er mee te zeggen? En hoe zou je het systeem liever zien? Geloof je dan wel in democratie? Welk land denk je dat een beter systeem heeft? Wat was het moment dat je definitief anders heeft laten denken hierover? Wat vind je van landsgrenzen?
Ik heb echt heel veel vragen sorry. Ik ben zo geïnteresseerd in mensen die totaal anders denken dan ik :j

Je komt ook niet veroordelend over hoor, en nieuwsgierigheid/ open staan voor andere perspectieven siert ieder mens, wat mij betreft.

Ik geloof in een wereld waar geen dubbele agenda's zijn, alles gestoeld is op geld, macht en onderdrukking/ zwak maken van "het volk", maar juist gaat om collectief samenwerken en ons allen naar een hoger niveau tillen.
Leven naar je volle potentie als persoon èn als samenleving.
Het samen doen, elkaar samen dragen.
Radicaal hè :D

Of daar een label als democratie of wat dan ook aan te hangen is, weet ik niet.
Als je ziet hoe organisch dingen kunnen gaan in leefgroepen bijv. dan is dat ook niet nodig.
Hier in NL leven we ook niet in een democratie (al denken veel mensen nog altijd van wel).
De agenda is wereldwijd, er zijn maar weinig landen die zich er aan pogen te onttrekken en ook daar zijn systemen die niet zuiver zijn. Je zou het dus wereldwijd een en hetzelfde systeem kunnen noemen, in feite.
Over landsgrenzen heb ik geen uitgesproken mening. Het heeft voor en nadelen om grenzen te hebben (mits ze ook daadwerkelijk dienen als grens, niet zoals hier in de EU het geval is, waar de grenzen nagenoeg open zijn).

Er is geen moment waarop ik dacht; Zo, en nu ga ik er ZO over denken. Stukje voor stukje puzzel je dat samen. Opvoeding, onderwijs, werk, relaties, etc. overal pik je een graantje mee van wat je wel en niet als ultiem systeem ziet.
Zoals John Lennon schreef; You may say I'm a dreamer..... :)ddd

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 20:12

_San87_ schreef:
Ik heb voor landelijke politiek NSC gestemd, deels omdat het doel van mijn 'vaste' partij me niet duidelijk werd (SP) en Leijten wegging. Deels omdat ik benieuwd was naar wat Pieter ging doen en ik me in best wat standpunten kon vinden.

Voor Europa stem ik zoals altijd SP.

Bij mij net zoiets. Alleen heb ik landelijk PVDA/GL gestemd. Nu voor Europa wordt het SP.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 20:15

BigOne schreef:
DuoPenotti schreef:
Dus als het ene niet waar is is het andere ook meteen niet waar.... bijzonder...

Er waren over de stikstof en huizenstop die onze beste frans beweerde ook wat onwaarheden... dus alles is meteen niet meer waar...makkelijk :D :+

Maar betreft het aantal meetstations, ja geloof ik dat wel.
Ook betreft dat onze cijfers strenger zijn, zijn ze immers met de stikstof ook.

Ik zeg niet dat haar bewering over watervervuiling niet waar is , alleen beweert ze dat ze werkt voor het waterschap . Als bestuurder niet als bioloog of chemisch analist.
Wanneer ik stallen veeg bij een GP ruiter betekent dat niet dat ik GP kan rijden. Maar ik werk er wel ;)

Waar.
Maar denk als het niet waar was we dat al tig keer hadden gelezen. Want alles van BBB en PVV ligt onder een vergrootglas.

En wat ze verteld klinkt ook gewoon erg logisch, al is ze daar de poetsvrouw, gezien we met andere dingen ook geen 1 Europa hebben betreft waardes.
Daarnaast geloof ik best dat Nederland tig meetpunten heeft En landen als Bulgarije niet.
Niks zo goed in regeltjes als hier.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 20:30

BarbaLala schreef:
Raineri schreef:
Ai ik ben nu wel heel nieuwsgierig geworden naar je BarbaLala O:)
Niet veroordelend bedoeld, maar wat bedoel je er mee te zeggen? En hoe zou je het systeem liever zien? Geloof je dan wel in democratie? Welk land denk je dat een beter systeem heeft? Wat was het moment dat je definitief anders heeft laten denken hierover? Wat vind je van landsgrenzen?
Ik heb echt heel veel vragen sorry. Ik ben zo geïnteresseerd in mensen die totaal anders denken dan ik :j

Je komt ook niet veroordelend over hoor, en nieuwsgierigheid/ open staan voor andere perspectieven siert ieder mens, wat mij betreft.

Ik geloof in een wereld waar geen dubbele agenda's zijn, alles gestoeld is op geld, macht en onderdrukking/ zwak maken van "het volk", maar juist gaat om collectief samenwerken en ons allen naar een hoger niveau tillen.
Leven naar je volle potentie als persoon èn als samenleving.
Het samen doen, elkaar samen dragen.
Radicaal hè :D

Of daar een label als democratie of wat dan ook aan te hangen is, weet ik niet.
Als je ziet hoe organisch dingen kunnen gaan in leefgroepen bijv. dan is dat ook niet nodig.

Dat heet anarchie. En eerlijk gezegd gaat het bij veel leefgroepen al fout dus ik zie niet hoe we wereldwijd de anarchie zouden kunnen naleven. Ik denk dat jij een veel positiever beeld hebt van de mensheid dan ik.
Communisme is in wezen ook een mooie staatsvorm.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 21:23

_San87_ schreef:
Raineri schreef:
Ik denk dat het eerst goed is te duiden wat de kritische depositiewaarde van stikstof is. Je kunt namelijk niet 1 waarde toerekenen aan meerdere gebieden. De kritische depositiewaarde is de waarde van stikstof bijvoorbeeld waarbij het habitat significante schade ondervindt door de depositie van stikstof. Deze waarde is totstand gekomen na vele jaren empirisch onderzoek. Dat betekent dat ze jarenlang getest hebben bij welke hoeveelheid stikstof er schade ontstaat. Duitsland (bijvoorbeeld) kan dus onmogelijke dezelfde kritische depositiewaarde hebben als Nederland, het is een ander habitat met andere kenmerken.

In het hoofdlijnenakkoord wordt hier het eea over geschreven, maar dat is enkel uitstel van executie natuurlijk. Regering kan beter tijd en geld investeren in de basis op orde brengen. Dat is vele malen goedkoper dan het gekonkel nu.

Ik vind het soms een beetje lastig dat we natuur die hier van nature niet eens voorkwam, moeten beschermen tegen de natuur :o.

Eh, op zich snap ik dit statement.

Er is een paradox waar ik altijd vrolijk om lach: die prachtige heidevelden in het mooie Drenthe, die terecht de Natura 2000 status hebben,
zijn stuk voor stuk cultuurlandschappen.

Zonder schapen was het ondanks de arme grond toch bos geworden.

Maar dat weil net niet zeggen dat 'heide van Nature niet in Nederland voorkomt'.
...en de hoeveelheid koeimest vind ik ook niet zo natuurlijk. (Gun de beesten dan een natuurlijk leven, en laat die diarree ophouden.)

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 21:54

cupido1996 schreef:
Ik ga ook voor de BBB, omdat ik graag in de toekomst nog paardrij en misschien wel paarden wil houden.
Maar met de huidige groene partijen (PvdA/GroenLinks, D66) zie ikndat nier gebeuren. Die zetten de natuur op zo'n hoog voetstuk, dat alle boeren weg moeten en we straks ook nergens meer mogen buiten rijden in de natuur.
En zonder boeren ook geen paardenstalling.
En..... heel eerlijk, ik vind best wel een heel aantal fanatieke linkse stemmers best wel een beetje hypocriet. Heel pro natuur en en tegen de boeren en stikstof. Maar wel zelf een paard hebben of paardrijden.
Maar wat denk je dat een paard plast en poept....stikstof.

Ik kan voor mezelf links stemmen en een paardenhobby niet rijmen.

Ik kan het nog rijmen als men de paarden niet aan huis heeft en dus de zorgen niet ervaart van de hele foute druk die op boeren en mensen op het platteland of mensen met grote weidedieren uitgeoefend wordt. Of als je in de randstad woont, want ik sta versteld hoe SBB en Natuurtmonumenten totale onzin uit kunnen kramen en dat het door de randstedeliingen nog geloofd wordt ook.Nog erger, nagepraat. Heel veel mensen staan daar in mijn beleving toch wel heel erg ver van de natuur. Kan het wel begrijpen want je maakt niet mee dat je s morgens je paard in de wei zet en je een mooi nest jonge fazanten en patrijzen tegen komt en ook veel gedragingen van ander wild ziet en daarom niet alles slikt wat de genoemde partijen en natuurorganisatie verzinnen. Maar realiseer je dat deze organisaties flink cashen voor de natuur en beslissingen nemen die heel erg vaak de natuur absoluut niet ten goede komen.

Kabayo

Re: [POLL] Op welke partij ga jij stemmen bij de EU Verkiezingen 6/6?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 21:59

Maakt toch niet uit, ze willen allemaal die lelylijn... (betekend dat wij hier weg moeten, spoor komt dan door ons huis..)

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 22:04

pmarena schreef:
Hier ook GL / PVDA, omdat die een goed doordacht, daadwerkelijk toekomstgericht plan lijken te hebben om de problemen aan te pakken waar we met zijn allen mee zitten. Vooral de natuur die we helemaal kapot aan het maken zijn. Denk ook dat die hoek beter op zal komen voor het geheel van natuur & samenleving, en daarmee de situatie van de doorsnee boeren / burgers / buitenlui meer zal verbeteren dan zo'n BBB en dergelijke.

Nou daar denken de boeren en paardenfokkers toch totaal anders over en ik ga er toch vanuit dat die heel goed weten wat er speelt. PVDA groen links heeft nog nooit iets voor boeren betekend. Die laten ze liever vandaag dan morgen vertrekken.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 22:04

Kabayo schreef:
Maakt toch niet uit, ze willen allemaal die lelylijn... (betekend dat wij hier weg moeten, spoor komt dan door ons huis..)

Vreselijk.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 22:12

Rizette schreef:
Nou daar denken de boeren en paardenfokkers toch totaal anders over en ik ga er toch vanuit dat die heel goed weten wat er speelt. PVDA groen links heeft nog nooit iets voor boeren betekend. Die laten ze liever vandaag dan morgen vertrekken.

En toch, als ik ze spreek, heb ik het gevoel dat ze helemaal niet weten wat er speelt. Verandering is in hun ogen achteruitgang. PVDA GL zijn juist voor de oplossingen van de boeren. Maar het zijn wel ingrijpende oplossingen. Het is jarenlang het tijdperk van geitenpaadjes geweest en dat kan echt niet meer.

En vooral de agressiviteit vanuit de boeren die is buitensporig. Het stemmen op de BBB snap ik als ik boer zou zijn echt niet. Al 40 jaar weten we dat dit niet de manier is, maar alsmaar blijven we de geitenpaadjes zoeken.

Eet ik vlees? Ja 1 a 2 keer per week biologisch scharrelvlees van de boer. Groente rechtstreeks van de boer. Denk dat de AH op algoritme denk dat ik alleen wasmiddelen gebruik.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 22:17

Benzz schreef:
In Duitsland ligt landbouwgrond een stuk verder van natuurgebieden af dan in NL. Daarnaast stoot NL 4 keer zoveel uit per hectare ten opzichte van Duitsland. En er is in Duitsland geen gerechtelijke uitspraak geweest en in NL wel. En er zijn nog veel meer verschillen, maar ik moet ook gewoon werken :-)

In Nederland wordt beweerd dat als een boerderij 3 km van een Natura 2000 gebied staat de stikstof van dat bedrijf allemaal net in dat Natura 2000 gebied aan de grond komt. Nergens ter wereld waar ze het zo bont maken als hier met de boer de schuld geven en de zaken zo draaien dat er nog geen hond 1 drol op een waddeneiland kan neerleggen want dan is daar de stikstof ook al overschreden. Absurde cijfers voor gepromoot door Groen Links PVDA en vooral D66 met Tjeerd de Groot met halvering van de veestapel. Denk je echt dat alle paardenpensions het hoofd boven water konden houden met die vreemde absurde eisen die juist uit die hoek komen. Vraag maar eens wat je pensionhouder stemt.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 22:27

Benzz schreef:
Rizette schreef:

En toch, als ik ze spreek, heb ik het gevoel dat ze helemaal niet weten wat er speelt. Verandering is in hun ogen achteruitgang. PVDA GL zijn juist voor de oplossingen van de boeren. Maar het zijn wel ingrijpende oplossingen. Het is jarenlang het tijdperk van geitenpaadjes geweest en dat kan echt niet meer.

En vooral de agressiviteit vanuit de boeren die is buitensporig. Het stemmen op de BBB snap ik als ik boer zou zijn echt niet. Al 40 jaar weten we dat dit niet de manier is, maar alsmaar blijven we de geitenpaadjes zoeken.

Eet ik vlees? Ja 1 a 2 keer per week biologisch scharrelvlees van de boer. Groente rechtstreeks van de boer. Denk dat de AH op algoritme denk dat ik alleen wasmiddelen gebruik.

Tjeerd de Groot wilde de veestapel halveren ( hij kwam trouwens van Campina waar hij uitbreiding van de veestapel had gepromoot) .Wil jij horen van een politicus dat jij morgen nog een 1/4 van jouw salaris krijgt of dat jouw paard verkocht moet worden? Spring jij dan niet uit je vel? Wij hebben meerdere hectares grond en 2 paarden maar zoals het kaartje destijds in was getekend qua stikstof hadden we hier het paarden houden ook kunnen vergeten. Gelukkig is dat kaartje van tafel. Ik was even boos als de boeren. Terwijl wij er niet van leven. En dan te weten dat dat allemaal alleen in Nederland speelt en onze boeren dan moeten verhuizen naar Oekraine waar alles kan en mag en ze onze oude legbatterijen gebruikenen dierenwelzijn geen isseu is en de eieren goedkoop kunnen verkopen naar Nederland zodat de kippenhouders hier waar de beesten een veel beter leven hebben geen ei meer verkopen. Geef je voedsel weg dan geef je je vrijheid weg. Onze boeren zijn de meest efficiente en minst vervuilende boeren ter wereld. Jij laat je wijs maken dat boeren agressief waren, ja er is een deur uit het provinciehuis gedrukt en er is een hek omgereden en ze hebben gefoeterd maar Bij de boeren is dat heel erg uitvergroot. Hoeveel boeren hebben er geproteseerd en hoeveel incidenten zijn er geweest? Noem ze maar op.. Nietsvermoedende jonge boeren jongen die totaal niets verkeerd deed werd in zijn tractor beschoten door een politieman , kun je uitvergroten en agressie tegen de boeren noemen. Hadden de boeren op dat moment ook kunnen doen, aangrijpen om te rellen , is niet gebeurt. Dus nee dat gaat er bij mij niet in.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 22:39

Citaat:

Gaaaaaap....

Zullen we dit 'rechtse stemmingmakerij' noemen?

(Ik vind het desinformatie, maar ik ben niet van plan om dingen vaker dan drie keer te corrigeren.)

anca

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 22:54

Afbeelding

Als ik dit zie snap ik niet waarom hier zoveel gl/pvda of pvdd stemmers kunnen zitten.
Ik zal voor bbb of cda stemmen. Dat moet ik nog verder uitpuzzelen.

Ladyson

Re: [POLL] Op welke partij ga jij stemmen bij de EU Verkiezingen 6/6?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 23:24

Het draait bij stemmen toch ook niet om te zorgen dat je er zelf als individu op vooruitgaat, maar dat wij samen als (wereld)bevolking er op vooruitgaan en dat de toekomst mooier wordt.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 23:51

Ladyson schreef:
Het draait bij stemmen toch ook niet om te zorgen dat je er zelf als individu op vooruitgaat, maar dat wij samen als (wereld)bevolking er op vooruitgaan en dat de toekomst mooier wordt.

_/-\o_ helemaal mee eens

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 02:17

Ladyson schreef:

Ja, maar dat betekent ook bioboeren en daarvoor moet het vee weer geintegreerd worden in het gehele voedselproductieproces, bv door begrazing van de groenbemesters en dus naar buiten. Dat gaat niet lukken met een exploderende wolvenpopulatie. Dus hoewel ik landelijk gl/pvda gestemd heb, zal ik voor de EU ivm voor goed gezond voedsel zal het vee echt veilig buiten moeten kunnen lopen de optie voor mij cda of bbb worden en die laatste is mij nog te jong en klein op EU niveau. Cda is tegen mijn principes in zijnde reli, maar de andere 2 reli zijn erger en hebben dezelfde mening, naast 50plus, maar die is ook weer klein.
Afgezien van wolvenstandpunt vallen authoritaire en theocratie kanten af en dan blijft richting midden over, naast groot genoeg om dit er door te krijgen. En dan hopelijk dat met zo'n EU wet in de hand gl/pvda hier genoeg inbreng heeft landelijk om de rest toch er door te manouvreren.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 06:20

anca schreef:
[ [url=m/csEKUD.jpg]Afbeelding[/url] ]

Als ik dit zie snap ik niet waarom hier zoveel gl/pvda of pvdd stemmers kunnen zitten.

Omdat Europa om meer draait dan de wolf :=

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 06:28

Ladyson schreef:

Ik denk dat dat er ook een beetje vanaf hangt hoe erg je zelf geraakt word?

Als jouw paard opgegeten is door een wolf of wanneer jouw land ingetekend is geweest op de stikstofkaart... Dan ben je gemotiveerder om bbb te stemmen dan wanneer je met je kat 4 hoog op het balkon zit.

Is maar net een beetje hoe je het ziet trouwens. Links vind vaak dat rechts egoïstisch stemt. Rechts vind dat links anderen dingen op wil leggen. Tenminste, dat idee heb ik?

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 06:47

_San87_ schreef:
Raineri schreef:

Snap ik! Maar het houdt met veel meer dingen verband, en het beschermt meer habitat dan enkel heide. Ondanks dat het cultuurlandschap is heeft heide in het ecosysteem wel een belangrijke functie gekregen in de diversiteit en de balans hiervan. Hierdoor is het wel nuttig het te beschermen. Het is natuurlijk een licht ironische gedachte dat we iets “onnuttig” prijzen omdat het niet natuurlijk is, terwijl alles een bestemming heeft in Nederland. Een land waarbij de inrichting volledig is toegespitst om waardecreatie voor de mensheid. We zijn geneigd hierdoor sneller de indirecte waarde van zaken in te zien. Zoals die van heide. Het behoudt van een grote diversiteit is essentieel voor een gezond ecosysteem en uiteindelijk voor behoud van gezonde grond.

Het overschrijven van de kdw is natuurlijk ingericht als meetinstrument voor het beschermen van habitat, maar uiteindelijk is het ook voor de volksgezondheid.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 08:24

anca schreef:
[ [url=m/csEKUD.jpg]Afbeelding[/url] ]

Graag met bron.
Ik weet nu niet wat de status van deze woorden zijn.

Op dit moment is het simpelweg zo dat de regering hiertoe verplicht is.
En we hebben al HEEL lang rechtse kabinetten.

Dit feit is niet de schuld van links, dat de regering hiertoe verplicht is.

En ik vind (links) niet dat er niet gereguleerd hoeft te worden.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 08:30

Raineri schreef:
_San87_ schreef:

Snap ik! Maar het houdt met veel meer dingen verband, en het beschermt meer habitat dan enkel heide. Ondanks dat het cultuurlandschap is heeft heide in het ecosysteem wel een belangrijke functie gekregen in de diversiteit en de balans hiervan. Hierdoor is het wel nuttig het te beschermen. Het is natuurlijk een licht ironische gedachte dat we iets “onnuttig” prijzen omdat het niet natuurlijk is, terwijl alles een bestemming heeft in Nederland. Een land waarbij de inrichting volledig is toegespitst om waardecreatie voor de mensheid. We zijn geneigd hierdoor sneller de indirecte waarde van zaken in te zien. Zoals die van heide. Het behoudt van een grote diversiteit is essentieel voor een gezond ecosysteem en uiteindelijk voor behoud van gezonde grond.

Het overschrijven van de kdw is natuurlijk ingericht als meetinstrument voor het beschermen van habitat, maar uiteindelijk is het ook voor de volksgezondheid.

Ja, ik snap je uitleg en kan die ook prima volgen :D.