Grootschalig protest tegen extreem rechts in Dld

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Grootschalig protest tegen extreem rechts in Dld

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 13:32

Ohhh dat bericht over kinderachtig is nu ineens weg :D

Nou Raineri, ik ben wel oprecht benieuwd :j

8nnemiek

Berichten: 43498
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 13:45

Om klimaatverandering af te remmen moeten juist alle landen samen werken, dus óók Nederland. We verbruiken hier in ons kleine landje een oppervlakte van ruim 4x de grootte van Nederland. Het is enorm egoïstisch om zo door te blijven gaan, zelfs al geloof je niet in klimaatverandering.
Met vingers wijzen naar andere landen terwijl wij het geen haar beter doen haalt natuurlijk helemaal niks uit.

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Grootschalig protest tegen extreem rechts in Dld

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 14:25

Dat is denk ik ook niet wat er perse bedoelt wordt, maar het zijn mijn woorden niet dus ik kan me vergissen :)

Dat alle landen moeten samenwerken ben ik het mee eens.. zie ik het gebeuren? Neuh (want mensen) maar goed, ik hoop t wel :j

Hoewel hier nooit een warmtepomp gaat komen, en misschien zonnepanelen maar misschien ook niet, en voorlopig geen EV (waarschijnlijk tegen die tijd heel geen auto meer) doen we verder ook ons beetje bijdragen.. want kleine beetjes kunnen een verschil maken

On topic, wat een aantal ook al schrijven is het voor de politiek belangrijk om verbinding te houden met de mensen. Je kan dan wel van de PVV menen dat ze onzin verkopen etc, maar moet je dan naar de pvv wijzen of moet je dan als andere partij naar jezelf kijken en bedenken hoe jij dan díe mensen kan bereiken (anders dan ze dom en laag opgeleid noemen).. dat eerste is wel het makkelijkst denk?

Electra63

Berichten: 17919
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 17:01

Het is een goed excuus om nu als ontevreden burger op PVV te stemmen.
Als je op SM kijkt, stemt men toch vooral op "minder Marokkanen" en stop de islamisering.

De ontevreden burger stemde eerst massaal op FvD, maar sinds Baudet de weg kwijt is, was het BBB en nu is een deel naar de PVV overgestapt.

Dat tezamen, geeft zoveel zetels voor de PVV.

Wintu

Berichten: 3227
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 18:16

Ken toch genoeg mensen die BBB hebben gestemd, maar niemand is fan van FvD. Dus dat de ontevreden burger eerst massaal op FvD stemde gaat er bij mij niet helemaal in.

Men stemde hier toch vooral BBB omdat het de stem van het platteland was en niet als alternatief voor het FvD

Janneke2

Berichten: 22958
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 18:33

Citaat:
Heel simpel, stel je hebt een ketel van 10 jaar oud, doet het nog prima en kan nog wel 8 jaar mee. Gelukkig maar, want je hebt er even voor moeten sparen om aan te schaffen. De volgende keer ben je namelijk verplicht (vanaf 2026) een warmtepomp aan te schaffen en die is met 6500 tot 14000 toch wel een stukje duurder dan een nieuwe ketel.


Ik ben grif bereid te geloven dat dit voor sommige mensen een akelig vooruitzicht is.
Idem:
Citaat:
Zaak is dan ook dat je je huis goed isoleert. Dus dat jaagt mensen aanzienlijk op kosten.


Maar als we het over politiek hebben:
dan is de vraag wat een kabinet gaat doen.

Krijgen we weer rechts beleid, dan komt er subsidie voor de rijken en het armere deel van de bevolking mag het zelf uitzoeken. (Zoals het de afgelopen twaalf jaar gegaan is.)

Of krijgen we links beleid (dat zou kunnen, al zijn de huidige voortekenen niet gunstig)
dan krijgen mensen met een smalle beurs subsidies voor isolatie en de warmtepomp.
Dan is het schrikbeeld weg.

Citaat:
Zelfde met de electrische auto, benzine en diesel gaat steeds duurder worden. Men probeert mensen dwingend de richting van een electrische auto uit te sturen en van 2035 kan je helemaal geen 'gewone' auto meer kopen.

Idem. |(
Goed openbaar vervoer.
Railverbinding Emmen - Groningen...?
Lelystad - Heerenveen - Drachten....?
Knooppunten Meppel en Zwolle...? (Als in: overwegen vervangen door tunnels, sporen bijleggen, goed wisselonderhoud...)
(Ik noem maar wat knelpunten hier in het Noorden. Zeeland, kop van Noord-Holland, daar is het waarschijnlijk niet veel beter, en waarschijnlijk ben ik onvolledig.)


Citaat:
overdag (vanwege werk) zo jammer, want dan zijn de zonnepanelen functioneel, dus dan kan je alsnog terugleveringskosten betalen, omdat je de auto op het piekmoment van de zonnepanelen niet op kunt laden.

Niet zwartgalliger dan strikt noodzakelijk. ;)
Details zou ik aan Klaas moeten vragen, maar het apparaatje waarmee je
overdag als je werkt en je zonnepanelen veel stroom produceren
de wasmachine, de oven met de taart etc etc in werking zet,
bestaat allang. Niet heel moeilijk en het geld heb je er zo uit.

Citaat:
gaan met de trein, maar joh die rijden minder en een kaartje wort duurder en duurder en dan sta je ook nog als vee opeengepakt en woon je landelijk, dan rijdt het ov amper.
Dus zie je een beetje hoe zaken dreigen onbetaalbaar te worden voor velen?

Ja.
_-:(
Het is verschrikkelijk, wat de kabinetten R1 t/m 4 allemaal wel en niet gefixt hebben.

mysa

Berichten: 10564
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-24 18:52

Wintu schreef:
Ken toch genoeg mensen die BBB hebben gestemd, maar niemand is fan van FvD. Dus dat de ontevreden burger eerst massaal op FvD stemde gaat er bij mij niet helemaal in.

Men stemde hier toch vooral BBB omdat het de stem van het platteland was en niet als alternatief voor het FvD


StemDE, verleden tijd gebruikt ze. Bij de Provinciale Staten verkiezingen in 2019 werd fvd de grootste partij.
(waarna Baudet zijn boreale speech hield).

Die stemmers zijn kennelijk naar BBB en PVV gegaan.

Wintu

Berichten: 3227
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 19:05

mysa schreef:
Wintu schreef:
Ken toch genoeg mensen die BBB hebben gestemd, maar niemand is fan van FvD. Dus dat de ontevreden burger eerst massaal op FvD stemde gaat er bij mij niet helemaal in.

Men stemde hier toch vooral BBB omdat het de stem van het platteland was en niet als alternatief voor het FvD


StemDE, verleden tijd gebruikt ze. Bij de Provinciale Staten verkiezingen in 2019 werd fvd de grootste partij.
(waarna Baudet zijn boreale speech hield).

Die stemmers zijn kennelijk naar BBB en PVV gegaan.


Misschien in jouw omgeving, maar hier deed de FvD niet zoveel hoor, hier was het toen vooral VVD en PvdA

Sizzle

Berichten: 35735
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 19:58

_San87_ schreef:
Sizzle schreef:
De „angry white man“ is bang voor alles dat zijn macht af neemt. Deze is ook tegen feminisme en uiteraard tegen alles dat niet blank is.
Dat is veel meer wat je ook in Amerika ziet.

Bij de AfD stemmers zitten veel mannen van middelbare leeftijd. Dat is een andere groep dan de boze jongeren die PVV stemmen die geen huis kunnen vinden.

Ik ben het met je eens dat het eindeffect hetzelfe kan zijn. In Frankrijk gaat het ook echt de verkeerde kant op.

Dit is wel opvallend. Zou dat te maken hebben met het veranderende klimaat waarin 'the angry white man' minder invloed heeft dan hij had?


Bedoel je klimaat als „weer“ of politiek klimaat?

Je hebt ontevredenheid (protest stemmen) en mensen die zich in hun „waarde“ bedreigd voelen.
Daar waar ontevreden mensen snel op de vluchtelingen politiek terug komen is die andere groep ook tegen emancipatie van vrouwen en tegen homosexualiteit omdat het hun macht en waarde ondermijnt. Stel je voor dat een vrouw, een donkere persoon, een gehandicapte, of transsexuele persoon jouw plaats in de maatschappij overneemt…. Brrr

Het probleem met die Duitse partij is niet enkel de „vluchteling“. Zij willen ook graag weer een traditionele vrouw (verpakt in „pro choice“) abortus verbod (verpakt in pro-life), kinderen met beperking uit regulier onderwijs weren (verpakt in: minder belasting van het personeel) en homohuwelijk terugdraaien. Diep in hun hart willen waarschijnlijk enkel stemrecht voor blanke mannen, maar dat durven ze niet hardop te zeggen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41884
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 20:12

Sizzle schreef:
_San87_ schreef:



Dit is wel opvallend. Zou dat te maken hebben met het veranderende klimaat waarin 'the angry white man' minder invloed heeft dan hij had?


Bedoel je klimaat als „weer“ of politiek klimaat?

Je hebt ontevredenheid (protest stemmen) en mensen die zich in hun „waarde“ bedreigd voelen.
Daar waar ontevreden mensen snel op de vluchtelingen politiek terug komen is die andere groep ook tegen emancipatie van vrouwen en tegen homosexualiteit omdat het hun macht en waarde ondermijnt. Stel je voor dat een vrouw, een donkere persoon, een gehandicapte, of transsexuele persoon jouw plaats in de maatschappij overneemt…. Brrr

Het probleem met die Duitse partij is niet enkel de „vluchteling“. Zij willen ook graag weer een traditionele vrouw (verpakt in „pro choice“) abortus verbod (verpakt in pro-life), kinderen met beperking uit regulier onderwijs weren (verpakt in: minder belasting van het personeel) en homohuwelijk terugdraaien. Diep in hun hart willen waarschijnlijk enkel stemrecht voor blanke mannen, maar dat durven ze niet hardop te zeggen.

Ik bedoelde de maatschappij die verandert. Waar ze niet mee om kunnen gaan.

Dus eigenlijk precies wat je nu uitlegt.

Droevig wanneer je als persoon zo bekrompen bent in je opvattingen.

ruitje

Berichten: 12389
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 20:14

8nnemiek schreef:
Ik las ook iets over ‘s avonds snel je EV laden. Zo werkt dat niet. Als je snel snel verder moet, dan stop je even bij een snellader. Kun je 15 minuten later weer verder. Normaal gesproken laad je gewoon rustig ‘s nachts, of overdag op je werk


Dit was mijn quote( die dus niet helemaal zegt wat jij zegt, maargoed)

ruitje schreef:
Vanavond was er nog op het nieuws dat de gemeente Utrecht de laadpalen wil gaan afknijpen in spitsuren qua stroom. Minister Jetten zei : ' Ja, je wil je auto de volgende ochtend opgeladen hebben voor werk, dus dan kan het laden de hele nacht duren.'

Mij niet bellen voor een elektrische auto :')

Ik heb blijkbaar een ander leefpatroon dan Jette, die gaat in de avond nooit ergens heen begrijp ik :+


Citaat:
Ook verantwoordelijk wethouder Lot van Hooijdonk maakt zich grote zorgen over de komende jaren. De gemeente kwam onlangs met een nieuw plan om de problemen te tackelen, en daar gaan ook gewone mensen mee te maken krijgen.

Zo wil Utrecht in de loop van het jaar publieke laadpalen voor elektrische auto's gaan afknijpen. Tussen 16:00 en 20:00 uur moeten de laadpalen aanzienlijk minder stroom leveren, dat is het moment dat de stroomvraag het grootst is.

Juist als mensen thuiskomen van werk moet de stroomvraag beperkt worden, anders kan het net het simpelweg niet aan. Een vervelende maatregel, die juist ook mensen raakt die actief bezig zijn met verduurzaming, maar volgens Van Hooijdonk kunnen we niet anders. "De tijd van u vraagt, wij draaien, is voorbij."

1,5 miljoen kleinverbruikers in de verdringing
Minister Jetten van Klimaat en Energie schrijft vandaag aan de Kamer dat tot 2030 1,5 miljoen kleinverbruikers, dat zijn huishoudens en kleine bedrijven, getroffen kunnen worden door de problemen met het overvolle stroomnet. De problemen kunnen 'variëren van knipperende lampen en apparatuur die niet goed werkt, tot risico op storingen of afschakeling van afnemers en zonnestroomomvormers'.


https://www.rtlnieuws.nl/economie/artik ... -stroomnet

8nnemiek schreef:
Je ziet het ook hier in het topic. Er komen ‘feitjes’ voorbij over EV’s die echt niet waar zijn. Er worden zo veel problemen gezocht voor elke oplossing. Problemen die er helemaal niet zijn, puur om zelf maar niet te hoeven veranderen.
En dat is jammer, want zelfs als je puur en alleen naar jezelf en je eigen leven kijkt kun je al heel wat veranderen, veel duurzamer leven, zonder kwaliteit van leven in te leveren en je houdt nog meer geld over ook.
Daar zou de politiek wat mij betreft meer op mogen inzetten; goede voorlichting, goede hulp bij verduurzamen, transparantie enz..


Jij kan het wel geen probleem vinden, zeggen dat iets niet waar is, of zeggen dat ik problemen zoek om zelf niet te hoeven veranderen...

Maar mij niet betichten van 'feitjes' niet juist brengen terwijl het gewoon wel waar is wat ik zeg. En daarnaast vul je heel veel in wat ook niet perse op de bal is...

Ik denk dat ik op mijn bedrijf meer zonnepanelen heb liggen dan 30 Bokkers bij elkaar, dus valt wel mee denk met mijn 'wil om te veranderen' :')

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Grootschalig protest tegen extreem rechts in Dld

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 20:32


8nnemiek

Berichten: 43498
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 22:58

Ruitje; het knijpen van het stroomnet is echt geen probleem als je een EV hebt. EV’s laden sowieso al niet snel aan een openbare laadpaal, daar houd je al rekening mee als je een EV hebt. Prima maatregel dus :j
Je kan in de avond prima ergens heen, ook als die palen minder snel laden.
Ik had het ook zeker niet over jou persoonlijk ;)

Cer, het hele verhaal dat kobalt alleen voor EV’s is en dat al die kobalt door kinderen wordt gewonnen is al lang achterhaald, maar wordt helaas nog wel overal verspreid. Ja, een deel van de kobalt die wordt gewonnen is voor gebruik in oudere lithium accu’s (voor oa laptops, telefoons en een aantal EV’s), maar kobalt wordt natuurlijk voor veel meer zaken gebruikt. Zelfs voor het raffineren van olie voor het maken van benzine.
Het grootste deel van de kobalt wordt industrieel gewonnen, en een heel klein deel met de hand door arme mensen, wat natuurlijk niet goed te praten is.
EV’s gaan massaal over op LFP accu’s, waar helemaal geen kobalt meer in zit, en die veiliger zijn en minder gevoelig voor verkeerd laden.
Het mijnen van metalen gaat natuurlijk altijd gepaard met schade aan de natuur, maar dat geldt voor alles wat we gebruiken. Auto’s (zowel EV als ICE) zijn daar maar een klein onderdeel van. Wat vervolgens heel belangrijk zal zijn is recycling.
Verder wordt er volop geïnnoveerd in accu’s, en zijn de eerste vastestof accu’s en sodium accu’s ook al onderweg.

mysa

Berichten: 10564
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-24 23:42

Nog even over extreemrechts: FvD was altijd al een ramp in mijn ogen maar ik zie momenteel wel weer wat uitingen voorbij komen waarvan ik denk: die zijn wel heel extreem.
Bijvoorbeeld:
'nieuwkomers maken we zelf' op babyrompers. Die schijnen ze al twee jaar te verkopen.

En vandaag nav de spreidingswet: een foto waarop een groepje lugubere donkere mannen met capuchon dreigend aan komen lopen met daaronder de tekst: 'Uw nieuwe buren komen eraan'.

Gelukkig zijn ze gedecimeerd maar je weet maar nooit wat er gebeurt als we het hier economisch echt slecht krijgen.

VuurVleugels
Berichten: 1771
Geregistreerd: 07-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 23:58

mysa schreef:
Nog even over extreemrechts: FvD was altijd al een ramp in mijn ogen maar ik zie momenteel wel weer wat uitingen voorbij komen waarvan ik denk: die zijn wel heel extreem.
Bijvoorbeeld:
'nieuwkomers maken we zelf' op babyrompers. Die schijnen ze al twee jaar te verkopen.

En vandaag nav de spreidingswet: een foto waarop een groepje lugubere donkere mannen met capuchon dreigend aan komen lopen met daaronder de tekst: 'Uw nieuwe buren komen eraan'.

Gelukkig zijn ze gedecimeerd maar je weet maar nooit wat er gebeurt als we het hier economisch echt slecht krijgen.


Oh mijn god, ik had dit níet op moeten zoeken op Insta. Pro tip, als je nog vertrouwen in de maatschappij wilt hebben, niet opzoeken en vooral ook NIET naar de comments kijken.

ruitje

Berichten: 12389
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 03:44

8nnemiek schreef:
Ruitje; het knijpen van het stroomnet is echt geen probleem als je een EV hebt. EV’s laden sowieso al niet snel aan een openbare laadpaal, daar houd je al rekening mee als je een EV hebt. Prima maatregel dus :j
Je kan in de avond prima ergens heen, ook als die palen minder snel laden.
Ik had het ook zeker niet over jou persoonlijk ;)


We zijn het dan gewoon niet eens over of het knijpen van het stroomnet wel of geen probleem is. Dat iets nu ook al niet best is, maakt het niet minder erg.

Je benoemde mijn voorbeeld als het brengen van 'feitjes' en zoeken van problemen , fijn dat dat niet persoonlijk was, zal ik wel verkeerd begrepen hebben ;) .

Ik denk namelijk dat dit een goed voorbeeld is van waarom mensen tegen klimaat maatregelen worden.

De burger moet veranderen, de burger veranderd en het speelveld veranderd. Dat geeft een gevoel van een onbetrouwbare overheid. Als je al iemand bent die niet voorop loopt in het aanschaffen van een EV of warmtepomp: wat doet het dan met je om te lezen dat het net de omschakeling niet aankan en je straks op piekmomenten problemen kan verwachten?

Dat maakt toch dat je denkt: ik kijk het eerst nog even aan?

Dan kan je het hebben over mensen die niet willen, maar de randvoorwaarden zijn gewoon niet op orde.... En het vertrouwen dat het wel in orde komt is er gewoon niet door dit soort nieuwsberichten.

Laren we eerlijk zijn, als er gewoon gezegd werd: iedereen kan compleet over op elektrisch leven, dat kan het net aan, zowel nu als in de toekomst... Welke reden zou je dan hebben om het niet te doen?

Ik kan er geen een bedenken :o

Maar als jij niet zeker weet of je straks nog je magnetron kan aanzetten om 18.00, dan denk je toch: nog even aankijken hoor :+

8nnemiek

Berichten: 43498
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 08:51

ruitje schreef:
We zijn het dan gewoon niet eens over of het knijpen van het stroomnet wel of geen probleem is. Dat iets nu ook al niet best is, maakt het niet minder erg.

Ik zal het iets uitgebreider proberen uit te leggen.
Je hebt twee soorten laden; AC (langzaam laden binnen de stad) en DC (snelladen aan speciale snellaadpalen die doorgaans langs de snelweg liggen). AC palen kunnen 11 tot 22 kW laden, maar als er twee auto’s aan één paal laden dan wordt die snelheid sowieso al verminderd. Dan laadt je auto met maximaal 7kW. Met een 40kWh accu hangt je auto in een drukke stad dus altijd zo’n 6 uur aan de lader. Het maakt dus nauwelijks verschil of die paal tijdens de spits even iets verder geknepen wordt, en je 6,5 of 7 uur moet wachten voordat ie vol is. Heb je haast, dan zorg je dat je bij een snellader laadt, want die knijpen ze niet.
Het is ook niet zo dat het nu al ‘niet best’ is. De laadsnelheid hoeft simpelweg niet hoger, een AC paal is gewoon geen snellader, is nooit zo bedoeld.

Er is nog een belangrijke reden waarom mensen niet over willen op elektrisch, en dat is sentiment en gewoonte. Bepaalde types willen hun auto herrie horen maken, anders voelen ze zich niet stoer genoeg.
Ik lach me altijd dood als ik met mijn kleine schattige EV bij een stoplicht sneller ben dan zo’n ronkend petje, en die een paar seconden later met veel bombarie alsnog wil inhalen _O-

Het zou inderdaad niet goed zijn als iedereen tegelijk ineens volledig om gaat op elektrische apparaten en EV’s, dat net moet ook zeker verzwaard worden en dat wisten ze 10 jaar geleden al.
Maar ik denk ook zeker dat het met een beetje planning nu ook al niet zomaar mis hoeft te gaan. Iedereen kan zijn auto ‘s nachts laden in plaats van allemaal om 6 uur, en we zouden ook prima onze verwarming/warmtepomp overdag aan kunnen zetten en gedurende de pieken even uit.
Ik denk dat dit ineens heel veel aantrekkelijker gaat worden voor mensen zodra de salderingsregeling vervalt en veel mensen op dynamische contracten over stappen :j

Vuurvleugels: echt bizar he := Die man is echt ver de weg kwijt. Mijn vader is helaas zo’n complotdenker die ook regelmatig filmpjes van Baudet kijkt -O- Ik word daar zo triest en tegelijkertijd kwaad van.. wat die kerel zwetst, maar vooral ook dat mensen zijn onzin geloven en erin mee gaan..

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 10:55

8nnemiek schreef:
Cer, het hele verhaal dat kobalt alleen voor EV’s is en dat al die kobalt door kinderen wordt gewonnen is al lang achterhaald, maar wordt helaas nog wel overal verspreid.

Dat is niet waar :) Ik heb informatie van vorig jaar gelezen waarin aangegeven werd dat het nog steeds niet best is
https://globalhumanrights.org/stories/e ... loitation/
https://www.nationalgeographic.com/envi ... c-vehicles
Wat ik daarna schreef is dat ze dan overgaan op nikkel, maar dat dat ook niet best is.
Wat zit er dan in de LFP accu's?

Citaat:
Het mijnen van metalen gaat natuurlijk altijd gepaard met schade aan de natuur, maar dat geldt voor alles wat we gebruiken. Auto’s (zowel EV als ICE) zijn daar maar een klein onderdeel van.

Maar we willen toch overal de schade van de natuur beperken?

Citaat:
Wat vervolgens heel belangrijk zal zijn is recycling.
Verder wordt er volop geïnnoveerd in accu’s, en zijn de eerste vastestof accu’s en sodium accu’s ook al onderweg.

Ben benieuwd wat daar dan weer mee is, of dat die helemaal prima zijn. Dat is denk altijd wel de vraag toch?

irmaz

Berichten: 4906
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 11:20

Cer schreef:
8nnemiek schreef:
Cer, het hele verhaal dat kobalt alleen voor EV’s is en dat al die kobalt door kinderen wordt gewonnen is al lang achterhaald, maar wordt helaas nog wel overal verspreid.

Dat is niet waar :) Ik heb informatie van vorig jaar gelezen waarin aangegeven werd dat het nog steeds niet best is
https://globalhumanrights.org/stories/e ... loitation/
https://www.nationalgeographic.com/envi ... c-vehicles
Wat ik daarna schreef is dat ze dan overgaan op nikkel, maar dat dat ook niet best is.
Wat zit er dan in de LFP accu's?

Dan neem ik aan dat je ook geen roestvrijstaal in je huis hebt? Want dat bevat ook Nikkel en Cobalt.

Kijk voor de balans ook even naar de ellende die het winnen van fosiele brandstoffen op aarde achterlaat. En dan begin ik dicht bij huis:
de aardbevingen in Groningen.

Het vernielen van natuurgebieden voor de winning van Olie:
https://www.ipsnews.be/artikel/natuurbe ... van-afrika
https://www.nationalgeographic.nl/bedri ... efboringen
Of het gewoon vergiftigen van oppervlaktewater en leefgebieden:
https://edition.cnn.com/2022/05/25/afri ... index.html

En dan heb ik het nog niet over fracking...(https://nl.wikipedia.org/wiki/Fracking)

8nnemiek

Berichten: 43498
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 11:40

Cer, je eerste link heeft het niet eens over EV’s, en zegt duidelijk dat die onethische mijnen bestaan naast de reguliere mijnen.
Ik denk dat je mijn bericht niet helemaal goed begrijpt?
Ik zeg alleen dat er meer apparaten zijn waar kobalt voor nodig is dan alleen EV’s, en dat niet 100% van de kobalt door mensenhanden wordt gewonnen (dat schijnt tussen de 5 tot 10% te zijn, en zijn voornamelijk volwassenen).
Deze link is wellicht nog interessant.
https://learn.rethinkx.com/knowledgebas ... ort/cobalt
“A 100% EV transport system will require less cobalt than is currently use by the oil industry.”
“Almost all (94%) of cobalt supply is a by-product of nickel or copper operations, which is principally concentrated in the Democratic Republic of the Congo, a high-conflict country, which accounts for 60% of global supply. New mines opening in the near future will add roughly 35% to the global capacity of 94k tons.”

Nikkel wordt overal ter wereld in grote hoeveelheden gewonnen, voornamelijk voor gebruik in roestvrij staal. Maar in LFP accu’s zit geen nikkel.

We willen inderdaad de schade aan de natuur beperken, maar de olie-industrie en ICE vervoer zorgt voor zo enorm veel schade dat de overgang naar EV’s, zelfs met productie van accu’s, beter is voor het milieu.
En het mooie is: accu’s stook je niet op. Benzine wel. Olie moet je tot in de eeuwigheid blijven boren, of totdat het op is iig. Een accu recycle je en gebruik je opnieuw tot in de eeuwigheid.

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 13:05

irmaz schreef:
Dan neem ik aan dat je ook geen roestvrijstaal in je huis hebt? Want dat bevat ook Nikkel en Cobalt.
Kijk voor de balans ook even naar de ellende die het winnen van fosiele brandstoffen op aarde achterlaat. En dan begin ik dicht bij huis:

Ik weet niet waarom je nu mij gaat bevragen, terwijl ik het over het algemeen heb.
In het algemeen is kobalt (en blijkbaar nikkel) voor alles waar het voor gebruikt wordt , dus óók EV's (en de rest) niet zo best.

Maar in plaats van zeggen 'ja dat is inderdaad niet best, hopelijk houdt dat snel op, ze doen nu dit en dat ermee' wat gewoon een prima antwoord is komen jullie twee met " het is niet waar wat je schrijft" terwijl het wel waar is, en gaan naar andere dingen zoals gaswinning wijzen. Dat whatabboutisme doen we in andere discussies toch ook niet?

Dit is namelijk uiteindelijk het enige wat ik vraag "Is er niet nog een ander alternatief?"
Dus ik snap de antwoorden niet helemaal, maar dat zal aan mij liggen.

En ja, ik heb roestvrijstaal en de hele bende in huis, ik sta niet op de a12 te protesteren tegen petroleum terwijl 99% van mn bezittingen ervan gemaakt zijn, omdat ik ook niet de oplossing heb zeg maar. Maar goed, dat kobaltmining naar is is volgens mij gewoon een feit. Dat kan gewoon erkend worden, ipv zeggen dat de berichtgeving erover.. achterhaald is..?

Enfin, never mind :)

8nnemiek

Berichten: 43498
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Grootschalig protest tegen extreem rechts in Dld

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 14:23

Zeggen dat kobalt mijnen naar is, is hetzelfde als zeggen dat kleding maken naar is.
Ja, een percentage wordt door kinderen gemaakt, maar dat wil niet zeggen dat álle kleding slecht is en dat je geen verantwoorde kleding kan kopen.

Op je vraag of er alternatieven zijn heb ik al meerdere keren antwoord gegeven; nl LFP accu’s, en sodium en vastestof accu’s. LFP wordt al volop in EV’s gebruikt, en voor thuisaccu’s (helaas nog niet in telefoons, laptops etc), en sodium en vastestof is ook volop in ontwikkeling voor EV’s en thuisaccu’s.

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Grootschalig protest tegen extreem rechts in Dld

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 14:38

dat is niet wat ik schrijf 8nnemiek :) je draait het imo een beetje om, maar oke.
Het is ook offtopic verder

8nnemiek

Berichten: 43498
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 14:52

Dat is toch juist exact wat je schrijft? :=
Cer schreef:
In het algemeen is kobalt (en blijkbaar nikkel) voor alles waar het voor gebruikt wordt , dus óók EV's (en de rest) niet zo best.


Maar ik denk niet dat we het daar over eens gaan worden.
Laten we maar weer terug ontopic gaan inderdaad :j

Ik ben heel benieuwd wat de invloed gaat zijn van de demonstraties in Duitsland. Het zou mooi zijn als andere landen ook mee gaan doen, want je ziet extreemrechts door heel Europa en verder steeds groter worden helaas.

Elisa2

Berichten: 37748
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Grootschalig protest tegen extreem rechts in Dld

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 15:13

Heel veel CDA stemmers zijn van de CDA overgelopen naar BBB, CDA was van oorspong een van de boerenpartijen maar heeft het de afgelopen jaren niet zo best gedaan waardoor ze het vertrouwen kwijt zijn geraakt.