Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Raineri schreef:Hoe dan ook enorm vervelend voor iedereen: schapen, boer en wolf. Zonde dat het zo loopt. Vind het prachtige beesten. Hopelijk wordt echt een goede oplossing gevonden waarbij landbouwdieren meer gespaard gaan worden. Biologen en ecologen hadden een bepaalde theorie over waarom dit goed zou gaan. Ik zou niet direct hun kennis en expertise willen uitvlakken maar ik zou wel graag meer stukken hierover willen lezen. Het roept bij mij best wat vragen op die waar wellicht een eenvoudig antwoord op te vinden is
speurneusc schreef:stukje uit ad:
Zoon óók aangevallen
Op dat moment onderhield de burgemeester van Westerveld, Rikus Jager, contact met de loco-burgemeester, die meteen ter plaatse was in Wapse. „Ik zei, het besluit dat jij neemt, daar sta ik achter, want we moeten wel iets gaan doen.” Op dat moment werden de boer en zijn zoon aangevallen, vertelt de burgemeester. „En niet zo zuinig ook. Ook toen de wolf rustiger was, kwam hij toch weer.”
Blue_Eyes schreef:Zoolgangster schreef:Vooral omdat de wolf geen kant op kon door omheining en aan een hooivork geprikt dreigt te worden... als je welk dier dan ook in het nauw drijft,valt het aanverdedigt het zichzelf, dus ook een wolf.
Dat een boer zijn schapen niet laat oppeuzelen is op zich logisch.
Ja, alleen was de boer dus de omheining al uit en is de wolf over het hek heen gekomen om hem te pakken... dus dat maakt de situatie nog weer anders.
tamary schreef:Raineri schreef:Hoe dan ook enorm vervelend voor iedereen: schapen, boer en wolf. Zonde dat het zo loopt. Vind het prachtige beesten. Hopelijk wordt echt een goede oplossing gevonden waarbij landbouwdieren meer gespaard gaan worden. Biologen en ecologen hadden een bepaalde theorie over waarom dit goed zou gaan. Ik zou niet direct hun kennis en expertise willen uitvlakken maar ik zou wel graag meer stukken hierover willen lezen. Het roept bij mij best wat vragen op die waar wellicht een eenvoudig antwoord op te vinden is
Die biologen hadden zeker geen beheersing van de Russische taal, dan hadden ze 150 jaar (zo 1870 tot nu) aan rapporten kunnen lezen over dat het niet gaat zonder forse beheersing van de aantallen wolven. Of anders een telefoontje met Kazachstan over waarom hun nationale dier de saiga antilope vrijwel uitgestorven is. De kennis is er absoluut. Recent vanuit oude USSR gebied en daarvoor vanuit ook west-europa. Moet je dat wel willen lezen en ook in de context zetten zonder vooroordelen a la disney roodkapje verhalen. De oude versie van de gebroeders Grimm is een heel stuk grimmiger en die waarschuwingen waren er niet voor de lol.
Loretta schreef:Wel grappig. De Facebook groep wolf maakt overuren. Alle wolvenfans zijn van slag. Ze zijn nu massaal aangifte aan het doen tegen de burgemeester.
tienus63 schreef:Loretta schreef:Wel grappig. De Facebook groep wolf maakt overuren. Alle wolvenfans zijn van slag. Ze zijn nu massaal aangifte aan het doen tegen de burgemeester.
Kara van de regel, die mensen.
Nog even geduld en dan valt eerste slachtoffer op Utrechtse Heuvelrug.
Ofwel hond en/of eigenaar die hond wil redden.
Loretta schreef:De Faunabescherming doet ook een duit in het zakje met aangiftes.
(...)
Te idioot voor woorden dit soort clubjes zijn volledig van de pot gerukt.
tamary schreef:Raineri schreef:Hoe dan ook enorm vervelend voor iedereen: schapen, boer en wolf. Zonde dat het zo loopt. Vind het prachtige beesten. Hopelijk wordt echt een goede oplossing gevonden waarbij landbouwdieren meer gespaard gaan worden. Biologen en ecologen hadden een bepaalde theorie over waarom dit goed zou gaan. Ik zou niet direct hun kennis en expertise willen uitvlakken maar ik zou wel graag meer stukken hierover willen lezen. Het roept bij mij best wat vragen op die waar wellicht een eenvoudig antwoord op te vinden is
Die biologen hadden zeker geen beheersing van de Russische taal, dan hadden ze 150 jaar (zo 1870 tot nu) aan rapporten kunnen lezen over dat het niet gaat zonder forse beheersing van de aantallen wolven. Of anders een telefoontje met Kazachstan over waarom hun nationale dier de saiga antilope vrijwel uitgestorven is. De kennis is er absoluut. Recent vanuit oude USSR gebied en daarvoor vanuit ook west-europa. Moet je dat wel willen lezen en ook in de context zetten zonder vooroordelen a la disney roodkapje verhalen. De oude versie van de gebroeders Grimm is een heel stuk grimmiger en die waarschuwingen waren er niet voor de lol.
lies schreef:Welke extremistische dierenclub bedoel je nu, Faunabeheer? En wat is er extremistisch aan?
Ik vind de gedachte van Janneke, dat de wolf 'zijn bezit' (zijn eten) beschermde, niet zo gek hoor. Ik praat het niet goed, wil ook geen aanvallende wolven, maar je kunt toch niet zeggen dat wolven agressief zijn naar mensen omdat 1 iemand is aangevallen door een wolf (in een uitzonderlijke situatie, niet gewoon wandelend in het bos oid)?
Jessix schreef:Ik denk niet dat de wolf zijn eten verdedigde maar in het nauw zat. Logisch dat een roofdier dan aanvalt.
Punt is dat deze situatie mij niet verbaasd. Ik verwacht een vergelijkbare op de heuvelrug. Daar gaat het een keer mis met een hond en springt de eigenaar er tussenin. Iets wat bijna elke diereneigenaar zal doen. Je laat je dier niet opvreten.
De wolf is een wolf en gedraagt zich ook zo. Ik denk niet dat ze de mens zomaar zullen aanvallen of als prooi zien. Maar dit soort situaties, ik sta daar niet van te kijken..
Sunnda schreef:Jessix schreef:Ik denk niet dat de wolf zijn eten verdedigde maar in het nauw zat. Logisch dat een roofdier dan aanvalt.
Punt is dat deze situatie mij niet verbaasd. Ik verwacht een vergelijkbare op de heuvelrug. Daar gaat het een keer mis met een hond en springt de eigenaar er tussenin. Iets wat bijna elke diereneigenaar zal doen. Je laat je dier niet opvreten.
De wolf is een wolf en gedraagt zich ook zo. Ik denk niet dat ze de mens zomaar zullen aanvallen of als prooi zien. Maar dit soort situaties, ik sta daar niet van te kijken..
Ik snap niet waarom de mens, zelf ook gewoon een zoogdier, zichzelf toch altijd zo'n hoge status aanmeet. Alsof een wolf denkt bij het zien van een mens;" ho Karel, dit is een mens, dat is een heel speciaal dier die ik als enige van alle dieren die ik eet absoluut niet mag aanraken". "
Factcheck: zoiets bestaat niet in de dierenwereld. De mens denkt alleen zelf dat ze uniek genoeg zijn om niet tot het standaard maal van een dier te horen. Een dier die kansen ziet pakt je gewoon. (Dieren zijn vaak wel terughoudend omdat ze weinig ervaring hebben met mensen en zoals elk gezond dier (dus ook de mens) inschat hoeveel risico je op letsel wilt lopen bij een jacht kijken ze liever eerst de kat uit de boom.
Maar als de conclusie is: ik kan dit met redelijk weinig risico af is er geen wolf of wel roofdier ook ter wereld wat denkt: nee, dit is een mens die mag/wil ik echt niet pakken.
Raineri schreef:Zo oud zijn we nog niet als moderne mens![]()
Wat maakt het verschil overigens, stel dit gebeurde laten we zeggen 2000 jaar geleden?