Eerste aanval wolf op een mens

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 21:31

stukje uit ad:

Zoon óók aangevallen
Op dat moment onderhield de burgemeester van Westerveld, Rikus Jager, contact met de loco-burgemeester, die meteen ter plaatse was in Wapse. „Ik zei, het besluit dat jij neemt, daar sta ik achter, want we moeten wel iets gaan doen.” Op dat moment werden de boer en zijn zoon aangevallen, vertelt de burgemeester. „En niet zo zuinig ook. Ook toen de wolf rustiger was, kwam hij toch weer.”

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 21:58

Raineri schreef:
Hoe dan ook enorm vervelend voor iedereen: schapen, boer en wolf. Zonde dat het zo loopt. Vind het prachtige beesten. Hopelijk wordt echt een goede oplossing gevonden waarbij landbouwdieren meer gespaard gaan worden. Biologen en ecologen hadden een bepaalde theorie over waarom dit goed zou gaan. Ik zou niet direct hun kennis en expertise willen uitvlakken maar ik zou wel graag meer stukken hierover willen lezen. Het roept bij mij best wat vragen op die waar wellicht een eenvoudig antwoord op te vinden is

Die biologen hadden zeker geen beheersing van de Russische taal, dan hadden ze 150 jaar (zo 1870 tot nu) aan rapporten kunnen lezen over dat het niet gaat zonder forse beheersing van de aantallen wolven. Of anders een telefoontje met Kazachstan over waarom hun nationale dier de saiga antilope vrijwel uitgestorven is. De kennis is er absoluut. Recent vanuit oude USSR gebied en daarvoor vanuit ook west-europa. Moet je dat wel willen lezen en ook in de context zetten zonder vooroordelen a la disney roodkapje verhalen. De oude versie van de gebroeders Grimm is een heel stuk grimmiger en die waarschuwingen waren er niet voor de lol.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 22:12

speurneusc schreef:
stukje uit ad:

Zoon óók aangevallen
Op dat moment onderhield de burgemeester van Westerveld, Rikus Jager, contact met de loco-burgemeester, die meteen ter plaatse was in Wapse. „Ik zei, het besluit dat jij neemt, daar sta ik achter, want we moeten wel iets gaan doen.” Op dat moment werden de boer en zijn zoon aangevallen, vertelt de burgemeester. „En niet zo zuinig ook. Ook toen de wolf rustiger was, kwam hij toch weer.”

Een aanvallende wolf en zoon niet gewond ?

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 22:33

Blue_Eyes schreef:
Zoolgangster schreef:
Vooral omdat de wolf geen kant op kon door omheining en aan een hooivork geprikt dreigt te worden... als je welk dier dan ook in het nauw drijft, valt het aan verdedigt het zichzelf, dus ook een wolf.

Dat een boer zijn schapen niet laat oppeuzelen is op zich logisch.

Ja, alleen was de boer dus de omheining al uit en is de wolf over het hek heen gekomen om hem te pakken... dus dat maakt de situatie nog weer anders.

Ja, dat kan ook nog, de info komt erg verbrokkeld over bij de verschillende websites.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 22:43

tamary schreef:
Raineri schreef:
Hoe dan ook enorm vervelend voor iedereen: schapen, boer en wolf. Zonde dat het zo loopt. Vind het prachtige beesten. Hopelijk wordt echt een goede oplossing gevonden waarbij landbouwdieren meer gespaard gaan worden. Biologen en ecologen hadden een bepaalde theorie over waarom dit goed zou gaan. Ik zou niet direct hun kennis en expertise willen uitvlakken maar ik zou wel graag meer stukken hierover willen lezen. Het roept bij mij best wat vragen op die waar wellicht een eenvoudig antwoord op te vinden is

Die biologen hadden zeker geen beheersing van de Russische taal, dan hadden ze 150 jaar (zo 1870 tot nu) aan rapporten kunnen lezen over dat het niet gaat zonder forse beheersing van de aantallen wolven. Of anders een telefoontje met Kazachstan over waarom hun nationale dier de saiga antilope vrijwel uitgestorven is. De kennis is er absoluut. Recent vanuit oude USSR gebied en daarvoor vanuit ook west-europa. Moet je dat wel willen lezen en ook in de context zetten zonder vooroordelen a la disney roodkapje verhalen. De oude versie van de gebroeders Grimm is een heel stuk grimmiger en die waarschuwingen waren er niet voor de lol.

Wat neerbuigend. We weten te weinig zelf van de context. Vind het wat overmoedig van je dergelijke conclusies te trekken obv gezond boeren verstand tegenover personen die echt wat hiervan weten. We weten niet goed waarom hier groen licht is gegeven. Voor je conclusies trekt zouden we hier informatie over moeten hebben.

Riel

Re: Eerste aanval wolf op een mens

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 22:46

Het maakt mij eigenlijk niet uit waarom die wolf een mens aanviel. West Europa is te dicht bevolkt en de wolf moet te dicht bij de mens leven. Hoe kan de wolf op deze manier 'schuw' blijven? Vroeg of laat loopt dit gekke experiment mis en sterft er helaas een kind omdat er een wolf zin heeft in een ontbijtje...

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 22:47

Wel grappig. De Facebook groep wolf maakt overuren. Alle wolvenfans zijn van slag. Ze zijn nu massaal aangifte aan het doen tegen de burgemeester.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 22:50

Loretta schreef:
Wel grappig. De Facebook groep wolf maakt overuren. Alle wolvenfans zijn van slag. Ze zijn nu massaal aangifte aan het doen tegen de burgemeester.

Kara van de regel, die mensen.

Nog even geduld en dan valt eerste slachtoffer op Utrechtse Heuvelrug.
Ofwel hond en/of eigenaar die hond wil redden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 22:53

En idd straks wordt er een kind gegrepen. Een wolf hoort hier gewoon niet meer, het kan niet meer.

Miljoenen jaren terug nog wel, nu niet meer.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 22:54

tienus63 schreef:
Loretta schreef:

Kara van de regel, die mensen.

Nog even geduld en dan valt eerste slachtoffer op Utrechtse Heuvelrug.
Ofwel hond en/of eigenaar die hond wil redden.

Die lui zijn knettergek.

Animal Rights is ook al bezig om juridische stappen te zetten.
https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/157112 ... 0QjWXm_DfU

Ik vraag me toch wel af hoe lang het script bij deze clubs al klaar lag voor als de eerste aanval op een mens platsvond. Want je maakt me niet wijs dat hun dat niet verwacht hadden.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 22:56

Evamarie schreef:
En idd straks wordt er een kind gegrepen. Een wolf hoort hier gewoon niet meer, het kan niet meer.

Miljoenen jaren terug nog wel, nu niet meer.

Zo oud zijn we nog niet als moderne mens :P

Wat maakt het verschil overigens, stel dit gebeurde laten we zeggen 2000 jaar geleden?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 23:00

... jammer dat de topictitel nog steeds niet is gewijzigd in
'Wolf valt schapenboer aan'.

Het is hier het gesprek van de dag.
... maar de meeste Drenthen zijn nuchterder (ondanks alle emoties) dan de meeste bokkers.

De topictitel lijkt voor een boel bokkers te suggereren 'dat uit het niets een wolf een mens aanviel'.
Sommigen stellen 'dat het waarom niet uitmaakt'....

Hoe erg ook -
het was een gevecht over eten /bezit.
(Ik heb 7 versies van het gebeuren gehoord, maar hierover is iedereen het eens.)

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 23:17

Er worden elk jaar in Nederland 150000 mensen gebeten door honden. Dat je agressieve honden in laat slapen vind ik volkomen begrijpelijk, maar om nu na 1 (!) bijtincident met een wolf (die in zich wellicht in het nauw gedreven voelde) gelijk in een kramp te schieten dat ze allemaal dood moeten, vind ik persoonlijk wat overdreven. Dat deze wolf is doodgeschoten kan ik op zich wel begrijpen trouwens. De situatie was ongewoon (gelukkig) en er zijn geen redenen om te denken dat dit nu opeens vaker gaat gebeuren.

Ben overigens echt niet blij met de wolf, vind het op zijn zachtst gezegd niet handig met paarden die 24/7 buiten staan, maar ze hoeven ook niet allemaal dood wat mij betreft..
Laatst bijgewerkt door lies op 09-07-23 23:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 23:24

@Lies
Het zijn er gelukkig geen 29 doden per jaar hoor.
Dat zijn er 1a2 per jaar.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 23:24

De Faunabescherming doet ook een duit in het zakje met aangiftes.
Niet alleen de burgemeester maar ook het slachtoffer krijgt een aangifte aan de broek van de Faunabescherming.

https://www.hartvannederland.nl/regio/d ... lf-drenthe

Te idioot voor woorden dit soort clubjes zijn volledig van de pot gerukt.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 23:33

Loretta schreef:
De Faunabescherming doet ook een duit in het zakje met aangiftes.
(...)
Te idioot voor woorden dit soort clubjes zijn volledig van de pot gerukt.

Dat mag je vinden, maar hart van Nederland heeft een braaf verhaal over 'wat te doen als je oog in oog met een wolf staat'.

En als het protocol niet gevolgd is, heeft de burgemeester iets uit te leggen.

En ten overvloede: het was meer een gevecht over eten /bezit,
dan een wolf die uit het niets een mens aanvalt.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 23:35

Brainless schreef:
@Lies
Het zijn er gelukkig geen 29 doden per jaar hoor.
Dat zijn er 1a2 per jaar.

Oeps, je hebt gelijk :+
Ik zal mijn bericht editten als dat nog kan

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 23:47

Dat mensen zulke waanzinnige extremistische dierenclubjes steunen zal me altijd een raadsel blijven.

Neem je een wolfwerend raster, heb je het weer gedaan omdat ie er niet makkelijk uit kan. Willen ze niet gewoon een rode loper voor het dier?

Het is van de pot gerukt hier in dit land zolangzaam aan.

En een gevecht over eten/bezit..wat een waanzin Janneke, echt waar.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 23:50

tamary schreef:
Raineri schreef:

Daar hoeft men helemaal geen Russisch voor te kennen. DRS. P. Heeft het decennia geleden al op muziek gezet...Trojka hier, trojka daar....

Hoe dan ook, boer zn vee wordt aangevallen, hij schiet te hulp, wolf keert zich tegen hem, bijt boer, wolf de kogel. Zo gaat het al eeuwen en eeuwen met tussenpoze van 150 jaar in NL. En waarom was dat ook weer?
Laatst bijgewerkt door Pareltjes op 09-07-23 23:52, in het totaal 1 keer bewerkt

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 23:51

Welke extremistische dierenclub bedoel je nu, Faunabeheer? En wat is er extremistisch aan?
Ik vind de gedachte van Janneke, dat de wolf 'zijn bezit' (zijn eten) beschermde, niet zo gek hoor. Ik praat het niet goed, wil ook geen aanvallende wolven, maar je kunt toch niet zeggen dat wolven agressief zijn naar mensen omdat 1 iemand is aangevallen door een wolf (in een uitzonderlijke situatie, niet gewoon wandelend in het bos oid)?

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 23:57

lies schreef:
Welke extremistische dierenclub bedoel je nu, Faunabeheer? En wat is er extremistisch aan?
Ik vind de gedachte van Janneke, dat de wolf 'zijn bezit' (zijn eten) beschermde, niet zo gek hoor. Ik praat het niet goed, wil ook geen aanvallende wolven, maar je kunt toch niet zeggen dat wolven agressief zijn naar mensen omdat 1 iemand is aangevallen door een wolf (in een uitzonderlijke situatie, niet gewoon wandelend in het bos oid)?

Elke gek die aangifte doet tegen iemand die zijn vee verdedigd waarvan een deel al dood op de grond ligt. Mag je straks in het bos dan ook niet je hond verdedigen?

En niemand zegt dat alle wolven agressief zijn en iedereen direct opvreten. Maar in een land waar zo'n dier de hele dag gedwongen wordt mensengeur te ruiken en ze te zien kun je niet verwachten dat ze schuw blijven. Daarvoor zijn het veel te grote opportunisten.
Ik kan er echt niet bij dat er weldenkende mensen zijn die in dat soort sprookjes geloven.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 23:59

Ik denk niet dat de wolf zijn eten verdedigde maar in het nauw zat. Logisch dat een roofdier dan aanvalt.

Punt is dat deze situatie mij niet verbaasd. Ik verwacht een vergelijkbare op de heuvelrug. Daar gaat het een keer mis met een hond en springt de eigenaar er tussenin. Iets wat bijna elke diereneigenaar zal doen. Je laat je dier niet opvreten.

De wolf is een wolf en gedraagt zich ook zo. Ik denk niet dat ze de mens zomaar zullen aanvallen of als prooi zien. Maar dit soort situaties, ik sta daar niet van te kijken..

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 00:06

Jessix schreef:
Ik denk niet dat de wolf zijn eten verdedigde maar in het nauw zat. Logisch dat een roofdier dan aanvalt.

Punt is dat deze situatie mij niet verbaasd. Ik verwacht een vergelijkbare op de heuvelrug. Daar gaat het een keer mis met een hond en springt de eigenaar er tussenin. Iets wat bijna elke diereneigenaar zal doen. Je laat je dier niet opvreten.

De wolf is een wolf en gedraagt zich ook zo. Ik denk niet dat ze de mens zomaar zullen aanvallen of als prooi zien. Maar dit soort situaties, ik sta daar niet van te kijken..

Ik snap niet waarom de mens, zelf ook gewoon een zoogdier, zichzelf toch altijd zo'n hoge status aanmeet. Alsof een wolf denkt bij het zien van een mens;" ho Karel, dit is een mens, dat is een heel speciaal dier die ik als enige van alle dieren die ik eet absoluut niet mag aanraken". "
Factcheck: zoiets bestaat niet in de dierenwereld. De mens denkt alleen zelf dat ze uniek genoeg zijn om niet tot het standaard maal van een dier te horen. Een dier die kansen ziet pakt je gewoon. (Dieren zijn vaak wel terughoudend omdat ze weinig ervaring hebben met mensen en zoals elk gezond dier (dus ook de mens) inschat hoeveel risico je op letsel wilt lopen bij een jacht kijken ze liever eerst de kat uit de boom.
Maar als de conclusie is: ik kan dit met redelijk weinig risico af is er geen wolf of wel roofdier ook ter wereld wat denkt: nee, dit is een mens die mag/wil ik echt niet pakken.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 00:29

Sunnda schreef:
Jessix schreef:

Ik snap niet waarom de mens, zelf ook gewoon een zoogdier, zichzelf toch altijd zo'n hoge status aanmeet. Alsof een wolf denkt bij het zien van een mens;" ho Karel, dit is een mens, dat is een heel speciaal dier die ik als enige van alle dieren die ik eet absoluut niet mag aanraken". "
Factcheck: zoiets bestaat niet in de dierenwereld. De mens denkt alleen zelf dat ze uniek genoeg zijn om niet tot het standaard maal van een dier te horen. Een dier die kansen ziet pakt je gewoon. (Dieren zijn vaak wel terughoudend omdat ze weinig ervaring hebben met mensen en zoals elk gezond dier (dus ook de mens) inschat hoeveel risico je op letsel wilt lopen bij een jacht kijken ze liever eerst de kat uit de boom.
Maar als de conclusie is: ik kan dit met redelijk weinig risico af is er geen wolf of wel roofdier ook ter wereld wat denkt: nee, dit is een mens die mag/wil ik echt niet pakken.

En met die mensen is het andersom want de wolven zijn beschermd en mogen absoluut niet zomaar afgeknald worden.

Wie is hier nou een domme soort die het zich met dit soort gedachtegang ontzettend lastig maakt :')

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 05:32

Raineri schreef:
Zo oud zijn we nog niet als moderne mens :P

Wat maakt het verschil overigens, stel dit gebeurde laten we zeggen 2000 jaar geleden?

2000 Jaar geleden zou iedereen in de nederzetting die een (jacht)wapen kon hanteren achter die wolf aan zijn gegaan. Dode wolf = vlees, botten en pels: dus eten en grondstoffen om kleding en andere spullen van te maken.
En er was niemand geweest die het zielig had gevonden voor Wolfje of die bezwaar tegen het jagen zou hebben.