Het kabinet is gevallen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fitzroy

Re: Het kabinet is gevallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 08:47

Rutte misschien ;) Hij heeft het kabinet erop laten vallen.

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 08:53

Wat er ook gaat gebeuren, we zijn van die verschrikkelijke Kaag verlost en ook nooit meer terug komen AUB!terug naar Israel/Palistina of whatever, maar ver weg uit Nederland. Vrouw totaal niet in onze samenleving, heeft geen notie wat er daadwerkelijk speelt! Hoewel dat zijn er meer in Den Haag!

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 08:57

Fitzroy schreef:
Rutte misschien ;) Hij heeft het kabinet erop laten vallen.

Proest!!! :D :D

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 09:01

BrankaZ schreef:
Cer schreef:
Wat is precies een “ondergang” eigenlijk?

Een aantal berichten staan wel een beetje vol met angstzaaien vind ik..
ik ben heel benieuwd wat er gaat gebeuren en ik denk niet dat een jaar of wat op de grote wereldschaal enig verschil gaat maken.. eerst maar eens kijken wat er precies gaat gebeuren

Buiten angst zaaien geeft het ook blijk van niet het partijprogramma gelezen hebben.

Paar quotes uit hun verkiezingsprogramma van 2021:

Citaat:
BBB wil een landelijk zorgfonds voor iedereen. Dat scheelt een hoop kosten. Er was ons beloofd dat het commerciële systeem goedkoper zou worden. Dit is niet gebeurd. Het ziekenfonds moet weer terug waarbij mensen met een hoger inkomen zich particulier moeten verzekeren.

Citaat:
Het Kabinet gaat 9 miljoen euro investeren in Voedselbanken Nederland. Met dit bedrag kan het ministerie van Sociale Zaken een Europese subsidie van 60 miljoen euro aanvragen bij de Europese Commissie voor Voedselbanken Nederland. Dit Europese fonds voor voedselbanken bestaan gewoon, alleen Nederland gebruikt die mogelijkheid niet.

Dit vind ik toch behoorlijk sociaal/links klinken.

BBB is op veel vlakken echt links.
Maar mensen schieten in de stuip bij het woord boer en lezen het programma niet meer.
Ze zijn op veel vlakken zelfs eens met PvdA.
Nee niet alle. Ze willen ook stoppen met het binnen harken van vluchtelingen. (de woorden van bokt te volgen)
Maar dat willen wij zo graag als rechts bestempelen maar eigenlijk is dat links.
Want wie heeft er wat aan dat hier meer mensen komen?
De mensen die in Nederland wonen niet. De natuur niet. De zorg niet.
Dus willen zorgen voor mensen die hier al wonen is rechts? Vind ik altijd al raar en nog.
Onze zorg staat omver werpen. Dat is rechts.
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 08-07-23 09:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 09:02

Sunnda schreef:
Leuk of niet, ook links zal helemaal niets van hun woorden kunnen waarmaken, omdat het leven nu eenmaal geen sprookje is en de meeste mensen toch wel gebaat zijn bij een enigszinds werkende economie.

Want dat ging de afgelopen 13 jaar zo goed? Rechts levert al sinds 2010 de MP en kijk eens hoe ons land er voor staat ...

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 09:02

Marjo schreef:
Veulen84 schreef:
Ik snap niet zo goed waarom je 'strategisch' tegen een partij zou stemmen. Waarom niet gewoon stemmen volgens het partijprogramma. Kijk de standpunten die je belangrijk vind en stem op de partij die daar het meeste bij aansluit. Dat strategisch stemmen tegen iets levert alleen maar ruis op, net als dat hele links rechts en progressief en conservatief gebeuren. Bijna geen partij in nederland heeft 100% alle standpunten van 1 kant.

Ik begrijp het strategische wel. Ik denk dat Carolien van der Plas een goede vrouw is en dat de BBB een sterke partij is. Ik ben alleen van mening dat ze niet hebben wat het nodig heeft om een land te regeren en dus de grootste te worden.

De reden dat ik dan bijvoorbeeld op de PvdD zou stemmen, is niet omdat ik het 100% met hen eens ben (ben het nog nooit meer dan 80% met een partij eens geweest, gebaseerd op de kieswijzer) maar omdat ik het belangrijk vind dat er wel een partij bij zit die denkt om de dieren. Tegelijkertijd weet ik dat PvdD nooit de grootste zal worden.

Bij de BBB hoop ik echt dat we geen herhaling als bij FvD gaan zien. Die partij was in het begin heel populair, zou helemaal gelijk hebben en het hele land verbeteren. Puntje bij paaltje zit er een man als lijsttrekker die zichzelf zó interessant vindt dat er van regeren en problemen oplossen geen sprake is...

Maar van Der Plas is geen Baudet ;) en een herhaling daarvan zie ik niet gebeuren.

De beste man op de plek is nog altijd Rutte. En helaas heeft die er wel echt een potje van gemaakt. Maar we hebben niemand die hem echt kan vervangen en dat is wel een probleem. Ik zou momenteel ook niet weten op wie ik zou willen stemmen :(

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 09:04

Ik stem steeds op Wybren van Haga. Ik vind het vooral belangrijk dat we stoppen met onszelf helemaal klemzetten bij de EU, en dat we stoppen met het binnenhalen van nóg meer mensen. Ik baal ervan dat de natuur niet genoeg aan bod komt, maargoed, degenen die zogenaamd wél voor de natuur zijn, doen ook niet wat nodig is. Ze hebben kansloze plannetjes die niks gaan opleveren, en blijven mensen binnenhalen en qua natuur enkel naar papierwerk en geldstromen kijken.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 09:05

karrij schreef:
Wat er ook gaat gebeuren, we zijn van die verschrikkelijke Kaag verlost en ook nooit meer terug komen AUB!terug naar Israel/Palistina of whatever, maar ver weg uit Nederland. Vrouw totaal niet in onze samenleving, heeft geen notie wat er daadwerkelijk speelt! Hoewel dat zijn er meer in Den Haag!

Nounou...

Deze ex-diplomaat is getrouwd met een Palestijn.
Maar heeft op heel veel plaatsen gewoond als diplomaat.

Je hoeft haar niet aardig te vinden. En uiteraard kun je politieke meningsverschillen hebben.
Ik ben het nadrukkelijk niet met je eens 'dat ze niet weet wat er daadwerkelijk speelt'.
Maar misschien kun je dat toelichten...?

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 09:07

Dorine92 schreef:
Ik stem steeds op Wybren van Haga. Ik vind het vooral belangrijk dat we stoppen met onszelf helemaal klemzetten bij de EU, en dat we stoppen met het binnenhalen van nóg meer mensen. Ik baal ervan dat de natuur niet genoeg aan bod komt, maargoed, degenen die zogenaamd wél voor de natuur zijn, doen ook niet wat nodig is. Ze hebben kansloze plannetjes die niks gaan opleveren, en blijven mensen binnenhalen en qua natuur enkel naar papierwerk en geldstromen kijken.

Als er iemand gek op geldstromen is is t va Haga wel := Huisjesmelker op en top. Die vaart wel bij veel mensen binnen halen om ze de hoofdprijs voor slechte huisjes te laten dokken

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 09:08

BrankaZ schreef:
Cer schreef:
Wat is precies een “ondergang” eigenlijk?

Een aantal berichten staan wel een beetje vol met angstzaaien vind ik..
ik ben heel benieuwd wat er gaat gebeuren en ik denk niet dat een jaar of wat op de grote wereldschaal enig verschil gaat maken.. eerst maar eens kijken wat er precies gaat gebeuren

Buiten angst zaaien geeft het ook blijk van niet het partijprogramma gelezen hebben.

Paar quotes uit hun verkiezingsprogramma van 2021:

Citaat:
BBB wil een landelijk zorgfonds voor iedereen. Dat scheelt een hoop kosten. Er was ons beloofd dat het commerciële systeem goedkoper zou worden. Dit is niet gebeurd. Het ziekenfonds moet weer terug waarbij mensen met een hoger inkomen zich particulier moeten verzekeren.

Citaat:
Het Kabinet gaat 9 miljoen euro investeren in Voedselbanken Nederland. Met dit bedrag kan het ministerie van Sociale Zaken een Europese subsidie van 60 miljoen euro aanvragen bij de Europese Commissie voor Voedselbanken Nederland. Dit Europese fonds voor voedselbanken bestaan gewoon, alleen Nederland gebruikt die mogelijkheid niet.

Dit vind ik toch behoorlijk sociaal/links klinken.

Behalve dan dat de zorg niet goedkoper was onder het ziekenfonds-systeem en je een zorgverschil had tussen de 2 groepen. Alleen toen hoefden de ziekenfondsgroep het veel minder zichtbaar te betalen. Het werd immers automatisch van het loon afgetrokken.

Met een jaarinkomen tot 25.000 euro heb je nu recht op 151 euro toeslag indien alleenstaand. Dat betekent dat je 1812 euro krijgt. Met 16 basisverzekeringen (waarvan 10 met 100% ziekenhuiscontracten) met 385 euro eigen risico (=32.10€/m) en maximaal 131.00 euro/maand (=1572€/j), zijn de werkelijke kosten voor mensen tot 25.000 jaarinkomen nu 135 euro per jaar indien eigen risico volledig gebruikt = 11.25€/maand. En dat kan nog teruggebracht worden tot 5.25€/maand indien er gekozen wordt voor de goedkoopste zorgverzekeraar met 100% ziekenhuiscontracten (of 3.20€/maand bij de goedkoopste zorgverzekeraar met beperkte contracten).

Dat is dus inclusief het volledige eigen risico aan kosten.

En vroeger werd niet alles gedekt door het ziekenfonds. De goedkoopste optie werd gedekt door het ziekenfonds. Dat is vergelijkbaar als wat je nu ziet met medicatie.

"Terug naar het ziekenfonds-systeem" is juist een typisch populistische kreet. Inclusief de "het was ons beloofd".

Dat zie je overigens ook terug in andere kreten van hun verkiezingsplan:
" Het kwartje van Kok moet, zoals 30 jaar geleden al beloofd, nu eindelijk maar eens worden
afgeschaft. Met andere woorden: de brandstofaccijnzen moeten worden teruggebracht
met dit bedrag. Dit levert het bedrijfsleven een grote kostenbesparing op en de overheid
toont zich dan eindelijk een betrouwbare partner"

Of het toppertje, direct daaronder:
"En nu we toch bezig zijn: waar blijft die 1.000 euro van Rutte?"

In het gehele verkiezingsplan wordt geen onderbouwing gegeven hoe ze hun keuzes willen betalen. Ze hebben geen onderbouwing gegeven waarom het ziekenfonds volgens hen goedkoper is, in plaats van dat de stijgende kosten veroorzaakt worden door meer behandelmethodes (waarvan zeker nieuwe kankerbehandelingen enorm kostbaar zijn. Net als veel nieuwe behandelinge voor chronische, maar eerder dodelijke, ziektes die niet alleen per dag veel kostbaarder zijn, maar die de patiënt ook veel meer dagen te leven geeft) en door de vergrijzing.

Ze hebben ook niet meegedaan met het laten doorrekenen van hun plannen door het cbs.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 09:08

Janneke2 schreef:
karrij schreef:

Nounou...

Je hoeft haar niet aardig te vinden. En uiteraard kun je politieke meningsverschillen hebben.
Ik ben het nadrukkelijk niet met je eens 'dat ze niet weet wat er daadwerkelijk speelt'.

Zij lijkt te denken dat de wereld net zo in elkaar zit als haar huwelijk (er vanuit gaan dat dat huwelijk daadwerkelijk goed is)... namelijk dat verschillende culturen super goed samen gaan. En dat is gewoon niet zo

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 09:09

Mars schreef:
Dorine92 schreef:

Als er iemand gek op geldstromen is is t va Haga wel := Huisjesmelker op en top. Die vaart wel bij veel mensen binnen halen om ze de hoofdprijs voor slechte huisjes te laten dokken

Dat wordt vanzelf opgelost door zijn eigen plannen. Want als je stopt met mensen binnenhalen en flink bijbouwt, kan je automatisch niet meer de hoofdprijs vragen, omdat er dan gewoon genoeg woningen zijn. En dan kan je daarna ook gewoon stoppen met bouwen en dan kun je toe naar een rustige stabiele situatie
Laatst bijgewerkt door Dorine92 op 08-07-23 09:10, in het totaal 1 keer bewerkt

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 09:10

Binnen harken van vluchtelingen klinkt nogal respectloos zeg..
Niemand wil vluchtelingen binnen harken. Maar sommige partijen willen een menselijk beleid voor mensen die vluchten voor oorlog (edit; of omdat hun land onbewoonbaar wordt door klimaatverandering. We krijgen er nog veeeeeel meer als we zo doorgaan).

Het aantal migranten is hoog door expats. 40000 vluchtelingen (asielzoekers, die echt niet allemaal mogen blijven) tegenover 800000 expats en 115000 internationale studenten. Waar komt de wooncrisis vandaan denk je, de asielzoeker of de expats?
Laatst bijgewerkt door lies op 08-07-23 09:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 09:10

Sunnda schreef:
Leuk of niet, ook links zal helemaal niets van hun woorden kunnen waarmaken, omdat het leven nu eenmaal geen sprookje is en de meeste mensen toch wel gebaat zijn bij een enigszinds werkende economie.

Aaah - het oude sprookje.

Techts laat het begrotingstekort oplopen en geeft links de schuld.

@Sunnda: trap er svp niet in.

Links heeft uiteraard andere ideeën over economie dan rechts, maar linkse kabinetten kregen de begrotingen gewoon op de rails,
zonder een kloof in de samenleving te organiseren
(zoals de kabinetten Rutte hebben gedaan).

Dus waarom denk je 'dat links (per definitie?) niets zal kunnen waarmaken'...?
(De geschiedenis laat anders zien...)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 09:11

Janneke2 schreef:
Nounou...

Ik verbaas me ook steeds over de haat naar Kaag. Mensen praten elkaar na en hitsen elkaar op, maar ik ben nooit echt een duidelijke reden tegen gekomen waarom ze nu zó slecht zou zijn. Ja, ze heeft andere ideeën dan populistisch/extreemrechts, gelukkig, en ze komt wat arrogant over wellicht.. En dan heb je van die wappies die Baudet aanbidden maar Kaag om haar manier van praten niet kunnen uitstaan? :')

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 09:13

lies schreef:
Niemand wil vluchtelingen binnen harken. Maar sommige partijen willen een menselijk beleid voor mensen die vluchten voor oorlog (edit; of omdat hun land onbewoonbaar wordt door klimaatverandering. We krijgen er nog veeeeeel meer als we zo doorgaan).

Het aantal migranten is hoog door expats. 40000 vluchtelingen (asielzoekers, die echt niet allemaal mogen blijven) tegenover 800000 expats en 115000 internationale studenten. Waar komt de wooncrisis vandaan denk je, de asielzoeker of de expats?

Wie heeft het over binnenharken?
En sommige mensen hebben het over vluchtelingen, ik heb het enkel over “mensen”. Dus dan gaat het ook over expats

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 09:13

... en ach, zullen we zeggen dat we in goed gezelschap zijn?

In Trouw vandaag een nare reportage
"Tunesië weet niet wat het aanmoet met migranten."

(We zijn vele malen rijker dan Tunesië, dat uiteraard wel....)

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 09:14

8nnemiek schreef:
Janneke2 schreef:
Nounou...

Ik verbaas me ook steeds over de haat naar Kaag. Mensen praten elkaar na en hitsen elkaar op, maar ik ben nooit echt een duidelijke reden tegen gekomen waarom ze nu zó slecht zou zijn. Ja, ze heeft andere ideeën dan populistisch/extreemrechts, gelukkig, en ze komt wat arrogant over wellicht.. En dan heb je van die wappies die Baudet aanbidden maar Kaag om haar manier van praten niet kunnen uitstaan? :')

Ik vind haar manier van praten eigenlijk wel leuk. Charmant. Jammer alleen dat ze zoveel onzin uitkraamt

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 09:14

Dorine92 schreef:
lies schreef:

Wie heeft het over binnenharken?
En sommige mensen hebben het over vluchtelingen, ik heb het enkel over “mensen”. Dus dan gaat het ook over expats

Ik zag het 3 mensen zeggen in dit topic, wie heb ik niet onthouden.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-23 09:16

8nnemiek schreef:
Janneke2 schreef:
Nounou...

Ik vind Kaag zo gruwelijk onsympathiek. Door haar manier van communiceren en haar overkomen geeft ze mij het gevoel geen flauw idee te hebben wat er speelt onder de Nederlanders en lijkt ze zichzelf vooral heel erg tof en belangrijk te vinden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 09:18

_San87_ schreef:
Eerlijk is eerlijk, de PVV heeft ook nooit een kans gehad omdat andere partijen hen bij voorbaat uitsloten. Even in het midden gelaten of dat terecht is.

Ze zijn destijds 'gedoogpartner' geweest van een of andere coalitie. Maar uiteindelijk heeft Wilders niets aan inhoud, hij is alleen maar tegen. En de PVV is geen normale partij waarin men gezamelijk tot een programma komt, dus de andere Kamerleden van de PVV kunnen wel individueel wat doen, maar het leidt niet tot samenhangend beleid.

Als ze de kans gewild hadden en de kwaliteit in huis hadden, dan zouden ze echt wel een plek hebben kunnen krijgen in een regering. Maar als roepen vanaf de zijlijn ook echt alles is wat je hebt... dan niet.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 09:19

sterregoud schreef:
Marjo schreef:
Ik denk dat ik als strategische tegenstem eerder voor PvdD zou gaan.

Tenzij Omtzigt zich verkiesbaar stelt...

Liever Omzigt dan Pvdd, want die laatste zegt wel voor de dieren te zijn, maar was tegen bijvoeren toen de paarden bij de OVP zo’n honger leden. Ook is de PvdD voor de wolf en dus tegen hobbydieren.

Die zijn per definitie tegen hobbydieren

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 09:22

Ik begree steeds dat nl het helemaal niet zo verkeerd heeft gedaan qua financiën de laatste jaren.. daarom waren er reserves ten tijde van Corona tenslotte.. en is NL nog steeds een fijn land om te wonen..

Het gekat op rechts is ook maar wanneer t uitkomt, lijkt t?

Is er niet een beetje een middenpartij?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 09:22

_San87_ schreef:
8nnemiek schreef:

Ik vind Kaag zo gruwelijk onsympathiek. Door haar manier van communiceren en haar overkomen geeft ze mij het gevoel geen flauw idee te hebben wat er speelt onder de Nederlanders en lijkt ze zichzelf vooral heel erg tof en belangrijk te vinden.

Dan nog snap ik de haat niet, de doodsbedreigingen en doodswensen.. hier in het topic ging het al over de bezem van kaag..
Er zijn zó veel mensen in de politiek die zichzelf geweldig vinden.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-23 09:25

8nnemiek schreef:
_San87_ schreef:

Dan nog snap ik de haat niet, de doodsbedreigingen en doodswensen.. hier in het topic ging het al over de bezem van kaag..
Er zijn zó veel mensen in de politiek die zichzelf geweldig vinden.

Oh jeetje, de doodsbedreigingen en doodswensen snap ik ook niet, hoor. Dat is er echt heel heel erg ver over.