VuurVleugels schreef:Daarnaast stuurt de manier waarop we praten over een onderwerp de manier waarop we naar dat onderwerp kijken (een discours heet dat) en komt daarbij ook macht om de hoek kijken. Als vooraanstaande personen altijd zeggen 'de kleur groen is slecht', en een gewoon persoon blijft zeggen 'de kleur groen is goed', zal de discours toch zijn dat de kleur groen fout is. En als je dan de kleur groen bent en eigenlijk gewoon neutraal (neem een Marokkaanse man die gewoon werkt, belasting betaalt en zijn kinderen normaal opvoedt) is dat toch knap l*llig. Daarom is het belangrijk om kritisch te kijken naar wat er wordt gezegd, en door wie. Waarom zegt diegene dat de kleur groen slecht is? Wat voor bewijs heeft diegene dat de kleur groen slecht is? En dat bewijs, waar is dat eigenlijk van verkregen, wie is door wie betaald om dat bewijs bij elkaar te zoeken? Dat vereist een doorklikwerk, en dat is vermoeiend, maar zo werkt de mens helaas. Er ligt altijd wel ergens een adder, aan alle kanten, en geen enkele partij laat die adders allemaal zien.
Woorden hebben macht, veel meer dan je denkt. Een concreet voorbeeld ligt bij je verwoording omtrent LGBTQ+. Je zegt letterlijk: "Opgelegd LHBTQ aan kleine kinderen notabene". Opgelegd = negatief, dwangmatig. Notabene = negatief, verduidelijkend hoe negatief. Als je had gezegd "Kinderen die op jonge leeftijd al te maken krijgen met allerlei identiteiten die ze wel of niet aan moeten nemen" had dat al veeeel minder sturend geweest. Natuurlijk heb je dan ook voors en tegens, maar geef je zelf veel evenwichtiger aan dat je iets twijfelachtig vind zónder een hele groep mensen als 'negatief' weg te schrijven.
... ik zou denken dat
"Kinderen die op jonge leeftijd al te maken krijgen met allerlei identiteiten die ze wel of niet aan moeten nemen" een tamelijk neutrale formulering is,
dus ik was verbaasd om te lezen '(dan) geef je zelf veel evenwichtiger aan dat je iets twijfelachtig vind zónder een hele groep mensen als 'negatief' weg te schrijven'.
Dat de schrijfster van deze neutrale formulering het zelf twijfelachtig vindt, lees ik niet.