Plastic toeslag vanaf zaterdag

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 15:45

Citaat:
Volgens mij werd dat zelfs bij ons voor de deur gezet.. door de melkboer...

#ICallYourGrannyAndRaiseYou :')

Melkboer belde aan je gaf wat je nodig had door werd in boekje geschreven en 1x per maand betaalde je

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 15:45

Echwel schreef:
Als jijs je kinderen al niet leert dat een papiertje in de prullenbak hoort, hoe verwacht je dan dat volwassenen het weten
Boras schreef:
Deze oma :') weet nog dat vroeger melk, yoghurt en pudding altijd in glazen flessen zat.

Eerst was er glas, daarna kwam er pas plastic.

Klopt met aluminium dop erop
Heb wel eens het idee dat het veel lekkerder was

Ja en dan had je zo'n flessenlikker om het laatste er uit te schrapen :P
Hema verkoopt ze gewoon nog _/-\o_
https://www.hema.nl/koken-tafelen/koken ... lsrc=aw.ds

Ik ben pro minder plastic, maar wel op een constructieve manier. Dus meer upstream aanpassen dan een tax bij de consument neerleggen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 15:52

Echwel schreef:
Melkboer belde aan je gaf wat je nodig had door werd in boekje geschreven en 1x per maand betaalde je

Wij zette het flessenrekje met de lege flessen bij de voordeur incl boodschappenbriefje.
Dan stond er later op de dag een volle rekje bij de deur, die ik naar binnen moest halen na school... ook in de zomer :+ :+

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 15:57

Cer schreef:
Boras schreef:
Deze oma :') weet nog dat vroeger melk, yoghurt en vla altijd in glazen flessen zat.
Eerst was er glas, daarna kwam er pas plastic.

Volgens mij werd dat zelfs bij ons voor de deur gezet.. door de melkboer...

#ICallYourGrannyAndRaiseYou :')

Mijn grootmoeder is net 101. Die kan nog levendig vertellen hoe alles vroeger in bruin papier verpakt werd, met touwtje. Niks plastic.

Ik heb haar keuken opgeruimd (ze is pas 1.5 jaar geleden naar rusthuis gegaan) en ALLES stond daar in glazen voorraadpotten en bokalen. Ik heb alleen voorverpakte suiker gevonden. Alle kruiden kwamen in bulk van de markt! Zout en alle kookhulpen los in bulk in bokalen! En weet je wat? Ze kookte magistraal lekker en was een 'gewone' huisvrouw (dus geen geschoolde kok met 7 diploma' s). Ergo wat je zelf maakt, maak je beter.

Het is alleen voor de lang houdbare, voorgesneden, afgebakken prefab toestanden dat plastic verpakkingen gemaakt zijn.

En waarom kan de revolutie niet van 2 kanten komen?
Consumenten die tegen de supermarkt zeggen: ik blief dat plastic niet, dus ik koop het niet of minder
Overheid die tegen producent zegt: verminder de plasticberg, we gaan taks heffen als stok achter de deur.

En als er 1 ding is waar fabrikanten nu WEL altijd naar luisteren is het dit: afnemende vraag, al dan niet door verplicht verhoogde prijs.

Art_ificious: yoghurt glazen potjes bestaan al, ook in individuele porties en die gaan dan in de glasbak. Ik zie quasi nooit glas als zwerfvuil.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 15:59

als iedereen zijn handen en kids uit de onverpakte voedingsmiddelen houdt heb ik er niet zoveel problemen mee, maar plastic is er niet zonder reden om gekomen. Tegen de tijd dat het onverpakt in de winkel ligt hebben ik weet niet hoeveel niet gewassen bacteriieen dragende snothanden aangezeten. Corona vergeten??????? moest iedereen zich van top tot teen inpakken om niet besmet te raken en nu is het spuug maar jongens... het liefst ook op de onverpakte eten, wat maakt het nog uit????

En dan vinden ze het raar dat steeds meer moestuinen en balkon tuintje komen voor het verbouwen van eigen eten.
Laatst bijgewerkt door speurneusc op 28-06-23 16:01, in het totaal 1 keer bewerkt

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 15:59

Ja hoor, weer typisch Nederland. Als we ergens extra belasting voor kunnen vragen, dan doen we dat. Extra tax? Weer iets om de staatskas te spekken. Denken jullie nu echt dat het veel verschil maakt als ons ieniemienie kikkerlandje tax gaat vragen terwijl een groot gedeelte van de wereld niets of weinig doet?

En dan zal er iemand piepen" alle kleine beetjes helpen" maar volgens mij zet het weinig zoden aan de dijk.

Toevallig type ik dit terwijl ik een cola drink in de Mac. In een statiegeldbeker want ik ga echt niet extra betalen voor iets wat ik niet gebruik. De prijs voor de verpakking is normaal al doorberekend in het product, dat hoef ik niet twee keer te betalen. Willen jullie weten hoe ik het statiegeld terug heb gekregen? Komt ie, en probeer vooral niet te lachen!!

Ik kom aan met de beker. Medewerker pakt een plastic(!!) Zakje, doet het om haar hand en pakt mijn beker over. Gooit vervolgens de beker weg in een container van plastic(!) En het zakje in een andere container gemaakt van plastic(!) Bij de volgende klant ging het precies hetzelfde. Hoeveel plastic zakjes zijn dat op 1 dag? Schiet mij maar in een panty.

En dan zou het helpen als ik extra ga betalen voor de verpakking? Hou op schei uit! En neem een ander in de maling!

Blij dat mijn baas nog niet aan deze onzin meedoet. Klanten klagen al als het brood 0,10 cnt duurder wordt, wil niet weten hoeveel gezeik we krijgen als we ineens met 0,25 cnt moeten verhogen. Hou je straks helemaal geen klant meer over n er zijn al zoveel bakkers failliet gegaan door de extra kosten van afgelopen paar jaar. Stoffen broodzakken zie je hier amper en dat vriest ook niet echt lekker in.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 16:00

Ik vul mijn glazen flessen nog steeds gewoon bij de boer om de hoek met verse melk. En tot een half jaar geleden kwam de groenteboer hier ook nog door de straat (ik mis dat). Hergebruiken van je eigen verpakkingen zou veel meer de standaard moeten zijn. Dat zou zo veel schelen. En dat kan echt wel hygiënisch ook hoor.

En daarnaast mag er wel eens wat gezegd worden van mensen die nog steeds niet begrijpen wat afval scheiden is. Ik zie hier op container dag nog steeds containers die prop vol zitten met karton terwijl er gewoon een papierbak is.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 16:06

foxy80 schreef:
Mijn grootmoeder is net 101. Die kan nog levendig vertellen .....

Oh dat is heel fascinerend zeg!! Die heeft echt van alles meegemaakt _/-\o_

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 16:09

De flessenlikker heb ik nog steeds. Want deze werkt ook prima bij een pak vla of flesje knoflooksaus oid.
Je verbaasd je hoeveel er nog uitkomt.

Glazen flessen is prima.
Ook ik ken dat nog incl srv wagen.
Overigens rijd er hier in de buurt nog 1 :D

Maar hoeveel flessen passen er daarvan in een krat/pallet tegenover pakken?
Is dat flink minder moet je ook weer naar transport kosten en vervuiling kijken.
Dat is met papier ook. Want dat is doorgaans dikker.

Een groot deel van het probleem zit idd bij de mensen die het op straat flikkeren.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 16:14

:(
Waar gaat het toch heen met dit land?

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 16:23

veneri schreef:

Zelfbewust zijn, beter omgaan met het milieu en minder verspillen

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-23 16:26

Of het mensen met een kleine tot bijna lege bankrekening nog verder de verdrukking inhelpen zinder dat er alternatieven zijn.

Dat er iets moet, dan lijkt me mensen opvoeden hun troep gewoon weg te gooien een zinnigere oplossing. Nu moet iedereen meer gaan betalen voor die paar smeerlappen die hun afval gewoon van zich afsmijten. Door deze toeslag zal er geen bakje of zakje minder weggeggooid worden lijkt me. :n die mensen zal het een worst zijn.

En waarom dan een eenpersoons portie wel belasten maar een twee persoonsportie niet? :? Alsof iemand die alleen op straat eet het sneller weggooid dan als ze met meer op straat staan?

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 16:29

Cer schreef:
foxy80 schreef:
Mijn grootmoeder is net 101. Die kan nog levendig vertellen .....

Oh dat is heel fascinerend zeg!! Die heeft echt van alles meegemaakt _/-\o_

Ik ga er eens een topic aan wijden. Het is ook vreselijk interessant. Wist jij dat voor WO 2 er een tijdsverschil van 20 min was tussen BE en NL? Aan de grens moest je je horloge verzetten.

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 16:31

Fohadie, ik snap de Mac sowieso al niet. Bij de Starbucks kun je al jaren je eigen beker/cup meebrengen in ruil voor korting. Die heb ik nog nooit gehoord over hygiëne.

foxy80

Echwel schreef:
veneri schreef:

Zelfbewust zijn, beter omgaan met het milieu en minder verspillen

_/-\o_

Anoniem

Zonder alternatieven? De afhaal vreet tenten moeten verplicht een gratis alternatief bieden en in de supermarkt geld het alleen op dingen die direct genuttigd kunnen worden. Niet als het nog moet worde bereid of afgebakken.

Als je weinig te besteden hebt neem ik aan je niet de hele dag kant en klare dingen koopt?

Ik koop dat eigenlijk nooit.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-23 16:33

Het gaat ook gelden voor een persoons porties toetjes en bv de kleine potjes appelmoes. En de kleine porties groente die al is kleingemaakt en schoon. Handig ivm artrose bijvoorbeeld. Dus niet alleen de bakken maaltijd salade. En waarom de salade wel en de kant en klare maaltijd ernaast niet? De salade maaltijd is in ieder geval gezonder dan die ernaast meest. :+

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 16:37

Spenk schreef:
Zonder alternatieven? De afhaal vreet tenten moeten verplicht een gratis alternatief bieden en in de supermarkt geld het alleen op dingen die direct genuttigd kunnen worden. Niet als het nog moet worde bereid of afgebakken.
.

Maar over welke producten gaat het dan concreet? Meeneemsalades MET vorkje? Yoghurtbakjes MET lepeltje? Voorverpakte koekjes en muslirepen? Chips? Snoepjes?

Dus groentenmixen, noodlesbekers, lasagne en pizza, afbakbrood, zaken zonder bestek blijven buiten schot? Dubbelvla die je direct uit het pak kan slurpen?

En vanaf wanneer is iets een eenmansportie? 100 gr groenten? 200 gr? Ik zie de fabrikanten al gewoon hun inhoud iets ophogen zodat het geen eenmansportie meer is

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 16:38

Ze willen alle ongezonde gewoontes steeds lastiger en anders wel duurder maken. Afbouwen, totdat ze bij het punt komen dat ze "niet anders kunnen dan het te verbieden"

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-23 16:41

Nee alle maaltijd salades en alle eenpersoons porties die meteen eetbaar zijn. Daar hoeft geen bestek bij te zitten. Tenminste dat werd me vandaag in een supermarkt vertelt waar ik was dat ze gingen doen

Dus maaltijd salades, de een persoons portie appelmoes en andere fruitmoesen, snacktomaten wortels en snack komkommers, eenpersoons toetjes in die bakjes, knijpfruit in die zakjes, de ontbijtflesjes met fruit/yoghurt en zo waar geen statiegeld op zit, en verder alles wat je zo in de mond kan steken waar plastic omzit. Geen idee of dat bv ook voor marsen en snickers en ijsjes gaat gelden. Dat heb ik niet gevraagd omdat ik die niet mag hebben

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 16:42

karuna schreef:
Het gaat ook gelden voor een persoons porties toetjes en bv de kleine potjes appelmoes. En de kleine porties groente die al is kleingemaakt en schoon. Handig ivm artrose bijvoorbeeld. Dus niet alleen de bakken maaltijd salade. En waarom de salade wel en de kant en klare maaltijd ernaast niet? De salade maaltijd is in ieder geval gezonder dan die ernaast meest. :+

Hoe kom je daarbij? Het gaat niet om gezond het gaat om producten waarvan de kans groot is op straat beland. En dat het om één persoons porties gaat heeft daarmee te maken. Iemand kauwt over het algemeen geen kilo yoghurt op straat weg of drinkt 1,5 liter melk en pleurt dat weg.

Daar gaat het om om die producten. Meestal zijn groot verpakkingen ook nog eens goedkoper dus je kunt gewoon een bakje yoghurt van een halve kilo pakken en je problemen zjjn over.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-23 16:45

Het gaat idd niet om gezond maar wel bizar dat de salade wel belast wordt en de andere maaltijden niet. De meesten worden toch thuis gegeten. Idem de kleine verpakkingen van alles. Ik mag beperkt hebben en niet dagelijks. Met de kleine verpakking gaat er niets overstuur. Met grotere verpakkingen wel dan, gewoon zonde van het voedsel dat dan wordt weggegooid en dat geldt niet alleen voor mij

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 16:46

Ben wel benieuwd hoe het duidelijk gemaakt wordt in de supermarkt waar wel en geen tax op zit. Staat dit op het schap? Op het prijskaartje in ieniemienieletters of merk je het pas bij het afrekenen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 16:49

karuna schreef:
Het gaat idd niet om gezond maar wel bizar dat de salade wel belast wordt en de andere maaltijden niet. De meesten worden toch thuis gegeten. Idem de kleine verpakkingen van alles. Ik mag beperkt hebben en niet dagelijks. Met de kleine verpakking gaat er niets overstuur. Met grotere verpakkingen wel dan, gewoon zonde van het voedsel dat dan wordt weggegooid en dat geldt niet alleen voor mij

Je kunt problemen ook groter maken dan ze werkelijk zijn.

Een zelfgemaakt alternatief is sowieso al een stuk gezonder , en goedkoper, dan een kant en klaar éénpersoons portie van iets dat gelijk klaar is om op te eten zodra je de supermarkt verlaat.

Je hoeft het niet te kopen he.

karuna
Drukke kabouter

Re: Plastic toeslag vanaf zaterdag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-23 16:51

Meeste maak ik ook zelf maar soms wil mijn lijf niet meewerken en dan is al klaar wel zo fijn, zoals bv appelmoes of een bakje maaltijd salade. En dan is die extra toeslag toch per product weer een beetje duurder waardoor de totaal rekening weer hoger gaat zijn.

Het zou op de bon moeten staan, maar ja dat is na afrekenen. Ik heb geen idee hoe ze dat willen gaan doen en hoe de dat vooraf als consument kunt gaan checken?