Rekening rijden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 14:34

Cer, de enige auto met een huuraccu is de Renault ZOE, en dan alleen de modellen t/m 2020. Die huurprijs is 70 tot 130 euro afhankelijk van de kilometers. Dus je hoeft echt niet bang te zijn voor hoge maandelijkse kosten.

germie, laadpalen zijn er inmiddels bijna overal, en bij nieuwe auto's kun je vaak al je accu binnen een kwartier tot 80% vol geladen hebben. Dat doe je af en toe op lange ritten, en verder laad je gewoon thuis terwijl je slaapt. Die innovatie gaat razendsnel.
Accu's in een lamp is niet te vergelijken met accu's in een auto die gekoeld/verwarmd worden en door een BMS in goede conditie worden gehouden.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 14:36

IMANDRA schreef:
maar ik weet ook dat die Corsa er niet nog 7 jaar blijft en ik tegen die tijd prima een elektrisch alternatief zou kunnen aanschaffen, waardoor de kosten minder zouden worden.

Waarschijnlijk ga je per km evenveel betalen (EV-benzine auto) daarnaast kost een EV auto per km (indien je niet goedkoop/gratis kan laden) meer dan per km met een (kleinere) benzine auto.
Je betaald rustig 20-30E voor een volle accu en als je geen panelen hebt wordt het best prijzig.

Bij mijn man op het werk hebben ze meerdere 10-tallen palen, maar bij lange na niet genoeg om als (bijna) iedereen een EV heeft 10% van het wagenpark op te kunnen laden. Ze zitten nu al bijna op hun max qua palen, want dat kan het energienetwerk niet aan.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 14:36

BaileyMix schreef:
:z Lekker vooral alleen maar in problemen blijven denken, en niet gewoon eens nagaan hoe het er de komende zeven jaar nou écht uit gaat zien in jouw regio. En vooral ook niks willen toegeven, het klimaat wacht verdomme maar even!

Heerlijke instelling.

Ja want dat wat jij zegt is gelukkig ook voor iedereen weggelegd..
Heerlijk alleen in je eigen straatje blijven denken en niet kunnen verzinnen hoe het voor andere mensen zou kunnen zijn. Dat is ook onderdeel van de zorgstaat.
Nee, als iemand er geen last van heeft (want bijv dure EV, met zonnepanelen, of woont naast werk, of werkt thuis etc) dan heeft niemand er last van.. :+

maa goed, ik vind alles prima, als het maar eerlijk gaat.
Het klinkt wel een beetje vreemd dat buitenlandse kentekens gewoon kunnen rondrijden, of dat grote vervuilers ook gewoon subsidie krijgen (of is dat alweer van de baan?)

Citaat:
Cer, de enige auto met een huuraccu is de Renault ZOE, en dan alleen de modellen t/m 2020. Die huurprijs is 70 tot 130 euro afhankelijk van de kilometers. Dus je hoeft echt niet bang te zijn voor hoge maandelijkse kosten.

maar ook jij weet toch niet hoe dat er over 7 jaar uitziet??
Denk jij werkelijk dat die markt niet gaat veranderen als er geld te verdienen valt? Ik hoop t, maar ik zou dat niet zo hard durven beweren...

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 14:40

Cer schreef:
Ja want dat wat jij zegt is gelukkig ook voor iedereen weggelegd..
Heerlijk alleen in je eigen straatje blijven denken en niet kunnen verzinnen hoe het voor andere mensen zou kunnen zijn. Dat is ook onderdeel van de zorgstaat.
Nee, als iemand er geen last van heeft (want bijv dure EV, met zonnepanelen, of woont naast werk, of werkt thuis etc) dan heeft niemand er last van.. :+

Geen idee waar je het over hebt met 'wat ik zeg'. Namelijk dat je bij je gemeentebestuur en regio aan de bel moet trekken en hun Mobiliteitsplan/strategie etc. moet lezen. Dat het allemaal niet zo eng is als het lijkt, omdat er keihard aan gewerkt wordt.

Oók voor Schubbekutteveen, mensen onder modaal, mensen net boven modaal die verder buiten alle regelingen vallen, mensen zonder privéparkeerplaats, minder validen et cetera et cetera.

Het is met klem niet zo dat Mark Rutte hoogstpersoonlijk lachend je autootje komt wegtakelen en jij daarna kreupel met de benenwagen 60 km naar je werk moet strompelen, uphill both ways.

Zo wordt er wel érg gedaan hier door velen.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 14:42

BaileyMix schreef:
:z Lekker vooral alleen maar in problemen blijven denken, en niet gewoon eens nagaan hoe het er de komende zeven jaar nou écht uit gaat zien in jouw regio. En vooral ook niks willen toegeven, het klimaat wacht verdomme maar even!

Heerlijke instelling.

Het is niet zo makkelijk om in oplossingen te denken, als het leven de laatste tijd alleen maar duurder wordt. Dit soort besluiten maakt het allemaal nóg moeilijker om rond te komen. Het is toch niet zo gek dat mensen hier zorgen over hebben?

Ik ben echt niet tegen de aanschaf van een EV, en ik kan ook de voordelen van het rekeningrijden wel zien. Alleen maak ik mij zorgen om de stijgende kosten en het feit dat de vergoedingen/ salarissen niet net zo hard meestijgen... Ik denk niet dat die zorgen irreëel zijn.

Ik wil best iets toegeven, alleen heb ik het idee dat we de laatste tijd al een heleboel aan het toegeven zijn. Ondertussen worden de rijken steeds rijker...

Sunnda schreef:
Spenk schreef:
Maar dat is een probleem met je werkgever en niet het probleem van de overheid Marjo?

Jawel, want werkgevers krijgen ook te maken met ontzettende kostenstijgingen en het niet kunnen betalen van dat soort bedragen. Zelfs als de wil er wel zou zijn.

Ook moet je natuurlijk maar net een functie hebben waarin je gemakkelijk van baan kunt wisselen of naar dichtbij moet kunnen verhuizen.
Beiden zijn met de huidige problemen in alle sectoren ook geen doen.

Dit inderdaad. Daarbij gaat het nog lastiger worden om vacatures te vullen als de overheid dit allemaal maar duurder maakt...

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 14:43

Ik ben benieuwd of en hoe het uiteindelijk doorgevoerd zal worden. Er is al zo lang spraken van, maar zitten nog steeds zoveel haken en ogen aan.

Ik maak me er nog geen zorgen over. Zie het wel als het zo ver is. Natuurlijk merk ik ook dat alles duurder wordt en dat is gewoon wel rot. Vraag me inderdaad af wat straks de voorrijkosten zijn van een dierenarts, etc. :?

Ik hoop in elk geval dat het niet weer een heel complex systeem wordt, maar daar ontkom je misschien niet aan.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 14:47

BaileyMix schreef:

Heerlijke instelling.

Hier mag er niks en alles wordt uitgekleed.
Ze (de provincie) wil alleen de Lelylijn voor mijn huis gaan langs leggen (waar wij er absoluut niet mee op vooruit gaan) terwijl wij heel beperkt worden omdat wij (bijna) in het natura 200 gebied wonen.
De vrije stikstof die het gaat opleveren wordt gebruikt om ergens anders in Nederland te mogen bouwen :+
Dichtstbijzijnde treinstation is 13 km, supermarkt (dure) is 8 km de andere op 11-13 km, onze huisarts zit op 11 km, ziekenhuis/HA-post op 22 km.

Wij zijn juisrt voor de natuur, daarom zijn wij hier komen wonen om onze kinderen vrij en open op te kunnen voeden.
Mara van "ons" (buitengebied bewoners) worden er veel meer aanpassingen verwacht, want ja de natuur is zo belangrijk.
Mensen uit de stad beslissen: joh die buslijn is niet meer winstgevend; die moet er maar uit. Hadden die mensen maar in de stad moeten gaan wonen. :+
Zonnepanelen op ons dak kan niet (veel te oud huis) maar voor achter het huis (op de grond) wordt geen vergunning voor afgegeven, want ja natuurlijke omgeving :+

Als jij een oplossing hebt (wat geen tonnen gaat kosten) hoor ik het graag!

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 14:47

Marjo schreef:
Het is niet zo makkelijk om in oplossingen te denken, als het leven de laatste tijd alleen maar duurder wordt. Dit soort besluiten maakt het allemaal nóg moeilijker om rond te komen. Het is toch niet zo gek dat mensen hier zorgen over hebben?

Ik ben echt niet tegen de aanschaf van een EV, en ik kan ook de voordelen van het rekeningrijden wel zien. Alleen maak ik mij zorgen om de stijgende kosten en het feit dat de vergoedingen/ salarissen niet net zo hard meestijgen... Ik denk niet dat die zorgen irreëel zijn.

Ik wil best iets toegeven, alleen heb ik het idee dat we de laatste tijd al een heleboel aan het toegeven zijn. Ondertussen worden de rijken steeds rijker...

Ja, we moeten inderdaad wat gaan inleveren en vooral verandering aangaan. En verandering is eng.

En ik ben het met je eens hoor, alles is duurder en het stijgt je soms boven de oren. Maar de overheid kan het voor velen hier letterlijk nooit goed doen.

Voor jou specifiek, heb je het Mobiliteitsplan van Leusden al eens doorgenomen? Zij hebben echt wel scherp in beeld wat er moet gaan veranderen om het haalbaar en betaalbaar te gaan krijgen. Het zal - en dat geldt natuurlijk voor alle gemeentes - niet vlekkeloos gaan, maar ze doen écht hun best.

En dat mag ook wel eens erkend worden, dat er mensen keihard aan het werk zijn om dit voor iedereen mogelijk te gaan maken. En dat het geen zaak van 'burgertje pesten' is.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 14:48

BaileyMix schreef:
Geen idee waar je het over hebt met 'wat ik zeg'. Namelijk dat je bij je gemeentebestuur en regio aan de bel moet trekken en hun Mobiliteitsplan/strategie etc. moet lezen. Dat het allemaal niet zo eng is als het lijkt, omdat er keihard aan gewerkt wordt.
Oók voor Schubbekutteveen, mensen onder modaal, mensen net boven modaal die verder buiten alle regelingen vallen, mensen zonder privéparkeerplaats, minder validen et cetera et cetera.

Ik ben heel benieuwd... zoals ik al zei, ze hebben wel vaker iets bedacht wat toch niet helemaal ging zoals ze dachten.. :j

Citaat:
Het is met klem niet zo dat Mark Rutte hoogstpersoonlijk lachend je autootje komt wegtakelen en jij daarna kreupel met de benenwagen 60 km naar je werk moet strompelen, uphill both ways.

dat is niet wat ik lees... ik lees oprechte zorgen van mensen, met rekenvoorbeelden en alles :j
Die mensen weten niet wat ze kunnen verwachten.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 14:50

Cer schreef:
BaileyMix schreef:

dat is niet wat ik lees... ik lees oprechte zorgen van mensen, met rekenvoorbeelden en alles :j

Dat dus, maar dat moet belachelijk gemaakt worden
Dat maakt de discussie heel nuttig.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 14:50

Brainless, dan moet je een heel grote accu hebben als je 25 euro betaalt voor een volle accu. Op de meeste plekken liggen de prijzen tussen de 30 en 40 cent per kWh bij openbare laadpalen. En bij duurdere palen soms 50 cent. Wij laden op het werk van mijn vriend voor 30 cent en in het dorp bij de Vattenfall paal voor 40 cent. Dat is in het dorp dus 16 euro voor 300km.
Een auto die 1 op 15 rijdt is 20 liter, dus 36 euro, kwijt voor diezelfde afstand.
Het is ook niet zo dat iedereen dagelijks moet laden. Auto's rijden gemiddeld 32km per dag, dus de gemiddelde Nederlander kan makkelijk een week uit met een accu met een range van 300km.

Cer, die huuraccu's komen niet meer terug. Die werden ooit bedacht om mensen over te halen die geen vertrouwen hadden in de levensduur van een accu. Maar nu duidelijk wordt dat die accu's een autoleven lang mee gaan is dat geen issue meer, dus is er geen interesse meer in huuraccu's.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 27-06-23 14:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 14:53

BaileyMix schreef:
Marjo schreef:

Ja, we moeten inderdaad wat gaan inleveren en vooral verandering aangaan. En verandering is eng.

En ik ben het met je eens hoor, alles is duurder en het stijgt je soms boven de oren. Maar de overheid kan het voor velen hier letterlijk nooit goed doen.

Voor jou specifiek, heb je het Mobiliteitsplan van Leusden al eens doorgenomen? Zij hebben echt wel scherp in beeld wat er moet gaan veranderen om het haalbaar en betaalbaar te gaan krijgen. Het zal - en dat geldt natuurlijk voor alle gemeentes - niet vlekkeloos gaan, maar ze doen écht hun best.

En dat mag ook wel eens erkend worden, dat er mensen keihard aan het werk zijn om dit voor iedereen mogelijk te gaan maken. En dat het geen zaak van 'burgertje pesten' is.

Mobiliteitsplan kan ik wel eens naar gaan kijken, daar ben ik nog niet bekend mee.

Het lastige vind ik, dat er een hoop van ons verwacht wordt zonder dat we er iets voor terugkrijgen. Even ter vergelijking, ik krijg een brief van de belastingdienst dat ik álle toeslagen van vorig jaar moet gaan terugbetalen. Voor dit jaar hebben ze berekend dat ik in totaal ruim €2.000,- ga ontvangen. Hoe dan?

Het voelt allemaal zó oneerlijk. En ondertussen rijden er heel veel Polen/ Oostblokkers rond die dus geen cent betalen. En die auto's lijken allemaal een stuk vervuilender dan mijn Suusje. Daarnaast worden de rijken steeds rijker, maar arme mensen worden arm gehouden.

Ik denk dat ik maar ga emigreren :') Vraag me alleen af hoe het in andere landen geregeld is.

MyWishMax schreef:
Cer schreef:

Dat dus, maar dat moet belachelijk gemaakt worden
Dat maakt de discussie heel nuttig.

Zo lees ik het ook :)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 14:54

8nnemiek schreef:
Cer, die huuraccu's komen niet meer terug. Die werden ooit bedacht om mensen over te halen die geen vertrouwen hadden in de levensduur van een accu. Maar nu duidelijk wordt dat die accu's een autoleven lang mee gaan is dat geen issue meer, dus is er geen interesse meer in huuraccu's.

Ah oke, ik zag dat nog toen ik een maand of wat geleden naar tweedehands EVs keek, ik vond dat een heel vreemde constructie :)

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 14:56

Cer schreef:

Precies. Ook heel veel gemeenten die nog moeten beginnen aan deze opgave. En om te beginnen heb je de juiste mensen nodig die het werk willen doen. En deze mensen? Tjah, zie ze maar te vinden. Ja, het is 'pas' over 7 jaar. Maar in overheidstermen is het ál over 7 jaar.
(zo fijn dat elke gemeente haar eigen regelingen heeft mbt duurzaamheid...)

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 14:58

Brainless schreef:
*knip*

Als jij een oplossing hebt (wat geen tonnen gaat kosten) hoor ik het graag!

Ja, die heb ik. Je rechtse college wegwerken :Y)

Zonder grappen, heel frustrerend als een gemeente zo niet meedenkt! Blijven pushen zou ik zeggen, zodat het aankomende mobiliteitsplan van jouw gemeente die dingen bevat die jij nodig acht.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 15:00

8nnemiek schreef:
Brainless, dan moet je een heel grote accu hebben als je 25 euro betaalt voor een volle accu. Op de meeste plekken liggen de prijzen tussen de 30 en 40 cent per kWh bij openbare laadpalen. .

Als je een auto met 40KWH hebt ben je zo heel wat kwijt.
Wij wonen buitenaf en hebben hier geen openbare palen (zelfs in Wolvega staan er maar enkele bij bedrijven) en zullen dan snel moeten laden aan de snelweg (kost 65 cent).

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 15:00

Cer schreef:
8nnemiek schreef:

Ah oke, ik zag dat nog toen ik een maand of wat geleden naar tweedehands EVs keek, ik vond dat een heel vreemde constructie :)

Klopt! Er staan nog vrij veel tweedehands auto's met huuraccu te koop. Aan de ene kant ook handig; die zijn wat goedkoper waardoor je vrij goedkoop een EV kan kopen, maar dan heb je dus wel de maandelijkse huurkosten. Je kan zo'n accu, zodra hij is afbetaald, wel heel goedkoop overkopen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 15:04

Brainless schreef:
8nnemiek schreef:
Brainless, dan moet je een heel grote accu hebben als je 25 euro betaalt voor een volle accu. Op de meeste plekken liggen de prijzen tussen de 30 en 40 cent per kWh bij openbare laadpalen. .

Als je een auto met 40KWH hebt ben je zo heel wat kwijt.
Wij wonen buitenaf en hebben hier geen openbare palen (zelfs in Wolvega staan er maar enkele bij bedrijven) en zullen dan snel moeten laden aan de snelweg (kost 65 cent).

Die van ons heeft 41 kWh, dan zitten we op 16 euro voor een volle accu bij de huidige stroomtarieven van 40 cent.
Als je vaak gaat snelladen dan moet je eens kijken voor een Tesla abonnement. Dan zijn de tarieven echt heel voordelig! Volgens mij nog onder de 40 cent.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 15:05

Cer schreef:
Ik moet dat eerst nog zien hoor, dat EV prima aan te schaffen wordt voor de lagere inkomens.
Ik denk zelf dat ze schaars worden, en dus duurder.. (maar ik ben geen econoom / waarzegger :+ )

Ja of dat je alleen EV's kan kopen zonder accu ofzo, en dat je dan voor 300 pm een accu erbij kunt gaan huren ofzo

Schaars worden ze niet denk ik. Vanaf 2035(?) mogen er volgens mij alleen nog EV’s (nieuw) verkocht worden. Dus fabrikanten zullen er alleen maar meer op in gaan zetten. Hebben ze alleen duurdere auto’s, dan raken ze een grote doelgroep kwijt die ze nu wel bedienen.

Sterker nog, EV’s gaan langer mee, dus je auto zal niet mee zo snel afgeschreven zijn met ~300k op de teller.

Met de nieuwe technieken (die eigenlijk niet eens meer nieuw zijn, laat staan over 7 jaar) is je EV ‘vol’geladen (85% meen ik) binnen 10-20min. Die tijd wordt alsmaar korter naarmate er meer jaren verstrijken. En als je je auto kan laden terwijl die geparkeerd staat (eigen danwel gezamenlijke lader) dan hoef je ook niet te tanken in de zin dat je dat nu doet. Alleen als je echt verder weg gaat dan normaal.
Je gaat echt op een andere manier naar tanken kijken.

@BaileyMix: mensen vinden het eng, dus die weerstand snap ik wel :j

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 15:06

Snap goed dat mensen zich zorgen maken, maar het duurt ook nog wel een paar jaar en het is een plan wat echt heel lastig is om door te voeren. Af en toe komt er wat nieuws over naar boven, maar hoe het uiteindelijke plan er uit gaat zien is nog lang niet duidelijk.

Natuurlijk denk ik ook regelmatig aan wat ik allemaal moet inleveren, maar we hebben het ons wel erg gemakkelijk gemaakt ten koste van het klimaat natuurlijk.
Daar wat aan doen gaat mensen "pijn" doen en dat is niet leuk, maar niks aan het klimaat doen is ook geen optie.
Zou vooral wat minder vervuilende mensen op de wereld zetten, maar dat is weer een heel andere discussie :Y)

Cer

Re: Rekening rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 15:10

Ik vind "eng" een wat rare benaming, vooral als het gaat om inkomen vs kosten etc.. :)
"zorgwekkend", daar zou ik dan voor kiezen..
De vraag is of het voor iedereen makkelijk uitpakt, er is gewoon nog niet zoveel bekend behalve hogere kosten..

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 15:10

Imandra dat vind ik erg omdat er dan voordeel is voor de mensen met veel geld en diegene zonder veel geld die zich geen electrische auto kunnen veroorloven die betalen dus meer terwijl ze daar niets tegen kunnen doen

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Rekening rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 15:11

Nee hoor niets eng hier.
Gewoon onbetaalbaar voor modaal en er onder.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 15:12

karuna schreef:
Imandra dat vind ik erg omdat er dan voordeel is voor de mensen met veel geld en diegene zonder veel geld die zich geen electrische auto kunnen veroorloven die betalen dus meer terwijl ze daar niets tegen kunnen doen

Precies. Arm zijn is erg duur...

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 15:19

DuoPenotti schreef:
Nee hoor niets eng hier.
Gewoon onbetaalbaar voor modaal en er onder.

Ook voor 2x modaal hoor.
Het ligt helemaal aan je vaste lasten.
Mensen met een hoger inkomen zitten meestal niet in een goedkope (huur)woning.