Vermiste onderzeeër

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 22:37

Citaat:
Voor de personen waar het om gaat en hun dierbaren is het al-tijd een drama.

Klopt. Zowel voor de nabestaanden van de 1200 overleden mensen als voor de nabestaanden van deze 5 mensen. En ja, ik vind het ook erg dat deze onderzee boot is geïmplodeerd.
En ik vind het zeer schaamtevol dat de vluchtelingen zo laat zijn geholpen, ook al wilden ze zelf in eerste instantie geen hulp vd Grieken.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 22:38

Janneke2 schreef:
Vanmorgen stond ongeveer hetzelfde in Trouw.
Een beetje scherper zelfs.
Over hyper-rijken die een tamelijk nutteloze reis wensten te maken naar een soort van graf.
Triest dat ze dat met de dood moesten bekopen, maar ze hadden hun geld ook minder decadent kunnen besteden.

Valt me tegen van mijn favo krantje.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 22:38

Een paard hebben is dan ook "decadent", dat geld had ook beter besteed kunnen worden. Ik vind het een erg harteloze opmerking in ieder geval.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 22:39

Weet iemand hoe het zit met de lichamen, aan de ene kant wil ik niet weten hoe dat eruit kan zien (want misschien flink luguber...?) maar zouden ze die nog terug kunnen vinden zodat de familie ze in elk geval kan begraven? of zou dat afdrijven, zitten daar in de diepte vissen die de lichamen kunnen aantasten of is dat te diep, hoe houdt een onbeschermd lichaam zich uberhaubt in zo'n diepte?

prompter

Re: Vermiste onderzeeër

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 22:40

Ik denk dat er bij imploderen niet veel meer van over is eigenlijk :\

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 22:42

Ehm, de meeste van mijn hersencellen werken nog,
:=
dat hoop ik tenminste.

Wat mij frappeerde als trotse Trouw lezeres was het woord decadent.

Een vakantiereis is niet per se nutteloos. (Ik ben wel calviniste, maar er zijn heus grenzen. Pauzeren is goed.)

En juridisch enzo mag iemand heus 200.000 dollar of euro of wat kostte het precies
uitgeven om te zien wat je ook op YT kunt zien -
... maar decadent is het wel,
in een wereld die barst van de problemen.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 22-06-23 22:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 22:43

Telpeva schreef:
Weet iemand hoe het zit met de lichamen, aan de ene kant wil ik niet weten hoe dat eruit kan zien (want misschien flink luguber...?) maar zouden ze die nog terug kunnen vinden zodat de familie ze in elk geval kan begraven? of zou dat afdrijven, zitten daar in de diepte vissen die de lichamen kunnen aantasten of is dat te diep, hoe houdt een onbeschermd lichaam zich uberhaubt in zo'n diepte?
Dat weet eigenlijk niemand, wat er precies gebeurt. Mogelijk iets dat vergelijkbaar is met een whale fall, maar dat is slechts een vaag vermoeden. Maar of dat bij een implosie ook zo is, is echt gissen.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 22:45

prompter schreef:
Ik denk dat er bij imploderen niet veel meer van over is eigenlijk :

Goh, ben wel benieuwd eigenlijk. Want in principe is imploderen eerder een samendrukking, in tegenstelling tot wat er denk ik in de ruimte zou gebeuren, denk dat een lichaam daar eerder uit elkaar "spat".
Ik zou niet meteen weten waarom zo diep het lichaam uit elkaar zou gerukt worden. Iemand met kennis van zaken die hier een antwoord op weet?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 22:45

prompter schreef:
Ik denk dat er bij imploderen niet veel meer van over is eigenlijk :

Ik vroeg me dat toevallig ook hardop af, en toen maakte mijn vriend de opmerking dat ons lichaam voor 70% uit water bestaat dat moeilijk comprimeert en daardoor niet helemaal zal worden platgedrukt zoals dat lucht dat zou doen.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 22:47

Je longen zullen inklappen, je borst daardoor platter worden, maar idd denk dat je er verder zowat hetzelfde uit blijft zien. Maar is een gok. Ik heb het nog niet gezien of meegemaakt...

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 22:47

pien_2010 schreef:
En ik vind het zeer schaamtevol dat de vluchtelingen zo laat zijn geholpen, ook al wilden ze zelf in eerste instantie geen hulp vd Grieken.

.... and please mind:
Europese waarden gelden niet voor vluchtelingen. |(

Griekse en andere grenswachters doen gewoon aan 'push back' : vluchtelingen hulpeloos op zee laten dobberen, omdat de toegang tot het land hen bij voorbaat al ontzegd wordt.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 22:48

Ik las dat de temperatuur bij een implosie honderden graden hoog kon worden. Geen idee of dat werkelijk zo gaat, maar in dat geval.....

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 22:50

Nietsmar schreef:
Volgens mij wilden die vluchtelingen eerst helemaal niet geholpen worden?

Ik heb iets gelezen dat ze niet geholpen wilden worden door de Grieken omdat de Grieken schijnbaar vaker mindere bedoelingen hebben gehad? Weet iemand daar iets meer over? Ik heb er zelf nl niet meer over kunnen vinden.

On-topic: ik verwacht dat OceanGate nog wel een flinke rechtzaak kan verwachten.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 22:53

Janneke2 schreef:
Ehm, de meeste van mijn hersencellen werken nog,
:=
dat hoop ik tenminste.

Wat mij frappeerde als trotse Trouw lezeres was het woord decadent.

Een vakantiereis is niet per se nutteloos. (Ik ben wel calviniste, maar er zijn heus grenzen. Pauzeren is goed.)

En juridisch enzo mag iemand heus 200.000 dollar of euro of wat kostte het precies
uitgeven om te zien wat je ook op YT kunt zien -
... maar decadent is het wel,
in een wereld die barst van de problemen.

Het maakt me echt niks uit of je calviniste bent en wat Klaas heeft, maar ik vind de discussie niet gepast, zeker niet voor een krant.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 22:56

princequillo schreef:
Nietsmar schreef:
Volgens mij wilden die vluchtelingen eerst helemaal niet geholpen worden?

Ik heb iets gelezen dat ze niet geholpen wilden worden door de Grieken omdat de Grieken schijnbaar vaker mindere bedoelingen hebben gehad? Weet iemand daar iets meer over? Ik heb er zelf nl niet meer over kunnen vinden.

Als gezegd: wij als Europa doen ons best |( om 'dit soort' schepen buitengaats te houden.

Dus zelfs in penibele toestand snap ik wel dat men liever een braaf koopvaardijschip om hulp vraagt.
(Normale zeelieden helpen elkaar namelijk.)

Heel schaamtevol. |(

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 22:58

Maar compleet off-topic.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 22:59

Tieneke schreef:
Je longen zullen inklappen, je borst daardoor platter worden, maar idd denk dat je er verder zowat hetzelfde uit blijft zien. Maar is een gok. Ik heb het nog niet gezien of meegemaakt...

Dit is wat een expert zegt:
Citaat:
De vijf opvarenden moeten volgens hem op slag dood zijn geweest. ,,Op het moment van samendrukken loopt de temperatuur op tot honderden graden.’’

https://www.ad.nl/buitenland/brokstukke ... ~ad48d749/

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 23:02

Thanks. Maar de vraag was ook hoe zo'n lichaam eruit zou zien, of het nog te recupereren zou zijn. Tot 100 graden, maar onder water. Geen idee hoe dat er dan zou uitzien...?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 23:05

... of is dat voor het topic over luguber?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 23:06

Ook al zouden die lichamen nog grotendeels intact zijn, het contact ging verloren na anderhalf uur, dus driekwart van de afdaling. Op die diepte, die vind je nooit weer terug.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 23:06

BigOne schreef:
Ook al zouden die lichamen nog grotendeels intact zijn, het contact ging verloren na anderhalf uur, dus driekwart van de afdaling. Op die diepte, die vind je nooit weer terug.

Wat vreselijk voor die moeder, nachtmerrie ten top.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 23:07

Neen, Janneke, neen. Het is relevant in dit topic omdat het over de slachtoffers gaat van deze zaak. Het is wel zo fijn voor familie etc. als er toch nog lichamen gevonden zouden kunnen worden.

Maar allicht liggen ze dan idd te diep om ze nog naar boven te halen. Vreselijk.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 23:09

Tieneke schreef:
Thanks. Maar de vraag was ook hoe zo'n lichaam eruit zou zien, of het nog te recupereren zou zijn. Tot 100 graden, maar onder water. Geen idee hoe dat er dan zou uitzien...?

Tja, de druk op 4000meter diepte is 400 Bar, denk dat je er dan weinig toonbaar uit ziet.
Dat is nl 400 kilo per cm2 .

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 23:13

Tieneke schreef:

Wat betreft de invloed van hoge druk heeft Mythbusters eens een aflevering gemaakt met een varkenslichaam in een duikpak. Is een filmpje van 5 minuten ofzo, niet per se voor de gevoelige maag.

https://m.youtube.com/watch?v=LEY3fN4N3 ... e=youtu.be

Nu heb ik verder ook geen verstand van implosies en hoge waterdruk maar als ik dit zie en bovenstaande lees kan ik me voorstellen dat er weinig van een lichaam overblijft :=

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 23:17

Oh wat eng, verschrikkelijk voor die mensen en de nabestaanden.