Brainless schreef:Het gaat er niet om of ze geld rekenen voor kraanwater.. er zijn nl klanten die vinden dat het gratis moet.
Bij het restaurant waar wij meestal gaan eten is water bij wijn gratis, een karaf 1E en een karaf met munt en limoen 2,75 en alsnog klagen er mensen dat kraanwater altijd gratis moet zijn.
Veel mensen zijn best bereid (wat) te betalen voor kraanwater, maar zodra er mensen gaan discussiëren dat ze verplicht zijn gratis water te verstrekken krijg je een rotsfeer in je zaak.
Vorig jaar (of jaar ervoor) 6 meiden op het terras.. 4 wilde kraanwater (dus 1 karaf van 1E + 4 glazen), 2 hebben wat gegeten met wat te drinken. Kost de zaak 4 onbetaalde plekken en ze zaten er nog toen wij vertrokken. En die meiden komen echt niet terug om later meer te eten hoor, die vinden het wel fijn zo'n goedkoop lekker plekje in de zon.
Dat ondervang je heel makkelijk door een sterretje bij de karaf kraanwater zetten met de tekst 'enkel te bestellen als surplus, niet als enige consumptie'.
Als er een groep van 7 man zit waarvan 1 iemand niets pakt laat je het gaan, zit er een groep van 7 man waarvan 6 man niets besteld stuur je ze weg met de vriendelijke vraag of ze de ruimte vrij willen maken voor volgende klanten. Als je terras niet vol zit (of bijna vol waardoor mensen doorlopen natuurlijk) dan laat je ze zitten. Werk heb je er niet mee en je terras is wat gevulder waardoor andere mensen ook eerder geneigd zijn om bij jou te zitten ipv de buurman.
Ik zou het een topper vinden als meer restaurants een karaf kraanwater voor een euro of 2 op de kaart zetten. 100% zeker dat ik deze altijd zou bestellen, uiteraard bij mijn wijntje.