Kraanwater vs fleswater in een restaurant

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 13:26

DuoPenotti schreef:
Maar het is toch niet zo dat je geen water mag drinken?
Alleen dan komt het uit een duur flesje.

Ik drink sowieso niet meer dan 2 glaasjes dus liever niet het eten duurder.

Ja en uit de veel te koude koelkast :+

Ik drink oprecht het allerliefst kraanwater met een citroentje :Y) maar wil er met liefde wel voor betalen. Dat is ook meestal zo omdat ik er een citroen bij wil :9

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Kraanwater vs fleswater in een restaurant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 13:32

En dan zetten ze vooraf kraanwater in de koelkast :+

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 13:32

Hier in Frankrijk bestel je geen water, dat wordt gewoon standaard op tafel gezet. Ik zou er overigens best iets voor willen betalen hoor.
En dat de prijzen omhoog zijn gegaan heeft niets met dat water te maken. Overal zijn de prijzen omhoog gegaan, omdat ook in Frankrijk alles duurder is geworden. Veel boodschappen zijn bijvoorbeeld ook 50 % duurder geworden, de energie ook.
Wokken kost nu iets tussen de 15 en 18 euro voor de lunch. Bij de meeste restaurants kan je voor dat bedrag ook een lunchmenu krijgen en dan zijn de drankjes niet zo duur. En krijg je ook standaard water erbij.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 13:33

Ceffyl schreef:
Wat een hoop water-connaisseurs hier zeg. Die gore Spa Blauw moeten drinken in plaats van overheerlijk kraanwater :+

Dan bestel je toch lekker bij Thuisbezorgd en tap je er zelf een zalig glaasje gemeentepils bij.

Ik blijf erbij dat uit eten gaan nu eenmaal geld kost en de uitbater ook wat mag verdienen. Krijg je kraanwater, top. Zo niet dan bestel je gewoon een flesje water en zeur je daar verder niet over. Het hoeft niet zo ingewikkeld te zijn.

Ik lust geen Heineken, maakt me dat een bier-connaisseur :7?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 13:33

Gini schreef:
Het is natuurlijk een evenwicht zoeken tussen wat je als restaurant wilt aanbieden. Een leuke avond voor de gasten aan de ene kant en wel een beetje winstgevend blijven aan de andere kant.

Als je 28 lege tafels hebt, is je avond niet winstgevend, punt. Dan gaat er veel mis, maar die paar gasten die er wel zijn kunnen dat niet goed maken.

En de volgende keer heb je 29 lege tafels.

Ineke2 schreef:
Je kunt ook om een kleinere portie vragen van het hoofdgerecht. Mensen met een maagverkleining zitten daar bijvoorbeeld ook mee. Sommige restaurants hebben die mogelijkheid al op de kaart. Of je zou het bij het reserveren kunnen vragen of die mogelijkheid er is.

De restaurants die daarin flexibel zijn, zijn dat al. De restaurants die niets willen, willen dat ook niet.

En reserveren, bij een restaurant dat helemaal leeg is? Waarom? Nogmaals: ik snap heel goed dat als je alle tafels bezet hebt, dat je dan ook wilt dat die goed gebruikt worden. Op de plek waar nu iemand zit die niet een volledige maaltijd neemt, had ook iemand kunnen zitten. Daar haal je de omzet uit.

Maar als je niemand hebt in je restaurant, kun je toch beter wat zorgvuldiger omgaan met de gasten die je wel hebt? "Voor jullie 10 anderen" gaat dan niet echt op.

(En voor de goede orde: er zijn ook restaurants die het heel anders aanpakken. Sommige doen juist uitzonderlijk hun best, als je zegt 'we hoeven maar 1 portie want we willen niet zoveel' dat ze dan niet alleen een vork extra geven, maar bijvoorbeeld twee bordjes opmaken. Hoeft niet, maar het is leuk om te gast te zijn waar ze er ook iets leuks van willen maken. Die plekken zijn er ook. Of soms zijn het dezelfde plekken maar met iemand anders die de dienst draait.)

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 13:38

Als ik uit eten ga dan ga ik voor het gemak, lekker eten en de beleving. Prijzen bekijk ik van te voren om een idee te hebben in welke prijsklasse het zit. Maar als ik er eenmaal ben vind ik dat niet belangrijk. En betalen voor water, prima. Het zeuren daarom verpest voor mij een beetje het uitje. Als t een keer duur is dan is dat maar zo.

Tiquira_Jill

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 13:51

Ik bestel ook vaak kraanwater (als dat er is)
En ook als ik bijv een flesje frisdrank heb ernaast, om de dorst met het water te lessen en dan om van mijn frisdrank te kunnen genieten.

Waarom? Omdat ik het zelf al niet zo breed heb en ik heel blij ben als ik 2/3 per jaar naar een terasje kan :o
En dan is het alleen wat drinken of iets eten onder de 5 euro/10 euro voor een pizza.

Dus dan is het kiezen tussen een stukje taart van 3 euro zonder drankje of een ice tea van 3 euro.

Een flesje water is gewoon een uurloon voor mij :=

En ik wil best een euro betalen voor water maar geen 3 :')

Sorry als ik dan een armoedzaaier ben die het plaatsje op het teras ineemt van de mensen "die er echt toe doen" Y;(

Maar ondertussen is de enige die er aan verdient de restaurant eigenaar zelf en echt niet de medewerkers hoor.
Ik werkte zelf ook in de horeca maar met €3,40 per uur, 5 uur lang werken zonder pauze verdiende ik er echt niet meer aan of mensen wel of geen spa blauw hadden,

Wel de restaurant eigenaar met 2 huizen en 2 restaurants :#

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 13:54

_San87_ schreef:
Ceffyl schreef:
Wat een hoop water-connaisseurs hier zeg. Die gore Spa Blauw moeten drinken in plaats van overheerlijk kraanwater :+

Dan bestel je toch lekker bij Thuisbezorgd en tap je er zelf een zalig glaasje gemeentepils bij.

Ik blijf erbij dat uit eten gaan nu eenmaal geld kost en de uitbater ook wat mag verdienen. Krijg je kraanwater, top. Zo niet dan bestel je gewoon een flesje water en zeur je daar verder niet over. Het hoeft niet zo ingewikkeld te zijn.

Ik lust geen Heineken, maakt me dat een bier-connaisseur :7?

Ik ben een cola-connaisseur. De ergste restaurants zijn die die Pepsi serveren.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 13:56

Shadow0 schreef:
(En voor de goede orde: er zijn ook restaurants die het heel anders aanpakken. Sommige doen juist uitzonderlijk hun best, als je zegt 'we hoeven maar 1 portie want we willen niet zoveel' dat ze dan niet alleen een vork extra geven, maar bijvoorbeeld twee bordjes opmaken. Hoeft niet, maar het is leuk om te gast te zijn waar ze er ook iets leuks van willen maken. Die plekken zijn er ook. Of soms zijn het dezelfde plekken maar met iemand anders die de dienst draait.)

Ja maar je betaalt niet alleen voor het eten zelf he. De kosten zitten veel meer in salarissen, huur/hypotheek, verzekering etc. In Zwitserland ken ik het niet anders dan dat je een kleine portie kunt bestellen en dan ook iets minder betaalt. Maar 2 voor de prijs van 1 zou ik raar vinden, want het restaurant maakt niet de helft minder kosten als je 2x een halve portie eet.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 14:05

Shadow0 schreef:
[

En reserveren, bij een restaurant dat helemaal leeg is? Waarom?

Je quote mij, maar ik heb helemaal niet gezegd dat je móet reserveren. Ik noemde het als mogelijkheid, omdat je bij het reserveren dan zou kunnen aangeven dat je of jullie geen grote eters zijn. Dus voor overleg. Dan kan het restaurant daar rekening mee houden houden, is voor beide partijen fijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 14:07

Ceffyl schreef:

Spa Blauw is ook gewoon goor. _O-

DuoPenotti schreef:
Ceffyl schreef:
Pfff wat een discussie over een glaasje water. Ik snap dat sommigen het niet breed hebben of geen fris/alcohol lusten, maar is een flesje water van zo'n 3 euro echt je tijd waard om je zo over op te winden? Breekt dat flesje Spa blauw echt de bank?

Je gaat toch uit eten om een avondje te genieten, voor de gezelligheid en/of voor het plezier dat je zelf niet hoeft te koken en op te ruimen. En dan doe je moeilijk over wel of geen kraanwater... Ik vind dat echt wel gierig.

Ik drink vaak wijn bij het eten en vraag daar altijd water bij. Soms krijg je kraanwater, prima. Soms komen ze met een fles Spa en ook dat vind ik prima. Je weet dat een avondje uit nu eenmaal geld kost.

Eigenlijk ben ik het hier helemaal mee eens.
Uiteten vind ik duur. Maar denk er niet eens aan om kraanwater te bestellen om de kosten te minderen.
Dan ga ik niet...

Service of niet. Het verbaasd mij juist dat het in het buitenland blijkbaar gewoon is want komt mij over als de Hollandse gierigheid...
Dat hangt af van de reden waarom iemand kraanwater bestelt imo. Ik doe het vaak omdat ik het gewoon niet nodig vind om mineraalwater te drinken als het kraanwater prima te drinken is, maar dan eet ik dus wel een volledige maaltijd (en ben je meestal ook in een groep met anderen die wel fris of alcohol drinken en er toch wel een karaf kraanwater op tafel eindigt). Bij een lichte lunch of als ik alleen wat te drinken neem, maar geen trek heb in iets fris, drink ik wel mineraalwater. In Nederland overigens wel altijd mineraalwater, want ik weet dat het daar not done is om kraanwater te vragen, dus zo ongemanierd en cheap ben ik nou ook weer niet, wel ingeburgerd in het land waarnaar ik - met een reden - geëmigreerd ben, maar 'inburgeren' in het buitenland is onder Henk en Ingrid normaliter ook niet zo'n ding. :')

Tiggs schreef:
Shadow0 schreef:

Ja maar je betaalt niet alleen voor het eten zelf he. De kosten zitten veel meer in salarissen, huur/hypotheek, verzekering etc. In Zwitserland ken ik het niet anders dan dat je een kleine portie kunt bestellen en dan ook iets minder betaalt. Maar 2 voor de prijs van 1 zou ik raar vinden, want het restaurant maakt niet de helft minder kosten als je 2x een halve portie eet.
Ik wilde voorstellen 'dan kun je desnoods twee voorgerechten nemen,' maar dat levert een restaurant vaak nog minder op dan één hoofdgerecht voor twee personen. Een restaurant dat daarmee akkoord gaat, zou ik zelf of voorstellen om wat bij te betalen, of een ruime fooi geven, want dat is wel echt service.

Avanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 14:13

Als je een klein portie wil kan je ook kiezen voor een shared dining concept.

Ik ga eigenlijk alleen uit eten met het de gedachten dat ik een middag of avond heerlijk ga genieten.
Ik weet van tevoren dat daar ook een prijskaartje bij hoort.
Zou liever niet gaan als ik moet gaan nadenken over de prijs van een fles water. Dan zou de lol er voor mij af zijn. Ligt denk ik ook wel aan je instelling.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 14:16

Brainless schreef:
Het gaat er niet om of ze geld rekenen voor kraanwater.. er zijn nl klanten die vinden dat het gratis moet.
Bij het restaurant waar wij meestal gaan eten is water bij wijn gratis, een karaf 1E en een karaf met munt en limoen 2,75 en alsnog klagen er mensen dat kraanwater altijd gratis moet zijn.

Veel mensen zijn best bereid (wat) te betalen voor kraanwater, maar zodra er mensen gaan discussiëren dat ze verplicht zijn gratis water te verstrekken krijg je een rotsfeer in je zaak.
Vorig jaar (of jaar ervoor) 6 meiden op het terras.. 4 wilde kraanwater (dus 1 karaf van 1E + 4 glazen), 2 hebben wat gegeten met wat te drinken. Kost de zaak 4 onbetaalde plekken en ze zaten er nog toen wij vertrokken. En die meiden komen echt niet terug om later meer te eten hoor, die vinden het wel fijn zo'n goedkoop lekker plekje in de zon.

Dat ondervang je heel makkelijk door een sterretje bij de karaf kraanwater zetten met de tekst 'enkel te bestellen als surplus, niet als enige consumptie'.

Als er een groep van 7 man zit waarvan 1 iemand niets pakt laat je het gaan, zit er een groep van 7 man waarvan 6 man niets besteld stuur je ze weg met de vriendelijke vraag of ze de ruimte vrij willen maken voor volgende klanten. Als je terras niet vol zit (of bijna vol waardoor mensen doorlopen natuurlijk) dan laat je ze zitten. Werk heb je er niet mee en je terras is wat gevulder waardoor andere mensen ook eerder geneigd zijn om bij jou te zitten ipv de buurman.

Ik zou het een topper vinden als meer restaurants een karaf kraanwater voor een euro of 2 op de kaart zetten. 100% zeker dat ik deze altijd zou bestellen, uiteraard bij mijn wijntje.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 14:19

Shadow0 schreef:
Gini schreef:
Het is natuurlijk een evenwicht zoeken tussen wat je als restaurant wilt aanbieden. Een leuke avond voor de gasten aan de ene kant en wel een beetje winstgevend blijven aan de andere kant.

Als je 28 lege tafels hebt, is je avond niet winstgevend, punt. Dan gaat er veel mis, maar die paar gasten die er wel zijn kunnen dat niet goed maken.

En de volgende keer heb je 29 lege tafels.

Dan vind ik het eigenlijk nog zieliger. Restauranthouder op de rand van de afgrond want zijn restaurant blijft leeg, komt er gelukkig toch nog een koppel binnenlopen, bestellen ze 1 hoofdgerecht om te delen. Ik denk dat ik ter plekke de handdoek in de ring zou gooien. :')

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 14:30

Als ik bij mijn favo restaurantje (waar je niet eens kunt reserveren, behalve op de culinaire avonden 5 gangen diner met bijpassende wijnkaart, waar je op moet inschrijven) een "plat water" bestel, zal dat vast gewoon gekoeld water uit de kraan zijn.

Standaard in een mooi karafje en met citroen. Voor mij helemaal prima.
Ik ben dan die dag allang blij dat ik een plekje heb kunnen bemachtigen.

De prijs/kwaliteit van het eten en de bediening is daar dusdanig dat ik daar nog niemand over heb horen klagen.

Waar ik nooit meer terugga is een brasserie waar we een high tea hadden geboekt.

Heet water wordt normaliter altijd zonder dat je zelf moet vragen netjes bijgevuld.
Daar niet, kleine theepot, ik vroeg mogen wij nog wat theewater, ja dat kon, tegen meerprijs. Ok, is prima.
Moest ik daar toch achteraf 5 euro bijbetalen voor een potje heet water :n
Die zien ons nooit meer terug kan ik je zeggen, die had toch al het hele concept van een high tea niet helemaal begrepen, maar dat is een heel ander verhaal.

santie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 14:37

Mkango schreef:
Flubberboot schreef:
Sommige mensen beseffen niet onder hoeveel druk het horeca personeel soms staat en hoeveel gezeik ze van sommige gasten krijgen. En er zijn echt wel plekken waar het personeel gewoon belabberd is, 100%, maar veel plekken moeten ze met weinig personeel ervoor zorgen dat iedere gast het 100% naar wens heeft. Ene gast scheld je uit omdat je iets doet en de andere scheld je weer uit omdat je doet wat die ander wilde hebben dat je doet. En er zijn zoooo veel mensen die zo min mogelijk geld uit willen geven en dus moeilijk doen omdat je spa blauw geeft ipv kraanwater.
Wat verandert het serveren van kraanwater in plaats van mineraalwater aan je werkdruk?

Alsof het alleen over het glas water gaat? Natuurlijk zou het vooraf gemeld moeten worden als er alleen bronwater word geserveerd. Gast kan ook de drankenkaart vragen, om verassingen mbt prijzen te voorkomen. Er is een gruwelijk personeelstekort, ook in de horeca. Mensen worden tegenwoordig al boos als ze even moeten wachten. En dan is zeuren over een glas water wel erg makkelijk. Natuurlijk gaat het niet alleen om het water, het gaat om alles er om heen, maar veelal omdat er mensen zijn die lekker gratis? water willen drinken. Daar is een horeca gelegenheid niet de juiste plek voor.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 14:50

Sansevieria schreef:
Moest ik daar toch achteraf 5 euro bijbetalen voor een potje heet water :n
Die zien ons nooit meer terug kan ik je zeggen, die had toch al het hele concept van een high tea niet helemaal begrepen, maar dat is een heel ander verhaal.

O wow, dan ben ik maar gierig dit zou ik inderdaad ook absoluut niet kunnen waarderen.
Dat je moet bij betalen voor extra hapjes dat snap ik, maar voor extra thee bij een high tea??
Dat heb ik nog niet eerder meegemaakt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 14:52

Gini schreef:
Dan vind ik het eigenlijk nog zieliger. Restauranthouder op de rand van de afgrond want zijn restaurant blijft leeg, komt er gelukkig toch nog een koppel binnenlopen, bestellen ze 1 hoofdgerecht om te delen. Ik denk dat ik ter plekke de handdoek in de ring zou gooien. :')

Dat zou kunnen. Je zou je dan als restauranthouder kunnen afvragen of je de situatie misschien verkeerd benadert. En een betere indeling van de dagen open en de dagen gesloten lijkt me prima, het lijkt mij dat je de keuken niet open kunt houden als er vrijwel niemand komt.

Maar ik zou ook denken dat je misschien toch beter gastvrij kunt zijn naar de klanten die je wel hebt, dan die ook nog tegen je in het harnas te jagen. Misschien win je de discussie en heb je, wat zal het zijn, max een tientje extra aan het verschil tussen een voorgerecht en een hoofdgerecht? Maar ook minder fooi en meestal eerder naar huis (zullen we nog een kopje koffie doen? Nee, dat doen we thuis wel.)

Wat heb je dan gewonnen?

En het schijnt dat het bij een deel van de horeca echt nog niet lukt om dingen aan elkaar te koppelen. Men klaagt over personeelstekort - maar personeel meer betalen of betere uren geven is ONMOGELIJK. En ondertussen heb ik dus regelmatig op terrasjes gezeten waar ik niets voor betaal, omdat er niemand mijn bestelling opneemt. Dat je op zaterdag op een hotspot in Utrecht best weel beroerde omzet draait omdat de bediening het niet bij kan houden.

Men klaagt vanuit de horeca in een krantenartikel over geen goede koks en dat je die bij een heel duur uitzendbureau moet inhuren - maar datzelfde restaurant had een prima kok en toen het punt kwam dat het omgezet moest worden naar vast werd dat niet gedaan want dat is nou eenmaal beleid. Men klaagt dat de klandizie terugloopt, maar in plaats van het leuk te maken voor de klanten worden dingen onplezieriger gemaakt. IK denk dat het als beleid niet zo goed werkt.

Enne... ik vind het helemaal prima als de horeca dat zo wil doen. Maar wat ik me dus afvraag: is dit wat de horeca werkelijk wil? Is het vanuit henzelf bekeken verstandig?

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 14:53

Shadow0 schreef:
_San87_ schreef:
Dan neem je t overgebleven eten toch mee? Dat is ook gewoon een optie als je het niet op krijgt :).

Daar vind ik zelf niks aan meestal. Ik vind opgewarmd eten meestal matig, en restaurant-eten is er meestal nog veel minder geschikt voor. Dat is lekker omdat het vers is.

Het punt is: waarom moeilijk doen als je restaurant vrijwel leeg is? Waarom niet proberen om het aantrekkelijk en leuk te maken voor mensen om uit eten te gaan?

Tsja, waarom dit en waarom dat? Geen idee, vraag het de eigenaar? Ik heb wel een tip voor horeca ondernemers hoor: Vraag t op Bokt en je krijgt tig mogelijkheden en plannen om het veel beter te gaan doen. :+

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 15:01

Nee Ineke, 5 euro voor een klein potje warm water, dat hadden wij ook nog niet eerder meegemaakt :n

Dan kreeg je vooraf aan de hapjes een parfait in een sjiek glaasje, maar geen clotted cream bij de scones, waar wel jam bij geserveerd werd. Ik heb de parfait dan maar soort van misbruikt op de scones :D
Kreeg dat mierzoete spul echt niet weg als "voorafje bij een high tea".
Tja, noem mij dan maar verwend, maar dat klopte in mijn beleving gewoon niet.

Hapjes waren btw wel heel goed, en ruim voldoende, heb ik eerlijk gezegd nog nooit hoeven bijbestellen, is meestal eerder zo dat je die niet op krijgt.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 15:03

Suzanne F. schreef:
Er is een paar jaar geleden een campagne geweest om kraanwater gratis te maken in de horeca. Zelfs de waterbedrijven deden daar aan mee. Er zijn ook op diverse plekken in steden tappunten te vinden waar je gratis kraanwater kan tappen. Ik vind zelf eigenlijk ook dat je gewoon om kraanwater moet kunnen vragen in een restaurant. En het zou ze sieren om, als ze er geld voor vroegen, dit te doneren aan een goed doel met water, of in ieder geval een deel te doneren. Maar eigenlijk vind ik het heel normaal om een karaf kraanwater niet te rekenen in een restaurant.

Ik vraag me echt af waar dat idee van gratis kraanwater vandaan komt? En heel normaal gratis kraanwater te leveren in een commerciele setting snap ik niks van.

Marije_jiplover

Re: Kraanwater vs fleswater in een restaurant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 15:09

Van mij zou kraanwater niet gratis hoeven zijn, al vind ik het wel een fijne manier van service om een glas kraanwater naast m'n wijn te krijgen.

Dat is ook het enige moment dat ik om een glas water vraag, naast een glas wijn. Ik moet zeggen dat in de meeste restaurants waar wij gaan eten er ook vaak vanzelf al water naast wijn geserveerd wordt.

Wanneer ik water als enige consumptie bestel, kies ik doorgaans bruiswater (en dat zou van mij ook prima kraanwater met zelf bruis toegevoegd mogen zijn, want dat drink ik thuis ook alle dagen en nee, dat hoeft ook zeker niet gratis).

Maar ik vind het meeste kraanwater dan ook echt lekkerder dan Spa blauw.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 15:11

CharleyT schreef:
Suzanne F. schreef:
Er is een paar jaar geleden een campagne geweest om kraanwater gratis te maken in de horeca. Zelfs de waterbedrijven deden daar aan mee. Er zijn ook op diverse plekken in steden tappunten te vinden waar je gratis kraanwater kan tappen. Ik vind zelf eigenlijk ook dat je gewoon om kraanwater moet kunnen vragen in een restaurant. En het zou ze sieren om, als ze er geld voor vroegen, dit te doneren aan een goed doel met water, of in ieder geval een deel te doneren. Maar eigenlijk vind ik het heel normaal om een karaf kraanwater niet te rekenen in een restaurant.

Ik vraag me echt af waar dat idee van gratis kraanwater vandaan komt? En heel normaal gratis kraanwater te leveren in een commerciele setting snap ik niks van.

Is ooit vanuit de EU gepromoot: https://www.krnwtr.nl/watertappunt-kenn ... NwQAvD_BwE

En ook de NL waterbedrijven ondersteunen dit. Het promoten van het drinken van kraanwater en de campagne om kraanwater gratis te maken in de horeca.

Ik ben meer voor de middenweg. Een gast die bij een betaald drankje – zoals een kop koffie – een glaasje water bestelt, die krijgt het water gratis. Net als iemand die een glas water besteld om medicijnen in te nemen. Maar een gast die besluit om de hele avond alleen maar kraanwater te nuttigen, moet gewoon betalen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 16:56

Mensen die een klein of snel hapje willen zijn juist perfecte opvullers tussen reserveringen in.
Ik verbaas me over het aantal reacties hier die alleen maar in problemem denken.
Zeker als je van te voren al zegt dat je enkel iets kleins wilt eten of delen wordt je vaak juist prima ontvangen. Dan wordt er snel zo‘n reserveringsbordje van tafel getrokken en kun je mooi dat kleine uurtje tot de gasten komen opvullen.
Je hebt ook gelegenheden waar 2 soorten tafels zijn: 1 voor de kleine kaart en 1 voor de grote. Is het een of juist de ander meer populair die dag dan dek je snel nog wat om.
De beter lopende zaken vragen eigenlijk ook altijd al bij het binnenkomem wat je plannen zijn en dat bepaald dan waar je ingedeeld wordt.
Ondernemen is meer dan regeltjes maken en zuur kijken als er iets buiten de regels valt.

santie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 17:07

Sizzle schreef:
Mensen die een klein of snel hapje willen zijn juist perfecte opvullers tussen reserveringen in.
Ik verbaas me over het aantal reacties hier die alleen maar in problemem denken.
Zeker als je van te voren al zegt dat je enkel iets kleins wilt eten of delen wordt je vaak juist prima ontvangen. Dan wordt er snel zo‘n reserveringsbordje van tafel getrokken en kun je mooi dat kleine uurtje tot de gasten komen opvullen.
Je hebt ook gelegenheden waar 2 soorten tafels zijn: 1 voor de kleine kaart en 1 voor de grote. Is het een of juist de ander meer populair die dag dan dek je snel nog wat om.
De beter lopende zaken vragen eigenlijk ook altijd al bij het binnenkomem wat je plannen zijn en dat bepaald dan waar je ingedeeld wordt.
Ondernemen is meer dan regeltjes maken en zuur kijken als er iets buiten de regels valt.

Zo! Dit komt wel heel kleinerend over. Meer dan alleen regeltjes en zuur kijken is het ondernemerschap zeker, maar in deze tijd ook heel erg moeilijk. Dan zit niemand te wachten op iemand die alleen een gratis glaasje water komt drinken. Hij staat daar om zijn brood te verdienen en een glas water kost hem ook gewoon geld, misschien niet veel, maar toch. Daarbij komt het ook niet vanzelf bij de gast op tafel.