Witwaswet, burgers onder de loep

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tamary

Re: Witwaswet, burgers onder de loep

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-22 13:06

Het vertrouwen in de goede intenties van de overheid kwijt zijn wordt hier ook steeds begrijpelijker. Hier de beerput die bijstand heet : https://www.fnv.nl/getmedia/d737925f-ce ... angers.pdf Van menselijkheid is nergens sprake, net zo min als van fatsoen, gezond verstand of practisch inzicht...
En dan zijn alle optimistische verhalen ten spijt de zorgen over de gevolgen helaas waarschijnlijk terecht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-22 13:27

tamary schreef:
Het vertrouwen in de goede intenties van de overheid kwijt zijn wordt hier ook steeds begrijpelijker. Hier de beerput die bijstand heet : https://www.fnv.nl/getmedia/d737925f-ce ... angers.pdf Van menselijkheid is nergens sprake, net zo min als van fatsoen, gezond verstand of practisch inzicht...
En dan zijn alle optimistische verhalen ten spijt de zorgen over de gevolgen helaas waarschijnlijk terecht.

Dit verhaal is maar al te waar.
Vooral dat stukje leren om op tijd te komen op je werk en werkervaring op te doen. }>

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-22 16:10

Raineri schreef:
Olejon, jij leest echt moedwillig met je neus :') prima dat je ergens een emotie over hebt maar je brengt ook wel een beetje bewust desinformatie hiernaar binnen nu

Nee hoor, kwestie van tijd.
Digitale identiteit, dan komt de rest er ook bij.

https://www.google.com/amp/s/radar.avro ... n-energie/

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-22 17:04

Moderatoropmerking:
Bericht voldoet niet aan de regels van Bokt
Laatst bijgewerkt door Mjetterd op 29-12-22 22:53, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bericht verwijderd

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-22 17:13

OleJon schreef:
Raineri schreef:
Olejon, jij leest echt moedwillig met je neus :') prima dat je ergens een emotie over hebt maar je brengt ook wel een beetje bewust desinformatie hiernaar binnen nu

Nee hoor, kwestie van tijd.
Digitale identiteit, dan komt de rest er ook bij.

https://www.google.com/amp/s/radar.avro ... n-energie/

In mijn vorige post leg ik je uit dat het toevoegen van indirecte impact nog ver in de toekomst ligt aan de CO2-taks. Dus dan hebben we het over consumptiegedrag. Dit is echt schreeuwen en huilen om niets.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-22 17:35

oomens schreef:
Moderatoropmerking:

Struisvogel, niets te verbergen, met de kop in gelukzalige onwetendheid.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-22 17:59

Ik vind het vooral wonderlijk dat mensen zich meer zorgen lijken te maken over een situatie die er nu nog niet is, dan om het nogal problematische plan dat er wel is. Al je banktransacties in de gaten houden is niet erg omdat er een ingewikkeld verhaal met lizards en de WEF aan vast zit - maar omdat het heel waarschijnlijk is dat er veel mensen voor fraude zullen worden aangepakt waar er geen sprake is van fraude.
Heb je geen flintertje conspiracy voor nodig, er zijn al zoveel mensen onterecht en zonder goede rechtsbescherming weggezet als fraudeur.

... maar het is ook net alsof mensen die echt diep in de conspiracies zitten, dat eigenlijk niet eens zo'n probleem vinden. De verontwaardiging is altijd over iets ongrijpbaars in een mogelijke toekomst, niet de realiteit die er nu al is.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-22 19:27

Kunnen jullie gewoon ophouden? Het is echt enorm irritant al langere tijd. Reageer niet op elkaar en als je ergens van overtuigd ben, schrijf dat dan gewoon op ipv vage verwijzingen en dan weer het hele gedoe van groepen tegen elkaar. Als je ervan overtuigd ben, leg het dan gewoon uit en onderbouw het. Als je het allemaal maar onzin vindt, reageer dan waarom of negeer zulke posts. Er worden en zijn zoveel topics verziekt al...

Tamary, dat is niks nieuws hoor. Daarom reageerde ik al,omdat ik me afvroeg wat de mensen ervan vinden nu het ook voor hen geldt. In topic over bijstand waren er namelijk ook bokkers die het normaal vonden hoeveel controle er was voor mensen in de bijstand. En dat al die regels juist goed waren. Die zijn nog vele malen strenger en controlerender als dit zou worden in de 'ergste' vorm.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-22 21:20

Moderatoropmerking:
Laatst bijgewerkt door Mjetterd op 29-12-22 22:53, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bericht verwijderd

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-22 22:04

Ben jij een wappie OleJon? Of ben je je tijd ver vooruit?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-22 22:07

Serieus mensen? En jullie horen volwassen te zijn... Olejon, jij kan dat negeren ook niet. Jullie zijn beide vervelend bezig, negeer elkaar gewoon ipv elke keer weer aan de gang te blijven en hele topics om zeep te helpen met deze nutteloze dingen

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-22 22:14

MyWishMax schreef:
Serieus mensen? En jullie horen volwassen te zijn... Olejon, jij kan dat negeren ook niet. Jullie zijn beide vervelend bezig, negeer elkaar gewoon ipv elke keer weer aan de gang te blijven en hele topics om zeep te helpen met deze nutteloze dingen

Wat is er nutteloos? Gewoon een vraag.

Dat er mensen zijn die geen feilloos vertrouwen in de uitvoering van deze wet hebben is niet raar toch? Er zijn al vaker mensen onterecht voor fraudeur aangemerkt en waarom zou dat nu niet gebeuren? Als je daar een goed en sluitend antwoord op hebt, dan kun je iemand wat anders laten geloven, maar tot nu toe zijn er echt in het verleden fouten gemaakt. Misschien net in een andere situatie, maar zou het nu wel volledig goed gaan? Of zouden er toch fouten naar voren komen?
Het argument witwassen tegengaan is niet verkeerd, daar heeft niemand commentaar op volgens mij. Maar twijfels over een correcte uitvoering zijn er wel. Dus hoe denk je dan die twijfels weg te halen?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-22 22:23

Germie, zie je serieus de berichten boven je al niet? Daar reageerde ik op. Als je het gewoon nooit met elkaar eens bent en het overal in hetzelfde gedoe eindigt, kap er dan gewoon mee en reageer niet meer op elkaar. Helemaal niet steeds quoten om het laatste woord te hebben zoals gebeurt.

Ik snap niet waarom jij je aangesproken voelt. Ook al vind ik jouw vraag ook niet perse een ontopic en handige vraag want daar komt ook altijd weer gezeur van het woord wappie.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-22 22:24

germie schreef:
Ben jij een wappie OleJon? Of ben je je tijd ver vooruit?

Ik denk dat jij dat wel weet :j

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-22 22:28

MyWishMax schreef:
Germie, zie je serieus de berichten boven je al niet? Daar reageerde ik op. Als je het gewoon nooit met elkaar eens bent en het overal in hetzelfde gedoe eindigt, kap er dan gewoon mee en reageer niet meer op elkaar. Helemaal niet steeds quoten om het laatste woord te hebben zoals gebeurt.

Ik snap niet waarom jij je aangesproken voelt. Ook al vind ik jouw vraag ook niet perse een ontopic en handige vraag want daar komt ook altijd weer gezeur van het woord wappie.

Omdat ik me er niet aan erger. Het is een vrij forum, maar het lijkt er op dat je het hier met die wet eens moet zijn.
Ik heb ook mijn bedenkingen. De redenen heb ik ook gegeven. De praktijk moet het uitwijzen, maar van te voren al twijfels hebben mag natuurlijk.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-22 22:42

Het gaat helemaal niet over verplicht eens zijn met de wet. Ik heb het juist over die berichten die helemaal niks meer met inhojd van een topic te maken hebben. En niet alleen in dit topic, maar continu in verschillende discussie topics en zelfs gewoon informatieve topics. Het gaat over het gezeur tegen elkaar en elkaar uitmaken voor wappie of schaap. En dat er zo veel topics tegenwoordig overgenomen worden door die irritante berichten heen en weer zonder inhoud. Dus juist helemaal niet inhoudelijk willen reageren. Ja, daar valt ook onder dat iemand alleen maar zegt dat de overheid het allemaal plant, maar nergens uitleg wil geven. Net als het maar op elkaar blijven hakken ipv gewoon negeren als je elkaar vervelend vind.

Je kan normaal met elkaar omgaan, zelfs als je het niet met elkaar eens bent.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-22 23:01

Shadow0 schreef:
Ik vind het vooral wonderlijk dat mensen zich meer zorgen lijken te maken over een situatie die er nu nog niet is, dan om het nogal problematische plan dat er wel is. Al je banktransacties in de gaten houden is niet erg omdat er een ingewikkeld verhaal met lizards en de WEF aan vast zit - maar omdat het heel waarschijnlijk is dat er veel mensen voor fraude zullen worden aangepakt waar er geen sprake is van fraude.
Heb je geen flintertje conspiracy voor nodig, er zijn al zoveel mensen onterecht en zonder goede rechtsbescherming weggezet als fraudeur.

... maar het is ook net alsof mensen die echt diep in de conspiracies zitten, dat eigenlijk niet eens zo'n probleem vinden. De verontwaardiging is altijd over iets ongrijpbaars in een mogelijke toekomst, niet de realiteit die er nu al is.

Banken hebben er echter geen enkel belang bij om mensen "aan te pakken" (tussen aanhalingstekens gezet gezien banken geen bevoegdheden hebben als het om strafrechtelijke vervolging gaat of welke uitkering/belastingvoordelen inperken dan ook) voor niet bestaande fraude. Dat kost banken allen geld en tijd (=geld) terwijl het bedrijven met winstoogmerk blijven. En nogmaals die bevoegdheid ook om wie dan ook als fraudeur aan te merken is er gewoon niet en zal er niet komen. Daarbovenop is die gevreesde monitoring (van 1 cent zelfs) nu al jaren gaande, zonder dat er sprake is van gevolgen waar men in dit topic zo bang voor lijkt te zijn. Tenzij iemand een gesloten rekening in zijn hoofd gelijk trekt met "als fraudeur aangemerkt zijn".

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-22 23:09

Ik ken idd een voorbeeld van iemand die nieuwe rekening opende en daar flink bedrag naartoe stortte. De nieuwe bank wilde toch weten waar dat geld vandaan kwam. Aan de ene kant voelt dat raar, maar ook juist goed. Als je er eerlijk aan gekomen bent kan je toch aantonen hoe je eraan komt? In deze situatie was het ook gewoon kwestie van laten zien dat het van zakelijk rekening 1, naar privé 1 en nu privé 2 ging,omdat 1 opgeheven werd. Bank akkoord en niks aan de hand. Als het een rare zaak is is het toch goed dat daar naar gekeken wordt?

Wat mogen ze, Fly_high? Als ze echt iets verdachts gevonden hebben? En de klant kan niet laten zien waar het vandaan komt?

Alleen vraag ik me dan weer af of er echt regelmatig iets naar boven komt. Ik heb altijd het idee dat criminelen iets gehaaider zijn?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-22 23:17

Die bankieren gezellig in Zwitserland :)).

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-22 23:52

Wij zijn er laatst ook uitgefilterd door de bank voor een controle en het was echt niet tof vond ik. Je krijgt per mail wat al heel raar is de opdracht om een telefonische afspraak in te plannen zodat je kan uitleggen waarvoor je geld hebt opgenomen/gestort.

Bij ons was het gemakkelijk uit te leggen maar grote transacties zoals betaling van de internationale school werden extra gecontroleerd. Ondanks dat ik wist dat wij niks fout hebben gedaan vond ik het onderzoek heel vervelend omdat het echt een inbreuk op je privacy is. Ik heb er ook sterk aan gedacht om van bank te wisselen maar dat heeft helaas geen nut.

(Dit was echt een medewerker van een bank, wij hebben bij de bank alles geverifieerd)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-22 08:51

Als de bank er niks mee kan, waarom checken ze het dan?

Als ze iets verdachts menen te zien dan melden ze t toch bij instanties? Dus dan ga je alsnog die molen in?

Een gesloten rekening.. wanneer gebeurt dat dan?
Ik weet niet hoe makkelijk andere mensen kunnen functioneren zonder dat ze bij hun geld kunnen maar als dat wat langer duurt wordt t leven knap ingewikkeld … ga maar uitleggen dat de bank een rekening geblokkeerd heeft en dat je daarom je facturen niet kan betalen .. :+

En hoeveel fraudeurs pakken ze nu, met al die monitoring die ze al doen? Als het blijkbaar toch aangepast moet worden? Werkt t dan wel of niet?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-22 09:03

De Rabobank schijnt echt brieven rond te sturen aan mensen die vaak geld opnemen. Ik heb geen idee wat vaak is, ik doe het ook geregeld (gemiddeld 2 keer per maand), maar rond de feestdagen zeker meer (en soms hogere bedragen). Maar ik heb tot nu toe geen brief gehad. Contant geld vind ik handig voor wat kleine dingen, maar ook als je met iemand wat eten besteld en dan de kosten direct kunt delen.
Maar ik vraag me af of er bokkers zijn die wel zo'n brief gehad hebben van een bank? En wat is dan vaak contant geld opnemen?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-22 09:21

Ik heb dat nog nooit gehad en ik pinde toch echt minimaal 1 keer per week in die tijd. Vaak ook nog wel meer als 1 keer per week. Ouders pinnen ook nog steeds elke week contant geld en hebben ook nog nooit een vraag daarover gehad hoor.

Ik ben denk ik echt te afgestompt. 1 transactie uitleggen zou mij niet eens meer uitmaken := Vooral omdat het dus gewoon simpel uit te leggen is en er ook geen echte gevolgen aan zitten. Een bankrekening opheffen is niet echt een ramp en een nieuwe openen is zo gedaan. Volgens mij krijg je gewoon de mededeling dat het stopt en ben je niet meteen geblokkeerd? Ik ben wel benieuwd wat er eventueel nog meer kan. Het lijkt me dat ze bij extreme dingen zonder verantwoording van klant wel het door kunnen geven aan de politie oid?

Ik heb regelmatig 3 maanden bankafschriften van al mijn rekeningen door moeten sturen. En dan werd er niet gekeken naar iets boven de 100 euro, maar gewoon alles. Zelfs een bedrag van een paar euro moest verantwoord worden. Dat betekent ook elk bonnetje bewaren als je eens iets voorschiet en terugbetaald krijgt. Dat vind ik een veel grotere schending van privacy, maar die is wel 'geaccepteerd'. En de gevolgen zijn veel groter dan degene dienik hier gelezen heb. Gekort worden, terugbetalen wat snel enorm op kan lopen en een heel willekeurig beleid. Maar zoals ik al schreef, dat wordt als heel normaal gezien en halen de meeste mensen hun schouders bij op. Gebeurt niet bij hen dus geen probleem.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-22 09:48

Ik vind dat ook niet oké hoor.. ik snap dat als mensen geld van de staat “krijgen” dat er gekeken moet worden of ze dat echt nodig hebben maar al die uitgaves uitpluizen… pffff

En ik vraag me af, als je rekening geblokkeerd wordt, of het echt zo makkelijk is een nieuwe te openen.. plus, met welk geld? Dat geld wat op de geblokkeerde rekening staat? :+

Wat ik nu kan vinden is dat banken grote geldstromen monitoren.. als ze iets verdachts zien wordt er eerst geblokkeerd en daarna pas iets gevraagd .. hoe snel alles dan opgelost is, varieert ..

Als ze nu echt acties gaan ondernemen bij kleinere bedragen vraag ik me af hoe dat dan in z’n werk zou moeten gaan, maar dat kan ik nog niet helemaal vinden ..

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-22 10:02

Maar wordt het echt geblokkeerd of zeggen ze de rekening op en moet je gewoon een andere openen?

Helaas is het dus heel willekeurig bij geld van de 'staat' of je zo gecontroleerd wordt of niet. Bij de meeste juist niet.