Ibbel schreef:Mijn echtgenoot moest nog 6 dagen naar school. Hij heeft nog ouderwets HBS-B gedaan, 13 vakken eindexamen en moest vooral blokken op de talen (want ja, wel HBS B, maar tóch 5 jaar lang Frans en Duits, naast Engels en Nederlands, vakken laten vallen was er niet bij).
Die zat echt 's avonds tot laat huiswerk te doen én stond 's morgens een uur eerder op om nog een keer de rijtjes met woorden te oefenen.
Maar ja, géén bijbaantjes en geen sport. Sport kreeg je toen nog genoeg op school.
En gewone mensen werkten ook 6 dagen per week in loondienst, 40-urige werkweek moest ook nog worden uitgevonden, dus niemand vond dat raar. Was het leuk? Nee. Was het leven toen een stuk simpeler? Absoluut.
Maar alles lijkt nu wel meer, eerder, sneller te moeten. Ik lees hier topics over 9-jarige kinderen die een vlog moeten maken als huiswerk. WTF. Waarom is dat in hemelsnaam lagereschoolhuiswerkkost?
Geen wonder dat 50% van de kinderen van nu niet meer kunnen lezen en schrijven. De focus ligt een beetje verkeerd geloof ik...
Dat was niet overal en voor iedereen zo.
Echt leren was maar voor enkelen weggelegd en gebeurde in de ene familie veel meer dan in de andere. Er werd niet eens gekeken of je kon leren als je ouders niet geleerd hadden.
Mijn moeder kon goed leren, maar wist wat ze wilde. Die is van 43 en gaan werken op haar 15e, maar werkte nooit 6 dagen.
Haar middelste zus wilde per se leren, maar kon het niet. Die zat elke avond uren te blokken.
Mijn oma was van 1912 en heeft haar man op het werk leren kennen. Met 4 kinderen, waarvan 1 gehandicapt altijd nog enkele uren gewerkt. Dat kon omdat oma in huis woonde. Maar mijn oma vond het echt heerlijk en eerder hobby dan een verplichting.
Sporten deed men echt wel. Mijn oma deed aan schoonzwemmen en haar man en zijn broers voetbalden. Mijn moeder heeft aan badminton gedaan en later met de jongste zus gaan paardrijden, waar ze mijn vader ontmoette die ook daar al reed.
Het is altijd al zo geweest dat afkomst en voorbeelden ene rol spelen. Doorzetten, omgaan met tegenslagen etc krijg je toch mee van thuis en de omgeving.
Als ouders van 9-5 werken en continu klagen heeft dat echt veel effect op de kinderen. Het wordt vooral enorm onderschat. Net als de rol van een goede of mindere onderwijzer. Maar ook dan verschilt het hoe je leert daarmee om te gaan. Als er 30 kinderen in de klas zitten hebben die niet allemaal evenveel last van een slechte onderwijzer. Voor de een kan het heel bepalend zijn en voor de ander niet.