Excuses voor slavernijverleden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

moeshie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 10:15

Onali schreef:
moeshie schreef:
Iwalgelijke realiteit [ [url=m/wTwvkZ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Even deze idioot aan de kant schuiven, nooit als blond en blauwe ogen meisje naar landen als India, Japan of Turkije geweest?

Word je ook ineens een foto object hoor.

Mijn nichtje, die in tegenstelling tot haar zus en mij juist heel donker is, werd als Griekse gezien. En werd als jong meisje ook meegesleurd door een groepje Aziaten tijdens een vakantie in Griekenland.

Verder helemaal eens met Sunda en Joanne.

Blank in Afrika zou ik trouwens ook niet graag zijn.

Wauw, ik krijg kippenvel van jouw antwoord.
Het enige wat ik hierop kan antwoorden: ga je verdiepen in wat systemisch en institutioneel racisme is, lees over de koloniale geschiedenis van Nederland en Europa en praat met mensen die dagelijks geconfronteerd worden met uitspraken zoals de jouwe. Hopelijk opent dat je ogen.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 10:22

Elisa2 schreef:
Avalanche schreef:
Ja maar je kunt niet doen alsof het gelijk verdeeld was, want dat is gewoon niet zo. Bepaalde groepen hebben daar veel meer last van gehad dan anderen en dat heeft impact op de generaties van nu.

https://www.trouw.nl/nieuws/ook-afrika- ... ~ba2a374d/

De Afrikanen waren zelf de grootste en ergste slavenhandelaren.

Misschien moeten ze compensatiegeld gaan vragen aan de Ashanti?

En wij Europeanen aan de Islamtische wereld?

En de Oost Europezen aan Rusland?

Ik denk dat slavenhandelaren geen geld hoeven te vragen, denk je wel?

Maar ik vind dit onzin. Het gaat er niet om wat anderen gedaan hebben. Het gaat er wel om dat er een heel grote structurele ongelijkheid is gecreëerd door de trans Atlantische slavenhandel en kolonialisme en daar heeft Nederland hard aan meegedaan en mensen zijn er heel rijk van geworden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 10:25

Je snapt mijn punt niet geloof ik..Afrikanen zelf zijn degene die er het rijkst door geworden zijn. Afrikanen die Afrikanen verhandelden. Het is slim om de linkjes te lezen.

En ik vind slavernij erg, wat er in Amerika is gebeurd en ik begrijp de collectieve pijn daar. Die trouwens de Native American people ook hebben, hetzij op een andere manier.

Net zoals ik het erg vind van de holocaust overlevenden en de collectieve pijn die zij en hun gezinnen meedragen. En zo zijn er meer...

Nu wordt het alleen uitgebuit en krijgen de blanken de schuld van alles omdat ze geld willen zien. Dat gaat mij te ver. En roept bij mij ook weerstand op.
Laatst bijgewerkt door Elisa2 op 14-12-22 10:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 10:25

Overigens, over de opmerkingen over Duitsers: ook dat is nog niet helemaal weg. Ik geef les en hoorde nog best af en toe termen uit WOII gebruikt worden voor Duitsers en ik weet dat het meer gebeurt. Uiteraard zit ik daar meteen op, maar ik vind het wel zorgelijk. Ze denken er gewoon niet bij na. Ik denk dat dat ook snel zo gaat bij donkere mensen en heb daarom wel twijfels of excuses en zeker herstelbetalingen het oplossen. Wat iemand zei: het kan de tegen-groep ook juist verder weg drijven. Evenals dat hele idee van schuldig moeten voelen. Het is gewoon een erg lastige kwestie. Als ik mensen ken, en de jeugd ken, helpt het 'verbieden' van woorden overigens absoluut niet. Woorden worden er interessant van, en je bent dan extra stoer als je het wel gebruikt. Neem bv ook het woord homo op scholen. Ik had met wat klassen een docu gekeken genaamd 'Pisnicht' (over hoe het is om als homo aan te lopen tegen gepest en vooroordelen) en sommigen haalden er alleen maar uit dat er nog meer manieren zijn om 'homo' te zeggen op juist nog beledigendere wijze.

Maar aan de andere kant: als het hen helpt om excuses te ontvangen: be my guest. Ik zie gewoon echt niet wat het structureel oplost en ik zou juist graag de structurelere oplossing zien. Denk wel dat het goed is om minder te 'shamen' dan er nu gedaan wordt, want dat lokt echt alleen maar reacties van weerstand uit,daar heeft niemand wat aan.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 10:29

Hadden ze laatst ook niet gemeld welke families dat waren.. onder andere de Schimmelpennincks meen ik gelezen te hebben..
T voorstel was om dan ook bij die families geld vandaan te halen.. daar moest ik wel om grinniken..

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 10:29

ik vind ook dat ze beetje doorslaan.. Ja er is veel slavernij geweest.. Maar dat was ook onder de blanke mensen niet alleen van ander cultuur.

Net als dat rellen van marokanen ik snap het niet, het land waar jij bijwijze van je handje op mag houden, lekker gaan slopen.. Laatst zag ik op tiktok dat iemand zei ze rellen omdat ze zich niet thuis voelen, het land waar ze zich thuis voelen slopen ze niet. DAt ik denk als je hier zo ongelukkig ben, ga dan naar het land waar je dan wel gelukkig bent.. hoef je hier nog de boel niet te slopen. Je hebt nota bene en wedstrijd gewonnen!!! Als maroko verliest.. Wat gebeurt er dan? Maar eigenlijk zijn dan ook gewoon nederlanders met een marokaans afkomst en daar is niks mis mee als je maar gewoon normaal doet. Ik weet nederlanders zijn ook niet heilig. Dat is niemand maar dit snap ik niet. Rellen omdat je gewonnen hebt.. DAt is geen feest vieren.

maar dat is een andere discusi

ik zelf acepteer iederen ongeacht wel cultuur mits diegene gewoon normaal doet, en nee je hoeft voor mij echt niet goed nederlands te kunnen. Maar respect naar elkaar. Maar alles wordt op racisme gegooid. Maar andersom bestaat ook rascime maar dat mag niet uitgesproken worden want dat is niet zo..

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 10:34

Elisa2 schreef:
Je snapt mijn punt niet geloof ik..Afrikanen zelf zijn degene die er het rijkst door geworden zijn. Afrikanen die Afrikanen verhandelden.

En dat is het punt. Die buiten dan geen andere bevolkingsgroepen uit, roven niet een heel continent leeg en het heeft ook nog eens niets te maken met ras.
Het kolonialisme is wat het verschil maakt.
Elisa2 schreef:
Nu wordt het alleen uitgebuit en krijgen de blanken de schuld van alles omdat ze geld willen zien. Dat gaat mij te ver. En roept bij mij ook weerstand op.

Nee. Het gaat er simpelweg om dat de financiële schade wordt gecompenseerd door degene die die schade heeft veroorzaakt. Dat heeft niets te maken met schuldgevoel.

Wat anderen hebben gedaan moeten ze zelf oplossen, maar doet hier IMO niet ter zake.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 10:35

Elisa2 schreef:
Je snapt mijn punt niet geloof ik..Afrikanen zelf zijn degene die er het rijkst door geworden zijn. Afrikanen die Afrikanen verhandelden. Het is slim om de linkjes te lezen.

En ik vind slavernij erg, wat er in Amerika is gebeurd en ik begrijp de collectieve pijn daar. Die trouwens de Native American people ook hebben, hetzij op een andere manier.

Net zoals ik het erg vind van de holocaust overlevenden en de collectieve pijn die zij en hun gezinnen meedragen. En zo zijn er meer...

Helemaal mee eens :j

Mijn schoonvader heeft in een Jappenkamp gezeten en daar is zijn verloofde toen vermoord, daar heeft het hele gezin onder geleden.
Mijn oma heeft in een werkkamp gezeten in de oorlog en had daar de nodige trauma’s van en ga zo maar door.
Bij mij hebben ze door het eisen van geld veel geloofwaardigheid en respect verloren.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 10:41

Avalanche schreef:
Elisa2 schreef:
Je snapt mijn punt niet geloof ik..Afrikanen zelf zijn degene die er het rijkst door geworden zijn. Afrikanen die Afrikanen verhandelden.

En dat is het punt. Die buiten dan geen andere bevolkingsgroepen uit, roven niet een heel continent leeg en het heeft ook nog eens niets te maken met ras.
Het kolonialisme is wat het verschil maakt.
Elisa2 schreef:

Nee. Het gaat er simpelweg om dat de financiële schade wordt gecompenseerd door degene die die schade heeft veroorzaakt. Dat heeft niets te maken met schuldgevoel.

Wat anderen hebben gedaan moeten ze zelf oplossen, maar doet hier IMO niet ter zake.

Hahahaha, lees dit eens zou ik zeggen:

https://reportersonline.nl/slavernij-is ... we-denken/

"De afkeer van Europa tegen de slavernij in Afrika zou echter weinig effect hebben gehad als de kolonisatie van Afrika niet inmiddels was begonnen. Wat volgde was een merkwaardige paradox: de Westerse landen onderwierpen Afrika met geweld, maar schaften daarnaast veelal de slavernij af in de gebieden die door hen werden veroverd. "

De kolonisatie schafte juist de slavernij merendeel af! Wat nog steeds niet helemaal gelukt is heden ten dage.

"Is slavernij daarmee een gesloten hoofdstuk? Bepaald niet. Het wereldwijde aantal slaven bedraagt momenteel 40 miljoen. Dat betekent dat er op dit moment meer slaven zijn dan het totaal aantal Afrikanen dat weggevoerd is naar de Nieuwe Wereld en de moslimwereld bij elkaar. Van die 40 miljoen bevindt het grootste deel zich nog altijd in Afrika. In de top vijf van landen met de meeste slaven staan drie Afrikaanse landen: Eritrea, Burundi en de Centraal Afrikaanse Republiek. Voor grote delen van Afrika is slavernij geen spook uit het verleden, maar de harde realiteit van vandaag."
Laatst bijgewerkt door Elisa2 op 14-12-22 10:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 10:43

plutolover schreef:
Maar andersom bestaat ook rascime maar dat mag niet uitgesproken worden want dat is niet zo..

Is idd niet zo. Er is geen Marokkaan die jouw opleiding kan saboteren, zorgen dat je geen werk krijgt om hoe je eruit ziet of hoe je naam klinkt.
Andersom kan dat wel.
En dat beïnvloedt de welvaart van hele groepen structureel. Dat is racisme.

En dat wil niet zeggen dat jij geen pech kunt hebben, maar als dat zo is, is het dat: pech. En gebeurt het door je eigen groep.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 10:43

Zo kan je idd doorgaan. Linkshandigen en stotteraars werden vroeger ook bestraft in de klas. Moeten we nu het huidige lerarenkorps daarvoor om excuses en compensatie gaan vragen?

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 10:44

paars schreef:
Zo kan je idd doorgaan. Linkshandigen en stotteraars werden vroeger ook bestraft in de klas. Moeten we nu het huidige lerarenkorps daarvoor om excuses en compensatie gaan vragen?

Waren die eigendom van de leraren dan? Konden ze verhandeld worden?

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 10:45

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 10:46

paars schreef:

Oh ja, onrechtvaardig straffen is echt hetzelfde als slavernij :')

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 10:46

Lees de links dan en verdiep je in de geschiedenis voordat je zomaar wat roept!

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 10:47

Avalanche schreef:
plutolover schreef:
Maar andersom bestaat ook rascime maar dat mag niet uitgesproken worden want dat is niet zo..

Is idd niet zo. Er is geen Marokkaan die jouw opleiding kan saboteren, zorgen dat je geen werk krijgt om hoe je eruit ziet of hoe je naam klinkt.
Andersom kan dat wel.
En dat beïnvloedt de welvaart van hele groepen structureel. Dat is racisme.

En dat wil niet zeggen dat jij geen pech kunt hebben, maar als dat zo is, is het dat: pech. En gebeurt het door je eigen groep.

Oooooooh jawel
Dat kunnen ze best als ze bijvoorbeeld een eigen zaak hebben en mensen aan moeten nemen, volgens mij kunnen ze dan ook blanke mensen weigeren toch? Want schijnen de blanken andersom ook te doen

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 10:47

Alleen al de hoeveelheid keer dat er in dit topic "ze eisen geld" en "we moeten betalen" staat geeft mij een nare bijsmaak.

"Ze" zijn verantwoordelijk voor de rijkdom die "we" in Nederland hebben en betalen nog steeds dagelijks een racistische prijs.

Ik dacht dat ik nooit discriminerende. Hoe meer ik echter leer, hoe meer ik merkte dat ook ik onbewust verkeerde keuzes maakte. Gelukkig ben ik als mens in staat om te leren.

Ik weet als vrouw hoe vervelend het kan zijn om in een patriarchale samenleving te wonen. Daardoor kan ik mij een heel klein beetje indenken hoe het zou kunnen zijn om als zwarte in een witte samenleving te leven.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 10:49

Elisa2 schreef:

Nee. Ik ga geen linkjes lezen. Ga eerst maar eens op mijn argumenten in.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 10:50

mariettek schreef:
Alleen al de hoeveelheid keer dat er in dit topic "ze eisen geld" en "we moeten betalen" staat geeft mij een nare bijsmaak.

"Ze" zijn verantwoordelijk voor de rijkdom die "we" in Nederland hebben en betalen nog steeds dagelijks een racistische prijs.

Ik dacht dat ik nooit discriminerende. Hoe meer ik echter leer, hoe meer ik merkte dat ook ik onbewust verkeerde keuzes maakte. Gelukkig ben ik als mens in staat om te leren.

Ik weet als vrouw hoe vervelend het kan zijn om in een patriarchale samenleving te wonen. Daardoor kan ik mij een heel klein beetje indenken hoe het zou kunnen zijn om als zwarte in een witte samenleving te leven.

Oja? ik ken genoeg succesvolle mensen met een ander kleurtje die gewoon normaal behandeld worden en goede banen hebben en zich ook niet in dit beeld kunnen vinden.

Mij persoonlijk maakt het ook niks uit wat voor een kleur of afkomst iemand heeft maar beoordeel ik ze puur op gedrag en de mens die ze zijn.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 10:50

Avalanche schreef:
Elisa2 schreef:

Nee. Ik ga geen linkjes lezen. Ga eerst maar eens op mijn argumenten in.

Ik ga niet discussieren met iemand die de geschiedenis niet kent en wilt kennen, zonde van mijn energie. ;)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 10:51

Mars schreef:
Cer schreef:
Ik las hier iets over.. ergens staat dat de (binnenlandse?) schuld van Suriname bij de onafhankelijkheid in 1975 (?) al kwijtgescholden werd en er werden afspraken gemaakt over ontwikkelingshulp maar dat werd steeds gestaakt vanwege de politiek

Is wat men nu wil daar dan een vervolg op, of een geheel nieuwe aanvraag?

Dat klopt en is bij wet vastgelegd:
https://wetten.overheid.nl/BWBV0003908/1975-11-25

Citaat:
Teneinde de Republiek Suriname in staat te stellen onbelast met schulden uit het verleden aan de uitvoering van het meerjarenontwikkelingsprogramma te werken, verleent het Koninkrijk der Nederlanden algehele kwijtschelding van de op de datum van de onafhankelijkheid bestaande schuld, zoals gespecificeerd in Bijlage 1, die een integrerend deel van de Overeenkomst vormt.

En:

Citaat:
Het Koninkrijk der Nederlanden stelt voor een periode van 10 tot 15 jaar in totaal Nfl 3500 mln beschikbaar voor de uitvoering van het meerjarenontwikkelingsprogramma. Dit bedrag is als volgt opgebouwd:

-Nfl 2700 mln is bestemd voor medefinanciering van projecten en programma's welke onderdeel uitmaken van het Surinaamse meerjarenontwikkelingsprogramma; voor sociaal-educatieve ontwikkelingsprojecten en voor mede-financiering van ontwikkelingsprojecten van particuliere organisaties, universiteiten en de Financieringsmaatschappij voor Ontwikkelingslanden;

-indien na besteding van het bedrag van Nfl 2700 mln het programma nog niet volledig is gerealiseerd, is het Koninkrijk der Nederlanden bereid tot een maximum van Nfl 300 mln het resterende tekort te financieren op basis van strikte pariteit met Surinaamse besparingen;

-voor het verstrekken van garanties te verlenen op ontwikkelingsleningen van ontwikkelingsfondsen en -banken ten behoeve van projecten deel uitmakend van het meerjarenprogramma is, voor zover noodzakelijk, Nfl 500 mln beschikbaar. Materialisering van deze garanties zal ten laste komen van de in deze periode dan wel daarna te verlenen ontwikkelingshulp.

Behalve de hierboven genoemde bedragen blijft het restant van de in het verleden gecommitteerde doch niet uitgegeven Nederlandse hulp voor de Republiek Suriname ten bedrage van ongeveer Nfl 350 mln beschikbaar

Dus de kwijtschelding is in 1975 al gebeurd, er is een klap geld heen gegaan om Suriname op te bouwen en te ontwikkelen.

Is het gebeurt, of had het moeten gebeuren? Dat kan ik eigenlijk nergens terug vinden.
Als het is gebeurt, dan is het toch bijzonder dat we dat nu, op een relatief willekeurig moment, nogmaals zouden moeten doen?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 10:51

Ik sla mijn neutrale vragen maar gewoon over... stel je voor dat je er echt wat van opsteekt..
dit onderwerp kan eigenlijk nooit normaal besproken worden.. jammer is dat..

cjb

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 10:52

Ik vind het een moeilijk discussie.
In die tijd was het normaal om zwaar werk uit te laten voeren door slaven.
Net zoals we het nu normaal vinden dat zwaar werk uitgevoerd wordt door laag betaalde arbeiders uit Polen, Roemenië, Bulgarije, .. , ...

Dat de donkere man altijd achter gesteld wordt heeft te maken met keuzes die gemaakte worden door die groep en kansen aangrijpen. Dat deze groep vaak de keuze maakt voor het snelle criminele geld maakt dat de politie hen wat vaker opzoekt. En ze ten onrechte een onveilig gevoel hebben.
Laat ze eens 1 generatie wel de juiste keuze niet maken, laat de politie dan maar langs komen. Als ze niets vinden stop het vanzelf.

Mijn voorouders hebben ook gewerkt voor kost en inwoning bij een landheer (elite) toen ze de kans kregen om voor zichzelf wat grond te pachten/kopen, hebben ze die kans gepakt. Op het moment dat hun kinderen naar school mochten hebben ze hun kinderen naar school gestuurd, zodat ze slimmer werden. Die kinderen zijn voor loon gaan werken en hebben zich in een goede naoorlogse tijd opgewerkt. Hun kinderen hadden leerplicht en hebben doorgestudeerd om nog beter in te stromen in de arbeidsmarkt. En onze kinderen krijgen ook weer kansen. Maar we zullen nooit dezelfde keuzes en privileges krijgen als de oranjes en van Vollenhovens.

M.a.w. het klopt dat de gekleurde Nederlander nu nog minder kansen krijgt. Maar laat ze zich ook opwerken. En ga er niet vanuit (doe ik als blanke man ook niet) dat je recht hebt op een zelfde behandeling. Dat is nooit geweest en zal ook nooit zo zijn. Op een bedrijf vinden we het ook normaal dat er loonverschillen zijn voor hetzelfde aantal gewerkte uren.

De excuses mogen ze van mij maken. Maar ik denk dat ze zelf mede verantwoordelijk zijn voor de situatie zoals die nu is. We zullen vandaag weer eens kijken welke keuzes de jeugd maakt als Marokko wint of verliest. (onder het mom van trots op hun vaderland)

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 10:58

Elisa2 schreef:
Ik ga niet discussieren met iemand die de geschiedenis niet kent en wilt kennen, zonde van mijn energie.

Wat een aanname. Je weet daar echt niets van. Mijn probleem is ook niet met de geschiedenis, maar jouw houding. Je negeert mijn argumenten volledig, maar blijft linkjes droppen.
Als ik met iemand discussieer, vind ik het fair om er net zoveel energie in te steken als jij doet.

Als je dan gewoon linkjes blijft droppen, ga ik niet al die moeite doen om die te lezen terwijl jij niet eens 2 zinnen leest.

Moest het je interesseren: ik heb er een halve boekenkast vol boeken over :)

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 11:01

Laat wie dat wil zich vooral een schuldgevoel aanpraten en sorry zeggen; zet de zoveelste stichting op die geld voor de opbouw inzamelt, maar laat mij en mijn belastinggeld erbuiten.

Mooi artikel uit 2013; weinig veranderd.
https://werkgroepcaraibischeletteren.nl ... maal-niet/