Stijgende prijzen, winstoptimalisatie restaurants, wanneer ga je niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Re: Stijgende prijzen, winstoptimalisatie restaurants, wanneer ga je niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-22 08:58

De visboer is zeker duurder geworden en waar ik vaak gebakken mosselen haal zei dat ze echt wel merken dat er toch minder mensen komen. Met name als het nu ook maar even slechter weer is. Ik betaal daar 3,50 voor mosselen, en 5 euro voor een lekkerbekje. Hoger gaan ze eerst niet hebben ze gezegd, omdat hier al mensen over klagen.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 11:46

De kibbeling is hier van 4 euro naar 5,50 gegaan.
Het maakt wel dat ik me nog een keer bedenk voordat ik weer zomaar even kibbeling ga halen.
Ik vind het te duur.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 11:51

Kibbeling is hier ook vors gestegen. Geloof dat een klein bakje al naar de 7 gaat. Vis is ook hartstikke duur momenteel.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 11:52

Ik betaal 10 euro voor een grote portie kibbeling en een haring nu. Dat is flink meer dan een half jaar terug. Ook de foodtruck die hier op zaterdag staat is flink duurder geworden.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 12:16

De brandstof waar de vissersboten mee varen is natuurlijk ook flink gestegen, en dat wordt doorberekend.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 12:19

prompter schreef:
De brandstof waar de vissersboten mee varen is natuurlijk ook flink gestegen, en dat wordt doorberekend.

Maar dat wil niet zeggen dat de klant dat dan zomaar zal willen betalen.

Economische wet: prijselasticoteit. Bij een stijgende prijs, zal de vraag afnemen.

Gevolg kan zijn dat vele ondernemers de vraag zo zien dalen dat hun bedrijf eraan kapot gaat. Het zij zo.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 12:19

germie schreef:
De visboer is zeker duurder geworden en waar ik vaak gebakken mosselen haal zei dat ze echt wel merken dat er toch minder mensen komen. Met name als het nu ook maar even slechter weer is. Ik betaal daar 3,50 voor mosselen, en 5 euro voor een lekkerbekje. Hoger gaan ze eerst niet hebben ze gezegd, omdat hier al mensen over klagen.

Geloof me dat zal nog wel gaan gebeuren

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 12:22

Vis is toch al een onderwerp apart omdat we alles kapot hebben gevist :\

Lestrange01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 12:43

En nu heb ik zin in kibbeling, bedankt dames :P

Maar goed, hier is het altijd 5 euro geweest voor 250 gram en nu 5.50 voor 200 gram. Dan denk je "50 cent valt heel erg mee!", maar de portie is ook kleiner..

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 12:46

Lestrange01 schreef:
En nu heb ik zin in kibbeling, bedankt dames :P

Maar goed, hier is het altijd 5 euro geweest voor 250 gram en nu 5.50 voor 200 gram. Dan denk je "50 cent valt heel erg mee!", maar de portie is ook kleiner..

Hier nog 1.

ir_2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 12:57

Dees schreef:
prompter schreef:

Economische wet: prijselasticoteit. Bij een stijgende prijs, zal de vraag afnemen.

Gevolg kan zijn dat vele ondernemers de vraag zo zien dalen dat hun bedrijf eraan kapot gaat. Het zij zo.

Inderdaad, en daar is ook helemaal niks 'mis mee' of raar aan - dat zijn gewoon de economische conjuncturele bewegingen van onze aardbol. Ja het is jammer als je precies daar werkt of als dat je favoriete restaurant is, maar geen enkel privaat bedrijf heeft oneindig 'recht' om te bestaan.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 13:26

ir_2021 schreef:
Inderdaad, en daar is ook helemaal niks 'mis mee' of raar aan - dat zijn gewoon de economische conjuncturele bewegingen van onze aardbol. Ja het is jammer als je precies daar werkt of als dat je favoriete restaurant is, maar geen enkel privaat bedrijf heeft oneindig 'recht' om te bestaan.

Zijn deze absurde energieprijzen en deze absurd hoge inflatie nog normale conjuncturele bewegingen dan. Als dit zo door gaat dan gaat het verder dan een aantal restaurants en andere bedrijven die op de fles gaan. We glijden langzaam af richting een grote depressie.

paddington

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 13:32

Ik werk in de vishandel en idd de vis inkoop is een stuk duurder dan vorig jaar.
Tot een paar maanden terug was bijvoorbeeld de zalm nog verdubbeld kwa inkoopprijs.

Voorheen bestelde of gingen we nog enigszins een keer uit eten maar met de prijzen doe ze nu hanteren gaan of bestellen we al bijna niet meer.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 13:38

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-22 13:45

Kleinere porties, geringere of geen prijsstijging is zeker een keuze.
Het is natuurlijk zo dat elk produkt wat je koopt of kopen kan te maken heeft met een zgn. 'gauss' index. bij prijs X kopen velen het en verdien je niets of moet er geld bij, bij prijs Y zal de verkoop lager zijn, maar wel wat meer winst, en bij prijs Z kopen weinigen het nog maar is de verdienste of winst per verkoop het grootst. Als restaurant moet je kijken hoe je de grootste winst kunt maken. Veel omzet is feitelijk niet belangrijk, het gaat om winstoptimalisatie.

Een sterrenrestaurant heeft een andere doelgroep, daar wordt niet raar opgekeken als een menu 125 euro of meer kost. Verhogen die de prijs, dan kan die doelgroep het waarschijnlijk nog gewoon betalen.

De visboer is voor iedereen, ook de mensen met weinig geld. Elke vrijdag een visje van 5 euro kunnen ze betalen. Als dat dan 5,50 wordt, dan wordt het al lastiger. Dus dan kan de keuze zijn wat kleinere porties voor dezelfde prijs betekenen dat je de klanten die die 5 euro net kunnen missen wel vasthoudt. Zij hebben tenslotte nog steeds het visje op vrijdag en de lekkere smaak. Dat ze dan wat minder krijgen is dus een keuze en misschien geen gekke keuze.

Maar als ik nu van 100 euro energiekosten naar 300 ga, wat dus tegenwoordig helemaal geen absurde stijging is (vind ik nog steeds van wel), dan heb ik 200 euro minder uit te geven (ik praat maar niet over mogelijkheid tot sparen, want die hadden velen ook al niet). Die 200 euro kan niet meer besteed worden aan dat lekkere bakje vis of dat restaurantbezoekje. Ook kost de auto ineens 100 euro per maand meer aan brandstof bij gelijkblijvende kilometers. Dus nog eens 100 euro minder te besteden. Ziektekostenpremie stijgt, eten wordt duurder, dus minder en minder vrij te besteden aan leuke dingen.
Ik weet het niet hoor, maar dit is wat ik bij mezelf zie. Er waren al maanden bij dat ik niet rond kon komen, maar die zullen dus toenemen. Als je dan 2% salarisverhoging krijgt, dan is dat op 2000 euro netto nog lang niet wat je extra moet uitgeven.
Dat betekent dat je moet gaan schrappen met je uitgaven voor leuke dingen zeg maar. Je kunt wel zeggen dat al die leuke dingen luxe zijn, maar je wilt ook niet alleen maar werken om nog net te kunnen eten. Voor mij is 1 van de makkelijkste besparingen wat minder uit eten. Ik ga niet vaak, maar in totaal denk ik 1 keer per maand. Ga ik dat halveren, dan krijgt de horeca dus mij de helft minder vaak te zien. Mijn totale uitgave per keer mag dan wel wat stijgen, maar ik geef niet nog steeds net zo veel uit. Er zal dus minder omzet voor de horeca zijn via mij als klant. Zie dan maar eens in te spelen als restaurant op behoud van winst. Minder openingsuren wegens minder omzet en klanten, kleinere porties, andere menu's, enz. Wat je verder soms ziet is dat de ondernemer zijn inkomen WEL wil laten stijgen met de stijgende kosten en inflatie. Dus zelf niet inleveren, terwijl elke medewerker ergens in loondienst dat wel moet. Dan krijg je dus ook weer buitenproportionele prijsstijgingen en mogelijk een sterk dalende omzet en dalende winst in totaal, de gausscurve.

Overigens heb ik meer en meer bedenkingen tegen al die boycotten tegen Rusland.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 14:00

Germie, zeg je nu dat de visboer (of andere horeca-ondernemer) in feite zijn prijzen oet afstemmen op de situatie van jou als klant? Of begrijp ik je verkeerd? Door deze zin "De visboer is voor iedereen, ook de mensen met weinig geld". Een ondernemer is geen sociale instelling, een ondernemer wil winst maken. Dat was al moeilijk in de coronaperiode en als ze nu ook nog de stijgingen deels uit hun winst moeten bekostigen, wordt het wel een moeilijk verhaal.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-22 14:02

chevax schreef:
Germie, zeg je nu dat de visboer (of andere horeca-ondernemer) in feite zijn prijzen oet afstemmen op de situatie van jou als klant? Of begrijp ik je verkeerd? Door deze zin "De visboer is voor iedereen, ook de mensen met weinig geld". Een ondernemer is geen sociale instelling, een ondernemer wil winst maken. Dat was al moeilijk in de coronaperiode en als ze nu ook nog de stijgingen deels uit hun winst moeten bekostigen, wordt het wel een moeilijk verhaal.

Dat zeg ik niet, dat staat ook nergens en waar je dat uithaalt weet ik niet, maar de visboer heeft een andere doelgroep dan het sterrenrestaurant. Dus de manier van klantenbinding is anders. En daarom kan daar een kleinere portie misschien wel werken. En dat staat er ook.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 14:03

Ze bedoelt volgens mij dat iemand die sowieso al krap in de portemonnee zit niet elke maand uit eten gaat, maar nog wel net dat visje van € 5 per week kan betalen, maar dat die klandizie daar wegvalt als het teveel stijgt. Is an sich geen reden voor de visboer om de prijs niet te doen stijgen, tenzij hij teveel klanten verliest. (als je tien klanten hebt die voor € 5 vis kopen, maar door de verhoging van 10% verlies je een klant, dan hou je uiteindelijk minder over)

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 14:05

Ik vind vis een luxe, zeker niet voor de kleine portemonnee. De kleine portemonnee kan ook bij de Lidl vis halen. Gekweekt en niet diervriendelijk, smakeloos, maar wel goedkoop.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 14:13

Urbanus schreef:
Ik vind vis een luxe, zeker niet voor de kleine portemonnee. De kleine portemonnee kan ook bij de Lidl vis halen. Gekweekt en niet diervriendelijk, smakeloos, maar wel goedkoop.

kwantiteit vs kwaliteit.

Maar je raakt wel even wat. Goedkoop, niet diervriendelijk, zonder smaak en vaak vol E-nummers. Ideaal voor mensen met een kleine beurs, maar tegelijkertijd schadelijk voor de gezondheid. En daarmee ontstaat er ook weer een nieuw probleem: armoede-ziekte zeg maar.

(Niet zeggende dat kibbeling zo gezond is, da's ook frituur ;) )

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 14:16

Dat laatste negeer ik, vette vis zegt het voedingscentrum _O-

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 14:19

Winged schreef:
Urbanus schreef:

kwantiteit vs kwaliteit.

Maar je raakt wel even wat. Goedkoop, niet diervriendelijk, zonder smaak en vaak vol E-nummers. Ideaal voor mensen met een kleine beurs, maar tegelijkertijd schadelijk voor de gezondheid. En daarmee ontstaat er ook weer een nieuw probleem: armoede-ziekte zeg maar.

(Niet zeggende dat kibbeling zo gezond is, da's ook frituur ;) )

is dat zo?
Toevallig hier vandaag een ovenschotel met kabeljauw op het menu staan.
Met de goedkoopste van de Jumbo.
Smaak vind ik prima, omdat er toch in een overschotel een hoop andere ingrediënten bijkomt.

https://www.jumbo.com/producten/jumbo-k ... g-481561DS

E nummers zie ik geen staan

En deze omschrijving erbij

Citaat:
Marine Stewardship Council - Gecertificeerd duurzame visserij - MSC - Bedankt voor uw keuze voor een product dat voldoet aan de internationale MSC-standaard voor duurzame visserij. U helpt mee om visbestanden voor de toekomst te behouden. https://www.msc.org/nl - MSC-C-50579

Herkomst
Visgebied
Kabeljauw (Gadus morhua), gevangen in het Noordoostelijk deel van de Atlantische Oceaan (FAO 27), subvangstgebied: Barentsz Zee (A*). Noorse Zee, Spitsbergen en Bereneiland (B*), Noordzee (C*) of visgronden ijsland en Faeröer (D*), vangstmethode: trawlnetten en haken en lijnen. *Exact vangstgebied staat met letter weergegeven achter de lotcode.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 14:22

Zalm bij de Lidl is anders verre van goedkoop :+ en smakeloos zou ik het ook niet noemen.

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 15:02

Dees schreef:
prompter schreef:

Het zij zo?? Meen je dat werkelijk?Het zal je bedrijf zijn die je al 10 talen jaren runt op deze manier naar de gallemiezen gaat!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 15:05

Urbanus schreef:

Vis en vlees was idd het 1e wat ik geschrapt hebt. 5 euro per week voor 1 maaltijd of een gedeelte van een maaltijd is voor die kleine portemonnee al tijden niet meer geschikt :=

Ik ga ook al jaren niet meer uit eten :') wat ik lekker vind is voor mij al tijden te duur, dus doe ik alleen als ik meegenomen word. 1 keer per jaar als ik geluk heb. Afhaal maaltijden ook enorm teruggeschroefd al een jaar of misschien 2. Dat is eerder 1 keer in het half jaar.

Maar dat heeft allemaal niks met de prijzen van nu te maken, allemaal al eerder geschrapt.