Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
prompter schreef:De brandstof waar de vissersboten mee varen is natuurlijk ook flink gestegen, en dat wordt doorberekend.
germie schreef:De visboer is zeker duurder geworden en waar ik vaak gebakken mosselen haal zei dat ze echt wel merken dat er toch minder mensen komen. Met name als het nu ook maar even slechter weer is. Ik betaal daar 3,50 voor mosselen, en 5 euro voor een lekkerbekje. Hoger gaan ze eerst niet hebben ze gezegd, omdat hier al mensen over klagen.
Dees schreef:prompter schreef:De brandstof waar de vissersboten mee varen is natuurlijk ook flink gestegen, en dat wordt doorberekend.
Maar dat wil niet zeggen dat de klant dat dan zomaar zal willen betalen.
Economische wet: prijselasticoteit. Bij een stijgende prijs, zal de vraag afnemen.
Gevolg kan zijn dat vele ondernemers de vraag zo zien dalen dat hun bedrijf eraan kapot gaat. Het zij zo.
ir_2021 schreef:Inderdaad, en daar is ook helemaal niks 'mis mee' of raar aan - dat zijn gewoon de economische conjuncturele bewegingen van onze aardbol. Ja het is jammer als je precies daar werkt of als dat je favoriete restaurant is, maar geen enkel privaat bedrijf heeft oneindig 'recht' om te bestaan.
chevax schreef:Germie, zeg je nu dat de visboer (of andere horeca-ondernemer) in feite zijn prijzen oet afstemmen op de situatie van jou als klant? Of begrijp ik je verkeerd? Door deze zin "De visboer is voor iedereen, ook de mensen met weinig geld". Een ondernemer is geen sociale instelling, een ondernemer wil winst maken. Dat was al moeilijk in de coronaperiode en als ze nu ook nog de stijgingen deels uit hun winst moeten bekostigen, wordt het wel een moeilijk verhaal.
Urbanus schreef:Ik vind vis een luxe, zeker niet voor de kleine portemonnee. De kleine portemonnee kan ook bij de Lidl vis halen. Gekweekt en niet diervriendelijk, smakeloos, maar wel goedkoop.
Winged schreef:Urbanus schreef:Ik vind vis een luxe, zeker niet voor de kleine portemonnee. De kleine portemonnee kan ook bij de Lidl vis halen. Gekweekt en niet diervriendelijk, smakeloos, maar wel goedkoop.
kwantiteit vs kwaliteit.
Maar je raakt wel even wat. Goedkoop, niet diervriendelijk, zonder smaak en vaak vol E-nummers. Ideaal voor mensen met een kleine beurs, maar tegelijkertijd schadelijk voor de gezondheid. En daarmee ontstaat er ook weer een nieuw probleem: armoede-ziekte zeg maar.
(Niet zeggende dat kibbeling zo gezond is, da's ook frituur)
Citaat:Marine Stewardship Council - Gecertificeerd duurzame visserij - MSC - Bedankt voor uw keuze voor een product dat voldoet aan de internationale MSC-standaard voor duurzame visserij. U helpt mee om visbestanden voor de toekomst te behouden. https://www.msc.org/nl - MSC-C-50579
Herkomst
Visgebied
Kabeljauw (Gadus morhua), gevangen in het Noordoostelijk deel van de Atlantische Oceaan (FAO 27), subvangstgebied: Barentsz Zee (A*). Noorse Zee, Spitsbergen en Bereneiland (B*), Noordzee (C*) of visgronden ijsland en Faeröer (D*), vangstmethode: trawlnetten en haken en lijnen. *Exact vangstgebied staat met letter weergegeven achter de lotcode.
Dees schreef:prompter schreef:De brandstof waar de vissersboten mee varen is natuurlijk ook flink gestegen, en dat wordt doorberekend.
Maar dat wil niet zeggen dat de klant dat dan zomaar zal willen betalen.
Economische wet: prijselasticoteit. Bij een stijgende prijs, zal de vraag afnemen.
Gevolg kan zijn dat vele ondernemers de vraag zo zien dalen dat hun bedrijf eraan kapot gaat. Het zij zo.
Urbanus schreef:Ik vind vis een luxe, zeker niet voor de kleine portemonnee. De kleine portemonnee kan ook bij de Lidl vis halen. Gekweekt en niet diervriendelijk, smakeloos, maar wel goedkoop.