Rechten van de foetus VS. lichamelijke integriteit van de moeder

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
germie

Berichten: 26135
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 22:56

Brainless schreef:
Er geldt voor een overtijdse behandeling geen wacht-/bedenktijd.

@Germie
Aangifte kan zeker ook zonder dat iemand zwanger is en kan direct wanneer het slachtoffer wilt.
Ook zonder getuige kun je gelukkig aangifte doen.

Aangifte kan ook zonder dat je zwanger bent, dat klopt. Maar ze moeten wel tijd hebben en dat er geen aangifte mogelijk was, was ook waar, er is letterlijk gezegd dat er geen getuigen waren en dat ze dan alleen een melding konden aanmaken. Er is gewoon netjes met 2 agenten van de zedenpolitie gesproken met de intentie een aangifte te doen. Maar helaas.
Laatst bijgewerkt door germie op 09-11-22 22:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Urbanus

Berichten: 44994
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Rechten van de foetus VS. lichamelijke integriteit van de moeder

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 22:57

Ja, zal allemaal, kunnen we ontopic gaan?

liedje89
Berichten: 7159
Geregistreerd: 09-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 23:07

Nou ja ik denk dat het punt van die casus een beetje was dat je als vrouw wellicht redenen hebt om een abortus uit te stellen (ook al zijn die niet perse altijd rationeel) ook als je wel een 'goede' reden hebt om die abortus te willen? Wat je dan weer terug brengt op welke termijn is redelijk en is het aan een ander om daar een oordeel over te vellen, behalve de zwangere en de behandelend arts. Want ik lees van sommige mensen toch wel een beetje een oordeel wat al raar is omdat het verhaal zo onduidelijk is dat je eigenlijk niks weetover het uitstellen dat het dom is en dat je dus perse zo vroeg mogelijk abortus moet ondergaan wanneer je weet dat je niet zwanger wil zijn?

ruitje

Berichten: 12453
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 23:09

beert schreef:
ruitje schreef:
Mijn dochter kon bijna niet behandeld worden in het ziekenhuis waar ik bevallen was en 2 weken later terug kwam.

' Dat kan niet zonder BSN/ID kaart mevrouw'

'Oke, even wachten tot ze blind is aan dat ene oog terwijl ik wacht op de gemeente dan'

Dus nee, ziekenhuizen registreren niet echt iets geloof ik :+

Ohja. Zo kwam mijn zoon met 8 weken in het ziekenhuis terecht en moest ik een id-kaart overhandigen om zijn dossier in te mogen zien. Die had ik natuurlijk niet. Moest ik een geboorteakte laten zien om aan te tonen dat ik de moeder was. Alsof je met een vreemd kind voor je lol in het ziekenhuis gaat liggen..


Bizar ja :D

beert
Berichten: 2468
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 23:09

Sizzle schreef:
Beert, dat zou ik niet zo stellig zeggen hoor. Er bestaan ontzettend verknipte families waar niet beide ouders perse recht hebben op zulke informatie. Bovendien zijn er ook veel stief-ouders die niet perse voogd zijn.
Ik vind het goed dat ze checken ookal is het lastig.
Uiteraard mag dat niet betekenen dat het kind niet behandeld wordt.

Ik snap wat je zegt. Maar ze kunnen toch ook aan mijn bsn-nummer met mijn legitimatie zien dat ik de moeder ben? De geboorteakte was een uitdraai van een ander ziekenhuis en redelijk makkelijk na te maken. En daar staat niks op over voogdij.

Ik had ook al een ondertekend formulier van de behandeld artsen en was al 4 weken non-stop in het ziekenhuis. Daarin gaf je ondertekend toestemming dat zij mochten onderzoeken of je voogd bent. Een id-kaart van een baby zegt ook niks over de voogdij volgens mij?

Maar dat is wat off topic weer over registraties bij geboorte enzo.

secricible

Berichten: 25737
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 23:13

liedje89 schreef:
Nou ja ik denk dat het punt van die casus een beetje was dat je als vrouw wellicht redenen hebt om een abortus uit te stellen (ook al zijn die niet perse altijd rationeel) ook als je wel een 'goede' reden hebt om die abortus te willen? Wat je dan weer terug brengt op welke termijn is redelijk en is het aan een ander om daar een oordeel over te vellen, behalve de zwangere en de behandelend arts. Want ik lees van sommige mensen toch wel een beetje een oordeel wat al raar is omdat het verhaal zo onduidelijk is dat je eigenlijk niks weetover het uitstellen dat het dom is en dat je dus perse zo vroeg mogelijk abortus moet ondergaan wanneer je weet dat je niet zwanger wil zijn?



Nou dom niet, maar een overtijd behandeling is lichamelijk wel minder ingrijpend dan een curettage. Dus ik zou zelf anders gehandeld hebben als ik geweten had dat ik een eventuele zwangerschap af zou willen breken.

En het argument om de termijn op te rekken omdat je anders buiten de boot valt hou je. Is de termijn 22 weken zullen er mensen precies buiten de boot vallen. Bij een termijn van 30 weken ook. Bij geen termijn zullen er mensen pas merken dat ze zwanger zijn tijdens de bevalling en dus ook geen abortus meer kunnen plegen. Wat mij betreft is dat dus geen argument in de discussie.

germie

Berichten: 26135
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 23:17

Nou, na een abortus moet je het die dag even rustig aan doen en daarna adviseren ze om 2 weken niet te zwemmen ofzo, maar dat is een advies en sla je in de wind als het je niet aanstaat. Je mag ook direct weer intensief sporten de dag erna. Dus zwaar is het niet als ik het zo lees. Even heengaan en dan is alles voorbij.
Extra hormonen lijkt me slechter en zwaarder (daar kun je toch misselijk van worden?).
Maar beiden zijn beter dan nog maanden met een vervelende buik rondlopen die je niet wilt hebben, met dan tijdens de bevalling mogelijk nog uitscheuren of een keizersnee en dan schijn je niet 24 uur later weer intensief te kunnen sporten.
Laatst bijgewerkt door germie op 09-11-22 23:19, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 42093
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 23:18

germie schreef:
Nou, na een abortus moet je het die dag even rustig aan doen en daarna adviseren ze om 2 weken niet te zwemmen ofzo, maar dat is een advies en sla je in de wind als het je niet aanstaat. Je mag ook direct weer intensief sporten de dag erna. Dus zwaar is het niet als ik het zo lees. Even heengaan en dan is alles voorbij.
Extra hormonen lijkt me slechter en zwaarder (daar kun je toch misselijk van worden?).
Maar beiden zijn beter dan nog maanden met een vervelende buik rondlopen die je niet wilt hebben, met dan tijdens de bevalling mogelijk nog uitscheuren of een keizersnee en dan schijn je niet 24 uur later weer intensief te kunnen sporten.

Ga anders even compleet aan het mentale aspect voorbij.

liedje89
Berichten: 7159
Geregistreerd: 09-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 23:49

secricible schreef:
liedje89 schreef:
Nou ja ik denk dat het punt van die casus een beetje was dat je als vrouw wellicht redenen hebt om een abortus uit te stellen (ook al zijn die niet perse altijd rationeel) ook als je wel een 'goede' reden hebt om die abortus te willen? Wat je dan weer terug brengt op welke termijn is redelijk en is het aan een ander om daar een oordeel over te vellen, behalve de zwangere en de behandelend arts. Want ik lees van sommige mensen toch wel een beetje een oordeel wat al raar is omdat het verhaal zo onduidelijk is dat je eigenlijk niks weetover het uitstellen dat het dom is en dat je dus perse zo vroeg mogelijk abortus moet ondergaan wanneer je weet dat je niet zwanger wil zijn?



Nou dom niet, maar een overtijd behandeling is lichamelijk wel minder ingrijpend dan een curettage. Dus ik zou zelf anders gehandeld hebben als ik geweten had dat ik een eventuele zwangerschap af zou willen breken.

En het argument om de termijn op te rekken omdat je anders buiten de boot valt hou je. Is de termijn 22 weken zullen er mensen precies buiten de boot vallen. Bij een termijn van 30 weken ook. Bij geen termijn zullen er mensen pas merken dat ze zwanger zijn tijdens de bevalling en dus ook geen abortus meer kunnen plegen. Wat mij betreft is dat dus geen argument in de discussie.


Er zijn vast mensen die na een verkrachting nog rationeel genoeg kunnen denken dat ze binnen x dagen bij de dokter moeten staan om een zware behandeling te vermijden maar ik zou zelf nooit beweren dat ik daar zeker bij hoor.

Ik denk dat een wettelijke termijn niet perse goed of fout is. Ik denk niet dat er veel latere abortussen zouden plaatsvinden als de termijn werd opgerekt, de meeste vrouwen doen het liever eerder als ze het eerder weten/besluiten en artsen zijn nog altijd de poortwachter. Als je geen wettelijke termijn stelt zouden artsen denk ik over het algemeen niet heel veel andere keuzes maken als nu, de wettelijke termijn geeft misschien wel meer duidelijkheid als wanneer het per arts misschien net verschilt en dat is misschien ook juist fijn voor patiënten.

secricible

Berichten: 25737
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 00:09

Ik zeg niet dat ik rationeel zou handelen bij misbruik, gelukkig heb ik daar geen ervaring mee.

Je had het puur over dat mensen hier naar jou idee oordeelden dat uitstellen dom is en dat je dus perse zp vroeg mogelijk abortus moet willen ondergaan. Daarop reageer ik en zeg ik dat iedereen dat zelf moet weten maar dat medisch gezien wel het verstandigst is en ik idd niet zou uitstellen.

Eerlijk gezegd probeer ik zo ver mogelijk weg te komen van deze vage casus...

liedje89
Berichten: 7159
Geregistreerd: 09-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 01:06

secricible schreef:
Je had het puur over dat mensen hier naar jou idee oordeelden dat uitstellen dom is en dat je dus perse zp vroeg mogelijk abortus moet willen ondergaan. Daarop reageer ik en zeg ik dat iedereen dat zelf moet weten maar dat medisch gezien wel het verstandigst is en ik idd niet zou uitstellen.


De behandeling word niet met de dag en ook niet met de week zwaarder toch. Van 6 tot 13 weken ongeveer onderga je meestal een curettage die ingreep zelf zal niet perse heel veel zwaarder zijn met week 12 als week 7? Alleen de langere periode zwanger zijn met eventuele kwaaltjes is wellicht zwaarder maar zwangerschaps klachten verschillen flink tussen individuen.
Maar over het algemeen is het ook gewoon helemaal niet puur een medische beslissing lijkt me. Mensen hebben nog een heel leven met praktische/emotionele/financiële/overige gezondheidsredenen (mentale gezondheid is ook gezondheid) waarom het uitstellen van een specifieke behandeling voor hen misschien wel verstandig is of in elk geval niet iets om over te oordelen of direct over te zeggen dat jij het anders zou doen als je niet in die situatie zit?

secricible

Berichten: 25737
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Rechten van de foetus VS. lichamelijke integriteit van de moeder

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 08:26

Oke prima. Kunnen we nu gewoon weer naar het onderwerp?

germie

Berichten: 26135
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 09:41

liedje89 schreef:
secricible schreef:
Je had het puur over dat mensen hier naar jou idee oordeelden dat uitstellen dom is en dat je dus perse zp vroeg mogelijk abortus moet willen ondergaan. Daarop reageer ik en zeg ik dat iedereen dat zelf moet weten maar dat medisch gezien wel het verstandigst is en ik idd niet zou uitstellen.


De behandeling word niet met de dag en ook niet met de week zwaarder toch. Van 6 tot 13 weken ongeveer onderga je meestal een curettage die ingreep zelf zal niet perse heel veel zwaarder zijn met week 12 als week 7? Alleen de langere periode zwanger zijn met eventuele kwaaltjes is wellicht zwaarder maar zwangerschaps klachten verschillen flink tussen individuen.
Maar over het algemeen is het ook gewoon helemaal niet puur een medische beslissing lijkt me. Mensen hebben nog een heel leven met praktische/emotionele/financiële/overige gezondheidsredenen (mentale gezondheid is ook gezondheid) waarom het uitstellen van een specifieke behandeling voor hen misschien wel verstandig is of in elk geval niet iets om over te oordelen of direct over te zeggen dat jij het anders zou doen als je niet in die situatie zit?

Precies, dat hele leven met andere redenen kan gewoon een reden zijn om het later te doen. Dat er enige tijdsdruk is, is natuurlijk zo, maar stel je moet op zaterdag absoluut naar die paardrijwedstrijd, dan doe je het dus op de maandag er voor zodat je zeker weer voldoende hersteld bent, of je doet het op de maandag er na. Of je gaat eerst op vakantie.
En doordat je gelukkig in Nederland nog ergens tot de 20ste of 22ste week mag wachten kun je je leven dan nog wel doorgang laten vinden. In het geval van een abortus is het leven van de 'moeder' natuurlijk wel prio 1. Die foetus gaat er immers toch uit, hoe grof dat misschien ook klinkt.
Ik vind gewoon dat gedurende de hele zwangerschap de foetus geen rechten heeft en dat alle prioriteit bij de vrouw moet liggen. Die heeft alles te zeggen.