Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Silvia schreef:Wellicht toch een basisinkomen voor iedereen?
Doubtless schreef:Sunnda schreef:Doubtless: daarom zeg ik ook imo![]()
Dat het niet zo is, is mij welbekend.
Ik was echter verbaasd over jouw opmerking dat mensen het wel prima vinden dat ze betalen voor andermans 'geen zin om te werken'.
Ik betaal met liefde voor zieken, zwakken en ja ook kinderen (een land zonder kinderen heeft ook economisch geen toekomst).
Maar betalen voor iemand die geen zin heeft, nou nee bedankt.
Ik geloof niet dat - over het algemeen- mensen die niet fulltime werken, andere uren maar op de bank uit hun neus zitten te vreten. Er zijn zoveel activiteiten die waarde toevoegen (mantelzorg, kinderen opvoeden, verenigingsleven, noem maar op), wat is er mis mee om daar tijd aan te besteden?
Echt hoor, als we allemaal 40 uur zouden gaan werken zitten we én met een deel van de bevolking die doodongelukkig is (want, niet iedereen is ervoor gemaakt én niet al het werk is leuk) én blijft er een heleboel "werk" liggen, want daar komen die mensen dan niet meer aan toe. Betaald werk is in die zin zwaar overrated.
Birdie60 schreef:24 uur is normaal in de thuiszorg omdat je maar 3 diensten hebt.
Je werkt van 7 tot 12, 1300 tot 1630 en dan avonddienst. zijn ook vaak maar 4 uur.
Dit was 6 jaar terug toen ik daar nog werkte.
Liselot schreef:Wat ik vooral lastig vind is dat de middeninkomens geraakt worden. Wij hebben bijvoorbeeld 4500 netto per maand, maar ons besteedbaar inkomen na alle vaste lasten, boodschappen etc. nu is keihard gedaald en dan doen we echt geen gekke dingen![]()
Dan gaat volgend jaar ook de zorg flink duurder worden, dus weer een hap geld weg. Enige waar wij van zullen “profiteren” is de arbeidskorting en het prijsplafond voor de energie. Maar onderaan de streep houden we steeds minder over
Doubtless schreef:Doubtless schreef:Er gaat een berekening rond op Linkedin, kan het zo 1, 2, 3 niet terugvinden.
Het gaat over 2 ouders, die samen 2 jonge kinderen hebben. Beide zijn leraar. Persoon 1 werkt 3 dagen, persoon 2 werkt 4 dagen.
Als zij besluiten beide één dag extra te gaan werken, levert hen dit na belasting en wegvallende toeslagen 64 euro netto extra per maand op. @Eilandje: Verheldert dat voor jou (deels) waarom mensen niet voltijd gaan werken?
Correctie, als één van de 2 een dag extra gaat werken:
[ [url=m/IwDb61.jpg]Afbeelding[/url] ]
Bijbehorend artikel (deels gratis leesbaar); https://www.ewmagazine.nl/economie/acht ... en-28585w/
Lijsken schreef:Ik vind het prijsplanfond best redelijk en eerlijk.
Het gemiddelde verbruik in Nederland is 1200m3 gas en 2400KW stroom per huishouden. Iedereen (of je nu een hoog of laag inkomen hebt) krijgt voor die eerste 1200 - 2400 een lager vastgesteld energietarief. Zit je daarboven, dan betaal je voor alles boven de 1200 - 2400 de (dure) marktprijs, maar voor het eerste deel gewoon de lagere prijs.
Ik vind het best redelijk dat mensen die meer dan gemiddeld stroom/gas gebruiken op die manier worden geprikkeld om hun verbruik te verminderen naar 'gemiddeld', want met 1200m3 gas zit je echt niet op standje koukleumen. Met een kleiner huis is het makkelijker inderdaad maar iedereen heeft er voordeel van.
DuoPenotti schreef:idem hier karuna
werkte 40-60 uur in de tuinbouw, vanaf mijn 16e
Werd ziek, ach ja deed ook wel teveel dus 40 gaan werken.
Bleef ziek, even nog wat minder dan kan ik later vast weer meer.
Omgeschoold, lichter werk zou de uitkomst wel zijn.
Totdat je zelfs met 18-24 uur totaal uitvalt, weer er voor knokt, weer uitvalt, weer er voor knokt en elke keer meer roofbouw op je lichaam pleegt.
Maar leerde thuis ook, je werkt voor je geld, klaar.
En nu krijg ik niks.... goede beloning voor doorzetten
Maartje1990 schreef:DuoPenotti schreef:idem hier karuna
werkte 40-60 uur in de tuinbouw, vanaf mijn 16e
Werd ziek, ach ja deed ook wel teveel dus 40 gaan werken.
Bleef ziek, even nog wat minder dan kan ik later vast weer meer.
Omgeschoold, lichter werk zou de uitkomst wel zijn.
Totdat je zelfs met 18-24 uur totaal uitvalt, weer er voor knokt, weer uitvalt, weer er voor knokt en elke keer meer roofbouw op je lichaam pleegt.
Maar leerde thuis ook, je werkt voor je geld, klaar.
En nu krijg ik niks.... goede beloning voor doorzetten
Sorry maar dit is duidelijk voorbeeld dat enkel en alleen altijd naar werken werken werken juist níet goed is.
Sizzle schreef:Dat systeem is inderdaad heel krom.
Je moet je werkgever plagen terwijl je dat eigenlijk uit fatsoen niet wilt. Die kan er immers vaak evenmin wat aan doen. Als iemand door ziekte uitvalt zou dat veel handiger geregistreerd moeten kunnen worden ipv dat 2 jaar doorhobbelen met je werkgever die daardoor soms ook in de problemen komt (kleine ondernemers).
Sizzle schreef:Dat systeem is inderdaad heel krom.
Je moet je werkgever plagen terwijl je dat eigenlijk uit fatsoen niet wilt. Die kan er immers vaak evenmin wat aan doen. Als iemand door ziekte uitvalt zou dat veel handiger geregistreerd moeten kunnen worden ipv dat 2 jaar doorhobbelen met je werkgever die daardoor soms ook in de problemen komt (kleine ondernemers).
scrabbel schreef:Dus bijstand+huursubsidie+zorgtoeslag en alle andere huidige compensaties mogen niet hoger zijn dan minimumloon tenzij iemand minimaal x aantal uur werkt.
Exitium schreef:scrabbel schreef:Dus bijstand+huursubsidie+zorgtoeslag en alle andere huidige compensaties mogen niet hoger zijn dan minimumloon tenzij iemand minimaal x aantal uur werkt.
Mwoah, dat is wellicht dan weer wat te hard. Mensen met minimumloon krijgen ook huursubsidie en zorgtoeslag, dat mag je wat mij betreft buiten beschouwing laten. Wel mag er wat mij betreft gekeken worden of er onderscheid gemaakt kan worden tussen niet kunnen en niet willen, hoewel dat ook risico's met zich meebrengt. Wat mij betreft is een vangnet als de bijstand bedoeld voor mensen die niet kunnen, niet voor mensen die te lui zijn om te werken.