Zijn de tegemoetkomingen eerlijk verdeeld?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 10:39

Ook ik heb niet alle 6 de bladzijdes gelezen dus misschien is dit al genoemd: Ik moest denken aan de TV serie van Sander Schimmelpenninck “Sander en de kloof”.
Hij kaartte behoorlijk wat ongelijkheid aan, zoals dat huur die je ontvangt onbelast is. En dat het daardoor zo lucratief is om geld in woningen te stoppen.
Ik heb er helemaal geen moeite mee dat mensen of bedrijven woningen kopen en vervolgens verhuren. Maar dan wel voor een fatsoenlijke prijs en ook goed onderhouden. En ja, de verhuur belasten.

Ik denk dat de tegemoetkomingen oneerlijk verdeeld zijn maar weet niet zo snel een oplossing.
Je kunt niet in iemands hoofd kijken waarom iemand niet meer uren werkt en het zou te gek zijn dat jij je dan overal (bij Gemeente, Belastingdienst) moet verantwoorden waarom jij vindt dat je een toeslag nodig hebt. En trouwens, de overheidsinstanties hebben niet eens genoeg man/vrouwkracht om dat te controleren.
Helaas zijn er mensen die misbruik maken van welke situatie dan ook. Die zou je aan moeten pakken, maar hoe?
Wellicht toch een basisinkomen voor iedereen?

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 11:04

Silvia schreef:
Wellicht toch een basisinkomen voor iedereen?

Dat is kostentechnisch een issue, zelfs met afschaffing van bijvoorbeeld diverse toeslagen blijft er een gat van vele tientallen miljarden over. Om dat te overbruggen moet je dan de BTW verder verhogen, of moet bijvoorbeeld de inkomsten- en/of vermogensbelasting omhoog. Daarnaast krijg je het issue dat meer mensen deeltijd gaan werken of helemaal stoppen met werken en het personeelstekort in alle sectoren dus nog verder oploopt.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 11:10

Doubtless schreef:
Sunnda schreef:
Doubtless: daarom zeg ik ook imo ;)
Dat het niet zo is, is mij welbekend.
Ik was echter verbaasd over jouw opmerking dat mensen het wel prima vinden dat ze betalen voor andermans 'geen zin om te werken'.
Ik betaal met liefde voor zieken, zwakken en ja ook kinderen (een land zonder kinderen heeft ook economisch geen toekomst).
Maar betalen voor iemand die geen zin heeft, nou nee bedankt.

Ik geloof niet dat - over het algemeen- mensen die niet fulltime werken, andere uren maar op de bank uit hun neus zitten te vreten. Er zijn zoveel activiteiten die waarde toevoegen (mantelzorg, kinderen opvoeden, verenigingsleven, noem maar op), wat is er mis mee om daar tijd aan te besteden?

Echt hoor, als we allemaal 40 uur zouden gaan werken zitten we én met een deel van de bevolking die doodongelukkig is (want, niet iedereen is ervoor gemaakt én niet al het werk is leuk) én blijft er een heleboel "werk" liggen, want daar komen die mensen dan niet meer aan toe. Betaald werk is in die zin zwaar overrated.

_/-\o_

Amen en ik ben het grotendeels ook eens met Kimd, op het einde van de dag werk ik om te leven niet andersom. En als ik straks aan de hemelpoort sta wil ik op mijn leven terug kijken dat ik van mijn leven en mijn vrije tijd genoten heb en niet dat ik me een slag in de ronde heb moeten werken om maar genoeg geld te krijgen.

Ik heb zelf 28 uur op contract en daarnaast een beginnend eigen bedrijf, maar na een burnout weet ik hoe belangrijk het is om balans te houden in je leven :+

Calixae

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 11:29

Birdie60 schreef:
24 uur is normaal in de thuiszorg omdat je maar 3 diensten hebt.
Je werkt van 7 tot 12, 1300 tot 1630 en dan avonddienst. zijn ook vaak maar 4 uur.
Dit was 6 jaar terug toen ik daar nog werkte.

Ik ben werkzaam als wijkverpleegkundige met een 24 uur contract. Ik wilde graag meer uren draaien maar dat werd me sterk afgeraden. En ja hoor, zelfs met 24 uur draai ik soms min-uren. Terwijl je dus wel het gevoel hebt constant aan het werk te zijn door de vele maar korte routes die je werkt. En ook veel thuis nog bezig bent met je werk. Overigens wel mijn ontslag ingediend door deze redenen, en nu een baan krijg waar ik vrij ben om meer te werken én ook veel gemakkelijker die uren kan maken. Zeg maar in 3 diensten de uren kunnen draaien waar ik in de thuiszorg gemiddeld 8 diensten/routes voor moet werken.
Dus zeggen dat mevrouw maar weinig werkt in de openingspost is niet helemaal eerlijk als je weet wat de thuiszorg inhoudt. Het ligt ook echt aan de organisaties, bij sommige is het wel mogelijk om makkelijk 36 uur te draaien. Maar voor veel organisaties geldt dit dus niet

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 11:52

Liselot schreef:
Wat ik vooral lastig vind is dat de middeninkomens geraakt worden. Wij hebben bijvoorbeeld 4500 netto per maand, maar ons besteedbaar inkomen na alle vaste lasten, boodschappen etc. nu is keihard gedaald en dan doen we echt geen gekke dingen :
Dan gaat volgend jaar ook de zorg flink duurder worden, dus weer een hap geld weg. Enige waar wij van zullen “profiteren” is de arbeidskorting en het prijsplafond voor de energie. Maar onderaan de streep houden we steeds minder over

Heel herkenbaar, wij hebben ongeveer hetzelfde netto inkomen. Wij zijn vorig jaar verhuisd van een flat op 3 hoog zonder lift naar een 2-onder-1 kap vanwege onze gezondheid. Dat traplopen iedere dag ging echt niet meer.

Dat betekende van een koopwoning naar een (dure) particuliere huurwoning, omdat een koopwoning voor ons op dat moment niet haalbaar was (tijdelijke contracten). Inmiddels wel vaste contracten, maar als we nu kopen, moeten we maximaal lenen en zijn we per maand meer geld kwijt voor veel minder huis in matige staat en dus veel onderhoud nodig.
Nu kunnen wij wel luxer leven dan iemand met een minimum inkomen, maar we doen geen gekke dingen. Zo gaan we 1x per 2 jaar op vakantie (en dan niet een dure vakantie), heb ik mijn paarden bij kennissen aan huis (maar heb ik wel de luxe van paarden), hebben we wel 2 auto's maar 1 in de lease en 1 oude van 2006, ik kan af en toe een cursus doen om mezelf te ontwikkelen, we gaan wel eens uit eten, maar zeker niet maandelijks. Dus ja, wel luxe, maar niet buitensporig.

Aan gas verbruikten we in 2021 overigens net iets boven de 800m3, voor een 2-onder-1-kap uit de jaren '20, waardeloos geïsoleerd. Terwijl ik dagelijks thuiswerk. En ja, dat betekent wel eens een trui aan en een kleedje over mijn benen.
Of de tegemoetkomingen eerlijk verdeeld zijn... Ik hoop van wel. Het leven wordt voor iedereen lastiger. En ja, het voelt soms wel eens oneerlijk als een bepaalde groep toeslagen krijgt en wij niet en wij nergens recht op hebben. Aan de andere kant kunnen wij prima leven en kunnen we best nog wat bezuinigen, daar zijn we ons ook van bewust. Maar ik werk nog steeds wel om te leven en niet andersom. Wij werken beiden overigens fulltime. Mijn partner 38 uur en ik 32 uur in loondienst en 4-8 uur voor mezelf. Doordat ik veel thuiswerk, ben ik enorm flexibel in mijn tijd en dat is heel fijn. Ik moet die vrijheid wel hebben voor mijn mentale welzijn. Even de ruimte om in de pauze naar de paarden te gaan of een boodschap te doen en dan in de avond bijvoorbeeld nog wat uurtjes maken. Ik vind dat heel fijn.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 12:04

Ik herken dit ook wel. Ik ben alleenstaand en verdien iets boven modaal, maar zie het bedrag wat ik aan het eind van de maand over hou ook behoorlijk teruglopen. Daar komt bij dat ik begin dit jaar verhuis ben van een appartement uit 1970 (waar ik qua gas maar zo'n 500 m3 gebruikte, zelfs in de coronaperiode met thuiswerken) naar een nieuwbouw rijtjeshuis (met zonnepanelen, warmtepomp en vloerverwarming) waardoor ik geen referentiekader heb over het verbruik hier en dus ook geen idee heb waar m'n energierekening uiteindelijk op uit gaat komen. Ik moet nog het nodige in en om het huis doen, maar heb dat min of meer stilgelegd tot volgend jaar zodat ik een idee heb waar alles op uit gaat komen en ik een goeie buffer heb voor wat ik naar verwachting bij moet betalen.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 07:50

Doubtless schreef:
Doubtless schreef:
Er gaat een berekening rond op Linkedin, kan het zo 1, 2, 3 niet terugvinden.
Het gaat over 2 ouders, die samen 2 jonge kinderen hebben. Beide zijn leraar. Persoon 1 werkt 3 dagen, persoon 2 werkt 4 dagen.
Als zij besluiten beide één dag extra te gaan werken, levert hen dit na belasting en wegvallende toeslagen 64 euro netto extra per maand op. @Eilandje: Verheldert dat voor jou (deels) waarom mensen niet voltijd gaan werken?

Correctie, als één van de 2 een dag extra gaat werken:

[ [url=m/IwDb61.jpg]Afbeelding[/url] ]

Bijbehorend artikel (deels gratis leesbaar); https://www.ewmagazine.nl/economie/acht ... en-28585w/

Niet in de berekening, vooral als de persoon die nu 3 dagen werkt er 4 gaat werken:
-hoger inkomen betekent :
*meer pensioen opbouw, meer financiële zekerheid voor later
*meer financiële zekerheid bij langdurige ziekte of arbeidsongeschikt raken
*meer financiële zekerheid mocht 1 van de partners wegvallen
-financiëel onafhankelijk en bijdragen aan het betaalbaar houden van ons stelsel van sociale zekerheid.

Ik snap dat gezeur over "dan raak ik mijn toeslagen kwijt" nooit. Dat lijkt mij juist iets om toe te juichen, niet meer afhankelijk zijn van een ander.

Cer

Re: Zijn de tegemoetkomingen eerlijk verdeeld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 07:56

Ik ben alleenstaand en ik kom van de generatie dat je moet werken voor je centen... 40 uur is een werkweek, minder was alleen voor rijke mensen (dan heb ik het over alleenstaanden, of inderdaad vrouwen met een deeltijdbaan van mannen met een voltijd baan)..
Ik weet niet eens hoe toeslagen werken, maar als ik het zo af en toe lees, ben ik eigenlijk een lummel dat ik voltijd werk, en dan niet eens een enorm luxe leven heb :+

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 08:13

Ik ben ook zo onhandig geweest wat dat betreft met extra bijwerken in de weekenden en zo.
Anderzijds was het ook gewoon kansloos om een woning te vinden waarvoor je toeslag kon krijgen trouwens, mij is het in 7 jaar ruim onder modaal verdienen niet gelukt om een sociale huurplek te bemachtigen in iedergeval. Daarna ben ik vertrokken.

Als je alleenstaande ouder bent en je komt met een voltijd baan of meer net een paar euro over de toeslagen grens zonder uitzicht op verbetering, dan begrijp ik echt heel goed dat je dan denkt: zak er maar in, ik ben voortaan vaker voor mijn kinderen thuis.
Dat vind ik ook niet erg dat dit van mijn betaalde belasting gebeurd.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 23-09-22 08:47, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 08:23

Ik had me na mijn eerste lange ziekmelding ziek moeten blijven ipv willen blijven werken. Dat had gekund en had ik nu 1800 euro wao gehad of wel meer mogelijk per maand ipv nu 385 euro na lang worstelen en uitvallen met 4 uur per week

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 08:24

Lijsken schreef:
Ik vind het prijsplanfond best redelijk en eerlijk.
Het gemiddelde verbruik in Nederland is 1200m3 gas en 2400KW stroom per huishouden. Iedereen (of je nu een hoog of laag inkomen hebt) krijgt voor die eerste 1200 - 2400 een lager vastgesteld energietarief. Zit je daarboven, dan betaal je voor alles boven de 1200 - 2400 de (dure) marktprijs, maar voor het eerste deel gewoon de lagere prijs.

Ik vind het best redelijk dat mensen die meer dan gemiddeld stroom/gas gebruiken op die manier worden geprikkeld om hun verbruik te verminderen naar 'gemiddeld', want met 1200m3 gas zit je echt niet op standje koukleumen. Met een kleiner huis is het makkelijker inderdaad maar iedereen heeft er voordeel van.

Ik zit op 1400 en dan stook ik mijn huis niet warmer dan 16 graden. Isoleren wat er kan is gedaan, maar helaas blijft het een jaren 70 woning. Dit jaar het laatste wat er nog kon geisoleerd, de spouwmuren (bij een doorzonwoning, dus maar heel weinig muren van een tussenwoning), dus ik ben heel benieuwd of ik onder die 1200 kan blijven en het wel warm kan stoken. In de zomermaanden zit ik onder de 10 kuub per maand.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 08:27

idem hier karuna
werkte 40-60 uur in de tuinbouw, vanaf mijn 16e
Werd ziek, ach ja deed ook wel teveel dus 40 gaan werken.
Bleef ziek, even nog wat minder dan kan ik later vast weer meer.
Omgeschoold, lichter werk zou de uitkomst wel zijn.
Totdat je zelfs met 18-24 uur totaal uitvalt, weer er voor knokt, weer uitvalt, weer er voor knokt en elke keer meer roofbouw op je lichaam pleegt.

Maar leerde thuis ook, je werkt voor je geld, klaar.
En nu krijg ik niks.... goede beloning voor doorzetten :j

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 08:36

DuoPenotti schreef:
idem hier karuna
Totdat je zelfs met 18-24 uur totaal uitvalt, weer er voor knokt, weer uitvalt, weer er voor knokt en elke keer meer roofbouw op je lichaam pleegt.

Sorry maar dit is duidelijk voorbeeld dat enkel en alleen altijd naar werken werken werken juist níet goed is.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 08:46

Maartje1990 schreef:
DuoPenotti schreef:
idem hier karuna

Sorry maar dit is duidelijk voorbeeld dat enkel en alleen altijd naar werken werken werken juist níet goed is.

Met je eens.
Ik zou vroeger ook gezegd hebben als iemand naar zijn lichaam luisterde maar nog niet ziek was en minder werkte: die is lui, ga gewoon werken.
Ondertussen zeg ik, wat goed dat iemand voor zichzelf opkomt en durft aan te geven dat fulltime niet gaat.
Want je maakt jezelf gewoon kapot als je wel door gaat en door gaat en doorgaat als het niet kan.

Maar helaas word er nog veel op veroordeeld en met de huidige prijzen eigenlijk ook wel gedwongen.
En je leest nog steeds dingen als, voor ieder nu wel meer werk te vinden.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 08:50

Tjsa was ik toen meteen ziek gebleven had ik mezelf mogelijk een hoop fysieke ellende bespaard en was ik nu financieel onafhankelijk geweest van wie dan ook. Domme ikke.

Ik adviseer nu mensen ook meld je ziek en blijf het als het niet gaat. Je sloopt jezelf en gaat financieel jezelf in de vingers snijden. De enige die je ermee kapot maakt door koste wat kost te blijven werken als het fysiek of geestelijk niet meer gaat ben jezelf.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 08:53

Dat systeem is inderdaad heel krom.
Je moet je werkgever plagen terwijl je dat eigenlijk uit fatsoen niet wilt. Die kan er immers vaak evenmin wat aan doen. Als iemand door ziekte uitvalt zou dat veel handiger geregistreerd moeten kunnen worden ipv dat 2 jaar doorhobbelen met je werkgever die daardoor soms ook in de problemen komt (kleine ondernemers).

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 09:09

Sizzle schreef:
Je moet je werkgever plagen terwijl je dat eigenlijk uit fatsoen niet wilt. Die kan er immers vaak evenmin wat aan doen. Als iemand door ziekte uitvalt zou dat veel handiger geregistreerd moeten kunnen worden ipv dat 2 jaar doorhobbelen met je werkgever die daardoor soms ook in de problemen komt (kleine ondernemers).

Ik heb het zelfs van een uwv werknemer gehoord: 'tja, als je nu gewoon ergens gaat werken en weer in de ziektewet komt word je gewoon afgekeurd of gewoon nooit was gaan werken, dan had je wel uitkering gekregen' Ik ben ook 'gestraft' omdat ik door ben blijven gaan, want werken hoort gewoon en als dat niet lukt probeer je wat anders tot je echt niet meer kan. En daarnaast vind ik het echt te asociaal voor woorden om ergens te gaan werken als je weet dat je het niet kan. Heb bij laatste baan al enorm veel schuldgevoel gehad, terwijl het toen ik solliciteerde beter ging. Maar eenmaal aan het werk echt keihard achteruit. Vond ik zo naar voor werkgever

Ik vind het lastig qua tegemoetkomingen. Ik ben enorm dankbaar dat ze er zijn en heb in verschillende groepen gezeten. Zowel net nog genoeg voor toeslagen (die echt maar een paar euro per maand waren, het was niet zo dat het 100 euro was dus eenmaal boven die grens was dat verschil niet groot), net boven toeslagen en bestaansminimum.

Ik zag een reactie langskomen over bijstand dat niet hoger zou mogen zijn als iemand die 24 uur werkt. Bijstand is gebaseerd op wat je minimaal nodig hebt om te kunnen leven. Het zit al 30% onder het minimumloon. En in deze tijden is het echt heel erg moeilijk om er überhaupt mee rond te komen zonder een heel stuk maand over te houden. Als het echt alleen zou zijn voor gezonde mensen die niet werken om de tijd te overbruggen en dus tijdelijk, waar het voor bedoeld is, is het echt wel een redelijk goede uitkering. Hulp bij werk zoeken, stok achter de deur en echt alleen het minimum. Helaas komen er steeds meer chronisch zieken in de bijstand terecht. Uwv is strenger geworden en roepen zelf trots dat er minder mensen afgekeurd worden, alleen deze komen dus uiteindelijk in de bijstand terecht voor de rest van hun leven. Zolang ze geen partner hebben dan want dan hebben ze gewoon nergens meer recht op. Voor die mensen die echt niet meer kunnen is het absoluut geen geschikte uitkering.

Het hele systeem klopt niet meer. Zowel de uitkeringen maar in deze tijd zijn de tegemoetkomingen ook lastig want er is een grotere groep met problemen dan de groep die recht ergens op hebben. Er vallen dus mensen buiten de boot. Ik ben bang dat dat de komende tijd een grotere groep wordt, die eigenlijk hulp nodig hebben en waar geen hulp voor is. Of die wel hulp krijgen maar dat het te weinig is.
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 23-09-22 09:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 09:49

Wat er een aantal hier schrijven, heel herkenbaar...
Been there, done that. Nie wieder!!

Rutte met zijn "eventueel bonus voor mensen die voltijds (lees 40 uur) gaan werken"
Kan die lekker de boom mee in wat mij betreft :D

Als je eerst eens de gaten vult, hoef je ook niet harder/sneller leeg te scheppen in een lek schip.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-22 10:59

Sizzle schreef:

Dat dus ook. Als (kleine) werkgever is het voor mij een enorm risico om mensen een contract voor onbepaalde tijd te geven. Ik heb al mensen laten gaan die hier heel erg goed pasten, maar waarbij de kans op uitval te hoog was. En dat gaat dan helemaal tegen je gevoel in. Maar je kunt bijna niet anders.Ja, je kunt je overal voor verzekeren. Maar die premies moeten ook ergens vandaan komen. Dus wij werken met een klein, vast team en vullen dat aan met freelancers. Ik ben erg trouw aan mijn freelancers, probeer op mijn manier ook goed voor ze te zorgen. Want ze zijn hier niet in loondienst, maar het zijn kleine zelfstandigen die ook deels afhankelijk zijn van mijn werk. Maar ja als het werk minder wordt of er gebeurt iet, is het makkelijker (hoe banketstaaf het ook klinkt) om afscheid te nemen van een freelancer dan van iemand in loondienst.

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 22:42

@mywishmax

Niet dat bijstand minder moet zijn dan 24 uur werken. Dat iemand in de bijstand nooit meer mag krijgen dan iemand met minimumloon.

Ik zie mensen die geen huursubsidie krijgen een goedkope huurwoning zoeken. Ik ken persoonlijk veel mensen in de bijstand die zoeken richting de max huurprijs voor huursubsidie. Dus bijstand+huursubsidie+zorgtoeslag en alle andere huidige compensaties mogen niet hoger zijn dan minimumloon tenzij iemand minimaal x aantal uur werkt.

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 22:50

Als voorbeeld mijn ex schoonmoeder en de buren. Buren beide hard gewerkt leuk spaarcentje opgebouwd, pensioen etc. Ex schoonmoeder werkte niet. Partner had er voor gekozen een hoger pensioen uit te laten keren, echter als hij overleed kreeg zij niks.

Gevolg is dat maandelijks (dus met toeslagen) zij meer krijgt in de maand dan de buren. Daarnaast heeft zij nog 1300 euro energie compensatie gekregen. Het zit niet in mijn aard, maar je zou direct stoppen met werken. Werken moet lonen.

Iemand die hard werkt voor minimumloon helpen helemaal prima. Iemand die geen zin heeft (is wat anders dan niet kunnen) helpen omdat die zielig is nee.

Probleem is idd dat het nooit lukt om het individueel uit te zoeken wie gewoon heel hard roept kan ik niet omdat ik niet wil en iemand die alles geprobeerd heeft, maar het echt niet lukt.

Voorbeeld uit een ander topic. Hier kreeg iemand een ziektewet uitkering. Deze dreigde te stoppen. Persoon in kwestie had nog nooit gewerkt en de banen op het nivo van afstuderen jaagden angst aan. Onder dat nivo wou ze niet beginnen met werken. Zoals die persoon letterlijk zij daar voel ik mij te goed voor.

Voor iemand als mij die onder haar nivo werkt wegens gezondheidsredenen klinkt dit heel krom. Je wilt dus een stukje van mijn loonstrook, maar voelt je verheven boven mij. Dat werk is onder jouw status.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 23:18

scrabbel schreef:
Dus bijstand+huursubsidie+zorgtoeslag en alle andere huidige compensaties mogen niet hoger zijn dan minimumloon tenzij iemand minimaal x aantal uur werkt.

Mwoah, dat is wellicht dan weer wat te hard. Mensen met minimumloon krijgen ook huursubsidie en zorgtoeslag, dat mag je wat mij betreft buiten beschouwing laten. Wel mag er wat mij betreft gekeken worden of er onderscheid gemaakt kan worden tussen niet kunnen en niet willen, hoewel dat ook risico's met zich meebrengt. Wat mij betreft is een vangnet als de bijstand bedoeld voor mensen die niet kunnen, niet voor mensen die te lui zijn om te werken.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 08:48

Ik ken een paar ‘alleenstaande’ moeders die een uitkering krijgen en huur, zorg, alleenstaand ouder en kinderopvangtoeslag krijgen.
Die gaan never nooit werken want die hebben het beter als iemand met een minimumloon.

Edit, en dan hebben ze gewoon een vriend die ook nog bijdraagt.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 09:01

Hoezo hebben ze het beter dan iemand met het minimumloon? Want degene met het minimumloon krijgt ook alle toeslagen maximaal en komt daarmee automatisch hoger te zitten dan iemand in de bijstand..

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 09:03

Exitium schreef:
scrabbel schreef:
Dus bijstand+huursubsidie+zorgtoeslag en alle andere huidige compensaties mogen niet hoger zijn dan minimumloon tenzij iemand minimaal x aantal uur werkt.

Mwoah, dat is wellicht dan weer wat te hard. Mensen met minimumloon krijgen ook huursubsidie en zorgtoeslag, dat mag je wat mij betreft buiten beschouwing laten. Wel mag er wat mij betreft gekeken worden of er onderscheid gemaakt kan worden tussen niet kunnen en niet willen, hoewel dat ook risico's met zich meebrengt. Wat mij betreft is een vangnet als de bijstand bedoeld voor mensen die niet kunnen, niet voor mensen die te lui zijn om te werken.

Het stomme is dus dat de bijstand helemaal niet bedoeld is voor mensen die niet kunnen. Die komen er nu alleen wel heel veel in terecht, dat is de laatste jaren enorm toegenomen. Het is eigenlijk een tijdelijke opvang voor mensen die gewoon weer gaan werken maar dat om een reden nu niet doen. Dat kan gaan van niet willen tot stomme omstandigheden. Er is heel veel begeleiding om ze weer aan het werk te krijgen. En dan snap ik echt dat sommige mensen het te hoog vinden, vooral voor de niet willen, maar het is het bestaansminimum dus nog minder kan niet.

(Nu is het met kinderen als alleenstaande wel weer een stukje hoger ja, ik heb het vooral over alleenstaande zonder kinderen want die situatie ken ik) Ik kom ook met toeslagen niet aan minimumloon fulltime. En over een jaar gezien al helemaal niet ivm lager percentage vakantiegeld.